اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 19-04-2014, 11:36 PM
Lyonenyo Lyonenyo غير متواجد حالياً
عضو خبير

Lyonenyo is on a distinguished road

نصيحة مني كدا في وادنكم
يا جداعن اقسم بالله شهر ونص دي مدة كبييييييييييييييييييرة جدااااااااااااا
حتى لو واحد ضايع خالص ومش عارف اي بطيخ في المنهج
والله العظيم كافية

اسال مجرب

قديم 20-04-2014, 01:45 AM
الصورة الرمزية بنت الاسلام ( رشا )
بنت الاسلام ( رشا ) بنت الاسلام ( رشا ) غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

بنت الاسلام ( رشا ) is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lyonenyo مشاهدة المشاركة
نصيحة مني كدا في وادنكم
يا جداعن اقسم بالله شهر ونص دي مدة كبييييييييييييييييييرة جدااااااااااااا
حتى لو واحد ضايع خالص ومش عارف اي بطيخ في المنهج
والله العظيم كافية

اسال مجرب
طيب ودخلت ايه حضرتك ؟؟ مادام مجرب ؟؟ وعملت ايه علشان تدخل كلية قمة وتستغل وقت ضيق زي كده ؟؟؟
وشكرا علي التفائل والدفعة القوية ديت
قديم 20-04-2014, 02:25 AM
Lyonenyo Lyonenyo غير متواجد حالياً
عضو خبير

Lyonenyo is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت الاسلام ( رشا ) مشاهدة المشاركة
طيب ودخلت ايه حضرتك ؟؟ مادام مجرب ؟؟ وعملت ايه علشان تدخل كلية قمة وتستغل وقت ضيق زي كده ؟؟؟
وشكرا علي التفائل والدفعة القوية ديت
أنا الحمد لله بتوفيق الله ودعاء الوالدين دخلت كلية طب وجبت أعلى من مجموعها ب 4 درجات كمان
وبالنسبة لإستغلال الوقت الضيق
أنا هقول لحضرتك بالظبط اللي حصل معايا ومن غير حلفان وربنا شاهد على كلامي
أنا في 3 ثانوي - السنة اللي فاتت يعني - كنت مهمل جدا بطريقة - غريبة - لاني كنت جايب مجموع حلو في 2 والمفروض اني كنت هحافظ عليه !
معظم السنة مكنتش مهتم بالواجبات ودروس كتير مش بذاكرها وبالظبط كدا اخر شهر ( والله يمكن اقل من شهر كمان ) دا فعلا فعلا بدون اي مبالغة كنت ( ضايع ) بكل ما تحمله الكلمة من معنى في العربي كان عندنا 3 أجزاء قصة معرفش عنهم أي حاجة نهائيا النصوص مش حافظ ولا اي نص ولا مذاكر اي حاجة ضيااع تاام , الفيزياء كان عندي فصل الحرارة والفيزيا الحديثة النظري بتاعهم خصوصا والله حتى مكنت حضرت الشرح بتاعهم في الدروس , وحدث ولا حرج عن علم النفس - مادة كدا كنت واخدها كلها نظري طبعا وحفظ - وفي السنة دي مكنتش بحل كتير اصلا الكتب الخارجية كانت بيضااء ناصعة البياض تقريبا
بٍس ....
قعدت بقى مع نفسي قعدة عرب اصالحها وقلت لنفسي طيب يعني انا لو مش جايب مجموع حلو في 2 كان ممكن اتقبل الموضوع اما انا كدا فعلا بضيع تعبي في 2 ومجهودي هيروح هدر !!!! وهندم ندمة عمري
قلت مبدهاش هو شهر هنفخ نفسي فيه واللي يجي يجي وانا راضي باللي ربنا يقسمهولي بس اكون عملت حاجة !! والله حتى في البيت بقيت داير زي المجنون اقولهم مش لازم كلية قمة مالها يعني باقي الكليات - مع العلم ان باقي الكليات بردو كلها محترمة وجميلة بس دي كانت سلبية مني لاني اقدر اشتغل واخش كلية احسن من كدا - ..
وبالفعل عملت جدول لنفسي - مع العلم ان الجدول دا فشل اكتر من 10 مرات وكل مرة اغير الجدول - وبدات انفذه طبعا انا اكيد مش هقلكم عملت الجدول ازاي او كنت بذاكر ازاي في الشهر دا لان كل شخص له طريقته الخاصة في المذاكرة ومن الصعب الناس كلها تتفق في طريقة واحدة
يعني مثلا كنت بحل امتحانات ثانوية واي سؤال يقف قدامي اروح مذاكر الوحدة بتاعته كلها باسرع وقت ممكن دي كانت طريقة كدا ..
والحمد لله ربنا سترها معايا وحققت الهدف دا اللي كان ساعتها اقصى حاجة كان ممكن اطمح ليها >>> مكنتش اعرف السواد اللي داخل عليه
كان في دروس اقسم بالله اول مرة اذاكرها قبل الامتحان بيومين - معظمها حاجات نظري وحفظ عقيمة -
الشاهد في الأمر أن الأمر ممكن ممكن ممكن والله ممكن
وكل واحد فقد الأمل يقرا الكلام دا ويحاول يعمل حاجة شبهه
انا فعلا مش بكدب عليكم وكل دا حصل ..
وربنا يوفقكم يا رب
واسف على الرغي
يلا توكلوا على الله كدا واستهدوا بالله وابدأوا >> مش عارف اذا كاتبها صح وللا لا ×.×
لانكم هتيجوا قبل الامتحان باسبوع هتقولوا ياااااااه فاكر لما كان قدامي شهر ونص
واسال مجرب بردو
قديم 20-04-2014, 02:29 AM
الصورة الرمزية بنت الاسلام ( رشا )
بنت الاسلام ( رشا ) بنت الاسلام ( رشا ) غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

بنت الاسلام ( رشا ) is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lyonenyo مشاهدة المشاركة
أنا الحمد لله بتوفيق الله ودعاء الوالدين دخلت كلية طب وجبت أعلى من مجموعها ب 4 درجات كمان
وبالنسبة لإستغلال الوقت الضيق
أنا هقول لحضرتك بالظبط اللي حصل معايا ومن غير حلفان وربنا شاهد على كلامي
أنا في 3 ثانوي - السنة اللي فاتت يعني - كنت مهمل جدا بطريقة - غريبة - لاني كنت جايب مجموع حلو في 2 والمفروض اني كنت هحافظ عليه !
معظم السنة مكنتش مهتم بالواجبات ودروس كتير مش بذاكرها وبالظبط كدا اخر شهر ( والله يمكن اقل من شهر كمان ) دا فعلا فعلا بدون اي مبالغة كنت ( ضايع ) بكل ما تحمله الكلمة من معنى في العربي كان عندنا 3 أجزاء قصة معرفش عنهم أي حاجة نهائيا النصوص مش حافظ ولا اي نص ولا مذاكر اي حاجة ضيااع تاام , الفيزياء كان عندي فصل الحرارة والفيزيا الحديثة النظري بتاعهم خصوصا والله حتى مكنت حضرت الشرح بتاعهم في الدروس , وحدث ولا حرج عن علم النفس - مادة كدا كنت واخدها كلها نظري طبعا وحفظ - وفي السنة دي مكنتش بحل كتير اصلا الكتب الخارجية كانت بيضااء ناصعة البياض تقريبا
بٍس ....
قعدت بقى مع نفسي قعدة عرب اصالحها وقلت لنفسي طيب يعني انا لو مش جايب مجموع حلو في 2 كان ممكن اتقبل الموضوع اما انا كدا فعلا بضيع تعبي في 2 ومجهودي هيروح هدر !!!! وهندم ندمة عمري
قلت مبدهاش هو شهر هنفخ نفسي فيه واللي يجي يجي وانا راضي باللي ربنا يقسمهولي بس اكون عملت حاجة !! والله حتى في البيت بقيت داير زي المجنون اقولهم مش لازم كلية قمة مالها يعني باقي الكليات - مع العلم ان باقي الكليات بردو كلها محترمة وجميلة بس دي كانت سلبية مني لاني اقدر اشتغل واخش كلية احسن من كدا - ..
وبالفعل عملت جدول لنفسي - مع العلم ان الجدول دا فشل اكتر من 10 مرات وكل مرة اغير الجدول - وبدات انفذه طبعا انا اكيد مش هقلكم عملت الجدول ازاي او كنت بذاكر ازاي في الشهر دا لان كل شخص له طريقته الخاصة في المذاكرة ومن الصعب الناس كلها تتفق في طريقة واحدة
يعني مثلا كنت بحل امتحانات ثانوية واي سؤال يقف قدامي اروح مذاكر الوحدة بتاعته كلها باسرع وقت ممكن دي كانت طريقة كدا ..
والحمد لله ربنا سترها معايا وحققت الهدف دا اللي كان ساعتها اقصى حاجة كان ممكن اطمح ليها >>> مكنتش اعرف السواد اللي داخل عليه
كان في دروس اقسم بالله اول مرة اذاكرها قبل الامتحان بيومين - معظمها حاجات نظري وحفظ عقيمة -
الشاهد في الأمر أن الأمر ممكن ممكن ممكن والله ممكن
وكل واحد فقد الأمل يقرا الكلام دا ويحاول يعمل حاجة شبهه
انا فعلا مش بكدب عليكم وكل دا حصل ..
وربنا يوفقكم يا رب
واسف على الرغي
يلا توكلوا على الله كدا واستهدوا بالله وابدأوا >> مش عارف اذا كاتبها صح وللا لا ×.×
لانكم هتيجوا قبل الامتحان باسبوع هتقولوا ياااااااه فاكر لما كان قدامي شهر ونص
واسال مجرب بردو
والله كلام زي الفل ومية المية كمان وعبالي يارب لما ادخل طب او صيدلة مع انه مستحيل بس يارب
انا استفدت منه كتير
شكرا اوي لحضرتك وجزاك الله خير يارب

العلامات المرجعية