اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 17-04-2014, 12:14 AM
الصورة الرمزية Mustafa Aboalwafa
Mustafa Aboalwafa Mustafa Aboalwafa غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Mustafa Aboalwafa is on a distinguished road
افتراضي 45 يوم =شهر ونص

السلام عليكم ...عاملين ايه يا شباب ثانوى

دلوقتى كله خايف ومرتبك وبيقول فاضل 45 يوم بس ع الامتحان ومش هاعرف مفتحتش ايه ومعملتش ايه ومش عارف هالحق ولا لا ...

انت شايفاها 45 يوم
حاول تشوفوها شهر ونص ...
اى ماده مقصر فيها واى حاجه واقعه منك هتقدر تلمها بشويه مجهود منك ..

ومعتقدش ان اى حد فيكم بيفكر انه يفرط ف حلمه ...مش هيبقى سنه قرف ودح ودروس وخوف وف الاخر برضه منخشش الكليه اللى انت عايزها ..ده يبقى ظلم حتى

خليك واثق ف ربنا بجد ..ربنا قال
أنا عند ظن عبدي بي..فليظن بي ما شاء...
ها ..ياترى هتحسن الظن ف ربنا ولا هتقول لا انا مقصر ومش هقدر برضه

طب خد ديه بقى : انا السنتين اللى فاتوا بجد كنت بحاول اعمل اللى اقدر عليه وو كنت ببقى نازل قلقان وعارف انى مقصر ف حاجات بس كنت بدعى : اللهم عاملنى برحمتك وبفضلك وبكرمك ...وبجد وعن تجربه ربنا كان بيقف معايا الحمدلله وحققت اللى انا عايزه

خليك عارف ان ربنا قادر ع كل شئ وان طالما تعبت ربنا عمره ماهيخذلك بالعكس هيوسع عليك من فضله كمان

متتخلاش عن حلمك بسهوله

قديم 17-04-2014, 12:00 PM
حلمي كبير اوي *رنوش* حلمي كبير اوي *رنوش* غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

حلمي كبير اوي *رنوش* is on a distinguished road

الكلام دا حني لو الحد مش مذاكر حاجة خالص ؟؟؟؟؟؟؟؟ وقاعد يدوبك 45 يوم هيقدر برضه والا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 17-04-2014, 12:30 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حلمي كبير اوي *رنوش* مشاهدة المشاركة
الكلام دا حني لو الحد مش مذاكر حاجة خالص ؟؟؟؟؟؟؟؟ وقاعد يدوبك 45 يوم هيقدر برضه والا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مفيش حد اصلا مش مذاكر حاجه خالص ....انتى اللى بتحاولى تقنعى نفسك انك ضايعه ومش مذاكره حاجه ..انما انتى عارفه حاجات كتير اوى وهتلاقى حاجات مقصره فيها وحاجات عايزه تعيديها وتقدرى تعملى اللى انتى عايزاه ف الشهر ونص دول
قديم 17-04-2014, 01:03 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mustafa Aboalwafa مشاهدة المشاركة

مفيش حد اصلا مش مذاكر حاجه خالص ....انتى اللى بتحاولى تقنعى نفسك انك ضايعه ومش مذاكره حاجه ..انما انتى عارفه حاجات كتير اوى وهتلاقى حاجات مقصره فيها وحاجات عايزه تعيديها وتقدرى تعملى اللى انتى عايزاه ف الشهر ونص دول

كلكم متخيلين انه مفيش حد فعلا مش مذاكر من اول السنة بس انا اختلف عن الاخرون تماما
يعني انا فعلا تقريبا ضايعة بجد مش مجرد كلام علشان كده مفيش حد بيديني اجابة مقنعة لانكم متخيلين اني مذاكرة بس انا بقنع نفسي اني مش مذاكرة للاسف دي مش حقيقة انا كنت اتمني تبقي حقيقة بس انا هعمل اللي عليا
بس شكرا لحضرتك وجزاك الله خير الجزاء
قديم 17-04-2014, 01:20 PM
عضو نشيط

اقتباس:
كلكم متخيلين انه مفيش حد فعلا مش مذاكر من اول السنة بس انا اختلف عن الاخرون تماما
يعني انا فعلا تقريبا ضايعة بجد مش مجرد كلام علشان كده مفيش حد بيديني اجابة مقنعة لانكم متخيلين اني مذاكرة بس انا بقنع نفسي اني مش مذاكرة للاسف دي مش حقيقة انا كنت اتمني تبقي حقيقة بس انا هعمل اللي عليا

مش قصدى برضه ...قصدى انك اكيد بتروحى دروس ...اكيد بتمتحنى ف الدروس ..اكيد ع الاقل خدتى واجبات ف الدروس وعملتيها او ع اقل تقدير نقلتيها...اكيد عندك معلومات عامه عن المنهج

الحل : انك تبداى تشوفى المواد وتقسميها والمنهج بتاع كل ماده مش كبير اوى ...واهم حاجه انك تحلى الامتحانات بتاعه السنين اللى فاتت ..عشان الامتحانات بتتكرر بنفس الاسئله ...والاهم من ده كله الثقه بالله .متقوليش ربنا هيساوينى بواحده بتذاكر من اول السنه ..عشان انتى هتتعبى وهتشدى حيلك ال 45 يوم دول ...وانا كنت كده برضه كانت اعلى جبتها ف الفيزيا ف امتحانات المدرس 42 من 50 ف حين ان فيه ناس كانت بتجيب 60 من 50 وف اخر السنه جبت 49.5 فيزيا

ربنا معاكى ادكتور
قديم 17-04-2014, 02:20 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mustafa Aboalwafa مشاهدة المشاركة

مش قصدى برضه ...قصدى انك اكيد بتروحى دروس ...اكيد بتمتحنى ف الدروس ..اكيد ع الاقل خدتى واجبات ف الدروس وعملتيها او ع اقل تقدير نقلتيها...اكيد عندك معلومات عامه عن المنهج

الحل : انك تبداى تشوفى المواد وتقسميها والمنهج بتاع كل ماده مش كبير اوى ...واهم حاجه انك تحلى الامتحانات بتاعه السنين اللى فاتت ..عشان الامتحانات بتتكرر بنفس الاسئله ...والاهم من ده كله الثقه بالله .متقوليش ربنا هيساوينى بواحده بتذاكر من اول السنه ..عشان انتى هتتعبى وهتشدى حيلك ال 45 يوم دول ...وانا كنت كده برضه كانت اعلى جبتها ف الفيزيا ف امتحانات المدرس 42 من 50 ف حين ان فيه ناس كانت بتجيب 60 من 50 وف اخر السنه جبت 49.5 فيزيا

ربنا معاكى ادكتور

قال يعني كنت باخد بالي مع الاستاذ وبروح الامتحانات والا كنت حتي بعمل اي واجب لاي مدرس
وهو فعلا عندي معلومات عامة كده لكن مش متوسعة في المنهج خالص
وان شاء الله هشد حيلي بقي وكفاية شكوي لحد كده
وشكرا ليك اوي علي تشجيعك وخصوصا علي الفيزياء ديت
وربنا مع الجميع ان شاء الله
وجزاك الله خير الجزاء
قديم 17-04-2014, 02:27 PM
حودة السكندرى حودة السكندرى غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

حودة السكندرى is on a distinguished road

انا عــايز اسئل سؤال مختلف شوية .. هل 2 ثانــوى مقياس 3 ثانــــوى بمعنى انا الواحد ايــام ما كنا ف 2 ثانــوى ع سبيل المثال مــادة زى الجغرافيا مكنش بنفتحها من أول السنة ويدوبكـ تروح تسمعها ف الدرس مبيكونش اكتر من ساعة ومفيش ولا واجب ولاحاجة و كنا بناخدها ع نصف ترم كنا بنجاحـ أينعم مكنش بنقفل بس أنا ع ما افتكر انى كنت ناقص فيها حوالى8 درجات واحنا دلوقتى طالع عينية واجب ومراجعة نفسى انقص فيها 8 درجات بس و مواد زى علم نفس و الفلسفة مكنتش باخد فيهم درس وزكرتم ليالى الامتحان بس و نــقصت ف كل واحد اربع درجات بس و ع عكس التاريخ الـ كنت بذاكروا نوعا ما عنهم مهتم بيه نقص فية 10 درجات .. هدفى بس من دا كــلو ان الواحد ممــكن يضغظ ع نفسة شهر و نصف دووول مع المجهود الى كان بيعملوا طول سنةع عكس 2 ثانــوى الـ كنـــا مبلطجين فيهـا وجبنا درجات نــوعا ما كويسة بنسة الواحد مكنش بيفتحها .. انــا مش طمعان غير انى دخل ف الثمانيات و الحق تنسيق مرحلة اولى مش اكتر .. لانى معظم كليات القمة بتاعة الادبى مش حــببها
اســــــف جــــدا ع التطويل
قديم 18-04-2014, 08:40 PM
شهد اليوسف شهد اليوسف غير متواجد حالياً
عضو خبير

شهد اليوسف is on a distinguished road

اقتباس:
قال يعني كنت باخد بالي مع الاستاذ وبروح الامتحانات والا كنت حتي بعمل اي واجب لاي مدرس
وهو فعلا عندي معلومات عامة كده لكن مش متوسعة في المنهج خالص
وان شاء الله هشد حيلي بقي وكفاية شكوي لحد كده
وشكرا ليك اوي علي تشجيعك وخصوصا علي الفيزياء ديت
وربنا مع الجميع ان شاء الله
وجزاك الله خير الجزاء
بئولك ايه يا ألبي تعالي ائعدي جنبي
وبعدين بت يا رناا انتي مش ئولتي مش هدخل تاني وهبدأ اذاكر في الحكاية دا انا وانتي واحد بئا
رؤؤحي ذاكري ياماما احسنلك اصل هتندمي يا عمري بعدين
ربنا يوفقك ويعينك يا بنتي وايانا والجميع يآآآآآآآآآآآآرب
قديم 18-04-2014, 08:45 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شهد اليوسف مشاهدة المشاركة
بئولك ايه يا ألبي تعالي ائعدي جنبي
وبعدين بت يا رناا انتي مش ئولتي مش هدخل تاني وهبدأ اذاكر في الحكاية دا انا وانتي واحد بئا
رؤؤحي ذاكري ياماما احسنلك اصل هتندمي يا عمري بعدين
ربنا يوفقك ويعينك يا بنتي وايانا والجميع يآآآآآآآآآآآآرب
هههههههههههه شهودة اهلا وسهلا تعالي اقعدي جنبي تنورينا والله
هههههههههه ما تقولي لنفسك الاول الكلام الجامد دون قال ايه ليه دخلتي امال اللي بتعمليه انتي دلوقتي يسموه ايه ؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هندم ؟! قولي لنفسك برضه يا ماما والله هنندم اوي علي اللي بنعمله دون احنا ضعنا
ااامين يااااااارب يا حبي ربنا يخليكي ويكرمك يا شهد
قديم 18-04-2014, 08:49 PM
عضو خبير

اقتباس:
هههههههههههه شهودة اهلا وسهلا تعالي اقعدي جنبي تنورينا والله
هههههههههه ما تقولي لنفسك الاول الكلام الجامد دون قال ايه ليه دخلتي امال اللي بتعمليه انتي دلوقتي يسموه ايه ؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هندم ؟! قولي لنفسك برضه يا ماما والله هنندم اوي علي اللي بنعمله دون احنا ضعنا
ااامين يااااااارب يا حبي ربنا يخليكي ويكرمك يا شهد
اهلا بيكي يا رنؤؤش عارفة اني هنور دي حاجة مش محتاجة كلام
انا والله ئاعدة بعمل حاجة مفيدة مش وبس وفي هدف من كدا وبس هخلص وهحاول ائوم علي 9 وشوية كدا

والله ان شاء الله مش هنندم لو عملنا اللي علينا الشهر ونص دوؤل وربنا هيكرمنا بس ئولي يآآآآرب ربنا كبير
ويخليكي يا رنؤؤش
قديم 18-04-2014, 08:54 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
اهلا بيكي يا رنؤؤش عارفة اني هنور دي حاجة مش محتاجة كلام
انا والله ئاعدة بعمل حاجة مفيدة مش وبس وفي هدف من كدا وبس هخلص وهئوم علي س 9 بالزبط

والله ان شاء الله مش هنندم لو عملنا اللي علينا الشهر ونص دوؤل وربنا هيكرمنا بس ئولي يآآآآرب ربنا كبير
ويخليكي يا رنؤؤش
هههههههههههههههه طبعا هتنوري حد يقدر يقول حاجة غير كده
اه هو انتي دخلتي عشان خاطر الخدمة اللي البت قالتلك عليها وقالتلك عنها انو لازم تدخلي وكده خلاص فهمت اسفة كنت نسيانه والله
ايه الامل والتفائل دون ؟؟ هو انتي شهد اللي لسه مكلماها انبارح في الموبيل ؟؟ يارب يا ستي دايما التفائل دون والامل ياارب والله ربنا هيكرمك بإذن الله يا شهد وهتبقي احلي دكتورة في الدنيا وهتشوفي
ياااااارب في كل وقت
قديم 18-04-2014, 08:58 PM
عضو خبير

اقتباس:
هههههههههههههههه طبعا هتنوري حد يقدر يقول حاجة غير كده
اه هو انتي دخلتي عشان خاطر الخدمة اللي البت قالتلك عليها وقالتلك عنها انو لازم تدخلي وكده خلاص فهمت اسفة كنت نسيانه والله
ايه الامل والتفائل دون ؟؟ هو انتي شهد اللي لسه مكلماها انبارح في الموبيل ؟؟ يارب يا ستي دايما التفائل دون والامل ياارب والله ربنا هيكرمك بإذن الله يا شهد وهتبقي احلي دكتورة في الدنيا وهتشوفي
ياااااارب في كل وقت
ما احنا ئولنا عارفة اني هنور الله محدش يئدر ينكر
اه عشان كدا والحمد لله أربت اخلص الخدمة دي وكدا هيبئا آآشطآآآآت علياا
اصل والله يا حبيبتي التشائم دا مش هيعود علينا بافايدة خاالص فنتفائل بئا احسن تفأأئلوو
يآآآآآآآآآآآآآآآآرب يسمع منك يا حبيبتي وليكي بالمثل يا ئلبي
طيب مستنية لما اشوف انا
قديم 18-04-2014, 09:01 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
ما احنا ئولنا عارفة اني هنور الله محدش يئدر ينكر
اه عشان كدا والحمد لله أربت اخلص الخدمة دي وكدا هيبئا آآشطآآآآت علياا
اصل والله يا حبيبتي التشائم دا مش هيعود علينا بافايدة خاالص فنتفائل بئا احسن تفأأئلوو
يآآآآآآآآآآآآآآآآرب يسمع منك يا حبيبتي وليكي بالمثل يا ئلبي
طيب مستنية لما اشوف انا
ايوة طبعا ربنا يحميكي يا شهد
طيب الحمد لله انك انجزتي في الخدمة ديت
فعلا التفائل حلو وانا الي حد ما متفائلة يعني
هههههههههههههههه هتشوفي نفسك وانتي دكتورة ان شاء الله واحلي دكتورة كمان
واامين يااارب وللجميع
قديم 19-04-2014, 12:33 PM
مهاب احمد محمد مهاب احمد محمد غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

مهاب احمد محمد will become famous soon enough

اقتباس:
علي فره المشكله مشكلتك انتي ومفيش حد هيقدر يحلها غيرك انت انعه نفسك انك مش عامله حاجه ومستنيه اي جد يقولك انك مش هتلحقي تذكري علشان ترضي ضميرك مفيش حد مش مذاكر حاجه مفيش حاجه اسمها حد ميعرفش حاجه عن المنهج ومفيش حاجه اسمها مسمعتش المنهج الحل من عندك فوقي قبل ما الدنيا هي اللي تفوقك محدش هينفعك ومحدش هيعرف يساعدك الحل في اييديكي انتي لو معرفتيش لا قدر الله تدخلي الكليه اللي عايزاها انتي اللي هتندمي وانتي اللي مسالوله مفيش حاجه اسمها الظروف اللي خلتني هتبقي انت اللي عملتي كده في نفسك ومش هيبقي ليكي اي حق اي حق انا بكررها اهو انك تلومي حد غير نفسك وياريت تبداي تذاكر ومش كليه شويه تدخلي مثلا تقولي مش عارفه لو كنتي بداتي كتتي عرفتي تعملي حاجه ومعلش لو الاكلام صعب شويه بس دي الريقه اللي تنفع معاكي لازم تفوقي لازم تفوقي
قديم 19-04-2014, 01:25 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهاب احمد محمد مشاهدة المشاركة
علي فره المشكله مشكلتك انتي ومفيش حد هيقدر يحلها غيرك انت انعه نفسك انك مش عامله حاجه ومستنيه اي جد يقولك انك مش هتلحقي تذكري علشان ترضي ضميرك مفيش حد مش مذاكر حاجه مفيش حاجه اسمها حد ميعرفش حاجه عن المنهج ومفيش حاجه اسمها مسمعتش المنهج الحل من عندك فوقي قبل ما الدنيا هي اللي تفوقك محدش هينفعك ومحدش هيعرف يساعدك الحل في اييديكي انتي لو معرفتيش لا قدر الله تدخلي الكليه اللي عايزاها انتي اللي هتندمي وانتي اللي مسالوله مفيش حاجه اسمها الظروف اللي خلتني هتبقي انت اللي عملتي كده في نفسك ومش هيبقي ليكي اي حق اي حق انا بكررها اهو انك تلومي حد غير نفسك وياريت تبداي تذاكر ومش كليه شويه تدخلي مثلا تقولي مش عارفه لو كنتي بداتي كتتي عرفتي تعملي حاجه ومعلش لو الاكلام صعب شويه بس دي الريقه اللي تنفع معاكي لازم تفوقي لازم تفوقي
والله العظيم تاني حضرتك جبتلي من الاخر والكلام اللي مفروض يتقال بجد شكرا لحضرتك اوي علي الكلام دون
مفيش داعي اني اضيف حاجة لانه فعلا كل كلمة قولتها حضرتك صح وخصوصا في فكرة اني مستنية حد يقولي مش هتلحقي عشان الاقي لنفسي حجة معاك حق والله وانا اشكرك تاني
وانا اللي هندم فعلا علي مستقبلي اللي بضيعو دون انا لازم افوق لنفسي بس فعلا حضرتك فوقتني بالكلمتين دول
جزاك الله خيرا

العلامات المرجعية