اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 18-04-2014, 07:27 PM
Jung Ji-Hoon Jung Ji-Hoon غير متواجد حالياً
مشرف الركن العلمى ( سابقا )

Jung Ji-Hoon is on a distinguished road
افتراضي الطريقة الصحيحة لمراجعة و حفظ الدروس

الطريقة الصحيحة لمراجعة و حفظ الدروس

النوم والأكل ووقت المذاكرة وتنظيم وقت المذاكرة والمشاكل النفسية وطريقة المذاكرة والمراجعة والزملاء ومذاكرة الاختبارات والاختبارات
جميع هذه المشاكل عند جميع الطلاب تقريبا وفي الموضوع ده حلولها كامل
نصيحتي اقرأ الموضوع ونفذه كله وبإذن الله تشوف نسبتك من أفضل ما يكون

نبدأ الموضوع
السلام عليكم
كثير من الناس يذاكر ويذاكر ويذاكر وفي الأخير يتفا جئ من النتيجة أنها مش بمستوى مذاكرته
يسأل : ليه ؟؟ أنا كنت أذاكر 4 و 5 ساعات في اليوم !!! وفي الأخر هذه هي النتيجة !! مش بنفس مستوى مذاكرتي !!!
إذا كنت تذاكر من 4 ساعات إلى 5 ساعات يوميا فاحنا نقضي 7680 ساعة من حياتنا المدرسيه غير الجامعية في الدراسة
طيب أنت ما شاء الله عليك ذاكرت هذا الكم من الساعات 7680 ساعة ولا قعدت ساعة وحده أو ساعتين بالكثير تتعلم كيف تذاكر
سمعت الدكتور الرائع رشاد فقيه يقول
( احنى نقضي آلاف الساعات في المذاكرة وما نقضي ساعة وحده نتعلم كيف نذاكر )
وفي هذا الموضوع انا أتكلم عن المخ كأنه جهاز كمبيوتر وهو فعلا مشابه جدا لجهاز الكمبيوتر
فيه مشاكل في طريقة مذاكرتنا
ما عندنا إلا نفتح أدمغتنا وندخل فيها المعلومات بشكل مبعثر أو الدماغ غير متأهب لإدخال المعلومات
وفي الأخر يعمل الدماغ لهذه المعلومات format والسبب تهنيق وبطئ في تبادل المعلومات
ويبدأ الان في طرح المشاكل وحلها وحده وحده
أولا: النوم
أكبر سبب في تدني مستوى المذاكرة والتذكر هي النوم متأخر
ننام الساعة 12 الليل ونصحى 6 الصباح بكل معاناة بس كلها ساعة وخلاص نبقى مصحصين
طيب والمخ هل فكرنا فيه ؟؟ المخ يبقى في حاله من عدم الإستجابه مده طويلة
وفي هذه الحالة من عدم الإستجابه يصعب استيعاب الدرس واستقبال المعلومات ويصعب مذاكرتها وتذكرها
المخ يحتاج إلى 8 ساعات نوم على الأقل لأخذ كفايته من الراحة وخصوصا نوم الليل
لأن تخزين المعلومات من المذاكرة تحتاج لراحة لحفظها وتحتاج لراحة لاستقبال الجديد من المعلومات
وجرب النوم بدري وشوف النتيجة بعد أسبوع
والكثير من الناس يفضل القيلولة أو مثل ما نسميها ( نومة العصر ) وهي من ساعتين وتوصل إلى أربع ساعات في فترة النهار
وهذه لها مشاكلها ومنها ضياع للوقت يعني تتغدى بثقل وبعدها تنام بثقل وفي الأخير راح تصحى بثقل وخمول وكسل
جرب المذاكرة وقت العصر .... فعلا هو أفضل وقت للمذاكرة
ثانيا : الأكل
لازم نختار وقت الأكل بحيث أنه ما يخربشى علينا المذاكرة ... كيف ؟؟
مينفعش نذاكر على جوع فالمخ في هذه الحالة يكون ضعيف الإستجابه بسبب قلة الطاقة الموجودة في الجسم
يعني لا يفضل الرجيم وقت الدراسة
ثاني شئ مينفعشى المذاكرة بعد أكل وجبه دسمه والتخمة لأن الدم يكون متجمع في الأمعاء
لأخذ الغذاء والدم اللي يصل للمخ قليل ويؤدي إلى الخمول وعدم القدرة على المذاكرة
أفضل شئ هو أكل وجبه خفيفة قبل المذاكرة بساعة أو وجبة دسمه قبل المذاكرة بساعتين
ثالثا: الوقت
لازم أولا اختيار الوقت الصحيح للمذاكرة
أبعد عن هذه الأوقات
آخر الليل أو قبل النوم لأن الفترة دى يكون المخ فيها غير قابل لاستيعاب المعلومات بسبب أن الذاكرة ممتلئة
وقت شد الأعصاب يعني حصل لك موقف عصبك لأن طول الوقت ده هيكون تفكيرك في الموقف ولا هتركز عالمعلومات اللي تذاكرها أبداً
وقت إذا كان عندك حاجة وعايز تعملها مثلا أنك عايز تقعد على الإنترنت لمدة نص ساعة... قدم الإنترنت على المذاكرة لأن طول وأنت مبتذاكر بتحاول انك تخلص بسرعة حتى لو ما فهمت بس عشان تقعد على الإنترنت
لكن لازم تتقيد بالوقت وتقعد نص ساعة أو حتى أقل ولا تعطي نفسك راحتها
تجنب وقت المذاكرة بعد مجهود عضلي لأن جسمك هيكون تعبان
ألتزم بهذه الأوقات
وقت الهدوء .. اختار وقت يكون في الوضع في البيت هادئ وابدأ ذاكر أو انك تكون مستقل في غرفة خاصة بعيد عن الإزعاج
اختار وقت صفاء الذهن يعني ما تكون مشغول بحاجة أو مهموم أو متعصب أو مالكشى خلق فصدقني بهذه الطريقة مش هتستوعب المعلومة
رابعا: تنظيم الوقت
يجهل الكثير تنظيم الوقت فتلاقي وقته فوضى ما بين المذاكرة والراحة واللعب والخروج و.. و .. الخ
صعب أني أقولك اكتب جدول وامشي عليه لأن مش كتير يقدروا يمشوا على الجداول ( وأنا منهم ) لكن إذا شفت في نفسك أنك تقدر تمشي على جدول فاعمل لك جدول
أما إذا كنت ما تقدر تعمل جدول وتمشي عليه مثل حالتي فاتبع اللي انا كنت اعمله
كنت دائما أقر في نفسي أن انا في مرحلة حسم يعني يا غالب يا مغلوب ولازم انظم نفسي
وبالنسبة لتنظيم الوقت حاول أنك تضبط وقتك بحيث اليوم يكون فيه ثلاث ارباعه للمذاكرة وربعه الباقي للراحة واللعب وغيره
ومن الأفضل انك تختار وقت معين يكون هو وقت المذاكرة زى اللي اعمله اختار من 4 العصر إلى 7 الليل ويكون هذا هو وقتي الخاص بالمذاكرة
أما بالنسبة للخميس والجمعة فاعتبرها كأنها الإجازة الصيفيه وخذ راحتك وأنسى شي اسمه الدروس والمذاكرة (إلا إذا كان عندك اختبار)
لأنك لازم توفق بين الراحة والمذاكرة وإلا بعدها هتصاب بحالة من الملل والتعب والكره للكتب
خامسا : المشاكل النفسية في أوقات المذاكرة والثقة بالنفس
تصيبنا كثير مشاكل نفسيه وقت المذاكرة ومنها الملل والإحساس بالفشل وعدم الثقة بالنفس
لكن فيه طرق نقدر نتجنب فيها المشاكل دى
الملل
كثير من اللي توهم بدئوا يذاكروا بجد واجتهاد حسو بملل والسبب هو إن هذا شي جديد عليهم وماتعودوش عليه ومن يومهم وهما ما بيحبوش الدراسة وبيكرهوا المذاكرة ودلوقتى فجأة بقوا ملزومين بالمذاكرة
أفضل طريقة لتجنب المشكلة دى هي انك تبدأ مذاكرتك شوية شوية إذا كنت جديد على المذاكرة
يعني ابدأ من اليوم الأول مثلا بمذاكرة مادة الرياضيات والكيمياء واليوم الثاني للفيزياء والإنجليزي واليوم الثالث للأحياء ومواد العربي
لمدة أسبوع والأسبوع الثاني خليها ثلاث مواد والأسبوع الثالث خليها 4 مواد والأسبوع الرابع تبقى 5 مواد
وهنا تبقى في وضع ممتاز ولكن أهم شي مذاكرة المواد العلمية كل درس بدرسه
واعتبر نفسك في حالة حرب وحط في بالك الاشياء دى كويس اوى :
( إذا ما شدتشى حيلي وجبت مجموع عالي مستقبلي هيضيع )
( هندم على كل ساعة فوتها بدون ما استغلها في المذاكرة )
الإحساس بالفشل
فيه كثيرين فشلو بالاختبارات البسيطة وفقدو الأمل في النجاح وحسو بالفشل بسبب اختبار
ومنهم أنا ...مره من المرات بسبب احد الاختبارات الشهرية ( اختبارات تقييميه) أخذت فيه نص الدرجة وحسيت إني فقدت الأمل في كل شي حتى في باقي المواد
مع أنها كانت سهله بنظري ولكن استغربت لما أخذت الدرجه دى
بعد ما قلت أن المادة دى اللي بتهدم مستقبلي جبت فيها أعلى درجة في شهادتي
عدم الثقة في النفس
كثيرين ما يثقون في أنفسهم وفي قدراتهم ويشوف اللي نسميهم الدوافير ياخذون 99% و 100% ويقول في نفسه مستحيل أوصلهم أو حتى اقرب منهم
وهذه هى المشكلة .. هنا تنعدم الثقة بالنفس وبالتالي يقل الحماس إلى الصفر
أنا كان طموحي أن نسبتي توصل 90% ( مع أني كنت عايز اى نسبة وخلاص ) وكنت أقول هنا أنا هكون مرتاح و ده كل اللى انا عايزه وكان طموحي إني ادخل أي كلية
وكنت قبل ما استلم الشهادة أتخيل مجرد تخيل أني نسبتي 95% وكنت اضحك وأقول ايه التخيل ده والله أحلامي فوووووق
فتفاجأت بتقريري الفصلي وهو يعطيني نسبتي أن نسبتي 78%
فاستغربت من نفسي كيف قدرت أجيب النسبه دى بكل سهوله
فقلت لازم اشد حيلي وأحاول الفصل الثاني أوصل النسبة 94% ( يعني أجيب الفصل الثاني 94% )
شيدت حيلي بطريقة مش طبيعية وتفاجأت من النسبة !!!!
طلعت نسبتي 85% وبرقم مميز بعد .... يعني جيت الفصل الثاني 85%
أنا أجيب 85% !!!! أني اللي كنت أقول لا يمكن أتعدى الـ 80% دلوقتى أجيب 85% !!!!
فعلا الواحد مننا إذا كان فاقد الثقة في نفسه تصعب عليه أشياء كثيرة
وإذا تسلح بالثقة بالنفس يقدر يعمل أشياء كثيرة.. بس متكونشى واثق لدرجة الغرور بنفسك
فصدقني هتقدر تجاري أصحاب النسب العليا لكن لازم تحط في بالك شئ مهم وهي الفوارق الفردية
لأن الله عز وجل أعطى كل واحد قدرته على الفهم والاستيعاب لكن أنت المطلوب منك تعمل كل اللي تقدر عليه
لو نتكلم عن الثقة بالنفس لازم يجيلك طالب ويقول أنا مستحيل أجيب النسبه دى مش هقدر ... كل واحد وله قدراته
مش نختلف أن كل واحد وله قدراته
لكن انعدام الثقة بالنفس أهم سبب للفشل مش بس في الدراسة حتى في جميع أمور الحياة
خليك دائما واثق من نجاحك وواثق من العمل اللي انت بتعمله وواثق من مستواك ومن مذاكرتك وانك عملت اللي عليك
و متخليش خيبة الأمل تسيطر عليك بمجرد انك فشلت في حاجة بسيطة
معلومة مهمة جدا يجهلها كثير من الناس
أكثر الناس يعتقد أن التذكار هو في العقل ويعتمد على العقل "التذكار هو تذكر اللي ذاكرته من دروسك في وقت الامتحان"
لكن الحقيقة التذكار هو في النفس ...
عايزين الإثبات
ادخل الاختبار وأنت حافظ الكتاب كامل لكن وأنت خائف ومتردد ومرعوب من الاختبار وصدقني أنواع النسيان والغلطات
لكن ادخل الاختبار حتى لو ما كنت حافظ الكتاب بشكل ممتاز جدا لكنك واثق من نفسك وواثق من اللي ذاكرته وصدقني بتكون أحسن من الأول
طيب البعض بيقول كيف أتغلب على الخوف
ادخل القاعة وأنت مبتسم وتكلم مع زملائك وحس بارتياح تام وانك ذاكرت وسويت اللي عليك وأديت واجبك والباقي على ربك
سادساً: طريقة المذاكرة
بما أننا عرفنا الأساسيات اللي لازم نعتمد عليها عشان نقدر نذاكر بشكل صحيح
نبدأ دلوقتى نتعلم كيف نذاكر
(((((المذاكرة أول بأول)))))
دائما نسمعها من كل اللي ينصحونا في المذاكرة سواء معلمين أو آباء أو أخوان أو زملاء
وفيه استخفاف بالنصيحه دى لدرجة التطنيش
يجيلك الطالب يذاكر المادة مره أو مرتين في الأسبوع وهي المفروض يذاكرها 4 أو 5 مرات في الأسبوع
طيب انت متعرفشى يا طالب إن المعلومة اللي تأخذها في المدرسة لو ما ذاكرتهاش في نفس اليوم أنها بتطير من راسك !!!
ومتقولليش لا أنا اقدر أذاكرها كويس ... هيفضل عندك مشكلة واللي هي إلتمام الدروس وبالذات إذا كانت مواد صعبه مثل الرياضيات والفيزياء
والمواد دى تمارينها متتابعة ومختلفة في قوانينها وأساليب حلها ولازم تذاكر كل وحده منهم باستقلاليه
يعني لو تذاكر درس رياضيات ودرس كيمياء ودرس فيزياء ودرس أحياء ودرس إنجليزي
بيكون درس واحد بس وخفيف ومش بس تذاكره .. لا ده كمان تبدع في مذاكرته وتدخله في مخك كويس
أحسن من انه يكون عندك درسين أو أكثر في ماده وتذاكره بسرعة
ومتحاولشى تهرب من دروسك
لأنك لو هربت من درس بيلحقك ليوم ثاني بس انه بيكون ملموم مع درس ثاني وبيكون أصعب وأصعب.
طيب فيه طريقة مذاكره حلوه واللي هي تقسيم الدرس
بس أول حاجة لو اديتك الأرقام دى وقولتلك أحفظها تقدر تحفظها و لا لأ
637650503216954
صعبه وبتلخبط فيها كثير
طيب لو اديتهالك كدا
637
650
503
216
954
هيكون حفظها صعب شوية بس مش ملاحظ إنها أسهل من الطريقة الأولى
ودا بالظبط شئ أساسي لازم تعتمد عليه
اللي هو تقسيم الدرس
إذا كان الدرس عندك عبارة عن حفظ مثل قصائد في مادة الأدب
لازم أولا انك تحفظ بيتين وترددها حتى تثبت في مخك وبعدها تحفظ بيتين لوحدهم وترددهم عشان تثبت في مخك لحاد ما تحفظ القصيدة كاملة
تعالى دلوقتى ردد القصيدة كاملة وحاول تحفظها هتلاقى الموضوع بقى سهل جدا وأسهل من انك تحفظها كلها دفعه واحده
حتى في دروس الفهم
كثير من دروس الرياضيات بتكون متقسمه لأكثر من قسم
مثلا تلاقى في الدرس الواحد أكثر من طريقة لكتابة السؤال وأكثر من طريقة للحل
أحفظ وحده من الطرق وخليها تمسك في مخك كويس وكأن مش معاك إلا الطريقة دى بس
وبعد ما تحل عليها التمارين وتفهمها كويس خدلك نَفَس وابدأ بالطريقة الثانية والحل الثاني
وبالشكل دا بالتفصيل ما بين الحلين عشان متلخبطشى بينهم
ولو جينا للكيمياء
مثلا عندك 8 عناصر كيميائية لازم تحفظ رمزها وخصائصها واستعمالاتها
أكبر غلط انك تحفظ الثمانية كلهم مع بعض لأنك هتلخبط فيهم
أول حاجة أحفظ عنصرين بشكل ممتاز وبعدها خدلك راحة 3 أو 4 دقائق وبعدين أبدا بعنصرين تانيين وخذلك راحة .... لحاد ما تخلص.
حط في بالك شئ مهم جدا أن المخ غالبا بيستحمل مذاكرة أكثر من ساعة
وعلميا اثبت أن استجابة المخ للمعلومات تتوقف بعد 45 دقيقة من المذاكرة
وإذا كنت عايز تختبر نفسك إذا كان مخك يستجيب أو لا اعمل الاختبار دا
ابدأ بالمذاكرة وبتحس أنك نشيط وتستقبل أي معلومة تقراها وبعد تقريبا 45 دقيقه إلى ساعة بيبدأ ذهنك يتشتت ومش بتلقط المعلومة كويس وعيونك مش بتركز على الكتاب وتبدأ تسرح
في الحالة دى وقف مذاكرة لأن أي معلومة بتقراها مش هتدخل مخك وإذا دخلت مخك بتطير بالراحة لأن الذاكرة ممتلئة
وإذا قدرت تذاكر ساعة لازم ترتاح 30 دقيقه على الأقل عشان يرتب المخ كل المعلومات اللي أخذها من المذاكرة
يعني ترتاح نص الزمن اللي ذاكرته
و الشئ دى زى اللي يرمي عليك كتب مده نص ساعة لازم تأخذ فترة راحة عشان ترتب الكتب
المخ أنت ترمي عليه معلومات ولازم تديه راحة يرتبها
فيه كتير مننا يحل مسالة رياضيات أو مسالة فيزياء وبعد أسبوعين أو ثلاثة أو وقت الاختبار لما يذاكر لاختبار قصير
أو يراجعها يحس بصعوبة
أو فيه شي ناقصة ومو قادر يحل المسألة ... ويحاول يتذكر ازاى حل المسألة المره اللى فاتت ... كان فيه أسلوب معين أو ثغره في المسالة قدر يدخل فيها على الحل... بس ايه الاسلوب دا .. نسيه !! و دى مشكلة
وأحسن طريقة لتجنب المشكلة دى هي
اكتب شرح الحل في الوجه الثاني من الصفحة وازاى حليتها خطوه خطوه وبكلامك السلس وبدون فلسفة وكلام فصيح لأن محدش هيقرأه إلا أنت
وه دى طريقة ناجحة وجربتها شخصيا
وشئ مهم جدا وقت المذاكرة واللي هو الدفتر الكشكول والقلم
لازم أي شئ تحفظه أو تفهمه انك تكتبه على ورقة سواء كان تمرين أو قانون أو تعريف أو نقاط أو مصطلح أو خصائص أو قصيدة أو قاعدة.... الخ
ودائما في المسائل إذا خلصت من فهمها اقرأ السؤال واكتب حله في ورقة خارجية متقولشى لا فهمت مش محتاج أعيد... لأنك بالطريقة دي بتنساه حتى لو كان سهل جدا
ونصيحة
صدقوني صدقوني مهما كانت المادة صعبه ولو كانت الهندسة النويية لو تذاكرها كل يوم بيومه وتراجعها والله بتكون سهله
مفيش شئ صعب بالمذاكرة المستمرة
سابعاً: المراجعة
وهي أهم شئ في عالم "الدوافير"
إذا كنت تدخل عالم الدوافير فعليك بالمراجعة
كتير مننا بيهتموا بالمراجعة وبيقول إنها مش مهمة
أولا انا هشرح طريقة المراجعة مرة تانيه هثبت لك الفرق بين انك تراجع وانك ما تراجعشى (يعني فائدة المراجعة)
طريقة المراجعة
خلي المعلومه الصحيحة والمثبتة في بالك
المعلومة اللي بتدرسها اليوم بتطير بعد 24 ساعة يعني مش بتستمر إلا مدة يوم واحد
والمعلومة اللي تراجعها بعد 24 ساعة بتطير بعد أسبوع
والمعلومة إذا راجعتها زيادة بعد أسبوع بتطير بعد شهر
والمعلومة إذا راجعتها زيادة بعد شهر بتطير بعد 6 شهور
والمعلومة إذا راجعتها زيادة بعد 6 شهور مش يتطير من مخك إلى الأبد
طيب البعض بيقول ازاى أراجع.. وهل هلحق أراجع إذا كنت بذاكر كل المواد العلمية ولمدة 3 أو 4 ساعات
المراجعة هي كأنها مذاكرة الدرس من جديد
درس في الرياضيات أول ما بتذاكره بتفهم الدرس وبتحل عليه مسائل
ونفس الشئ في المراجعة .. افهم الدرس وحل عليه مسائل
بس طبعاً المراجعة بتكون أسهل لأنك بتكون فاهم الدرس وبتقراه قراءة وبالطريقة دى بس بتحل تمارينه
إذا كان عندك في احد المواد نقاط تحفظها 1 و 2 و3 و4
تحفظها وتسمعها لنفسك وقت المذاكرة
ونفس الشئ وقت المراجعة
ممكن إذا حبيت انك تختبر نفسك وتحل مسالة رياضيات وقت المراجعة بدون ما تشوف الحل
لكن حط في بالك كويس انك إذا فشلت فيها مش معناه انك فشلت .... لأنك لسة بتدرس المسألة دى .. والمراجعة جزء من الدراسة
مش المشكلة إذا غلطت في المراجعة ... الميزة إذا حليتها صح
عشان كدا حط في بالك كويس انك مش فشلت إذا محليتشى المسألة وقت المراجعة
وإذا غلطت ارجع للدرس وذاكره وافهمه وشوف المسألة وازاى اتحلت وحلها مره ثانيه وهذا هو المطلوب
طيب ازاى تلحق الوقت
أيام المذاكرة الأسبوعية بما انك بتذاكر كل يوم لازم يجيلك يوم ثقيل ويوم خفيف
كل يوم خفيف ما تذاكرشى فيه إلا ساعة حاول تمسك ماده وتراجعها من أول وجديد
يمكن تاخذ منك ساعتين بس صدقني الجهد بيكون جسدي مش عقلي لأنك بتكون فاهم الأشياء دى من الأول
ومفيش مانع لو تكون مادتين في الأسبوع والشئ دا بتعرف فائدته وقت الاختبارات
وبالطريقة دى نطبق طريقة المراجعة الصحيحة وعدم النسيان
واهم شئ يكون معاك دفتر كشكول وقلم تسجل عليه كل شئ ذاكرته ( نفس آخر نقطه في طريقة المذاكرة )
بالنسبة لفائدة المراجعة
خلونا نثبت الشئ دا
أخذت مادة الرياضيات وما ذاكرتهاش ولا راجعتها أبدا لمدة شهر وأخذت في الشهر دا 15 درس
ال15 درس دول بتذاكرهم لمدة يوم كامل على الأقل
طيب لو بتذاكر كل يوم لمدة شهر وبدون مراجعة لمدة شهر وأخذت في الشهر دا 15 درس
ال15 درس دول بتذاكرهم في اقل من 5 ساعات
طيب لو بتذاكر كل يوم لمدة شهر وتطبق طريقة المراجعة الصحيحة اللي تأخذ فيها المادة من أولها في يوم خفيف لمدة شهر وأخذت في الشهر دا 15 درس
ال15 درس دول بتذاكرهم في اقل من ساعتين
وإثبات تاني
وأنت بتذاكر الدرس بياخذ منك 15 دقيقه ومش بيثبت في مخك كويس
ولما تراجعه بعد أسبوع بياخذ منك اقل من 10 دقايق وبيثبت في مخك
مراجعة ثانية بياخذ منك اقل من 5 دقايق وبيكون ثابت في مخك كويس
تخيل انك في ليلة الاختبار
ايه أحسن لك تذاكر 15 دقيقه ومش يثبت في مخك كويس
أو مراجعة ثالثه وياخذ منك اقل من 5 دقايق ويثبت في مخك كويس
طبعا الثانية
والشي دا يثبت أن المراجعة لها فوائدها فتخيل انك تذاكر في ليلة الاختبار بالطريقة الأولى تخيل الصعوبة اللي هتواجهها
أو تخيل انك تذاكر بالطريقة الثانية
ايه الأسهل بنظرك
وأنت بتراجع بتحس بصعوبة ويمكن حتى ما تخلص ولا ربع المنهج لمدة يوم كامل
تخيل انك في الوضع دا ليلة الاختبار !!!!
ولاحظ صعوبة الدرس أول ما تذاكره وصعوبة المراجعة أو ما تراجع
تخيل انك في الوضع دا ليلة الامتحان
يا ترى ازاى هيكون شعورك
أصعب شئ المذاكرة
وأسهل منها المراجعة الأولى
وأسهل من المراجعة الأولى الثانية
وأسهل من المراجعة الثانية المراجعة الثالثة
كل ما راجعت أكثر كل ما ثبتت المعلومة في مخك وكل ما سهلت عليك المراجعة
ثامنا: وأنت في الفصل
دائما ما نلاحظ أن الصف الأول في الفصل يكون فيه الدوافير ليش ؟؟؟
لأن المكان دا هو أفضل مكان للفهم
ولأكثر من سبب
أولا الانتباه
بيكون المدرس في وشك على طول وكل مره يبصلك عشان كدا مش بتسرح وبتكون مركز معاه بعكس لو كنت ورا بتكون أكثر الوقت سرحان وتتكلم مع اللي جنبك
وثانيا التفرغ للفهم
لو تكون ورا اللي جنبك واللي قدامك واللي وراك بيتكلموا معاك وبيشغلوك أو حتى أنت تشغلهم
لكن لو كنت قدام محدش هيقدر يكلمك أو تكلم حد عشان المدرس مش بينتبه له
حاول دايما انك تكون مركز في الفصل ومشارك وعلى فكره المدرس بياخذ طابع ممتاز جدا عن الطالب اللي يشارك
ويساعده كثير في مسألة الدرجات لأنه طالب يستاهل
وما تسمحشى لزميلك اللي جنبك انه يشغلك عن التركيز في الدرس
تاسعاً : أصحابك
لازم تختار الصديق الصحيح ولا تستهين بالمسألة دى لأن الصديق بيعطيك نفس خصائصه
والصديق السيئ تغلب صفاته صفات الصديق الحسن
لازم تختار المهتم بدراسته واللي شعاره وقت الجد جد ووقت اللعب لعب
ما يغركشى واحد يقولك : (عامل مجتهد وامشى دوافير ... وتلبس النظارات المدورة ومؤدب وقاعد قدام أول واحد )
ويضحك عليك ويعلق عليك
موجودين كثير زى الأشخاص دول بس بقولك شئ مهم
النماذج اللى زى دى متهتمش ليها عارف ليه ؟؟
لأنه عمره ما هيفيدك ... وإذا مشيت وراه أنت الخسران ... وإذا خسرت والله مش هينفعك
وحتى لو كان اعز أصحابك.. لا تهمل دراستك عشان صديق سيء
خليه يتكلم وخليه ينقد ويعمل اللى عايز يعمله .... في الأخر أنت اللي هتكسب وخليه هو عايش مع عقده
وهيجي وقت ويندم على انه ما اهتمش زي اهتمامك بس بعد ايه ؟؟؟
بعد ما تطير الطيور بأرزاقها
عاشرا : المذاكرة للاختبارات والاختبار
لو اتبعت كل الطرق التسعة الموجودة فوق بكامل تفاصيلها
المذاكرة للاختبارات بتكون أسهل منهم كلهم
النوم والمذاكرة الجيدة والمراجعة واختيار الصديق والوقت كلها أصعب من مذاكرة الاختبار
إذا قدرت تعديها يبقى لنا آخر شئ اللي هو المذاكرة للاختبار
كيف تذاكر للاختبار
إذا كنت بتذاكر الكتاب كامل أو مثلا نصف الكتاب لفترة يوم أو يومين ابدأ بالدروس الصعبة والسبب
ان أقصى جهد ممكن تبذله هو أول فترات المذاكرة واللي يكون المخ فيها في أنشط حالاته للمذاكرة
والدروس السهلة بيسهل فهمها حتى لو كان المخ تعبان
لكن إذا ذاكرت الدروس السهلة شئ أكيد ان استجابة المخ بتقل ولو شي بسيط وبتكون الدروس الصعبة أكثر صعوبة .
حط في بالك انك بتكون مراجع من الأول
لازم قبل الاختبارات بثلاث أسابيع على الأقل أو حتى شهر
تمسك كل ماده ( وابدأ بالمواد العلمية ) وذاكرها من أولها وفصصها بحيث انه ما يبقاش عليك شئ ليلة الاختبار

المشكلة ليلة الاختبار هي التوتر والشد النفسي عشان كدا حط في بالك أن مذاكرة ليلة الامتحان مش بتكون كلها في المخ
لأن التوتر بيحرق اللي ذاكرته في ليلة الاختبار
يعني احسب حسابك ان مذاكرتك الأولى قبل 3 أسابيع من الاختبار هي الأساس
وإن ليلة الاختبار هي للمراجعة لأن التوتر مش بيسمحلك تفهم الجديد
لأن أنت تذاكر... وإلا تفكر بالاختبار !!!
أما المنبهات ومشروبات الطاقة معرفشى فيها كتير
واللي عايز يجرب شئ أنا جربته وشفت نتيجة لا بأس فيها هي النسكافيه
تحتوي على نسبة ممتازة من الكافيين وتفتح فيها مخك
وأنتبه من الحبوب المنومة أو حبوب الزكام ( مثل فلوثاب أو بنادول كولد آند فلو ) لأنه يسبب خمول وكسل بسبب المهدئ اللي فيها ويمتد إلى اليوم الثاني
أفضل طريقة للمذاكرة لليلة الاختبار هي كالتالي
بعد ما ترجع من الاختبار لازم تريح .. لازم لازم ترتاح ومفيش مانع انك تنام ساعة وحده
وكل وجبه خفيفة جدا وبعدها بساعة ابدأ بالمذاكرة
والطريقة اللي اتبعها هي مذاكرة لمدة ساعة وراحة لمدة نص ساعة
النص ساعة راحة يكون فيها الأكل أو خروجة أو غيره
لكن احرص دائما وقت الاختبارات ما تأكل أكل ثقيل
يعني خلى يكون معاك بسكوت أو ساندويتش وكتير من العصائر
ودا كل أكلك .. صحيح بينقص وزنك كثير لكن هي فترة أسبوعين استحملها
لكن أكل دسم زي رز أو لحم دى بتملى بطنك وبتعمللك مشكلة في التركيز
حاول انك تنام فتره 9 ساعات لأنك بتكون هنا نشيييييييط ومخك متفتح إلى ابعد درجه
في قاعه الاختبار
لا تنسى دائما قراءة المعوذات
والأدعية ( اللهم لا سهل إلا ما جعلته سهلا وإنك إن شئت جعلت الحزن سهلا )
وقول لا إله إلا الله
بترتاح نفسيا
وحاول انك تنسى القلق ورهبة الاختبار وحط في بالك انك في أيام المراجعة ودى حاجة بسيطة بتخلصها في ساعة وتمشي
ومش تحتاج كل القلق دا
واضحك واتكلم مع زملائك ولا كأن فيه اختبار أبدا
لان مشكلة وقت الاختبار هي الخوف والتوتر واللي تطير المعلومات من راسك بالراحة
واحرص آن يكون خطك في الورقة واضح ولا تكثر الشخابيط
لان المدرس إذا شاف شئ مش واضح بيحطه لك غلط
راجع ثم راجع ثم راجع وبالذات الحسابات
تكون واثق من المسألة جدا ومتأكد منها
لكن فجأة وأنت تراجع تكون نسيت إشارة (-)
أو يكون نسيت تحط الفاصلة وعملت عمليه حسابيه وودى الناتج آخر الدنيا
أو نسيت تحط وحده أو غلطت في عملية حسابية أو فيه رقم مش واضح عندك بنيت عليه نتيجة غلط
أو سؤال قريته غلط أو اخترت خيار لسؤال ثاني
نصائح عامه مهمة جداً
* لا تعطي نفسك وجه .. لأن لو على كيف نفسك ما ذاكرت ولا اجتهدت ولا عملت حاجة... خليك في تحدي بينك وبين نفسك
* حاول تبعد عن المذاكرة الجماعية قد ما تقدر لأنها تروح في المحادثات غالبا
*حاول تعتمد على نفسك في الدروس ولا تعتمد على احد يذاكرلك سواء مدرس خصوصي أو قريب أو زميل ... إلا بعد الدرس مباشرة ممكن تسال زميل عن نقطه ما فهمتها
* أنتبه وأنتبه وأنتبه من شي اسمه غياب ... لا تغيب إلا لسبب ضروري جدا جدا لأن غيابك يوم واحد بيفوت عليك دروس وبنفس الوقت بيطلعك خارج وضع الحضور والمذاكرة .. لأن غيابك يوم واحد بيسحب باقي الأيام غياب
* لا تستحي انك تسأل المدرس ابدأ ولا تقول عن نفسك غبي إذا سألت.. بالعكس أنت بتكون غبي إذا ما سألت .. لكن اسأل عن شئ مش فاهمه مش بس لمجرد السؤال
* عشان تجتهد ادخل في تحدي (بينك وبين نفسك ) مع زملائك وانك تتحداهم انك بتجيب أعلى درجه ... بس طبعا بينك وبين نفسك بدون ما تعلنها قدامهم .. هذا دافع معنوي قوي جدا وأنا جربته ونفع كثير
* دائما وقت المذاكرة ابعد عن أي شئ يشغلك زى الجوال .. وإذا ذاكرت 15 دقيقه أعطي نفسك دقيقتين نَفَس وارجع ذاكر مره ثانيه
* في أيام الاختبارات ابعد عن مسببات الأمراض مثل التكييف والمشروبات الباردة
* لا تخلي خيبه الأمل تسيطر عليك ابدأ ... وخليك دائما متفائل لأن عمر التشاؤم ما ينفعك
* إذا حسيت بتعب وقت المذاكرة ارتاح لان مذاكرة مع تعب مش هتستفيد شيئ وإذا نعست نام
* صعوبة الدرس أو غيابك سبب في انك تسيب الدرس وما تذاكرهوش

فمن العجز ان تموت جباناً
قديم 18-04-2014, 08:52 PM
الصورة الرمزية دى برولى
دى برولى دى برولى غير متواجد حالياً
الحاصل على المركز الثانى فى مسابقة المعلومات العامة أغسطس 2016

دى برولى is on a distinguished road

اييييييه موضوع التعبير ده كله

بس جايب من الآخر الصراحة

يسلمووو

-----------------------------------
نورنا هنا فى قسم التنمية البشرية