اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 21-08-2014, 01:21 AM
lolododo2010 lolododo2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

lolododo2010 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *Mohamed+Khaled* مشاهدة المشاركة
الف الف مبروك يا دوك
عندي سؤال هو الافضل ان ناخد كل درس في يوم ولا نجمع الدروس في كام يوم وباقي الايام فاضية للمذاكرة
الله يبارك فيه انا رايحه 3 خلاص ده كان من سنتين
بص هو انا مكنتش من هواه المدرسه اوي فاليوم كله بتاعك بفكنت عادي ممكن اخلي درسين مع بعض فاخر السنه حشرت الدروس فتلت ايام وكنت بزاكر 4 ايام بس انا فعلا الي الان بحب اخلص الحاجات اللي محتاجه نزول فايام وافضي ايام للمزاكره من غير نزول وتعب لكن لو هتعرف توفق ومش هضيع وقتك تمام لانك ممكن تحشرها فيوم ومتزاكرش وممكن تفردها علي الاسبوع وتزاكر ماده بماده المهم انك تزاكر كويس ده اللي اقصده

قديم 21-08-2014, 03:25 AM
*Mohamed+Khaled* *Mohamed+Khaled* غير متواجد حالياً
عضو جديد

*Mohamed+Khaled* is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
الله يبارك فيه انا رايحه 3 خلاص ده كان من سنتين
بص هو انا مكنتش من هواه المدرسه اوي فاليوم كله بتاعك بفكنت عادي ممكن اخلي درسين مع بعض فاخر السنه حشرت الدروس فتلت ايام وكنت بزاكر 4 ايام بس انا فعلا الي الان بحب اخلص الحاجات اللي محتاجه نزول فايام وافضي ايام للمزاكره من غير نزول وتعب لكن لو هتعرف توفق ومش هضيع وقتك تمام لانك ممكن تحشرها فيوم ومتزاكرش وممكن تفردها علي الاسبوع وتزاكر ماده بماده المهم انك تزاكر كويس ده اللي اقصده
ده اللي هعملوا ان شاء الله
واسف يا دوك وعقبال التخرج يارب
قديم 10-09-2014, 09:16 AM
serena710 serena710 غير متواجد حالياً
عضو جديد

serena710 is on a distinguished road

انا رايحة 3 السنة دى بس مشكلتى فى تنظيم الوقت ....انا بدات دروس و تقريبا الاسبوع كله فى دروس ما عدا يوم الاحد ....... ارجع البيت كل يوم الساعة 8 عقبال مخلص حجاتى كلها بتبقى الساعة 3 من حل واجبات الدروس و مذاكرة الجديد و الحل عليه ......طبعا ادخل انام اصحى على الساعة 10.....المشكلة ان النظام دا مش هينفع فى المدارس لان انا فى مدرس متشددة فى حكاية الغياب .......بجد سااااااااعدونى مش عارفة اعمل ايه.....كل اللى انا عايزاه جدول ينظم المواد الجديد و القديم مع بعض
قديم 17-09-2014, 06:34 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة serena710 مشاهدة المشاركة
انا رايحة 3 السنة دى بس مشكلتى فى تنظيم الوقت ....انا بدات دروس و تقريبا الاسبوع كله فى دروس ما عدا يوم الاحد ....... ارجع البيت كل يوم الساعة 8 عقبال مخلص حجاتى كلها بتبقى الساعة 3 من حل واجبات الدروس و مذاكرة الجديد و الحل عليه ......طبعا ادخل انام اصحى على الساعة 10.....المشكلة ان النظام دا مش هينفع فى المدارس لان انا فى مدرس متشددة فى حكاية الغياب .......بجد سااااااااعدونى مش عارفة اعمل ايه.....كل اللى انا عايزاه جدول ينظم المواد الجديد و القديم مع بعض
اولا انتي متوتره ليه ده واضح فكلامك اوي بصي اهم حاجه فالثانويه العامه انك تكوني ريلاكس لحد يوم النتيجه
ثانيا موضوع الغياب ده fake بجد انا كنت فمدرسه واخده الاعتماد والجوده وكانوا مأفورين فموضوع الغياب ده وغبت السنه كلها محضرتش الا بتاع اسبوعين 3 ايام كده ولا حصل أي حاجه لدرجه ان المديره كانت بتترجاني احضر مسابقه اوائل الطلبه وتمسحلي الغياب وطنشتها دي حاجه
الحاجه التانيه بقي هكلمك عليها من منظور دراستي للطب فيه حاجه اسمها الساعه البيولوجيه لجسم الانسان supra chiasmatic nucleus دي يا ستي بتتعدل حسب المعطيات اللي داخلالها يعني مع ضغط الدراسه هتلاقيها اكتفت بساات نوم قليله هتلاقي جسمك بينجز معاكي الحاجات بوقت قليل وفيه فوقت الضغط هرمونات بتساعدك علي الانجاز زي الادرينالين والكورتيزون
بغض النظر عن ده كل وبالبلدي خالص انتي فالاجازه دلوقتي فمطلوب منك فقط مزاكره اللي بتاخديه وجسمك طبيعي مريح بسبب الراحه لكن بعد الدراسه وسواء هتحضري المدرسه لو فيها فايده او لا فان فيه قاعده دهبيه ان الانسان تحت الضغط ال stress بينجز اكتر وده تحت تاثير تغيرات فجسمه
بس اهم حاجه الله يكرمك بلاش التوتر الزايد ده عامل كانه موتور بيحرق بنزين علي الفاضي من غير ما يتحرك
قديم 18-09-2014, 03:48 PM
aalaaabdelhamed aalaaabdelhamed غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الطب البشري جـامعـة المنصورة

aalaaabdelhamed is on a distinguished road

لو سمحتي يا دكتورة انا متعلقة اووووي ببوابة الثانوية وبقعد عليها كتييير وبضيع وقت كتير اعمل ايه وايه الحد المعقول اللي مش ازود عنه
قديم 20-10-2014, 01:37 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aalaaabdelhamed مشاهدة المشاركة
لو سمحتي يا دكتورة انا متعلقة اووووي ببوابة الثانوية وبقعد عليها كتييير وبضيع وقت كتير اعمل ايه وايه الحد المعقول اللي مش ازود عنه
لما تخلصي دروسك كلها وتزاكريها وتحلي الاسئله وتبقي خلصتي شغلك كله بتاع اليوم اسمحي لنفسك بساعه فقط قبل النوم تفتحيها تنزلي اللي انتي محتاجاه فقط غير كده لا متبدأيش بيها الساعه هتبقي 3 او اكتر وكمان تبقي قبل ما تفتحي عارفه انتي عاوزه تنزلي ايه مش تقري فالمواضيع كلها وتردي علي دي وتستني الرد والاقتباس بمعني اصح لازم تكوني عامله كونترول لنفسك اكتر من كده عشان ميبقاش هروب من الواقع ربنا يوفقك ويوفقني ويوفق كل الناس
قديم 02-01-2015, 10:32 PM
طالبه فى ثانوى عام طالبه فى ثانوى عام غير متواجد حالياً
عضو جديد

طالبه فى ثانوى عام is on a distinguished road

السلام عليكم
مبرووووك يادكتوره بالنجاح والتوفيق ان شاء الله
انا عندى مشكله انى بحل الاعراب صح وبعدها بغيره للحظا
ده بيحصل بس فى ايام امتحانات العربى
وغيره كده ان خايف اوى من 3 ثانوى مع انى لسه فى تانيه ثانوى
مفروض ان افكر فى السنه ديه بس
بس بجد هموت من الخوف ان لسه بردى
وغير كده محتاره اةى انا نفسى اكون مهندسه نووى وطبعا الكل بيضحك عليه
والاسره عندى عايزنى ادخل كليه طب
ونفسى اطلع من اوائل الثانويه العامه
واثبت نفسى امام اخوتى والعيله عموما
بحاول ان اكون هادئه جدا
محتاجه نصيحه منك ياريت تساعدينى.
لان لو استمرت بالنظام ده هصير تعبانه اوى
يكفنى ان بحلم شبح الثانويه العامه هههه
وشكرااااا واعتذر اذا اطلت بالحديث
قديم 02-01-2015, 10:52 PM
طالبه فى ثانوى عام طالبه فى ثانوى عام غير متواجد حالياً
عضو جديد

طالبه فى ثانوى عام is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aalaaabdelhamed مشاهدة المشاركة
ذكرتنى بالذى مضى
اختى كانت هكذا ولكن احنا. فصلنا النت من اجلها
وبعد فتره وصلنه الوصله النت تانى
قديم 11-01-2015, 05:38 PM
واثقه واثقه غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

واثقه is on a distinguished road

شكرا ليك بجد بجد الله يبارك فيك
قديم 26-01-2015, 07:38 PM
محمد احمد عبد الغفار محمد احمد عبد الغفار غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد احمد عبد الغفار is on a distinguished road

هل يا دكتورة في مواد معينة محتاج اني اجيب فيها كذا كتاب اصل في ناس بتقول دا تشتيت وكفايةكتاب واحد وانا متعود اجيب كذا كتاب واحهم عشان اتقن الدرس وتاني حاجة انا البراجراف مشكلةبالنسبة ليا انا بكتب بس الكلام بيكون مش منطقي اوي والمدرس بيقولي اني معنديش تنظيم للافكار مع العلم اني مئستوايا كويس الحمد لله في القواعد والكلمات ؟
قديم 31-01-2015, 10:04 AM
سعيد بد سعيد بد غير متواجد حالياً
عضو جديد

سعيد بد is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
هنزل كمان طريقه المواد الادبيه باذن الله طبعا دا من زميله دخلت اقتصاد وعلوم سياسيه عشان انا كنت علمي
بس هو محدش بيرد ليه هو الموضوع مفدكوش؟
ربنا يوفقك متشكر جدا انا عن نفسى فادنى جدا جدا جدا جدا متشكر ويارب يجعله فى ميزان حسناتك يا دكتور
قديم 31-01-2015, 10:07 AM
سعيد بد سعيد بد غير متواجد حالياً
عضو جديد

سعيد بد is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سعيد بد مشاهدة المشاركة
ربنا يوفقك متشكر جدا انا عن نفسى فادنى جدا جدا جدا جدا متشكر ويارب يجعله فى ميزان حسناتك يا دكتور
بس انا مبعرفش انظم وقتى وفى مواد ضعيف فيها جدا وبكره افتح كتبها زى الرياضة والحمدلله فى مواد ممتاز فيها زى الكيمياء والتاريخ والاحياء والانجليزى
قديم 10-02-2015, 10:56 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالبه فى ثانوى عام مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
مبرووووك يادكتوره بالنجاح والتوفيق ان شاء الله
انا عندى مشكله انى بحل الاعراب صح وبعدها بغيره للحظا
ده بيحصل بس فى ايام امتحانات العربى
وغيره كده ان خايف اوى من 3 ثانوى مع انى لسه فى تانيه ثانوى
مفروض ان افكر فى السنه ديه بس
بس بجد هموت من الخوف ان لسه بردى
وغير كده محتاره اةى انا نفسى اكون مهندسه نووى وطبعا الكل بيضحك عليه
والاسره عندى عايزنى ادخل كليه طب
ونفسى اطلع من اوائل الثانويه العامه
واثبت نفسى امام اخوتى والعيله عموما
بحاول ان اكون هادئه جدا
محتاجه نصيحه منك ياريت تساعدينى.
لان لو استمرت بالنظام ده هصير تعبانه اوى
يكفنى ان بحلم شبح الثانويه العامه هههه
وشكرااااا واعتذر اذا اطلت بالحديث
انتي مش عندك حاله غريبه ولا حاجه الحاله دي بتحصل لناس كتير وحصلت معايا مره او مرتين فاسئله الاختيار من متعدد فالكليه بس لو صدقتي نفسك انك دايما هتعملي كده عقلك هيصدق انك خلاص دايما هتغيري ويبدا يتحول لفعل فالواقع لا اراديا
كل ما عليكي الهدوء المزاكره كويس التدريب كذا مره قبل الامتحان وشوفي حلولك بعد ما تخلصي السؤال كله كانك بتدربي نفسك ع الامتحان اقنعي نفسك انك مش هتغيريها
وطبعا المزاكره الكويسه بتدي ثقه فبتبدأي متغيريش لكن متخافيش انتي مش من كوكب اخر حاله التوتر اللي بتبقي عند الشاطرين بتعمل اكتر من كده
ثانيا مشكلتك والاسره والضغط النفسي ده يا حبيبتي انتي مش فصراع انتي فثانويه زيها زي اي مرحله دراسيه ذاكرتي هتجيبي مجموع ان ربنا اراد
فمتجيش تحطي لنفسك اسوار نفسيه انا لازم اطلع الاولي انا لازم اكون من اوائل الجمهوريه وتحسسي نفسك انها مش بتعمل اللي يوصلها لكده
حاولي تشجعي نفسك مش تحبطيها زي ما بقاولك زاكري واعملي اخر جهدك المهم توصلي لهدفك
علي فكره الاول علي جمهوريتنا فسنتنا دخل طب واول سنه جاب جيد
ومعظمنا لا كان من اوائل الجمهوريه ولا حاجه وجاب امتياز ما شاء الله
فالعبره مش بكده خالص
اما هندسه فده حلم جميل مش فاهمه هل الاعتراض لانك بنت ؟ طب شغلها اصعب واتقل من هندسه وعموما برده كان ليا صاحبتي فتانيه علم رياضه وجابت 99 فالميه وحولت علمي علوم وجابت مجموع طب لرغبه باباها ودلوقتي تقديراتها جيدجدا ومش بتحب الكليه فمش قادره تبدع فيها
اختاري اللي تحبيه وخليكي صاحبه قرارك لانك اللي هتستحملي النتيجه سواء كانت حلوه او وحشه فطالما انتي اللي هتستحملي النتيجه فقومي انتي بالفعل بعد اقتناع\
يارب يوفقك
ويارب اكون قدرت افيدك
قديم 10-02-2015, 11:00 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد عبد الغفار مشاهدة المشاركة
هل يا دكتورة في مواد معينة محتاج اني اجيب فيها كذا كتاب اصل في ناس بتقول دا تشتيت وكفايةكتاب واحد وانا متعود اجيب كذا كتاب واحهم عشان اتقن الدرس وتاني حاجة انا البراجراف مشكلةبالنسبة ليا انا بكتب بس الكلام بيكون مش منطقي اوي والمدرس بيقولي اني معنديش تنظيم للافكار مع العلم اني مئستوايا كويس الحمد لله في القواعد والكلمات ؟
بص انت لو قريت الموضوع من الاول هتلاقيني رديت فالنقطه دي
بس الخلاصه انا كنت جايبه كذا كتاب فالانجليزي وحليت معظمهم طالما كاسئله مش كمصدر مزاكره مفيش مشكله واصلا كلهم ناقلين من بعض بنسبه 70%
وفي الفيزيا برده وفالرياضه فتانيه
اقصد المواد اللي محتاجه تدريب كبير
ولكن التركيز الاساسي كان علي كتاب واحد والتاني ده كان ازاده تدريب مش ضروره ملحه
واللي كان بيحدد الكتاب الاساسي المدرس او انا حسب اللي بشوفه احسن
البراجراف حاول تصيغه بمنطقيه يفهمها اللي هيقراها وفنفس الوقت تكون صح
هم اصلا بيركزوا ن القواعد تكون صح والاسبيلنج يكون صح والكلام مترابط ومفهوم لكن متحاولش انك تعمل جمل هلاميه ممكن تكون صح والمدرس ميفهمهاش وينقصك
قديم 10-02-2015, 11:07 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سعيد بد مشاهدة المشاركة
بس انا مبعرفش انظم وقتى وفى مواد ضعيف فيها جدا وبكره افتح كتبها زى الرياضة والحمدلله فى مواد ممتاز فيها زى الكيمياء والتاريخ والاحياء والانجليزى
عادي معظم بتوع علم علوم مبيحبوش الفيزياء بس جابوا فيها 50 الفكره مش انت بتحبها ولالا
الفكره هل انت فاهمها ولالا ؟ هل انت بتزاكرها صح ولالا
الرياضه بتحتاج حل كتير ومتابعه كتير وانك تحل وتغلط وتعرف غلطك وتعلم عليه وترجعله وتفهمه وهكذا انا كنت بخاف من الرياضه والفيزيا وذاكرتهم كتييير جدا وقفلتهم
الفكره بقي هل لو انت بتكرها هتهرب ومتزاكرهاش
لكن مفيش حاجه اسمها ضعيف اصل بصراحه المناهج بتاعتنا مفهاش ابداع وابتكار ولا بتفرق بين الطالب العبقري واللي قدراته نص نص
مناهجنا بتفرق هل انت ذاكرت كل حاجه وحفظتها وفهمتها ولما سالتك عنها حلتها ان شاء الله حتي لو كنت ملصمها
حاول تجرب تاني وتالت اكيد هتلاقيلها حل

العلامات المرجعية