اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > التنمية البشرية

التنمية البشرية يختص ببناء الانسان و توسيع قدراته التعليمية للارتقاء بنفسه و مجتمه

قديم 10-02-2015, 12:15 PM
DPT-Blue Phoenix DPT-Blue Phoenix غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

DPT-Blue Phoenix is on a distinguished road
Star المفهوم الذاتى

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

‫#‏المفهوم_الذاتى

- المفهوم الذاتى : هو فكرك الى بتطلع بيه للدنيا قيمك مبادئك اتجاهاتك و معتقاداتك عاداتك و بتطلع بمفهومك دا و تبدأ تتعامل بيه مع الناس ..

- من اكبر المشاكل الى ممكن تقابل اى حد مننا ان مفهومه الذاتى او فكره يعنى يكون مختلف عن باقى الناس لازم يكون فى ذهننا ان هيكون فى اختلافات نتيجة اختلاف البيئة الى كل واحد عايش فيها ..

- مشكلة المفهوم الذاتى انه ممكن يكون غلط عشان كدا بنقول دائما ‫#‏الدين موجود عشان كدا عشان يحدد لينا المعايير الاساسية الى نرجع ليها لان كل واحد هيبقى ليه وجهة نظر فاحنا عشان كدا بنرجع للدين هو مرجعنا الاساسى ..

- المفهمو الذاتى 3 جوانب او ليه 3 مميزات :-

1- ‫#‏مكتسب : بمعنى انى بكتسبه هو مش حاجة فطرية الاساس الاول الاسرة و بعد كدا المدرسة و بعدين الاصدقاء و المجتمع و ما الى ذلك من باقى مؤسسات الدولة ..

2- ‫#‏ديناميكى : بمعنى انه قابل للتغيير ممكن اعدل و اظبطه

3- ‫#‏منتظم : اى لا يقبل التغيير المفاجىء

-- دلوقت احنا فهمنا ان فكرنا دا اتكون ازاى اجمل خبر انه #مكتسب يعنى زى ما انت اكتسبت مفهوم غلط ممكن تبدأ من الاول ممكن تقرا ممكن تبحث و تكتسب حاجات جديدة و مفيدة ..

- الجانب الديناميكى Vs الجانب المنتظم

مثال : لما انا بروح اشترى كتاب جديد الجزء الديناميكى هنا هو الى بيحركنى يعنى انا هروح اشترى كتاب عشان ابقى احسن و عشان اعرف ..
ههههههه المشكلة انك تجيب الكتاب و متقرأوش الى وقفك هنا الجانب المنتظم هو الجانب دا وظيفته انه يحافظ عليك و على مفهومك و خاصة انك بتبقى داعم المفهوم دا بمجموعة افكار و قيم و مبادىء ..
فتلاقيك جبت الكتاب و بعدين متقرأوش ..

الفكرة هنا انك لما بتيجى تعمل تغيير فى حياتك الجانب الديناميكى يدفعك و الجانب المنتظم يوقفك ..

انا مثلا وزنى زايد عايز اخس عشان اكون احسن و تبدأ تقلل من الاكل دا الجانب الديناميكى تيجى بعد فترة و تقف متكملش هتحس بتعب و زهق و حاجة مش فى مفهومك يقوم الجانب المنتظم يقعدك ..

#‏طيب_و_الحل ؟!
الفكرة هى ‫#‏التغيير_التدريجى يعنى انا ببدا اغير من نفسى جزء صغير جدا بجزء صغير جدا و هنا تطبيق لكلامه صلى الله عليه و سلم ان افضل الاعمال عند الله ادومها و لو قلت انك تدوام يكون فى استمرارية و التزام و اصرار انك تكمل ..
لما انت بتعمل تغيير تدريجى ايه الى بيحصل : الجانب الديناميكى يدفعك و تعمل الى انت عايزه بسهولة و بسرعة ميلحقش الجانب المنتظم يردك و مع التكرار يدخل الفعل الجديد ضمن مفهومك الذاتى و عاداتك و يدعمه الجانب المنتظم و بذلك يكون الجانب المنتظم ديناميكى يعنى قابل للتغيير و الديناميكى منتظم يعنى دائما هتاخد على التغيير ..

‫#‏لكن_اكبر_مشاكلنا_هى_العادات : العادات هى فعل صعب بالنسبة لك تكرر حدوثه ليصبح سهل و اصبحت تقوم بفعله بدون تفكير او سيطرة بحكم التعود ..
و 90 % من تصرافتنا تخضع للعادة عشان كدا بيكون تغييرها صعب مش هطول اكتر من كدا نشوف بقى العادات فى الموضوع الجاى ؟!

http://ask.fm/Elsareih

Hope + Faith + Love = Change

العلامات المرجعية