اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

قديم 21-08-2011, 06:14 PM
Eng. Ahmed Said Eng. Ahmed Said غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( إعــــدادي هندسة المطرية جامعة حلوان )

Eng. Ahmed Said is on a distinguished road

أنا بس عاجبني الخبر ده

======

نيويورك تايمز: الثورة نقطة تحول في علاقات مصر بإسرائيل

نيويورك - أ ش أ
اعتبرت صحيفة ''نيوريورك تايمز'' الأمريكية ان تصاعد التوتر بين مصر واسرائيل وصل أمس الى أعلى درجاته منذ توقيع اتفاقية كامب ديفيد قبل ثلاثة عقود، وذلك بسبب احداث ال*** التى شهدتها الحدود يوم الخميس الماضى.

وأوضحت الصحيفة - فى تقرير بثته على موقعها الالكترونى اليوم الأحد - ان العديد من الدبلوماسيين من دول مختلفة تحركوا حثيثا لنزع فتيل الأزمة بين مصر واسرائيل الليلة الماضية، كما أعربت اسرائيل عن أسفها للحادث الذى أدى الى م*** 3 جنود مصريين.

وأشارت الى بيان وزير الدفاع الاسرائيلى ايهود باراك الذي أعرب فيه عن أسف اسرائيل للحادث ، مؤكدة ان الحكومة المصرية رفضت البيان حيث لم يرد فيه تحمل مسئولية الحادث غير انها مازالت ملتزمة بتعهداتها نحو السلام.

واختتمت الصحيفة بالقول ... "ان هذه الازمة كانت اشارة واضحة بأن الثورة التي أطاحت بالرئيس حسني مبارك في فبراير الماضى تعتبر تحولا فى العلاقات التى دامت ثلاثة عقود بين مصر وإسرائيل التي كانت حجر الزاوية في سياسة الشرق الأوسط ".

قديم 21-08-2011, 07:32 PM
الصورة الرمزية Amr Eltaweel
Amr Eltaweel Amr Eltaweel غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسـة جامعـة القاهـرة

Amr Eltaweel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.hagar مشاهدة المشاركة

مثلا فى بريطانيا دولة متحضرتك جداا وشوف بتتعامل ازاى مع الناس هناك ....
حصل كدة فعلا ..

حصل كدا لان اللي كان بيجري مش ثورة ولا انقلاب
دا تخريب وتعمد لكدا
ودا لازم له التعامل ب*** ضد المخربين
مشوفتش مثلا ناس اتظاهرت ضد اللي حصل م الشرطة لانهم بلد متحضر وعارف ان دا خراب للبلد ودمار ليها
قديم 21-08-2011, 09:35 PM

اقتباس:
مظبوط سيناريوهات كتيرة جداااااا
مثلا حضرتك بتفترض ان ممكن ده يكون عمليه مدبرة من الجانب الاسرائيلى .. وانا هفترض ان الموضوع ده تدبير مسلحين .... وشخص تانى هيقول دى تمثيلية بايخة علشان المجلس يمد فى فترته وتالت علشان انتخابات تتم فى معادها
...

كام سيناريو ؟ وفى غيرهم اكيد
..

يمعنى اصح احنا كلنا بنقول أ ب سياسةوبنحاول نبسط الامور .. بس انا بحس انها معقدة جدااا مش عارفه ليه ؟
!!

يعنى ممكن حضرتك تعمل خطوة اتجاه عدوك والعدو يعمل خطوة ساذجة جداااا وبيها يفوز عليك رغم انه ما كانش فى باله ان دى ممكن تنقذه عوضا عن انها تخليه يفوز
.....!!!!

حضرتك فى ايدك دليل ان رجل اسرائيل فى الموضوع . واسرائيل هترد بكل بساطة اننا بنأمن البلد بتاعتهم ... يعنى موال المستضعفين وان الشعب الاسرائيلى متربص بيه دايما وهيجيبوا موال سوريا فى الموضوع والمسلحين وكدة .... كل ده هتجره اسرائيل .. وهتقول انا ماليش رجل فى الموضوع ... !!!
وزى ما قولت لحضرتك اوباما هيطلع ويكون بجانب اسرائيل كالعادة ويهدى فى الكلام ويثنى على التعقل المسئولية فى الجيش المصرى وكدة هو كسب اطراف كتير جداااا
....

فعلا هياخد موقف لكن الله اعلم بقوته
....

وسيناريو يمد فى مدة الحكم مطروح بس احس انه ضعيف
..

ايه اللى يخلى مجلس يمسك فى بلد تقريبا كلها مشاكل ويتعب دماغه
...

يعنى يتهنن فى الحدود بعيد عن المشاكل الداخلية والمحاكمات

ـــــــــــــ
عفوا على التأخير
....

مُعقدة إزاي؟ يعني إيه هي درجات التعقيد في الموضوع إللي قدامنا ؟ أعتقد إن التفسير الحقيقي للي حصل وإللي إسرائيل بتداري عليه هو لغز بسيط بالنسبالنا إحنا لكنه مش
معقد، لإن التصرف سهل الإستنتاج من مواقف إسرائيل السابقة علي أقل تقدير

====
لأ من الأساس كده إحنا ماينفعش نكون رد فعل لرد فعل، أنا ليا ردي كنتيجة للفعل إللي هو إستشهاد ضباط علي الحدود وتوتر الوضع في سيناء، بفتح تحقيق وبتخذ إجراءات لازمة بدون إنبطاح أو تخاذل بغض النظر عن موقف الكيان الصهويني من الحادث، إنت مش هتأمن بلدك علي حساب أمن بلدي وتطلع تقول كلمتين الحكومة تداري عليهم هنا
ونفضها السيرة زي زمان

أوباما ملوش الصلاحيات إنه يحكم عليا طول ما أنا دولة قادرة تفرض شخصيتها، أي تدخلات زمان بشكل عام كانت موجودة لإنها بلد ضعيفة لا حول لها ولا قوة ملهاش حاكم محافظ عليها، فتدخل أي بلد عايزة تكسب بنط علي حسابنا وتبقي هي راعية الأمن والسلام والعدالة في العالم

====

هي الفكرة مش في مد فترة الحكم لإنها هتفضل برضه مرحلة إنتقالية علي الرغم إنه في صالحهم برضه لحد دلوقتي عشان يداروا كويس علي فضايحهم ويتخلصوا من ملفاتهم القديمة إللي إشتركوا فيها أثناء حكم المخلوع ودى إللي ***ها عمرو بحثاً في كلامه أو حتي أثناء الثورة نفسها وإللي برضه هتتكشف الحقيقة فيها في حالة أدلي طنطاوى بشهادته أو حتي لأ، هي الفكرة في أن حكم المجلس العسكري يصبح إلزامي ونهائي بدون إرادة الشعب إللي بقاله ٦٠ سنة في حكم عسكر ونفسه في حكم مدني ينقله نقلة حضارية مختلفة، الطمع في السلطة وحب النفوذ بقت في دم العسكريين من قديم الأزل بالدرجة إللي أصبحت فيها مصر أقرب للعسكرية الملكية

والخلط الغير مقصود بين حب العسكريين للحكم السلطوي و وجود مشاكل في البلد هو إللي هيخلينا طول عمرنا بنلف في نفس الحلقة المُفرغة وإحنا إللي ندفع تمن ده!

قديم 21-08-2011, 09:39 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amr Eltaweel مشاهدة المشاركة
الكاريكاتير البرازيلي كارلوس لاتوف يبدع من جديــــد ..

.
.

إنه العبقري كارلوس لاتوف
قديم 22-08-2011, 01:00 AM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR
ENG.HAGAR ENG.HAGAR غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة عين شمس

ENG.HAGAR is on a distinguished road

اقتباس:
معلش لما اراجع تاريخ عسكر والاقيهم وقفوا يتفرجوا ع الشعب وهو بيتذل
وهو بيتهان وهو مش لاقي تمن رغيف العيش وهو شايف العشوائيات والبطالة والجريمة والتزوير والتدليس والوساطة والرشوة والمحسوبية والسرقة والكنافــة والكوسة ف البلد بالشكل دا وواقف يتفرج علينا
وانتي بتقولي مريح دماغه

هو حضرتك بتتكلم عن شعب ولا قادة ؟؟؟!!
يعنى معروف ان اى مؤسسة بتتكون من قادة وكمان ناس تابعة زى قائد الجيش والجنود ....
فتفتكر ايه اللى الجندى البسيط يقدر يعمله علشان يوقف السلطة والكوسة اللى فى البلد ؟؟!!! يعنى يعمل انشقاق ويروح ورا الشمس صح كدا ...!!
يبقد حضرتك قصدك على القادة ... طيب يا باش مهندس عمرو ما احنا قلنا مجرد مصالح ... انا هاخد ده ومش هقول على المصيبة الفلانية وهكذاااا .....
يعنى تخيل حضرتك ان ده زى اى مؤسسة مسوسة " عندها تسوس " فى البلد دى هل حضرتك منتظر منها انها تفوق .... دى اول ما هتفوق هتتكسر علطول ....

اقتباس:
يبقا انا من حقي اني ارفض حكمــه
انا عندي ابقا ليبيا ولا اني لحكم العسكــر تاني
اكيد حضرتك من حقك ترفض او تقبل .... لكن فى النهاية بيمشى وضع معين بيتفرض عليك وعليا ..
يعنى حضرتك كنت عايز مصر تدخل فى حرب مع الجيش زى ليبيا وكدة .... ده ليبيا يا باش مهندس القائد عندهم لحد ما ... قما بالك بمبارك دماغه شغالة ومعاها 100 راس وراه بتدبر .... !! ده كانوا يقضوا علينا فى ليلة واحدة ..............
اقتباس:
زي ما قولتلك 60 سنة بالشكل دا مفيش تقدم ف اي مجال
الزراعة واتدمرت
الصناعة وخربانة ومش عارفين نعمل بيها حاجة
التجارة وحالها واقف لانك مش بتزرع او تصنع
التقدم ده مش مسئولية الجيش الاولى .. خلاص نفضها حكومة ونجيب عساكر يظبطوا البلد .....
دى سياسة نظام من زمااان حكومة + جيش .... " بمعنى اصح ما فيش حد احسن من حد "

اقتباس:
بعدين المجلس السمكري اذكي من انه يمد ف الحكم اكتر من كدا لانه عارف العواقب
بس برضه هو حاطط ادامه انه ممكن يتحاكم بتهمة صفقات السلاح المضروبة والتطبيع مع نظام مبارك وغيره وغيره
شوفي جيشك وصل لايه وانتي تعرفي
بالظبط +111111
ده اللى قولته قبل كدة هيمد بالطريقة البسيطة دى ....
ولعلم حضرتك بردو صفقات السلام المضروبة دى كانت تحت اشراف رئيس الملجس الاعلى اللى هو الرئيس سابقا مبارك يعنى
فكل حاجة هتصب عليه .... وبسهولة كله ياااااخد براءة علشان الرأس هى المسئولة عن كل الجسم .........
جيشى وجيشك يا باش مهندس عمرو واااحد ... يعنى ببساطة جدااا هتلاقى فيه عيوب ومميزاااات ... وعيوبه كتيرة جدااا وده باااااين جدا

اقتباس:
طنطاوي مش هيشهد ضد مبارك ف المحكمة وهبقا افكرك
ولا واحد هيشهد ضد التاني
طنطاوي استنا لما رجالة مبارك كلهم خلصوا ل الورق اللي عندهم وبعدين قالهم يالا تعالوا هنريح الشعب العبيط دا بس وترجعوا تاني
القضايا كلها مطرمخة ف بعض
والادلة تجيب البراءة مستريحين
فين احراز الطلق الناري مفيش .. سمحوا لكا المدعين بالحق المدني بالدخول عشان يظهروا بالشكل دا

طنطاوى يا عمرو شهد اعلاميا ان مبارك هو السبب فى قطع الاتصالاااات ..!
يعنى مش معقول يرجع ويقول لا انا رجعت فى كلامى ...
وبعدين كله بيفتح ملفات بعضه .. ده هيفضح ده وهيكشفه وهتبان حاجات انا وحضرتك مش عارفنها خااااالص
والايام بتكشف حاجات مش متوقعينها خااالص
من السهل طنطاوى يشهد ضد مبارك
1- ارضاء للناس
2- يثبت لنفسه مكان
3- يقدريظبط منظره من اللى هتكشفه الايام عنه زى اى مؤسسة ..

بالنسبه لمدعيين الحق المدنى يا عمرو مش اعرف اقول ايه
غير حسبى الله ونعم الوكيل

اقتباس:
معلومة ليكي
القناصة اللي ***وا المتظاهرين قبل 29 يناير كلهم ظباط داخلية عاديين او من وحدة 333 قطاع مكافحة ارهاب داخلي تابع لامن الدولة .. بعد اليوم دا كله كان حرس جمهوري وهو اللي مخطط ليوم معركة الجمل وكان بينظمها بعلم من طنطاوي اللي بتقولي انه هيشهد علي مبارك
طنطاوي عارف ان الرئيس الجديد لما ييجي هيشيله
عشان كدا عاوز ضمانات للجيش انه يبقا حامي مدنية الدولة زي تركيا كدا
انه الجيش يبقا السلطة اولا واخيرا ف الدولة
مفيش قناصة امن مركزي نزلوا

يعنى معقول يا عمرو الناس تتهم قطاااااااع كااااااااامل فااااااااااااااااااااااااااااااااسد لحد الركب انه بي*** الناس والثوار وبعدين يبقى الكلام كله غلط ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
طنطاوى لما يشيله الرئيس الجديد هيبقى فى مصايب ممكن يتحاكم بسببها ... بالتالى السقطات اللى ياعمرو بتتكلم عنها ان الموضوع مدبر من طنطاوى دى تبقة كارثة يا باش مهندس ..
مفيش قناصة امن مركزى ؟؟؟ ده من قبل الثورة والناس عارفه ان امن المركزى ده من اسوأ المؤسسات يا عمرو .. مش جديدة ...
اقتباس:
اقتباس:
لان ببساطة ابن عمي واحد منهم واقسملي بالله 10000 مرة انه هو والقطاع كله منزلش ولا واحد وابن عمي دا بيصلي وبيعرف ربنا جدااا
عاوز اقولك قناصة الامن المركزي دول لو 50 واحد نزلوا منهم كانوا ***وا اضعاف اضعاف العدد دا
بس لانهم مصريين مكنوش هيعملوا كدا لان دول بعيد عن الاحتكاك بالشعب
اما ظباط الامن المركزي قوات مكافحة الشغب دول ف صدام مع الشعب علي طول
.....
آسف ع الاطالة

يا باش مهندس محدش بيعتمد فى تحليله على وقائع فردية
مش معقول انا هقيس كل اللى فى الامن المركزى على تجربة قريبك المحترم اللى رفض يشارك فى *** ثوااار .
بالنسبة انهم لو نزلوا ي***وا اضعاف
مش شرط الهدف ال***
ممكن هزيمة نفسية عن طريق اصابات
وده اللى الناس كلها شايفاه
يعنى مثلا كائن من كان سواء شرطة او امن مركزى كان بيصوب على مناطق معينة
ده متدرب وبأحترااااف
ـــــــــــــــ
انا بحاول افهم منك يا عمرو حااجات كتيرة
وما فيش داعى للاعتذار ..
جزاك الله كل خير

قديم 22-08-2011, 01:28 AM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR
ENG.HAGAR ENG.HAGAR غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة عين شمس

ENG.HAGAR is on a distinguished road

اقتباس:
مُعقدة إزاي؟ يعني إيه هي درجات التعقيد في الموضوع إللي قدامنا ؟ أعتقد إن التفسير الحقيقي للي حصل وإللي إسرائيل بتداري عليه هو لغز بسيط بالنسبالنا إحنا لكنه مش
معقد، لإن التصرف سهل الإستنتاج من مواقف إسرائيل السابقة علي أقل تقدير

يا باش مهندس معقد من حيث ان الواحد يجزم بان الطرف فلانى هو اللى خطط لكذا وكذا وهدفه كذا .....
مواقف اسرائيل السابقة ما ينفعش اقيس عليها لانها كانت بتتعامل مع شعب تانى واتغير ... حضرتك هتقول انها خلاص عرفت ان المصريين مش هيسكتوا ... طيب ليهما تفترضش انها بردو ليها اهداف تانية . . . . اناوحضرتكمش عارفنها .
علشان كدة معقدة .... ده اللى اقصده يا باش مهندس احمد ........

اقتباس:
لأ من الأساس كده إحنا ماينفعش نكون رد فعل لرد فعل، أنا ليا ردي كنتيجة للفعل إللي هو إستشهاد ضباط علي الحدود وتوتر الوضع في سيناء، بفتح تحقيق وبتخذ إجراءات لازمة بدون إنبطاح أو تخاذل بغض النظر عن موقف الكيان الصهويني من الحادث، إنت مش هتأمن بلدك علي حساب أمن بلدي وتطلع تقول كلمتين الحكومة تداري عليهم هنا
ونفضها السيرة زي زمان
طيب تحقيق مين اللى هيفتحه ؟؟؟ وحضرتك عاارف ان اى تحقيق زى اللجنة اللى تم ارسالها لغزة وازاى التقرير بتاعها اتغير .. لجنة غولدستون تقريبا ...
تفضها ازاى يا باش مهندس .... حضرتك بتتكلم مع بشر معاهم سلااااح واحنا لحد دلوقتى مش بنعرف نستخدم سلاااااح ... ممكن حضرتك تقول تجربة الميدان هتعلم كل واحد فينا .. بس هنخسر كتير زى حرب ليبيا بالظبط ..............
اقتباس:
أوباما ملوش الصلاحيات إنه يحكم عليا طول ما أنا دولة قادرة تفرض شخصيتها، أي تدخلات زمان بشكل عام كانت موجودة لإنها بلد ضعيفة لا حول لها ولا قوة ملهاش حاكم محافظ عليها، فتدخل أي بلد عايزة تكسب بنط علي حسابنا وتبقي هي راعية الأمن والسلام والعدالة في العالم
اوباما حضرتك بتجيب من عنده العيش ؟!!!!!!!
يعنى احنا بنعتمد على غيرنا فى الاكل بتاعنا ... طيب نقوله من البداية مش عايزين مساعدة ولا قروض وبعدين نقول ما لكيش دعوة يا امريكا ....... .
وفعلا تدخلها لاننا كنا دولة ضعيفة لما نزرع ونصنع ونبنى كدة هنستغنى عن كل حاجة ... وما يبقاش ليها كلام معانا على اى حوار تانى من حيث اقليات ولا غيره ....
اقتباس:
هي الفكرة مش في مد فترة الحكم لإنها هتفضل برضه مرحلة إنتقالية علي الرغم إنه في صالحهم برضه لحد دلوقتي عشان يداروا كويس علي فضايحهم ويتخلصوا من ملفاتهم القديمة إللي إشتركوا فيها أثناء حكم المخلوع ودى إللي ***ها عمرو بحثاً في كلامه أو حتي أثناء الثورة نفسها وإللي برضه هتتكشف الحقيقة فيها في حالة أدلي طنطاوى بشهادته أو حتي لأ، هي الفكرة في أن حكم المجلس العسكري يصبح إلزامي ونهائي بدون إرادة الشعب إللي بقاله ٦٠ سنة في حكم عسكر ونفسه في حكم مدني ينقله نقلة حضارية مختلفة، الطمع في السلطة وحب النفوذ بقت في دم العسكريين من قديم الأزل بالدرجة إللي أصبحت فيها مصر أقرب للعسكرية الملكية
+1111111111 تمااااام
مع حضرتك جدااا فى النقطة دى .

اقتباس:
والخلط الغير مقصود بين حب العسكريين للحكم السلطوي و وجود مشاكل في البلد هو إللي هيخلينا طول عمرنا بنلف في نفس الحلقة المُفرغة وإحنا إللي ندفع تمن ده!
كلها توابع يا باش مهندس
وفعلا احنا بندفع تمن حاجات زى دى وحاجات تانية بردو مش حاسيين بيها ....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جزاك الله كل خير يا باش مهندس احمد
واعتذر عن التأخير بسبب صلااااة التروايح .

قديم 22-08-2011, 03:41 AM

اقتباس:
يا باش مهندس معقد من حيث ان الواحد يجزم بان الطرف فلانى هو اللى خطط لكذا وكذا وهدفه كذا .....
مواقف اسرائيل السابقة ما ينفعش اقيس عليها لانها كانت بتتعامل مع شعب تانى واتغير ... حضرتك هتقول انها خلاص عرفت ان المصريين مش هيسكتوا ... طيب ليهما تفترضش انها بردو ليها اهداف تانية . . . . اناوحضرتكمش عارفنها .
علشان كدة معقدة .... ده اللى اقصده يا باش مهندس احمد ........

طيب تحقيق مين اللى هيفتحه ؟؟؟ وحضرتك عاارف ان اى تحقيق زى اللجنة اللى تم ارسالها لغزة وازاى التقرير بتاعها اتغير .. لجنة غولدستون تقريبا ...
تفضها ازاى يا باش مهندس .... حضرتك بتتكلم مع بشر معاهم سلااااح واحنا لحد دلوقتى مش بنعرف نستخدم سلاااااح ... ممكن حضرتك تقول تجربة الميدان هتعلم كل واحد فينا .. بس هنخسر كتير زى حرب ليبيا بالظبط ..............

اوباما حضرتك بتجيب من عنده العيش ؟!!!!!!!
يعنى احنا بنعتمد على غيرنا فى الاكل بتاعنا ... طيب نقوله من البداية مش عايزين مساعدة ولا قروض وبعدين نقول ما لكيش دعوة يا امريكا ....... .
وفعلا تدخلها لاننا كنا دولة ضعيفة لما نزرع ونصنع ونبنى كدة هنستغنى عن كل حاجة ... وما يبقاش ليها كلام معانا على اى حوار تانى من حيث اقليات ولا غيره ....

+1111111111 تمااااام
مع حضرتك جدااا فى النقطة دى .

كلها توابع يا باش مهندس
وفعلا احنا بندفع تمن حاجات زى دى وحاجات تانية بردو مش حاسيين بيها ....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جزاك الله كل خير يا باش مهندس احمد
واعتذر عن التأخير بسبب صلااااة التروايح .
زي ما قولت لحضرتك قبل كده، مش لازم يكون معايا الخيط الدقيق عشان أبني عليه رد فعل، أنا بيني وبينك يا إسرائيل حدود وعاملين إتفاقية بحفظ الأمن في المنطقة، حصلت تجاوزات يبقي دي مسئولية مشتركة..وإللي واضح وإعترفت بيه إسرائيل إن ضرب النار كان من عندها (بنضرب نار علي الإرهابيين والكلام الحمصي ده)، أنا إللي ليا إني أقول يا إسرائيل تعالي هنا ف****ي الموقف ده وأتخذ أنا إجراءاتي وأسعي فوراً إني أسترد حقي (زي هنا مثلاً طرد السفير وقطع الغاز وإعادة النظر في إتفاقية كامب ديفيد)

أقصد بمواقف إسرائيل السابقة باللي نعرفه عن اليهود من زمان وإللي عمرها ما هتتغير، من غدر وخيانة وإنتهاك حقوق

========

يفتحه المسئول الإستراتيجي في القوات المسلحة عن حدودنا في سيناء، أو أي حد في قطاع المخابرات..مش حاجة مهمة أوي أعتقد

أنا معلوماتي إن تقرير لجنة جولدستون كان بيتهم إسرائيل بهجوم وحشي علي غزة وبيشجب أفعالهم بخصوص أحداث ديسمبر، إسرائيل رفضت التقرير وأنكرته وكانت فيه محاولات علي إلغاء التقرير أو تغييره بس أعتقد فشلت المحاولات دي لإنها كانت حركة مكشوفة وأعضاء اللجنة بهدلوا اليهود عليها

أما بالنسبة للي أقصده فهو مختلف تماماَ عن كل ده، أنا أقصد تحقيق محلي بينا وبين بعض عن حقيقة الحادث وملابساته نبحث فيه سبل الرد وإستنتاجتنا للفعل نفسه، أنا مش هروح للجنة حقوق الإنسان في الأمم المتحدة (إللي شكلت لجنة جولد) وأفتح عندها تحقيق هتكون فيه نسبة الحقيقة وإنصافنا هتكون ضئيلة جداً، ساعتها هيكون رد فعل غير مباشر، مش بقول لإسرائيل في عينها يعني

أنا مش فاهم بصراحة موضوع السلاح ده، إيه إللي دخله في الموضوع ؟

========

طب وماقطعش العيش ليه أيام الثورة وبعد الثورة ؟

وماقطعش العيش ليه بعد حرق العلم والمظاهرات قدام السفارة ؟

تفتكري حضرتك أمريكا ليه مافرضتش هيمنتها علينا وقت التغيير ؟

عشان لأول مرة مانطلبش منها التدخل والمساعدة (وأنا بتكلم علي الشعب لإنه هو إللي أصبح له الكلمة في البلد)

زي ما قولت لحضرتك، طول ما أنا بلد ليها شخصية وقوة ماحدش يقدر يعملي حاجة ودي حاجة أنا مؤمن بيها جداً، إحنا بقينا بلد يحكمها شعبها..خليه يقطع العيش وهنشوف البلد هيجرالها إيه

مابحبش أحكم علي قوة حد طول ما إللي قدامه ضعيف!

بتهيألي يا باشمهندسة الجزئية دي ماتتقالش بعد الثورة وإللي بنشوفه من إنجازات لشعب بيستنفر طاقاته وبيكتشف قدرته دلوقتي

======

جزانا الله وإياكي يا باشمهندسة هاجر
قديم 22-08-2011, 04:10 AM
الصورة الرمزية Engineer ..
Engineer .. Engineer .. غير متواجد حالياً
Electrical Power Engineering

Engineer .. will become famous soon enough

السلامو عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكوا يا أحلى أصحاب

اللوقتي أخد رأيكم في موضوع صغير جداً جداً

انتوا عارفين طبعاً ان حياتنا بسيطه الى حدٍ ما

ايه رأيكم نستغل الحاجات البسيطه دي ونعمل منها حاجات حلوة

ها يا أحمد ؟

ها يا هاجر ؟

قولتو ايه ؟

Engineering is my Life

قديم 22-08-2011, 04:15 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng:taha مشاهدة المشاركة
السلامو عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكوا يا أحلى أصحاب

اللوقتي أخد رأيكم في موضوع صغير جداً جداً

انتوا عارفين طبعاً ان حياتنا بسيطه الى حدٍ ما

ايه رأيكم نستغل الحاجات البسيطه دي ونعمل منها حاجات حلوة

ها يا أحمد ؟

ها يا هاجر ؟

قولتو ايه ؟
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

أؤمرني يا أبو حميد
قديم 22-08-2011, 04:18 AM

الحكومة المصرية

يوجد خطأ مطبعي ، نحن لم نطلب سحب السفير احنا طلبنا ( سحلب للسفير )

وهي دي العيشة مع كوك زيرو

Engineering is my Life

قديم 22-08-2011, 04:26 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng:taha مشاهدة المشاركة

الحكومة المصرية

يوجد خطأ مطبعي ، نحن لم نطلب سحب السفير احنا طلبنا ( سحلب للسفير )

وهي دي العيشة مع كوك زيرو

هو لسه ماتسحبش صح ؟

دايماً كده بنسمع غلط إحنا علي رأيك والله يا محمد وبنظلمهم
قديم 22-08-2011, 04:34 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng. Ahmed said hamed مشاهدة المشاركة

هو لسه ماتسحبش صح ؟

دايماً كده بنسمع غلط إحنا علي رأيك والله يا محمد

أيوه يا عم دول ناس فاضيه والله ما عرفين يقولوا كلمة احنا بس شاطرين في الشتيمه والعصبيه وبسسسسسسس

وبنسمع غلط فعلاً

ربنا يسهلها ونعرف اننا من بلد ربنا ذكرها في كتابه

Engineering is my Life

قديم 22-08-2011, 04:39 AM

الشرطه العسكريه
حلوة بس شقيـــة
نطت حتة نطـــــــة
ركبت بيها السلطة
الثورة ليه زعلانــــة
هى اللى غلطانـــة

سابت الداخليـــــــة
لشوية بلطجيـــــــــة
اخص عليكى ياثورة

استكمالاً لكوك زيرو

Engineering is my Life

قديم 22-08-2011, 04:43 AM

Icon14

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr eltaweel مشاهدة المشاركة
طنطاوي استنا لما رجالة مبارك كلهم خلصوا ل الورق اللي عندهم وبعدين قالهم يالا تعالوا هنريح الشعب العبيط دا بس وترجعوا تاني
القضايا كلها مطرمخة ف بعض
والادلة تجيب البراءة مستريحين
فين احراز الطلق الناري مفيش .. سمحوا لكا المدعين بالحق المدني بالدخول عشان يظهروا بالشكل دا

ثامب أب ثامب أب ثامب أب
قديم 22-08-2011, 04:45 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng:taha مشاهدة المشاركة
الشرطه العسكريه

حلوة بس شقيـــة
نطت حتة نطـــــــة
ركبت بيها السلطة
الثورة ليه زعلانــــة
هى اللى غلطانـــة
سابت الداخليـــــــة
لشوية بلطجيـــــــــة
اخص عليكى ياثورة