اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

قديم 10-08-2012, 06:47 PM
mido882 mido882 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mido882 is on a distinguished road

بس نخلصوا الخمس سنين يمكن تكون المشكلة اتحلت .... وبعدين ازاى فى وفرة فى قسم مدنى اناث يعنى افهم من كدة انهم محتاجين مدنى ولاد !! دا مفيش اكتر منهم دا كل المهندسين الرجاله مدنى !!!!!!!!!!!!!!!

قديم 10-08-2012, 08:02 PM
amrcapo amrcapo غير متواجد حالياً
عضو جديد

amrcapo is on a distinguished road

طب معلش انا هتقل على حضرتك ؛ انا سمع ان النقابة مش هتقيد حد فى النفابة مجموعة اقل من 84.5 دا كلام حقيقى ولو حقيقى هم ممكن يرجعوا فى القرار دا وهل د من حقهم اساسا ؛ ( الثانوية العامة مش معيار لقياس مسوى الطلب ) ولو هيغيرو لقرار هم ممكن يعملو زى مريكا ( يعملو امتحان لكل طالب خريج هندسة خاص واذا نجح فية يقيدة فى لنقابة )
قديم 10-08-2012, 08:04 PM
عضو جديد

طب معلش انا هتقل على حضرتك ؛ انا سمع ان النقابة مش هتقيد حد فى النفابة مجموعة اقل من 84.5 دا كلام حقيقى ولو حقيقى هم ممكن يرجعوا فى القرار دا وهل د من حقهم اساسا ؛ ( الثانوية العامة مش معيار لقياس مسوى الطلب ) ولو هيغيرو لقرار هم ممكن يعملو زى مريكا ( يعملو امتحان لكل طالب خريج هندسة خاص واذا نجح فية يقيدة فى لنقابة )
قديم 10-08-2012, 08:38 PM
ccna.and.mcse ccna.and.mcse غير متواجد حالياً
موقوف

ccna.and.mcse is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrcapo مشاهدة المشاركة

النقابة بالفعل اصدر قرار انها مش هتقبل أقل من هندسة حكومى ب 5% لكنة قرار مخالف لان الجامعة الخاصة بيحصل على نفس درجة البكالوريوس و دة مخالف لقانون إنشاء النقابة و مخالف للدستور لان الدستور نص على المساواة فاى واحد هيرفع قضية بربع جنية على النقابة هيكسبها
اما بخصوص امريكا فهى بتمتحن اى حد مش مجرد انة اخد بكالوريوس اديلة اعتماد بالعكس امريكا فيها مهندسين محترفين يعنى بعد ما تاخد البكالوريوس تخضع لاختبارات علشان يضمنوا جودة المهندس و دول الخليج عملت كدا و قريب مش هتعتمد المهندس الا باختبارات

لكن مصر لسة نايمة اوى و مريحة و فى التراوة
قديم 10-08-2012, 09:31 PM
الصورة الرمزية بحر_الامل
بحر_الامل بحر_الامل غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

بحر_الامل is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ccna.and.mcse مشاهدة المشاركة
انا اجاباتى باللون البرتقالى .. اى استفسار انا موجود
يعنى مش عايز شغل يكون بيعتمد على قوة الجسم و كدة ده قصدى
يعنى ميكنش شرط عشان ابدع فيه ان يكون عندى قوة جسمانية

انا معرفش اصلا اذا كان فيه شغل بيعتمد على القوة الجسمانية بس لو فيه يبقى مش هيبقى مناسب لية

اتمنى تكون فهمت قصدى و لو مفهمتش قصدى عادى سيبك من الحتة دى المهم الباقى

و اسف لانى هتعبك معايا

وإن ضاقت عليك الأرض بما رحُبَت
أخرُج وأنظر كيف هي السماء رُفعَت
أما علمت بـ أن : الله رافعها !قادر على تفريج الكروب وإن عَظُمَت

قديم 10-08-2012, 11:29 PM
موقوف

لو شىء كلة تفكير و تصميم و ديزين يبقى حاسبات و معلومات لانها بتدرس هندسة البرمجيات و المعلومات بكل تخصصات علوم الحاسب و نظم المعلومات و تكنولوجيا المعلومات و هندسة البرمجيات و نظم الحاسبات . و المجال دة مش محتاج لا قطع غيار ولا مصاريف نقل او شحن او غيرة .. كلة على دماغ المهندس كلة نظام تفكير و تصميم ديزين يعنى فالقوة الجسمانية تكاد تكون منعدمة قاعد تحت التكييف شغال ديزين و ابداع
قديم 11-08-2012, 03:21 AM
عضو جديد

شكرا لحضرتك
قديم 11-08-2012, 04:55 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ccna.and.mcse مشاهدة المشاركة
النقابة بالفعل اصدر قرار انها مش هتقبل أقل من هندسة حكومى ب 5% لكنة قرار مخالف لان الجامعة الخاصة بيحصل على نفس درجة البكالوريوس و دة مخالف لقانون إنشاء النقابة و مخالف للدستور لان الدستور نص على المساواة فاى واحد هيرفع قضية بربع جنية على النقابة هيكسبها
اما بخصوص امريكا فهى بتمتحن اى حد مش مجرد انة اخد بكالوريوس اديلة اعتماد بالعكس امريكا فيها مهندسين محترفين يعنى بعد ما تاخد البكالوريوس تخضع لاختبارات علشان يضمنوا جودة المهندس و دول الخليج عملت كدا و قريب مش هتعتمد المهندس الا باختبارات

لكن مصر لسة نايمة اوى و مريحة و فى التراوة
طب ممكن حضرتك تنصحنى يعنى ادخل هندسة واكمل وان شاء الله فى المسقبل هقيد فى النقابة ؛ ولا اخدها من اصرها وادخل علوم حاسب ؛ معلش ان بسال كتير وهتعب حضرتك بس كل الحكاية ان انا خايف على مستقبلى ح يعنى ان بعد خمس سنين من الدراسة والمصاريف ما اقيدش فى النقابة ومعرفش اشتغل ؛ فحضرتك تنصحنى باية؟ بجد انا مبسوط ان انا بتكلم مع واحد زى حضرتك عندة بعض المعلومات فى هذا المجال انا كان نفسى اتكلم مع واحد زى حضرتك واتمنى ان حضرتك تعتبرنى زى اخوك الصغير . وشكرا
قديم 11-08-2012, 06:03 AM
عضو جديد

اة فى كمان جزء من كلام حضرتك انا عايز اسالك فية انت قولت (لان الجامعة الخاصة بيحصل على نفس درجة البكالوريوس و دة مخالف لقانون إنشاء النقابة و مخالف للدستور لان الدستور نص على المساواة فاى واحد هيرفع قضية بربع جنية على النقابة هيكسبها ) فانا عايز اسال يعنى طالب الهندسة اللى فى ( جامعة خاصة ) وليس اللى فى معهد او اكاديمية للهندسة هو بس اللى مسموح لة انة يقيد فى النقابة ولا يطبق علية هذا القرار وطالب المعهد او الاكاديمية مش مسموح لة القيد فى النقابة ويطبق علية هذا القرار ولا الجامعة زى الاكاديمية زى المعهد ( المعتمدين من المجلس الاعلى للجامعات ومن نقابة المهندسين ) وليس المعاهد والاكاديميات الغير معتمدة .
قديم 11-08-2012, 08:00 AM
موقوف

اى درجة علمية بتحصل على بكالوريوس هندسة من جامعة حكومية او خاصة او اكاديمية او معاهد او اجنبية و طالما المجلس الاعلى للجامعات معتمدة من حقة يدخل النقابة و لو النقابة تعسفت هيرفع عليها قضية و يكسبها و يدخل النقابة
قديم 11-08-2012, 12:50 PM
عضو جديد

انا لسة جى من النقابة وقابلت سكرتير النقيب وبقول له على الكلام دا قالى اة فعلا هم هيطبقوا القرار د على الطلاب اللى بتقدم من دلوقى وانا رديت علية وقل لة بس ا كدا مخالف لقانون انشاء النقابة فرد عليا وقالى اللى اخذ القرار دا مش النقيب الى اخدذة ( المجلس الاعلى للجامعات ) انا مش عارف هعمل اية انا بقيت مشت ادخل هندسة غير معتمدة وابقا احول ولا اخدها من اصرها ودخل علوم حسب ؟ انا مش عارف هعمل ية والتنسيق هيقفل بكرة يا ريت تساعدبى اعمل اية ؟ ........
قديم 11-08-2012, 03:28 PM
الصورة الرمزية 222ahmed222
222ahmed222 222ahmed222 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

222ahmed222 will become famous soon enough

دا تعليق دكتور عندنا في هندسة القاهره على الموضوع دا
قديم 11-08-2012, 06:55 PM
موقوف

اولا انا لما عملت البوست دة كنت عاوز أربط الطالب بسوق العمل من أول يوم و أنكم تاخدوا بالكم من التخصصات المطلوبة و الغير مطلوبة فى سوق العمل

ثانيا من الواضح ان الدكتور مش على دراية كاملة بسوق العمل او مبدئيا انا عارف المعلومات دى من زملائى فى مختلف التخصصات اللى هما بالفعل فى السوق

ثالثا دة موقع نقابة المهندسين
http://www.eea.org.eg

و دة البيان على نفس موقع النقابة يبقى اذن النقابة ازاى مطلعتش بيان

http://www.eea.org.eg/declar/declar46.htm

نفس اسم الموقع www.eea.org.eg

دة غير ان الجرايد كلها كتبت نفس الكلام و انا جبتلكم أحد اللينكات لبوابة الوفد

أخيرا علشان تتاكدوا من صحة البيان هذا موضوع وضعة احد الزملاء على منتدى مهندسين مصر خريج اتصالات و بيفكر يدرس مدنى من اول وجديد علشان يلاقى فرصة عمل لان المدنى متوفر فية الشغل ياريت تعرفوا اية التخصصات المطلوبة و الغير مطلوبة من سوق العمل و تعرفوا ان بيان النقابة صح مليون فى المية لانة رسمى نازل على موقعها و خريجين هندسة عملوا كذا وقفة قدام مجلس الوزراء و النقابة و بالفعل تخصص اتصالات من التخصصات اللى نازلة فى البيان فيهم وفرة و بطالة مع ملاحظة ان التخصصات المذكورة فى البيان فرص عملها فى الدول العربية صعبة و برواتب ضعيفة .. ياريت كمان تشوفوا الردود على الموضوع هتلاقوا زملاء أخرين بيشتكوا

http://egyeng.com/forums/showthread....5007#post35007

قديم 12-08-2012, 03:06 AM
عضو جديد

انا لسة جى من النقابة وقابلت سكرتير النقيب وبقول له على الكلام داان النقابة مش هتقيد حد مجموعة اقل من 84.5 قالى اة فعلا هم هيطبقوا القرار د على الطلاب اللى بتقدم من دلوقتى وانا رديت علية وقل لة بس ا كدا مخالف لقانون انشاء النقابة فرد عليا وقالى اللى اخذ القرار دا مش النقيب الى اخدذة ( المجلس الاعلى للجامعات ) انا مش عارف هعمل اية انا بقيت مشت ادخل هندسة غير معتمدة وابقا احول ولا اخدها من اصرها ودخل علوم حسب ؟ انا مش عارف هعمل ية والتنسيق هيقفل بكرة يا ريت تساعدبى اعمل اية ؟ ........
قديم 12-08-2012, 03:10 AM
موقوف

معتقدش ان اللى اخد القرار المجلس الاعلى للجامعات و الا مكنوش نزلوها فى التنسيق .. بس عامة انصحك بلاش تدخل فى مشاكل .. لان معنى ان المجلس الاعلى للجامعات ياخد القرار يبقى يرفع التنسيق بتاعها او يقفلها و الا يبقى مخالف

بس انت ليك مطلق الحرية و انصحك الابتعاد حتى لا تدخل فى مشاكل

العلامات المرجعية