اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الصيدلة

موضوع مغلق

قديم 01-10-2009, 02:51 AM
drmohamed333 drmohamed333 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

drmohamed333 is on a distinguished road

أما موضوع اللقب وبالرغم أنه أمر تافه إلا أنه حرصا علي الحقوق ومكانة مهنتنا نوضح أنه من المستقر أن قانون الجامعات يوضح أن الدكتوراه درجة علمية يوصف الحاصل عليها بلقب دكتور أيا كان تخصصه وبما أن العرف يعتبر المصدر الثاني للتشريع والقانون فقد جري منح هذا اللقب للجميع من طب بشري وأسنان وصيادلة وبيطريين‏,‏ وعلاج طبيعي‏,‏
دون اشتراط حصوله علي الدرجة العلمية وان ذلك قد تم ترسيخه في أذهان ووجدان المجتمع ومن ثم فإن قصر هذا اللقب علي فئة بعينها يعد مخالفة لما جري عليه العرف وينطوي علي تخصيص بغير مخصص ومادام انه لا يوجد نص قانوني بالتجريم أو التحريم فمرجعنا الأصل في القانون هو الإباحة فضلا عن انه قد استقر قضاء مصر الشامخ في أحكامه لذات اللقب‏(‏ دكتور‏)‏ علي منحه للأطباء البشريين والصيادلة والأسنان والعلاج الطبيعي‏..‏ كلهالمرفقة م سواء بسواء‏..‏ راجع أحكام القضاء الإداري رقم‏469‏ لسنة‏89‏ رقم‏1028‏ لسنة‏99‏ وأننا ندعوه لخدمة الوطن بنبذ العنصرية والطبقية والسادية والنرجسية المهنية خدمة لقضايانا ومرضانا‏..‏ والآن انتهي الدرس يا زميلنا‏.‏
د‏.‏سامي سعد محمد

وكيل النقابة العامة للعلاج الطبيعي

د‏.‏ أحمد عطية خميس

استشاري العلاج الطبيعي ـ أمريكا

آخر تعديل بواسطة drmohamed333 ، 01-10-2009 الساعة 02:57 AM
قديم 01-10-2009, 05:25 AM
dr/ ahmed dr/ ahmed غير متواجد حالياً
عضو جديد

dr/ ahmed is on a distinguished road

يا اخصائى العلاج الطبيعى / drmohamed333

يا ريت الكلام الجارح والمستفز ده يخف او يتمنع نهائى

من الاخر لا علاج طبيعى تقارن بصيدله ولا صيدله تقارن بعلاج طبيعى كل منهما له اتجاه لا يستطيع الاخر ان يفتى او يفهم فيه وبغض النظر عن طبيعه الشغل بعد التخرج

لكن المفروض ده مش نقاش ده موضوع تدخل تقول رأيك ووجهة نظرك بدون التجريح فى حد

لكن انت دخلت فى جزئيات ملهاش اى لازمه يعنى مثلا

علاج طبيعى كليه واحده بس فى مصر عشان كده بتاخد مجموع قليل لأنها بتاخد عدد صغير مش ده كلامك طيب ما انت كده بتناقد نفسك
لأن بمثال صغير على نفس النمط صيدله عين شمس بتاخد مجموع اعلى من كثير من كليات طب رغم انها بتاخد اعداد صغيره

والعادى طبعا لو حد جاب مجموع طب هيدخل طب جاب صيدله هيدخلها يعنى الكل برده بيعتمد على المجموع ونادر جدا ما حد بيدخل مثلا علاج طبيعى وهوه جايب مجموع صيدله

ولو فعلا من كلامك ان علاج طبيعى اقوى من صيدله مكنتش الوزاره خلتها من ثالت واحيانا تانى(بسبب وجود بعض كليات الصيدله اعلى من اسنان ) المجموعات الطبيه بعد طب واسنان

وبخصوص كلمه بياع والكلام الفاضى ده طيب ماهو برضوا بيقولو على طب انهم جزارين واسنان حلاقين والاكتر من كده ان فيه ناس كتير بيقولوا ان خريجين علاج طبيعى عاملين ذى اللى بيشتغل مدلك
يعنى ملوش لازمه التجريح

بخصوص بقه لقب طبيب واللى عليه جدال كبير فأنا هقول رأى وده مش مجرد رأى وخلاص لأ ده عن بحث وتأكد ومش بحث على النت لأن اكيد مفيش حد فى علاج طبيعى هيعمل موقع ويقلل من مهنته
مثل الكثير من المواقع اللى طرحتها واللى كاتبها وعاملها خريجين علاج طبيعى واللى بطبع بيئيدوا الرأى ده

رأى بقه ويا ريت متزعلش ذى ما انت قلت رأيك انا هقول رأيى

*اولا كلمه دكتور تطلق على كل من هو حاصل على الدكتوراه و مايعادلها من شهادات ويستثنى من ذلك الاطباء البشريين والصيادله والاسنان والبيطرى

* اخصائى تطلق على الاطباء بعد التخصص وطبيب الاسنان بعد الدكتوراه ى جزئيه معينه وكذالك البياطره بعد الدكتوراه والتخصص فى جزئيه معينه ويستثنى من ذلك خريج العلاج الطبيعى حيث يجوز تلقيبه بأخصائى ولا يحتاج لدكتوراه او تخصص

*الطبيب يلقب بهذا اللقب البشريين والاسنان والبياطره فقططططط(عشان كده دى الكليات الوحيده الى بيسبق اسمها كلمه طب) يا ريت تكون استوعبت الجزئيه دى يعنى احنا عمرنا ما هنيجى ونقول دا احنا المفروض يتقال لنا اطباء ليه اظن السبب ذكرته خصوصا المجالات الجديده مثل الصيدله الاكلينيكيه واللى بتجعل الصيدلى على علاقه مباشره مع المريض
ولو كان فعلا علاج طبيعى اطباء كان سبق اسمها كلمه طب

*يطلق على خريج العلاج الطبيعى مجازا لقب دكتور بسبب اعتباره جزء من الكيان الطبى لكنه ليس لقب معترف به طبيا ودوليا

كل الكلام اللى فات ده اكيد زعلك وانا مش عاوز حد يزعل بس بسبب كلامك يعنى مثلا عمرك حد جه واعترض على تلقيب البشرى بطبيب لأ طبعا لأن ده معترف بيه ومعروف انه طبيب

خلاصه لكلامى لا يعيب علاج طبيعى ولا يقلل منها انها لا تأخذ لقب طبيب او دكتور وانما اخصائى
والدليل على كده انها اصبحت تفوق طب بشرى من حيث اهتمام العالم

لكن لا هذا يقلل من باقى المهن لأنك كنت بتقول انهم مطلوبين كتير طيب ما ده طبيعى لأن هيه كليه واحده بس واعداد الخريجين قليلين جدا لا يقارنوا بأعداد الخريجين فى اى كليه من القطاع الطبى و على الرغم من الاعداد الكبيره دى الا ان التعيين ما ذال مستمر وتكليف طب سيتقلص تماما فى 2014 ورغم كده سيظل تكليف الصيادله كما هو

كفايه كده ابقى اكمل بعدين
قديم 01-10-2009, 11:48 AM
عضو مجتهد

يا صيدلي احمد انا مقولتش بياع و اللي قال كده و احد اسمه الكومي 222 يا صيدلي يا محترم انا بعرف يعني ايه علاج طبيعي و فيه كتيييرمن اطباء العلاج الطبيعي ميعرفوش حقوقهم انا دكتور علاج طبيعي و ماجيستير و عندي عياده و مترخصه من وزاره الصحه و كاتب عليها دكتور و هههههههههههههههههههههههه

أما موضوع اللقب وبالرغم أنه أمر تافه إلا أنه حرصا علي الحقوق ومكانة مهنتنا نوضح أنه من المستقر أن قانون الجامعات يوضح أن الدكتوراه درجة علمية يوصف الحاصل عليها بلقب دكتور أيا كان تخصصه وبما أن العرف يعتبر المصدر الثاني للتشريع والقانون فقد جري منح هذا اللقب للجميع من طب بشري وأسنان وصيادلة وبيطريين‏,‏ وعلاج طبيعي‏,‏
دون اشتراط حصوله علي الدرجة العلمية وان ذلك قد تم ترسيخه في أذهان ووجدان المجتمع ومن ثم فإن قصر هذا اللقب علي فئة بعينها يعد مخالفة لما جري عليه العرف وينطوي علي تخصيص بغير مخصص ومادام انه لا يوجد نص قانوني بالتجريم أو التحريم فمرجعنا الأصل في القانون هو الإباحة فضلا عن انه قد استقر قضاء مصر الشامخ في أحكامه لذات اللقب‏(‏ دكتور‏)‏ علي منحه للأطباء البشريين والصيادلة والأسنان والعلاج الطبيعي‏..‏ كلهالمرفقة م سواء بسواء‏..‏ راجع أحكام القضاء الإداري رقم‏469‏ لسنة‏89‏ رقم‏1028‏ لسنة‏99‏ وأننا ندعوه لخدمة الوطن بنبذ العنصرية والطبقية والسادية والنرجسية المهنية خدمة لقضايانا ومرضانا‏..‏ والآن انتهي الدرس يا زميلنا‏.‏
د‏.‏سامي سعد محمد

د‏.‏ أحمد عطية خميس

ههههههههههه انا كلامي بمستندات و دده ورق من وزاره الصحه الاطباء البشريين و الاسنان و العلاج الطبيعي ههههه وز دي بطاقتي من القصر العيني ههههههههههههههههه و ده جواب الاخلاء من الامتياز لما كنت في المستشفي يعني كلامك كللله تحطه في جيبك و بعدين باكد للمره المليون انا مقلتش بياااااع احنا اخوات و مينفعش الشتيمه دي
قديم 01-10-2009, 11:53 AM
عضو مجتهد

كلهالمرفقة ودي دلاءل و مستندات رسميه يا اخواني و بلاش كلام كتيير ف الموضوع ده و ممكن تيجو عيادتي انا اقسم بالله بحترم صيدله و لم اقلل منها راجعوا التعليقات هتلاقوا ان وااحد اسمه الكومي هو اللي قايل عليكم بايعين مشش انااااا

تي تتفرجوا
قديم 01-10-2009, 12:32 PM
timo mido timo mido غير متواجد حالياً
عضو خبير

timo mido is on a distinguished road

اولا عنوان الموضوع غلط لأن مينفعش نقارن بين صيدله وعلاج طبيعي لان كده بنقارن بين البرازيل و تليفونات بني سويف
ثانيا مش معني ان احنا نقول الحقيقه يبقي بنقلل من قيمه اي مهنه

بس الحقيقه ان العلاج الطبيعي عمره ما هيكون زي اي كليه في المجموعه الطبيه

بس مش معني كده اللي احنا بنقلل من العلاج الطبيعي لأن احنا مش محتاجين نعمل كده عشان نبين قيمه اي كليه في المجموعه الطبيه
قديم 01-10-2009, 12:37 PM
عضو مجتهد

بص يا اخي انا عمري ما قارنت بين اي كليه و التانيه انا دوري هنا للتعريف بالعلاج الطبيعي اما انت تيجي و تقولي بني سويف و كده اقولك يا اخي تعالي و اقرا و اتعلم قبل ما تكتب و خريج العلاج الطبيعي طبيب ثم يكون ممارس و بعد 5 سنين اخصاءي و 20سنه استشاريدي اللي فوق ياريت اللي م
خريج العلاج الطبيعي طبيب ثم يكون ممارس و بعد 5 سنين اخصاءي و 20سنه استشاري
الصور المصغرة للصور المرفقة
طبيب العلاج الطبيعي بعد 5 سنين بيفتح عياده او مركز علاج طبيعي , و اذا اتمرن كويس في اي عياده بعد الامتياز ووجد انه كفء بيفتح عياده بنفسه بعد ما ياخد ترخيص دكتور اكبر منه طبعا بيدفعله مبلغ كل سنه الي ان يحصل ع الماستر او يمر ع تخرجه 5 سنين ...مستقل بذاته http://www.tabibyonline.com/ar13.html و شوفي اللينك ده و ياريت اي حد يرد يشوف ردودي اللي قبل كده و يعرف مين هما اطباء العلاج الطبيعي و ده لينك للتعريف قبل ما حد يكتب اي رد اتفضلوا http://knol.google.com/k/-/-/mphum943u6iq/31 و ده كمان رابط لعياده دكتور علاج طبيعي http://www.med4arab.com/vb/f60/Read more
www.tabibyonline.com الطبيعي ان خريج العلاج الطبيعي بعد ما بيخلص امتياز ممكن ادامه حليين يشتغل في مركز او عياده علاج طبيعي و هي مجزيه جدا حيث انتشار مراكز العلاج الطبيعي في انحاء مصر التي بها اطفال cp erbs palsy يعمل بها اطباء العلاج الطبيعي و يحصلو...ن علي مرتبات مجزيه خاصه القهره حيث تبلغ اعلي نسبه للجلسه في الساعه45 جنيه 22222حل تاني بعد ما دكتور العلاج الطبيعي يكون فهم الشغل و اتمرن كويس مش لازم يستني 5 سنين عشان يرخص عياده بل ممكن ياخد ترخيص دكتور اكبر منه و يفتح العياده باسمه و تبقي بتاعته هذا بفضل اللهRead more و لينا تكليف و مسجلين بكادر الاطباء و
قديم 01-10-2009, 12:59 PM
عضو مجتهد

فتح قسم خاااص بالعلاج الطبيعي سينهي كل ده
قديم 01-10-2009, 01:01 PM
عضو مجتهد

دون اشتراط حصوله علي الدرجة العلمية وان ذلك قد تم ترسيخه في أذهان ووجدان المجتمع ومن ثم فإن قصر هذا اللقب علي فئة بعينها يعد مخالفة لما جري عليه العرف وينطوي علي تخصيص بغير مخصص ومادام انه لا يوجد نص قانوني بالتجريم أو التحريم فمرجعنا الأصل في القانون هو الإباحة فضلا عن انه قد استقر قضاء مصر الشامخ في أحكامه لذات اللقب‏(‏ دكتور‏)‏ علي منحه للأطباء البشريين والصيادلة والأسنان والعلاج الطبيعي‏..‏ كلهم سواء بسواء‏..‏ راجع أحكام القضاء الإداري رقم‏469‏ لسنة‏89‏ رقم‏1028‏ لسنة‏99‏ وأننا ندعوه لخدمة الوطن بنبذ العنصرية والطبقية والسادية والنرجسية المهنية خدمة لقضايانا ومرضانا‏..‏ والآن انتهي الدرس يا زميلنا‏.‏

د‏.‏سامي سعد محمد
د‏.‏ أحمد عطية خميس

و ده رد كيل النقابه علي احد الجهله بالعلاج الطبيعي و نشر ف الاهرام
قديم 01-10-2009, 01:25 PM
الصورة الرمزية FRANKENSTEIN
FRANKENSTEIN FRANKENSTEIN غير متواجد حالياً
عضو قدوة

FRANKENSTEIN is an unknown quantity at this point

بجد مظنش ان اي نقاش او تصنيف للكيات
حيكون مفيد او حيأدي لنتيجه

بالعكس كل وظيفه وكل مهنة
اكيد ليها مهمتها الخاصه بيها وليها اهميتها بالنسبه للمجتمع

محدش يقدر يستغني عن مهنه او يهمش دورها

مش عشان فرق 2 او 3 % ف تنسيق الثانوية
يبقي نصنف الكليات

تم حذف الردود الخارجه

Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted

قديم 01-10-2009, 01:53 PM
عضو مجتهد

ههههه في فرق بين النقاش و الاهانه و انا لم اهين احد اللي اهانهم و احد اسمه الكومي كلنا اخوه ف الاخر و بعدين يا اخ فرنكشتين الفرق نصف درجه مش 2 ف الميه للعلم فقط
قديم 01-10-2009, 04:02 PM
الصورة الرمزية MoHaMeD ELsHeRbEnY
MoHaMeD ELsHeRbEnY MoHaMeD ELsHeRbEnY غير متواجد حالياً
world of optional
نجم العطاء

MoHaMeD ELsHeRbEnY is on a distinguished road

انا شايف ان الموضوع دا متشعب جدا
واخد اكبر من حجمة واغلب ردودة خارجة عن الموضوع
وشايف استفزاز غريب وعصبية اغرب
وبناء علية موضوع مغلق
فى رعاية الله

العلامات المرجعية