اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الاقسام المميزة > أخبار و سياسة

أخبار و سياسة قسم يختص بعرض الأخبار و المقالات من الصحف يوميا (المصرية والعربية والعالمية )

قديم 28-09-2013, 09:02 AM
seryo seryo غير متواجد حالياً
عضو لامع

seryo is on a distinguished road
Icon16 فيديو .. شابان يحرجان إبراهيم حجازي ويضطرانه لإنهاء الحلقة إتضح أنهما من رافضي "الإنق

الرئيسية دفتر أحوال الوطن فيديو .. شابان يحرجان إبراهيم حجازي ويضطرانه لإنهاء الحلقة فيديو .. شابان يحرجان إبراهيم حجازي ويضطرانه لإنهاء الحلقة إتضح أنهما من رافضي "الإنقلاب" 26 أحمد عادل شعبان السبت, 28 سبتمبر 2013 07:32 تداول نشطاء علي مواقع التواصل الاجتماعي فيديو للقاء تلفزيوني جمع الإعلامي إبراهيم حجازي وشابين من "المخترعين" إتضح أنهم من رافضي أحداث 3 يوليو . وتحدث الشابين عن إبتكاراتهما في مجال "النانو تكنولجي" وكيفية إفادة مصر , ولكن الخلاف بدأ حينما قال لهم حجازي " لو توقفت مظاهرات الإخوان سنوفر لكم أموال لدعم إختراعاتكم لأن مظاهرات هؤلاء تسبب للدولة خسائر كبيرة" . حيث قال حجازي : لو الإخوان مطلعوش مليونية وحدة هنوفرلكم تلت مليار جنيه لأن فيه 300 مليون جنيه خساير دة غير اللي قبضوه للناس " وعلق الضيف قائلا : "المليونيات دي كانت بتتم السنة اللي فاتت بشكل كبير جدا .. والتلفزيون المصري بيقول مفيش مليونيات.. يعني لما اطلع أقول ان المليونيات مؤثرة علي البحث العلمي والاقتصاد وكل حاجة .. طب هي موجودة ولا مش موجودة؟ "
وعلق حجازي قائلا: " انا بكلمك علي الشوية اللي بيطلعوا في اي يوم دول أيا كانوا مين بيضيعوا فلوس دة غير المصاريف اللي بتتصرف عليهم سواء إذا كان دة واخد حسنة ولا حاجة" ولكن الضيف إلتقط الحديث قائلا: "انا كنت بشوف البلاك بلوك بيقطعوا المترو والدائري وبنقف بالساعتين والتلاتة وكل دة مكنش حد بيتحرك نحيته" وحاول حجازي مجاملة الضيف الاخر ظنا منه أنه يتفق مع رأيه حيث قال " مصر محتاجة تتقدم طالما فيها ولاد زي كريم كدة" وأشار ناحية الضيف الاخر . وعلق الضيف الاخر قائلا : كل مصري عايز بلده تتقدم .. بس مش هينفع تتقدم علي باطل .. والباطل اننا عندنا دلوقت دماء .. وأي حد بينزل يقول رأيه بيتم إتهامه أنه إرهابي وبيحاكم محاكمة عسكرية" وعلق حجازي قائلا " متعملش فتنة .. انت تقول رأيك زي مانت عايز .. يعني لما بيطاع مظاهرة من الاخوان حد بيكلمهم؟ ولكن لما تطلع تحرق ولا تضرب دة موضوع تاني " وعلق الضيف قائلا : انا أعرف طلاب في جامعة القاهرة وليهم عضوية في اتحاد الطلاب وفي كلية علوم وهندسة تم الان إعتقالهم " .. ولكن حجازي قاطعه قائلا : "لا لا لا انا ماخدش الكلام دة". وأضاف: " انت هتفيدني بأيه لو طلعت شيلت "يافطة"؟ فيدني بالاختراع دة " .. ولكن الضيف قاطعه قائلا " والناس اللي ماتت في رابعة دي نعمل فيهم ايه؟".
http://almesryoon.com/%D8%AF%D9%81%D...84%D9%82%D8%A9
:bosyh t9:
:0 22yb4:
قديم 28-09-2013, 01:16 PM
الاستاذ مصطفى س الاستاذ مصطفى س غير متواجد حالياً
عضو قدوة

الاستاذ مصطفى س will become famous soon enough

شكرا على الخبر والفيديو
دمت لنا
القادم ثوره

العلامات المرجعية