اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 06-08-2012, 05:05 PM
om_2000 om_2000 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

om_2000 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ccna.and.mcse مشاهدة المشاركة
ملحوظة أخيرة .. موقع التصنيف الامريكى فية مهن مبرمج و محلل نظم و مطور برمجيات و اخصائى دعم فنى و اخصائى شبكات .... الخ و مهندس برمجيات و نفس الحال فى كندا و انا جبتلك اللينك و مهنة مهندس برمجيات دى قاصرة على دارس الحاسبات و المعلومات لانة الوحيد اللى مسئول عن تسجيل البرمجيات و اعتمادها زى المهندس المدنى كدا اما باقى المهن فممكن كليات اخرى لكن الاولوية لحاسبات و كل مهنة من دول ليهم صلاحية و مستوى رواتب و لازم تفهم ان فية فرق بين التوصيف المهنى و عدد الوظائف المتاحة لكل مهنة يعنى انا جبتلك توصيف مهنى لكن انت جبت وظيفة عدد الطلبات عليها و متوسط راتبها و الكلام دة كلة و غير ذلك و نفس الحال فى كندا و اعتقد انى حطيتلك اللينك و فية تعريف ايضا لمهندس البرمجيات لكن انت بقى ماشى بنظام العافية و البلطجة و نظام حافظ مش فاهم لانى ممكن بقى اعملها معاك الصراحة و اقولك كلام مش هيعجبك بجد و بلينكات و هديلك فى وشك لما هتعبك

عامة هذة بعض مهن الحاسبات فى موقع التوظيف الامريكى . ياريت بقى تبطل هرى شوية

http://data.bls.gov/search/query/res...puter+software

أنا نفسى بس حضرتك تقرأ اللينكات اللى أنت عمال تجيبها مش تأخذ اللى على مزاجك علشان تفهم الناس حاجة ثانية

اللينك اللى جبته هو بحث عن وظائف البرمجيات وأظهرت نتائج البحث أن مسميات مهندس برمجيات دى مسمى قديم من أرشيف الموقع وكله بتواريخ قديمة ولن تجد نتيجة واحدة بتاريخ حديث فيه هذا المسمى

ولكن لو شوفت المهن المرتبطة بالبرمجيات والكمبيوتر هتجده فى هذا اللينك وستجده بتاريخ 18 يوليو 2012

يعنى فى عام 2012 لا يوجد مسمى مهندس برمجيات فى مسميات المهن المرتبطة بالكمبيوتر والبرمجة لأنهم استبدلوه بمسمى مطور برمجيات

http://www.bls.gov/ooh/computer-and-...pers.htm#tab-7

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
هندسة،اليونسكو،البرمجيات