اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 09-08-2009, 04:52 PM
Bent 3bdo Bent 3bdo غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (كلية صيدلية عين شمس)

Bent 3bdo is on a distinguished road
Icon Music خــواطــر سـنـه أولـى جــامـعـه

بسم الله الرحمن الرحيم

.................................................. ................................

بقلم دكتور محمد فهمي - قسم العقاقير

( إهداء خاص لطلبة وطالبات الفرقة الإعدادية )

هذه بعض الخواطر التي تدور برأس الأجيال المختلفة في مرحلة التعليم الانتقالية من الثانوي إلى الجامعة سطرتها لكم ببساطة عسى أن تجد صدى في أذهان من دارت بخلدهم ليعرفوا أن الجميع يفكر بنفس الطريقة تقريبا فتطمئن نفوسهم ويهدأ قلقهم ويكتسبوا بعض الثقة بالنفس ويعلموا أن هذه مرحلة تمر على الجميع وعسى أن يستفيدوا منها.

أخيرا خلصت الثانوية العامة:

ياااااااااااااااااااااااااااااااااااه أخيرااا خلصت من الثانوية العامة بعد ذل. كانت أيام الله لا يرجعها. بس أنا مش عارف أعمل إيه ؟ الحمد لله التنسيق ظهر وجت لى صيدلة بس أنا مش متخيل خالص إيه اللى هيحصل

مبنى الكلية ومبنى المدرسة ( الحوش والفصول ) ياترى هنقدر ننط من فوق السور زى أيام العز ؟

يا ترى مبنى الكلية زى مبنى المدرسة ، طيب الكلية فيها فصول ؟ أنا كنت فى ثالثة تانى فصل المتفوقين ياترى هكون فى أولى كام فى الكلية ؟ آه افتكرت دا فيه إعدادى فى الأول . طب هكون فى إعدادى أول واللا تانى ؟ الله أعلم . طيب افرض إن الحصة معجبتنيش – حصة إيه يامتخلف – اسمها محاضره. طيب خلاص لو المحاضره معجبتنيش هقدر أزوغ على الحوش وأنط من فوق السور وأروح ع الكافيتريا اللى جنب المدرسة زى ماكنا بنعمل زمان ؟ واللا سور الكلية عالى ؟ لا يا عم اتهيألى مش هقدر أعمل كده ، بيقولو فيه حرس فى الكليات ولو عملت كده ممكن يفتكرونى حرامى وتبقى فضيحة . زمان فى المدرسة كان كبيرها يقفشنى عم أمين بواب المدرسة وكنت بزبطه بربع جنيه وكانت ماشية عال العال . وبعدين هيا الفصول جنب بعضها واللا خلطابيطا يعنى بما إننا كبرنا بأه المفروض الواحد يدخل الفصل اللى على مزاجه ؟. يوووووووووه دانتا مش هنا خالص هوا مش أبو خليل صاحبنا قال إن الفصل اسمه مدرج والدفعه كلها بتقعد فيه صبيان وبنات مع بعض ؟ أيوه صح هوا قال كده .

الأبلة والأستاذ والدكاترة- الناظر وعميد الكلية

طيب إيه أخبار طقم الأبلوات والمدرسين ؟ ياترى هيبقو كشرين زى أبلة سعاد ومستر عادل واللا هيكونوا ناس مفرفشين ؟ أنا بتخنق من الناس الكشرة كفاية بقا خلينا نعيش حياتنا حبه روشنة . تبقى مصيبة لو دخلو علينا المحاضرة وف إيدهم خرزانه ؟ ومين عارف يمكن يدخلو علينا بالشوم على أساس إن احنا كبار ويمكن يكون معاهم زخيرة حية . بس مش معقول دا يحصل عشان وزير التعليم كان مانع الضرب فى ثانوى فمن باب أولى يحترمونا فى الجامعه ويرقونا شويه بدل الإحترامات اياها اللى بتورم القفا . استنى استنى يابنى .. انتا مش عاوز تكبر بقا .. مفيش أستاذ وأبلة وشغل العيال ده عشان اللى بيدرسو لينا دكاترة . ناقص تقوللى لو المدرس زعق لى هشتكيه للناظر أو لمدير المدرسة ويمكن تكبر فى دماغك وتشتكية فى الإدارة التعليمية . كل دا مش موجود لأن الكلية لها عميد ووكلا وناس جامدة أوى والكلية ليها أقسام وكل قسم له رئيس وحوار جامد موت .

زمايلى

طيب وياترى هلاقى ناس أحبهم ويحبونى زى شلة ثانوى اللى متتعوضش . مين عارف يمكن ربنا يعوضنى بشلة أجمد منها . عموما أنا مش هكون حد غير نفسى ومش هتصنع حاجه وهتعامل مع الكل بطبيعتى وبرجولة وهحاول أقرب من العيال الكويسة يمكن ألاقى شلة عدلة تكون سند ليا نصبر بعض على ما الخمس سنين يعدو على خير وبعد منخلص نكون صحاب وأخوات طول العمر.

ازاى أتعامل مع زميلاتى ( ياترى هعجبها واللا هتقول عليا عيل ؟)

مشكلة صعبه خالص مش عارف هعمل فيها إيه صبيان وبنات مع بعض ف مكان واحد . هنا بقا يبقى النرجسية هتشتغل على ودنه . يعنى شهامة الدنيا ورجولة الدنيا لازم تبان أدام البنات .. وإلا هيبقى منظرى مش ولا بد وهيقولو عليا عيل .. يعنى استحالة أدى واحد من اصحابى الفرصة يشتغلنى أدام البنات تبقى وقعته سودا وساعتها هتغدى بيه قبل ما يتعشى بيا . أمال ايه دى سمعه يابا . ويبقا يوم مايعلم بيه إلا ربنا لو اتكعبلت ونا ماشى لو بنت ضحكت ممكن أحول من الكلية خالص أمال إيه دحنا صعايدة يابا . ولازم ونا طالع من البيت أزبط هدومى ع الآخر وكله مكوى والجزمة بتلمع وضارب شعرى جيل ومغرق نفسى برفان . من الآخر لازم أبقى واد روش طحن . هيا صحيح الميزانية هتخرم ويمكن الوالد يطردنى برة البيت بش مش مهم الصيت واللا الغنى . أنا عارف إن همه يومين وكل واحد يروح لحاله بس بردو المنظر مهم .

• ازاى أتعامل مع زميلى ( ياترى هيقول عليا عبيطة وهايفة ودماغى فاضية ؟ لازم أخس الأول ؟ وأتكلم برقة؟ إزاى ؟ )

ونا بقا مشكلتى مشكلة . ثانوى كان رحمة عشان مكانش فيه إختلاط يعنى كانت الواحدة تروح المدرسة بشبشب فردة وفردة.. مش مشكلة .. واكلة بصل .. مش مشكلة .. نسيت تغسل وشها ..بردو مش مشكلة.. طيب دلوقتى الكلية دى فيها صبيان وبنات .. ياترى هتكون نظرتهم ليا ازاى ؟ هحاول أكون جد على أد مقدر علشان ميقولوش عليا هايفة ودماغي فاضية .. فكرة كويسة .. بس ممكن لو عملت كده وخدتنى الجلالة يقولو عليا انطوائية ومعقدة .. ياترى إيه الصح ؟ كدا أحسن واللا يقولو عليا روشة ومتفتحه ع الآخر .. لأ عيب برده .. مينفعش.. بس على كل حال .. لازم أزبط نفسى وأعمل برنامج تخسيس من اللى بالى بالك .. يعنى ممكن أخس حوالى 150 كيلو فى أسبوع يادوبك عشان ميقولوش عليا أد الفيل . وأحاول بردو أشفط بطنى ونا موجودة فى الكلية عشان الكرش ميبانش ..أو آخدها من أصيرها وألبس طاقية الإخفا حفاظا على نظافة البيئة .. وطبعا لازم أروح الكلية بتاكس وآجى بتاكس وأحاول أخللى السواق يوصلنى لحد باب المجمع عشان الناس تشوفنى ونا نازلة من التاكس ( أهو برستيج بردو ) وأحاول أخللى الجاعورة متطلعش ونا بتكلم عشان ميقولوش دى دكر متنكر .. رقه بقا .. وأعمل تقويم لسنانى عشان التطريم اللى فيها .. وأركب عدسات زرقا عشان تدارى الحول .. يعنى من الآخر أتنكر تماما وأبقى واحدة تانية غيرى .. تقدرو تقولو غش تجارى .. يعنى نقضيها بالطول واللا بالعرض لحد مالخمس سنين يخلصوا على خير .

يتبعــ

آخر تعديل بواسطة Bent 3bdo ، 09-08-2009 الساعة 04:55 PM

العلامات المرجعية