اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > جامعة الأزهر

جامعة الأزهر كل كليات جامعة الأزهر الشريف

قديم 21-07-2011, 05:20 PM
shantie shantie غير متواجد حالياً
عضو جديد

shantie is on a distinguished road
افتراضي كل اللى فى ترجمة فورية او لغات وترجمة يفيدنى بليييز

انا جديده معاكو ف المنتدى
انا جيبت 97 ونص الحمد لله السنادى وانا ادبى وعاوزة ادخل لغات وترجمة قسم ترجمة فورية انجليش
ياريت كل اللى فيها يفيدنى موادها ايه فى اول سنة وسهلة ولا صعبة ؟ لو اخدت كورسات هتفيدنى دلوقتى ولا لا؟
عاوزة كل المعلومات عشان انا نفسى فيها اوى الكلية دى من زمان بس عاوزة اعرف كل حاجة عنها

قديم 21-07-2011, 07:32 PM
esma3ilovic esma3ilovic غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

esma3ilovic is on a distinguished road

اولا الف مبروك المجموع رائع جدا بسم الله ماشاء الله ...... بالنسبة لكلية اللغات فأنا هقولك علي اللي فيها بالنسبة للبنين ولاأدري هل الأمر يختلف بالنسبة للبنات ولا لا ..... مواد سنة اولي 7 مواد علي السنة كلها يعني مفيش امتحانات تيرم المواد هي ( أدب وفرنسي وترجمة وقواعد وقراءة ومقال ومحادثة ( الإختبار في المحادثة شفويا ) وعموما سنة اولي مفيهاش قران اما بالنسبة لكون انها سهلة ولا صعبة اعتقد انك مش هتلاقي اي صعوبة بما انك جايبة 97 واعتقد بردة الكورسات هتفيدك جدا خاصة في عملية الاستماع في المحاضرات ....... وفي النهاية مبروك مرة تانية
قديم 22-07-2011, 03:45 AM
عضو جديد

ميرسى جدا انت افدتنى اوى والله بس
عاوزة اعرف باه بيتذاكروا بسهولة ولا لا وايه المفروض اعمله ف اول ايام الكلية
قديم 22-07-2011, 03:35 PM
عضو مجتهد

بالنسبة لطلبك معرفة كل شئ عن كلية اللغات انا بقولها تاني انا مش طالب في كلية اللغات علشان كده بطالب الناس اللي في كلية اللغات انها تدخل وترد علي استفساراتكم ..... عموما كلية اللغات من الكليات المرموقة جدا في جامعة الأزهر ومن الكليات التي تصنف ضمن كليات القمة وخريج كليات اللغات من جامعة الأزهر علي وجه الخصوص يحظي بسمعة عالية جدا بعد تخرجة ويكون له الأولوية في التعيين من بين نظرائه في كليات اللغات الأخري ...... تنقسم كلية اللغات الي قسم ادب انجليزي ودراسات اسلامية بالاضافة الي الترجمة الفورية للغة الانجليزية فقط بالنسبة للبنين وللغات الاوروبية اضافة للانجليزي بالنسبة للبنات ..... قسم الأدب أربع سنوات وبقية الأقسام خمس سنوات ..... تدرس في كلية اللغات جميع انواع الترجمة ( قانونية واقتصادية وسياسية واسلامية وتتبعية ) الدراسة في كلية اللغات في السنة الأولي تكون صعبة في بدايتها ولكن سرعان ماتذوب هذه الصعوبة بعد تعرف الطلاب علي نظام الكلية ودخولهم في جو الدراسة الجامعية ........ أنصحك بالحصول علي كورسات من الان لأن هذا سيفيدك جدا خاصة في الاستماع والتلقي من الدكاترة كما ذكرت من قبل .... وطبعا أحسن مكان للكورسات هي الجامعة الأمريكية بس غالية جدا 850 للمستوي لذلكـ أنصحك بكورس معهد القوات المسلحة حوالي 350 للمستوي والدراسة به علي حد علمي رائعة كما سمعت ...... بالنسبة لسهولة المواد او صعوبتها والله انا علي اللي شفته بالنسبة لطلبة تمهيدي المواد سهله جدا ولكن الطلبه هي اللي بتصعب العملية علي نفسها او علشان مظلمش الطلبة تقريبا الطلبة والدكاترة لاني علي كلام اصدقائي ان الدكاترة بيعاملوهم علي اساس انهم قمة في الانجليزي لكن زي ماقلت الصعوبة بتتلاشي كلما تعمق الطلاب في الدراسة ومعرفتهم اسس الترجمة الصحيحة .... وبالنسبة لموضوع الترجمة أنصحك انك من اول يوم يكون معاكي قاموس علشان تترجمي الكلمات الصعبة ويقال ان اكسفورد وكامبريدج هما افضل القواميس ...........

اي استفسارت انا حاضر ولكن اتمني ان يرد طلاب اللغات لان ردهم سيكون اوفي واقطع ..... بالتوفيق ان شاء الله
قديم 22-07-2011, 03:45 PM
راجيه رحمة الغفور راجيه رحمة الغفور غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

راجيه رحمة الغفور is on a distinguished road

لو سمحتوا انا جايبه 92% أدبى

ونفسى ادخل لغات وترجمه ادب انجليزى

لكن انا مش سوبر فى الانجليزى لكن كويسه

هل همشى فيها ولا لا

أنا محتاره جدا ارجوكم افيدونى؟
قديم 22-07-2011, 08:01 PM
عضو مجتهد

ممكن تاخدي كورسات من دلوقتي وعموما الموضوع متوقف عليكي انتي ادري بنفسك لو هتقدري تجتهدي في الكلية يبقا ليه لا ..... وعموما كل الكليات محتاجة مجهود وطالما انتي كويسة يبقي توكلي علي الله وربنا يقدملك اللي فيه الخير ..........
قديم 22-07-2011, 08:12 PM
عضو مجتهد

طيب هل يشترط درجه معينه فى الانجليزى ؟

وهل يوجد قسم فرنساوى؟
قديم 22-07-2011, 08:16 PM
عضو مجتهد

هى ايه الكورسات دى؟
قديم 22-07-2011, 08:38 PM
الصورة الرمزية بنت مصر2009
بنت مصر2009 بنت مصر2009 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

بنت مصر2009 is on a distinguished road

بتهيالى لازم تكونى جايبه 75% من مجموع الانجليزى يعنى45 من 60 لو انتى ادبى بتهيالى يعنى وانا جايبه فى الانجليزى 47 والله المفروض اجيب اكتر من كده بس الحمد لله انت جايبه كم. بس شكلك محتاره زى بالظبط مش عارفه لغاية دلوقتى احدد ادخل ايه ايه رايك نساعد بعض انتمن اى محافظه
قديم 22-07-2011, 08:46 PM
عضو مجتهد

والله انا محتاره جدا وياريت نساعد بعض

أنا للأسف جايبه 42 فى الانجليزى مش عارفه نازله فيه ليه

ومش عارفع اعمل ايه؟
قديم 22-07-2011, 08:52 PM
عضو مجتهد

انا من محافظة كفر الشيخ وانتى؟
قديم 22-07-2011, 10:59 PM
الصورة الرمزية ازهرية وافتخر
ازهرية وافتخر ازهرية وافتخر غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ازهرية وافتخر is on a distinguished road

أنا عايزة أعرف شرط دخول كلية اللغات والترجمة هى إنى أجيب75% فى الانجلش ولا شرط المجموع الكلى يكون مرتفع
قديم 22-07-2011, 11:07 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esma3ilovic مشاهدة المشاركة
بالنسبة لطلبك معرفة كل شئ عن كلية اللغات انا بقولها تاني انا مش طالب في كلية اللغات علشان كده بطالب الناس اللي في كلية اللغات انها تدخل وترد علي استفساراتكم ..... عموما كلية اللغات من الكليات المرموقة جدا في جامعة الأزهر ومن الكليات التي تصنف ضمن كليات القمة وخريج كليات اللغات من جامعة الأزهر علي وجه الخصوص يحظي بسمعة عالية جدا بعد تخرجة ويكون له الأولوية في التعيين من بين نظرائه في كليات اللغات الأخري ...... تنقسم كلية اللغات الي قسم ادب انجليزي ودراسات اسلامية بالاضافة الي الترجمة الفورية للغة الانجليزية فقط بالنسبة للبنين وللغات الاوروبية اضافة للانجليزي بالنسبة للبنات ..... قسم الأدب أربع سنوات وبقية الأقسام خمس سنوات ..... تدرس في كلية اللغات جميع انواع الترجمة ( قانونية واقتصادية وسياسية واسلامية وتتبعية ) الدراسة في كلية اللغات في السنة الأولي تكون صعبة في بدايتها ولكن سرعان ماتذوب هذه الصعوبة بعد تعرف الطلاب علي نظام الكلية ودخولهم في جو الدراسة الجامعية ........ أنصحك بالحصول علي كورسات من الان لأن هذا سيفيدك جدا خاصة في الاستماع والتلقي من الدكاترة كما ذكرت من قبل .... وطبعا أحسن مكان للكورسات هي الجامعة الأمريكية بس غالية جدا 850 للمستوي لذلكـ أنصحك بكورس معهد القوات المسلحة حوالي 350 للمستوي والدراسة به علي حد علمي رائعة كما سمعت ...... بالنسبة لسهولة المواد او صعوبتها والله انا علي اللي شفته بالنسبة لطلبة تمهيدي المواد سهله جدا ولكن الطلبه هي اللي بتصعب العملية علي نفسها او علشان مظلمش الطلبة تقريبا الطلبة والدكاترة لاني علي كلام اصدقائي ان الدكاترة بيعاملوهم علي اساس انهم قمة في الانجليزي لكن زي ماقلت الصعوبة بتتلاشي كلما تعمق الطلاب في الدراسة ومعرفتهم اسس الترجمة الصحيحة .... وبالنسبة لموضوع الترجمة أنصحك انك من اول يوم يكون معاكي قاموس علشان تترجمي الكلمات الصعبة ويقال ان اكسفورد وكامبريدج هما افضل القواميس ...........

اي استفسارت انا حاضر ولكن اتمني ان يرد طلاب اللغات لان ردهم سيكون اوفي واقطع ..... بالتوفيق ان شاء الله
لا ان كان ع الكورسات فانا باذن الله هقدم ف الجامعة الامريكية ان شاء الله فى خلال ايام
وميرسى جدا ع معلوماتك وسورى لو ارهقتك ف المعلومات
قديم 22-07-2011, 11:09 PM
عضو جديد

على فكرة مش بياخدوا بمجموع الانجليش بس دول بياخدوا كمان الفرينش وبيكون شرطه 80 ف المية زى الانجليش 75 فى المية كدا
ياريت كل اللى عنده اى ملعومة مهما كانت يقدمها
بس فى حوار الصعوبة وكدا لو حابة المجال هتبدعى فيه عشان دى فرصتك انك تكونى حاجة ف المستقبل متهيالى حتى لو صعبة هتتحملى عشان انتى بتحبيها صح ؟
قديم 22-07-2011, 11:19 PM
عضو مجتهد

يعنى انا لا اقبل فى الانجلش؟

العلامات المرجعية