اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

قديم 12-11-2010, 03:38 AM
الصورة الرمزية طالبة حالمة
طالبة حالمة طالبة حالمة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

طالبة حالمة is on a distinguished road
Impp نداااااااااااااااء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كان عندى استفسار لطلبة طب عن طريقة مذاكرتهم فى الثانوية العامة انا طالبة فى تانية ثانوى بس كنت عايزة اسألكوا هو انتوا كنتوا بتذاكروا فىيها ازاى اصل احنا دلوقتى فى شهر 11وانا بصراحة مش بتغط على نفسى فى المذاكرة اوى عشان ماتعبش من اول السنة واجى فى اخر السنة ومقدرش اعمل حاجة فيا ترى اللى انا بعمله ده صح ولا غلط ولا المفروض ابدأ تعب من اول يوم دراسة ولا ابدأ التعب بجد فى ايام المراجعة بس يا ريت الرد

قديم 20-11-2010, 10:35 PM
bmbmnb bmbmnb غير متواجد حالياً
عضو جديد

bmbmnb is on a distinguished road

اولا موضوع متذاكريش قوى علشان تقدى تشدى على نفسك بعدين دا كلام غلط لازم تعودى نفسك على المزاكرة المستمرة بالمعدل اللى يريحك ويخليك بتخلصى اللى بتخديه اول باول ولازم تحطى لنفسك جدول زمنى وتحاول تمشى عليه يعنى تنوى تخلصى فى ميعاد محدد وتخلصى فيه فعلا ومتقلقيش لو نسيتى المزاكرة الاولى ملهاش لازمة اوى وحاولى تركزى اكتر على المراجعات وتحلى اسئلة كتير بس مش من اول مزاكرة لانك بتنسيها بعد كده فيا ريت تخلصى بدرى وتاخدى فترة كبيرة للحل وعاوزك يبقى عندك برود اعصاب (بس مش اهمال )يعنى طول مانتى ماشى على جدولك وهتخلصى فى الميعاد المحدد يبقى متخليش حد يشككك فى نفسك
والله الموفق
قديم 21-11-2010, 11:37 AM
Magic Sword Magic Sword غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Magic Sword is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmbmnb مشاهدة المشاركة
اولا موضوع متذاكريش قوى علشان تقدى تشدى على نفسك بعدين دا كلام غلط لازم تعودى نفسك على المزاكرة المستمرة بالمعدل اللى يريحك ويخليك بتخلصى اللى بتخديه اول باول ولازم تحطى لنفسك جدول زمنى وتحاول تمشى عليه يعنى تنوى تخلصى فى ميعاد محدد وتخلصى فيه فعلا ومتقلقيش لو نسيتى المزاكرة الاولى ملهاش لازمة اوى وحاولى تركزى اكتر على المراجعات وتحلى اسئلة كتير بس مش من اول مزاكرة لانك بتنسيها بعد كده فيا ريت تخلصى بدرى وتاخدى فترة كبيرة للحل وعاوزك يبقى عندك برود اعصاب (بس مش اهمال )يعنى طول مانتى ماشى على جدولك وهتخلصى فى الميعاد المحدد يبقى متخليش حد يشككك فى نفسك
والله الموفق
تمام كل الكلام ده بالظبط هوا اللي كنت عاوز اقوله ما فيه حاجه اسمها ترخي اول السنه وبعدين تشد اخر السنه المزاكره لازم من اول السنه ((قليل متصل خير من كثير منفصل)) واهم حاجه برده تخلصي بسرعه المنهج علشان تحاولي تراجعي كتير كمان تحلي اسئله كتير ولا تقلقي طالما انه لا يتراكم عليكي شئ وتاخذي الدروس اولا باول
وفقك الله لما يحبه ويرضاه
قديم 09-12-2010, 03:28 PM
just ready just ready غير متواجد حالياً
عضو جديد

just ready is on a distinguished road
New طالب ثثانوي علمي

لو سمحتوا انا طالب ب2ثانوي الامارات وعايز تكتبولي نصائح عن المذاكرة لان نفسي ادخل كلية الطب وشكرا
قديم 03-01-2011, 06:23 PM
الصقر المصرى 1 الصقر المصرى 1 غير متواجد حالياً
عضو جديد

الصقر المصرى 1 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالبة حالمة مشاهدة المشاركة

كان عندى استفسار لطلبة طب عن طريقة مذاكرتهم فى الثانوية العامة انا طالبة فى تانية ثانوى بس كنت عايزة اسألكوا هو انتوا كنتوا بتذاكروا فىيها ازاى اصل احنا دلوقتى فى شهر 11وانا بصراحة مش بتغط على نفسى فى المذاكرة اوى عشان ماتعبش من اول السنة واجى فى اخر السنة ومقدرش اعمل حاجة فيا ترى اللى انا بعمله ده صح ولا غلط ولا المفروض ابدأ تعب من اول يوم دراسة ولا ابدأ التعب بجد فى ايام المراجعة بس يا ريت الرد

لالالالا اوعى تكررى غلطتى انا كنت جايب فى تانيه 96.5% وجيت فى تالته قلت اعمل زيك كده ومجموعى نزل كتير اوى اوى بسبب ظروف حصلت وقتها انا كنت السبب فى بعضها طبعا لأنى لو كنت ذاكرت من الأول خالص مكنشى حصل اللى حصل وفى الاخر دخلت كليه تجارة وكنت مش حاببها كمان ياريت تذاكرى كويس جدا من أول السنه وخلى عندك عزيمة وإراده وحطى هدفك امام عنيكى دايما وما تكسليش عن المذاكره خالص . ذاكرى باجتهاد ((( ولكل مجتهد نصيب ))) و (( إنا لا نضيع أجر من أحسن عملا )) ذاكرى المنهج كله وخلصيه بدرى وراجعى عليه أكتر من مره وفى الاخر لما تنجحى مش هتحسى بالتعب ده كله وهتحسى بحلاوه النجاح
قديم 08-02-2011, 10:19 PM
محبة امها محبة امها غير متواجد حالياً
عضو جديد

محبة امها is on a distinguished road

انا بتخنق من الكتاب بقعد عليه مش عارفه بيجرى ايه وبحس كل اللى بذاكره بيضيع او لما بكون واثقه من حاجه بقول
ان الامتحانات صعبه وصعبه اوى كمان ونفسى ادخل طب وبقول مهما عملت مش هادخل ليهمش عارفه يا ريت حد يساعدنى ويرد عليا
قديم 31-03-2011, 07:58 PM
شعبان رجب شعبان رجب غير متواجد حالياً
عضو نشيط

شعبان رجب is on a distinguished road

انا نفسى ادخل طب بس ادعولى انا لسة اولى وكتبت الرغبات بس انا العاشرة على المدرسة ايه رايكوا
قديم 01-07-2011, 05:08 PM
george h. younan george h. younan غير متواجد حالياً
عضو جديد

george h. younan is on a distinguished road

يا جماعة ذاكروا و خلاااااااااااااااااااااص
فككوا من القلق ده
قديم 02-07-2011, 11:58 PM
ranaahmad ranaahmad غير متواجد حالياً
عضو جديد

ranaahmad is on a distinguished road

اللهم اعطى كل طالب امنينه وحقق له احلامه
قديم 24-07-2011, 07:07 AM
el bernsesa el bernsesa غير متواجد حالياً
عضو جديد

el bernsesa is on a distinguished road

يجماااااااااعة انا لسة رايحة تانية ثانوي بس المشكلة اللي عندي اني مش بذاكر غير لما يكون عليا امتحان او تسميع وبقدر اخلص كل اللي عليا وبجيب درجات حلووووة وبعتمد على ذكائي في اغلب الاوقات !!!!

ياتري الموضوع دا هاينفع لما ادخل تانية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا اييييييييييييييييييييييييييه

انا مش بخاف خالص من الدراسة ولا الامتحااااناااات واخدة الموضوع ببساطة قبل الثانوي دا يبقي استهتاااااااار ؟؟؟؟

واعالج الموضوع دا ازاي ؟؟؟؟؟

وعايزة اجوبة عشان انا خايفـــــــــــة من احسن استهتر واندم
قديم 27-07-2011, 01:35 PM
د/ اسلام الحريف د/ اسلام الحريف غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

د/ اسلام الحريف is on a distinguished road
Star

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محبة امها مشاهدة المشاركة
انا بتخنق من الكتاب بقعد عليه مش عارفه بيجرى ايه وبحس كل اللى بذاكره بيضيع او لما بكون واثقه من حاجه بقول
ان الامتحانات صعبه وصعبه اوى كمان ونفسى ادخل طب وبقول مهما عملت مش هادخل ليهمش عارفه يا ريت حد يساعدنى ويرد عليا
[size="5"]بصيي اعتبري المذاكرة شغلتك لكل انسان عمل بيحاول يبذل فيه اقصي مجهوده ثانيا راعي والدك ووالدتك وتعبهم علشان يوفرورك الامكانيات ثالثا ابعدي نفسك عن اي تشتيت وصدقيني النجاح طعمه حلو جدا انا والله يوم ظهور النتيجه واتاكدت اني هدخل طب انا شوفت الفرح في عين والدي ووالدتي دي عندي كانت بالدنيا واللي فيها
وربنا يوفقك
[/size

العلامات المرجعية