اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > القسم العلمى و الصحى

قديم 02-08-2013, 03:41 PM
عبدالرحمن سيد اللورد عبدالرحمن سيد اللورد غير متواجد حالياً
عضو خبير

عبدالرحمن سيد اللورد is on a distinguished road
Impp استاذة ايمان من فضلك................!!!

السلام عليكم ورحمة اللة وكل عام وحضرتك طيبة حبيت اعرف حضرتك اخر الاخبار بخصوص المسابقة وذهبت بنفسىالى مقر اللجنة فى العجوزة علشان اسئلهم السوال اللى كان محيرنى لان كل دولة وليها نظام المهم سالت احد الاعضاء عن اللى مقدم معلم تربية خاصة هايكون التخصص فكرى اوسمعى بناء على اية فقلت لة انا معى ليسانس اداب وتربية ومعى دبلوم تربية خاصة وانا قسم انجليش وانتم كنتم طالبين سمعى انجلش قالى انتظر اشوف وطلع وقالى نعم طالبين وانت تختار بين فكرى وسمعى حسب الخبرة اللى معاك وانا شرحت لحضرتك قبل كدة موضوع الخبرة قبل كدة بس المشكلة انى لم اتخذ حتى الان قرارا نهائيا واثبت علية لانى بالنسبة للفكرى عرفت كل اسئلة المقابلة تقريبا تحريرى وشفوى اما للسمعى انجلش سالت كل الزملاء داخل المحافظة عن طبيه العمل لقيت انهم مكبرين دماغهم على الاخر وقالو كل اللى هاتعملة حفظ الاشارات للحروف فقط ومنهجهم بسيط وقالو ان الطلبة بتفهم عربى بالعافية يابالك بالانجليزى! وطبعا انا لااعرف اى شى عن طبيعة المقابلة او الاسئلة بتاع الانجلش حتى الموجهين لايعلمون اى شى حتى عن طبيعة العمل وانا حبيت اضيف شىء مهم هوان اعداد معلمين اللغة الانجليزية الحاصلين على الدبلومة فى مصر قليل جدا ودى فرصة كويسة لى فهل حضرتك تعرفى اى من الاخوة الزملاء تخصص سمعى انجلش ولو حضرتك ما تعرفيش ياريت تعطينى النصيحة لان الامتحان بعد العيد مباشرةوانا حاليا بحاول اعرف المجالين بس عايز اركز فىموضوع واحد فقط ارجو المساعدة من حضرتك فى اتخاذ القرار النهائى والسلام عليكو ورحمة اللة
قديم 03-08-2013, 08:30 PM
الصورة الرمزية aleman
aleman aleman غير متواجد حالياً
عضو مجلس الإدارة ( الأقسام العامة )

aleman is just really nice

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالرحمن سيد اللورد مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة اللة وكل عام وحضرتك طيبة حبيت اعرف حضرتك اخر الاخبار بخصوص المسابقة وذهبت بنفسىالى مقر اللجنة فى العجوزة علشان اسئلهم السوال اللى كان محيرنى لان كل دولة وليها نظام المهم سالت احد الاعضاء عن اللى مقدم معلم تربية خاصة هايكون التخصص فكرى اوسمعى بناء على اية فقلت لة انا معى ليسانس اداب وتربية ومعى دبلوم تربية خاصة وانا قسم انجليش وانتم كنتم طالبين سمعى انجلش قالى انتظر اشوف وطلع وقالى نعم طالبين وانت تختار بين فكرى وسمعى حسب الخبرة اللى معاك وانا شرحت لحضرتك قبل كدة موضوع الخبرة قبل كدة بس المشكلة انى لم اتخذ حتى الان قرارا نهائيا واثبت علية لانى بالنسبة للفكرى عرفت كل اسئلة المقابلة تقريبا تحريرى وشفوى اما للسمعى انجلش سالت كل الزملاء داخل المحافظة عن طبيه العمل لقيت انهم مكبرين دماغهم على الاخر وقالو كل اللى هاتعملة حفظ الاشارات للحروف فقط ومنهجهم بسيط وقالو ان الطلبة بتفهم عربى بالعافية يابالك بالانجليزى! وطبعا انا لااعرف اى شى عن طبيعة المقابلة او الاسئلة بتاع الانجلش حتى الموجهين لايعلمون اى شى حتى عن طبيعة العمل وانا حبيت اضيف شىء مهم هوان اعداد معلمين اللغة الانجليزية الحاصلين على الدبلومة فى مصر قليل جدا ودى فرصة كويسة لى فهل حضرتك تعرفى اى من الاخوة الزملاء تخصص سمعى انجلش ولو حضرتك ما تعرفيش ياريت تعطينى النصيحة لان الامتحان بعد العيد مباشرةوانا حاليا بحاول اعرف المجالين بس عايز اركز فىموضوع واحد فقط ارجو المساعدة من حضرتك فى اتخاذ القرار النهائى والسلام عليكو ورحمة اللة
اخى الفاضل:
هذا مجرد راى شخصى
التدريس هنا ليس كالتدريس بالخارج
يعنى لاتستمع لمن يقل لك المناهج سهلة واتعلم لغة اشارات وبس وكده
لان بره الشغل شغل
اه مستوى الطلبة ضعيف لكن انتا كمعلم تعاقد خارجى لازم تكون تجيب نتيجة اخر العام خلال عملك مع هؤلاء الطلبة والا يتم انتهاء التعاقد معك يعنى لو انتا الان اتعلمت اشارات كويس يبقى قدم سمعى واهى فرصة لان اكيد الامتحان هيبقى فى الاشارات باللغة الانجليزية والعربية فلازم تكون متمكن منها
رايى الخاص ركز على التربية الفكرية وخاصة انك تعرف كثير من الاشياء عنها وفيها صدقنى هتجد لغة انجليزية بردك
ووقت الاختبار باللجنة اسال هل بالامكان دخول الامتحلنين سمعى وفكرى ورا بعض مثلا باعتبار ان شهادتك الاصل انجليزى والدبلوم فى التربية الخاص فحضرتك هتفيد فى الاثنين
وهناك بعض المواقع التى وجدتها قد تفيد حضرتك بمعرفة بعض جهود الدولة بهذا المجال
http://omandaily.com/?p=3078
http://www.moe.gov.om/portal/sitebui...OE/spedu1.aspx

http://home.moe.gov.om/arabic/show-1-2344.moe

ولو فيه اى شئ aleman موجودة باذن الله

آخر تعديل بواسطة aleman ، 03-08-2013 الساعة 08:37 PM
قديم 04-08-2013, 05:04 AM
عبدالرحمن سيد اللورد عبدالرحمن سيد اللورد غير متواجد حالياً
عضو خبير

عبدالرحمن سيد اللورد is on a distinguished road

شكرا على النصيحة وارجو الدعاء لنا بان يكتب اللة لى الخير حيثما كان

العلامات المرجعية