اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 18-07-2011, 01:59 PM
الصورة الرمزية Dr. Toka
Dr. Toka Dr. Toka غير متواجد حالياً
طالبه طب أسنان جامعة عين شمس

Dr. Toka is on a distinguished road
افتراضي لكل الصيادلة واطباء الاسنان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لسة مخلصة تالتة ثانوى وهكتب الرغبات يوم السبت بصراحة انا خلاص جالى هسهس فى دماغى مش عارفة اعمل ايه من كتر التفكير انا واقعة فى حيرة اوى بجد بين صيدلة وطب اسنان واتمنى ان الاقى عند حضراتكم رد عليا وياريت يكون بحيادية مش عشان حضراتكم صيادلة تقولولى صيدلة ولا عشان طب اسنان تقولولى طب اسنان
انا جوة دماغى اسئلة كبيرة جدا مش لاقيالها رد
اولا الناس بتحبطنى جدا الصيدلى هيقف فى صيدلية وهينسى كل اللى درسه لانه هيبقى اسمه بياع كل اللى بيعمله انه بيبيع دوا وبس ودى حاجة عيل صغير ممكن يعملها وبصراحة اصلا انا مش حلمى اشتغل فى صيدلية انا عاوزة اشتغل فى شركة ادوية بس برضه الناس بتحبطنى وتقولى دى عايزة واسطة ريحى دماغك مش هتلاقى شغل انا عارفة ان الشغل دة رزق بس انا برضه حابة ابقى داخلة كلية مضمونة وهشتغل باللى درسته مش اقعد ساكتة وانسى كل حاجة
فكرت فى اسنان بس قالولى مش هتلاقى شغل انتى بنت وقليل قوى اللى بيروحوا لبنت وبعدين لازم تفتحى عيادة وبصراحة دى صعبة عليا لان تكاليفها عالية اوى ومش مضمون انها تشتغل ويجيلى مرضى وقالولى ممكن تشتغلى فى مستشفى بس مش عارفة دى بقى حاجة سهلة ولا صعبة ومحتاجة واسطة برضه ولا لا ممكن اشتغل عادى وياترى فيه تكليف فى طب الاسنان ولا لا لانى سمعت انه اتلغى او هيتلغى انا عايزاكم بقى تقولولى كدة ادخل ايه بالظبط انا ميولى بصراحة اساسا احياء لانى مش بحب الكميا اوى يعنى بس انا استبعدت الطب البشرى مع انه احياء لان سنينه طويلة ومشواره كبير انا مش قده ياريت تساعدونى بسرعة لانى هتجنن مش عارفة افكر
الله يفعل ما يشــــــاء فلا تكن معترضــــــا
الله عودك الـجميل فقس على ما قد مضـى

العلامات المرجعية