اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الصف الثانى الثانوى > مجموعة المواد العلمية منتهية > الأحياء 2 ث > شرح الأحياء 2ث

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 22-11-2007, 07:30 PM
hhibah hhibah غير متواجد حالياً
معلم أحياء

hhibah is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Taleba Me7tasa مشاهدة المشاركة
مش معنى اني بحاول افهم شيء مش داخل دماغي اني بجادل دي مناقشة وحضرتك ليه حكمت عليه انه لا ينفع اكيد حينفع في حالة اني فهمت

وحضرتك متمسك جدا بالاجابة من كتاب المدرسة هل الاوفرلود اللي ع القلب او حكاية المحاليل او حتى نقل الكلية موجودة بكتاب المدرسة ؟!!

شكرا للحوار وباعتذر انا مستفدتش حاجة لان حضرتك بتحاول تثبت كلامك مش انك تقنعني بيه
عزيزتى الغاليه :
1- اولا دى مش مناقشه لان المعلومات العلميه الثابته لا تقبل النقاش
2- انا فعلا متمسك بالاجابه من كتاب المدرسه لكن انا كنت بشرح لك ازاى ده مش ممكن يحصل
3- الاجابه النموذجيه المطلوبه منك والتى اجاب عنها زملائك ومما درست هى :
اذا حدث ترشيح للبلازما من محفظه بومان ولم يحدث اعاده الامتصاص الاختيارى للمواد الضروريه للجسم كالماء والاملاح والجلوكوز والفيتامينات ستخرج مع البول ويفقد الانسان هذه المواد الضروريه ويموت
اما لو توقفت محفظه بومان لا يحدث ترشيح للبلازما وتتراكم السموم فى دمه ويمكنه فى هذه الحاله تنقيه هذه السموم باستخدام جهاز الكلى الصناعى
4- لو كنتى لا تستفيدى من هذه الاسئله او هذه المعلومات فانت غير مضطره لها ويمكنك الاستفاده من مكان آخر تشعرى فيه بالاستفاده ويجب ان تتعلمى ان هناك فرق شاسع بين النقاش المثمر حتى تفهمى نقاط غائبه عنك وبين جدل لا يضر سوى صاحبه ويكون عن نقص معلومات او خبره

مع تمنياتى لكى بالتوفيق
الاستاذ الدكتور / هشام هيبه

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
سؤال