اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القرية الذكية > شروحات الحاسب و المحمول

شروحات الحاسب و المحمول (ممنوع وضع مواد خاضعة لحقوق النشر)

موضوع مغلق

قديم 26-08-2013, 07:13 AM
الصورة الرمزية hishmet
hishmet hishmet غير متواجد حالياً
مشرف سوبر متميز ركن القرية الذكية سابقا

hishmet will become famous soon enough
افتراضي إكتشف ملفات تجسس الهاكر بنفسك

برنامج UnHackMe

برنامج لاكتشاف وازالة جيل جديد من برامج حصان طروادة او ما يطلق عليه الجذور الخفية ، وأحصنة الطروادة هي برامج صغيرة جدا يستخدمها القراصنة للإقتحام والإختفاء والتطفل للوصول إلى جهاز الكمبيوتر أو شبكة الكمبيوتر و إعطاء لصوص الحاسوب (الهاكر) القدرة علي السيطرة الكاملة لجهاز الحاسوب
يمكنه إكتشاف اكثر من 500 برمجيه خبيثه تخترق جهازك بدون علمك ، يجب أن يكون بجوار برامج الأنتي فيروس

http://www.ziddu.com/download/228304...*****.rar.html

أو

http://www.gulfup.com/?I9SkhM

4.79 M

آخر تعديل بواسطة hishmet ، 29-08-2013 الساعة 04:46 AM سبب آخر: تصحيح رابط الميديا فاير
قديم 26-08-2013, 08:19 AM
سامر عبد الله سامر عبد الله غير متواجد حالياً
عضو جديد

سامر عبد الله is on a distinguished road

شكرا جزيلا موضوع اكتر من ررائع
قديم 26-08-2013, 08:26 AM
عضو جديد

ليا استفسار حضرتك؟
انا كل اما ادخل على موقع يظهرلى صفحات كتيره اوى غريبه وهيا هيا نفسها الصفحات بأختلاف الموقع التى يتم الدخول عليها ؟؟
كمان لو انا مثلا دخلت على موقع جوجل المفروض يكون عنوان الصفحه معتاد
www.google.com
انما لما بكتب www.google.com يظهرلى موقع جوجل ويكتبلى حااجات كتير كده بعد الكلمه دى زى مثلا
http://www.google.com.eg/?gws_rd=cr&...qaBcbYtAb_h4Gg
-كمان لما بدخل usb modem بيبقي الوضع مختلف عن الوضعين السابقين
بيحولنى على صفحه معينه الصفحه دى بتعيق الدخول لاى موقع مهما كان زى كده صفحات (طلب دفع الاشتراك للاتصال بالخدمه ) هيا زيها بس مش نفسها والصفحه دى مكتوب عليها اسم سايبر انا عمرى ما تعاملت معاها

لان انا متعاقد مع على خط ارضي مش عن طريق وصلات
.
كمان اانا فتحت البروفايل بتاعى على الفيس بوك ولقيت ان 12 جهه فاتحين منها غير مكانى ههههههههه هوا رقم يخض جدا كمان انا كل اما اعمل end للمراقبه تتطلعلى تانى اعمل ايه
انا قلقان حضرتك ؟؟؟؟؟
وعاوز اعرف (هو ده معناه اختراق ) ,,, كمان هل ممكن البرنامج ده يحل كل المشاكل دى ولا لكل مشكله برنامج خاص او ايه ..
ولو معنى ان الفيس بوك اتفتح في أكثر من مكان يبقي معنى كده ان الاختراق ده تم بسبب مثلا حاجه انا كتبتها على الفيس ولا ممكن اكون دخلت موقع فأخترق كل حاجه عنى فيس بوك وتويتر وهكذا

انا اسف على كتر الاسئله اصل انا لسه مبتدىء جدا جدا في الكمبيوتر
شكرا جزيلا
قديم 26-08-2013, 09:36 AM
الصورة الرمزية hishmet

الأستاذ / سامر عبد الله
ليس عيب لأنك مبتدئ ، فكلنا كنا مثلك من 18 سنه ، وما زلنا نتعلم ( وفوق كل ذي علم عليم ) ، وسعدت كثيرا بك وبأسئلتك ومشاركتك التي زانت موضوعي المتواضع .
أقول لحضرتك أن جهازك مخترق إما ب**** قد زرعه شخص ما علي جهازك ليراقب كل خطواتك علي الكمبيوتر ، ليس هذا فحسب بل كل ما هو علي جهازك من برامج وملفات عرضه للتلصص من قبل المخترق ، وإما جهازك مصاب بفيروس ,
ونظرا لأنك مبتدئ كما أسلفت لذلك وجب عليك التخلص فورا ، ودون إبطاء من هذا الفخ ، وعليك بالشركة التي اشتريت منها جهاز الكمبيوتر الخاص بك لعلاج مشكلتك ، وسأعرض موضوع مفصل لكيفية معرفة الكمبيوتر المخترق ولكل طرق العلاج والوقاية

آخر تعديل بواسطة hishmet ، 26-08-2013 الساعة 09:50 AM سبب آخر: إضافة للتوضيح أكثر
قديم 26-08-2013, 09:57 PM
عضو جديد

شكرا حزيلا لك يا استاذى الفاضل وانا سأقوم بالفعل بأرسال اللاب توب بتاعة للشركة hp وسأستمع الى نصيحة حضرتك وهراقب موضوعاتك كلها
انا وديت النهاردة جهازى لمهندس كمبيوتر لتنزيل ويندوز جديد لكنة للاسف مسحلى كل الملفات من على الجهاز.الله يسامحة ..هل عند تنزيل الويندوز في اللاب توب جميع الملفات على الجهاز يتم مسحه
...........
انا حضرتك نفسي اوﻻ اكوت شاطر في الكمبيوتر واكون عارف برمجه وصيانه عشان انا اضحك عليا كتير اوى وكذا حد في المجال ده عاملنى ب طريقه مش كويسه وبتريقه لأنى مش فاهم
انا دلوقتى المهم عندة انى اعرفه البرمجة
لكن انا للأسف رغم انى نفسي اكون شاطر في البرمجة الا انى متعقد جدا منها وخايف اوى
نصيحة حضرتك ليا ايه وايه لغات البرمجة المهمه الي ابدأ بيها لانى مش عارف اعمل ايه
قديم 27-08-2013, 01:38 AM
الصورة الرمزية ahmed_eldaly
ahmed_eldaly ahmed_eldaly غير متواجد حالياً
أستاذ الحاسوب والمعلوماتية بالكويت

ahmed_eldaly is on a distinguished road
Icon114

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hishmet مشاهدة المشاركة

برنامج unhackme

برنامج لاكتشاف وازالة جيل جديد من برامج حصان طروادة او ما يطلق عليه الجذور الخفية ، وأحصنة الطروادة هي برامج صغيرة جدا يستخدمها القراصنة للإقتحام والإختفاء والتطفل للوصول إلى جهاز الكمبيوتر أو شبكة الكمبيوتر و إعطاء لصوص الحاسوب (الهاكر) القدرة علي السيطرة الكاملة لجهاز الحاسوب
يمكنه إكتشاف اكثر من 500 برمجيه خبيثه تخترق جهازك بدون علمك ، يجب أن يكون بجوار برامج الأنتي فيروس

http://www.mediafire.com/?rbz71a4fflcqg18

أو

http://www.gulfup.com/?i9skhm

4.79 m

ديما مبدع يا أبو محمد وجزاكم الله كل خير

قديم 27-08-2013, 01:47 PM
الصورة الرمزية hishmet

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eldaly مشاهدة المشاركة
ديما مبدع يا أبو محمد وجزاكم الله كل خير

أستاذنا الدالي
أنا عايز أتعلم من ابداعاتك انت يا ريس ، وانا واثق أن هناك جديد لديك
في انتظارك كمشرف زميل لنا هنا علي البوابة

قديم 27-08-2013, 02:01 PM
الصورة الرمزية hishmet

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامر عبد الله مشاهدة المشاركة
شكرا حزيلا لك يا استاذى الفاضل وانا سأقوم بالفعل بأرسال اللاب توب بتاعة للشركة hp وسأستمع الى نصيحة حضرتك وهراقب موضوعاتك كلها
انا وديت النهاردة جهازى لمهندس كمبيوتر لتنزيل ويندوز جديد لكنة للاسف مسحلى كل الملفات من على الجهاز.الله يسامحة ..هل عند تنزيل الويندوز في اللاب توب جميع الملفات على الجهاز يتم مسحه
...........
انا حضرتك نفسي اوﻻ اكوت شاطر في الكمبيوتر واكون عارف برمجه وصيانه عشان انا اضحك عليا كتير اوى وكذا حد في المجال ده عاملنى ب طريقه مش كويسه وبتريقه لأنى مش فاهم
انا دلوقتى المهم عندة انى اعرفه البرمجة
لكن انا للأسف رغم انى نفسي اكون شاطر في البرمجة الا انى متعقد جدا منها وخايف اوى
نصيحة حضرتك ليا ايه وايه لغات البرمجة المهمه الي ابدأ بيها لانى مش عارف اعمل ايه

أستاذ / سامر عبد الله
اسعدني كثيرا تواصلك معنا ، خاصة وتحمسك الشديد في تعلم علوم الحاسبات ، وأنا متوقع أن سيكون لك شأن في هذا المجال إن شاء الله ، أما بخصوص استفسارك عن تنزيل نظام جديد , فإنه لا يمسح جميع ملفات الحاسب عدا البرطيشن سي c: فيما سوي ذلك تجد كافة برامجك وملفاتك في الأقسام الأخري ، إلا إذا ارتأي مهندس الصيانة أن ذلك ضروري وأمر واقع لا محالة ، بس كان لازم يعطيك خبر بهذا الأمر قبل مايتصرف من نفسه ، وأقول لك دعك من المستهزئين لأننا كلنا تعرضنا لمثل هذه السخافات ، ولكننا لا نعيرها اهتماما بقدر اهتمامنا لتعلم المجال ، ولا تنتظر أنك ستتعلم بالساهل كده لأ للأسف هذا المجال مليء بالبخل في المعلومة ولذلك ستعاني كثرا من أجل التعلم ، وبإصرارك وتحمسك ستصل يوما ما وأنا واثق من ذلك
ثم عليك التنقيب والبحث فعلي الإنترنت ستجد جواهر ، وعليك بتبادل الخبرات واسأل كثيرا ، واضعا في مخيلتك أنك أقل الناس خبرة إلي آخر عمرك ( أمد الله لك في عمرك )
أنصحك بداية بتعلم مجموعة مايكروسفت أوفيس كلها ثم بعد ذلك تعلم الدوس ثم بعد ذلك إن أردت تعلم لغة برمجة فهذا يرجع لميولك أنت حيث أن لغات البرمجة كثيرة ومتنوعة ، ومن وجهة نظري تعلم فجوال بيسك مبدئيا ، وده طبعا بعد ما تكون تفوقت علي نفسك فيما أشرت عليك به في بداية نصيحتي لك
وفي النهاية لا أملك لك إلا دعائي : وفقك الله إلي مايحب ويرضي

آخر تعديل بواسطة hishmet ، 27-08-2013 الساعة 02:42 PM سبب آخر: تنسيق لابد منه وإضافة
قديم 28-08-2013, 12:09 AM
عضو جديد

:07811 1rg3::028 ja7:شـــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــكرا جزييــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــلا
لـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــك استـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــاذي
الفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــاضـــــــــــــــــل

على نصائح حضرتك الغاليه
بتمنى لسعادتك السعاده ومن نجاح لنجاح يا رب يارب
وبستأذن سعادتك في أنك تسمحلى بالتواصل معاك
وانا لن اجهد سعادتك كثيرا بل سأستفسر استفسارات بسيطه
ايه رأى سعادتك لو اخدت سى شارب كمبتدىء انا شفت اول فيديو فيها وبعدين اتعقدت لان مش ى ولا افهمها وحاسس انى تايهه فالتوهان ده عادى ولا ايه واذاكرها ازاى البرمجه دى بحيث انها تكون مسليه
وده دعائي لسعادتك من قلبي

قديم 28-08-2013, 02:33 AM
الصورة الرمزية hishmet

اقتباس:
:07811 1rg3::028 ja7:شـــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــكرا جزييــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــلا
لـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــك استـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــاذي
الفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــاضـــــــــــــــــل

على نصائح حضرتك الغاليه
بتمنى لسعادتك السعاده ومن نجاح لنجاح يا رب يارب
وبستأذن سعادتك في أنك تسمحلى بالتواصل معاك
وانا لن اجهد سعادتك كثيرا بل سأستفسر استفسارات بسيطه
ايه رأى سعادتك لو اخدت سى شارب كمبتدىء انا شفت اول فيديو فيها وبعدين اتعقدت لان مش ى ولا افهمها وحاسس انى تايهه فالتوهان ده عادى ولا ايه واذاكرها ازاى البرمجه دى بحيث انها تكون مسليه
وده دعائي لسعادتك من قلبي

أستاذ / سامر عبد الله
أشكر لك ثناؤك علي ، وإن كنت أقل الناس تعلما وخبرة أما دعاؤك لي أرجو من الله سبحانه وتعالي القبول والرضوان
أنا اللي بأرجوك إن حضرتك تكون علي اتصال دائم معي ، والدليل علي ذلك أني أضفتك عندي ضمن الأصدقاء ، وكن علي يقين أنني لن أجهد ولن أمل بفضل الله سبحانه ، فأنا تحت أمرك ورهن إشارتك في أي وقت
أتمني لك التفوق والريادة إن شاء الله

قديم 28-08-2013, 02:42 AM
الصورة الرمزية أحـمد قرنى
أحـمد قرنى أحـمد قرنى غير متواجد حالياً
معلم حاسب آلى

أحـمد قرنى has a spectacular aura about

جزاكم الله خيراً
وجعله الله فى ميزان حسناتك
قديم 28-08-2013, 02:47 AM
الصورة الرمزية أحـمد قرنى
أحـمد قرنى أحـمد قرنى غير متواجد حالياً
معلم حاسب آلى

أحـمد قرنى has a spectacular aura about

اقتباس:
ليا استفسار حضرتك؟
انا كل اما ادخل على موقع يظهرلى صفحات كتيره اوى غريبه وهيا هيا نفسها الصفحات بأختلاف الموقع التى يتم الدخول عليها ؟؟
كمان لو انا مثلا دخلت على موقع جوجل المفروض يكون عنوان الصفحه معتاد
www.google.com
انما لما بكتب www.google.com يظهرلى موقع جوجل ويكتبلى حااجات كتير كده بعد الكلمه دى زى مثلا
http://www.google.com.eg/?gws_rd=cr&...qabcbytab_h4gg
-كمان لما بدخل usb modem بيبقي الوضع مختلف عن الوضعين السابقين
بيحولنى على صفحه معينه الصفحه دى بتعيق الدخول لاى موقع مهما كان زى كده صفحات (طلب دفع الاشتراك للاتصال بالخدمه ) هيا زيها بس مش نفسها والصفحه دى مكتوب عليها اسم سايبر انا عمرى ما تعاملت معاها

لان انا متعاقد مع على خط ارضي مش عن طريق وصلات
.
كمان اانا فتحت البروفايل بتاعى على الفيس بوك ولقيت ان 12 جهه فاتحين منها غير مكانى ههههههههه هوا رقم يخض جدا كمان انا كل اما اعمل end للمراقبه تتطلعلى تانى اعمل ايه
انا قلقان حضرتك ؟؟؟؟؟
وعاوز اعرف (هو ده معناه اختراق ) ,,, كمان هل ممكن البرنامج ده يحل كل المشاكل دى ولا لكل مشكله برنامج خاص او ايه ..
ولو معنى ان الفيس بوك اتفتح في أكثر من مكان يبقي معنى كده ان الاختراق ده تم بسبب مثلا حاجه انا كتبتها على الفيس ولا ممكن اكون دخلت موقع فأخترق كل حاجه عنى فيس بوك وتويتر وهكذا

انا اسف على كتر الاسئله اصل انا لسه مبتدىء جدا جدا في الكمبيوتر
شكرا جزيلا
اخى الفاضل بالنسبة للبروفايل الخاص بك ممكن حضرتك تضبط اعدادت الامان ( الموافقة على تسجيل الدخول ) ويتم ارسال رمز امان لك فى رسالة على الهاتف

وقتحا يستحيل بشتى الطرق اى حد يخترق جهازك إلا لو بملف تجسس انت اللى توافق عليه بنفسك غير كدة اطلاقا

جرب انت كدة واعملها مثلا على جوجل كروم واقفل الفيس وادخل على حسابك من برنامج موزيلا مثلا بعد ما تدخل بياناتك مش هيرضى يفتح غير برمز الامان لان المتصفح غريب عليه

تحياتى لحضرتك
قديم 28-08-2013, 03:01 AM
طالب التوفيق طالب التوفيق غير متواجد حالياً
عضو جديد

طالب التوفيق is on a distinguished road

تسلم ايدك يا باشا
بس البرنامج محذوف من الميديا فاير
ربنا يستر ويطلع الجهاز مش مخترق
قديم 28-08-2013, 04:06 AM
الصورة الرمزية hishmet

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالب التوفيق مشاهدة المشاركة
تسلم ايدك يا باشا
بس البرنامج محذوف من الميديا فاير
ربنا يستر ويطلع الجهاز مش مخترق
عند حضرتك حق ، وأشكرك علي تنبيهي بذلك
سأعيد رفعه علي ziddu مرة أخري

آخر تعديل بواسطة hishmet ، 29-08-2013 الساعة 04:49 AM
قديم 28-08-2013, 04:28 AM
الصورة الرمزية hishmet

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحـمد قرنى مشاهدة المشاركة
اخى الفاضل بالنسبة للبروفايل الخاص بك ممكن حضرتك تضبط اعدادت الامان ( الموافقة على تسجيل الدخول ) ويتم ارسال رمز امان لك فى رسالة على الهاتف

وقتحا يستحيل بشتى الطرق اى حد يخترق جهازك إلا لو بملف تجسس انت اللى توافق عليه بنفسك غير كدة اطلاقا

جرب انت كدة واعملها مثلا على جوجل كروم واقفل الفيس وادخل على حسابك من برنامج موزيلا مثلا بعد ما تدخل بياناتك مش هيرضى يفتح غير برمز الامان لان المتصفح غريب عليه

تحياتى لحضرتك
أستاذنا الكبير / أحمد قرني
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كلام حضرتك صح عندما يريد المستخدم حماية الإيميل الخاص به من الاختراق .
لكن في موضوعي هذا لا أقصد ما أنت تحدثت به سلفا
جزاك الله خيرا ، وموضوعي ازداد نورا وشرفا بتواصلك معنا

موضوع مغلق

العلامات المرجعية