اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليه الحاسبات والمعلومات

كليه الحاسبات والمعلومات كليات الحاسبات ونظم المعلومات

قديم 04-09-2012, 06:36 AM
ahmed adel55 ahmed adel55 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ahmed adel55 is on a distinguished road
Impp ارجوكم ياجماعة حد يفدني

عايز اعرف اية احسن قسم في حسبات ومعلومات من حيث الدراسة وسوق العمل انا كان نفسي اخس هندسة برمجيات وسئلت في كل الجمعات ملقتهاش غير في حلوان حكومة وجامعة سيناء خاصة فقررت اني اخد سنة من القاهرة واحول تاني سنة لاني سمعت ان هيا لية المستقبل كلة بس في واحدة كتبة موضوع وقالت ان سمعت ان هو ونظم المعلومات الحيوية نصب في نصب هل دة في الجمعات الحكومية بس ولا اية انصحوني انصحوني واية احلي قسم في حسبات ومعلومات مع العلم ان الجمعاتت الخاصة لازم هيدرسلك ويدربك لانك بتدفع فلوس يعني مش هيسبك عشان يعمل سمعة كويسة فاانتو تنصحوني باية؟

قديم 04-09-2012, 07:26 AM
ENG MEDO MAGDY ENG MEDO MAGDY غير متواجد حالياً
عضو جديد

ENG MEDO MAGDY is on a distinguished road

على فكرة مفيش حاجة اسمها احسن قسم لان خريج علوم الحاسب بيشتغل فى وظيفة النظم يعني فى الشغل مايهمش انت خريج قسم اية بس انا ناوى ادخل علوم الحاسب باذن اللة
قديم 04-09-2012, 07:26 AM
عضو مجتهد

وهل فعلا لو مشروعي طلع الاول زي بتوع حسبات ومعلومات الجامعة الالمانيةة هشتغل في شركة محترمة اصل السنة الي فاتت بتوع حسبات ومعلومات الجامعة الالمانية طلعو الاول فلو مشروعي كويس زيهم ممكن اشتغل في شركة محترمة اصل انا كدة كدة هسافر
قديم 04-09-2012, 07:28 AM
عضو مجتهد

افتراضي شكرا علي الرد

[quote=eng medo magdy;4811666]على فكرة مفيش حاجة اسمها احسن قسم لان خريج علوم الحاسب بيشتغل فى وظيفة النظم يعني فى الشغل مايهمش انت خريج قسم اية بس انا ناوى ادخل علوم الحاسب باذن اللة[/quربنا يوفئك وانا انشاء الله ناوي علي هندسة برمجيات اصل انا بحبها وتاني حاجة اقل عدد بيتخر ج منها هو اقسم دة لان هيا بتدر س في جامعة واحدة في السعودية والعراق وجامعتين في مصر واحدة خاصة وواحدة حكومة فهيا فعلا ماشية برة
قديم 05-09-2012, 01:58 AM
الصورة الرمزية Eng.Mo'men
Eng.Mo'men Eng.Mo'men غير متواجد حالياً
مشرف متميز قسم كلية الحاسبات والمعلومات

Eng.Mo'men is on a distinguished road

[QUOTE=ahmed adel55;4811668]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng medo magdy مشاهدة المشاركة
على فكرة مفيش حاجة اسمها احسن قسم لان خريج علوم الحاسب بيشتغل فى وظيفة النظم يعني فى الشغل مايهمش انت خريج قسم اية بس انا ناوى ادخل علوم الحاسب باذن اللة[/quربنا يوفئك وانا انشاء الله ناوي علي هندسة برمجيات اصل انا بحبها وتاني حاجة اقل عدد بيتخر ج منها هو اقسم دة لان هيا بتدر س في جامعة واحدة في السعودية والعراق وجامعتين في مصر واحدة خاصة وواحدة حكومة فهيا فعلا ماشية برة
مشروع التخرج اهم من التقدير لأنه بيعكس تطبيقك العملي وشغلك المستقبلي هيكون عامل ازاي , بالنسبة لقسم هندسة البرمجيات اللى بتتكلم عليه فى السعودية والدول العربية المقصود بيها كلية حاسبات ومعلومات مش مقصود بيها قسم لأن دراستك اسمها هندسة البرمجيات حتى حاليا فيه وقفة اول يوم فى الدراسة لتغيير اسم الكلية العقيم الى هندسة البرمجيات لأن الاسم الحالي لا يعكس الدراسة الهندسية الباحتة داخل الكلية ويُخيل للناس انها معهد او كلية عادية مثل اي كلية تدرس برامج الاوفيس والجرافيك والبرمجة وخلاص , سيبك من هندسة برمجيات ووفر فلوسها فى الشهادات الدولية زي cisco و microsoft .

العلامات المرجعية