اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كلية التجارة

كلية التجارة ما يخص كليات التجارة لجميع الجامعات المصر ية

قديم 19-08-2011, 06:13 PM
Dina ElGendy Dina ElGendy غير متواجد حالياً
عضو جديد

Dina ElGendy is on a distinguished road

هما القسمين دول لازم الاشتراك فى واحد منهم ولا ممكن نكمل ال4 سنين عادى من غير م اشترك فى الاقسام دى؟؟و بالنسبة للقسم الاكتوارى انت قولت مصاريفه 4500 المصاريف دى غير مصاريف كلية تجارة ُeيعنى فى السنة لو دخلت قسم اكتوارى ادفع 9000 ولا هى 4500 و بس ؟؟وكمان ان كنت اعرف ان التخصص بيكون فى سنة رابعة و انت قولت ان التخصص من سنة ثانية فياريت بس اعرف هو التخصص بيكون من سنة كام بالظبط....و ان اسفة طولت عليك و اسئلتى كانت كتيرة بس ربنا معاك و يوفقك

قديم 20-08-2011, 07:26 AM
محمود محسن مصطفى محمود محسن مصطفى غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمود محسن مصطفى is on a distinguished road

ممكن حضرتك تقولنا ازاى نختار التخصص وعلى اى اساس واهمية كل تخصص واحتياج سوق العمل لة بالنسبة لتجارة انجليزى
معلش سؤال تانى انت بتقول ان عدد تجارة انجلش 400 او 500 طالب وبيقسموهم مجكموعات صغيرة مع ان السنة دى احنا فى جامعة القاهرة عددنا 1096
قديم 26-08-2011, 05:42 PM
عضو جديد

[quote=Dina ElGendy;3867905]هما القسمين دول لازم الاشتراك فى واحد منهم ولا ممكن نكمل ال4 سنين عادى من غير م اشترك فى الاقسام دى؟؟و بالنسبة للقسم الاكتوارى انت قولت مصاريفه 4500 المصاريف دى غير مصاريف كلية تجارة ُeيعنى فى السنة لو دخلت قسم اكتوارى ادفع 9000 ولا هى 4500 و بس ؟؟وكمان ان كنت اعرف ان التخصص بيكون فى سنة رابعة و انت قولت ان التخصص من سنة ثانية فياريت بس اعرف هو التخصص بيكون من سنة كام بالظبط....و جزاك الله خير isa
قديم 26-08-2011, 05:43 PM
عضو جديد

[هما القسمين دول لازم الاشتراك فى واحد منهم ولا ممكن نكمل ال4 سنين عادى من غير م اشترك فى الاقسام دى؟؟و بالنسبة للقسم الاكتوارى انت قولت مصاريفه 4500 المصاريف دى غير مصاريف كلية تجارة ُeيعنى فى السنة لو دخلت قسم اكتوارى ادفع 9000 ولا هى 4500 و بس ؟؟وكمان ان كنت اعرف ان التخصص بيكون فى سنة رابعة و انت قولت ان التخصص من سنة ثانية فياريت بس اعرف هو التخصص بيكون من سنة كام بالظبط....و
جزاك الله خير
قديم 01-09-2011, 03:45 PM
الصورة الرمزية vampire1188
vampire1188 vampire1188 غير متواجد حالياً
مشرف قسم كلية التجارة والجامعات والمعاهد الخاصة
خريج - كلية تجارة جامعة القاهرة

vampire1188 is on a distinguished road
New Message to fresh students

فيه رسالتين حابب اوجههم لكل شاب ولكل بنت داخلين الكلية جداد
والرسالتين دول اساسيين ولازم يتقرو
على الاقل عشان تبقى محضر نفسك لجو التعاملات مع الناس جوا الكلية ماشي ازاى

فابعد اذنكو الشاب هايقرا الرسالة بتاعته ويقفل التوبيك وكذلك البنت تقرا رسالتها وتقفل التوبيك
وبلاش بقى شغل الفضول يأثر عليكوا

-
رسالة لكل شاب -
صحصح يابنى انت وهوا وركز معايا
الجزئية المتعلقة بتعاملاتك مع زمايلك دي انا مش هاقدر اكلمك فيها نهائى
لان دي بتاعتك انت وانت اللى تتعامل وكل واحد وشخصيته
انت خلاص بقيت راجل وليك كيانك

لكن خلينا صرحاء مع بعض برده
الشاب بيبقى خارج من الثانوية العامة زهقان وطالع عنيه وياما اهله خنقو عليه في البيت في المذاكرة والدروس ووجع الدماغ
واول مابيخش الجامعة مابيصدق يلاقي متنفس يعوض بيه كل الزهق والكبت اللى كان فيه ايام الثانوية العامة
وبيستغرب اوي لما يشوف الجامعة ابوابها مفتوحة ومافيش حاجة اسمها نكوت ونهرب من فوق السور !!

كل المتغيرات اللى بيشوفها قدامه دي بتخليه يبص للجامعة بنظرة ان
جامعة القاهرة = الازهر بارك
انا بروح الجامعة عشان اقضيها مع صحابي لف في طول الجامعة وعرضها
ونقضيها اكل وساندوتشات وبيبسي وعصاير
وياسلام بقى لو اتعرفنا على شلة بنات تبقى العيشة زي الفل
وبالا محاضرات بالا بتاع
ويظل الوضع على ما هو عليه لغاية ماتيجي في اخر الترم وتلبس يا معلم
!!!!
وتيجي نتيجة الترم الاول وتلاقي نفسك شايل مادة او مادتين
وتقعد تقول ياريت اللى جري ما كان

الكلام اللى انا قولتهولك دا سيناريو تفصيلي هاتلاقيه مع شباب كتير جدا في الجامعة مش بس في تجارة ولكن في كل كليات الجامعة
عشان كدا احنا بنعتبر ان اول سنة ولنكن اكثر تحديد "اول ترم" بيكون اغبي ترم لان هوا النقطة الفاصلة بين حياة الثانوية العامة الخنيقة وبين حياة الجامعة الحرة
(بالرغم من انه اسهل ترم دراسياً)

عامل زي المسجون اللى ساجنه بقيله سنتين ومرة واحده قومت فاكك منه الكلابشات وسيبته ينطلق !
وبالتالى دي نصايح اخ ليك :
1- عيش حياتك في الجامعة زي مانتا عايز بس راعي ربنا في تصرفاتك .. انا مش هاعملك فيها شيخ وواحد بدقن بقى والكلام دا بس صدقنى هوا دا الصح
2- اثناء الكام يوم اللى في الاول وانت بتحضر محاضرات بتبقى لسه شنكوت
وماتزعلش دي حقيقة لانك لما بتوصل لسنة رابعة وبتفتكر ايام سنة اولي بتقعد تضحك على نفسك وتقول يااااه كانت ايام
3- لتجنب ظاهرة الشنكته دي خلي بالك بقى من الكلام الجاي دا
أ- تخليك راسى كدا وراجل .. وبلاش هبل

ب- لو شوفت بنت حتى لو كانت قمر وعايز تتعرف اوعى تريل عليها لانها هاتفكسلك تماماً

ج- عايز تتعرف على بنات اتعرف بس بلاش افورة في التصرفات وثق تماما ان اول خطوة في التعارف بتبقى في كيفية اختيار المكان الصح اللى تقعد فيه فى المدرج
ودي ليها تيكنيك معين بس مش هاقولهولك :P

د- لما تيجي تتعرف على بنت وتمشي معاها ماتعيش في الدور وتبقى ماشى جنبها وانت ولا كأنك ماشى جنب انجلينا جولي لان بيبان عليك وبيبقى شكلك وحش وبيتقال عليك شنكوت اصلي

د- ماتأخدش بنت عليك بحجة انك عايز تكسر
الحاجز وتبقو فريندز جامدين بسرعة
لان الجو دا فاكس درجة اولي وبدل ماهتبقو فريندز هاتبقى انت الخبوء بتاعها

وحط في دماغك ان الصداقة بين البنت والشاب مش بتيجي غير بالاحترام الكامل والمتبادل بينك وبينها واللى بيتمثل فى المواقف والتصرفات وعمره مابييجي بهزار الايد والكلام الاوفر

هـ- ممكن وانت اثناء مانتا بتلف في الجامعة تشوف عينات من بنات وشباب بيهزرو بالايد وهايبقى بينك وبين نفسك تبقى عايز تعمل كدا بس صدقنى انت كدا بتحقر من نفسك وخد بالك ان فيه ناس بتتفرج عليك واللى بيتصرف تصرف ممكن ماياخدش باله لكن اللى حواليك هما اللي بياخدو بالهم

4- حط في دماغك ان دي اسمها جامعة القاهرة مش جنينة الاورمان
يعنى غرضك الاساسي هو التعلم وممارسة الانشطة واكتساب مهارات جديدة
بجانب الكلام دا تعيش حياتك بقى بس في المعقول زي مانبهتك

بس استووووووووب بقى لغاية هنا واخلع يا برنس عشان اللى جاي دا مايخصكش الا اذا كان شعرك طويل وبتعمل ضفيرة :D

- رسالة لكل فتاة -
طبعاً انا متاكد ان كل واحده قاعدة دلوقتى هاتلاقيها مفنجلة عنيها
وبتقول ياتري عايز يقولنا ايه الراجل دا ؟ وهوا ايش فهمه اصلا في البنات .. دا فرويد بجلالة قدره ماعرفش يحلل شخصية المرأة !!
انا مش دكتور نفسي ولا خبير في العلاقات النسائية عشان ماتجيش واحده تقولي شكلك مقطع السمكة وديلها !

اولاً انتى خارجة من مرحلة ما يعلم بيها الا ربنا الا وهى الثانوية العامة
مذاكرة ودروس ومشاوير كل يوم للسنتر او المجموعة وات ايفر يعنى

ضغط من الاهل عشان تجيبي مجموع
والحمدلله ماجيبتيش مجموع زي ماهما عايزين بس ربنا قدرلك انك تخشي تجارة القاهرة .. الف مبروك
:D

كبت - زهق - خنقة - عايزة تنطلقى ومش عارفه
وطبعاً الجامعة هى السبيل الوحيد ليكي للانطلاق لحياة جديدة فيها حرية نوعا ما بعيدا عن خنقة الثانوية العامة

قربت الدراسة .. وشئ اساسي طبعا لازم تنزلي تجيبي اللبس اللى هاتلبسيه في الجامعة

الشياكة حلوة طبعا بس بعد اذنك خليكي في المعقول واظن انتى فاهمة قصدى كويس

شئ طبيعي انك تغيري لما تلاقي بنت لابسه لبس جذاب اكتر منك بس حطي في دماغك ان قصاد الجاذبية ونظرات الاعجاب اللى هيا بتاخدها من نص شباب الكلية بيبقى عداد السيئات شغال الله ينور

دخلتى الكلية وحضرتى اول يوم محاضرات
وعشان تبقى عاملة حسابك من دلوقتى ان المدرج هايبقى سايح على بعضه .. يعنى البنات جنب الشباب ومابيبقاش فيه فواصل

طبعا انتى مش مجبرة انك تقعدي جنب شاب غصب عنك
بس في نفس الوقت حتى لو قعدتي جنب شاب هوا مش هايعضك
فلو انتى من النوع اللى عنده حساسية عالية ضد الشباب يبقى دائما لما تيجي تقعدي اختاري المكان السليم بلجوئك للبينش المليان اللى على حرفه في مكان يسيع شخص او اتنين بالكتير اوي ويكون ع الحرف فيه بنات قاعدة
ساعتها انتى تقومي قاعدة جنب البنات دي وتبقى انتى ع الحرف وكدا يبقى منعتى اي شاب انه ييجي يقعد جنبك لان بكل بساطة البينش اتملي خلاص

او ان انتى يبقى معاكي صحابك البنات وساعتها انتى تقومي مختارة اي بينش وتقعدي وسطيهم بحيث ان يبقى على شمالك ويمينك صاحباتك البنات وبكدا برده تكوني تجنبتى القعدة المحتملة جنب اي شاب

اما اذا كنتى من النوع اللى هوا ايزي وواثقة من نفسك والقعدة جنب الشباب بالنسبالك شئ عادي فاتس اوكي مافيش اي مشكلة

نيجي بقى للجزئية اللى كتير من البنات بيخافو منها
التعامل مع الشباب هايبقى ازاى ؟؟؟؟
1- حطى في دماغك ان الشاب دا كائن حي زيه زيك بالظبط يعنى لا هايعضك ولا هايمسكك ويشدك من ايدك
2- لو لاقيتي شاب جيه يتعرف عليكي ويفتح معاكي اي حوار وبيبقى غالبا متعلق بالمحاضرة اللى فاتت اللى ياعيني مالحقش يكتبها او بالدكتور الخنيق اللى ماعرفش يفهم حاجة منه وعايزك تشرحيهاله باعتبارك عبقرينو زمانك فدا مش معناه ان هوا معجب بيكي او هايموت عليكي وبناءا عليه بلاش تعيشي في دور الاميرة ديانا وتبقى مناخيرك فوق وتعتبري نفسك ملكة جمال المدرج
معلش ماتزعليش مني بس الكلام دا بيحصل فعلا وفيه نوعيات من البنات بتبقى كدا ودا حقيقي

فاذا كنتى عايزة تتعرفي يبقى جاريه في الكلام وبيس .. اما لو مخنوقة ومش طايقاه يبقى بكل شياكة كدا تقوليله انا مضطره امشى واوعي تقوليله اسمك لان لو قولتيله اسمك يبقى كدا هوا هايعتبر انه خلاص اتعرف عليكي رسميا ولو شافك في المدرج لازم هايسلم عليكي

3- بمناسبة السلام برده .. لو انتى بتسلمي بالايد دا شئ يرجعلك (مع انه مكروه دينياً) اما لو ماكنتيش بتسلمي ولاقيتي شاب اتعرفتي عليه وجيه يسلم عليكي يبقى اوعي تمدي ايدك وسيبيه يتحرج مش مهم عشان يتعلم بعد كدا

او فيه حركة شيك ظريفة وهوا لو هوا مد ايده عشان ماتكسيفهوش ممكن لو معاكي كتاب مثلا او اي حاجة تتمسك في الايد تسلمي بيها بحيث ان ايدك مش تلمس ايده

4- احترامك لنفسك ولذاتك فوق اي شئ ..
يعنى ايه ؟؟
يعنى علاقتك بالشاب تبقى في اطار الزمالة ويوم ماتتطور اوي تبقى صداقة بس صداقة مقننة ومحترمة
لانك هاتلاقي نوعيات بنات غريبة بنظام مدام رشا وآنسة حنان اللى طلعو مع التهامي في ميلودي كامبين

5- انتى اللى بتحددي شكل العلاقة الاساسي بينك وبين الشاب من اول لحظة تعارف
يعنى لو انتى اللى ابتديتي تمدي ايدك هاتلاقيه هوا كمان مد ايده والعملية بقت مش تمام

وكذلك لو هوا بدأ ومد ايده وانتى ماديتيش اي كومينت او ابديتي ردة فعل يبقى انتى كدا بتوصلي رسالة للشاب ان انا بنت ايزي خالص وساعتها ماتزعليش بعد كدا
فعشان كدا لازم يبقى في خطوط حمرا بينك وبين الشاب
والخطوط دي انتى اللى تحدديها بنفسك

6- اي تصرف خارج – اي كومينت ماخدتيش بالك وانتى بتقوليه – طريقة كلامك – لبسك .. كل الكلام دا بيبقى موضع نقاش ونقد من قبل الشباب فخلي بالك وماتسيبيش فرصة لواحد مالوش فيها يقول عليكي كلمة مش تمام

الرسالتين دول كانو لازم يتقالو قبل ما ابتدي اخش في تعريفك بجو الجامعة لانك لازم تبقى عارف طبيعة العلاقات جوا الكلية ماشية ازاى عشان ماتبقاش مصدوم بالبنات او مصدومة بالشباب

البوست الجاي باذن الله هابتدي اخش بقى في جو الجامعة الاكاديمي وازاى تقدر تستفيد منه بقدر الامكان

وبجد هايبقى بوست مفيد جدا جدا جدا ولازم تقراه
لان فيه زمايل ليك اتخرجو ومايعرفوش الكلام دا وفيه زمايل ليك عرفو الكلام دا متأخر للاسف وكانو بيقولو ياريتنا كنا عرفناه من سنة اولي كان الواحد استمتع فعلا

آخر تعديل بواسطة vampire1188 ، 02-09-2011 الساعة 02:25 PM
قديم 01-09-2011, 06:01 PM
الوحيده الوحيده غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

الوحيده is on a distinguished road

نصائح رائعه وتنفع كل الى مقبلين على اى كليه مش تجاره بس انا كليه تربيه عين شمس
قديم 02-09-2011, 11:02 AM
الصورة الرمزية ملك عاشقة الرياضيات
ملك عاشقة الرياضيات ملك عاشقة الرياضيات غير متواجد حالياً
طالبه جامعيه(اولى تجاره جامعه القاهره)

ملك عاشقة الرياضيات is on a distinguished road

بجد شكررااا جدااا جداااا يا فامبير بجد انا مكنتش عارفه اعمل ايه بجد انا لما كنت بتفرج على فيلم نجيبه خوفت جدااا اه احنا بنضحك لما هى بتعمل مش لطيفه بس لو الواحد مكنها مش هياخد باله خالص نصائح غاليه
قديم 03-09-2011, 09:19 PM
الصورة الرمزية vampire1188
vampire1188 vampire1188 غير متواجد حالياً
مشرف قسم كلية التجارة والجامعات والمعاهد الخاصة
خريج - كلية تجارة جامعة القاهرة

vampire1188 is on a distinguished road
Neww1qw1 الانشطة الطلابية

ملحوظة بس قبل ما ابدأ
انت ممكن ماتستفيدش بالكلام دا دلوقتى .. بس بعدين هاتستفيد منه

فلو فيه معلومة نسيتها او حابب تسأل فيها ابقى دايما خلى البوست دا مرجع ليك بعد كدا

نخش في المفيد بقى

ازاى تستفيد من الجامعة وتستمتع بحياتك بعيداً عن قرف الدراسة الاكاديمية والمحاضرات والامتحانات ووجع الدماغ دا ؟؟

قدامك 3 حاجات

- اتحاد الطلبة

- الموديلز
- ملاعب الجامعة

اتحاد الطلاب

الاتحاد بيتكون من 7 لجان رئيسية
اللجنة العلمية – اللجنة الثقافية – اللجنة الاجتماعية – الجوالة – الأسر – اللجنة الفنية – اللجنة الرياضية

كل لجنة منهم بتتكون من عضوين
وبالتالى يبقى عندنا عدد الاعضاء 14 عضو

بينتخب من بين الـ 14 دول رئيس الاتحاد ونائب الرئيس

طب انا طالب وعايز ارشح نفسى .. ازاى ؟؟
اولاً من الاخر كدا عشان ترشح نفسك لازم يبقالك شعبية وناس كتيرة تكون عارفاك .. يعنى ماتجيش تقولي اه انا مظبط مع 20 واحد صاحبى فى المدرج ودول هايظبطوني ساعتها هاقولك لا روح نام في بيتكو احسن !!

ثانياً الانتخاب بيبقى عن طريق القوايم النسبية
بمعنى ان كل قايمة بتضم سبع لجان وكل لجنة بيترشح فيها اتنين من كل فرقة
يعنى فى القايمة الواحده بيترشح لكل لجنة حوالى 8 طلاب
وعشان تخش فى القايمة دي اصلا لازم يبقالك نشاط ملحوظ ماتبقاش نايم فى الدرا وبتاكل بطاطا !

طب وايه فايدة كل لجنة من اللجان دي ؟؟
اللجان بشكل عام بتعمل نشاط للطلبة فى الكلية
يعنى عندك مثلا اللجنة الرياضية بتظبط البطولات بتاعة الكلية وبتعمل انشطة رياضية كويسة
اللجنة الفنية بتعمل مسابقات فنية بين الطلبة وبتعلن عنها وبتدي جوايز
الاسر ودي انا بعتبرها الكحكة الكبيرة لانها المسؤلة عن حوالى اكتر من 8 اسر فى الكلية واللى غالبا هيا اللى بتعمل شغل فى الكلية زي الرحلات والحفلات الخ الخ الخ

اللجنة العلمية

بتعمل مسابقات علمية وفي بعض الاحيان بتخش مسابقات على مستوي الجامعات

اللجنة الثقافية

معروف من اسمها دا زائد انها بتعمل ندوات ثقافية وشعر وبتستضيف ناس من بره الجامعة وكتير من اعضاء اللجنة دي بتلاقيهم لاجئين في ساقية الصاوي :D

اللجنة الاجتماعية

ودي بتبقى مسئولة عن النشاط الاجتماعي للطلبة داخل الجامعة .. او بمعنى اصح مسئولية الطلاب تجاه بعضهم البعض وكذلك تجاه المجتمع خارج اطار الحرم الجامعى

ومعظمهم بتلاقيهم شغالين مع بنك الطعام المصري وجمعية رسالة وSIFE.. الخ الخ

الجوالة

ودي بقى بيبقى منصب اساسها على المعسكرات والسفاري والكشافة والحوارات دي

فيه ناس بتحب المجال دا وبتعشقه .. فلو كنت انت من هواة المجال دا يبقى انضم ليهم ولا تترد

طبعا انت اول ماهاتخش الجامعة هاتلاقي زحمة كتير وخاصة عن مدرج جيم ودال .. لو قعدت شوية في الحتة دي هاتلاقي واحد لابس حاجة شبيهة باللبس دا كدا

وجايلك وبيقولك الجوالة ويقعد يشرحلك بقى المميزات والانشطة وانك هاتبقى عضو فى نادي الكشافة البحرية وحاجات كتيرة كدا

والاشتراك السنوي بتاعها 2 جنيه تقريبا وتديهم صورة عشان يعملولك الكارنيه

والغريب فى الموضوع انك مش بتلاقي بتوع الجوالة دول الا في اول السنة بس .. وطول السنة مابتشوفش وش حد فيهم

فعموما اذا كنت مهتم خش معاهم .. مش مهتم يبقى فكك

وانا لو فتحت موال على موضوع الجوالة دا مش هاخلص وهاقعد اتكلم للصبح .. فانتا عندك جوجل عيش حياتك فيه وهايديك معلومات كتيرة عنه

طبعا فيه نقطة كدا صغيرة لازم اقولها عشان فيه ناس بتتلخبط

فيه فرق مابين انك تبقى عضو فى اتحاد الطلبة او انك مشارك فيه

العضو دا بيبقى جاي بالانتخاب

وطبعا قبل الثورة كان كلهم بييجو بالتزوير

بس بعد الثورة بقى تلات تربعهم اخوان ان ماكانش كلهم كمان !

ودا مش عيب على فكرة .. لان الاخوان ليهم نشاط ملحوظ جداااا فى الكلية وناس في قمة الاحترام

واللى عايز يشترك معاهم يشترك مافيش مشكلة

بس هما مشكلتهم انهم عايشين الدور شوية بس اني واي هما ناس ميه ميه بصراحة يعنى

بس عليهم تصرفات تفقع .. زي يبقى الوقت اللى بين المحاضرة والتانية المفروض الواحد مابيصدق الدكتور يخرج عشان يرغى مع اللى جنبه او يفك شوية من جو الخنقة دا

تلاقي واحد يقوم داخل المدرج وعمال يزعق ويقول واذا قرأ القرآن فاستمعو له وانصتو وتلاقي واحد تانى يوم طالع ع الاستيدج بتاع الدكتور وقاري كام آية كدا وبعد مايخلص يقول كلمتين ويخلع

فابتبقى حاجة مملة جدااا يعنى .. انا مش بعيب على قراية القرآن طبعا .. بس انا بتكلم على مبدأ انك تسمعنى غصب عنى وغير كدا انك بتقرا في مدرج موجود فيه مسيحيين مالهومش ذنب انهم يسمعو القرآن

المهم نرجع لمرجعونا تانى

اما بالنسبة للمشارك فدا بيبقى طالب عادي جدا وراغب في الاشتراك في احد انشطة اللجان داخل اتحاد الطلبة

وبكدا اكون خلصت الجزئية بتاعة اتحــاد الطلبة

نخش بقى على جزئية جديدة

اثناء مانتا ماشي في الكلية وخاصة عند تجارة انجليش كدا بتلاقى حاجات اشبه بأكشاك او ترابيزة طويلة ووراها حائط خشبي ومكتوب عليه شوية كلام بالانجليش وشكله نضيف كدا

وبتتلاقي ناس واقفة عنده ولابسين اي ديهات في رقبتهم وشكلهم ناس قديمة في الجامعة

الحاجات دي بيبقى اسمها Models

ودماغك ماتروحش لبعيد وتفكر في موديلز الكليبات يا وحش :P

الموديلز اللى انا اقصدها يعنى نموذج محاكى للواقع

ومسماه فى الانجليش Simulation

يعنى ايه بقى نموذج محاكي للواقع ؟

يعنى فيه حاجة موجودة في الحياة فعلا واحنا عايزين نعمل حاجة زيها بس على قدنا

زي مثلا جامعة الدول العربية دي موجودة في الواقع .. فاحنا في الجامعة بنقوم عاملين موديل لجامعة الدول العربية بتبقى حاجة شبهه وبيبقى فيها كل حاجة موجودة في جامعة الدول العربية الحقيقية بالظبط

فانتا تلاقي مثلا جامعة الدول ليها امين عام وامين مساعد ولجان فرعية وممثلين دبلوماسيين عن كل دولة من الدول الـ 22

كل الكلام دا هاتلاقيه موجود في الموديل

وكذلك برده نفس النظام هاتلاقيه في موديل الكونجرس الامريكي

الكونجرس الحقيقي بيبقى فيه حاجتين

الـ house والـ senate

الـ house بيبقى عدد اعضاؤه 435 سيناتور

والـ senate عدد اعضاؤه 100

وكل واحد منهم بيبقى متقسم عدده على الحزبين الجمهوري والديمقراطي

ومجلس الـ senate بيبقى فيه 16 لجنة اسمها committees

وكل لجنة منهم بيبقى ليها رئيس اسمه chairperson

وكذلك فيه حاجة اسمها الجراوند .. والجراوند دا بيتم فيه التصويت على حاجة اسمها Bill .. البيل دي هيا اللى بيتم فيها اقرار القوانين واللى واحد زي اوباما بيبقى هايموت عليه عشان يتعمل

ودا حصل قبل كدا في اقرار مشروع التأمين الصحى وعلاج ازمة الرهن العقاري ومؤخراً مشكلة رفع سقف الديون

وكل الكلام دا موجود فعلا وهاتلاقيه في الموديل بتاع الكونجرس الامريكي

طبعا الشرح اللى انا قولته دا انا مش بقوله عشان اتمنظر عليكو واعرفكو ان انا فاهم

بس انا بقوله عشان اعرفكو قد ايه الاشتراك في الموديلز دي بتبقى مفيدة جدا وبتفتح ليك ابواب انك تعرف حاجات جديدة عمرك ماكنت تفكر انك تعرف عنها حاجة

اذن الاصل فى كلمة model هو انشاء نموذج محاكي للواقع

والنماذج دي 99% هاتلاقيها موجودة في كلية سياسة واقتصاد

والـ 1% هاتلاقيه موجود في كلية تجارة وبيتمثل فى موديلين بس هايفيدك كويس

الموديلز اللى موجودة في كلية سياسة زي :

الكونجرس الامريكي

(Model American Congress)MAC

مجلس الشعب المصري

MEPA

(Model Egyptian People's Assembly)

– مجلس العموم البريطاني

MBHC (Model of British House of Commons)

- جامعة الدول العربية والامم المتحدة

ALMUN (Arab League Model United Nations)

وبالمناسبة نموذج الامم المتحدة اللى هوا اخر واحد دا جامد وحلو اوي

ودورو عليه في كلية سياسة او اسألو عليه هايفيدكو اوي

بس هوا مشكلته انه ضامم جامعة الدول العربية والامم المتحدة في موديل واحد ودا عيب فيه

على العكس .. الجامعة الامريكية كانت عاملة موديل برده للامم المتحدة واسمه CIMUN وكان نموذج الامم المتحدة فقط بكل تفاصيله وخد جايزة التميز في مسابقة النموذج الوطنى للامم المتحدة في نيويورك مرتين ورا بعض

فاتمنى انهم في جامعة القاهرة يفصلو جامعة الدول عن الامم المتحدة عشان كل واحد فيهم ياخد حقه صح

وطبعا الموديلز اللى انا قولتها دي على سبيل المثال لا الحصر لان فيه موديلز تانية موجودة في سياسة واقتصاد

اما الـ 1 % اللى كنا بنقول عليه موجود في كلية تجارة فدا بيمثل موديلين

الاول اسمه SMS ودا اختصار لكلمة

Stock Market Simulation

ودا جامد جدااااا ومالوش حل بجد

بقيلهم 5 سنين شغالين فيه وكل سنة بيثبت نجاح اكتر من السنة اللى قبلها

الموديل بيمثل البورصة المصرية بكل التفاصيل اللى موجودة فيها

سماسرة هاتلاقي .. مستثمرين هاتلاقي .. مضاربين هاتلاقي .. شركات سمسرة هاتلاقي .. سيستم البورصة ذات نفسه هاتلاقي

كل حاجة تتخيلها هاتلاقيها

فانتا كأنك بتعيش حياة البورصة الحقيقية

الموديل التانى اسمه MAEU ودا اختصار لكلمة

Model of Arab Economic Unity

يعنى مجلس الوحدة الاقتصادية العربية

المجلس دا تاريخيا تابع لجامعة الدول العربية وهدفه تحقيق وحدة اقتصادية بين الدول الاعضاء اللى هما 22 دولة

وطبعا كلام فكسان ومالوش لازمة لان لا فيه وحدة ولا فيه زفت

فعشان كدا تم انشاء نموذج الـ MAEUدا وبدأ في سنة 2010

عشان يناقش القضايا الاقتصادية العربية من وجهة نظر الشباب ومحاولة ايجاد حلول ليها

الموديل دا متقسم لتلات مجالس او تلات لجان

مجلس التجارة الحرة ومجلس الشرق الأوسط ومجلس الأوبك العالمي

وطبعا موديل مفيد جدا لانه هايديك فيد باك جامدة اوي عن المتغيرات الاقتصادية اللى بيعيشها المجتمع العربى دا زائد ان هايزود المعلومات العامة عندك وهاتحس ان دماغك بقت عالية

وفيه حاجة ظريفة اوي عملوها وعجبتنى جدا

وهوا انهم اخترعو شعار اسمه "سجل انا عربى"

ومعناه ان لغة الكلام داخل النموذج بتبقى عربى وبس وغير مسموح باستخدام اي لغة تانية خالص حتى ولو كانت كلمة واحده

واللى يستخدم اي لغة تانية عقوبته انه يبحث عن الحاجة اللى اتكلم عنها دي بعشر لغات ويعمل عنها بحث ويقدمه خلال مدة محددة !!

وفيه موديل تالت اسمه WTO اختصارا لكلمة

World Trade Organization

اللى هيا منظمة التجارة العالمية .. بس اعتقد انهم مالقوش تمويل كافى فالموديل اتلغى .. بس مش شور من الموضوع دا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ

في كلية تجارة بقى مفهوم الموديل كنموذج محاكي للواقع اختلف شويتين

ازاى ؟؟

ان فيه نماذج موجودة وبنفس التنظيم والاسلوب المتبع في ادارة نماذج المحاكاة اللى موجودة في سياسة واقتصاد

(وهانعرف كمان شوية ازاى بيتم ادارة النماذج دي)

بس النموذج مش شرط يكون نموذج محاكي للواقع

النموذج بيبقى فكرة معينة وبيقوم على اساسها النموذج ككل

بس معظم الموديلز اللى موجودة في الكلية هاتلاقيها بتركز على انهم يدو زي برامج تدريبية للطلبة في الانشطة الاقتصادية والادارية بوجه عام .. واللى بتشمل بقى بورصة واسواق مال وتسويق .. الخ الخ

طيب احنا عندنا كام موديل فى الكلية ؟؟؟

فيه كتير .. بس مين الأشهر ؟؟

COMET

اختصار لكلمة

Conference On Marketing, Economics and Trade

ABC

اختصار لكلمة

Advanced Business Community

Our Vision

وطبعا لو مسكت كل موديل عشان اشرحه مش هاخلص

فانا سايبلكم التفاصيل الصغيرة دي بقى انتو تعرفوها بنفسكو

اتعبــــوا شوية :P :P

وفيه موديل حابب اضيفه اسمه

SIFE

اختصار لكلمة

Students in Free Enterprise

واللى بعتبره حاجة جامدة جدا وكان نفسي اخشه بجد

بس للأسف عرفته متأخر

ويكفى انى اقول ان كل سنة بيتعمل مسابقة دولية ليها اسمها

SIFE World Cup

بمشاركة جامعات كتيرة من كل دول العالم

واللى بيحصل ان كل دولة بتعمل تصفيات للجامعات جواها واللى بيكسب التصفيات المحلية دي بيمثل الدولة في بطولة العالم

وفي سنة 2009 و 2010 الجامعة الفرنسية كسبت التصفيات المحلية وفي السنتين كان كل مرة جامعة القاهرة توصل للنهائى وتخسر قدامها

لغاية 2011 اخيراً جامعة القاهرة كسبت وفكت النحس وبقت تمثل مصر في بطولة العالم

الجدير بالذكر ان الجامعة الفرنسية كسبت بطولة العالم في 2009 و 2010 باكتسااااااح !!

بالنسبة لنشاط SIFE عموما هوا نشاط طلابى جامعى بيركز على الانشطة الخيرية والتنموية .. اشبه بجمعية رسالة كدا بس على اجمد

متهيألي كدا احنا اخدنا فكرة شاملة وكبيرة اوي عن نشاط الموديل في الجامعة ككل وخاصة تجارة وسياسة واقتصاد باعتبارهم اكبر كليتين بيعملو الموديلز في جامعة القاهرة كلها

ودا مايمنعش ان فيه موديلز في كليات تانية زي حقوق وهندسة

بس مش موضوعنا ومش هايهمنا في حاجة

نيجي بقى للمهم .. شوفت موديل من الموديلز دول وعجبك واحد فيهم وعايز تقدم

الاول لازم تعرف ازاى الموديل بيتم ادارته

أى موديل موجود في اى حتة في الدنيا بيبقى متقسم لتلات حاجات

OC و AC و Delegates

الـ OC اختصار لكلمة

Organizational Committee

والـ AC اختصار لكلمة Academic Committee

(وخد بالك ان الكلمتين دول لازم هاتسمعهم لما تروح تقدم في اي موديل فانا بشرحلك اهو عشان ماتبقاش رايح على عماك)

الـ OC دول اللي هيا اللجنة التنظيمية .. ودي مسئولة عن ادارة الموديل ككل .. طبعا الاستراكتشر بتاعتها بيختلف من موديل

لموديل تانى على حسب التقسيم وعلى حسب التمويل وكمان على حسب اعداد اعضاء اللجنة ذات نفسها

بس عموما اي OC بتتكون من الـ president اللى هوا رئيس الموديل

وبعديه الـ vice president ودا النائب بتاعه وفي بعض الاحيان بيبقى اسمه assistant

والاتنين دول بيبقو الادارة العليا للموديل ككل

بعد كدا بيتم تقسيم الـ OC للجان فرعية

عددها ومسمياتها بتختلف من موديل لموديل زي ماقولنا من شوية

بس غاااالبا بيبقى فيها الآتى :

HRPublic RelationsCoordinationITMediaFinancial

وكل لجنة من دول بيبقى ليها مهام محددة ومعروفة

اما بالنسبة للـ AC فدي بتبقى اللجنة الاكاديمية .. ودي بتبقى مسئولة عن تدريس الماتيريال والموديولز داخل الموديل لما بيبدأ

بمعنى اصح الـ AC دول بمثابة مدرسين او انستراكتورز

في بعض الاحيان بيكون الـ AC دول من الطلبة بس بيكونو دارسين المواضيع كويس اوي اوي وبيبقى ماشاء الله عليهم

وفي احيان تانية بيكونو من شركات بره او مندوبين عن شركات

اما الـ Delegates فدول بيبقو الطلبة العاديين اللى عايزين ياخدو يحضرو البرامج التدريبية دي ودول بيبقو كتير طبعا بس طبعا مش بياخدو غير الاعداد اللى هما عايزينها ودا معناه ان فيه عملية تصفية بتتم بين المتقدمين .. يعنى فيه انترفيوهات وهانعرف الكلام دا كمان شوية

أى حد يقدر يقدم سواء في الـ OC او في الـ Delegates

اما الـ AC فدا لازم تكون عضو في الـ OC عشان ساعتها بيبقى بيتعمل حاجة اسمها internal recruitment وبتبقى انستراكتور

سواء بقى تقدم في الاو سي او الديليجيتس .. لازم تمر بعملية انترفيو عشان يشوفو انت تستاهل تخش معاهم الموديل ولا لاء

بس طبعا بيبقى انترفيو الاو سي ارخم واغبى لانك لو نجحت انت بتبقى عضو في لجنة ادارة الموديل ككل .. يعنى ليك نشاط وليك كلمة ولو ماكنتش على قد المستوي المطلوب يبقى انت كدا هاتبقى عبئ عليهم ومالكش لازمة وهاتضرهم

طب انا عندي فكرة وعايز اعمل موديل زي العالم دي .. ازاى ؟؟

أولاً لازم تكون فكرتك جديدة ومحترمة ومش اي هبل

ثانياً لازم تحصل على موافقة حاجتين :
مركز البحوث التجارية – وكيل الكلية لشئون الطلبة

ثالثاً هاتجيب فلوس منين يا حلو عشان تصرف على الموديل ؟؟

لازم يكونلك مصدر تمويل .. ودا اهم حاجة في الموديل ككل

عشان كدا دايما اخطر ناس واهم ناس تلاقيهم في اي OC محترم هما لجنة الـ Financialوبيبقى اسمها Fundraisers

عشان هما دول اللى بيبقو مسئولين عن انهم يجيبو تمويل من اي حتة خلقها ربنا

طب التمويل ممكن ييجي منين ؟

التمويل المبدئى هايجي من مركز البحوث التجارية

يعنى لو انت خدت موافقة من مركز البحوث اعرف انك كدا هاتاخد تمويل منهم كمان

بس هل تمويل البحوث التجارية دا كافى ؟

لاء مش كافى .. فعشان كدا لازم تسعى بره الجامعة وتشوف اي شركات او بنوك تبقى راعية للموديل دا عشان تديك فلوس تقدر تشتغل بيها وتصرف بيها ع الموديل بتاعك

وانت وشطارتك بقى يا معلم

وعموماً دا فايل كامل كان نواة لانشاء موديل جديد

كان اسمه XYZ

وفكرته مبنية على اساس ان احنا عايزين ندرب ونعلم ناس تكون عارفه معلومات عن مواضيع معينة ومهمتنا ان احنا نكملهم الحتت الناقصة اللى هما مش عارفينها في المعلومات دي

وعشان كدا احنا سميناه XYZ .. عشان احنا بنبتدي من الآخر مش من الاول

بس للأسف حصل مشاكل بين الـ model creators والموضوع فشل بسبب الخلاف اللى حصل مش اكتر

الفايل اهو .. اللى عايز يداونلود يتفضل

بعد ماتقرو الفايل دا هاتكونو فهمتو كل حاجة عن الموديلز وبكدا دي تكون نهاية موضوع الموديلز

نخش بقى على الملاعب الجامعة

دلوقتى انت راجل رياضى .. وبنت رشيقة

وعايز تظبط نفسك بقى في الرياضة ويبقى ليك نشاط كدا وتبقى جامد

في جميع الاحوال انت مضطر انك تعمل كارنيه صغير كدا عشان الملاعب .. بتطلع لرعاية الشباب في الدور التانى مدرج جـ و د

وتقولهم عايز اعمل كارنيه عشان ادخل ملاعب الجامعة

فابيدوك اذن دفع .. مش فاكر بالظبط كام بس تقريبا 2 جنيه

بتدفعهم في الخزنة .. واظن انت عارف السكة كويس

بعد كدا بيدوك استمارة بيتحط عليها صورتك وتملي بياناتك وتروح تختمها من شئون الطلبة وبعد كدا بيطلعلك الكارنيه في ساعتها

من خلال الكارنيه دا بقى تقدر تعيش حياتك في الملاعب

لو كنت من هواة كرة القدم او الباسكت .. تأجير الساعة بـ 5 جنيه

بس هاتبقى الملاعب الخماسية

لان الملعب الكبير اللى فيه النجيلة دا خاص بمنتخب الجامعة فقط لا غير

اما لو كنت من هواة التنس الارضى زيي كدا .. تأجير الساعة بـ 2 جنيه بس المضارب والكور عليك انت يا اما بتدفع عليهم فلوس تأجير بس مش عارف بكام بقى

ولو كنت راجل لياقة بقى .. عندك جيم محترم هناك الساعة فيه بجنيه واحد بس .. وانت كدا كدا آخرك في الجيم ساعة كفاية اوي انك تلعب على عضلتين الا اذا كنت بتريح كتير بقى بين التمرين والتمرين !!

ولو كنت بتحب السباحة فيه بسين ميه ميه الجامعة عاملاه باشتراك سنوي 60 جنيه بالاضافة لمدربين هايعلموك لو ماكنتش بتعرف تعوم

يعنى من الاخر هاتعيش حياتك عيشة تمام وزي الفل

بكدا اكون خلصت خلاص ودي نهاية الانشطة الطلابية ككل

يارب تستفيدو كويس اوي من الكلية وتستمتعو بحياتكو الجامعية

ناخد ريست بقى شوية كدا

لان مش باقى في الموضوع الكبير دا غير 5 حاجات

- الامتحان
- النتيجة
- ازاى اختار التخصص ؟
- خلصت الكلية وعايز اخلص ورقى واطلع شهادة التخرج
والبوست الاهم .. الكورســات والتريننج

واي حد عايزنى اضيف حاجة او اتكلم عن حاجة زيادة عن دول يبعتلى

ربنا يوفقكو ان شاء الله

آخر تعديل بواسطة vampire1188 ، 03-09-2011 الساعة 09:55 PM
قديم 04-09-2011, 05:32 AM
الصورة الرمزية ملك عاشقة الرياضيات
ملك عاشقة الرياضيات ملك عاشقة الرياضيات غير متواجد حالياً
طالبه جامعيه(اولى تجاره جامعه القاهره)

ملك عاشقة الرياضيات is on a distinguished road

موضوع جميل كنت عايزه افهم يعنى ايه موديل وياريتنى مفهمت بجد صدعت
قديم 04-09-2011, 06:13 PM
today_2011 today_2011 غير متواجد حالياً
عضو جديد

today_2011 is on a distinguished road

طب ياريت تبتدي بالكورســات والتريننج ..؟؟
قديم 07-09-2011, 06:55 AM
منى عاشقة الكيمياء منى عاشقة الكيمياء غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

منى عاشقة الكيمياء is on a distinguished road

سؤال متخلف اسفه يعنى ايه ترينينج
قديم 07-09-2011, 06:56 AM
عضو مجتهد

على فكره يا فامبير كلام مهم جدااا الى مالا نهايه بجد انا بدخل المنتدى عشان اشوف اضافت ايه فى البوست الجديد منتظرين نصايح حضرتك
قديم 07-09-2011, 06:58 AM
عضو مجتهد

المنتدى جميل وكل حاجه بس ارخم حاجه فيه مبتعرفش تبعت رسائل خاصه الا بعد 50 مشاركه وانا زهقت من كتر الكتابه اووووووف
قديم 13-09-2011, 04:25 AM
الصورة الرمزية عبدالرحمن ابراهيم محمد
عبدالرحمن ابراهيم محمد عبدالرحمن ابراهيم محمد غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عبدالرحمن ابراهيم محمد is on a distinguished road

شرح وافي و مش سايب أي حاجة
جزاك الله خيرا و ربنا يباركلك
قديم 24-09-2011, 02:33 PM
nirmen nirmen غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

nirmen is on a distinguished road

بجد استفدت كتير ميرسى اوووى