اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 27-11-2008, 07:40 PM
الصورة الرمزية smsama
smsama smsama غير متواجد حالياً
طالب ثانوي

smsama is on a distinguished road

انا اقولك علي طريقة فعالة ومجربة

وافقي علي الخطوبة وشوفية عجبك كان بها معجبكيش

حولي تكرهي فيكي

تشوفي اية الاي بيديقة وتعملية

واية اللي بيكرهو وحبية

واختلفي معاة في الرائي دئما

واشتغلي في دور رخامة وغلاسة بقسة بقي

الطريقة دي مجربة ومضمونة جدا

وربنا معاكي

قديم 29-11-2008, 12:58 AM
ymymym ymymym غير متواجد حالياً
طالبة جامعية

ymymym is on a distinguished road

الموضوع موش محتاج حلال مشاكل ولا حاجه خالص الموضوع محتاج تفكير بعقل موش اكتر اهلك مصممين علي الجواز سبب عدم اقتناعك بالجوازه دي انه قريبك انا عاوزاك بقي تاخدي الموضوع من جانب تاني او بمعني اصح هاتي سبب للرفض مقنع اكتر اللي اتقدملك ده يا تري هو محترم ولا لأ اخلاقه كويسه ولا لأ فيه مواصفات احلام اي بنت ولا لأ والله كويس ومحترم ليه ترفضي عارفه انك هتقولي لو انتي مكاني هتوافقي هقولك اه هوافق عارفه ليه اولا اهلي مصممين علي الجواز ثانيا البنت ليها في الاخر بيت او جوازه بمعني اصح فانا الصراحه موش لاقيه سبب للرفض اه جايز فعلا سنك صغير لعلمك ممكن يكون هو دا السبب المقنع اللي هو السن الصغيره وممكن كمان تقولي انا عاوزه اختار لنفسي انا بفكر كده بس مادام مافيش قدامك غير انك تتجوزي خلاص يبقي نفكر بعقل وبحكمه والله محترم اتجوزه موش محترم مع الف سلامه
بس
بقي انا من رايي قبل دا كله تقعدي مع مامتك وتكلميها ف يالموضوع دا براحه وتقوليلها وجهه نظرك بالضبط وانتي موش موافقه ليه وقوليلها الاسباب دي انك صغيره وانك عاوزه تختاري بنفسك بس انا برضه من رايي لو هو كويس متضيعيهوش من ايدك جايز يكون خير ليكي والله اعلم

وربنا يوفقك بص يانا قصدي من الكلام دا كله لو انتي مافيش قدامك غير انك تتجوزي يبقي تفكري بقي من المنطق دا انه هيبقي جوزك خلاص ولازم تشوفيه اذا كان كويس ولا لأ وتحبيه موش مثلا تكرهيه لانه طلب حلال صح ولا لأ

بس انتي اقعدي مع مامتك او باباكي واتكلمي معاهم او حد مثلا من العيله مامتك او باباكي بيقتنع بكلامه مثلا واتكلمي معاه يا حبيبتي ومتشيليش جواكي قوي كده ماشي كلنا هنتجوز وهنقعد في بيوتنا حاولي انتي بس تكسبي اللي متقدملك لو مافيش قدامك غير انك تتجوزيه
قديم 29-11-2008, 01:00 AM
طالبة جامعية

اقتباس:
انا اقولك علي طريقة فعالة ومجربة

وافقي علي الخطوبة وشوفية عجبك كان بها معجبكيش

حولي تكرهي فيكي

تشوفي اية الاي بيديقة وتعملية

واية اللي بيكرهو وحبية

واختلفي معاة في الرائي دئما

واشتغلي في دور رخامة وغلاسة بقسة بقي

الطريقة دي مجربة ومضمونة جدا

وربنا معاكي
انتي ايه اللي كاتباه دا يا انسه متخربيش بالمنظر دا الواحد بيحل مشكله موش بيبوظ الدنيا المفروض تبقي في طريقه للرد افضل من كده
قديم 29-11-2008, 01:34 AM
الصورة الرمزية mido72
mido72 mido72 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mido72 is on a distinguished road

انا معاكي في مشكلتك وحاسس بيها اكتر منك لاني لا افضل زواج الاقارب وبعدين الدين والشرع ما يقولش ان الزواج بالاكراه وبعدين زواج الاقارب اضراره اكثر من نفعه وعن تجارب حقيقة فعلا
الحل الوحيد انك تستخدمي اساليب المراة في التطفيش طالما انه لا يوجد احد يقف بجانبك في هذه العائله انتي قادره باذن الله على ان تجعليه يولي الادبار وخلي ثقتك بنفسك كبيره جدا وكما قال القران ان كيدهن عظيم عليكي بالمكر والدهاء هذا هو الحل الوحيد لاننا جميعا بعيدين عنك كل البعد فتحلي بالدهاء والصبر للوصول الى مرادك وانا متاكد من انك قادرة على فعل ذلك المهم الثقه بالنفس ولن يغلبك احد اجعليه يكره اليوم الذي فكر فيه بالارتباط بيك وسوف تنجين في هذا طالما انه لا يسمع لك احد من اهلك واتمنى لك التوفيق
قديم 29-11-2008, 01:52 AM
طالبة جامعية

اقتباس:
انا معاكي في مشكلتك وحاسس بيها اكتر منك لاني لا افضل زواج الاقارب وبعدين الدين والشرع ما يقولش ان الزواج بالاكراه وبعدين زواج الاقارب اضراره اكثر من نفعه وعن تجارب حقيقة فعلا
الحل الوحيد انك تستخدمي اساليب المراة في التطفيش طالما انه لا يوجد احد يقف بجانبك في هذه العائله انتي قادره باذن الله على ان تجعليه يولي الادبار وخلي ثقتك بنفسك كبيره جدا وكما قال القران ان كيدهن عظيم عليكي بالمكر والدهاء هذا هو الحل الوحيد لاننا جميعا بعيدين عنك كل البعد فتحلي بالدهاء والصبر للوصول الى مرادك وانا متاكد من انك قادرة على فعل ذلك المهم الثقه بالنفس ولن يغلبك احد اجعليه يكره اليوم الذي فكر فيه بالارتباط بيك وسوف تنجين في هذا طالما انه لا يسمع لك احد من اهلك واتمنى لك التوفيق
ايه دا يكره ايه هو دا التفكير الصح يعني غلط كل اللي بتقوله غلط محدش يعمل كده في البنت غلط الكلام دا كله وحرام اللي انتو بتقولوه هي المفروض ترضي بنصيبها وتفكر بعقل اكتر موش تقولولها طفشيه واستعملي اساليب المكر والدهاء دهاء ومكر ايه يعني يا اخ
قديم 29-11-2008, 01:54 AM
الصورة الرمزية اذكر الله
اذكر الله اذكر الله غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية علوم)

اذكر الله is on a distinguished road

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اختى فى الله انا هقولك على نصيحة اولا لا تشغلى نفسك بهذا الموضوع والدراسة طبعا ابدى بكثير

نصحتى ليكى انك تصلى صلاة الاستخارة كل يوم قبل موعد الخطوبة المتفق علية وشوفى احساسك وادعلى الله ان يقدم لكى كل الخير

ولو انكى مرتبط حقيقة بشخص اخر فسيبك منة لانة لو بجد محترم مكنشى هيبقل ان العلاقة تكون بينكم مستمرة بدون علم الاهل

فيا اختى اهدى كدة واستغفري الله وادعو بان يقدم لكى الخير

اما ولو لم تشعرى باى شىء بعد الاستخارة فدة عادى وتقبلى الوضع وتذكرى دائما انكى مستعينة بالله فى هذا الامر

وتاكدى ان كل انسان بيتظلم فى الدنيا متصوريش مدى فرحته باخرتة ويتمنى بانة يعيش مظلوما طول حياته فى الدنيا

واسال الله ان يزيدك من الهداية والتوفيق وتذكرى دائما بان الله قريب ومجيب الدعوات

ولا تنسى ذكر الله

العلامات المرجعية