اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 04-10-2011, 08:08 PM
0109089014 0109089014 غير متواجد حالياً
عضو جديد

0109089014 is on a distinguished road
Impp اجازات المعلم المعين حديثا في 1/7/2011

بعد ما طلع جواب التعيين بتاع اللي دخلو امتحان الكادر في 1/4/2011 واتعينو بناء علي القرار 244 بتاريخ 27/6/2011 وعرفت ان اجازات اللي هتطبق علينا هيا 30 يوم بما اني بقيت معلم وعلشان التعيين في شهر 6 فقالو هيدوني اجازات 15 يوم بس يعني نسبة وتناسب علشان انا اتعينت في النص الثاني من السنة ومن اول السنه الجديدة هاخذ 30 يوم كاملين اتفجئت ان الادارة بعته للمدرسة بتقولهم اللي اتعينو جداد في 1/7/2011 ملهمش اجازات لمده 6 شهور لانهم معينين حديث وتحت الاختبار لمده 6 شهور كاملين واي يوم غياب سواء عارضة او اعتيادي اني انا وزمايلي هنتحول للتحقيق ، فقولتلهم الكلام ده مش صح ازاي تحطوني تحت الاختبار لمده 6 شهور وانا كنت معلم مساعد تحت الاختبار لمه 3 سنين ونجحت في اختبار الكادر وبقيت معلم ازاي ارجع ثاني تحت الاختبار لمده 6 شهور . ولما سئلت ولفيت الادارة والمديرية ، قالو لي الاتي ( يا ابني انتو ملكمش دعوي بالكلام ده انتو كنتو تحت الاختبار في وظيفة معلم مساعد والكلام ميطبقش عليكم ده يطبق علي الناس القديمة اللي كانت بتتعين وهيا قاعده في البيت وتنزل علي المدرسه دول بيقعدو 6 شهور تحت الاختبار لكن انتم مختلفين ، رجعت المدرسه وقولت الكلام ده محدش صدقني ، قالولي روح الادارة واسئل ثاني ، رحت الادارة وقولت الكلام ده ، قالولي يا بني كلام مش صح انتا و 97 معلم اتعينو في الادارة جداد محرومين من الاجازة لمدة 6 شهور ، عارفين عملت ايه رحت الجهاز المركزي للتنظيم والادارة وقدمت شكوي وكتب فيها اني كنت معلم مساعد من تاريخ 5/10/2008 لمدة سنتين واتجدد لمده سنه اخري بامر من الوزير وبعد كده دخلت اختبار الكادر ونجحت وتم تعييني في 1/7/2011 ، عارفين ردو عليا وقالولي ايه التالي بالنص :
( هناك منشور صادر من وزارة التربية والتعليم ومعمم علي مديريات التربية والتعليم بتاريخ 9/5/2011 بشان المعامله المالية والوظيفية للمعينين حديثا 2011 وينص علي الاتي :
1- كلام كتييييير .
2- كلام كتييييير .
3- ودي المهمة بقا ( لا يجوز وضع المعلم المعين حديثا تحت الاختبار حيث انه قد خضع لفترة الاختبار وتم اجتيازها بنجاحه في اختبار الكادر ويحق له الاجازات العارضه والاعتيادي المستحقة وتكون نسبه وتناسب علي حسب تاريخ التعيين ) يعني انا اتعينت في شهر سته وانا ليا 30 يوم في السنه يعني هاخذ 15 يوم من تاريخ التعيين .
رحت يمين وشمال بالكلام ده من ادارة لادارة ومن مديرية لمديرية محدش راضي يديني صورة من المنشور ده ولا حد عايز يبعت فاكس علشان نعرف راسنا من رجلينا ، اللي هيجنني ان في زمايل ليا في ادارات غيري بيخدو اجازتهم فعلا طبقا للمنشور ده ، وانا بتعامل مع 97 معلم معين حديثا علي قانون قديم .
ياريت لو حد معاه المنشور ده او يعرف ممكن الاقيه فين يقولي ويرحمني انا وزمايلي من البقر اللي في الادارة ، ويلحقني قبل ما اصور قتيل وأبدا حياتي كمعلم في السجن علي درجه سلم بدل درجه ثالثه واخذ الحوافز علي قفاية .

قديم 04-10-2011, 09:36 PM
misdodo misdodo غير متواجد حالياً
عضو نشيط

misdodo is on a distinguished road

حضرتك انا زيك وامتحن فى 1/4 بس اتعمل التعين بقرار 6/9/2011 مش من 1/7 واكلمنا فى الادارة ومفيش اى نتيجه وكمان عملت اقرار القيام بالعمل بتاريخ 28/9/2011 وكل واحد بيروح يخلص اجراءاته يكتب بتاريخ اليوم اللى راح يعنى زمايلى راحوا فى 3/10 كتبت ليهم بتاريخ 3/10 مش فاهمه فى ايه
وبردوا قالوا 6شهور ومش عارفه اعمل ايه وعايزة اخد اجازة
قديم 04-10-2011, 09:49 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

كام اعتيادي وكام عارضة وكام مرضي .. أنا مش فاهم يعني إيه شهر ؟؟

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 04-10-2011, 10:28 PM
مصطفى الفوال مصطفى الفوال غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

مصطفى الفوال is an unknown quantity at this point

السلام عليكم
انا ادارة قنا
والمنشور اللي حضرتك بتقول عليه هو فعلا معايا ووصل لكل المدارس عندنا وخلاصته كالاتى
اولا ان احنا لنا يوميين عارضة من شهر 7 الى اخر 12 وبعد كدة لنا 7 ايام من بداية سنة2012 الى اخرها
وبالنسبة للاعتيادى فكان لنا 3 ايام الى اول شهر 9 وبعد كدة لنا 37 يوم من 1 سبتمبر 2011 الي 1 سبتمبر2012
وبالنسبه لفترة الاختبار ودى الاهم فمكتوب فى الخطاب من تحت بعد ما عرفونا الاجازات ملحوظة ان السادة المعينين فى 1 / 7 ليس لهم فترة اختبار وانهم قضوا فترة الاختبار عندما كانو معلمين مساعدين
ياريت اكون وضحت لحضراتكم كل حاجة
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قديم 05-10-2011, 12:07 AM
وليد زكير وليد زكير غير متواجد حالياً
مشرف سوبر منتـدى المعلميــن الجــدد

وليد زكير will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى الفوال مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
انا ادارة قنا
والمنشور اللي حضرتك بتقول عليه هو فعلا معايا ووصل لكل المدارس عندنا وخلاصته كالاتى
اولا ان احنا لنا يوميين عارضة من شهر 7 الى اخر 12 وبعد كدة لنا 7 ايام من بداية سنة2012 الى اخرها
وبالنسبة للاعتيادى فكان لنا 3 ايام الى اول شهر 9 وبعد كدة لنا 37 يوم من 1 سبتمبر 2011 الي 1 سبتمبر2012
وبالنسبه لفترة الاختبار ودى الاهم فمكتوب فى الخطاب من تحت بعد ما عرفونا الاجازات ملحوظة ان السادة المعينين فى 1 / 7 ليس لهم فترة اختبار وانهم قضوا فترة الاختبار عندما كانو معلمين مساعدين
ممكن حضرتك ترفع لنا صورة القرار
قديم 05-10-2011, 08:33 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد زكير مشاهدة المشاركة
ممكن حضرتك ترفع لنا صورة القرار
انا اسف استاذ وليد انا بكتب من التليفون ومش عارف ارفعه عالموقع وانشاء الله النت يتصلح عندى فى الجهاز وارفعهولك
‏‎"‎لان كابل التليفونات مسروق وبيصلحوا فيه"
ولو اتاخر ممكن اصوره لحضرتك من التليفون واحطهولك عالموقع بتاعى عالفيس بوك من خلال التليفون
قديم 05-10-2011, 01:41 PM
وليد زكير وليد زكير غير متواجد حالياً
مشرف سوبر منتـدى المعلميــن الجــدد

وليد زكير will become famous soon enough

اقتباس:
انا اسف استاذ وليد انا بكتب من التليفون ومش عارف ارفعه عالموقع وانشاء الله النت يتصلح عندى فى الجهاز وارفعهولك
‏‎"‎لان كابل التليفونات مسروق وبيصلحوا فيه"
ولو اتاخر ممكن اصوره لحضرتك من التليفون واحطهولك عالموقع بتاعى عالفيس بوك من خلال التليفون
بارك الله فيك يا استاذ مصطفى
قديم 05-10-2011, 01:45 PM
ahmed_2040 ahmed_2040 غير متواجد حالياً
مُعلم دراسات ابتدائى

ahmed_2040 is on a distinguished road
Icon114

اقتباس:
السلام عليكم
انا ادارة قنا
هذا ماحدث فعلا في ادارة قنا
قديم 05-10-2011, 02:49 PM
محمد فيثاغورس محمد فيثاغورس غير متواجد حالياً
عضو لامع

محمد فيثاغورس is on a distinguished road

قديم 05-10-2011, 05:10 PM
0109089014 0109089014 غير متواجد حالياً
عضو جديد

0109089014 is on a distinguished road
Impp استاذ مصطفي الفوال

الرجاء من سيادتك رفع هذا المنشور علي الصفحه لان في 97 معلم في ادارة الشروق التعليمية محرومين من الاجازات لمدة 6 شهور ، وانا لفيت الدنيا كلها علي المنشور ده ومعرفتش اجيبه ياريت ترفعه علشان اطبعه وهاروح بيه الادارة واطلب منهم يبعتو فاكس للجهة الصادره للمنشور علشان تبعتلهم نسخه بالفاكس علشان يطبق علينا ويبقا جزاك الله كل خير عني وعن كل زمايلي في ادارة الشروق والادارات اللي عملت زي ادارة الشروق وشكرا الصورة اللي حضرتك رافعها بعد الطباعه مش واضحه ياريت تسحبها سكنر علشان تكون واضحه في الطباعه
قديم 05-10-2011, 08:30 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 0109089014 مشاهدة المشاركة
الرجاء من سيادتك رفع هذا المنشور علي الصفحه لان في 97 معلم في ادارة الشروق التعليمية محرومين من الاجازات لمدة 6 شهور ، وانا لفيت الدنيا كلها علي المنشور ده ومعرفتش اجيبه ياريت ترفعه علشان اطبعه وهاروح بيه الادارة واطلب منهم يبعتو فاكس للجهة الصادره للمنشور علشان تبعتلهم نسخه بالفاكس علشان يطبق علينا ويبقا جزاك الله كل خير عني وعن كل زمايلي في ادارة الشروق والادارات اللي عملت زي ادارة الشروق وشكرا الصورة اللي حضرتك رافعها بعد الطباعه مش واضحه ياريت تسحبها سكنر علشان تكون واضحه في الطباعه
على فكرة مش انا اللي رافع الصورة دى وانا والله النت عندى فى الجهاز مش شغال ومش عارف ارفعها على الموقع من خلال التليفون ومفيش عندى سكنر فى القريه اللي انا موجود فيها
فانا انشاء الله هاحاول اصورها بالموبايل وانزلهالك عالفيس بوك ولو نزلت هاديلك الرابط‎
قديم 05-10-2011, 09:27 PM
misdodo misdodo غير متواجد حالياً
عضو نشيط

misdodo is on a distinguished road

اقتباس:
السلام عليكم
انا ادارة قنا
احنا فالقاهرة قالوا لازم 6شهور للاجازة وده والمنشور ده يطبق علينا احنا عملوا لينا التعين من 6/9 واحنا امتحنا 1/4 وقرار القيام بالعمل من 28/9 انا مش عارفه ازاى ادارات تطبقه من 1/7 وادارات تطبق من 6/9
قديم 05-10-2011, 09:34 PM
خير زاد خير زاد غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

خير زاد is on a distinguished road

ياريت ياستاذ مصطفى ربنا يباركلك تحاول ترفع لنا صورة القرار او اقولك هو قرارا وزارى قول رقمه كام ونحاول نجيبه من على موقع الوزراة ربنا يباركلك
قديم 05-10-2011, 10:00 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خير زاد مشاهدة المشاركة
ياريت ياستاذ مصطفى ربنا يباركلك تحاول ترفع لنا صورة القرار او اقولك هو قرارا وزارى قول رقمه كام ونحاول نجيبه من على موقع الوزراة ربنا يباركلك
السلام عليكم اختى الفاضلة
اولا النشرة دى جات من الادارة التعليمية بقنا قسم الاجازات ورقمها 48
بتاريخ 28 / 7 / 2011 ومش مكتوب عليها قرار وزاري ولا لا
ثانيا اقسم بالله مش قادر ارفعها من الموبايل على الموقع ده وجهاز الكمبيوتر عندى النت فيه مش شغال اليومين دول وذى ما قلت لحضراتكم هو ممكن احط الصورة من القرار بعد ما اصورها من الموبايل على موقعى عالفيس بوك وبرده فى مشكله لازم تبعتلى طلب صداقه علشان تشوفه
وانا اسف والله كان نفسى اساعدكم لكن ما باليد حيلة
وعلى العموم الكلام اللي موجود فى النشرة انا قولته لكم ذى ماهو‎
قديم 07-10-2011, 08:48 AM
خير زاد خير زاد غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

خير زاد is on a distinguished road

طيب حضرتك ابعت الموقع عل الفيس واان هاضيفك

العلامات المرجعية