اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الجامعات الخاصة والمعاهد

الجامعات الخاصة والمعاهد جميع الجامعات والمعاهد الخاصة

قديم 28-07-2011, 01:58 AM
eng.fares ahmed eng.fares ahmed غير متواجد حالياً
عضو جديد

eng.fares ahmed is on a distinguished road
افتراضي eng.fares ahmed

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مهندس/ فارس احمد
القسم / حاسبات
سنة التخرج / 2009-2010
الكلية / معهد طيبة العالي للهندسة بالمعادي

بصراحة ياجماعة الدراسة في معهد طيبة اسهل بكتير من الشروق ومودرن اكاديمي وهندسة العاشر والدليل علي ذلك وانا كنت طالب كان في طلبة كتير بتحول من هذة المعاهد الي طيبة-
ولكن اعتقد ان مفيش فرق بين طيبة وغيرها من المعاهد او الكليات الحكومية لان محتوي الدراسة فيهم لايتناسب مع السوق العملي لابد ان تدعم نفسك ببعض الكورسات اللي هتساعدك في حياتك العملية حتي في الكليات الحكومية محتوي الدراسة لايتناسب الي حد ما مع السوق العملي ودي مشكلة كبيرة -
ولكن كل المعاهد مش زي بعضها لان في معاهد كتيرة مش معاها المعادلة ابعدو عنها -والدراسة من حيث السهولة هي في طيبة والعبور واصعب دراسة هي دراسة هندسة العاشر ولكن افضل شهادة من حيث الشغل بالنسية للمعاهد هي هندسة العاشر- لذلك انصح بمن حصل في الثانوية علي مجموع اكثر من 80% ان يدخل العاشر وطبعا بيبقي فيه حالات استثنائية ممكن اقل من المجموع ده ويكون كويس في العاشر-

وعايز اقولكم ان اي معهد معاه معادلة يبقي هتاخذ كارنيه النقابة وهتاخذ شهادة تخرج معادلة مثلها زي شهادات الجامعات المصرية ولكن الفرق ان بيكتبلك في الشهادة معهد بعكس الكليات فيكتب في الشهادة خريج كلية

اما بالنسبة لطيبة فيها اربعة اقسام هي / حاسبات- الكترونيات واتصالات - مدنية - عمارة والدراسة بنظام الساعات المعتمدة

للاستفسار عن امكانيات ومستوي الدراسة في كل قسم في طيبة وما هو نظام الساعات المعتمدة ورسوب المواد كيفية التعامل معها يرجي الاتصال علي هذا الرقم 0109363531
مهندس / فارس احمد

قديم 28-07-2011, 02:34 AM
princea7mad princea7mad غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

princea7mad is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.fares ahmed مشاهدة المشاركة
مهندس/ فارس احمد
القسم / حاسبات
سنة التخرج / 2009-2010

بصراحة ياجماعة الدراسة في معهد طيبة اسهل بكتير من الشروق ومودرن اكاديمي وهندسة العاشر والدليل علي ذلك وانا كنت طالب كان في طلبة كتير بتحول من هذة المعاهد الي طيبة-
ولكن اعتقد ان مفيش فرق بين طيبة وغيرها من المعاهد او الكليات الحكومية لان محتوي الدراسة فيهم لايتناسب مع السوق العملي لابد ان تدعم نفسك ببعض الكورسات اللي هتساعدك في حياتك العملية حتي في الكليات الحكومية محتوي الدراسة لايتناسب الي حد ما مع السوق العملي ودي مشكلة كبيرة -
ولكن كل المعاهد مش زي بعضها لان في معاهد كتيرة مش معاها المعادلة ابعدو عنها -والدراسة من حيث السهولة هي في طيبة والعبور واصعب دراسة هي دراسة هندسة العاشر ولكن افضل شهادة من حيث الشغل بالنسية للمعاهد هي هندسة العاشر- لذلك انصح بمن حصل في الثانوية علي مجموع اكثر من 80% ان يدخل العاشر وطبعا بيبقي فيه حالات استثنائية ممكن اقل من المجموع ده ويكون كويس في العاشر-

وعايز اقولكم ان اي معهد معاه معادلة يبقي هتاخذ كارنيه النقابة وهتاخذ شهادة تخرج معادلة مثلها زي شهادات الجامعات المصرية ولكن الفرق ان بيكتبلك في الشهادة معهد بعكس الكليات فيكتب في الشهادة خريج كلية

اما بالنسبة لطيبة فيها اربعة اقسام هي / حاسبات- الكترونيات واتصالات - مدنية - عمارة والدراسة بنظام الساعات المعتمدة

للاستفسار عن امكانيات ومستوي الدراسة في كل قسم في طيبة وما هو نظام الساعات المعتمدة ورسوب المواد كيفية التعامل معها يرجي الاتصال علي هذا الرقم 0109363531
مهندس / فارس احمد
شكرا يا بشمهندس على المعلومات دى

بس بخصوص الساعات المعتمدة عاوز افهم اية نظامها يعنى بتتحسب ازاى وكدة

والسنة بتعملها كام بالميت كدة ؟؟

قديم 28-07-2011, 12:27 PM
Eng. HrSa Eng. HrSa غير متواجد حالياً
عضو جديد

Eng. HrSa is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h-h-y مشاهدة المشاركة
والله انتو غلابة جدااا .. لسه مش فاهمين اللعبة .. الخاص كله واحد وعشان تعرفوا ان الجامعات دى كانت ولا ليه لازمة الا السنادى بص على تنسيق السنين اللى فاتت . العاشر كان من 65 و60 و ب 10 الاف . ولا حد كان بيسمع عن شروق ولا حاجة . السنة دى بدأ الخاص يبدأ مرحلة مجد جديدة فى اقبال شديد بدأ بعض الجامعات تعمل عرض اعلانى عن العمل والبعثات و دا بيخطف ودا مش عارف ايه وفى الاخر كانوا مش لاقين حد اصلا يروح عندهم السنسن اللى فاتت .. سيبكوا من الهجس بتاع الخاص ده واعرفوا بس ان كله واحد فى كل حاجة بس انت تختاروا على اساس الحاجات اللى فعلا حتفيدك وحتاثر عليك زى ( السكن - المصاريف - المعاملة )
غير كده مفيش اى عيوب تذكر بالنسبة للعمل ودى حتعرفوه باذن الله بعد متتخرجوا حتلاقى كله شغال فى نفس المكان بدون اى فرق يذكر غير التقديرات والامتيازات دى ممكن تفرق ..

دى مقارنة باصحاب قدامى مخلصين هندسة ودا اللى بيقلوه ..

انا اختلف مع حضرتك تمااااااااااااااااااااااااااما الكلام دة ممكن ينطبق على الجامعات والمعاهد النص كم اللى بتقبل من 60 % واحياناُ اقل انما بالنسبة للشروق والعاشر فاالكلام مش كدة خاااااااااااالص ...الشروق لما بتقل خاااااالص بتاخد من 85% والسنادى اتوقع انها توصل 90 والعاشر مبتقلش عن 80% والدراسة جد جداااااااااااااا يعنى هتنسى حكاية انك بتتعلم بفلوسك دى خالص .... وحاجة كمان كل اللى ف الشروق والعاشر ناس ضاعت منهم الهندسة على درجات مش زى المعاهد التانية اللى بتاخد ابو 60%

اللى محتاج اى معلومات عن الشروق او العاشر (المصاريف- الاقامة - الدراسة ) دة ميلى يكلمنى علية لانى مبقدرش افتح المنتدى كتير بسبب بطئ النت
crazy_eng.201018***********
قديم 28-07-2011, 02:37 PM
الصورة الرمزية hebaez
hebaez hebaez غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

hebaez is on a distinguished road

اقتباس:
مهندس/ فارس احمد
القسم / حاسبات
سنة التخرج / 2009-2010

مهندس / فارس احمد
مرسى لحضرتك كتير كتير انما ممكن حضرتك تفهمنى نظام الساعات المعتمدة وعلى فكرة انا اخويا كان ف طيبة واخويا نفس دفعتك
قديم 28-07-2011, 10:50 PM
حسام ابن امين حسام ابن امين غير متواجد حالياً
عضو جديد

حسام ابن امين is on a distinguished road

بدايه برحب بيكى
انا زيكوا لميت معلومات عن جميع المعاهد والكليات الخاصه
انا جبت بالظبط 78.3 % و بصراحه كنت حاطط فى دماغى الشروق لان اعرف مهندسين كتير خريجى الشروق وبيخطفوهم خطف وعند والدى فى الشركه بيقولى بيطلبوهم بالاسم لكن لما سالت وشوفت تنسيقها السنين اللى فاتت لقيت انها مش ممكن تقبلنى لكن اتصلت بيهم وعرفت انهم شغالين بنظام عادى مش الساعات المعتمده وهما ادونى نصيحه قالى ادخل اى معهد فى اعدادى وقالى اللى نفس دراستنا والمواد هو معهد العبور بعد كده فى 2 تحول بس شرط النجاح فى السنه الاولى وبصراحه سمعتها تغنى عنها وفيها مدينه جامعيه لكن مودرن مأنصحش اى حد بيها لانهم حاليا بيسقطوهم عند علشان الفلوس فلو مجموعك 85 فاكتر قدمى الشروق وده يرجع ليكى فى الاول وفى الاخر
وأى معلومات عن المعاهد او الجامعات الخاصه
ايميلى
fokakmeny_999 (at)yahoo.com
قديم 29-07-2011, 01:30 AM
الصورة الرمزية hebaez
عضو مجتهد

مرسى لاهتمام حضرتك وردك عليه طيب ممكن حضرتك تقولى هل العبور فيها فعلا سكن
طيب هيه مكانها فين ومصاريفها حوالى كام
قديم 30-07-2011, 12:26 AM
hassan51993 hassan51993 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

hassan51993 is on a distinguished road
افتراضي زمايل ان شاء الله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princea7mad مشاهدة المشاركة
انصحك يلاش طيبة والعبور

العملية مش شهادة وخلاص

انا من وجهة نظرى يا العاشر من رمضان يا الشروق وبس

وخريحين العاشر مطلوبين كتييييير علشان الدراسة فيها صعبة كيك وجد فاكيد الخريج بيطلع خبرة

عالعموم انا هادخل الشروق بأذن الله

بالتوفيق ..............
انا داخل معاك الشروق يا باشا وياريت نتعرف لاعلي بعض هناك ده ايميلي ع الياهوووو hassan_abbass123***********
قديم 30-07-2011, 01:30 AM
عضو جديد

افتراضي eng. fares ahmed

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hebaez مشاهدة المشاركة
مرسى لحضرتك كتير كتير انما ممكن حضرتك تفهمنى نظام الساعات المعتمدة وعلى فكرة انا اخويا كان ف طيبة واخويا نفس دفعتك

نظام الدراسة في طيبة تعتمد علي الساعات المعتمدة
وانا كنت طالب الكورس كله علي مدار الخمس سنين =196 ساعة يعني تقريبا في السنة 40 ساعة يعني تقريبا في الترم 20 ساعة وكل مادة =3ساعات ولكن في مواد قليلة جدا =4 ساعات يعني مثلا لو الترم 21 ساعة اذن الترم ده فيه 7 مواد ولو الترم مثلا 18 ساعة اذن المواد في الترم ده 6مواد الميزة في الساعات المعتمدة انك انتي بتختاري بعض المواد الي هتدرسيها بشرط ان هذه المادة ملهاش علاقة بمادة اخري او بمعني اخر مش معتمدة علي مادة اخري مثال علي ذلك اني مينفعش اخذ رياضة 2 قبل مخلص رياضة 1 او مثلا الكترونيات 3 قبل 1و2 لكن في مواد كتير مش معتمدة علي مادة اخري لذلك هتشوفي حاجة غريبة طالب اعدادي هندسة هتلاقيه واخذ مادة من مواد البكالوريوس اي قاعد في مادة مع طلبة علي بعد ايام قليلة ويتخرجو ا وهو لسه في اعدادي هندسة وفي حاجة تاني جميلة انك مثلا في اعدادي هندسة الترم الاول 7مواد وشايفة ان 7 مواد كتير عليكي ممكن تاخذ 5 او 6 مواد وتاجلي الباقي الي اي سنة او الي الترم الصيفي بس برده لازم تكون مواد مش معتمدة علي مواد اخري وشايفة مثلا انك في ترم في المستوي الثاني فيه 6مواد وبعضهم سهل ممكن لو السانة الجاية اي المستوي الثالث الترم مثلا 7 مواد وبعضهم صعب ممكن تاخذي مادة من ال7 بتوع المستوي الثالث وتاخذهم مع ال6 مواد بتوع المستوي التاني وتقريبا كل ما بتخلصي سنة المواد بتاع السنة اللي بعديها اقل يعني مثلا في البكالوريوس الترم التاني 12 ساعة اي 4 مواد ب12 ساعة فقط يعني لقدر الله لو انتي كنتي معاكي مادتين متاخرين ممكن تاخذيهم مع ال12 ساعة اي يصبحوا 18 ساعة ولكن بصراحة العميد مش بيوافق انه يديكي 8 مواد في الترم اي 24 ساعة يعني حد اقص 7مواد 21 ساعة ولكن لو انتي في اخر ترم وانتي محتاجة مادة كمان علشان متقعديش سنة علشان مادة العميد بيوافق وبيديكي 8 مواد اي 24 ساعة مع ان الترم حد اقصي 21 ساعة
اما بالنسبة للسمر كورس الترم الصيفي علي ايامنا كان العميد بيفتحلك 12 ساعة حاجة جميلة جدا ولكن العميد الجديد خلاها 6ساعات بس ودي حاجة مش لطيفة لكن لو انتي عايزة كمان مادة وتتخرجي في الترم الصيفي بتبقي حالات خاصة العميد بيوافق بصراحة انا عندي كلام كتير عايز اقوله بس بصراحة انا مش فاضي مع ان ان انا عارف ان ناس كتير تايهة ومحتارة تتدخل ايه انا كنت زيك كدة والله يكون في عونك
اما بالنسبة الي اخوكي لو هو خريج دفعة 2009 -2010 حاسبات او الكترونيات واتصالات اكيد اعرفة وارجو يكلمني علي الموبايل 0109363531
او علي الياهو eng.fares2006355
مهندس / فارس احمد
قديم 30-07-2011, 01:54 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princea7mad مشاهدة المشاركة
شكرا يا بشمهندس على المعلومات دى

بس بخصوص الساعات المعتمدة عاوز افهم اية نظامها يعنى بتتحسب ازاى وكدة

والسنة بتعملها كام بالميت كدة ؟؟

وانا كنت طالب الكورس كله علي مدار الخمس سنين =196 ساعة يعني تقريبا في السنة 40 ساعة يعني تقريبا في الترم 20 ساعة وكل مادة =3ساعات ولكن في مواد قليلة جدا =4 ساعات يعني مثلا لو الترم 21 ساعة اذن الترم ده فيه 7 مواد ولو الترم مثلا 18 ساعة اذن المواد في الترم ده 6مواد الميزة في الساعات المعتمدة انك انتي بتختاري بعض المواد الي هتدرسيها بشرط ان هذه المادة ملهاش علاقة بمادة اخري او بمعني اخر مش معتمدة علي مادة اخري مثال علي ذلك اني مينفعش اخذ رياضة 2 قبل مخلص رياضة 1 او مثلا الكترونيات 3 قبل 1و2 لكن في مواد كتير مش معتمدة علي مادة اخري لذلك هتشوفي حاجة غريبة طالب اعدادي هندسة هتلاقيه واخذ مادة من مواد البكالوريوس اي قاعد في مادة مع طلبة علي بعد ايام قليلة ويتخرجو ا وهو لسه في اعدادي هندسة وفي حاجة تاني جميلة انك مثلا في اعدادي هندسة الترم الاول 7مواد وشايفة ان 7 مواد كتير عليكي ممكن تاخذ 5 او 6 مواد وتاجلي الباقي الي اي سنة او الي الترم الصيفي بس برده لازم تكون مواد مش معتمدة علي مواد اخري وشايفة مثلا انك في ترم في المستوي الثاني فيه 6مواد وبعضهم سهل ممكن لو السانة الجاية اي المستوي الثالث الترم مثلا 7 مواد وبعضهم صعب ممكن تاخذي مادة من ال7 بتوع المستوي الثالث وتاخذهم مع ال6 مواد بتوع المستوي التاني وتقريبا كل ما بتخلصي سنة المواد بتاع السنة اللي بعديها اقل يعني مثلا في البكالوريوس الترم التاني 12 ساعة اي 4 مواد ب12 ساعة فقط يعني لقدر الله لو انتي كنتي معاكي مادتين متاخرين ممكن تاخذيهم مع ال12 ساعة اي يصبحوا 18 ساعة ولكن بصراحة العميد مش بيوافق انه يديكي 8 مواد في الترم اي 24 ساعة يعني حد اقص 7مواد 21 ساعة ولكن لو انتي في اخر ترم وانتي محتاجة مادة كمان علشان متقعديش سنة علشان مادة العميد بيوافق وبيديكي 8 مواد اي 24 ساعة مع ان الترم حد اقصي 21 ساعة

اما بالنسبة للسمر كورس الترم الصيفي علي ايامنا كان العميد بيفتحلك 12 ساعة حاجة جميلة جدا ولكن العميد الجديد خلاها 6ساعات بس ودي حاجة مش لطيفة لكن لو انتي عايزة كمان مادة وتتخرجي في الترم الصيفي بتبقي حالات خاصة العميد بيوافق بصراحة انا عندي كلام كتير عايز اقوله بس بصراحة انا مش فاضي مع ان ان انا عارف ان ناس كتير تايهة ومحتارة تتدخل ايه انا كنت زيك كدة والله يكون في عونك
اما بالنسبة الي اخوكي لو هو خريج دفعة 2009 -2010 حاسبات او الكترونيات واتصالات اكيد اعرفة وارجو يكلمني علي الموبايل 0109363531
مهندس / فارس احمد
قديم 30-07-2011, 06:18 PM
The Great Term-Putter The Great Term-Putter غير متواجد حالياً
عضو جديد

The Great Term-Putter is on a distinguished road

انا ناوي علي الشروق
بس انا خايف
اصل انا جايب
91.2
ياريت حد
يقولي
اكتبها الاول في الرغبات
ولا اية انا مخنوق جدااااااااا
..............................
..............................
وشكرا
قديم 30-07-2011, 08:27 PM
الصورة الرمزية hebaez
عضو مجتهد

اقتباس:
مهندس / فارس احمد
مرسى لحضرتك انك فهمتنى نظام الساعات
قديم 31-07-2011, 04:55 AM
ahmef ahmef غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmef is on a distinguished road

انا سمعت ان 1-اكاديمية الشروق
2-المعهد التكنولوجى العالى فى العاشر
وبعدين باقى الجامعات الخاصة زى بعض
اتكل على الله وادخل هندسة الشروق
هندسة الشروق كانت بتقبل من 84.7%
اعلى هندسة خاص على مستوى الجمهورية بتاخد بالمجموع ده
اما هندسة العاشر فدى بتاخد من 50%
كاديمية الشروق احسن وأعلى هندسة بتاخد مجموع وفيها مستوى الطلبة عالى جدا وغير طاقم المدرسين والدكاترة معظمهم من عين شمس ده غير انها فيها قسم كهرباء القوى اللى مش موجودة فى اى معهد ولا كلية خاصة
و كمان انا ليا ابن عمى فى هندسة العاشر و دى سابع سنة ليه فيها و دا علشان النظام السئ بتاع العاشر بس دا ميقللش ابدا منها ,العاشر مستوى جيد جدا ولكنننننن نظمها وحش
كلية الهندسة باكاديمية الشروق واخده شهاده الأيزو العالمية

كفاية الجدية ونظام التعليم كفاية الدكاترة اللي علي مستوي عالي جدااا

والأمتحانات صورة طبق الأصل من امتحانات الجامعات الحكومية واسرة شبابنا باكاديمية الشروق عملت مذكرة لمقارنة الأمتحانات بين مختلف الجامعات و هندسة الشروق

والأدارة اللي كل سنة بطور من نفسها ومن النظام ككل

المعامل المتوفرة بكل الأمكانيات ::: بجد التعليم فيها مشرف

قديم 31-07-2011, 05:04 AM
The Great Term-Putter The Great Term-Putter غير متواجد حالياً
عضو جديد

The Great Term-Putter is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmef مشاهدة المشاركة
انا سمعت ان 1-اكاديمية الشروق
2-المعهد التكنولوجى العالى فى العاشر
وبعدين باقى الجامعات الخاصة زى بعض
اتكل على الله وادخل هندسة الشروق
هندسة الشروق كانت بتقبل من 84.7%
اعلى هندسة خاص على مستوى الجمهورية بتاخد بالمجموع ده
اما هندسة العاشر فدى بتاخد من 50%
كاديمية الشروق احسن وأعلى هندسة بتاخد مجموع وفيها مستوى الطلبة عالى جدا وغير طاقم المدرسين والدكاترة معظمهم من عين شمس ده غير انها فيها قسم كهرباء القوى اللى مش موجودة فى اى معهد ولا كلية خاصة
و كمان انا ليا ابن عمى فى هندسة العاشر و دى سابع سنة ليه فيها و دا علشان النظام السئ بتاع العاشر بس دا ميقللش ابدا منها ,العاشر مستوى جيد جدا ولكنننننن نظمها وحش
كلية الهندسة باكاديمية الشروق واخده شهاده الأيزو العالمية

كفاية الجدية ونظام التعليم كفاية الدكاترة اللي علي مستوي عالي جدااا

والأمتحانات صورة طبق الأصل من امتحانات الجامعات الحكومية واسرة شبابنا باكاديمية الشروق عملت مذكرة لمقارنة الأمتحانات بين مختلف الجامعات و هندسة الشروق

والأدارة اللي كل سنة بطور من نفسها ومن النظام ككل

المعامل المتوفرة بكل الأمكانيات ::: بجد التعليم فيها مشرف
انا ان شاء الله ناوي ادخلها انا جايب 91.2
بس انا عاوز اعرف فيها قسم ميكانيكا ولا لا
وشكرا علي المعلومات القيمة
قديم 31-07-2011, 05:19 AM
princea7mad princea7mad غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

princea7mad is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the great term-putter مشاهدة المشاركة
انا ان شاء الله ناوي ادخلها انا جايب 91.2