اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 01-04-2012, 11:14 PM
الصورة الرمزية د/نداء الجنة المصرية
د/نداء الجنة المصرية د/نداء الجنة المصرية غير متواجد حالياً
عضو متواصل

د/نداء الجنة المصرية is on a distinguished road

ممكن تكونى نقلتى الكلام بغرض النصيحة لكن الدين امر بالامر بالمعروف وحطى مية خط تحت كلمة المعروف لان بجد احنا ممكن باسلوبنا نكره الناس فى الدين من غير قصد لاننا لما نتكلم بالطريقة دى هايقولوا اننا بنمنع حريتهم ومش هايقدروا يشوفوا الصح فين لكن لما نتكلم بالحسنى ممكن يسمعوا ممكن فى ناس عملت الغلط وندمت وبتفكر تتوب تشوف الكلام ده تتعب نفسيا وتحس بالياس صدقينى الامر ده كبير جدا فعشان كده لازم نفكر كويس وبعدين انا مش عاجبنى فكرة ان اى حد من الناس اللى بترتكب ذنوب نعتبر الغلط فيه مباح لانهم كلهم بشر وممكن فى اى وقت يعودوا عن ذنوبهم فلايصح اننا نجرح فيهم المفروض ندعيلهم بالهداية

قديم 01-04-2012, 11:39 PM
الصورة الرمزية د/نداء الجنة المصرية
د/نداء الجنة المصرية د/نداء الجنة المصرية غير متواجد حالياً
عضو متواصل

د/نداء الجنة المصرية is on a distinguished road

كل انسان لازم يبحث عن عيوبه اولا وبالنسبة للموضوع الرئيسى اللى هو عن الطالب محمد عمرو فانا سمعت عنه من بداية المسابقة بس المصريين كانوا مشغولين جدا وقتها ومافيش حد ادى اهتمام اما حاليا فانا عن نفسى كتبت الخبر وحطيت الفيديو فى اكتر من جروب يوم الجمعة لكن انا رافضة فكرة الغلط فى اى حد كل انسان عنده عيوبه اللى لازم ينشغل بيها عن عيوب الناس
قديم 02-04-2012, 12:04 AM
الصورة الرمزية أنين الأنين
أنين الأنين أنين الأنين غير متواجد حالياً
طالبة جامعية 2013

أنين الأنين is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة ماكس مشاهدة المشاركة
ممكن تكونى نقلتى الكلام بغرض النصيحة لكن الدين امر بالامر بالمعروف وحطى مية خط تحت كلمة المعروف لان بجد احنا ممكن باسلوبنا نكره الناس فى الدين من غير قصد لاننا لما نتكلم بالطريقة دى هايقولوا اننا بنمنع حريتهم ومش هايقدروا يشوفوا الصح فين لكن لما نتكلم بالحسنى ممكن يسمعوا ممكن فى ناس عملت الغلط وندمت وبتفكر تتوب تشوف الكلام ده تتعب نفسيا وتحس بالياس صدقينى الامر ده كبير جدا فعشان كده لازم نفكر كويس وبعدين انا مش عاجبنى فكرة ان اى حد من الناس اللى بترتكب ذنوب نعتبر الغلط فيه مباح لانهم كلهم بشر وممكن فى اى وقت يعودوا عن ذنوبهم فلايصح اننا نجرح فيهم المفروض ندعيلهم بالهداية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة ماكس مشاهدة المشاركة
كل انسان لازم يبحث عن عيوبه اولا وبالنسبة للموضوع الرئيسى اللى هو عن الطالب محمد عمرو فانا سمعت عنه من بداية المسابقة بس المصريين كانوا مشغولين جدا وقتها ومافيش حد ادى اهتمام اما حاليا فانا عن نفسى كتبت الخبر وحطيت الفيديو فى اكتر من جروب يوم الجمعة لكن انا رافضة فكرة الغلط فى اى حد كل انسان عنده عيوبه اللى لازم ينشغل بيها عن عيوب الناس
اختى الكريمه
ارررجوووووووك لاتضيقى النظرة او تكبرى الموضوع
حضرتك قلتى الامر بالمعروف وكماااان فى نهى عن المنكر
وانا مخضتش فى عيوب حد واذا كان الكلام دايقك فانا بعتذرلك
بس ده كان مجرد خبر أحزنى ومكنتش متصوراه بيحصل دلوقتى فنقلته كتعلييييق على الموضوع
وانا متفقه تماااما معاكى فى كل كلامك بس حضرتك فهمانى غلط
وعلى العموم حصل خير لو عندك رساله فهى وصلت
وهنفضل اخوة فى الله
وياريت نقفل الموضوع ده لاننا غيرنا مسار الموضوع الاصلى

يا قوم كفانا خذلانا سيروا فى ركب الرحمن
عودوا للحق ولا تهنوا فالنصر لأهل القرآن

العلامات المرجعية