اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 21-10-2013, 04:08 PM
الصورة الرمزية NeVeR CoMe BacK
NeVeR CoMe BacK NeVeR CoMe BacK غير متواجد حالياً
عضو متألق

NeVeR CoMe BacK is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابانوب ايليا مشاهدة المشاركة
سؤال بسيط يادكتورة ميادة

هل كنتى بتحلى تمارين على كل درس فى العربى؟ انا مش بلاقى وقت احل غير قطعتين بلاغة فى الاسبوع وقطعة نحو بيدهومنا الاستاذ واجب بس مش بحل على باقى الفروع علما ان الاستاذ حيخلصلنا المنهج بدرى وبدون كروتة وحناخد فترة مراجعة كبيرة بقول احل فيها كمية كبيرة
ممممممممممم هو انا لو قلتلك انى محلتش ولا سؤال بلاغة غير فى شهر 5 هتصدقنى
كده انت مية مية وفلة جدا بس باقي الفروع بقا حاول متكنسلهمش يعنى تحل عليهم بردو بس يعنى ان الله لا يكلف نفسا الا وسعها بص العربي هيفضل مضايقك طول لسنة بس ان شاء الله هيتظبط فى شهور المراجعة فمتقلقش منه اهم حاجة النحوووو تفهمو كويس اوى وتبقا بمعنى اصح عقر ف النحو . البلاغة تفهم القطعة كويس اوى وتعبر بأسلوبك وبردو اهم حاجة ف البلاغة بصراحة يعنى هى الكلام الكتير لُك كتير جدا فى السؤال اللى تحس انو رخم او مش عارف اجابته اوى لك واشرح وكده يعنى والمصحح هيزهق منك اساسا فهيديك الدرجة كاملة باقي الفروع زى النصوص تزاكرها كويس وبفهم بردو واهم حاجة التعليق بتاع النص ده انا عارفة انو رخم بس بردو هيتظبط ف المراجعة والقصة انا مش عارفة انتو عليكو قصة طه حسين ولا مين بالظبط ؟؟ بس هو الكل ومنهم انا يعنى كنا قرفانين منها القصة دى والمدرسين نفسهم كانو قرفانين منها فانا كنت زاكرت اول جزئين وتالت جزء مجيتش ناحيته كنت بقرأها وافهمها واتخيلها كده وكنت بحل واجب المستر وخلاص وساعات كنت بكنسلها المهم يعنى العربي سهل انك تجمع فيه درجات بس خليك مرن كده متبقاش ماسك اوى يعنى بحبح ايدك اخر السنة وانت بتكتب وهتلاقي نفسك جمعت درجات بس طبعا النحو يكون متجاوب كلو تمام وصح

لأيام فيها راحة البال عشان كنا ساعتها ~عيال~ ،،،
~~ ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب !! ...~~

قديم 21-10-2013, 04:50 PM
أمير البلاغة أمير البلاغة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

أمير البلاغة is on a distinguished road

طب يا دكتورة الواحد يجيب كام كتاب فى الانجليزى ؟؟ و ازاى اضمن سؤال الترجمة
وازاى اعمل جدول مذاكرة فى السبع مواد اللى عندنا دول
قديم 21-10-2013, 08:03 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r مشاهدة المشاركة
كمان عاوزينا نبدأ المواد اللى مش بتضاف للمجموع من دلوقتى

احنا مخلصين اللى علينا اوى كدا لما نروح للمواد اللى مش تضاف >> شغلين تمام شكلكوا

وبعدين دول يتذكروا قبل امتحنهم بيومين
بس ازاى هنذاكر الاقتصاد و الاحصا اللى كانو بيذاكرو فيهم طول السنه فى يومين بس ؟! المواطنة و الدين امرهم سهل و اى كلام فاضى معقول بس الاقتصاد و الاحصا دول مش هنعرف نظبط الاداء فيهم من غير مذاكره
عمتاً اللى هيطبق عليا هيطبق على الكل و كويس انها مش متضافه يعنى درسين على التاتش بتاعتى هيظبط الاداء ان شاء الله
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
قديم 21-10-2013, 08:06 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة never come back مشاهدة المشاركة
بيتهيقلي الزمن هنا ملوش لازمة ولا ايه يا شباب
نق = 8÷2 = 4
يبقا الطول الموجى = 4÷100 = .04 متر
ممممممممممم مش عارفة بقا بس بيتهيقلي مسألة تافهة يعنى !! ولا يمكن انا اللى جاوبتها غلط ولا ايه يا عيال غريبة محدش جاوب عليها ممكن اكون نسيت حاجة او اجابتى غلط والله اعلم
اكدب عليك ان قلت انى فاكر حااااجه اكدب عليك ههههههههههههههههه
قديم 21-10-2013, 08:08 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

يا دكتوره اسيب الحاجات الحفظ الصعبه اوى فى الاخر ولا احفظها دلوقتى و كل شويه اقعد اراجع عليهم ؟
قديم 21-10-2013, 08:37 PM
Nana_kh Nana_kh غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Nana_kh is on a distinguished road

اقتباس:
طب ايه هى عنوان المكتبه بتاعتك لو انتى من القاهره ؟
للاسف انا مش من القاهرة
واصلا محافظتنا صغنطوطة هما فيها مكتبتين بس مشهورين وهى مكتبة منهم

فى القاهرة منكن يكون فى اكتر من مكتبة بتتواصل بمندوب الكتاب

منكن تشوف اول مكتبة نزلت الكتاب
قديم 21-10-2013, 09:04 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nana_kh مشاهدة المشاركة
للاسف انا مش من القاهرة
واصلا محافظتنا صغنطوطة هما فيها مكتبتين بس مشهورين وهى مكتبة منهم

فى القاهرة منكن يكون فى اكتر من مكتبة بتتواصل بمندوب الكتاب

منكن تشوف اول مكتبة نزلت الكتاب
منكن اشوف ماشى ههههههههههه
انتى محافظتك ايه الصغنطوطه ديه ؟! اسوان مثلاً ؟
قديم 21-10-2013, 09:30 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

جمع وسيلة وُسُل & وسائل
قديم 22-10-2013, 12:05 AM
Nana_kh Nana_kh غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Nana_kh is on a distinguished road

اقتباس:
منكن اشوف ماشى ههههههههههه
انتى محافظتك ايه الصغنطوطه ديه ؟! اسوان مثلاً ؟
لا لا فوق اسوان شويتين تلاتة
قديم 22-10-2013, 12:22 AM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nana_kh مشاهدة المشاركة
لا لا فوق اسوان شويتين تلاتة
باريس ؟!
قديم 22-10-2013, 12:24 AM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

يا ريت بجد كلنا نستعد للامتحان التانى زى استعدادنا للامتحان ده
انا اعرف ناس للاسف بتجنن لو سابت درس مذكرتهوش و عادى لو فوتت فرض
ربنا يعافينا
قديم 22-10-2013, 01:54 AM
الصورة الرمزية asmaa232
asmaa232 asmaa232 غير متواجد حالياً
عضو متألق

asmaa232 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هتـــلر مشاهدة المشاركة
اه ما انا خايف من كده و انا للاسف قدراتى متسمحش انى احل حاجه بره اللى شفته
ثق فى نفسك احنا كلنا زى بعض الفرق بس شوية تركيز احنا مش مولودين بنتكلم فيزيا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ruins22 مشاهدة المشاركة
إزيكو عاملين إيه ؟ كويسين ؟
حد بدأ فى الإقتصاد و الإحصاء ؟؟
انا سامع إن إحنا هنمتحنها فى شهر 1 الجاى ده
حلوين
لا طبعا على اساس ان احنا مخلصين باقى المواد يعنى
اصلا انا شوفت الكتاب كبير جدا مش عارفة دا هيتزاكر ازاى
even die for it !!.
قديم 22-10-2013, 02:52 AM
الصورة الرمزية مسلمة متفائلة
مسلمة متفائلة مسلمة متفائلة غير متواجد حالياً
طالبة بالأزهر الشريف

مسلمة متفائلة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asmaa232 مشاهدة المشاركة
حضرتك انا بحل فى الكتاب نفسه يعنى بيكون شوارع خالص
ورق ايه يا راجل كبر مخك
بس أنا رأيي يا أسماء إننا حتى لو مش هنحل في كشكول يجمع المسائل دي -وده الأفضل طبعًا-

إننا مانرميش أي ورقة حلينا فيها أي مسألة .. لأن المسائل كتير وأفكارها كتير بردو خصوصًا في الفيزيا

وده هيفيدنا في آخر السنة إننا نراجع تاني اللي حليناه بإيدنا قبل كده .. لأن السنة طويلة وممكن ننسى فكرة المسألة جت منين

فأنا شايفة إننا نجمع أي ورقة حلينا فيها في file ونحتفظ بيه عشان نراجع منه في آخر السنة

صح ولا إيه ؟؟

قديم 22-10-2013, 03:05 AM
الصورة الرمزية مسلمة متفائلة
مسلمة متفائلة مسلمة متفائلة غير متواجد حالياً
طالبة بالأزهر الشريف

مسلمة متفائلة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هتـــلر مشاهدة المشاركة
يا ريت بجد كلنا نستعد للامتحان التانى زى استعدادنا للامتحان ده
انا اعرف ناس للاسف بتجنن لو سابت درس مذكرتهوش و عادى لو فوتت فرض
ربنا يعافينا
صحيح .. قرأت من فترة موضوع مهم جدًا عن الفرق بين امتحان الدنيا وامتحان الآخرة

واللي كتبه طالب ثانوية زينا

نقلت الموضوع عشان الناس تستفيد منه

.
.

امتحان الدنيا ليه وقت معين محدد من بداية الدراسة انما امتحان الاخرة وقته مش معروف
هيجي فجأة . . هل هتكون مستعد ؟؟

امتحان الدنيا بيكون في اطار منهج معين بتذاكر فيه طول السنة .. انما امتحان الاخرة هيكون علي اللي انت عملته من ساعة لما بلغت الي ان تموت ..! متخيل ؟؟

امتحان الدنيا فيه منه شفوي وتحرير وامتحان الاخرة برضه فيه منه شفوي وتحرير ، بس شفوي عن شفوي يفرق ، وتحرير عن تحريري يفرق . . واحد يقولي إزاي يعني فيه شفوي وتحريري في الآخرة . .؟

اقولك . . في الدنيا بيكون فيه شفوي بس بتعدي منه انما في الاخرة هيكون فيه اكتر من امتحان شفوي ، اول امتحان هيكون في القبر لما الملائكة تسألك من ربك وما دينك وماذا تقول في الرجل الذي بُعث فيكم ؟ هتقول إيه ساعتها ؟؟ دي الاجابة معروفة من واحنا في الدنيا بس فيه ناس مش هتقدر تنطق ، ياتري ليه ؟؟ قال تعالي : " يثبت الله الذين آمنوا بالقول الثابت في الحياة الدنيا وفي الآخرة " .

هل إنت من الذين آمنوا ؟؟ ساعتها يا جماعة اللي هيجاوب هو الانسان اللي اعماله كويسة لو اعمالك وحشة يبقي انسي الاجابة ولو مش جاوبت تبقي سقطت في اول امتحان شفوي في الآخرة !! وفيه امتحان كمان قبل ده وهو عند الاحتضار هل هتقول الشهادتين ؟؟

الامتحان الشفوي التاني لما ربنا يكلمك في الاخرة ويسألك عن كل ذنب عملته كما اخبرنا النبي صلي الله عليه وسلم في الحديث ، هتقول لربنا إيه لما يقولك عبدي لما فعلت كذا ؟؟ ولما يقولك عبدي فعلت كذا يوم كذا وفعلت كذا يوم كذا ، هتقوله إيه ساعتها ؟؟ هتقدر تنطق أساسا ؟؟؟ وهتقول ايه للنبي صلي الله عليه وسلم لما يقولك علي الحوض سحقاً سحقاً بعداً بعداً ؟؟ ( اسال نفسك وجاوب مع نفسك ) .

امتحان الدنيا فيه تحرير والاخرة فيه تحريري برضه ، في الدنيا ممكن تغش وتكتب اي كلمتين وتاخد عليهم درجات انما ف الاخرة يا جماعة الامر مختلف . . قال تعالي : " وكل انسان ألزمناه طائره في عنقه ونخرج له يوم القيامة كتاباً يلقاه منشورا . إقرأ كتابك كفي بنفسك اليوم عليك حسيبا " .

يوم القيامة هتشوف كل اعمالك من ساعة لما بلغت الي ان مت مسطورة امامك في هذا الكتاب وستعرض علي الله وانت بهذا الكتاب ويا اما تاخده باليمين واما تاخده بالشمال ، ياتري هتاخده بإيه ؟؟( إسأل نفسك برضه )

امتحان الدنيا فيه مراقبين عليك لكن دول بشر زيك ممكن تخدعهم انما امتحان الاخرة ربنا هو اللي مراقبك !! هتخدع ربنا برضه ؟؟ طبعاً لأ ، وربنا برضه هو اللي مراقبك في الدنيا وشايفك وسامعك وعارف كل صغيرة وكبيرة بتعملها في حياتك وهيحاسبك عليها ! المشكلة يا جماعة ان اللي شافنا هو اللي هيحاسبنا . .

تخيل مثلاً لو مدير مصنع عرف ان فلان سرق حاجة من المصنع وفيه ناس ثقة اكدوا ده ، اكيد هيعافبه بس لو المدير ده شاف بنفسه العامل وهو بيسرق هل هيكون نفس العقاب ولا أشد ؟؟ خاصة كمان لو العامل عارف ان المدير مراقبه ؟؟ ولله المثل الاعلي . . احنا عارفين ان ربنا مطلع علينا ورغم ذلك مصرين علي المعاصي والذنوب وانتهاك حرمات الله الا من رحم ربي . .

امتحان الدنيا يا جماعة فيه نجاح وسقوط ، وامتحان الاخرة برضه فيه نجاح وسقوط . . بس ده نتيجته إيه وده نتيجته إيه ؟؟ في الدنيا لو سقطت عندك دور تاني ، انما في الاخرة لو سقطت مش عندك غير جهنم والعياذ بالله !! هل انت هتقدر علي جهنم ؟ هل انتي هتقدري علي لحظة واحدة داخل جهنم ؟؟ ها يا جماعة إسألوا نفسكم وجاوبوني .. هتقدروا ؟؟ طبعاً لأ مش هتقدروا ولا انا هقدر . .

طيب ليه مصرين علي الطريق اللي احنا فيه ؟؟ ادامنا جميعاً الفرصة دلوقتي . . احنا لسه في الدنيا ، ده لو الطالب مننا اهمل في بداية الدراسة ومش باقي ايام ع الامتحان مش يعرف يلم المنهج تاني انما احنا لو قعدنا طول عمرنا ف المعاصي ولحقنا نفسنا وتوبنا ، كل الذنوب هتتسمح بأستيكة فوراً ومش بس كده ، ده كمان ربنا من فضله وكرمه هيبدلنا الذنوب دي حسنات ، قال تعالي : " إِلا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا " .

وربنا لو تعامل معانا بالعدل مش بالفضل يبقي المفروض مش ندخل الجنة لاننا مش نستاهلها انما هو سبحانه وتعالي بيعاملنا بفضله وكرمه . . فله الحمد في الدنيا والاخرة .

ها يا جماعة . . الطريق ادامك من دلوقتي وانت هتقرر مصيرك . . تختار إيه ؟؟
قف مع نفسك وقفة صادقة وفكّر في مصير الطريقين واختار الطريق الصح . .

اسف جداً ع الاطالة بس حبيت أذكر الشباب وخصوصاً طلبة الثانوية العامة - زي حالاتي - بان فيه امتحان اصعب بكتيير من امتحان اي شهادة في الدنيا ومفيهوش دور تاني زي امتحان الدنيا ، فـ أسأل الله ان يعيننا جميعاً علي طاعته وان يوفقنا جميعاً في الدنيا والآخرة ويحقق آمال كل طالب مسلم وان يرزقه ما يتمني ويجلعه قرة عين لوالديه وينفع به الإسلام والمسلمين .. اللهم آمين .

قديم 22-10-2013, 07:31 AM
الصورة الرمزية هتـــلر
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسلمة متفائلة مشاهدة المشاركة
صحيح .. قرأت من فترة موضوع مهم جدًا عن الفرق بين امتحان الدنيا وامتحان الآخرة

واللي كتبه طالب ثانوية زينا

نقلت الموضوع عشان الناس تستفيد منه

.
.

امتحان الدنيا ليه وقت معين محدد من بداية الدراسة انما امتحان الاخرة وقته مش معروف
هيجي فجأة . . هل هتكون مستعد ؟؟

امتحان الدنيا بيكون في اطار منهج معين بتذاكر فيه طول السنة .. انما امتحان الاخرة هيكون علي اللي انت عملته من ساعة لما بلغت الي ان تموت ..! متخيل ؟؟

امتحان الدنيا فيه منه شفوي وتحرير وامتحان الاخرة برضه فيه منه شفوي وتحرير ، بس شفوي عن شفوي يفرق ، وتحرير عن تحريري يفرق . . واحد يقولي إزاي يعني فيه شفوي وتحريري في الآخرة . .؟

اقولك . . في الدنيا بيكون فيه شفوي بس بتعدي منه انما في الاخرة هيكون فيه اكتر من امتحان شفوي ، اول امتحان هيكون في القبر لما الملائكة تسألك من ربك وما دينك وماذا تقول في الرجل الذي بُعث فيكم ؟ هتقول إيه ساعتها ؟؟ دي الاجابة معروفة من واحنا في الدنيا بس فيه ناس مش هتقدر تنطق ، ياتري ليه ؟؟ قال تعالي : " يثبت الله الذين آمنوا بالقول الثابت في الحياة الدنيا وفي الآخرة " .

هل إنت من الذين آمنوا ؟؟ ساعتها يا جماعة اللي هيجاوب هو الانسان اللي اعماله كويسة لو اعمالك وحشة يبقي انسي الاجابة ولو مش جاوبت تبقي سقطت في اول امتحان شفوي في الآخرة !! وفيه امتحان كمان قبل ده وهو عند الاحتضار هل هتقول الشهادتين ؟؟

الامتحان الشفوي التاني لما ربنا يكلمك في الاخرة ويسألك عن كل ذنب عملته كما اخبرنا النبي صلي الله عليه وسلم في الحديث ، هتقول لربنا إيه لما يقولك عبدي لما فعلت كذا ؟؟ ولما يقولك عبدي فعلت كذا يوم كذا وفعلت كذا يوم كذا ، هتقوله إيه ساعتها ؟؟ هتقدر تنطق أساسا ؟؟؟ وهتقول ايه للنبي صلي الله عليه وسلم لما يقولك علي الحوض سحقاً سحقاً بعداً بعداً ؟؟ ( اسال نفسك وجاوب مع نفسك ) .

امتحان الدنيا فيه تحرير والاخرة فيه تحريري برضه ، في الدنيا ممكن تغش وتكتب اي كلمتين وتاخد عليهم درجات انما ف الاخرة يا جماعة الامر مختلف . . قال تعالي : " وكل انسان ألزمناه طائره في عنقه ونخرج له يوم القيامة كتاباً يلقاه منشورا . إقرأ كتابك كفي بنفسك اليوم عليك حسيبا " .

يوم القيامة هتشوف كل اعمالك من ساعة لما بلغت الي ان مت مسطورة امامك في هذا الكتاب وستعرض علي الله وانت بهذا الكتاب ويا اما تاخده باليمين واما تاخده بالشمال ، ياتري هتاخده بإيه ؟؟( إسأل نفسك برضه )

امتحان الدنيا فيه مراقبين عليك لكن دول بشر زيك ممكن تخدعهم انما امتحان الاخرة ربنا هو اللي مراقبك !! هتخدع ربنا برضه ؟؟ طبعاً لأ ، وربنا برضه هو اللي مراقبك في الدنيا وشايفك وسامعك وعارف كل صغيرة وكبيرة بتعملها في حياتك وهيحاسبك عليها ! المشكلة يا جماعة ان اللي شافنا هو اللي هيحاسبنا . .

تخيل مثلاً لو مدير مصنع عرف ان فلان سرق حاجة من المصنع وفيه ناس ثقة اكدوا ده ، اكيد هيعافبه بس لو المدير ده شاف بنفسه العامل وهو بيسرق هل هيكون نفس العقاب ولا أشد ؟؟ خاصة كمان لو العامل عارف ان المدير مراقبه ؟؟ ولله المثل الاعلي . . احنا عارفين ان ربنا مطلع علينا ورغم ذلك مصرين علي المعاصي والذنوب وانتهاك حرمات الله الا من رحم ربي . .

امتحان الدنيا يا جماعة فيه نجاح وسقوط ، وامتحان الاخرة برضه فيه نجاح وسقوط . . بس ده نتيجته إيه وده نتيجته إيه ؟؟ في الدنيا لو سقطت عندك دور تاني ، انما في الاخرة لو سقطت مش عندك غير جهنم والعياذ بالله !! هل انت هتقدر علي جهنم ؟ هل انتي هتقدري علي لحظة واحدة داخل جهنم ؟؟ ها يا جماعة إسألوا نفسكم وجاوبوني .. هتقدروا ؟؟ طبعاً لأ مش هتقدروا ولا انا هقدر . .

طيب ليه مصرين علي الطريق اللي احنا فيه ؟؟ ادامنا جميعاً الفرصة دلوقتي . . احنا لسه في الدنيا ، ده لو الطالب مننا اهمل في بداية الدراسة ومش باقي ايام ع الامتحان مش يعرف يلم المنهج تاني انما احنا لو قعدنا طول عمرنا ف المعاصي ولحقنا نفسنا وتوبنا ، كل الذنوب هتتسمح بأستيكة فوراً ومش بس كده ، ده كمان ربنا من فضله وكرمه هيبدلنا الذنوب دي حسنات ، قال تعالي : " إِلا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا " .

وربنا لو تعامل معانا بالعدل مش بالفضل يبقي المفروض مش ندخل الجنة لاننا مش نستاهلها انما هو سبحانه وتعالي بيعاملنا بفضله وكرمه . . فله الحمد في الدنيا والاخرة .

ها يا جماعة . . الطريق ادامك من دلوقتي وانت هتقرر مصيرك . . تختار إيه ؟؟
قف مع نفسك وقفة صادقة وفكّر في مصير الطريقين واختار الطريق الصح . .

اسف جداً ع الاطالة بس حبيت أذكر الشباب وخصوصاً طلبة الثانوية العامة - زي حالاتي - بان فيه امتحان اصعب بكتيير من امتحان اي شهادة في الدنيا ومفيهوش دور تاني زي امتحان الدنيا ، فـ أسأل الله ان يعيننا جميعاً علي طاعته وان يوفقنا جميعاً في الدنيا والآخرة ويحقق آمال كل طالب مسلم وان يرزقه ما يتمني ويجلعه قرة عين لوالديه وينفع به الإسلام والمسلمين .. اللهم آمين .
باارك الله فيه وفيكى
وكمان فيه نقطة مهمه ان فيه ناس بتقرب من ربنا عشان خاطر الثانوية العامة بس و فيه ناس اعرفها كنت بشوفها فى الجامع وقت الامتحانات بس و فى الاخر بيقولو احنا بنصلى و بنعمل كل حاجه كويسه وربنا مش بيوفقنا ده عشان انت نيتك بايظه سعاتك
ده زائد النفسيات الغريبه اللى بنشوفها وكمية الحقد و الحسد لما حد يجيب درجه كويسه فى اى امتحان و كله بيخبى معلومات عشان محدش يبقى احسن منه و محدش بياخد باله من الحديث "لا يؤمن احدكم حتى يحب لاخيه ما يحب لنفسه"
انا بجد كرهت السنه ديه بسبب الحاجات ديه مش عشان خاطر المنهج و بالرغم من الجامعه اصعب بس مش هتكون النفسيات بالمنظر ده
ربنا يهدينا كلنا

العلامات المرجعية