اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 22-09-2009, 06:47 PM
أحمد بسطاوي أحمد بسطاوي غير متواجد حالياً
معلم اللغة العربية

أحمد بسطاوي is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed teach مشاهدة المشاركة
حد يصدق ان فى حد يقول على نفسه كدى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا والعياذ بالله من قولة انا لكن لما تعرف ان انا متعاقد فى الازهر هتعرف انا ليه قلت كدى بل المفروض ان اقول اكتر من كدى زى لما صحبى قالى اوعى تفكر يابنى انك موظف انتو شوية كلاب { محدش يزعل ولا يغلط فيه- دى راجل محترم ومغلطش}-------------- طب ازاى -------- اقول لما الازهر اعلن عن اول مسابقه بالتعاقد سنة 2007 قدمت وكنت عارف ان انا هتعين علشان مجموعى كبير جدا ----- واتعينت فكنت باتباهى ان انا راجل موظف محترم وتمر الايام ولاقى اللى اشد معاه فى الكلام ويحب يشتمنى يقلى { يامتعاقد} انا فى الاول مكنتش واخد بالى انها شتيمه -- بس بعد اما مرت السنين وكل سنة اروح اجدد العقد واشوف الذل عرفت ان الشتيمة ارحم من التعاقد ----- ولما اشوف زميلى المتثبتين ما بيحضروش ما بيشتغلوش وانا باشتغل وباحضر كل يوم حتى فى الصيف ---- هنا تعرف الفرق --بس مش كله -- كل ده عادى ----- لما تلاقى زميلك زادوا فى شهر /7
وسيادتك رجع مرتبك اربع سنين لوره تعرف انك مش محترم -------------- وهنا تعرف الفرق -----------------
لما تلاقى نفسك لو اشتكيت هتترفد ويجى مكانك الف كلب --------- زى ما صحبى قال -------- يابنى انت يوم لما يكرشوك الشغل مش هيقف -- هييجى غيرك الف كلب -- وبأقل من مرتبك كمان ===============
فى الحاله دى تعرف انك مش محترم -----------------------------------------------------------------------------
لما ما تحدش علاوة دوريه --- ولا علاوة تشجيعيه -- ولا علاوه اجتماعيه-- فى الحالة دى تعرف انك مش محترم
لما يدولك العلاوة الخاصة على مربوط الدرجة ---يعنى تزيد فى السنة 4.8 -- يعنى بيعملوك على انك عايش فى عصر الملك فاروق == هتروح تشترى كيلو اللحمة ب/5 ابيض فى الحالة دى تعرف انك مش محترم
لما يعملوا كل ده وانت لسه خايف تعرف ساعتها انك انسان غير محترم =======================
ومعذرة لاخوانى المدرسين على هذه الالفاظ السيئه التى لايحق لى وانا واحد منكم ان اصف نفسى اولا واصفكم بها انما فعلت ذلك لشدة غضبى وحزنى مما بفعل بنا ويحاك ضدنا -- اخوانى انا فعلت كل السبل من الشكاوى ولم يسمع لى اخوانى انا ليس امامى الا واحد اشكو له وهو الواحد الذى وعد بنصر المظلوم
اخوانى عليكم بالدعاء ليل نهار على من اصدر قرار الخصم من مرتبنا == اخوانى لاتتركوه يفلت بفعلته فالله وعدكم بالاجابة فقال تعالى{ فدعا ربه انى مظلوم فانتصر} وقال صلى الله عليه وسلم{ ليس بين دعوة المظلوم وبين الله حجاب } وفال الشاعر - تنام عيناك والمظلوم منتبه يدعو عليك وعين الله لم تنم =========
شكرا لكم اخوانى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته=================
طبعا كلنا مثلك مستائين من الوضع اللي وصلنا ليه أو اللي وصلونا ليه سواء من الحالة النفسية اللي اتدمرت بسبب الاحساس بعدم الامان أو الحالة المادية لأنهم بيعاملونا أقل من أي فئة أخري ..................إلخ
ووالله يا أخي كلنا وصلنا لحالة سيئة وربنا أكيد معانا بس حاول تخرج من الحالة دي وطالما في رب ما تشيلش هم ودوام الحال من المحال
قديم 22-09-2009, 07:17 PM
AHMED TEACH AHMED TEACH غير متواجد حالياً
مدرس رياضيات

AHMED TEACH is on a distinguished road

قديم 22-09-2009, 07:19 PM
AHMED TEACH AHMED TEACH غير متواجد حالياً
مدرس رياضيات

AHMED TEACH is on a distinguished road

دا حال كل المتعقدين في الازهر والتربية والتعليم
قديم 22-09-2009, 08:39 PM
مجدي محمود علي مجدي محمود علي غير متواجد حالياً
عضو فعال

مجدي محمود علي is on a distinguished road

في ظل عدم التثبيت ماذا بعد عدة سنوات يكون هناك مدير مدرسة متعاقد أو موجه متعاقد وقد يفسخ تعاقد هذا المدير فتصبح المدرسة أو المعهد بلا مدير، لا أعرف كيف يفكر هؤلاء المسؤلون لكن المؤكد هو اتخاذهم قرارات لا تقف أبدا في جانب الشعب أو لاتقف
في جانب الحق، أذكركم بالدعاء على كل من اتخذ قرارا تسبب فيما نحن فيه ومن اتخذ قرار الخصم اللهم البسهم ثوب الفقر والجوع والخوف والمرض والذل والمهانة في الدنيا والآخرة، اللهم أتي بنيانهم من القواعد وآتهم من العذاب أضعافا مضاعفة

آخر تعديل بواسطة مجدي محمود علي ، 22-09-2009 الساعة 08:43 PM
قديم 22-09-2009, 09:59 PM
حاتم صالح حاتم صالح غير متواجد حالياً
عضو نشيط

حاتم صالح is on a distinguished road

merci pour tous
قديم 22-09-2009, 10:00 PM
hi all hi all غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

hi all is on a distinguished road

ايه الخطوه الي بعد كدا ياجماعه مش عاوزين نستني
قديم 22-09-2009, 10:44 PM
ahmed salh ahmed salh غير متواجد حالياً
عضو متواصل

ahmed salh is on a distinguished road

مادة(72)
مع عدم الإخلال بشروط شغل الوظائف المدنية المنصوص عليها في قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة يشترط فيمن يشغل وظيفة من وظائف المعلمين اعتباراً من تاريخ العمل بهذا الباب ما يأتي:
1-أن يكون متمتعا بالجنسية المصرية أو جنسية إحدى الدول التي تعامل المصريين بالمثل في تولي الوظائف العامة
ويجوز لوزير التربية والتعليم الاستثناء من هذا الشرط عند التعاقد مع المعلمين الأجانب وفقاً للقواعد التي تبينها اللائحة التنفيذية
2-أن يكون حاصلاً على مؤهل عال تربوي مناسب أو على مؤهل عال مناسب بالإضافة إلى شهادة (إجازة) تأهيل تربوي وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوى المطلوب
ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل بهذا الباب.
3-أن يجتاز الاختبار المقرر لشغل الوظيفة.
تلك المادة واضحة الدلالة ولا تقبل التاويل او التفسير ان وزير التنمية الادارية وكذلك وزير التربية والتعليم يقومون بوضع العراقيل امام تنفيذ تلك المادة طالما استوفت شروطها طبقا لنصوص القانون قانون رقم 155 لسنة 2007 بتعديل بعض أحكام قانون التعليم الصادر بالقانون رقم 139 لسنة 1981 وبالتالى يحق لكم رفع دعوى امام محكمة القضاء الادارى استنادا الى تلك المادة بل المطالبة بالتعويض والذى يشمل تعويض مادى وادبى
قديم 22-09-2009, 10:52 PM
ahmed salh ahmed salh غير متواجد حالياً
عضو متواصل

ahmed salh is on a distinguished road

اعتقد ان الخطوة القادمه هي اللجوء الي القضاء ورفع دعوي قضائيه ضد وزير التنمية الاداريه لانه الجهة الاداريه التى قدمت قانون الكادر الي مجلس الشعب ونطالب فيها بالتعويض المادى والادبى نتيجه الاضرار الماديه والادبيه نتيجه عدم تنفيذ المادة 72 من قانون التعليم ( الكادر) 155 لسنه 2007 حتى الان لان هذا الوزير لايفعل ذلك الامع المتعاقدين لانة يعتقد أنهم ضعفاءوالزام الوزير بتنفيذ هذة المادة وبأتر رجعى من تاريخ العمل بقانون الكادر
قديم 22-09-2009, 11:01 PM
Observer Observer غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Observer is on a distinguished road

غداً نواصل الحملة

وخطوة جديدة بإذن الله
قديم 22-09-2009, 11:43 PM
ابنتى ابنتى غير متواجد حالياً
عضو جديد

ابنتى is on a distinguished road

أنا أول مرة أشارك معاكم يا ترى أخبار الحملة انتهت لإيه
قديم 23-09-2009, 01:16 AM
أ/ هشام العيسوى أ/ هشام العيسوى غير متواجد حالياً
مدرس بالأزهر الشريف

أ/ هشام العيسوى is on a distinguished road

ممكن حضرتك تراجع الصفحات السابقة وانت تشوف وصلنا لفين
قديم 23-09-2009, 02:11 AM
teacher120 teacher120 غير متواجد حالياً
مدرس بالأزهر الشريف

teacher120 has a spectacular aura about

الاجازه خلصت كل سنه وانتم طيبين الفتره الجايه محتاجه مجهود ووحده الكلمه حتى نجنى ثمار هذه الحمله الشريفه اهم حاجه نحرك اخوانا واخواتنا المتعاقدين النائمين واظن كفايه اوى الخصم من مرتبهم اكل عيشهم عشان يبقى لهم دور ايجابى وبالحسنى برده احنا لا بنشاكل ولا بنعادى حق لان بصراح باجد الكثير خائف من من لا ادرى اله اعلم مع ان الامه لو اجتمعت على ان يضروك بشىء لم يضروك الا بما كتبه الله واحنا ازهريه وعارفين الكلا دا ياريت همه اكتر ورساله لكل واحد متعاقد ان يتق الله ولا يضيع حقه وحق اخوانه المتعاقدين وكفان سلبيه لو ا تحد الجميع منذ اقرار التعاقد لما وصلنا لهذه الحاله السيئه انا معابا فى المعهد مدرس انجلش تعيين 2004 واول تعاقد كان 2005 ايه الفرق بينهم فرق شاسع هذا مواطن والاخر اجير بلاجره مهضوم الحق يبقى نتحد ونحاول نصلح الى فات والحمد الله ربنا كريم وكل يوم بنجد استجابه

والله الموفق
قديم 23-09-2009, 10:52 AM
مجدي محمود علي مجدي محمود علي غير متواجد حالياً
عضو فعال

مجدي محمود علي is on a distinguished road

دليل كبير جدا على العدل الاجتماعي في مصر
تفتكر عندما تتزوج كم جنيها يزيد المرتب؟
...........؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
...........؟
المرتب سوف يزيد زيادة كبيرة وهذا يدل على حرص الدولة على أن تكفل للمعلمين حياة كريمة وتقديرا له سوف يزيد المرتب
جنيهان تأكل بهما الزوجة طوال الشهر وتذهب منهما للعلاج إن لزم الأمر وأيضا تشتري ملا بس شهرية وتزور منهما أهلها والأفضل أن تدخر منهما، ألست توافقني الرأي أن هذا مضحك، ولكن هذا حال مصر من قديم أنظر إلى قول المتنبي:
وَماذا بِمِصرَ مِنَ المُضحِكاتِ وَلَكِنَّهُ ضَحِكٌ كَالبُكا
وَأَسوَدُ مِشفَرُهُ نِصفُهُ يُقالُ لَهُ أَنتَ بَدرُ الدُجى
أتعلم أيضا الحرص الكبير من قبل المسؤلين على العدل في المعاملة، حصلت أنا وزميلي على درجة المجاستير وحاولنا تطبيق منحة الماجستير وأخذها إلا أن مجهوداتنا لم تفشل كليا فلم نقبض مليما ولكن كرمنا مدير المعهد أننا من ذوي الكفاءة ويجب الاستفادة منا لذا أسند إلينا ححص انتظار تفوق النصاب المقرر وذلك فقط بسبب حرصه على استفادة الطلاب منا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

آخر تعديل بواسطة مجدي محمود علي ، 23-09-2009 الساعة 10:55 AM
قديم 23-09-2009, 12:49 PM
Observer Observer غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Observer is on a distinguished road

ترقبوا

اليوم تحرك جديد وخطوة مهمة فى طريق الحملة

قديم 23-09-2009, 12:55 PM
الصورة الرمزية MUSTAFAEGYPT
MUSTAFAEGYPT MUSTAFAEGYPT غير متواجد حالياً
معلم

MUSTAFAEGYPT is on a distinguished road