اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 08-07-2011, 01:08 AM
الصورة الرمزية ام رهف
ام رهف ام رهف غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ام رهف will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice مشاهدة المشاركة
على فكرة كل الجامعات نزلت الاسامى بعد استبعاد المعيدين الا جامعة الزقازيق

ودة طبعا لانها من الشرقية وطبعا معروفة ان الشرقية تحت خالص الطبقة اللى مش واخدة حقها فى مصر

وانا بقا مش هسكت هههههههههههههه هخلى الشرقية تصعد كاس عالم
احم احم نحن هنا مالها الشرقية
معروف انها مش في دماغها

قديم 08-07-2011, 01:12 AM
moonmony82 moonmony82 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

moonmony82 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mayar1505 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يا جماعة انا عندي مشكلة و نفسي تساعدوني احلها لأني تايهة اقوي
انا من الناس الي المفروض يتعينوا بالفعل قريب في التربية و التعليم و اسمي كمان نازل من ضمن الي هيتعيتوا في الجامعات ان شاء الله
امبارح كان عندي مقابلة للسفر للكويت و الحمد لله ربنا وفقني و نجحت علي الرغم انهم بصراحة عصروني في بعض الأسئلة لكن مشي الحال الحمد لله
المشكلة اني لازم اقدم اصول الورق يوم الأحد في الفندق و انا حاسه اني مش مرتاحة و هزعل قوي لو راح عليا التعيين سواء في المدرسة او الجامعة لأني طبعا انا مش ضامنة اني هارتاح هناك انا حتي اول ما رحت في الفندق و دخلت اللجنة حسيت ان التعامل كان صعب قوي كأني جايه اشحت منهم و ده حزني قوي و خلاني زعلانة و مش حاسه بطعم الفرحة في ناس بيقولوا اكبر دماغي من كل حاجة و اسافر و انا صليت صلاة استخارة بس لسه مش مرتاحة اني اسافر علي الرغم من مغريات السفر انا مش عارفة اعمل ايه كان نفسي تبقي ولدتي معايا الله يرحمها لأنها كانت هتقولي علي الافضل و الي يريحني انتم رأيكم ايه ايه الصح استني و مأقدمش ورقي لحد ماأشوف التعيين و أجل السفر و لا اسافر و يحصل الي يحصل ياريت يا جماعة تفيدوني يمكن في ناس عندها خبرة تساعدني و تقولي الصواب ايه
بصى يا ميار يا غاليه اعتبرينى زى اختك بصي انا برضه جانى اتعين مدرسة علوم فى سلطنه عمان وبعد ما خلصت التوثيق ودفعت فلوس أد كده والله سبتها اولا خفت عشان انا هبأه لوحدى فى الغربه وثانيا اهو الحمد لله هنتعين قولت اصبر واشوف اللى هيحصل وانا مش ندمانه على رفضي السفر هنشوف السنه دى فيها ايه وبعدين اقدم ان شاء الله تانى فى نص السنه والمسابقات كتير والرزق اللى ربنا كتبهولك هتشوفيه فكرى شويه هتلاقى كلامى صح
قديم 08-07-2011, 01:52 AM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road
Smile

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خليل المسيرى مشاهدة المشاركة
الأستاذه ام رهف
بعد التحية
هل فعلا تم اليوم صباحا الانتهاء من الموافقه م قل التنظيم والادارة للدرجات التى تم توفره لجامعة الأزهر - اصل لى صديق فى مصر بيقول الجامعة والكليات اليوم فى قمة النشاط فى العمل لدرجة انه بيسئل عن الموضوع التعيين فكانت الاجابة هانتالتنظيم خلاص ياسيدى فاضل دورنا

فهل هذا صحيح ام مجرد كلام

منتظرين الرد
قديم 08-07-2011, 02:17 AM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف مشاهدة المشاركة
احم احم نحن هنا مالها الشرقية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف مشاهدة المشاركة
معروف انها مش في دماغها

منا منها هكون منين يعنى ههههههههه

عندك حق مش فى دماغها مش عزمنا القطر على الفطار

يبقا مش فى دماغنا حاجة هههههههههههه

احنا اللى جبنا لنفسنا والله
قديم 08-07-2011, 05:42 AM
الصورة الرمزية ام رهف
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama مشاهدة المشاركة
منتظرين الرد
للاسف باكون محرجة جداا لما تكونهو منتظرين بشرى وانا مش قادرة ازفها ليكم
ان شاء الله خير
انا اتصلت بعد كلام استاذ خليل بناس في الجامعة معرفة مأكدوش ليا الكلام
وعموما يمكن علشان النهاردة الجمعة الاخبار ماحدش يقدر يأكدها او ينفيها ننتظر غدا والخبر الاكيد هيظهر

والاستاذ خليل ياريت تتابع من عندك لو في اضافة او جديد عرفنا
وشكرا
قديم 08-07-2011, 09:43 AM
mido_9_1987 mido_9_1987 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mido_9_1987 is on a distinguished road

استاذى الفاضل الدكتور عبد الرحمن
ارجو ايضاح نقطة من فضلك حضرتك قد ذكرت ان فيه 20 درجة مالية متاحة معنى كده لازم يخلصوها يعنى لو واحد اعتذر التانى هيدخل مكانة وهكذا ولا هتقتصر على العشرين فقط
قديم 08-07-2011, 11:20 AM
Ahmed Farag12 Ahmed Farag12 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Ahmed Farag12 is on a distinguished road

منتظر رد ضروري
يا دكتور عبد الرحمن ، الف تحية لحضرتك
انا خريج 2007 كلية التربية تعليم اساسى بدمنهور والاول علي قسم الدراسات الاجتماعية ولست من العشرين الاوائل علي الكلية
وشفت اسمي ضمن الاسماء المرسلة من الكلية واكد ليا الموظف ان الاسم تم ارساله بس في الدفعة الثانية بعد طلب الاكاديمية
هل سيتم تعييني ضمن الاوائل

اذكر الله اذكر الله اذكر الله
ألا بذكر الله تطمئن القلوب
سبحان الله و الحمد الله
ولا إله إلا الله والله اكبر
ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
قديم 08-07-2011, 01:04 PM
د.أمل د.أمل غير متواجد حالياً
عضو جديد

د.أمل is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......بالنسبه للاخت ميار ....انا رأيى بصراحه مايختلفش عن رأى كل اصحابنا الافاضل اللى اتكلموا ....فعلا استنى تعيينك هنا وربنا يكرمك ولو لاقدر الله مارتحتيش ابقى فكرى فى السفر وادعى دايماا ان ربنا يقدرلك الخير مين عارف يمكن شغلك هنا بالرغم انه اقل مادديا من برا لكن ممكن تلاقى فيه السعاده والبركه اكتر من برا ....وبعدين انتى عملتى استخاره ورد الاستخاره مش شرط يكون حلم تحلميه لكن ممكن تيسير الامور ليكى لو الموضوع خير وأعتقد ان اجتماعنا كلنا على رأى واحد ده برده ممكن يكون رد لصلاة الاستخاره كأن ربنا بيقولك استنى أفضل ليكى يعنى انا مثلا لما كنت محتاره اكتب فى الرغبات فى التنسيق بيطرى الاول والا علوم عملت استخاره ولقيت امى بتصحينى الصبح هى واخواتى بيقولولى اصحى يادكتوره وحسيت بارتياح للموضوع ولقيت ناس بتذملى فى علوم قنا تحديدا وكل ده فى نفس اليوم والحمد لله دخلت بيطرى اى نعم انا ماتعينتش فى الكليه ولا بشتغل شغل خاص لكن الحمد لله كل الناس اللى درسولى فى الكليه كويسين جدا معايا وبستشيرهم فى امور كتير ولو ماطلعتش من الكليه كلها غير بيهم بردوا كفايه عليا.......ربنا يكرمك وييسرلك الحال ويهديكى لما فيه الخير والفلاح ليكى ....آمين
قديم 08-07-2011, 02:03 PM
عضو جديد

[quote=د.عبدالرحمن المنياوي;3643117]هو المنتدى قلب جو محاكم وتظلمات ليه كده .. هههههههههههه

الظلم وحش آه بس ربنا لا يظلم أحدا (وما ربك بظلام للعبيد) .. هو مقدر لكم ذلك ولوعلمتم الغيب لاخترتم الواقع .. احنا بنسعى وبس علشان ندفع ثمن النعمة والرزق كما أمرنا الله .. أما قيمة الرزق ففي السماء رزقكم وما توعدون ..

لقد طلبنا من الله حفنة من ملكه .. والله قادر على أن يغني الناس جميعا ولكن الله أدرى منا بشئون أنفسنا فهو يوزع الرزق وله في كل شأن حكم لا تعد ولاتحصى .. فذاك في ذاك وقف أيها العقل عند منتهاك ..

اسعى فقط وابتسم وارضى واحمد ربنا على انه يضعك في أنسب مكان لك .. لانك ان كنت ترى أنك تستحق الأفضل فانك لن تناله حتى يرى الله أنك تستحقه .. فنحن أهل للسوء والله أهل للخير ..

فلا تقل إلا (رب اقسم لي الخير وارضني به .. رب وفقني إلى ما تحبه وترضاه) .. وستجد السعاده في اختيار ربك .. اني فخور بربي الذي رفع شأني من التراب للسماء ورفع من قبل شأن جدي ونجى أبي إبراهيم وأعطى الحكمة والعلم لمعلمنا محمد-عليه الصلاة والسلام-دون معلم .. فكانت حجة الله أبين من حجة البشر.. فهل انت يا كبشة من الطين فخور به ؟!!!! أم ستظل تعاتبه على رؤيته وحكمته وتشتكي الظلم ..

لو أن اباك رئيس الجامعة فهل كان سيعينك ؟ نعم .. فما بالك بالله الذي يحبك أكثر من والديك وهو بيده ملكوت كل شئ فهل يعجز عن تعيينك ؟ لا .. ولكن لو رأى في تعيينك خيرا لوضعك فيه ومادام قد نحاك عنه فاعلم بأنه الخير لك ..

فقف عن ما تعتقد واشكر ربك بدون كلمة (بس) فانت لو أحسست بالرضا عن قضاء الله كنت أسعد الناس ولو كنت أفقرهم ولأغناك الله من فضله .. ولو تذمرت من قضائه .. كنت أتعس الناس وأيضاً لن تأخذ أكثر من رزقك .. فقم واعتدل واستغفر فإنك في حضرة علام الغيوب !!!

ماشاء الله كلام حضرتك فعلا بلسم لكل مظلوم والله ياد.عبد الرحمن الواحد فعلا محتاج اللى يفكره بإن ربنا اكيد مختارلنا الافضل كل لما خلق له ومحتاجين فعلا نوقن بأن لاراد لقضاء الله وان الافضل لينا هو الرضا والتسليم لامر الله .....احنا بس بنحاول ننفس عن نفسنا شويه واهو نسعى بردوا فى الامور علشان نبقى عملنا اللى علينا مش أكتر لكن الاكيد ان محدش يقدر يخالف حكمة ربنا ومحدش يعرف سعادته هتكون فين يمكن نتعين جامعه ومانبقاش مبسوطين ويمكن نفضل فى مكاننا ونبقى كويسين الله اعلم الخير هيكون فين بالظبط.....شكرا يادوكتور وربنا يعينك ويكرمك دنيا وآخره
[
قديم 08-07-2011, 02:44 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أمل مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....سعيده ان انضم لهذا المنتدى الجميل ....ولى سؤال لدى د. عبد الرحمن ...انا خريجة طب بيطرى دفعة 2008 جامعة جنوب الوادى وتقديرى جيدجدا مع مرتبة الشرف وترتيبى الثامنه على دفعتى ...وقد تم ترش يحنا حتى العاشر من دفعتنا للتعيين كمعيدين فى عام 2008 ولكن لم يتم تعيين الا 2 فقط من كل المرشحين بحجة انه لا توجد درجات ماليه لتعييننا ثم فى عام 2009 تم تعيين 6 معيدين من دفعة 2009 ولم يتم تعيين احد منا بحجة ان تقدبرات دفعة 2009 اعلى منا مع اننا نحن المرشحون قبلهم وفى عام 2010 لم يتم تعيين احد فى الكليه والان من اسبوعين فقط ارسلوا للسابعه على دفعة 2009 والثلاثه الاوائل من دفعة 2010 للتعيين كمعيدين فى الكليه ولم يرسل لاحد منا كالمعتاد ....فهل يوجد امل فى تعييننا كمعيدين فى هذا العام طبقا لقرار الوزير والا هيقولولنا راحت عليكم وياخدوا ناس تانى من دفعة 2009 و2010 ؟؟؟؟؟؟؟؟علما باننى انا ومعظم من تم ترشيحهم من دفعتى نعمل الان فى مديريات الطب البيطرى كعقد كمائن انفلونزا طيور ومعظمنا ان لم يكن كلنا غير راضى عن العمل بهذا العقد........املنا جميعا فى التعيين فى الجامعهواسترداد حقنا ....فهل هذا ممكن؟؟؟؟؟؟؟مع العلم انه يوجد من زملائناامن هم من العشرين الاوائل وبعدنا فى الترتيب وتم تعيينهم منذ اكثر من عام فى معاهد البحوث وهذا بفضل الواسطه وامحسوبيه.....ارجو منك د. عبد الرحمن عرض هذه المشكله على الاستاذ ماجد الشربينى للنظر فيها والرد على هل هناك امل فى تعييننا كمعيدين ؟؟؟؟؟

ارجو الرد ضرووووورى ياد. عبد الرحمن وهل فى حاجه ممكن نعملها علشان ناخد حقنا حضرتك تنصحنى بإيه؟؟؟؟؟؟؟؟انا عرفه حضرتك قولت محدش يسألنى هتعين فين بس ممكن لو حضرتك ليك رأى فى الموضوع ده تقوللى عليه يعنى لو هنشتكى نشتكى فين ونعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟مع العم انهم قالوا ان سبب وقف تعيينا هو ان الثالث على الدفعه ليه ملف امن دوله ومشكله كده ....الله اعلم الحقيقه فين وهل حكاية الدرجات الماليه دى كانت حجه علشان يسكتونا بيها ولا لأ.......منتظره الرد ضروووووووووورررررررررررى لو اى حد يقدر يفيدينى ياريت يقول .........شكرا
قديم 08-07-2011, 03:43 PM
عضو ممتاز

السلام عليكم إخواني

تم التصريح بان اسماء الاوائل ارسلت الى التنظيم والادارة لتوفير درجات مالية لهم ...... والنهاردة بتقولوا حصر الاسماء بدء ارسالة لرئاسة الوزراء...... هى الاجراءات ماشية لورا ولا لأدام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 08-07-2011, 03:44 PM
عضو ممتاز

طبعا انا قصدي علي الأزهر
قديم 08-07-2011, 09:12 PM
خليل المسيرى خليل المسيرى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

خليل المسيرى is on a distinguished road

"العبد" يطالب التنظيم والإدارة بتوفير درجات تعيين أوائل الأزهر

الثلاثاء, 05 تموز/يوليو 2011 10:49

كتبت – فوقية ياسين

جدد الدكتورأسامة العبد رئيس جامعة الأزهرمطالبته لجهاز التنظيم والإدارة بسرعة توفيردرجات لتعيين أوائل الدفعات بكليات الجامعة على أن يتم توزيعهم بعدالة مطلقة حرصا على حقوقهم مطالبا الخريجين بالتريث ومراعاة ظروف البلاد وعدم اللجوء إلى الإضراب أو التظاهر بما يسئ إلى الطالب الأزهرى وانتظار توفير تلك الدرجات لتعيينهم معيدين بكلياتهم .
وكان العبد قد وعد أوائل الخريجين لأكثر من مرة بتحقيق مطالبهم حتى يفضوا اعتصامهم المتكرر داخل الجامعة ثم مجلس الوزراء إلا أنه عاود تهدئتهم فى تكرار مخاطبته لجهاز التنظيم والإدارة بسرعة توفير تلك الدرجات .

لاحظوا يطالبببببببببببببببببببببببببببببببببببببببب ب حررررررررررررررررررررررام
لن ما يحصل عبراه عن مماطله حسبى الله ونعم الوكيل
قديم 08-07-2011, 11:28 PM
الصورة الرمزية ام رهف
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خليل المسيرى مشاهدة المشاركة
"العبد" يطالب التنظيم والإدارة بتوفير درجات تعيين أوائل الأزهر

الثلاثاء, 05 تموز/يوليو 2011 10:49

كتبت – فوقية ياسين

جدد الدكتورأسامة العبد رئيس جامعة الأزهرمطالبته لجهاز التنظيم والإدارة بسرعة توفيردرجات لتعيين أوائل الدفعات بكليات الجامعة على أن يتم توزيعهم بعدالة مطلقة حرصا على حقوقهم مطالبا الخريجين بالتريث ومراعاة ظروف البلاد وعدم اللجوء إلى الإضراب أو التظاهر بما يسئ إلى الطالب الأزهرى وانتظار توفير تلك الدرجات لتعيينهم معيدين بكلياتهم .
وكان العبد قد وعد أوائل الخريجين لأكثر من مرة بتحقيق مطالبهم حتى يفضوا اعتصامهم المتكرر داخل الجامعة ثم مجلس الوزراء إلا أنه عاود تهدئتهم فى تكرار مخاطبته لجهاز التنظيم والإدارة بسرعة توفير تلك الدرجات .

لاحظوا يطالبببببببببببببببببببببببببببببببببببببببب ب حررررررررررررررررررررررام
لن ما يحصل عبراه عن مماطله حسبى الله ونعم الوكيل
مستر خليل
شكرا جزيلا لك
قديم 08-07-2011, 11:35 PM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

الظاهر كدة ان الحكومة هتزل الواحد عشان الوظائف دى

والله والله بواقى نظام مبارك الفاسد لسة موجودين وفى الحكومــــــــــة كمان

كل شوية النحاس بية يطلع يقول عندنا مليون وظيفة حكومية هنعلن عنها فى شهر سابعة

والظاهر انة بيعلن عنها فى دولة تانية يمكن يكون نسى واعلن عنها فى الصومال او السودان او الهند

حد يعرفة يا جماعة والنبى انة بيعلن غلط هههههههههههههه

موضوع مغلق

العلامات المرجعية