اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 23-08-2009, 02:31 PM
الصورة الرمزية براءة
براءة براءة غير متواجد حالياً
طالب جامعي

براءة is an unknown quantity at this point

ضد الاختلاط طبعاً
قديم 23-08-2009, 02:36 PM
مارينا عوض زاهر مارينا عوض زاهر غير متواجد حالياً
عضو جديد

مارينا عوض زاهر is on a distinguished road
Icon114

فى البداية ممكن أقول ان لكل أمة خلق وان خلق أمتنا الاسلامية هى الحياء طبعا الحياء معناه كبير أوى ولايعنى على الاطلاق الخجل ولكن احنا لو طبقنا بس الخلق ده فى حياتنا هيؤدى أن ينصلح حالنا لأن لو لديك حياء يبقى هتخاف تعمل حاجة غلط هتخاف تعصى ربك وهتحرص على طاعته هتخاف على زميلتك فى الجامعة وتعتبرها زى أختك هتعمل الخير ومش هتستنى الشكر من حد أعتقد أن مفيش مانع من الاختلاط بس مع الاحتفاظ بخلق الحياء فى رعاية الله اشكرك اولا وثانيا كلااااااااامك تمام اذا اعتبرنا نفسنا اخواات استحالة يبقى فى مشاكل واولا واخيرا الحرص على رضا الله هو الاهم والحياء اساسى لاى حد بس زيادته تقلبه لضده ويبقى انطوائية ومرض نفسى وشكراااااااااااا جزيلااااااااااااااااا
قديم 23-08-2009, 02:37 PM
Khaled Soliman Khaled Soliman غير متواجد حالياً
معلم أول أ لغة إنجليزية

Khaled Soliman has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة closed forever مشاهدة المشاركة
فى البداية ممكن أقول ان لكل أمة خلق وان خلق أمتنا الاسلامية هى الحياء
طبعا الحياء معناه كبير أوى ولايعنى على الاطلاق الخجل
ولكن احنا لو طبقنا بس الخلق ده فى حياتنا هيؤدى أن ينصلح حالنا
لأن لو لديك حياء يبقى هتخاف تعمل حاجة غلط هتخاف تعصى ربك وهتحرص على طاعته
هتخاف على زميلتك فى الجامعة وتعتبرها زى أختك
هتعمل الخير ومش هتستنى الشكر من حد
أعتقد أن مفيش مانع من الاختلاط بس مع الاحتفاظ بخلق الحياء
فى رعاية الله
أخي الكريم بارك بارك الله فيك ولكن كما أن الحياء خلق من أخلاق الإسلام فقد قال الرسول صلي الله عليه وسلم ما إجتمع رجل وأمرأة إلا وكان الشيطان ثالثهما
فلا يجوز أن نختلط بالنساء ونقول سينفعنا وينفعهم الحياء كما ستجد المذيد في الرابطين التاليين

أرجوا أن يكون في هذا الرابط فائدة
كلام الرسول عن الإختلاط
وأيضاً هذا الرابط
العلاقات العاطفية قبل الزواج!!!
قديم 23-08-2009, 02:40 PM
الصورة الرمزية Drsara
Drsara Drsara غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( صيدلة طنطا )

Drsara is on a distinguished road

انا مع الفئة التالتة على فكرة لكن علاقة بحيطها الادب ولا حترام والتدين وشكرااااااا على الموضوع دة وعلى فكرة رابط دكتور خالد سليمان حلو جدااااا جراكم الله خير
قديم 23-08-2009, 02:41 PM
الصورة الرمزية القائد السفاح أبو العباس الاسود
القائد السفاح أبو العباس الاسود القائد السفاح أبو العباس الاسود غير متواجد حالياً
طالب ثانوى ( الصف الثالث )

القائد السفاح أبو العباس الاسود is on a distinguished road

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

موضوعك هذا ليس بوليد اليوم و أنما هو بوليد ثقافة مجتمع تتجدد و تتاثر بمتغيرات و تخضع أيضا لمتغيرات أخرى

من خلال الولد و البنت أنفسهم

فالمشكلة هنا : الكبت الشديد الذى يعيشه المجتمع مما تسبب عند دخول المدرسة الى الجامعة الكثير من

المشاحنات بينهما و الزواج العرفى ............ الخ

لكن أنى فى الاول و الاخر

كم تمنيت ان أكون طالبا فى جامعة الازهر لان الطبيعى عدم الاختلاط و لكن

أنى اريد و لكن على بالواقع و الله الهادى

قديم 23-08-2009, 02:43 PM
عضو جديد

Icon114

المشاركة الاصلية كتبت بواسطة m.e.m.sوردى انا كالاتى:شكراااااااا على التعليق وتمام اوى ان الاحتراام المتبادل يكون موجود وان الادب والاحترام هما اساس حل القضية من اولها وان عدم وجودهم معناه مشاكل احنا ف غنى عنهاوالفئة التالتة من وجهة نظرى هى افضل وانجح فئة بس فى كلااااااااام كويس هتشوفوه ف الحلقة التالتة قريباااااااااااااا وشكرااااا جزيلاااااااااااااا
قديم 23-08-2009, 02:45 PM
الصورة الرمزية Drsara

الانسان بايدة يعمل كل حاجة صح او غلط لكن لازم يكون الضمير مراقب لينا وادبنا صوب اعيننا وديننا درع الحماية والوقاية ويارب يكون راى ممكن ينفع
قديم 23-08-2009, 02:48 PM
عضو جديد

طبعا جامعات الازهر فعلا بتمنع الاختلااااط تماما بس انا شايفة ان منع الاختلاط تماما مش علاج للمشكلااات اللى ممكن تنتج عنه لان اللى عاوز يغلط بيغلط واللى متربى صح واخر تمام مهما حصل عنده مبادئ مش هيتخلى عنها والا كانوا كل طلاااب الجامعات العادية مذنبين من وجهة نظر المجتمع علينا مواجهة مشكلااااااتنا لا الهروب منها وشكراااااا جزيلاااااااااااااااااا
قديم 23-08-2009, 02:55 PM
عضو جديد

ردى على دكتورة سارة اشكر حضرتك على رايك وطبعا اى حد رايه ينفع مادمنا ننافش الموضوع بموضوعية وايجابية وعند حضرتك حق ان الضمير مهم جدا مش بس كعلااااااج لمشكلاات الاختلاط ولكن كعلااج لكل حاجة غلط ممكن نقع فيها لو مصحيناش ضميرنا وممكن نتفاداها لو بس حكمنا ضميرنا على افعالنا وربنا يبعدنا عن شر الضمير النااااااااائم وشكراااا جزيلاااااااا
قديم 23-08-2009, 02:58 PM
الصورة الرمزية The Philosopher
The Philosopher The Philosopher غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( كلية علوم )

The Philosopher is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled soliman مشاهدة المشاركة
أخي الكريم بارك بارك الله فيك
وبارك الله فى حضرتك وجزانا واياكم خيرا
ولكن كما أن الحياء خلق من أخلاق الإسلام فقد قال الرسول صلي الله عليه وسلم ما إجتمع رجل وأمرأة إلا وكان الشيطان ثالثهما
أعتقد حضرتك أن الاختلاط المراد أو الذى تقصده صاحبة الموضوع ليس المقصود به هذا المعنى على الاطلاق
ولكن الاختلاط فى وجود أخرون وليس اختلاط بين رجل وامرآة فى عزلة عن الآخرين فيكون الشيطان ثالثهما كما فى الحديث
ولكن أنا أيضا لم أكن أقصد بقولى أن مفيش مانع من الاختلاط أنه عادى أن يحدث اختلاط بين الشاب والفتاة كالأصدقاء مثلا بس بقول أن الاختلاط ده بيكون لو مثلا فيه طلب أو أى حاجة يعنى من أجل الاستفادة فى مجال العلم وبس ده كل قصدى
فلا يجوز أن نختلط بالنساء ونقول سينفعنا وينفعهم الحياء كما ستجد المذيد في الرابطين التاليين
أعتقد أن الانسان الذى يتحلى بخلق الحياء فى أى موقف كان يستطيع أن يقوم بما يرضى ربه ويرضيه هو أيضا لأن هذا الانسان أعتقد أنه المؤمن الحق الذى يخشى الله عز وجل
ومن حديث الرسول صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم (اذا لم تستح فاصنع ماشئت ) دعوة لأن نتحلى بهذا الخلق لأن بدونه يتحول المجتمع الى مجتمع فوضوى وينهار هذا المجتمع
ومادام الانسان يتحلى بالحياء فانه يعرف كيف يتعامل مع الأخرين من كلا الجنسين
والاختلاط فى أماكن العمل والأماكن التى نقضى فيها مصالحنا ليس عيبا على الاطلاق
أرجوا أن يكون في هذا الرابط فائدة
كلام الرسول عن الإختلاط
وأيضاً هذا الرابط
العلاقات العاطفية قبل الزواج!!!
شكرا جزيلا لحضرتك على الرابطين وان شاء الله تكون مفيدة
فى رعاية الله

آخر تعديل بواسطة The Philosopher ، 23-08-2009 الساعة 03:01 PM
قديم 23-08-2009, 02:59 PM
عضو جديد

طبعا يا جماااعة من فضلكم الناس اللى بتعارض بشدة يعنى من الفئة الاولى يا ريت يقولوا اسباب ومبررات لان الطريق السليم لمناقشة اى موضوع والوصول الى حل لسلبياته هو اننا نقول ليه بنرفض او ليه بنقبل واى حد عاوز يقول اى حاجة فى اطار الموضوع يتفضل برايه ولكم جميعاااااااااااااااا جزيل الشكرررررررررررررررر
قديم 23-08-2009, 03:06 PM
عضو جديد

انا طبعا مقصدش الانفرااااااااااد بين الرجل والمرأة على الاطلااااااق انا بناقش موضوع محدد ملهوش علاقة بوجود الرجل والمراة بمفردهما انا اقصد الاختلااط الجامعى بين الطلاااب والطالبات يعنى فى العلم والدراسة ومجال الابحاث وما يخص ذلك فقط لا غيروشكراااااااااااااااا جزيلا ااااااااااااااا على المشاركات واتمنى المزيد
قديم 23-08-2009, 03:36 PM
مهند سعيد مهند سعيد غير متواجد حالياً
عضو جديد

مهند سعيد is on a distinguished road

طبعا انا اشكر الاستاذ (مارينا عوض )على انه فتح الموضوع ده اما رايى فهو انه لامانع ان البنت تتكلم مع الولد ولكن عند الضرورة مش على الفاضى والمليان يعنى مثلا (واحد ة او واحد يدى التانى المحاضرة اللى فاتته او يجوبه على سؤال او 000000)وطبعا الشباب بس( مش كلهم) هيروحوا يخدوا المحاضرات من البنات مش بغرض انه واد شاطر لا ده عشلن يتكلم مع بنت من البنات اى بنت المهم عنده يكلم وخلاص وهجيب من الاخر انا راجل مسلم والقران بيقول (ولا متخذى اخدان ) سورة المائدة واخدان يعنى اخلاء او اصحاب بيكلموه بعض يعنى يا جماعةالولد لايجوز شرعا انه يصاحب او يكلم البنت فى المحمول ولا فى الجامعه على حاجات تافه وش مهمه وطبعا فى بنات ما بتصدق ان الولد يكلمها وتقولو ا شكرا (يامحمد ) مع ابتسامه خفيفه تخلى الواد يحس ان البنت بتموت فيه ومن هنا بتبدا العلا قه الحرام بين الو لد والبنت والمثل نيقول (ابعد عن الشر وغنيلوه) وطبعا انا عارف انا النصيحه والحاجه الصح اتقل شى على النفس البشريه لكن بعون الله تكون احب شى لنا وشكرا

آخر تعديل بواسطة مهند سعيد ، 23-08-2009 الساعة 04:29 PM
قديم 23-08-2009, 10:26 PM
الصورة الرمزية Drsara

على فكرة يا اخ مهند انتى تتطرقت لنقطة صهبة جدااا لانك دخلت فى عنان الموضوع لا ن ممكن البنت تكلم الولد لكن مش على الفاضى والمليان البنت تكلم ولد لكن ممكن يتكلموا فى اصول الاحترام فقط ولا فضل عدم الكلام خالص لا ن مش كل ولد عائل وكل بنت عائلة ممكن يفهموا سمو العلاقة المحترمة وايضا الناس الى حواليم فاحسن حاجة عدم الحديث الافى اصعب الامور وفى اطار الاحترام والتدين
قديم 23-08-2009, 10:29 PM
الصورة الرمزية Drsara

على فكرة المفروض نعمل حاجة علشان نوعى الناس عن علاقة البنت مع الولد والسلبيات والايجابيات ومتى وكيف ولماذا يتكلموا الاولاد والبنات

العلامات المرجعية