اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: امتى عايكون الربنامج
الصبح الساعة 11 او 10 4 10.26%
العصر عالساعة 5 1 2.56%
بالليل عالساعة 8 7 17.95%
بالليل خااالص الساعة 11 او 10 27 69.23%
المصوتون: 39. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 10-02-2011, 11:18 PM
الصورة الرمزية تغريد الطيور
تغريد الطيور تغريد الطيور غير متواجد حالياً
عضو قدوة
المركز الثاني عن مسابقة العام في الاسبوع السادس

تغريد الطيور is on a distinguished road

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

معكم نور الايمان و برنامج " هاتتحل المشكلة عالهوا "

و الان الفقرة الاولى

و ساتى لكم ببعض النصائح التى اعجبتنى و ارجو ان تنال اعجابكم :

أمور ينبغي تجنبها أثناء عملية الاستذكار.
  • المذاكرة على السرير لأنه مدعاة لتسرب النعاس .
  • المذاكرة بطريقة جماعية في مجموعة تضم عددا كبيرا من الطلاب.
  • سماع الموسيقى والأغاني الصاخبة أو غيرها أثناء المذاكرة لأنها تشتت الذهن وتؤدي إلى عدم استيعاب المذاكرة
  • الإكثار من تناول المنبهات كالشاي أو القهوة أو تناول الحبوب المنبهة فهذا يؤدي إلى الإدمان والتعود وإرهاق الذهن والجسم.
  • استخدام الضوء الخافت.
  • المذاكرة في الأماكن العامة كالسوق مثلا .
  • الاعتماد على المذكرات والملخصات التي يعدها الآخرون وبخاصة التجارية منها.
  • الغياب في الأيام الأخيرة من العام الدراسي.
  • تأجيل الاستذكار إلى وقت متأخر من العام الدراسي.
  • عدم التعامل مع الامتحانات التجريبية بالصورة المناسبة

قديم 10-02-2011, 11:33 PM
عضو قدوة

و الان معكم الفقرة الثانية

و سوف اتناول مشكلة العضوة " الاميرة اميرة "

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Princess Amira مشاهدة المشاركة
بجد فكرة اكثر من راااااااااااائعة و موضوع مفيد جدا
انا قرات ال5 حلقات(اخد مني وقت طويلبس بجد الفكرة شدتني)و استفدت منكم كتير جدا خاصة في الفقرة الاولى من البرنامج على مدار ال5 حلقات
جزاكي الله كل خير يا قمر
بالتوفيق
معلش انا عندي مشكلة و ممكن تكون عند ناس كتير انا عرضتها قبل كدة و هعرضها تاني
انا في تانية ثانوي بس قصرت اوي في بداية السنة و مكنتش بذاكر كتير على عكس معظم الاعضاء اللي بيقولوا انهم كانوا بيذاكروا اوي في بداية السنة و بعدين معدل مذاكرتهم قل
المهم ان دلوقتي فاضل اقل من 4 شهور على امتحانات الثانوية و انا دلوقتي في ازمة دراسية فالبتالي مش بنام غير 3 ساعات بس في اليوم و مش بالليل بنام بالنهار من 3 ل 6 و باقي الوقت مقسم بين المذاكرة و وجبات الغدا و الفطار و احيانا النت او متابعة اخبار البلد.و انا على الحال ده بقالي 4 او 5 ايام
طبعا انا حاسة بارهاق و تعب شديد نتيجة قلة النوم بس انا مفيش قدامي حل تاني غير كدة
يا ريت لو عندك حل تلحقيني بيه و شكرا جدااااااااا على طرح البرنامج الاكثر من مدهش ده و ربنا يوفقك و يوفق الجميع

بصى يا حبيبتى لازم تنظمى وقتك و ماينفعش تنامى 3 ساعات هاتتعبى جداااااا

اولا : بلاش موضوع التليفزيون دا خلى اى حد من اخواتك ينقلك الاخبار و بكدة مش هاتطعطلى باذن الله

ثانيا : كما قلت سابقا حذاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااارى النت لالالالالالالالالالالا دى اكتر حاجة بتضيع الوقت و سالى مجرب

ثالثا : انتى ممكن تعملى اللى انا هاقولهولك دلوقتى

انتى مثلا تصحى فى الفجر " تصلى الفجر " و على فكرة صلاة الفجر دى بتظبط اليوم كله تمااااااام و برده اسئلى مجرب ,,,, و بعد كدة هاتذاكرة من 6 الصبح الى 2 الضهر " 8 ساعات مذاكرة " كويسة جداااااااا ,,و تروحى الدروس " قولى لغاية 6 بليل " متهايقلى مش بتزيد عن كدة " و ترجعى كدا تتشطفى او تستحمى عشان تفوقى و تعملى شوية تمرينات و شوية ترفيه تبقى الساعة 8

تروحى تذاكرى لغاية الساعة 11 او 11.5 عشان تصحى 6 او 5.5 و بكدة تكونى نمتى " من 11 الى 6 " 7 ساعات رووعة

و باذن الله تعملى جدول حل امتحانات حلو و تروحى كدا تقربى من ربنا و تصلى الصلاوات فى اوقاتها و تقرى سورة الكهف كل جمعة و باذن الله يكون دا الحل

و اتمنى اكون افدتك و بالتوفيق
قديم 10-02-2011, 11:56 PM
عضو قدوة

و الان الفقرة الثالثة

و لقد وعدتكم بان تكون العضوة اسطورة الاحزان هى التى تشرفنا فى الحلقة الماضية

لكنها لم تاتى و لم تختار العضوة التى تليها

لذلك فانى سوف اختار العضو\ة بعد قليل انتظروها

و هذه هى الاسئلة
ـــــــــــــــــــــــ
ايه اكتر مادة بتحبيها و ليه ؟

ايه اكتر مادة بتكرهيها و ليه ؟

نفسك تطلعى ايه و ليه ؟

بتأيدى موضوع السهر ؟

بتذاكرى على حوالى كام ساعة " ماتخافيش احنا هنا اخواتكمش هانحسدك " ؟

ايه اكتر وقت بتحبى تذاكرى فيه ؟

ايه اكتر مشكلة بتواجهك اثناء المذاكرة ؟

مكان الامذاكرة عندك مناسب ؟

ايه اخبار اصحابك بيشجعوكى و لا ايه ؟

خلاص كفاية كدة عشان مانعلطيش

و اختارى بقى العضوة او العضو اللى جاى
قديم 11-02-2011, 12:01 AM
عضو قدوة

و الان الفقرة الرابعة

و هى الفاكهة

و قد جئت لكم بموضوع اعجبنى عن ادمان النت

و ارجو ان ينال اعجابكم انتم
1.الإدمان هو عدم قدرة الإنسان على الإستغناء على شيء ما ، بصرف النظر عن هذا الشيء ,طالما استوفى بقية شروط الإدمان من حاجة إلى المزيد من هذا الشيء بشكل مستمر حتى يشبع حاجته حين يحرم منه .

إن أول من وضع مصطلح «إدمان الإنترنت» InternetAddiction، هي عالمة النفس الأميركية كيمبرلي يونغ Kimberly Young، التي تعد من أولى أطباء النفس الذين عكفوا على دراسة هذه الظاهرة في الولايات المتحدة منذ عام 1994.. وتعرف «يونغ» «إدمان الإنترنت» بأنه استخدام الإنترنت أكثر من 38 ساعة أسبوعياً و هذا التعريف بنظري خاطئ و يبتعد عن الدقة كون الإنترنت أضحت فضاء للعمل و العمليات التجارية و الحكومية وإدارة الشركات والتواصل مع الموظفين و الزبائن في معظم أنحاء العالم.

قبل أن ننطلق لإسباب إدمان الأنترنت يجب ان نسأل انفسنا

هل نحن من مدمني الأنترنت؟؟

أسأل روحك هذه الأسئلة:

هل تشعر برغبه شديده او شوق لدخول الشبكة؟؟؟؟

هل يتملكك شعور بالنشاط و النشوة اثناء التجوال في الانترنت؟؟؟؟

هل يحدث منك اهمال لالتزامات اخرى وربما تضررت علاقات هامه في حياتك
بسبب النت؟مثلا (مشاكل مع الاهل ،الزوجة ، العمل ،الدراسة)؟؟؟

هل تشعر -بشيء- من الاكتئاب في حالة الابتعاد قسريا عن الانترنت لظروف
السفر اوغير ذلك من الأسباب التي تجبرك عن الإبتعاد عن الإنترنت؟؟

من خلال تصفحي لأسباب ادمان الأنترنت وجدت أن هناك اسباب مباشرة مثل: الmessenger أو chat بشكل عام و مواقع التعارف(facebook),الموسيقى وانزال الاغاني,الجنس والمواقع الاباحية البحث عن المعلومات الزائدة عن الحد عبر الإنترنت هي من اكثر الأسباب المباشرة التي تؤدي إلى إدمان الأنترنت .

اما الأسباب الغير مباشرة فتتجلى بالشعور بالراحة عند استعمال اسم مستعار فهو يوفر السرية ونوعا من السيطرة. حيث يحقق الخيال, ويمكن الشخص من الظهور بالمواصفات التي يريدها,سهولة الاستعمال فهو متوفر وتكلفته ليست عالية ,الهروب من الواقع الى واقع بديل حيث يجد فيه المبحر ما ينقصه في حياته ويتبنى شخصية يفتقدها في واقعه.

أعراض الادمان على الإنترنت

ان ادمان الانترنت قد يترك آثارا نفسية, اجتماعية وجسدية ويجب معالجته معالجة مهنية كأي نوع من انواع الادمان.

ان الأعراض النفسية والاجتماعية لإدمان الإنترنت تشمل :

1 ـ اشتهاء المدمن موضوع إدمانه دائماً ( العاب, افلام, مراهنات ...).

2 ـ الألم الشديد , العصبية والتوتر عند مفارقة الحاسوب.

3 ـ اضطراب المزاج ,الضيق والتأفف.

4- خلافات مع العائلة والاصدقاء.

5 ـ انخفاض في المستوى التعليمي.

6 ـ الابتعاد عن الفعاليابت الاجتماعية او التقليص منها.

7-عدم السيطرة على الوقت ومدة الابحار.

هذه الاعراض قد تسبب الوحدة، والإحباط، الاكتئاب، والقلق لان الادمان يبعد الشخص عن حياته الاجتماعية.

أماالأعراض الجسدية تشمل:

1- التعب ,الخمول , الأرق والحرمان من النوم.

2- آلام الظهر والرقبة.

3- التهاب العينين.

4- التعرض لمخاطر الإشعاعات الصادرة عن شاشات أجهزة الاتصال الحديثة،وأيضاً تأثير المجالات المغناطيسية الصادرة عن الدوائر الالكترونية والكهربية.

و عن المضار النفسية يتحدث العلماء النفسيون عن عالم وهمي بديل تقدمة شبكة الإنترنت وتطبيقات الكمبيوتر مما قد يسبب آثار نفسية هائلة خصوصاً على الفئات العمرية الصغيرة حيث يختلط الواقع بالوهم وحيث تختلق علاقات وارتباطات غير موجودة في العالم الواقعي قد تؤدي إلى تقليل مقدرة الفرد على أن يخلق شخصية نفسية سوية قادرة على التفاعل مع المجتمع والواقع المعاش.

أن ادمان الانترنت لا يصيب البالغين فقط بل الاطفال ايضا خاصة مع توافر الجديد كل يوم في ألعاب الكومبيوتر، وهذا الادمان ينعكس سلبيا وبشكل أكبر من البالغين على حياة الطفل ومواعيد نومه ودراسته ويصبح انطوائيا لا يخرج مع اصدقاءه أو يمارس اى هوايات أخرى سوى الجلوس على الشبكة بلا كلل أو ملل.

وفي دراسة اميركية حديثة حول ظاهرة ادمان الانترنت أكد العلماء ان 5 ـ 7% من مستخدمي الانترنت مصابون بما يعرف بإدمان الانترنت.

ان ادمان الانترنت سيؤدي حتما الى تحطيم معاني المجتمع خاصة ان الكثير من الآباء أصبحوا لا يملكون زمام الأمور حيال ادمان أبنائهم للانترنت، هذا بالاضافة الى ان غرف الدردشة أصبحت بالفعل المكان الوحيد الذي يستطيع فيه الانسان العربي الحديث بصراحة بلا أي خوف ويقول ما لا يستطيع ان يقوله أمام الأخرين سواء كان ذلك في السياسة أو الجنس، فهو يفرغ كل ما يعانيه من احباط وكبت جنسي ومشاكل عبر الانترنت، لذلك يغرق مدمن الانترنت في عالم افتراضي يمكن أن يؤدي به في النهاية الى الانفصال التام عن حياته الواقعية

أما البالغون فلا رقيب عليهم غير أنفسهم، وعلى مدمن الانترنت أن يعي حينما يجلس في كل مرة أمام الانترنت انه قد يفقد الكثير بسبب انعزاله عمن حوله سواء كان ذلك على المستوى الشخصي أو الاجتماعي أو العملي.
العلاج
إن ادمان الأنترنت مثل إدمان المخدرات له درجات ومستويات و على اساسها يتم العلاج ففي حالات الإدمان المبكر يتم العلاج ب:

1-معرفة السبب : ما الذي يجعلنا نكثر من الابحار في الشبكة؟ , هل نرى في الإنترنت وسيلة للهرب من المشاكل اليومية؟

2- وضع الحدود وتنظيم الوقت: يجب ان نحدد اين نبحر, كم من الوقت. (يمكن استخدام ساعة منبه للتذكير بانتهاء الوقت المخصص للابحار).

3- تنظيم فعاليات اجتماعية: ايجاد بدائل مثل الالتزام بدورات, ممارسة الرياضة , الالتقاء بالاصدقاء.

4- التوجه وطلب المساعده من البالغين (طلب مساعدة مهنية).

5- الثقة بالنفس وإقامة علاقات اجتماعية مباشرة وجهًا لوجه

أما بالنسبة لحالات الإدمان المستعصية فيجب مراجعة الأطباءالنفسيين و على هذا الأساس قامت في معظم الدول الغربيةعيادات ومشافي لمعالجة إدمان الإنترنت نظرا للخطر الكبير الذي تحمله على المجتمع و هنا السؤال يطرح نفسه هل مجتمعنا بحاجة لمثل هذه العيادات؟؟

أخيرا

لقد أصبحت اغراءات غرف الدردشة وتصفح الانترنت لأبناء هذا الجيل لا تقاوم وقد تصل بالفعل الى حد الادمان خاصة في الدول العربيةلهذا فان الترشيد والاستخدام المعتدل للشبكة سيغني عن الكثير من الخسائر التي قد تهدد المجتمع بالكامل اذا لم ندرك الخطورة، فلا نريد ان نسمع يوما ان يكون الحل لانقطاع التيار الكهربي فجأة عن الكمبيوتر هو الانتحار!
قديم 11-02-2011, 12:10 AM
عضو قدوة

و الان الفقرة الخامسة

و هى فقرة الفرفشة

و دلوقتى جاوبو على الفزورة دى

و بقولها مرة تانى " حذارى العششششششششش "

- إنسان وزوجته لا هو من بني آدم و لا هي من بنات حواء؟

يلا مستنية اجابتكم

و الان انتهت حلقتكم

و قد كانت معكم نور الايمان و برنامج " هاتتحل المشكلة "

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
قديم 11-02-2011, 12:13 AM
الصورة الرمزية NeVeR CoMe BacK
NeVeR CoMe BacK NeVeR CoMe BacK غير متواجد حالياً
عضو متألق

NeVeR CoMe BacK is on a distinguished road

معلومات مفيدة جدا يا نور وفعلا الناس دلوقتى بقت مدمنة نت بطريقة رهيبة جدا انا مثلا فى الاجازات تقريبا بقضيها كلها ادام النت يعنى ممكن اقعد فى اليوم الواحد حوالى 16ساعة متواصل وفعلا ببقا مدمنة جداااا ليه من الفراغ اللى احنا فيه عارفة لو فيه شغل للشباب وحاجات تنشطهم وتخلي دماغهم مشغولة بالاشياء الجاده المفيدة للمجتمع ساعتها هتلاقى عدد مدمنى النت قل جدا وان شاء الله انا متفائلة خير بعد الاحداث اللى حصلت فى مصر فى الفترة الاخيرة واللى ان شاء الله هتغير عصر الفساد اللى كنا عايشين فيه من اكتر من 30 سنة عصر الفوضى والواسطة والبقاء للاقوى وطبعا انتى فاهمانى فأكيد حاجات كتير فى مصر هتتغير من ضمنها عقول الشباب يعنى احنا متفائلين خير ان شاء الله وربنا يسهل ومرسيه مرة تانية علا مجهودك العبقرى ده
معلش بقا طولت ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
لأيام فيها راحة البال عشان كنا ساعتها ~عيال~ ،،،
~~ ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب !! ...~~

قديم 11-02-2011, 12:14 AM
teddy eddie teddy eddie غير متواجد حالياً
عضو خبير

teddy eddie is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nour Eleman مشاهدة المشاركة
و الان الفقرة الخامسة

و هى فقرة الفرفشة

و دلوقتى جاوبو على الفزورة دى

و بقولها مرة تانى " حذارى العششششششششش "

- إنسان وزوجته لا هو من بني آدم و لا هي من بنات حواء؟

يلا مستنية اجابتكم

و الان انتهت حلقتكم

و قد كانت معكم نور الايمان و برنامج " هاتتحل المشكلة "

سيدنا ادم وحواء
قديم 11-02-2011, 12:01 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just imagine مشاهدة المشاركة
معلومات مفيدة جدا يا نور وفعلا الناس دلوقتى بقت مدمنة نت بطريقة رهيبة جدا انا مثلا فى الاجازات تقريبا بقضيها كلها ادام النت يعنى ممكن اقعد فى اليوم الواحد حوالى 16ساعة متواصل وفعلا ببقا مدمنة جداااا ليه من الفراغ اللى احنا فيه عارفة لو فيه شغل للشباب وحاجات تنشطهم وتخلي دماغهم مشغولة بالاشياء الجاده المفيدة للمجتمع ساعتها هتلاقى عدد مدمنى النت قل جدا وان شاء الله انا متفائلة خير بعد الاحداث اللى حصلت فى مصر فى الفترة الاخيرة واللى ان شاء الله هتغير عصر الفساد اللى كنا عايشين فيه من اكتر من 30 سنة عصر الفوضى والواسطة والبقاء للاقوى وطبعا انتى فاهمانى فأكيد حاجات كتير فى مصر هتتغير من ضمنها عقول الشباب يعنى احنا متفائلين خير ان شاء الله وربنا يسهل ومرسيه مرة تانية علا مجهودك العبقرى ده
معلش بقا طولت ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ااه و الله عندك حق ادمان النت دا ظاهرة عجيبة فعلا

و باذن الله فعلا تتصلح احوال مصر زى ما قولتى يا حبيبتى

الف شكر ليكى
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة teddy eddie مشاهدة المشاركة
سيدنا ادم وحواء
براااااااااااااااااااااااااااااااافووووووو احفظى رقمك تانى رقم 6
قديم 11-02-2011, 08:51 PM
الصورة الرمزية أسطورة الأحزان
أسطورة الأحزان أسطورة الأحزان غير متواجد حالياً
طالبة جامعية
أداب عين شمس

أسطورة الأحزان is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour eleman مشاهدة المشاركة
و الان الفقرة الثالثة

و لقد وعدتكم بان تكون العضوة اسطورة الاحزان هى التى تشرفنا فى الحلقة الماضية

لكنها لم تاتى و لم تختار العضوة التى تليها

لذلك فانى سوف اختار العضو\ة بعد قليل انتظروها
أستنوه بس هتشفوا حد غيرى أزى بعتتذر عن التأخير غصب عنى ظروف وجوبات بقى

و هذه هى الاسئلة
ـــــــــــــــــــــــ
ايه اكتر مادة بتحبيها و ليه ؟
علم النفس والأجتماع بحبها لأسباب كتير بس أهمها بتساعدنى فكيفية التعامل مع الأطفال وعلاج مشاكلهم النفسيه وغيرها لانى أعشق الأطفال ووجودى معهم دائما هو سر سعادتى

ايه اكتر مادة بتكرهيها و ليه ؟
الجولوجيا هو انا مش بكرهها اوى بس انا مكنتش بزكرها أول بأول فتركمت عليا وهى أصلا طويله فبقت بالنسبالى هم كبيييير

نفسك تطلعى ايه و ليه ؟
نفسى أكون أستاذة علم نفس أنا شايفه أن ده هيكون أنسب مجال ليا وبعدين بجانب التدريس عندى طموحات فى مشاريع تانيه بقى ربنا يوفقنى فيها

بتأيدى موضوع السهر ؟
لأ خالص انا كنت بسهر بس ومبنامش ساعات بس مش زى مذاكرة بدرى بس بردوا كل واحد واللى يريحوا لاننا اكيد مش زى بعض فى ناس مبتعرفش تذاكر غير باليلل ولما تسهر بس عموما ده بيختلف من شخص لأخر

بتذاكرى على حوالى كام ساعة " ماتخافيش احنا هنا اخواتكمش هانحسدك " ؟
تحسدونى ايه بس ربنا ستار هو انا مش بحدد لنفسى وقت لما بخلص بقوم او بمعنى اصح لما بزهق بقوم اوعوا حد يعمل زيى هيندم لازم تتحلوا بالصبر وتخدوا المزاكرا عن حب علشان توصلوا للى عاوزينوه

ايه اكتر وقت بتحبى تذاكرى فيه ؟
انى اصحى الساعه 6صباحا وافطر واشرب شاى ليبتون سخن فى البلكونه وأدخل أذاكر يااااه بيبقى اجمل وقت بالذات بقى لو نمت بادرى وصحيت على الفجر صليت وذكرت ربنا وتأملت السما شويه ودعيت ربنا وأعدت أزاكر ساعتها أحسن وقت ببقى ذاكرت فيه

السرحان علشان كدا بنصحكم لما تذكروا ياريت ترموا كل حاجه ممكن تشغلكم عن مذاكرتكم ورا ظهركم ولو مش هتعرفوا تعملوا كدا فياريت قبل ما تذاكروا تحولوا تحلوا اى مشكله او ضغط نفسى او هم هتسألونى أزاى الحل بسيط هتتدخلوا للوضوء بعد كدا للصلاه بعد كدا للأستغفار والدعاء وكل ده مش هياخد وقت بس هترتاحوا حتى من اى ذرة هم فى تانى حاجه الملل وده حله ان منوصلش مدة المذاكرا متوصله ياريت تبقى منفصله يعنى كل ساعتين يكون فى راحه

نعم مناسب بس انا مليش مكان مذاكره محدد اصلى بمل بسرعه أنا بقى بتحدى الملل بأنى أغير مكان مذاكرتى كل لما أزهق ده لما بذاكر يعنىساعات بذاكر على مكتبى ساعات بذاكر وأنا واقفه وساعات على السفره ساعات فى البلكونه وساعات فى المطبخ (متسألونيش أزاى)

ايه اخبار اصحابك بيشجعوكى و لا ايه ؟
كان فى ناس زمان أعرفهم معرفش ازاى كنت بسميهم اصحابى هما سبب لغبطه كبيرا فى حياتى الحمدلله بس ياريت اللى يختار الصديق يختار صح يختار حد كويس يشجعوا على الصح ويحققوا سوا اهدفهم معنديش أصحاب دلوقتى بس أتعرفت على انسانه كويسه جدا هنا فى المنتدى نفسى انا وهى نكون اصحاب لانى بجد انا وهى مطمنين لبعض وبنواصل بعض من حين لأخر

خلاص كفاية كدة عشان مانعلطيش
تعطلونى ايه انا اللى كفايه طولت عليكم

و اختارى بقى العضوة او العضو اللى جاى
العضو هانى الشرقاوى
شكرا على الموضوع موضوع جميل وشكرا على اختيارى للمشاركه معكم
أشكرك أختى فى الله واتمنى ان تكونى بخير
قديم 11-02-2011, 10:11 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسطورة الأحزان مشاهدة المشاركة
شكرا على الموضوع موضوع جميل وشكرا على اختيارى للمشاركه معكم
أشكرك أختى فى الله واتمنى ان تكونى بخير
عفوا يا قمر

و اشكرك على نصايحك الجميلة و ان شاء الله يكون العضو " هانى الشرقاوى فى الحلقة القادمة
قديم 11-02-2011, 10:21 PM
عضو قدوة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

معكم نور الايمان و برنامج " هاتتحل المشكلة عالهوا "

و الان الفقرة الاولى

و الان سوف اتناول خمسة مواضيع هااامة جدااا عن الامتحانات

و الموضوع الاول كالاتى

ستة حالات أساسية لامتحان ناجح ..
ـ دخول الطالب إلى قاعة الامتحان : وهو مدرك تماما بأنه سيستخدم الوقت المخصص للامتحان بكامله دون تفريط بأي دقيقة منه.

ـ استلام الطالب ورقة الامتحان : عند استلام الطالب الورقة الامتحانية عليه أن يبدأ بقراءة الأسئلة بكل دقة وتمعن مرورا بكل الأسئلة ، وهذه تساعد الطالب على بيان الأسئلة السهلة من الأسئلة الصعبة ، وتوزيع الوقت المناسب لكل منها ، وعلى الطالب أن يبدأ بالإجابة أولا عن الأسئلة السهلة ، وعليه أيضا أن لا يعطيها وقتا زائدا لا تحتاجه الإجابة بحيث يتم توفير الوقت للأسئلة الصعبة.

ـ كتابة الأجوبة الامتحانية بخط جميل قدر الإمكان.

ـ إذا نسي الطالب في بداية الامتحان كل شيء .. ماذا يفعل ..؟
مشكلة نسيان كل شيء في بداية الامتحان مشكلة واقعية تحدث باستمرار وينصح العديد من الخبراء في التربية الطلبة الذين يواجهون مثل هذه الحالات أن لا يقلقوا كثيرا ، فإن القلق الزائد من شأنه أن يسد خزائن الذاكرة ويمنع المعلومات من الخروج وبالتالي ضياع كل شيء ، لذلك ينصح الخبراء في مجال التربية وعلم النفس بأن يلجأ الطالب حين تواجهه مثل هذه الحالة إلى اتباع الخطوات التالية .

ـ دع أوراقك الامتحانية جانبا.

ـ ضع يديك أمام عينيك وتنفس ببطء ثم بعمق عدة مرات ، تذكر عندها الخبرات السارة في حياتك ، أبعد عن ذهنك حينها أنك في قاعة امتحان.

ـ إذا سمحت قوانين الامتحان فلا بأس من أن تطلب الخروج إلى المغاسل وتغسل يديك ووجهك وتسترجع كل قواك.

ـ عد إلى أوراقك الامتحانية وابدأ الإجابة عن السؤال الأكثر سهولة بالنسبة إليك ، ستجد أن المعلومات قد بدأت في الخروج من ذاكرتك وهكذا ستجد أنك بدات تنتقل من سؤال لآخر بمرونة وثقة.

ـ إذا واجهت سؤالا صعبا لا تستسلم له ، بل عالجه بالطريقة التي تجدها مناسبة ، ركز في الأفكار التي يطرحها السؤال واربطها مع ما تتذكره من معلومات حتى لو كانت بسيطة .

ـ لا تترك سؤالا إمتحانيا بلا إجابة
لذلك على الطالب أن يحتفظ قدر الإمكان بإجابته التي اختارها أول الأمر ، وعليه أيضا أن لا يصغي للإيحاءات التي تصدر من زملائه أو من أحد المراقبين الذي يحاول أن يغش هو نفسه ويخون الأمانة الموكلة إليه ويسرب معلومة إلى أحد الطلاب .

ومن الأهمية بالنسبة للطالب أن يخصص وقت 10/ دقائق على الأقل لمراجعة ورقته الامتحانية وتفحصها بهدوء ويستفيد الطالب من التفحص الأخير لإجاباته في التدقيق بكثير من الأمور ، قد يكون الطالب قد نسى سؤال لم يجب عليه أو كانت إجابته ناقصة ، أو أن إجابته على أحد الأسئلة لم تكن واضحة ودقيقة على النحو الكافي وتستلزم إضافة فكرة معينة تعطي للإجابة معنا ووضوحا أكثر...الخ .

لذلك فعلى الطالب أن لا يغادر قاعة الامتحان حتى يتأكد من مراجعته لورقة إجابته ، ضمن الوقت المخصص للامتحان

و انتظرو باقى الموضوعات فى الحلقات القادمة باذن الله

قديم 11-02-2011, 10:30 PM
عضو قدوة

و الان الفقرة الثانية

و هى مشاكل الاعضاء

و ساتناول مشكلة العضوة الجميلة " هبة الله هوبة "
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هبة الله هوبة مشاهدة المشاركة
اولا مبروك يانور على البرنامج الرائع ده وثانيا انا عايزاكى تحلى مشكلتى انا عدت سنة تانية بسبب الكيمياء والرياضة ومبحبهومش ومش قادرة ازاكرهم ده غير الضفط النفسى من الى حوليا وخايفة معديش منها ارجو الحل سريعا
بصى حبيبتى الرياضة و الكيميا دول مواد فهم و الرياضة بالذات مترتبة على بعضها فانتى ممكن تكونى مش فاهمة شوية حاجات قديمة و هى متراكمة عليكى فدا بترتب انك مش بتفهميها فلازم اى حااااااااجة مهما كانت انتى مش فاهماها لاززززززززززززززززززززززم تسالى عليها و تفهميها و تحلى عليها كتييييييييييير و تحلى امتحانات و تهتمى بيها جداااااااااا و طبعا الكيميا زيها مع المراجعة باستمرار

و اقولك على سررر

السر يا بنتى صدقينى مش فى المذاكرة و لا المواد لكن السر فى قربك من ربنا

طبعا هاتستغربى بس و الله العظيم دى الحقيقة .. انا عارفة ناس كتير متبرجين و متفوقين لكن حاسة انهم مش مستريحين يعنى كدة على طول مكشرين و مش مبتسمين و اغلبهم متكبرين و مغرورين

و اكيد طبعا اعرف بنات ماشاء الله مختمرات او لابسين طرح طويلة او طبعا عارفين ربها كويس و اكيد متفوقات اكتر من التانين و محبوبين اكتر و مبتسمين و كدة وشهم بشور و تحسى بالامل لما تبصى فى وشهم

فانتى لازم اول خطوة تقطعى
سلك النت من عندكو " بعد ما تستاذنى من بابا طبعا ههههه"

و تهتمى بالقران جدااااا حتى و لو مرتين فى الاسبوع و خدى بقى النصايح دى

1- لازم الصلاة فى مواعيدها

2- مصادقة الاخيار " مهمة جدااااا النقطة دى "

3- قراءة القران و لو مرتين كل اسبوع

4- قراءة سورة الكهف يوم الجمعة

5- سيبك من النت خااااااااااالص و التليفزيون لانهم سبب ضياع الواحد

6- اول ماتسرحى فى المذاكرة افتكرى يوم النتيجة لما كدة تدخلى كلية اعلام و اهلك فرحانين بيكى

7- افتكرى دايما ان التعب دا هايبقى راحة ان شاء الله لما تنجحى و تطلعى من اوائل الجمهورية
قديم 11-02-2011, 10:35 PM
عضو قدوة

و الان الفقرة الثالثة

و هى اختيار العضو الذى يجيب على الاسئلة

و هذا العضو هو " هانى الشرقاوى "

اتفضل حضرتك جاوب على الاسئلة دى
ــــــــــــ

ايه اكتر مادة بتحبها و ليه ؟

ايه اكتر مادة بتكرهها و ليه ؟

نفسك تطلع ايه و ليه ؟

بتأيد موضوع السهر ؟

بتذاكر على حوالى كام ساعة " ماتخافش احنا هنا اخواتك مش هانحسدك " ؟

ايه اكتر وقت بتحب تذاكرى فيه ؟

ايه اخبار اصحابك بيشجعوك و لا ايه ؟

خلاص كفاية كدة عشان مانعطلكش

و اختار بقى العضوة او العضو اللى جاى
قديم 11-02-2011, 10:40 PM
عضو قدوة

و الان الفقرة الرابعة

و هى فقرة الفاكهة

اتفضلو الموضوع الجميل دا

40 كلمة من كلمات الحسن البصري

1- من علامة إعراض الله تعالى عن العبد أن يجعل شغله فيما لا يعنيه .

2- من ساء خلُقه عذَب نفسه .

3- لولا العلماء لكان الناس كالبهائم .

4- ما أطال عبد الأمل إلا أساء العمل .

5- الزهد في الدنيا يريح القلب والبدن .

6- من نافسك في دينك فنافسه ، ومن نافسك في دنياك فألقها في نحره .

7- لكل أمة وثن يعبدون ، وصنم هذه الأمة الدينار والدرهم .

8- فضح الموت الدنيا فلم يترك لذي عقلٍ عقلاً .

9- أكثروا من ذكر هذه النعم فإن ذكرها شكراً .

10- ابن آدم : إن الإيمان ليس بالتحلي ولا بالتمني ، ولكنه بما وقر في القلب وصدقته الأعمال .

11- من طلب العلم للهى لم يلبث أن يُرى ذلك في خشوعه وزهده وتواضعه .

21- أيها الناس ! احذروا التسويف ، فإني سمعت بعض الصالحين يقول :

نحن لا نريد أن نموت حتى نتوب ، ثم لا نتوب حتى نموت .

13- اصحب الناس بمكارم الأخلاق ، فإن الثواء بينهم قليل .

14- اثنان لا يصطحبان أبداً : القناعة والحسد ، واثنان لا يفترقان أبداً :
الحرص والحسد .

15- ما رأيت شيئاً من العبادة أشد من الصلاة في جوف الليل .

16- إذا لم تقدر على قيام الليل ولا صيام النهار فاعلم أنك محروم قد كبلتك الخطايا .

17- إن الرجل ليذنب الذنب فيحرم به قيام الليل .

18- إن النفس أمارة بالسوء ، فإن عصتْك في الطاعة فاعصها أنت في المعصية .

19- إنما الفقيه الزاهد في الدنيا ، الراغب في الآخرة .

20- ما صدق عبد بالنار إلا ضاقت عليه النار بما رحبت .

21- يا ابن آدم نهارك ضيفك فأحسن إليه ، فإنك إن أحسنت إليه ارتحل بحمدك ، وإن أسأت إليه ارتحل بذمك .

22- قضاء حاجة أخ مسلم أحب إلي من اعتكاف شهر .

23- ليس من المروءة أن يربح الرجل على أخيه .

24- احذر ممن نقل إليك حديث غيرك ، فإنه سينقل إلى غيرك حديثك .

25- الصبر كنز من كنوز الجنة ، وإنما يدرك الإنسان الخير كله بصبر ساعة .

26- إن الحسد في دين المسلم أسرع من الآكلة في جسده .

27- المؤمن الكيس الفطن الذي كلما زاده الله إحساناً ازداد من الله خوفاً .

28- مثقال ذرة من الورع خير من ألف مثقال من الصوم والصلاة .
29- بئس الرفيقان الدرهم والدينار لا ينفعانك حتى يفارقانك .

30- إنما أنت أيام مجموعة ، كلما مضى يوم مضى بعضك .

31- المؤمن في الدنيا كالأسير يسعى في فكاك رقبته .

32- ما زالت التقوى بالمتقين حتى تركوا كثيراً من الحلال مخافة الحرام .

33- المصافحة تزيد المودة .

34- لا تلقى المؤمن إلا يحاسب نفسه ، ماذا أردتِ تعملين ؟ وماذا أردتِ تأكلين ؟ والفاجر يمضي قدماً لا يحاسب نفسه .

35- ما نعلم عملاً أشد من مكابدة الليل ونفقة هذا المال .

36- إن المؤمن جمع إيماناً وخشية ، والمنافق جمع إساءة وأمناً .

37- لا يزال العبد بخير ما علم الذي يفسد عليه عمله .

38- العلم علمان : علم اللسان فذاك حجة الله على ابن آدم ، وعلم في القلب فذاك العلم النافع .

39- لا يزال الناس يكرمونك ما لم تعاط ما في أيديهم ، فإذا فعلت ذلك استخفوا بك .

40- ما نظرت ببصري ولا نطقت بلساني ولا بطشت بيدي ولا نهضت على قدمي حتى أنظر أعلى طاعة أو على معصية ؟ فإن كانت طاعته تقدمت ، وإن كانت معصية تأخرت

رحم الله الإمام الحسن البصري
قديم 11-02-2011, 10:48 PM
عضو قدوة

و الان الفقرة الخامسة

و هى فقرة الفرفشة

و دلوقتى يلا حلو الفزورة دى

طاسة ترن طاسة، في البحر غطاسة، من جوه لولو و من بره نحاسة ؟

يلا مستنية اجابتكم

و الان قد انتهى برنامجكم

و ارجو ان تكونو قد استمتعتم و استفدتم بحلقة اليوم

و انتظرو حلقة غد

كانت معكم نور الايمان و برنامج " هاتتحل المشكلة عالهوا "

العلامات المرجعية