اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الاقسام المميزة > أخبار و سياسة

أخبار و سياسة قسم يختص بعرض الأخبار و المقالات من الصحف يوميا (المصرية والعربية والعالمية )

قديم 29-04-2010, 07:46 PM
نزيه الصعيدى نزيه الصعيدى غير متواجد حالياً
معلم بالمرحلة الابتدائية

نزيه الصعيدى will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة super hero 1991 مشاهدة المشاركة
اه صح نسيت اقولك مش معني خروجي كده ده ضعف مني لأ

بس اول مرة بتبقي تحذير انما لو اسأت الادب انت او اي عضو تاني علي اي عضو تاني بالمنتدي هيتم التعامل مع مسئ الادب بقسوة

هم المشرفين بتوع المنتدى بقوا فتوات ولا اية
عاوزين يفرضوا رايهم باى طريقة
انت بتتكلم مع واحد لية تدخل بقية الاعضاء وازاى هتتعامل مع الاعضاء بكل قسوة يعنى هتمدهم على رجليهم
مش كفاية المشرف بنازير وعمايلة
نحن نكن لهذا المنتدى منهى الحب والاحترام واختلاف وجهات النظر لاتفسد للود قضية
مش عاوزين المعاملة السيئة دى
وشكرا
قديم 29-04-2010, 07:59 PM
قلم رصاص8 قلم رصاص8 غير متواجد حالياً
عضو جديد

قلم رصاص8 is on a distinguished road

اقتباس:
اول حاجه بالنسبه للماده التانيه من الدستور اللي هو عايز يلغيها هيترتب عليها ان ممكن بعد كده الاقي رئيسي واحد نصراني او يهودي ومش بعيد يكون بوذي كمان

لو مكنش الحكم بيتم حسب شريعه الله فعلي الاقل انها تضمنلي ان اللي هيبقي الحاكم هيبقي مسلم

ولو انتو شايفين محمد حسني مبارك سئ فأنا ابشركم بأن البرادعي اسوء واكثر سوءا

والسبب تكالبه علي الحكم وهيعمل اي حاجه علشان المنصب ده
اولا هو ماقلش انه هيلغيها وهى مش من مطالبه ارجع لمطالبه وانت تعرف
و حتى لو عاوز يلغيها مش هيقدر الا باستفتاء شعبى والى عوزه الشعب يكون
الى عاوز يلغيها الان الحزن الوطنى وارجع لتصريحات جهاد عوده القيادى البارز فى الحزن الوطنى الى قال الكلام صراحتا
اسمحلى اسألك هيا مش ملغيه فعلا من حياتنا

انت مش فاهم الماده كويس الماده غير ملزمه لديانة الرئيس
يعنى ان الماده لا تقول ان ديانه الريس لابد ان تكون الاسلام

ودى مواد الدستور الخاصه برئيس الجمهوريه

مافيهاش بند واحد يلزم ان ديانة الرئيس هى الاسلام

لو حد حب يترشح للرئاسه الشروط الواجب توافرها هى الاتى (مره تانيه مفيهاش اى بند يلزم ان تكون ديانة الرئيس هى الاسلام)

اقتباس:
الباب الخامس : نظام الحكم

الفصل الأول : رئيس الدولة

المادة (73)
رئيس الدولة هو رئيس الجمهورية، ويسهر على تأكيد سيادة الشعب وعلى احترام الدستور ، وسيادة القانون ، وحماية الوحدة الوطنية، والعدالة الاجتماعية، ويرعى الحدود بين السلطات لضمان تأدية دورها فـى العمل الوطني.

المادة (74)

لرئيس الجمهورية إذا قام خطر حال وجسيم يهدد الوحدة الوطنية أو سلامة الوطن أو يعوق مؤسسات الدولة عن أداء دورها الدستورى أن يتخذ الإجراءات السريعة لمواجهة هذا الخطر بعد أخذ رأى رئيس مجلس الوزراء ورئيسى مجلسى الشعب والشورى، ويوجه بياناً إلى الشعب، ويجـرى الاستفتاء على ما اتخذه من إجراءات خلال ستين يوما من اتخاذها، ولا يجوز حـل مجلسى الشعب والشورى أثناء ممارسة هذه السلطات.

المادة (75)
يشترط فيمن ينتخب رئيساً للجمهورية أن يكون مصريا من أبوين مصريين، وأن يكون متمتعا بحقوقه المدنية والسياسية، وألا تقل سنه عن أربعين سنة ميلادية.

المادة (76)

ينتخب رئيس الجمهورية عن طريق الاقتراع السرى العام المباشر، ويلزم لقبول الترشيح لرئاسة الجمهورية أن يؤيد المتقدم للترشيح مائتان وخمسون عضواً على الأقل من الأعضاء المنتخبين بمجلسى الشعب والشورى والمجالس الشعبية المحلية للمحافظات، على ألا يقل عدد المؤيدين عن خمسة وستين من أعضاء مجلس الشعب، وخمسة وعشرين من أعضاء مجلس الشورى، وعشرة أعضاء من كل مجلس شعبى محلى للمحافظة من أربع عشرة محافظة على الأقل، ويزاد عدد المؤيدين للترشيح من أعضاء كل من مجلسى الشعب والشورى ومن أعضاء المجالس الشعبية المحلية للمحافظات بما يعادل نسبة ما يطرأ من زيادة على عدد أعضاء أى من هذه المجالس، وفـى جميع الأحوال لا يجوز أن يكون التأييد لأكثر من مرشح. وينظم القانون الإجراءات الخاصة بذلك كله.
ولكل حزب من الأحزاب السياسية التى مضى على تأسيسها خمسة أعوام متصلة على الأقل قبل إعلان فتح باب الترشيح، واستمرت طوال هذه المدة فـى ممارسة نشاطها مع حصول أعضائها فـى آخر انتخابات على نسبة 3% على الأقل من مجموع مقاعد المنتخبين فـى مجلسى الشعب والشورى، أو ما يساوى ذلك فـى أحد المجلسين، أن يرشح لرئاسة الجمهورية أحد أعضاء هيئته العليا وفقا لنظامه الأساسى متى مضت على عضويته فـى هذه الهيئة سنة متصلة على الأقل.
واستثناء من حكم الفقرة السابقة، يجوز لكل حزب من الأحزاب السياسية المشار إليها، التى حصل أعضاؤها بالانتخاب على مقعد على الأقل فـى أى من المجلسين فـى آخر انتخابات، أن يرشح فـى أى انتخابات رئاسية تجرى خلال عشر سنوات اعتبارا من أول مايو 2007، أحد أعضاء هيئته العليا وفقا لنظامه الأساسى متى مضت على عضويته فـى هذه الهيئة سنة متصلة على الأقل.
وتقدم طلبات الترشيح إلى لجنة تسمى لجنة الانتخابات الرئاسية تتمتع بالاستقلال وتشكل من رئيس المحكمة الدستورية العليا رئيساً وعضوية كل من رئيس محكمة استئناف القاهرة وأقدم نواب رئيس المحكمة الدستورية العليا وأقدم نواب رئيس محكمة النقض وأقدم نواب رئيس مجلس الدولة وخمسة من الشخصيات العامة المشهود لها بالحياد يختار ثلاثة منهم مجلس الشعب ويختار الاثنين الآخرين مجلس الشورى، وذلك بناء على اقتراح مكتب كل من المجلسين وذلك لمدة خمس سنوات، ويحدد القانون من يحل محل رئيس اللجنة أو أى من أعضائها فـى حالة وجود مانع لديه‏.‏
وتختص هذه اللجنة دون غيرها بما يلي‏:‏
1-‏ إعلان فتح باب الترشيح والإشراف على إجراءاته وإعلان القائمة النهائية للمرشحين‏.
2-‏ الإشراف العام على إجراءات الاقتراع والفرز .
3-‏ إعلان نتيجة الانتخاب.
4-‏ الفصل فـى كافة التظلمات والطعون وفـى جميع المسائل المتعلقة باختصاصها بما فـى ذلك تنازع الاختصاص.
5-‏ وضع لائحة لتنظيم أسلوب عملها وكيفـية ممارسة اختصاصاتها.
وتصدر قراراتها بأغلبية سبعة من أعضائها على الأقل وتكون قراراتها نهائية ونافذة بذاتها غير قابلة للطعن عليها بأى طريق وأمام أية جهة، كما لا يجوز التعرض لقراراتها بالتأويل أو بوقف التنفـيذ، ويحدد القانون المنظم للانتخابات الرئاسية الاختصاصات الأخرى للجنة.
كما يحدد القانون القواعد المنظمة لترشيح من يخلو مكانه من أحد المرشحين لأى سبب غير التنازل عن الترشيح فـى الفترة بين بدء الترشيح وقبل انتهاء الاقتراع.
ويجرى الاقتراع فـى يوم واحد وتشكل لجنة الانتخابات الرئاسية اللجان التى تتولى مراحل العملية الانتخابية والفرز على أن تقوم بالإشراف عليها لجان عامة تشكلها اللجنة من أعضاء الهيئات القضائية، وذلك كله وفقا للقواعد والإجراءات التى تحددها اللجنة‏.
ويعلن انتخاب رئيس الجمهورية بحصول المرشحين على الأغلبية المطلقة لعدد الأصوات الصحيحة، فإذا لم يحصل أى من المرشحين على هذه الأغلبية أعيد الانتخاب بعد سبعة أيام على الأقل بين المرشحين اللذين حصلا على أكبر عدد من الأصوات، فإذا تساوى مع ثانيهما غيره فـى عدد الأصوات الصحيحة اشترك فـى انتخابات الإعادة.. وفـى هذه الحالة يعلن فوز من يحصل على أكبر عدد من الأصوات الصحيحة.
ويتم الاقتراع لانتخاب رئيس الجمهورية حتى ولو تقدم للترشيح مرشح واحد أو لم يبق سواه بسبب تنازل باقى المرشحين أو لعدم ترشيح أحد غير من خلا مكانه‏..‏ وفـى هذه الحالة يعلن فوز المرشح الحاصل على الأغلبية المطلقة لعدد من أدلوا بأصواتهم الصحيحة، وينظم القانون ما يتبع فـى حالة عدم حصول المرشح على هذه الأغلبية، ويعرض رئيس الجمهورية مشروع القانون المنظم للانتخابات الرئاسية على المحكمة الدستورية العليا بعد إقراره من مجلس الشعب وقبل إصداره لتقرير مدى مطابقته للدستور.
وتصدر المحكمة قرارها فـى هذا الشأن خلال خمسة عشر يوماً من تاريخ عرض الأمر عليها، فإذا قررت المحكمة عدم دستورية نص أو أكثر من نصوص المشروع رده رئيس الجمهورية إلى مجلس الشعب لإعمال مقتضى هذا القرار، وفـى جميع الأحوال يكون قرار المحكمة ملزماً للكافة ولجميع سلطات الدولة وينشر فـى الجريدة الرسمية خلال ثلاثة أيام من تاريخ صدوره.
المادة (77)
مدة الرئاسة ست سنوات ميلادية تبدأ من تاريخ إعلان نتيجة الاستفتاء، ويجوز إعادة انتخاب رئيس الجمهورية لمدد أخرى.

المادة (78)
تبدأ الإجراءات لاختيار رئيس الجمهورية الجديد قبل انتهاء مدة رئيس الجمهورية بستين يوماً، ويجب أن يتم اختياره قبل انتهاء المدة بأسبوع على الأقل، فإذا انتهت هذه المدة دون أن يتم اختيار الرئيس الجديد لأى سبب كان، استمر الرئيس السابق فـى مباشرة مهام الرئاسة حتى يتم اختيار خلفه. وإذا أعلن انتخاب الرئيس الجديد قبل انتهاء مدة سلفه، بدأت مدة رئاسته من اليوم التالى لانتهاء تلك المدة.

المادة (79)
يؤدى الرئيس أمام مجلس الشعب قبل أن يباشر مهام منصبه اليمين الآتية: "أقسم بالله العظيم أن أحافظ مخلصاً على النظام الجمهوري، وأن أحترم الدستور والقانون، وأن أرعى مصالح الشعب رعاية كاملة، وأن أحافظ على استقلال الوطن وسلامة أراضيه."

المادة (80)
يحدد القانون مرتب رئيس الجمهورية. ولا يسرى تعديل المرتب أثناء مدة الرئاسة التي تقرر فيها التعديل. ولا يجوز لرئيس الجمهورية أن يتقاضى أي مرتب أو مكافأة أخرى.

المادة (81)
لا يجوز لرئيس الجمهورية أثناء مدة رئاسته أن يزاول مهنة حرة أو عملاً تجارياً أو مالياً أو صناعياً، أو أن يشترى أو يستأجر شيئا من أموال الدولة، أو أن يؤجرها أو يبيعها شيئاً من أمواله، أو أن يقايضها عليه.

المادة (82)
إذا قام مانع مؤقت يحول دون مباشرة رئيس الجمهورية لاختصاصاته أناب عنه نائب رئيس الجمهورية أو رئيس مجلس الوزراء عند عدم وجود نائب لرئيس الجمهورية أو تعذر نيابته عنه. ولا يجوز لمن ينوب عن رئيس الجمهورية طلب تعديل الدستور أو حل مجلس الشعب أو مجلس الشورى أو إقالة الوزارة.

المادة (83)
إذا قدم رئيس الجمهورية استقالته من منصبه وجه كتاب الاستقالة إلى مجلس الشعب.

المادة (84)
فـى حالة خلو منصب رئيس الجمهورية أو عجزه الدائم عن العمل يتولى الرئاسة مؤقتا رئيس مجلس الشعب، وإذا كان المجلس منحلا حل محله رئيس المحكمة الدستورية العليا، وذلك بشـرط ألا يرشـح أيهما للرئاسة، مع التقيد بالحظر المنصوص عليه فـى الفقـرة الثانية من المادة 82. ويعلن مجلس الشعب خلو منصب رئيس الجمهورية. ويتم اختيار رئيس الجمهورية خلال مدة لا تجاوز ستين يوما من تاريخ خلو منصب الرئاسة.

المادة (85)
يكون اتهام رئيس الجمهورية بالخيانة العظمى أم بارتكاب جريمة جنائية بناء على اقتراح مقدم من ثلث أعضاء مجلس الشعب على الأقل، ولا يصدر قرار الاتهام إلا بأغلبية ثلثى أعضاء المجلس. ويقف رئيس الجمهورية عن عمله بمجرد صدور قرار الاتهام، ويتولى الرئاسة مؤقتا نائب رئيس الجمهورية أو رئيس مجلس الوزراء عند عدم وجود نائب لرئيس الجمهورية أو تعذر نيابته عنه ، مع التقيد بالحظر المنصوص عليه فـى الفقرة الثانية من المادة 82، وذلك لحين الفصل فـى الاتهام. وتكون محاكمة رئيس الجمهورية أمام محكمة خاصة ينظم القانون تشكيلها وإجراءات المحاكمة أمامها ويحدد العقاب، وإذا حكم بإدانته أعفى من منصبه مع عدم الإخلال بالعقوبات الأخرى.

اما حكاية تكالبه على منصب الرئيس دى مش مقنعه بتاتا

لانه كان فى منصب لا يقل عن منصب رئيس مصر

بعدين ياخى لو انت مش معى البرادعى على الاقل اقف مع مطالب الاصلاح

لو فيه حاجه تانيه انا تحت امرك
قديم 29-04-2010, 09:50 PM
الصورة الرمزية super hero 1991
super hero 1991 super hero 1991 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

super hero 1991 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نجيب الهلالى مشاهدة المشاركة
هم المشرفين بتوع المنتدى بقوا فتوات ولا اية
عاوزين يفرضوا رايهم باى طريقة
انت بتتكلم مع واحد لية تدخل بقية الاعضاء وازاى هتتعامل مع الاعضاء بكل قسوة يعنى هتمدهم على رجليهم
مش كفاية المشرف بنازير وعمايلة
نحن نكن لهذا المنتدى منهى الحب والاحترام واختلاف وجهات النظر لاتفسد للود قضية
مش عاوزين المعاملة السيئة دى
وشكرا

ايه فتوات ديه؟

يا فندم اعقل كلامك قبل ما تقوله انا مش بلعب معاك في الشارع

ومش تمسك اللي علي مزاجك وتسيب اللي مش علي مزاجك

انا قولت اللي هيسئ الادب هيتم التعامل معاه بقسوة
ايه عايز مننا ايه؟
يبقي في عضو بيسئ الادب واحنا نصقف له ولا ايه؟

ايون وانا مصر علي كلامي ده
اللي هيسئ الادب هيتم التعامل معاه بقسوة وده من حقنا لأن ده منتدي محترم لا يقبل الا المحترم

قديم 29-04-2010, 10:04 PM
الصورة الرمزية Mr.Ahmed EL-hady
Mr.Ahmed EL-hady Mr.Ahmed EL-hady غير متواجد حالياً
معلم لغة إنجليزية

Mr.Ahmed EL-hady has a spectacular aura about

اللهم ولي امورنا خيارنا
قديم 29-04-2010, 10:39 PM
نزيه الصعيدى نزيه الصعيدى غير متواجد حالياً
معلم بالمرحلة الابتدائية

نزيه الصعيدى will become famous soon enough

انت هتشطب عضويتنا يعنى ولا ايه
والله فيه اعضاء مش مشرفين واعطوا للمنتدى دة اكتر منكم
مش معنى انك مشرف تتحكم فينا ايه القسوة اللى انت تقصدها دى
وبعدين دى مش حرية راى
اللى مايعجبكش كلامة ترد علية بقلة الذوق دى
قديم 30-04-2010, 01:42 AM
عضو قدوة

اقتباس:
انت هتشطب عضويتنا يعنى ولا ايه
والله فيه اعضاء مش مشرفين واعطوا للمنتدى دة اكتر منكم
مش معنى انك مشرف تتحكم فينا ايه القسوة اللى انت تقصدها دى
وبعدين دى مش حرية راى

انت يا استاذ هقولهالك تاني هترد في المنتدي هنا رد بأدب مش هتقدر تعمل كده يبقي تسكت

قال رسول الله ((من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيراً أو ليصمت))
و انا ملاحظ اني مش اول واحد ترد عليه بالطريقه ديه

واكيد الاعضاء اللي سعدوا في رقي المنتدي اللي انت تقصدهم دول انت مش منهم

والقسوة اللي انا اقصدها ديه هيتم استعمالها مع من يسئ الادب مع الاعضاء وعلي ما اظن ده من حقنا لاننا لن نصفق لمن يسيئوا الادب مع الاعضاء لان هذا المنتدي محترم لا يقبل الا المحترم

و في فرق كبير بين الحريه وقله الادب

الحريه اني اوضح فكرة انا مقتنع بيها واناقش الاعضاء بشأنها ( في حدود الشرع الاسلامي )

انما قله الادب معروفه ومش هخوض في تعريفها

وانا مش اول عضو انت اتجاوزت معاه كما هو ملاحظ

قديم 30-04-2010, 01:43 AM
الصورة الرمزية thechampion
thechampion thechampion غير متواجد حالياً
عضو قدوة

thechampion is on a distinguished road

اقتباس:
طيب ده اسمه سوء ادب

انا كنت مستني منك انك هتعرف ترد بس هربت زي ما كنت متوقع بالظبط وقولت عليا مشتت

عادي انا عذرك لانك مش هتلاقي رد اساسا علشان تعرف ترد

علي العموم انا اسف اني اتخدعت فيك وقولت هناقش واحد هيعرف يتكلم معايا مش مع واحد اول ما يتزنق يسب

بس اانا مش زعلان من ردودي في الموضوع ده لاني وضحت للناس اللي ممكن يتخدعوا فيه من هو البرادعي

وانا يكفيني اني منسحب وانا طارح اسئله لم يتم الرد عليها بس ممكن اكمل لو رديت علي اسئلتي لكي ننتقل لنقاط اخري ولا اقصدك انت بل اقصد مناصري البرادعي من وهبهم الله الادب
برضه يا هيرو بتتهم الناس بالهروب كالعادة

اقتباس:
اه صح نسيت اقولك مش معني خروجي كده ده ضعف مني لأ

بس اول مرة بتبقي تحذير انما لو اسأت الادب انت او اي عضو تاني علي اي عضو تاني بالمنتدي هيتم التعامل مع مسئ الادب بقسوة
ممكن تقولى هتعمل ايه يا هيرو
عيب انك تقول كده لان مش شخص محترم زيك تتطلع منه الكلام ده ويهدد بمنصبه لا والف لا يا هيرو

اقتباس:
ايه فتوات ديه؟

يا فندم اعقل كلامك قبل ما تقوله انا مش بلعب معاك في الشارع

ومش تمسك اللي علي مزاجك وتسيب اللي مش علي مزاجك

انا قولت اللي هيسئ الادب هيتم التعامل معاه بقسوة
ايه عايز مننا ايه؟
يبقي في عضو بيسئ الادب واحنا نصقف له ولا ايه؟

ايون وانا مصر علي كلامي ده
اللي هيسئ الادب هيتم التعامل معاه بقسوة وده من حقنا لأن ده منتدي محترم لا يقبل الا المحترم
برضه تانى ارجو انك تراجع نفسك تانى
قديم 30-04-2010, 02:05 AM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thechampion مشاهدة المشاركة
برضه يا هيرو بتتهم الناس بالهروب كالعادة

ممكن تقولى هتعمل ايه يا هيرو
عيب انك تقول كده لان مش شخص محترم زيك تتطلع منه الكلام ده ويهدد بمنصبه لا والف لا يا هيرو

برضه تانى ارجو انك تراجع نفسك تانى

اولا انا مش بهدد بمنصبي انا اصلا منصبي مش يديني الحق اني اقدر اوقف حد انا كل اللي هعمله هبعت رساله للادارة فيها ردودي وردود العضو ورابط الموضوع ولو انا اسأت الادب يتم معاقبتي ولو العكس يتم التعامل
وانا مش اجرمت لما قولت اللي يسئ الادب هيتم التعامل معاه بقسوة

امال عايزين ايه طيب

انا مثلا ابقي قليل الادب واتعامل بقله ادب معاك او مع غيرك ويبقي عادي ؟ مش لازم يتم معاقبتي لو عملت كده؟

قديم 30-04-2010, 08:47 AM
الصورة الرمزية انا مسلمه
انا مسلمه انا مسلمه غير متواجد حالياً
طالبه إعدادي

انا مسلمه is on a distinguished road

عد كل ده

فانا السببين الوحيدان الي مضايقني منه

هما

1- فصل الدين عن البلاد
2- انه معاه الجنسي الامريكيه

فا ده هيبقى سبب رفضي اكيد

لاكن لو اتنازل عن الغاء الماده التانيه
واتنازل عن الجنسيه الامريكيه

يبقى تماااااااااااااااااام

ولا غبار ع الراجل

ايوه انا عايزه اي حد غير حسني

وبعدين طالما حسني عارف باحوال البلاد كويس كده

والشرق الاوسط

مش بيصلحاه ليه بعبقريته الفاذه

ايبه المانع لما بنات وستات يمسكه القياده
هو ده غلط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا مش شايقه ان غلط بالمره
طيب ماهي ملكه انجلترا بنت واهي الست في حالها والانجليز عايشين حياتهم

في رعاية الله
قديم 30-04-2010, 11:49 AM
الصورة الرمزية thechampion
thechampion thechampion غير متواجد حالياً
عضو قدوة

thechampion is on a distinguished road

تمام جدا يا اخت انا مسلمة
برغم انى من اوائل مؤيدى الدكتور
ومن اول الناس اللى انضموا للجروب
الا اننى اعتبر ان المادة الثانية هى خطا احمر
وانا بقولها يسقط اى شخص يلغى المادة دى والدكتور مقالش هيلغيها
اما الجنسية الامريكية فياريت دليل على كده انا مش عارف الحكاية دى
هو معاه جنسية سويدية
منتظر الدليل
قديم 30-04-2010, 02:03 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة انا مسلمه مشاهدة المشاركة
1- فصل الدين عن البلاد

فا ده هيبقى سبب رفضي اكيد

لاكن لو اتنازل عن الغاء الماده التانيه
واتنازل عن الجنسيه الامريكيه

يبقى تماااااااااااااااااام

ولا غبار ع الراجل

ايبه المانع لما بنات وستات يمسكه القياده
هو ده غلط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا مش شايقه ان غلط بالمره
طيب ماهي ملكه انجلترا بنت واهي الست في حالها والانجليز عايشين حياتهم

في رعاية الله

انا اولا قولت اني مش هناقش حد في الموضوع ده تاني لأن للاسف في ناس مش بتعرف تتحكم في الفاظها وكلامها ( ودول هيتم التعامل معاهم )

بس انا لو لاقيت حاجه بتمس ديني من قريب او بعيد وانا شوفتها لازم ارد عليها واوضحها

اولا حضرتك اتكلمتي في الاول عن الدين وانا معاكي في كده

وبعد كده حضرتك قولتي حاجه منافيه للدين وهي ان تتولي النساء الحكم وكان استدلالك بملكه انجلترا النصرانيه ( المشركه بالله )

انا هسألك سؤال بعد موت الرسول صلي الله عليه وسلم هل تولت السيده عائشه رضي الله عنها وارضاها الحكم؟ طيب هل تولي ايا من زوجات الرسول الخلافه ؟
الاجابه لا

انا الان هوريكي فيها ايه لو اتولت بنت او ست تمسك القياده

ذهب جمهور العلماء إلى أنه لا يجوز للمرأة أن تتولى القضاء , ولو ولِّيت أثم المولي , وتكون ولايتها باطلة , وحكمها غير نافذ في جميع الأحكام , وهو مذهب المالكية والشافعية والحنابلة , وبعض الحنفية .
انظر : "بداية المجتهد" (2/531) , "المجموع" (20/127) , "المغني" (11/350) .
واستدلوا على ذلك بجملة من الأدلة :
1- قول الله تعالى : ( الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ) النساء/34 . فالرجل قيم على المرأة , بمعنى أنه رئيسها وكبيرها والحاكم عليها , فالآية تفيد عدم ولاية المرأة , وإلا كانت القوامة للنساء على الرجال , وهو عكس ما تفيده الآية .
2- قوله تعالى : ( وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ ) البقرة/228 .
فمنح الله تعالى الرجال درجة زائدة على النساء , فتولي المرأة لمنصب القضاء ينافي الدرجة التي أثبتها الله تعالى للرجال في هذه الآية لأن القاضي حتى يحكم بين المتخاصمين لا بد أن تكون له درجة عليهما .
3- وعَنْ أَبِي بَكْرَةَ رضي الله عنه قَالَ : لَمَّا بَلَغَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ أَهْلَ فَارِسَ قَدْ مَلَّكُوا عَلَيْهِمْ بِنْتَ كِسْرَى قَالَ : ( لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ وَلَّوْا أَمْرَهُمْ امْرَأَةً ) رواه البخاري (4425) .
استدل الفقهاء بهذا الحديث على عدم جواز تولي المرأة القضاء , لأن عدم الفلاح ضرر يجب اجتناب أسبابه , والحديث عام في جميع الولايات العامة , فلا يجوز أن تتولاها امرأة , لأن لفظ ( أمرهم ) عام فيشمل كل أمر من أمور المسلمين العامة .
قال الشوكاني رحمه الله :
" فليس بعد نفي الفلاح شيء من الوعيد الشديد , ورأس الأمور هو القضاء بحكم الله عز وجل , فدخوله فيها دخولاً أولياً " انتهى .
"السيل الجرار" (4/273) .
وقالت لجنة الفتوى بالأزهر :
" إن الرسول صلى الله عليه وسلم لا يقصد بهذا الحديث مجرد الإخبار عن عدم فلاح القوم الذين يولون المرأة أمرهم , لأن وظيفته عليه الصلاة والسلام : بيان ما يجوز لأمته أن تفعله حتى تصل إلى الخير والفلاح , وما لا يجوز لها أن تفعله حتى تسلم من الشر والخسارة , وإنما يقصد نهي أمته عن مجاراة الفرس في إسناده شيء من الأمور العامة إلى المرأة , وقد ساق بأسلوب من شأنه أن يبعث القوم الحريصين على فلاحهم وانتظام شملهم على الامتثال وهو أسلوب القطع بأن عدم الفلاح ملازم لتولية المرأة أمراً من أمورهم , ولا شك أن النهي المستفاد من الحديث يمنع كل امرأة في أي عصر من العصور أن تتولى أي شيء من الولايات العامة , وهذا العموم تفيده صيغ الحديث وأسلوبه " انتهى .
4- وأيضاً : طبيعة المرأة وتكوينها تمنع من تولي المرأة الولايات العامة .
قالت لجنة الأزهر للفتوى بعد ذكر الاستدلال من الحديث :
" وهذا الحكم المستفاد من هذا الحديث , وهو منع المرأة من الولايات العامة ليس حكما تعبديا , يقصد مجرد امتثاله , دون أن تعلم حكمته , وإنما هو من الأحكام المعللة بمعان واعتبارات لا يجهلها الواقفون على الفروق بين نوعي الإنسان – الرجل والمرأة – ذلك أن هذا الحكم لم يُنَطْ ( أي : يعلق ) بشيء وراء الأنوثة التي جاءت كلمة ( امرأة ) في الحديث عنواناً لها , وإذن فالأنوثة وحدها هي العلة . . . إن المرأة بمقتضى الخلق والتكوين مطبوعة على غرائز تناسب المهمة التي خلقت لأجلها , وهي مهمة الأمومة , وحضانة النشء وتربيته , وهذه قد تجعلها ذات تأثر خاص بدواعي العاطفة , وهي مع هذا تعرض لها عوارض طبيعية تتكرر عليها في الأشهر والأعوام من شأنها أن تضعف قوتها المعنوية , وتوهن عزيمتها في تكوين الرأي والتمسك به , والقدرة على الكفاح والمقاومة في سبيله , وهذا شأن لا تنكره المرأة نفسها , ولا تعوزنا الأمثلة الواقعية التي تدل على أن شدة الانفعال والميل مع العاطفة من خصائص المرأة في جميع أطوارها وعصورها " انتهى .
5- وأيضاً : التجربة العملية لبعض الدول تدل على أن المرأة لا تصلح لتولي منصب القضاء , وأن الشرع لما نهى عن تولي المرأة الولايات العامة جاء بما يحقق المصالح ويدفع المفاسد ؛ بما لا يراه ولا يعلمه أصحاب النظر القاصر .
ففي إحدى الدول الإسلامية فتحت وزارة العدل أبواب القضاء أمام النساء النابغات , ولكن بعد تجربة خمس سنوات عزلت جميع هؤلاء النساء القاضيات !! وأغلقت أمام المرأة أبواب المعهد العالي للقضاء بسب فشلهن في التجربة , رغم ما أتيح لهن من فرص التعليم والتدريب ، ورغم ما حصلن عليه من درجات تفوق الرجال في المجال النظري .
وفي دولة إسلامية أخرى فتح مجال القضاء للنساء ثم اضطرت الدولة بعد فشلهن أن تنقلهن من المحكمة إلى المجال الفني وقسم البحوث .
وهذا يدل على أن المرأة ليست أهلاً للقضاء .
6- وأيضاً : لأن القاضي مطالب بالحضور في محافل الرجال والاختلاط بالخصوم والشهود وقد يحتاج إلى الخلوة بهم , وقد صان الشرع المرأة , وحفظ لها شرفها وعرضها , وحفظها من عبث العابثين , وأمرها بلزوم بيتها , وعن الخروج منه إلا لحاجة , ومنعها من مخالطة الرجال والخلوة بهم لما في ذلك من خطر على كيان المرأة وعرضها .
7- وأيضاً : القضاء يحتاج إلى زيادة الذكاء والفطنة وكمال الرأي والعقل , والمرأة أنقص من الرجل في ذلك , وهي قليلة الخبرة بأمور الحياة وحيل الخصوم .
إضافة على ذلك : ما يعرض لها من عوارض طبيعية على مر الأيام والشهور والسنين من الحيض والحمل والولادة والرضاع . . . إلخ مما يوهن جسمها , ويؤثر على كمال إدراكها للأمور , مما يتنافى مع منصب القاضي ومكانته .
انظر : "ولاية المرأة في الفقه الإٍسلامي" ( ص 217-250 ) رسالة ماجستير للباحث حافظ محمد أنور

قديم 30-04-2010, 03:57 PM
mrweb mrweb غير متواجد حالياً
عضو متواصل

mrweb is on a distinguished road

أخواتي
thechampion
انا مسلمه

الدكتور البرادعي لم ولن يصرح أبدا انه سيلغي المادة الثانية من الدستور و وانا وغيري موضحين وشارح الكلام ده هنا أكتر من مرة هي كذبة جديدة وكلام تم تفسيره على الهوى من بعض الناس أصحاب المصلحة في استمرار الوضع كما هو و تم نشر الكذبة بين الناس والغرض منها تخويف الناس من البرادعي و من افكار التغيير لان فكرة انه خاين وعميل ماعملتش مفعول فخرجوا بفكرة انه علماني وهايلغي الدين ودي مجرد كذبة ليس الا. الدكتور رجل مسلم وطني. و أفكار التغيير الهو طرحها هي أهم من شخصه من وجهة نظري.

موضوع الجنسية هو لا يحمل غير الجنسية المصرية موضوع الجنسية الثانية ده بردوا كذبة نشرتها الصحف الحكومية ليس الا ولو كان معاهم دليل كانوا نشروه بدون تردد لان موضوع زي ده مش هايستخبى و له اوراق اثبات من السهل الوصول لها لكنه لا يحمل سوى الجنسية المصرية.

أود ان اوضح نقطة ان الدكتور البرادعي وضعه في النمسا مختلف مثلا عن الدكتور أحمد زويل "أنا فخور بالرجلين جدا" الدكتور البرادعي كان يعمل في وظيفة دولية بجنسيته المصرية يعني مش مهاجر وشغال برة مصر لكنه منصب زي منصب عمرو موسى في جامعة الدول العربية "لو كانت الجامعة في تونس مثلا هل كان عمرو موسى بقى معاه جنسية تونس؟" لكن الدكتور أحمد زويل هاجر ودرس في الولايات المتحدة ثم عمل في الجامعات الأمريكية ده وضعه مختلف عن البرادعي.

ادعوكم لقراء الكتاب الأبيض من انتاج الحملة الشعبية المستقلة لدعم وترشيح البرادعي لمعرفة الرجل بشكل أفضل
http://www.multiupload.com/RS_SVF5JB44P3
قديم 30-04-2010, 04:22 PM
قلم رصاص8 قلم رصاص8 غير متواجد حالياً
عضو جديد

قلم رصاص8 is on a distinguished road

super hero 1991

ياريت اخى ما تهدنا بالعقوبه لانك مشرف

احنا كمان ممكن نشتكيك للاداره ونطالب بإغفائك من الاشراف اذا استمريت فى تهدننا
دا اسمه دكتاتوريه وسوء استغلال سلطه

انا قرأة الموضوع وما لقيت احد اساء الادب

احنا بنتكلم فى قضايا شائكه ويجب ان تكون هناك حريه فى التعبير ولازم هتلاقى ناس تختلف معاك فى الرأى
قديم 30-04-2010, 05:00 PM
عضو قدوة

[quote=قلم رصاص8;2138740]super hero 1991

ياريت اخى ما تهدنا بالعقوبه لانك مشرف

احنا كمان ممكن نشتكيك للاداره ونطالب بإغفائك من الاشراف اذا استمريت فى تهدننا
دا اسمه دكتاتوريه وسوء استغلال سلطه

انا قرأة الموضوع وما لقيت احد اساء الادب

احنا بنتكلم فى قضايا شائكه ويجب ان تكون هناك حريه فى التعبير ولازم هتلاقى ناس تختلف معاك فى الرأى[/

طيب مانا كمان بتكلم و بتناقش ومع ذلك كنت مؤدب واحترمت نفسي وهقولها تاني في فرق بين الحريه وقله الادب

وانت بتقول انت بصيت في الموضوع ده كله ومش لاقيت اي اساءه للغير
بص علي دول طيب وانت تعرف اذا كان في اساءه ولا لأ

quote]

اقتباس:
اقتباس:
انا ارشح بانزير (هو دة اسم حتي اسم يهودى ولا اية) للرئاسة بدل البرادعى
انا ماشفتش حقد ولا غل ولا كرة بالطريقة بتاعتة دى
اكيد بيكرة نفسة ايضا
اقتباس:
(بنازير)( مابيفهمش اى حاجة وموضوعاتة كلها مستفذة جدا والواضح انه بيكتب جاجات مش فاهم فيها)
ولما قال الجكله ديه انت رضيت عليه وقولتاله انا متفق معاك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قلم رصاص8 مشاهدة المشاركة
شكرا على كلماتك واتفق مهك فى طلبك

ها ؟ اهانه للاعضاء ديه ولا لأ؟

الباشمهندس بانزر ( كليه هندسه جامعه اسيوط ) اهانه ووصفه باليهودي وانه مش فاهم حاجه وانه كاره نفسه

مع العلم كل ده انا مقدم بيه شكوي للادارة

واخيرا انا عايز اقولك حاجه انا مادام مش غلطان يستحيل اخاف او اتهدد

وانا بقولك اهو في قسم اسمه صوت الاعضاء

وده الرابط بتاعه

صوت الأعضاء

تقدر تدخل وتقدم شكوتك دلوقتي للادارة وانا لو الادارة لم تتعامل معاكم انا هسيب الاشراف يلا ادخل وقدم اللي عندك انت والعضو ( نجيب )

لان لو انتو مش عملته كده انا هعمل موضوع تاني غير الشكوي اللي متقدمه للادارة في القسم اللي انا ذكرته

فأما انك تعمل انت الموضوع او اعلمه انا

والمذنب ياخد جزاءه

قديم 30-04-2010, 05:02 PM
عضو قدوة

واقسم بالله اني لن اتهاون لا في حقي ولا في حق الاعضاء اللي اتهانو قبلي

العلامات المرجعية