اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 20-11-2013, 11:12 PM
الصورة الرمزية Muhammad Mando
Muhammad Mando Muhammad Mando غير متواجد حالياً
طالب بالصف الثالث الثانوى الازهرى القسم العلمى

Muhammad Mando is on a distinguished road

بوص يابشمهندز انا فى تانيه ثانوى علمى ازهر من الاخر انت بتعمل ده وانت مش محتاج حاجه من حد ياريت الناس تفهم يعنى مابتاخدشى فلوس يعنى ولا حاجه ووالله العظيم فهمت كل كلمه من كلامك والحمد لله دى ميزه فيا مش بذكى نفسى لكن انا بتعمق فى فهم الكلام عموما وفاهم كل كلمة بتقولها مقدر وجهة تظرك كلها وكله كلام على وجه النصيحه يعنى انت بتاخد الكلام ده تحطه على جنب فى دماغك تعمله خطوط عريضه وانا عارف انك قايل كدا بس بوضح وانا يعنى تقدر تقول كنت من الدحيحه فى يوم من الايا بس حصل انتكاسه وفاهم كل مشكله وكل حل يعنى سبحان الله ربنا ماخلقش اتنين زى بعض فتعاملك مع المواضيع مش هايكون زيى ودا لازم الكل يكون عارفه انت تاخد اللى يناسبك وتطبقه على الفورمه بتاعتك انت بطريقتك بس فى اساسيات لازم ماتعديهاش وهى طرق الحفظ واوقات المذاكره اللى يكاد يجمع عليها الناس كلها وهو الاوقات اللى حضرتك قولتها وعدد ساعات النوم دى حاجات مافيش عليها كلام غير كدا مش هاتلاقى اتنين زى بعض المذاكرة مش مجرد تحصيل وده اللى لازم الناس تعرفه انت لو بتقولى الكلام ده لشخصيتى الدحيحه مش هاخد بيه لانى مطبقه اصلا فى حياتى من غير ماعرف او اكتب فى ورقه انما لو بتقولى وانا مش مود الدحيح هاصدقك وانى والله اعرف زمايل افضل منى مقومات 100 مره ولكن ادارتهم للامر غير موفقه اعترض فقط على شلة الدحيحه وهى ان مش فى كله وانا مراعى انك كاتب مش فى الغالب بس انا بقابلهم فعلا وهم زمايلى بس بفقس ام المقالب دى وبتكون مكشوفه للدحيح انما انا والله لو حد وجدت فيه الخيريه للاجتهاد بدعمه وغيرى كتير انما الخبث ده اصلا سببه انه الخبيث خايف انك تكون خبيث فهو مش مصدقك عشان كدا بيخاف يقولك الحقيقه وساعات بتكون اشخاص لس الا يعنى فى طالب ممكن لو قولتله فكرة مسأله جامده وفهمتها ليه هايتجاوب معاك ويقدرك وفى واحد بيتريق عليك تحقيرا من شأنك بس بالعكس يعنى يقولك اينيشتاين الجديد وبتاع كله على وجه التريقه الموضوع اشخاص اكتر منه فئات موضوع الكتب المعلومه والله العظيم واحده انا انصح انك ماتحفظشى من كتاب الاجابه انتت كدا حماار انا فاهم نظام المعلم من ساعة ماكنت فى 3 اعدادى وعارف انه بيجيب امتحانات كتير المذاكره عموما ليها عوامل والكلام واخده من مدرسين قريبين منى وبثق فيهم اولا واخيرا التوفيق من الله امك وابوك يكونوا راضيين عنك وانت وضحت النقطه دى ثقه فى مدرسك ثقه فى الكتاب اللى بتذاكر منه وبنصح اولا بتوحيد مصدر المعلومه اثناء المذاكره لاول مره بعد كدا من كتر التكرار انت هاتكون اجابه بطريقتك بتكتسبها من الكتب وشرح مذاكرات النت وشرح اليوتيوب حتى لو سؤال اول مره تسمع عنه انت بدام اتعمقت فى المعلومه بتشربها وخليك فاكر ربنا مابيضيعشى تعب حد اخر حاجه اصلا مذاكرتك انت اللى هى بتكون معتمده على كل اللى عدى ومافيش طالب بيعمله مدرس ولا بيعمله كتاب انت لو كويس مع مدرس وحش او كتاب وحش هاتلاقى طريقتك سواء من المذكرات اللى عالنت او تشترى كتاب تانى غير كدا موضوع الطب وغيرة ضيق افق البعض حسبه تحديد وانا نظرت اليه غير ذلك انا من الارياف عموما من احدى قرى محافظة الدقهليه ابويا مبيض محارة رغم كدا متوفره فيها الشروط اللازمه لنجاح ابن الدكتور هو والحاجه برده مش مأثرين معايا المقصود انك عشان عاوز توصل لمجموع على قبل ماتجيبه بتقول عاوز طب او هندسه وصلت لبعد كدا وماجيبتهموشى بتتفوق فيه وبتكون احسن من الدكتور فى مجاله انا ذكرت ابويا عشان اقول انه رغم انه مستواه التعليمى مش كامل وده مش بايده الظروف اللى فرضت نفسها على زمنه وعلى بيئته اللى انه فى شغله وحرفته احسن من غيره وبيشهدله اهل المهنه وفى الاخر بيجيب لقمة العيش بمهنخ شريفه وبيتقنها وبيعامل ربنا فيها المقصود انت عاوز تكون ايه مش هاتفرق اهم حاجه اتقان اللى بتعمله وبعد كدا سيب الباقى لربنا هو هايودك لنصيبك اللى بيه هاتسير الدنيا واللى الحاج والله قايلهولى انا لو كنت دكتور مين اللى كان هايعمل الشغل اللى انا بعمله ولو ده ماكنشى دكتور مين اللى هايعالج انت تذاكر وربنا بيقدر مافيه صلاح العباد واخيرا ضيق الافق مرض نسأل الله ان يجنبنا ايه والاختلاف فى الاول والاخر سنه كونيه اخيرا نفسى اتواصل معاك باى طريقه لانك راجل محترم

قديم 21-11-2013, 02:15 PM
work_station work_station غير متواجد حالياً
عضو جديد

work_station is on a distinguished road

منظومة بسيطة لتنظيم حركة المزاكرة .....تطوعها حسب ظروفك

الحاله الاولى: الناس اللى عندهم دروس فى النهار بتبدا متاخر كلها ورا بعض مفيش فارق كبير فى الوقت دا بعد ما يخلص الدروس ياخد نص ساعة ياكل ويعمل رفرش ويبدا المزاكرة على جزئين جزئ مزاكرة دورس اليوم وحل الواجب بعدها يفصل بفترة نص ساعة ويكمل الجزئ التانى وخو مزاكرة القديم وحل الامتحانات ودا بيطول قرب الفجر .

الحاله التانية: الناس اللى عندهم دورس ملخبطة يعنى فى فى النص وقت كبير يعدى الساعة بين الدروس وبعضها بشرط انه بيصحى بدرى كل يوم دا يجدول نفسة بعد الدرس بنص ساعة انه يزاكر فى النهار بن الدروس مزاكرة الدروس اليويمة وحل الواجب بعد كدا لما يرجع بالليل من اخر درس ياخد نص ساعة رفرش ويبدا يزاكر لغاية الساعة 2 مثلا او 1 حسب مواعيد صحيانة البدرى المهم ينام من 6 الى 8 ساعات يبدا يزاكر الدروس القديمة وحل امتحانات.

الحاله التالتة : الناس اللى دروسهم متلخبط وبيصحوا متاخر دول الفرق عن الحاله التانية انه بيزاكر فى اللل لغاية قرب الفجر.

قديم 21-11-2013, 03:18 PM
أمير البلاغة أمير البلاغة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

أمير البلاغة is on a distinguished road

ممكن يا باشمهندس تقولى ازاى اقفل الفيزيا و الاحياء
قديم 21-11-2013, 03:50 PM
عضو جديد

بالنسبة لموضوع انك تحصل الدرجات النهائية فى المواد محتاج شوية تركيز ودقة اولا تعتبر درجة 49 من 50 درجة نهائية لبعض الاحيان ان المصحح ممكن يعتمد على تنظيم ورقة الاجابة ووضوح الخط وخاصة فى مواد اللغة الفرنسية والفيزياء على العموم علشان تقدر تحصل الدرجة النهائية لازم تكون مدرب نفسك تماما على حل الامتحانات فى وقت انجازى بحيث تستطيع المراجعة لمرة اخرى على جميع الاجابات بالاضافة الى الخبرة على استكشاف الاسئلة اللى تحتوى على اجابتين من طريقة توزيع الدرجات على الاجابات وزى ما قلنا هتلاقى الكلام دا فى كتاب المعلم او دور على كتاب يكون موزع الدرجات على الاجابات.

يبقى تلخيصا لازم تدرب نفسك من كرار حل الامتحانات على ضبط وقت اجابتك الكلية ودا لان الامتحانات كلها فى مستوى واحد بمعنى امتحان السنة دى تقريبا فى نفس ومقدار نهج السنوات اللى فاتت مع اخلاف درجة الصعوبة من سنة لاخرى وكمان انك تشوف طريقة توزيع الدرجات على اجابات الاسئلة.
قديم 21-11-2013, 10:19 PM
الصورة الرمزية هبــة أحمـد
هبــة أحمـد هبــة أحمـد غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

هبــة أحمـد is on a distinguished road

جزاك الله خيرااااااااااا

أكبـــر نجــآح يمكــنك أن تحققـــه هو ان تعيــــش العــمر متفـــآئــل!
قديم 25-11-2013, 03:07 PM
areag areag غير متواجد حالياً
عضو جديد

areag is on a distinguished road

موضوع رائع ماشاء الله .
قديم 25-11-2013, 03:32 PM
areag areag غير متواجد حالياً
عضو جديد

areag is on a distinguished road

الموضوع جميل لكن انا مش عارفه انظم وقتى وكل ما اعمل جدول للمذاكره مش بامشى عليه وانا لسه فى 1 ثانوى يعنى المشوار تقيل وكل ما افتكر انى ازهر اتعقد
قديم 06-12-2013, 03:24 PM
realmoustafa realmoustafa غير متواجد حالياً
عضو جديد

realmoustafa is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة work_station مشاهدة المشاركة
قولى مواعيدك بالتفصيل من بعد ما بتصحى من النوم لغاية ما تنام فى يوم السبت وتحتة ليوم الاحد
ممكن اكتب المواعيد أنا ؟؟؟؟؟
قديم 06-12-2013, 04:13 PM
realmoustafa realmoustafa غير متواجد حالياً
عضو جديد

realmoustafa is on a distinguished road

لو سمحت ممكن تجمع الدروس فى ملف pdf

وكمان لو توقلنا الفيزياء الحديثه الوحده الخامسه بتتذاكر ازاى ؟
قديم 26-12-2013, 12:10 PM
الصورة الرمزية جنان دعوية
جنان دعوية جنان دعوية غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

جنان دعوية is on a distinguished road

انا بكرهه الفزيا وبجد محبطه منها انا ضايعه فيها . ثانيا انا وقتي ضايع مش عارفه استغله خالص . ونفسي امشي ع جدول مذاكره ‎:-(‎‏ انا 3 ث ازهر
قديم 26-12-2013, 07:12 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنان دعوية مشاهدة المشاركة
انا بكرهه الفزيا وبجد محبطه منها انا ضايعه فيها . ثانيا انا وقتي ضايع مش عارفه استغله خالص . ونفسي امشي ع جدول مذاكره ‎:-(‎‏ انا 3 ث ازهر

نبدا من الاخر للاول وقت حضرتك ضايع ومش عارف تستغليه دا طبيعى جدا ليه؟

نفسر : لو حضرتك عرفتى حدود كل مادة بمعنى ان الواحد بيمسك كل مادة يبص عليها نظرة عامة على السريع من برة يعرف هو وصل لغاية فين ومزاكر فيها لغاية فين وامتى هيخلص المراجعة بتاعة كل جزئ ................................. اكيد مفيش وقت هيضيع.

ودا شرحناه فى درس سابق واكبر دليل ذكرتة ان الواحد ايام الامتحانات مش بيكون عارف يلاحق على ايه ولا ايه ونفسة لو الوقت يتباع يشترية وينسى اصلا ان فى حاجة اسمها ملل او ضعف عزيمة وبتظهر طاقة جبارة .................. السر هو انه ايام الامتحان بيكون عرف حدود مادتة.

حضرتك بتكرهى الفيزياء والكره جاى من الخوف والخوف جاى من العجز والعجز جاى من عدم ادراك نظام المادة.

الحل بكل بساطة انك تعملى الطريقة العكسية ازاى؟ تشوفى امتحانات وشكل حلها ايه النموذجى وبعد كدا على اساس الاسئلة تقدرى تزاكرى على اساس صحيح لان الهدو واضح وهو تحصيا اكبر رقم فى الامتحان.
قديم 30-12-2013, 11:58 PM
المحبه لنبى الله المحبه لنبى الله غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

المحبه لنبى الله is on a distinguished road

السلام عليكم جزاك الله خيرا على هذا الموضوع
لو سمحت انا ومجموعه من صحابى فى المنتدى قررنا نعمل جدول من الاول تانى
احنا كنا مذاكرين المواد قبل كدة بس انا بصراحة مش من النوع الى بلتزم بالسرية فعلشان كدة كنت بقول لاصحابى فى المدرسة ان انا بذاكر ومش بنام الا 4 ساعات فالحمد للة بعدها مش بقيت اصحى تانى
قديم 31-12-2013, 12:04 AM
المحبه لنبى الله المحبه لنبى الله غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

المحبه لنبى الله is on a distinguished road

فارجو من حضرتك تقولى المفروض فى الوقت الى احنا فيه دلوقتى علشان نحصل طب ان شاء الله ننام كام ساعه واحنا الجدول الى عملينه دلوقتى مذاكرة الفيزياء مثلا +اساسيات يوميه وهى حل قطع نحو وحفظ كلمات انجليزى
فنرجو الافاده واضافة جديد فى الجدول وشكرا
السلام عليكم
قديم 31-12-2013, 08:31 AM
عضو جديد

اولا : العبرة ليست بقله ساعات النوم ولا زيادة عدد ساعات المزاكرة فعلى سبيل المثال

1- فى ناس بتنام عدد ساعات قليلة مثلا 4 زيك كدا زمان ومن الارهاق اللى بتقبلة فى اليوم تلاقى انها بتضيع وقت كبير فى حجات غير المزاكرة.

2- ناس تانية بتزاكر عدد ساعات كتيرة جدا وفى الاخر المحصلة ربع ساعة.

لكن الكلام الصحيح هو الاتزان والموازنة بمعنى افضل عدد ساعات نوم من 6 -8 ساعات بحيث اقل شئ متواصل 6 ساعات وممكن فى النهار ساعة فقط فقط.

ثانيا زى ما قلنا سابقا وهو طريقة المزاكرة الصحيحة الفعاله اللى يقدر الواحد يحصل منها اعلى فايدة مش زى واحد بيزاكر مثلا فيزياء ورياضة فى نفس اليوم او مادة معينة طول الايام كلها.

الموضوع بسيط وهو خطة محكمة قابلة للتعديل والتطوير بتمشى عليها وممكن تغيريها لغاية ما توصلى لافضل نتيجة هنام من كذا لكذا/ بكرة المفروض ازاكر الجزء دا من المادة.

وعلشان ابدا صح افرغ كل اللى فى ايدى دلوقتى وامسك كل المواد مادة مادة على السريع فى ربع ساعة اشوف المدرس وصل فى الشرح لغاية فين واقسمها لاجزاء وكل جزء اوزعة على ايام الخطة مع حل اسئلة الامتحان عليه................... استحاله تلاقى وقت تضيعية لانك هتكونى عارفة ان الوقت دا مخصص للجزء دا ولو ضاع الوقت هيحصل خلل عندك يخليكى تحرمى تضيعية تانى
قديم 08-02-2014, 01:59 PM
hokihoki hokihoki غير متواجد حالياً
عضو مشارك

hokihoki is on a distinguished road

موضوع شيق و الكلام فى الصميم ليه مكملتش ؟

العلامات المرجعية