اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 30-09-2008, 11:32 PM
الصورة الرمزية sumasamy
sumasamy sumasamy غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

sumasamy is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zaad مشاهدة المشاركة
ربنا يكرمك والله كلامك ده رفع من معنوياتى
جزاك الله خيرا حبيبتى
وبخصوص كتاب المدرسة انا فعلا بذاكر منه دايما
جزاك الله خيرا حبيبتى على النصيحة الغالية
ربنا يوفقك يارب ويوفقنى انا كمان وبقوللك للمرة المليون الكيميا جمييييييييييييييييييييييلة

قديم 30-09-2008, 11:33 PM
الصورة الرمزية Eng. A'laa Salah
Eng. A'laa Salah Eng. A'laa Salah غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( اعدادى هندسة )

Eng. A'laa Salah is on a distinguished road

لا طبعا من حقك تختاري ماده المستوي اللي انت عايزاه سواء كان عربي او انجليزي او احياء لو كنت علمي علوم او رياضه لو كنت علمي رياضه

قديم 30-09-2008, 11:42 PM
الصورة الرمزية sumasamy
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona مشاهدة المشاركة
والله نفس اللى بيحصل معايا بس فى كل المسائل مش الفصل الثالث بس
المشكلة ان انا فى مجموعة مفيهاش غير 3 بنات وانا مبعرفش احل خالص وببقى فى وش المستر والله كل حصة بطلع مخنوقة واقعد اعيط فى الاوضة لوحدى لدرجة انى فكرت جديا فى الانتحار لان نفس المشكلة عندى فى الاحياء مش فاهمة فيها حاجة ومش عارفة احفظ والمستر نازل مراجعات
انا والله امبارح كنت فى قمة الاحباط ولولا ان كان عندنا ضيوف ومقعدتش لوحدى كان زمانى عملت فى نفسى حاجة بس ربنا ستر
المشكلة ان اساتذتى فاكرين ان العيب فى رمضان ووالصيام بس انا حاسة ان العيب منى لانى مش عارفة اركز ومش عارفة انظم وقتى
وطبعا العربى من اول السنة ابيض
اسفة للاطالة
استهدى بالله كدة وادعى ربنا انه يهديكى للمزاكرة انا عملت كدة والحمد لله بدأت اتقبل المادة ولما بدأت فى الفصل الراع حسيت انه كويس شوية
واوعى تقولى كدة تانى مفيش اى حاجة تستاهل ان الانسان يؤذى نفسه عشانها وخصوصا بقى لو كانت الثانوية العامة تروح فى داهية بس احنا نطلع منها كويسين استغفرى ربنا واوعى تقولى كدة تانى وربنا يوفقنا كلنا يارب اه صحيح كل سنة وانتى طيبة العيد بكرة
قديم 30-09-2008, 11:44 PM
الصورة الرمزية sumasamy
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lulooo2010 مشاهدة المشاركة
لا طبعا من حقك تختاري ماده المستوي اللي انت عايزاه سواء كان عربي او انجليزي او احياء لو كنت علمي علوم او رياضه لو كنت علمي رياضه
طيب ياريت لو تعرفى عن المواد دى حاجة فى المستوى الرفيع قوليلى
قديم 01-10-2008, 03:14 PM
الصورة الرمزية Nemo_92
Nemo_92 Nemo_92 غير متواجد حالياً
طالبة جامعية

Nemo_92 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sumasamy مشاهدة المشاركة
استهدى بالله كدة وادعى ربنا انه يهديكى للمزاكرة انا عملت كدة والحمد لله بدأت اتقبل المادة ولما بدأت فى الفصل الراع حسيت انه كويس شوية
واوعى تقولى كدة تانى مفيش اى حاجة تستاهل ان الانسان يؤذى نفسه عشانها وخصوصا بقى لو كانت الثانوية العامة تروح فى داهية بس احنا نطلع منها كويسين استغفرى ربنا واوعى تقولى كدة تانى وربنا يوفقنا كلنا يارب اه صحيح كل سنة وانتى طيبة العيد بكرة
ربنا يخليكى ليا
انا اضعف من ان انا ااذى نفسى بس انا بجد تعبت الفيزياء خنقانى والاحياء مموتانى
اعمل معاهم ايه
كل ما احفظ الاحياء بتتبخر لدرجة انى بدأت انسى الفهم واركز بس فى الحفظ لأن معظم مواد الثانوية عايزة حفظ وانا والله مبحبش الحفظ نهائى بس حاعمل ايه
ربنا يستر
وانت طيبة وبألف صحة وسلامة مع ان العيد النهاردة كان بايخ جدا مش عارفة ليه

اتمنى اني مهما غبت عنكم تفضلوا فاكرني دايما
قديم 01-10-2008, 04:26 PM
reham H reham H غير متواجد حالياً
طالب ثانوي

reham H is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يلا يابنات انا منضمالكوا
بصوا بقى الفيزيا دى لا تطاق بس هنحاول نساعد بعض فيها على قد ما نقدر
وبالنسبة للاحياء هو انا لازم اذاكر من كتاب المدرسة يعنى مثلا الناس اللى خدوها
ياريت يقولولى اذا كان كتاب الامتحان يكفى عن المدرسة واحل اسئلة كتاب المدرسة بس ولا لازم اذاكر منه ؟
يلا مستنية ردكوا
قديم 01-10-2008, 05:51 PM
لمى 2016 لمى 2016 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

لمى 2016 is on a distinguished road

لا يا قمر

لازم تذاكرى من كتاب المدرسة لازم لازم لازم
و الكتاب مش فيه حاجة
دة من احسن الكتب المدرسية
لو مش هتذاكرى كل المواد من كتب المدرسة
لازم تذاكرى الاحياء من كتاب المدرسة
وَغدَتْ نَفْسِي كَورْدةٌ ذَابِلة؛ لا غُصْنَ يَحمِيْها وَلا أوْرَاق حَانِيَة! نَادَيْتُها: أنْ مُدّي يَديْك فِي المِياه الدافِئَة، وَاسْتنِيرِي بِضِيَاء أنْوَارِ السّمَاءِ العَالِيَة. وَلتَشْمَخِي فَالعِزّة لِلإسْلامِ بَاقِية!
قديم 01-10-2008, 07:10 PM
الصورة الرمزية Dr|shereen
Dr|shereen Dr|shereen غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( صيدلة القاهرة )

Dr|shereen is on a distinguished road

ازيكم يا بنات كل سنه وانتم طيبين انا طبعا بقالى كتييير مبدخلش المنتدى الجميييل ده عشان الدراسه لما بتبدا عندنا مفيش تليفزيون ولا نت وده طبعا من خوف ماما عليا لانها اخرسنه ليا وبعدين الكليه انا الحمد لله 3 ثانوى علمى علوم ومجموعى السنه اللى فاتت كان تقريبا 97 المهم يا بنات انا مشكلتى انى الصراحه كنت تايهه من اول السنه والصراحه كده الفيزياء والاحياء واخدين وقتى كله لسه مبداتش عربى ولا انجلش وتتتصوروا انى لسه متلخبطه فى موضوع انى اكمل علم نفس مش عارفه اعمل ايه وكمان كان عندى لغبطه فى المواعيد ومدرس الفيزياء اللى خدت عنده ادانى ميعاد فى نفس الوقت بتاع درس الاحياء بعد ما خلاص كنت اتعودت على المكان والبنات اللى معايا حاجه فظيعه والله يا بنات انا متضايقه جدااا حاسه انى مبذاكرش كويس ومقصره وساعات بيجيلى احباط انى ممكن ملحقش لاقدر الله الكليه اللى عاوزاها على درجه ولا نص يارب محدش فينا يتحط فى الموقف ده عارفين يا بنات انا دخلت على الفصل التالت من غير ما اخد الفصل التانى بتاع الصوت لان كان عندى لغبطه فى المدرسين كده وطبعا المدرس هيدينى الفصل التانى مع باقى التالت يعنى المذاكره هتبقى شديده عليا ربنا يستر وطبعا الفيزياء مليانه جدااا وهى اصلا ماده علميه صعبه بس عارفين اجنا عاوزين نحاول نحبها عشان نعرف نذاكرها انا الصراحه مش عارفه اصلا اذاكرها منين بالظبط كتاب المدرسه كله رسومات كده ملهاش لازمه وكمان يا جماعه المعلومات الاثرائيه دى المفروض نذاكرها احنا المستر مقالهاش ومش شرحها والله يا جماعه انا كمان زيكوااا مرعوبه موووووووت من الفيزياء دى بس ربنا يستر لان احنا لسه فى الاول ولسه مدخلناش على التقيييل وانا كمان فى الحصه بحس انى مبفهمش كده ساعات مخى بيهنج معلشى ده مش غباءنا احنا ده غباء الماده نفسها المهم الاحياء دى والله فعلا انا حاسه انها جميييله هى اه عايزه حفظ بس لو فهمتى خلاص الحفظ ان شاء الله هيبقى سهل وانا الحمد لله باخد مع مدرس قمه فى الروعه صحابى اللى فى المنتدى هنا دكتوره ساره ودكتوره ماجدولين كانوا بياخدوا معاه وهما اللى قالوا لى عليه وبيقولوا ان شرحه قريب من دكتور هشام فعلا هو ما شاء الله عليه شخصيه فذه وبيخلينا نفهم كل حاجه بس رغم شطاره المدرس انا ساعات بحس ان الاحياء مليانه كده شويه لانى بنساها على طول دى بتتبخر والفيزياء كمان كله بيتنسى والرسومات بتاعه الاحياء مجننانى مبعرفش غير البلاستيده انا اصلا مبعرفش ارسم والرسم ده هو اللى كان منقصنى فى 3 اعدادى ده موهبه وفن هى دى بقى ارخم حاجه فى الاحياء بس عارفين انا دايما بقى كل الطلبه المتميزين والشاطرين بيجيبوا فى الاحياء 49 مفيش خمسين وكلهم بيقولوا مش عارفين الدرجه دى راحت فين ليه كده لما الماده الاساسيه الطلبه بيبقوا حلين كويس وميه ميه وفى الاخر يلاقوا9 4 المستوى الرفيع هيعملوا فينا ايه يااااااااااه ده انا طولت جامد سوري يا بنات دوشتكوا معايا انا طبعا زى ما قلت لكوا بقالى كتير مدخلتش المنتدى بس كنت بفضفض معاكوا وطبعا ممكن اتاخر فى الرد على الموضوع لان قليل جدااا لما بفتحه فى الدراسه وشكرااا لمروه ولكل البنات وكل سنه وانتن طيبات عشان العربى ميزعلش ساااااااااااااااااااااااااااااام
قديم 01-10-2008, 07:24 PM
الصورة الرمزية the black rose
the black rose the black rose غير متواجد حالياً
مشرفة القسم العام وقسم التنسيق

the black rose is on a distinguished road

معاكوا ان شاء الله
هرد رد تانى لما افضى

يظن حين أتحدث عن ذكرياته اننى لازلت احبه .. و يظن حين اكتب عنه بعين الرضا اننى لازلت اتمنى عودته .. ولا يدرك اننى منذ أن فارقته " عددته ميتاً ".. فحديثى عنه لا يعد الا امتثالا بحديث المصطفى " اذكروا محاسن موتاكم "
قديم 01-10-2008, 08:18 PM
الصورة الرمزية bosy .. mostafa
bosy .. mostafa bosy .. mostafa غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية السن )

bosy .. mostafa is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nada00 مشاهدة المشاركة
ازيكم يا بنات كل سنه وانتم طيبين انا طبعا بقالى كتييير مبدخلش المنتدى الجميييل ده عشان الدراسه لما بتبدا عندنا مفيش تليفزيون ولا نت وده طبعا من خوف ماما عليا لانها اخرسنه ليا وبعدين الكليه انا الحمد لله 3 ثانوى علمى علوم ومجموعى السنه اللى فاتت كان تقريبا 97 المهم يا بنات انا مشكلتى انى الصراحه كنت تايهه من اول السنه والصراحه كده الفيزياء والاحياء واخدين وقتى كله لسه مبداتش عربى ولا انجلش وتتتصوروا انى لسه متلخبطه فى موضوع انى اكمل علم نفس مش عارفه اعمل ايه وكمان كان عندى لغبطه فى المواعيد ومدرس الفيزياء اللى خدت عنده ادانى ميعاد فى نفس الوقت بتاع درس الاحياء بعد ما خلاص كنت اتعودت على المكان والبنات اللى معايا حاجه فظيعه والله يا بنات انا متضايقه جدااا حاسه انى مبذاكرش كويس ومقصره وساعات بيجيلى احباط انى ممكن ملحقش لاقدر الله الكليه اللى عاوزاها على درجه ولا نص يارب محدش فينا يتحط فى الموقف ده عارفين يا بنات انا دخلت على الفصل التالت من غير ما اخد الفصل التانى بتاع الصوت لان كان عندى لغبطه فى المدرسين كده وطبعا المدرس هيدينى الفصل التانى مع باقى التالت يعنى المذاكره هتبقى شديده عليا ربنا يستر وطبعا الفيزياء مليانه جدااا وهى اصلا ماده علميه صعبه بس عارفين اجنا عاوزين نحاول نحبها عشان نعرف نذاكرها انا الصراحه مش عارفه اصلا اذاكرها منين بالظبط كتاب المدرسه كله رسومات كده ملهاش لازمه وكمان يا جماعه المعلومات الاثرائيه دى المفروض نذاكرها احنا المستر مقالهاش ومش شرحها والله يا جماعه انا كمان زيكوااا مرعوبه موووووووت من الفيزياء دى بس ربنا يستر لان احنا لسه فى الاول ولسه مدخلناش على التقيييل وانا كمان فى الحصه بحس انى مبفهمش كده ساعات مخى بيهنج معلشى ده مش غباءنا احنا ده غباء الماده نفسها المهم الاحياء دى والله فعلا انا حاسه انها جميييله هى اه عايزه حفظ بس لو فهمتى خلاص الحفظ ان شاء الله هيبقى سهل وانا الحمد لله باخد مع مدرس قمه فى الروعه صحابى اللى فى المنتدى هنا دكتوره ساره ودكتوره ماجدولين كانوا بياخدوا معاه وهما اللى قالوا لى عليه وبيقولوا ان شرحه قريب من دكتور هشام فعلا هو ما شاء الله عليه شخصيه فذه وبيخلينا نفهم كل حاجه بس رغم شطاره المدرس انا ساعات بحس ان الاحياء مليانه كده شويه لانى بنساها على طول دى بتتبخر والفيزياء كمان كله بيتنسى والرسومات بتاعه الاحياء مجننانى مبعرفش غير البلاستيده انا اصلا مبعرفش ارسم والرسم ده هو اللى كان منقصنى فى 3 اعدادى ده موهبه وفن هى دى بقى ارخم حاجه فى الاحياء بس عارفين انا دايما بقى كل الطلبه المتميزين والشاطرين بيجيبوا فى الاحياء 49 مفيش خمسين وكلهم بيقولوا مش عارفين الدرجه دى راحت فين ليه كده لما الماده الاساسيه الطلبه بيبقوا حلين كويس وميه ميه وفى الاخر يلاقوا9 4 المستوى الرفيع هيعملوا فينا ايه يااااااااااه ده انا طولت جامد سوري يا بنات دوشتكوا معايا انا طبعا زى ما قلت لكوا بقالى كتير مدخلتش المنتدى بس كنت بفضفض معاكوا وطبعا ممكن اتاخر فى الرد على الموضوع لان قليل جدااا لما بفتحه فى الدراسه وشكرااا لمروه ولكل البنات وكل سنه وانتن طيبات عشان العربى ميزعلش ساااااااااااااااااااااااااااااام

سبحان الله .. بجد نفس احساسي بإني ماني راح الحق الكليه اللي انا بحلم بيها ..
و حاسه ان الأحياء راح تنزلني خصوصاً و ان ليا واحده صاحبتي شاطره اوي ماشاء الله عليها
كانت بتاخد احياء في تانيه و جابت فيها 45.5 و هي اللي نزلت لها المجموع لإنها جابت 96.5% و كان المفروض تجيب اكتر من كده
انا مش عم احبطك ..
بس بصوا بجد يا جماعه .. لازم مش نتخلى عن اهدافنا و احلامنا .. و انا من و هنا رايح
مش راح اخلي الفيزيا و الأحياء يغلبوني .. لأ انا يللي راح اغلبهم
ايه رأيكم تبقوا معايا في الحكايه دي و مش نخلي حاجه تهزمنا
لإننا لو قعدنا نقول الحاجه دي صعبه و رخمه و تبته
يبقى راح تصير صعبه علينا و مش راح نحبها .. صح ولا لأ؟
قديم 01-10-2008, 08:31 PM
الصورة الرمزية marwa.m
marwa.m marwa.m غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية صيدلة )

marwa.m is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the black rose مشاهدة المشاركة
معاكوا ان شاء الله
هرد رد تانى لما افضى

منورة ياشرين

انا على فكرة بكتيرة بكرة اوبعدة هكون معاكوا

ياريت تستمروا وتساعدوا بعض ونتقابل السنة الجاية ان شاء الله
قديم 01-10-2008, 09:23 PM
الصورة الرمزية sumasamy
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bosy mostafa02 مشاهدة المشاركة

سبحان الله .. بجد نفس احساسي بإني ماني راح الحق الكليه اللي انا بحلم بيها ..
و حاسه ان الأحياء راح تنزلني خصوصاً و ان ليا واحده صاحبتي شاطره اوي ماشاء الله عليها
كانت بتاخد احياء في تانيه و جابت فيها 45.5 و هي اللي نزلت لها المجموع لإنها جابت 96.5% و كان المفروض تجيب اكتر من كده
انا مش عم احبطك ..
بس بصوا بجد يا جماعه .. لازم مش نتخلى عن اهدافنا و احلامنا .. و انا من و هنا رايح
مش راح اخلي الفيزيا و الأحياء يغلبوني .. لأ انا يللي راح اغلبهم
ايه رأيكم تبقوا معايا في الحكايه دي و مش نخلي حاجه تهزمنا
لإننا لو قعدنا نقول الحاجه دي صعبه و رخمه و تبته
يبقى راح تصير صعبه علينا و مش راح نحبها .. صح ولا لأ؟
انتى صح وكلنا لازم نعمل زيك وانا اولكم ولازم احنا اللى نهزم الفيزيا مش هى اللى تهزمنا
ممكن اعرف انتى منين يا بوسى لهجتك مش مصرية؟؟؟؟؟؟
قديم 01-10-2008, 09:31 PM
الصورة الرمزية sumasamy
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mona مشاهدة المشاركة
ربنا يخليكى ليا
انا اضعف من ان انا ااذى نفسى بس انا بجد تعبت الفيزياء خنقانى والاحياء مموتانى
اعمل معاهم ايه
كل ما احفظ الاحياء بتتبخر لدرجة انى بدأت انسى الفهم واركز بس فى الحفظ لأن معظم مواد الثانوية عايزة حفظ وانا والله مبحبش الحفظ نهائى بس حاعمل ايه
ربنا يستر
وانت طيبة وبألف صحة وسلامة مع ان العيد النهاردة كان بايخ جدا مش عارفة ليه
على فكرة انا معاكى ان الفيزيا رخمة فى مزاكرتها بس مش معاكى ان الاحياء وحشة حاولى تفهميها وانتى هتحبيها والله لانها بتتكلم عن حاجات محسوسة حاجات فى النبات وفى جسم الانسان حاولى بس انك تحبيها وتفهميها ونصيحة منى ممكن يكون العيب فى المدرس بتاعك حاولى تغيريه
على فكرة انا كمان العيد كان بايخ عندى مش عرفة ليه كدة يمكن عشان حملين هم الثانوية
قديم 01-10-2008, 09:59 PM
الصورة الرمزية Hamset_Etab
Hamset_Etab Hamset_Etab غير متواجد حالياً
طالبه جامعيه (كليه طب بيطرى )

Hamset_Etab is on a distinguished road

ازيكم يا بنات كل سنه وانتم طيبين
انا يا جماعه زعلانه اوى ومضايقه جدا من المخروبه الى اسمها الفيزياء وخده هى والاحياء معظم الوقت وفى الاخر مش نافع كان الاستاذ بتاع الفيزياء قالنا عندنا امتحان على الوحده التانيه كهربيه المهم ذاكرت طبعا ورحت الامتحان الاقى الامتحان على الوحده الاولى والتانيه كهربيه حليت الحمد لله الى على الوحده التانيه والى والله العيال طلعين بيعيطوا منها وكان فى نوع مسائل كده فى الدواير الكهربيه فى الباب الاول معقده شويه الاستاذ مسميها الدايره الحلوفه اجى فى الامتحان عشان افتكر الحلوفه دى بتتحل ازاى اتبخرت من دماغى خالص مع انى كنت مذكراها كويس والله ومش عدى عليها الا اسبوعين بعد انا مضايقه جدا ده بعض المنظر عن الضرب فى الدرس لان الاستاذ قال مش هيضرب الى غلطان فى الوحده التانيه بس هيضرب الى غلطان فى الوحده الاولى
بصوا بصراحه انا بعترف انا غبيه جدا
قديم 01-10-2008, 10:04 PM
الصورة الرمزية الرحمة حلوة
الرحمة حلوة الرحمة حلوة غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (كلية فنون تطبيقية )

الرحمة حلوة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bosy 2 مشاهدة المشاركة
ازيكم يا بنات كل سنه وانتم طيبين

انا يا جماعه زعلانه اوى ومضايقه جدا من المخروبه الى اسمها الفيزياء وخده هى والاحياء معظم الوقت وفى الاخر مش نافع كان الاستاذ بتاع الفيزياء قالنا عندنا امتحان على الوحده التانيه كهربيه المهم ذاكرت طبعا ورحت الامتحان الاقى الامتحان على الوحده الاولى والتانيه كهربيه حليت الحمد لله الى على الوحده التانيه والى والله العيال طلعين بيعيطوا منها وكان فى نوع مسائل كده فى الدواير الكهربيه فى الباب الاول معقده شويه الاستاذ مسميها الدايره الحلوفه اجى فى الامتحان عشان افتكر الحلوفه دى بتتحل ازاى اتبخرت من دماغى خالص مع انى كنت مذكراها كويس والله ومش عدى عليها الا اسبوعين بعد انا مضايقه جدا ده بعض المنظر عن الضرب فى الدرس لان الاستاذ قال مش هيضرب الى غلطان فى الوحده التانيه بس هيضرب الى غلطان فى الوحده الاولى

بصوا بصراحه انا بعترف انا غبيه جدا
والله العملية مش محتاجة زعل قوى يعنى وده لسه اول امتحان لسه فى امتحننننننننننننننننننات كتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتيرة وانت عرفه الواحد فى رمضان مش بيركز وبيلعب واخر ضياع ان شاء الله بعد العيد نشد بقى

العلامات المرجعية