اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 12-08-2011, 05:59 PM
m_cabo m_cabo غير متواجد حالياً
عضو خبير

m_cabo is on a distinguished road

انا هتكلم الاول فى نقطه عن التعليم الابتدائى وبعد كدا هقول نقطه على التعليم ككل
اولا بالنسبه للرياضيات بشوف اساتذه كتير اوى بتخلى الطفل يتعلم على الأله من صغرة ودا غلط جدا
وللاسف اخويا واحد منهم وانا بقى كنت فى ثانويه ومكنتش بركز معاه اوى
ودا طبعا بيخلى الطفل غير قادر على استيعاب اى معلومه او فهمها
ياخد اى مسأله يحطها على الأله يطلع الحل وشكرااا
وهو فاكر نفسه كدا شاطر
يبقى الحل

اننا نمنع استخدام الأله الحاسبه تمامااا فى التدريس والسماح باستخدامها فقط فى حالة المسأل المعقده تمامااا او مسأل الجيب وجيب التمام زى ماحنا عارفين

وبكدا طبعا تزيد قدرة الطالب على التفكير والابداع وسرعة البديهه

اما النقطه التانيه اللى كنت عايز اتكلم فيها على التعليم ككل

ان يتم قياس نسب ذكاء الطلبه ومن خلال هذه النسب يتم وضع الطلاب فى الفصول
بحيث يكون النسب المتقاربه فى فصل واحد وبكدا انا بسهل المهمه على المدرس
بدل ما اخلى المدرس يتعامل مع نسب مختلفه فى نفس الوقت يبقى بيتعامل مع نسبه واحده فقط
وطبعا برضه لازم نقيس قدرات المدرس علشان كل مدرس يبقى فى الفصل المناسب

مستنى رأيكم
قديم 13-08-2011, 12:47 AM
eng/ yasmine eng/ yasmine غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة

eng/ yasmine is on a distinguished road
Opp

التعليم الابتدائى (الكُتاب الحديث)
تحول التعليم الابتدائى فى مصر الى كُتاب حديث
يعنى دور مدرس اللغة العربية بيقوم على قارية الدرس والبتحطوا ليهب وبيخلى الطلبة يستخدموا اله وهما صغيرين فى دعوة الى (الغى مخك واستخدم التك ) ويجى كمان الى مدرس العلوم اللى بيخلى الطلبة يحفظوا مكونات النبات وعملية البناء الضوئى من غير مايقوموا بأى تجربة عملية ولا ينزلوا المعمل (انا لما كنت فى تانية ثانوى مانزلتش المعمل ولا مرة غير لما يكون فى حد بيزور المدرس ) المهم اصبحت العملية حفظ فى حفظ
[COLOR="Dark
ونيجى بقى للمناهج اللى اصبحت زى الماية الراكدة مافهوش اى حاجة علشان تحبها من اناشيد رخمة للمواضيع مستفزة..... الخ الخ الخ وكمان بقى اللغات يعنى ايه اعد احفظ كلمات وجرامر من غير مايعرفوا ينطقوا الكلمات اللى بيحفظوها ولحد ما يخلص تالتة ثانوى ويخرج مابيعرفش ينطق كويس ومخارج الحروف ضايعة بجد عيب اللى بيحصل
فى حاجة متضايقانى ( اللغة الدينية والتربية الوطنية ) بصراحة مافيش اى اهتمام بالمواد دى وبقت مهمشة بدرجة رهيبة وكمان المادة اللى تزود حبك لبلدك وانتماءك بقت مهمشة !!!! لازم المواد دى ترجع تانى ونحبب اولادنا فيها
اه افتكرت حاجة تانية (الانشطة) كمان بقت مهمشة ومدرسن المواد تانية بياخدوها علشان يلحقوا يخلصوا المنهج مادام المنهج كبييير بتحطوااا ليه وكمان المواد دى مهمة مش زى ماناس فاكرة يعنى دى بتزود قدرة الطالب على الفهم والاستعاب وبتنمى فيه قدرتوا على الابداع والابتكار زى الرسم وكمان المكتبة اللى الطالبة مابقوش بيدخلوها غير مرة فى السنة!!!!!! لازم نرجع نستفيد من الانشطة دى ونرجع نهتم بمادة الكمبيوتر لانها هى المستقبل ولازم المدرس يبقى فاهم اللى بيدرسوا لان معظمهم مش بيبقوا فاهمين

انا رأيى اننا نبدأ نحط مناهج جديدةللى داخلين سنة اولى ابتدائى لان ده جزر التعليم لو صلح صلح التعليم كلوا ونستعين بخبراء فى التعليم وعلى دراية بنظم التعليم الاجنبية وناخد منها اللى يناسبنا ونعرف نطبقوا صح مش معقول اللى بيحط الخريطة التعليمية فى كندا مصرييين واحنا هنا لا تعليق نستعين بحد زى دكتور احمد زويل او فاروق الباز وفى زيهم كتير فى مصر ولما نحط للى داخلين اولى ابتدائى نظام جديدوبعد 12 سنة يدخلوا الجامعات يبقوا فاهمين وبرؤية وتعليم جديد ونرجع نهتم بالانشطة والكمبيوتر بالتربية الدينية والوطنية
وكمان وسائل العقاب لازم تتغير ( حاكلكوا على مدرس رياضة كان بيدينى فى ابتدائى ) المدرس ده كان معاه خرطوم برتقالى كبيييير اوى وكان بيضربنا بافترى وساعات بيسيب الخرطوم ويدرب بالبوانى لحد ماخالا واحدة فمهها ينزل دم كلنا كنا بنكرهوا وبنكره حصتوا وبنكره الرياضة وكنا بنخام نروح المدرسة منوا على الرغم من اننا كنا فى مدرسة خاصة على الرغم من انوا كرهنا فى الرياضة فى ابتدائى الا انى حبيتها على ايد مدرس تاانى فى اعدادى ودخلت علمى رياضة وهندسة ) المهم لازم الموضوع بتااع الضرب ده يتغير ممكن نستدعى اولياء الامور لازم يبقى فى اخصائى نفسى بجد فى المدارس يطرح وسائل العقاب والتاهيل النفسى ممكن زى المهندسة هاجر ماقالت حرمان من الانشطة بس ده لما تتطبق الانشطة الاول ده اللى فى دماغى دلوقتى
اخيرا لازم المسئولين يفوئوا للمصيبة اللى فيها التعليم لازم يلغوا الدروس الخصوصية لانها مصيبة من مصائب الزمن ويعدلوا مرتب المدرس ويأهلوا الى انو يدرس ماهوا مش اى حد بتبقى عندوا موهبة توصيل المعلومة ويرتقوا بمستوى المعلم
وشكرا
قديم 13-08-2011, 01:03 AM
الصورة الرمزية Shamy shemo
Shamy shemo Shamy shemo غير متواجد حالياً
عضو فعال

Shamy shemo is on a distinguished road

فعلا تقريبا بقيت افكارنا بقيت متقاربه ( 1. المناهج لازم تتغير فعلا زى ما ياسمين قالت ) .

والحفظ فعلا بقى كل حاجه

وعدم استخدام الموخ زى ما كابو قال بالظبط واعتماد على السهوله والبساطه وارمى مع ان مرحله الابتدائى دى اهم مرحله
http://www.facebook.com/Tolab.Bela.Qoyoud

قديم 13-08-2011, 03:51 AM
Mohammed-Ahmed Mohammed-Ahmed غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Mohammed-Ahmed is on a distinguished road

فعلاااا كلام حضراتكم مضبوط لازم المناهج تتعدل وتناسب عقل الطفل القادر علي الفهم والابداع يعني انا مثلا عايز منهج يشدنى يخليني أحبه ويكون في عنصر التشويق ومش لازم يكون فيه كل حاجه لا لازم يكون فيه عنصر البحث يعني مش ألاقي المعلومه كامله أنا أحسن أشوف جزء من المعلومه أو شئ يقودني اليها وبعدين أنا أتعب أعتقد هيكون أحسن بكتير وأحس ان أنا طالب فعلا.
قديم 13-08-2011, 04:01 AM
عضو خبير

حاجه تانيه عايز اضيفها
يا ريت لو يكون فى كل مدرسه مجموعة مندوبين
دور المندوبين دا يتلخص فى انهم بيتابعوا الطلاب من سن صغير
ويشوفوا كل طفل هوايته ايه
مثلا يكون فى مندوب عن الرسم
مندوب عن الموسيقى
مندوب عن الرياضه كورة وسله وطايرة
مندوب عن اى هوايه
لان بجد فيه مواهب كتييييير اوى وعدم النظر ليها بيدفنها
لو قدرنا اننا نستخدم المواهب دى بجد هيطلع الطفل دا يخترع حاجه فى مجال هوايته
.......... متابع
قديم 13-08-2011, 12:56 PM
الصورة الرمزية issac-newton
issac-newton issac-newton غير متواجد حالياً
عضو متواصل

issac-newton is on a distinguished road

DR/freaky deaky
اهو الشكلة انو حكاية الامتحانات بتحتاج واحد خبرة , العجوز في بلاد برا ( سيبك من بتاع هنا ) كل ما بيكبر كل ما بيزود خبراتو آلخ فا المفروض تبقا نفس الوضع في مصر العجوز بتاع هنا يعني خبرات اكتر , بس يظهر انه بيبقا مدرس اول بيبدأ ينسى نفسو
قديم 13-08-2011, 01:36 PM
عضو فعال

والله يا جماعه الافكار والاقتراحات الجامده دى لو حصلت هنبقى احسن دوله فى مصر والله بجد يا جماعه

بس يا رب تتحقق بس يااااااااارب

issac فعلا عندك حق بس اللى بره مش فى مصر هههههههههههه

قديم 13-08-2011, 02:36 PM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR
ENG.HAGAR ENG.HAGAR غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة عين شمس

ENG.HAGAR is on a distinguished road

اقتباس:
كلام مضبوط فعلا .وبالنسبه للمعامل انا افتكر لما كنت في الأعداديه والله عمري ما رأيت المعمل ده هو بس يوم امتحان العملي والله وكنت بقول للأستاذ في الأمتحان هعمل التجربه عملي وبعد كده أكتب في الورق بيقولي انت بتهزر اكتب علي طول وبعدين المفروض تكون حافظ التجربه, تصوروا ده وفي أول ثانوي بقي كنا أه بندخل المعمل بس الأستاذ يقول لنا مش تلمسوا أي حاجه رغم والله انه كان استاذ تمااااااااام بس الظاهر دى التعليمات بس برده كنت بروح واقعد ألعب فيها ههههههه.والله انا بيتهيألي ان المعامل ده مهمه جدا يعني انا لما أفهم التجربه نظريا وأروح أطبق عليها في المعمل عمري هنساها بل بالعكس ده انا ممكن أعمل شئ جديد. مثال تجارب الكيمياء مثلا كنت بتشل منها رغم ان بحبها جدا وعادي اهي بتحفظ (بتحفظ) احفظ بقي المادي دى علي دى تطلع دى طب انا لو شفتها عملي عمري هنساها مش لا اعتقد وربنا بقي يضبط الحاااااال.

فعلا يا باش مهندس محمد احمد والله مشكلة المعامل دى ليها اسباب كتير اوى :-
1- ماديا الدولة مثلا مش قادرة توفر عينات من المواد الفيزيائية والكيميائية زىمثلا الزئبق لانه غالى جداا وده بسبب ان بلدنا فقيرة بمعنى الكلمة لاننا نكتفى بس نبص على سائل الزئبق من خلف الاستار" هو داخل الزجاج " .
2- كسل من بعض الاساتذة انهم يتعبوا نفسهم ويوضحوا للطلبة عمليا التجربة
3- بعض الطلبة بيكرهوا الاساتذة فى المعامل نتجة اتسخدامهم السئ للمواد :-
1# لان كل خطوة من خطوات التجربة بيكون ساعات ليها تعليق مش لطيف من الطلبة وده بينرفز الاساتذة .
2# ساعات الطلبة بيستخدموا المواد بكم مختلف وممكن يؤدى لمشاكل كبيرة جدا فى المدرسة يعنى ساعات الطلبة بيستخدموا حمض الكبريتيك بكميات اكتر من المطلوب وبالتالى ساعات تبوظ التجربة ده على اقل تقدير اذا ما حصلتش مشاكل اكبر .
والله يا باش مهندس محمد حضرتك اللى بتقوله ده واقع فعلا بيننا كطلبة موضوع اننا مجرد نتفرج على المعامل وخلاص
انا افتكر ان المعامل فى مدرستنا عاملة زى الفصول مع اختلاف بسيط وهو وجود دولاب للمواد لا يستخدم قط ووجود بعض اجهزة الكمبيوتر القديمة الازل .
ــــــ جزئية انى اشوف الحاجة وتثبت فى دماغى عند حضرتك حق 100% لان الواحد بيستخدم فيها كل حواسه تقريبا وبالتالى مراكز الحواس دى فى المخ بيكون ليها جزء من الذاكرة فى التجربة وبتبقى من الحاجات اللى من الصعب الواحد ينساها ...
جزاك الله كل خير يا باش مهندس محمد احمد بجد والله حضرتك اجملت كل شئ فى مشاركتك .

قديم 13-08-2011, 02:51 PM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR

اقتباس:
انا هتكلم الاول فى نقطه عن التعليم الابتدائى وبعد كدا هقول نقطه على التعليم ككل
اولا بالنسبه للرياضيات بشوف اساتذه كتير اوى بتخلى الطفل يتعلم على الأله من صغرة ودا غلط جدا
وللاسف اخويا واحد منهم وانا بقى كنت فى ثانويه ومكنتش بركز معاه اوى
ودا طبعا بيخلى الطفل غير قادر على استيعاب اى معلومه او فهمها
ياخد اى مسأله يحطها على الأله يطلع الحل وشكرااا
وهو فاكر نفسه كدا شاطر
يبقى الحل

اننا نمنع استخدام الأله الحاسبه تمامااا فى التدريس والسماح باستخدامها فقط فى حالة المسأل المعقده تمامااا او مسأل الجيب وجيب التمام زى ماحنا عارفين

وبكدا طبعا تزيد قدرة الطالب على التفكير والابداع وسرعة البديهه
عودة حميدة يا باش مهندس محمد c
معلش انا عندى رأى مختلف شوية عن حضرتك اتمنى ان يكون صدر حضرتك رحب لاستقباله .....
مثلا حضرتك اقترحت ان يتم منع استخدام الالة فى المدارس وان الطالب يعتمد على مخه فى العمليات الحسابية
فى حين لو احنا فكرنا ان الابداع فى العمليات الحسابية نسبته تكاد تكون صفر !
مثلا يا باش مهندس احنا كعلمى رياضة ايه الابداع عندنا فى مسائل كرامر ؟؟؟؟ وكنا بنتأكد عن طريق الالة ..!!
كذلك لا يوجد ابداع بنسبة كبيرة فى عمليات الطرح والضرب .. العمليات الحسابية عموما
لكن الالة بتوفر وقت كبير جداا لان هى مش اله ابداع هى اله حسابية مش اكتر ..
فى دول العالم المتقدم بيستخدموها عادى جدااا ومع ذلك مبدعين فى اجهزتهم وكل حاجة فى حياتهم ......
هى وظيفتها انها توفر علينا عناء الجمع والطرح واننا نهتم بالخطوات اللى فيها تفكير فعليا
يعنى هل ياترى الالة كانت تفدر تعمل لينا كطلبة علمى رياضة حل لمسائل الهندسة الفراغية ؟؟!!
لا طبعا لان دى لها اكتر من اسلوب لحلها ..
كمان عند حضرتك حق اننا نسمح بأستخدامها فى حل مسائل الجيب وغيره
انا اتفق مع حضرتك اننا نعلمهم اول كام سنة ازاى يستخدموا وينشطوا دماغهم من غير الة بس صعب اننا نقول ان الالة بتوقف قدرتهم على الابداع او كدة ..
اقتباس:
اما النقطه التانيه اللى كنت عايز اتكلم فيها على التعليم ككل

ان يتم قياس نسب ذكاء الطلبه ومن خلال هذه النسب يتم وضع الطلاب فى الفصول
بحيث يكون النسب المتقاربه فى فصل واحد وبكدا انا بسهل المهمه على المدرس
بدل ما اخلى المدرس يتعامل مع نسب مختلفه فى نفس الوقت يبقى بيتعامل مع نسبه واحده فقط
وطبعا برضه لازم نقيس قدرات المدرس علشان كل مدرس يبقى فى الفصل المناسب

مستنى رأيكم
على فكرة يا باش مهندس انا عندى تجربة شخصية عن موضوع تقارب نسبة الفهم والذكاء عند الطلبة .. وهى
ان انا فى سنة 2 اعدادى كان عندى استاذة بتقسم الشاطرين فى الفصل الى مجموعات وهم يتولوا الطلبة اللى مستواهم اقل او متوسط وكان تجربة ناجحة جدااا والله
لكن لو عزلنا الطلبة اللى مش شاطرين فى فصل والشاطرين فى فصل تخيل مثلا المدرس اول كلمة هيقولها فى الفصل اللى مش شاطرين يا ..... ويا ..... فى حين ان الطلبة اللى فى الفصل ده مش هيبقى بينهم تنافس نهائيا لانهم مستوى واحد .
.احنا كبشر فى حياتنا العادية ربنا خلق فى كل واحد فينا قلب مختلف عن التانى نسبة الطيبة فى كل واحد فينا مختلفة علشان نحتوى بعض
كذلك بردو الطلبة هيبقى فى نوع من التواصل بين الطلبة اللى مستوى عقلهم عالى وغيرهم .
هنخلق بينهم جو المشاركة ومودة جميل جداا والله ...
انا متأسفة جداا لانى اختلفت مع حضرتك لكنى احترم وجهة نظرك جداا
جزاك الله كل خير

قديم 13-08-2011, 03:35 PM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR

اقتباس:
ونيجى بقى للمناهج اللى اصبحت زى الماية الراكدة مافهوش اى حاجة علشان تحبها من اناشيد رخمة للمواضيع مستفزة..... الخ الخ الخ وكمان بقى اللغات يعنى ايه اعد احفظ كلمات وجرامر من غير مايعرفوا ينطقوا الكلمات اللى بيحفظوها ولحد ما يخلص تالتة ثانوى ويخرج مابيعرفش ينطق كويس ومخارج الحروف ضايعة بجد عيب اللى بيحصل
فعلا عندك حق والله فى موضوع اللغات وان الطالب مش بيعرف ينطق كويس لما يبقى فى اولى جامعة
نفسنا فى حجرات لتعليم اللغات زى الكورسات بالظبط !
مثلا فيها ايه لو معمل الكمبيوتر كان فيه اجهزة مخصصة بها برامج لتعليم النظق وكمان المحادثة !
مش صعبة د متهيألى والا ايه لازمة الاجهزة اللى شبة الكمبيوتر فى المدرسة !!!!!!!!!!!!!!
بالنسبة فعلا لموضوع اللغات بجد اللغات بتدرس لاصحاب اللغة اسهل بألف مرة من الناس اللى بتتعلمها
يعنى مثلا الباش مهندس محمود عطية مرة قاللى انه بياخد كورسات وكمان ان الكورسات دى مش بيلتزموا فيها خالص بقواعد نحوية " جرامر " خااالص وان الانجلش اللى بيتدرس فى الكورسات رغم انه مكثف الا انه ابسط بكتيـــر
!
اقتباس:
فى حاجة متضايقانى ( اللغة الدينية والتربية الوطنية ) بصراحة مافيش اى اهتمام بالمواد دى وبقت مهمشة بدرجة رهيبة وكمان المادة اللى تزود حبك لبلدك وانتماءك بقت مهمشة !!!! لازم المواد دى ترجع تانى ونحبب اولادنا فيها
فعلا التربية الدينية الاهتمام بيها صفر
انا افتكر ان الواحد كان بيحفظ الاية ويسأل اصحابة هاا حفظتوها ؟؟؟ يقولوا احنا اصلا مش بنحفظها !!
كمان للاسف جدول التربية الدينية سئ جدااا دايما بيخلوا وقت امتحان مع مادة عليها درجات وللاسف الواحد مش بيقدر يوفق ياترى يذاكر المادة اللى عليها درجات ولا مادة النجاح والسقوط !!
يبقى احنا عرفنا المشكلة ان المواد دى لا تضاف للمجموع يبقى من الافضل ان لم يكن واجب ان يتم اضافة درجات المواد دى للمجموع .
جزئية بقى مهمة جداااا
انا بشوف ان اساتذة التربية الدينية نسبة كبيرة منهم والله فهمهم للدين تعبان جدااا مث انا افتكر ان الاستاذة اللى كانت بتدينى الدين ماكانتش بتقرأ قرآن صح وكانت بتخلى البنات اللى بيعرفوا يقرأو يقوموا بالمهمة دى !
يعنى لسف فى نسبة عدم علم بالدين بين اساتذة نفسهم
يعنى ساعات تقى استاذ الزراعة فى ابتدائى هو اللى بيدرس الدين !!
كمان مناهج الدين للاسف عجيبة جداا
مثلا مافيش اهتمام بسيرة الصحابة الكرام وكمان بسيرة امهات المؤمنين
وتلاحظوا مثلا ان آية الحجاب كانت مكتوبة فى المناهج ولكن حذفت من تقريبا 5 سنين او اكتر بسبب اتجاهات الدولة اننا مانبقاش ملتزمين بديننا .
كمان جزئية تالتة وهى يكون فى حصص للدين عن المناقشات عامة وفيها يسأل الطلبة او الاطفال عن اللى بيدور فى ذهنهم علشان مثلا كلنا دار فى دماغنا السؤال اللى هو " هو ربنا فين !! "
وما لاقيناش جواب
لان ما فيش مناقشات
وعرفنا الاجابة وهى ان ربنا على العرش استوى
ولكن لما كبرنا !
بالنسبة للتربية الوطنية بحس انها مادة من لا مادة يعنى بيدرسول فيها تاريخ المصريين والمعارك والحروب اللى خاضوها واحنا اصلا كشعب غالبيته بيكره التايخ فمابالكم بمادة ليل نهار بتقول المصريين انتصروا فى معركة كذا او حرب كذا !
اعتقد المادة دى محتاجة اعادة نظر فيها وان يكون محتواها مختلف شوية
بصراحة انا ماعنديش فكرة خاالص عن محتواها يكون ايه لكن اللى اعرفه ان الوضع اللى هى فيه دلوقتى ده سئ جداا .
اقتباس:
اه افتكرت حاجة تانية (الانشطة) كمان بقت مهمشة ومدرسن المواد تانية بياخدوها علشان يلحقوا يخلصوا المنهج مادام المنهج كبييير بتحطوااا ليه وكمان المواد دى مهمة مش زى ماناس فاكرة يعنى دى بتزود قدرة الطالب على الفهم والاستعاب وبتنمى فيه قدرتوا على الابداع والابتكار زى الرسم وكمان المكتبة اللى الطالبة مابقوش بيدخلوها غير مرة فى السنة!!!!!! لازم نرجع نستفيد من الانشطة دى ونرجع نهتم بمادة الكمبيوتر لانها هى المستقبل ولازم المدرس يبقى فاهم اللى بيدرسوا لان معظمهم مش بيبقوا فاهمين
فعلا مواضيع الانشطة دى محتاجة حل جذرى
يعنى مث انا افتكر ان الواحد لما تتلغى حصة الالعاب يفضل طول اليوم قرفان ومش قادر يركز فى باقى المواد !
يعنى الواحد بيحرم الطفل من شئ بيمتعه جداا وكمان ممكن يكون ليه سبب اساسى انهيخليه يركز فى باقى المواد
لازم يكون فى ملاعب كويسة للاطفال
وكلمة نغيرهيئة الفريق يعنى مثلا المدرب بتاعه وكمان اللاعبين علشان نزرع فيهم موضوع عدم التعصب وان يكون فى تعاون بين الطلبة مهما اختلفوا .
المكتبة دى تقريبا غرفة مملؤة بالكتب مالذ منها وطاب ولكن ما فيش حد بيستغلها خاااالص !
مثلا مشفين المكتبة تلاقيهم مش طايقين الطلبة
ما حدش يحط ايديه على الارفف ماحدش يلمس كتاب
ومش عارفه هو الواحد هيقرا ازاى
بالاحساس مثلا !
موضوع مادة الكمبيوتر ده والله حضرتك اتكلمنا فيه كتير جدااا فى المناقشة اللى فاتت علشان نكون مقتنعين بجملة حضرتك
ان ده هو المستقبل .
بالنبة للاساتذة فلازم زى ما حضرتك قولتى يكون عندهم علم باللى يقولوه
مثلا انا لما كنت بسأل الاستاذة عن برنامج الفيجوال بيزيك كانت بتقول انا مش عارفة احفظوها كدة !
يتبع بأذن الله

قديم 13-08-2011, 03:53 PM
عضو فعال

مدرس الابتدائى بيدى كل حاجه علوم وعربى ودراسات وحساب وكل حاااااااااااااااااااااااجه

يعنى 7 فى 1

قديم 13-08-2011, 07:35 PM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.HAGAR مشاهدة المشاركة
عودة حميدة يا باش مهندس محمد c
معلش انا عندى رأى مختلف شوية عن حضرتك اتمنى ان يكون صدر حضرتك رحب لاستقباله .....
مثلا حضرتك اقترحت ان يتم منع استخدام الالة فى المدارس وان الطالب يعتمد على مخه فى العمليات الحسابية
فى حين لو احنا فكرنا ان الابداع فى العمليات الحسابية نسبته تكاد تكون صفر !
مثلا يا باش مهندس احنا كعلمى رياضة ايه الابداع عندنا فى مسائل كرامر ؟؟؟؟ وكنا بنتأكد عن طريق الالة ..!!
كذلك لا يوجد ابداع بنسبة كبيرة فى عمليات الطرح والضرب .. العمليات الحسابية عموما
لكن الالة بتوفر وقت كبير جداا لان هى مش اله ابداع هى اله حسابية مش اكتر ..
جزاك الله كل خير
انا معاكى فى نقد النقطه التانيه
لكن انتى فمهتينى غلط فى النقطه دى يا باشمهندسه
فى فرق كبير اوى لما استخدم الاله وانا عارف انا ممكن احل بأيدى ازاى من غير اله
وانى استخدما لانى مش عارف احل بأيدى
دلوقتى الاطفال والله انا شوفت بعينى مش علرفين قواعد الضرب والقسمه
كل فكرتهم عنها الاله
فانا بقول ان فى الاول يعرفوا القواعد ويحلوا عليها كتير
مش يستخدموا الاله كدا على طول
ودا برضه هيودينا لنقطه تانيه
فى فرق برضه لما استخدم الاله علشان اتاكد ولما استخدمها من غير ما افكر حتى
ممكن دا فى الامتحان اوكـ علشان الوقت
لكن مش فى كل وقت الاله الاله
بجد بتوقف المخ بطريقه عجيبه
انا واحد صاحبى كان معايا من كتر تعوده على استخدام الاله
جت مسأله اخر حاجه فيها كان هيقسم بس 21 / 3
عملها على الاله
لما طالب علمى رياضه يستخدم اله علشان يقسم 21 / 3
يبقى ايــــه ... ؟
متابع..

واى حد يا جماعه عنده رأى تانى عادى احنا كلنا بنتكلم علشان نوصل للرأى الأصح فى النهايه
قديم 14-08-2011, 11:23 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_cabo مشاهدة المشاركة
كل فكرتهم عنها الاله
عملها على الاله
يبقى ايــــه ... ؟
متابع..

واى حد يا جماعه عنده رأى تانى عادى احنا كلنا بنتكلم علشان نوصل للرأى الأصح فى النهايه
والله كلام حضرتك مضبوط جدا أنا تقريبا أول مره أستخدم آله حاسبه كنت في 3 اعدادي وفعلا الآله كتر استخدامها بتوقف المخ عن التفكير . بمعني ان احنا نستخدمها لما يكون لا غني عنها.
وبالنسبه لصاحبك اللي بيقسم 3/21 فأنا عن نفسي والله وقت امتحانات الثانويه كنت بتأكد علي الآله من كل شئ والله حتي 2/2 كنت بتأكد منها هنا مش مسألة تفكير, ده توتر مش أكتر.
قديم 14-08-2011, 11:27 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_cabo مشاهدة المشاركة

وبالمناسبه حد يعرف نحل مسائل الجيب وجيب التمام من غير آله؟؟(آسف خارج الموضوع)
قديم 14-08-2011, 11:40 AM
الصورة الرمزية ENG.HAGAR

اقتباس:
كل فكرتهم عنها الاله
عملها على الاله
يبقى ايــــه ... ؟
متابع..

كدة احنامتفقين فى النقطة دى لأن فعلا احنا محتاجين انا الاطفال يستخدموا مخهم فى الحساب لكن بعدين افهمهم ان فى وسائل تانية لاجراء العمليات دى وان مخهم يبدع فى انحاء تانية زى العلوم واكتشاف طرق جديدة للحل وغيره
والله على فكرة يا باش مهندس بالرغم انى بستخدم الالة كتير الا انى بعمل عمليات جمع وطرح وقسمة فى دماغى ونتائجها فى الغالب الاعم بتطلع صح !
يعنى علشان نجمل "بضم النون وتسكين الجيم "النقط دى الاطفال يستخدموا الالة من سن الاعدادى لكن فى ابتدائى اعتماد كاامل على وظائف المخ .
جزاك الله كل خير يا باش مهندس محمد ........

اقتباس:
والله كلام حضرتك مضبوط جدا أنا تقريبا أول مره أستخدم آله حاسبه كنت في 3 اعدادي وفعلا الآله كتر استخدامها بتوقف المخ عن التفكير . بمعني ان احنا نستخدمها لما يكون لا غني عنها.

مظبوط جداا كدة ان الالة فعلا احنا استخدمناها متأخر وحاسيين انها بتوقف المخ
فى حين والله يا جماعة فى اطفال بيستخدموها ودماغهم كويسة جداا وشطار فى الرياضيات والعلوم التانية ؟! يعنى مش بتأثر بنسبة كبيرة " علشان التعميم بردو " يعنى لو هتأثر هيبقى ليها نسبة صغيرة .
كمان يا باش مهندس محمد انا اتفقت مع الباش مهند محمد c على موضوع ان الاطفال يبدأ استخدامهم للألة متاخر مثلا فى المرحلة الاعدادية وكدة يبقى وسط لا بدرى ولا متأخر .
اقتباس:
وبالنسبه لصاحبك اللي بيقسم 3/21 فأنا عن نفسي والله وقت امتحانات الثانويه كنت بتأكد علي الآله من كل شئ والله حتي 2/2 كنت بتأكد منها هنا مش مسألة تفكير, ده توتر مش أكتر.

مظبوط
انا فاكرة انى كنت ساعات اعمل عمليات حسابية بالذات فى الثانوي فى دماغى وساعات بيطلع الحل غلط والمشكلة بيبقى حواليا ناس يقولولى اتأكدى من الالة علشان الدرجات .....
لكن لما بحل لوحدى بتطلع الحلول 100% صح
يبقى هو توتر زى ما حضرتك قولت مش اكتر
جزاكم الله كل خير

العلامات المرجعية