اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 24-06-2011, 02:45 AM
maqrishan maqrishan غير متواجد حالياً
عضو نشيط

maqrishan is on a distinguished road

ارجو الرد يادكتور عبد الرحمن والله انا اكثر واحد حيرة فى هذا الكون
اولا انا كنت معلم مساعد فى اول دفعة تم اختراع المعلم المساعد فيها وكمان امتحنت الكادر ونجحت فى اول دفعة بردو وواخد الicdl وكمان اسمى فى كشوف المتعينين بالقرار 53 لسنه 2011

شوف بقى المشكلة انا انقطعت عن العمل بعد كل دة مكنتش اعرف ان هيحصل تعيين لانى فقد الامل عشان انا شغال من 2003 وكل سنة كانو بيقولولنا السنة الجاية هتتثبتو

المهم انا حبيت ارجع عشان اسمى ضمن المعينين والمستوفين الشروط بس فوجئت بسحب قرار تعيينى وفسخ عقدى
غلبت ولفيت الدنيا من مدير الادارة الى وكيل الوزارة الى الوزير بس بدون جدوى

التوجيهة كتبلى جواب واستلمت شغلى وفى نفس المدرسة الى انا كنت فيها بس عقد عادى طبعا والادارة مشكورة كتبت اسمى ضمن العقود العادية الى اكتر من ثلاث سنوات لانى الان 8 سنوات عمل يعنى ضمن القرار 75

ارجو من سيادتك توضيح موقفى اولا هل لى الحق فى التعيين ضمن قرار 53 لانى منطبقة عليا الشروط
ثانيا اذا تم تثبيتى فى القرار 75 الى هو العقود العادية الى اكتر من ثلاث سنوات فما هو موقفى من امتحان الكادر مع العلم انى امتحنت الكادر ونجحت السنة الى فاتت عمرك شفت واحد عقد عادى وممتحن الكادر هو انا بقى طيب ولو اتثبت هبقى معلم ولا معلم مساعد

ارجو الرد والله لا استطيع النوم معلهش طولت عليك

قديم 24-06-2011, 12:12 PM
msamirkh msamirkh غير متواجد حالياً
عضو جديد

msamirkh is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصرى حر 2011 مشاهدة المشاركة
على فكرة ده مش اسلوب نتعامل بيه وعيب عليك انت المفروض انك هتعلم
يا عم انا كنت باهزر وانتي لو تعرف انا شغال من سنة كام بالحصة هتعذرني انا شغال من 1998 وكل ما ييجي تثبيت اوعقود كانت بتتطبخ كالعادة يا واسطة يا فلوس وانا علي فكرة هزرت مع الا ستاذ عبدالرحمن بالطريقة دي ولو انها بايخة علشان يرد عليا بسرعة واظن انتي عذرتني في استعجالي لاني نفسي اطمن بعد13سنة ظلم ومحسوبية
قديم 24-06-2011, 01:40 PM
medosobhe medosobhe غير متواجد حالياً
عضو جديد

medosobhe is on a distinguished road

بعد اذنك فى نقطة مهمه فى محافظة الشرقية انا وكتييييييير من المعلمين كنا راسبين فى الانجليزى وامتحنا انجليزى مع دفعة 1/4 والنتيجة ظهرت بردوا معاهم ونجحنا والحمد لله واحنا اذاى بقه انته بتقول طلعلنا قرار تعيين من قبلهم واحنا نتيجتنا ظهرت مع دفعة 1/4 ارجوا الافادة ولكم جزيل الشكر
قديم 24-06-2011, 01:54 PM
الكابتن14 الكابتن14 غير متواجد حالياً
عضو جديد

الكابتن14 is on a distinguished road

انا خريج تعليم اساسي من محافظه المنيا. واشتغلت بالحصه عام الدراسي2008/2009 ثم عملنا عقد شامل في شهر 3 اللي فات وطبعنا لم نمتحن الكادر وليس معنا شهاده ‏icdl

الاستاذ عبد الرحمن بيقول ان محافظه المنيا قامت بتحويلنا كمعلم مساعد هل هذا موكد ياريت تاكدلنا علي موقفنا من التثبيت و الحد الادني.

وياريت يااستاذ عبدالرحمن تقولنا الان احنا نعمل ايه.
هل فيه اوراق لابد ان نقدمها للاداره ولا نعمل ايه لان في المدرسه لا تعلم شي عن هذا.‏
ياريت لو فيه جديد ترد علينا بيه.‏

شكرا علي مجهودك وتعبك معانا‎ ‎
قديم 24-06-2011, 01:57 PM
الصورة الرمزية قلبك حنين
قلبك حنين قلبك حنين غير متواجد حالياً
عضو فعال

قلبك حنين is on a distinguished road

الحمد لله المتصف بالكمال والجمال، والمتنزه عن كل عيب ونقص ومثال، المعز لمن أطاعه واتبع شرعه، ولو قل عنده السلطان والمال، والمذل لمن عصاه وخالف أمره، ولو كثرت عنده العدة والرجال، فسبحانه من إله عظيم، تسبحه الأفلاك، والأملاك في الماضي والحاضر والمآل: ( وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ) [الإسراء: 44]، وهو الكبير المتعال.

وأشهد أن لا إله إلا الله، وحده لا شريك له، ولا ند له ولا أمثال. وأشهد أن نبينا محمداً عبده ورسوله، الذي جاهد في الله حق جهاده, حتى انمحى الشرك وزال، وقرر التوحيد والصدق, وطبق الأقوال بالأفعال. اللَّهم صل وسلم عليه، عدد حصى الجبال, وحب الرمال، وارْضَ اللهم عن آله, والمتبعين لهم بإحسان من سكان الأرض، من كل الأجيال إلى يوم المآل.

أما بعد:

فيا أيها الناس, اتقوا الله تعالى، وأطيعوا أمره ولا تعصوه، وعليكم بالصدق في الأقوال والأفعال، واعلموا أن الصدق نور ومنجاة من ملة اللسان والجدال، ويكفي في فضل الصدق، أن الله سبحانه أمر بالانضمام مع أهله، وذلك ترجيح لمقامهم, ورفع لشأنهم في الحال والمآل، فقال تعالى: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ) [التوبة:119].

وقال النبي صلى الله عليه وسلم: " من سأل الله الشهادة بصدق؛ بلغه الله منازل الأبرار، والشهداء، وإن مات على فراشه".

وقال الله تعالى في مدحه لنبيه محمد صلى الله عليه وسلم، وصاحبه أبي بكر الصديق: (وَالَّذِي جَاءَ بِالصِّدْقِ وَصَدَّقَ بِهِ أُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ) [الزمر: 33].

وسُمي أبو بكر الصديق؛ لقوة صدقه وتصديقه.

ويبلغ الصدق بأهله مرافقة الأنبياء في الجنة، كما قال تعالى: (وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ) [النساء: 69]، وقال: (وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُولَئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَاءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ ) [الحديد: 19].

ولقد برهن الصدق عن أهله وشرفهم، كما في قصة الثلاثة الذين صدقوا مع الرسول، ولم يعتذروا بالكذب مثل المنافقين؛ فتاب الله عليهم وعفى عنهم، حيث اعترفوا بذنبهم، وصدقوا في قولهم.
وقال تعالى: (وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ) البقرة: من [الآية177]، وكذلك الصدق مع الناس في مواعيدهم ومكالماتهم.

ويكفي في فضل الصدق، أنه من صفات المؤمنين، ويكفي في ذم الكذب، أنه من صفات المنافقين: (فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ) [البقرة:10] .

وقال النبي صلى الله عليه وسلم في ذم المنافقين: " أربع من كن فيه كان منافقاً خالصاً، ومن كان فيه خصلة منهن، كان فيه خصلة من النفاق حتى يدعها، إذا حدث كذب, وإذا وعد أخلف، وإذا عاهد غدر، وإذا ائتمن خان" وفي لفظ "إذا خاصم فجر".

وبين النبي صلى الله عليه وسلم فضل الصدق وثمرته الطيبة، في حديث ابن مسعود رضي الله عنه المتفق عليه فقال: " عليكم بالصدق؛ فإن الصدق يهدي إلى البر، وإن البر يهدي إلى الجنة، وما يزال الرجل يصدق ويتحرى الصدق؛ حتى يكتب عند الله صديقاً، وإياكم والكذب؛ فإن الكذب يهدي إلى الفجور, وإن الفجور يهدي إلى النار، ولا يزال الرجل يكذب, ويتحرى الكذب حتى يكتب عند الله كذاباً".

وكذلك حديث الحسن بن علي بن أبي طالب رضي الله عنهما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " دع ما يريبك, إلى ما لا يريبك؛ فإن الصدق طمأنينة, والكذب ريبة". حديث صحيح قاله الترمذي.

وكذلك حديث أبي سفيان, في بيان دعوة الرسول صلى الله عليه وسلم للناس, حين سأله هرقل ملك الروم قال: " كان يأمر أن نعبد الله, ولا نشرك به شيئاً، وأن ندع ما كان يعبد أباؤنا, ويأمر بالصلاة والصدق والصلة".

ويترتب على الصدق: المحبة, وتقوية الروابط الأخوية بين المسلمين, في مواعيدهم, وفي بيعهم, وفي انتشار الخير والبركة, كما قال صلى الله عليه وسلم: " البيّعان بالخيار ما لم يتفرقا، فإن صدقا وبينا؛ بورك لهما في بيعهما، وإن كذبا وكتما؛ محقت بركة بيعهما".

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم, قال الله تعالى: (إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيراً وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِيماً) [الأحزاب:35].

بارك الله لي ولكم في القرآن العظيم، ونفعني وإياكم بما فيه من الآيات والذكر الحكيم، أقول قولي هذا, وأستغفر الله العظيم الجليل لي ولكم, ولسائر المسلمين من كل ذنب, فاستغفروه؛ إنه هو الغفور الرحيم.

((يا ابن ادم انك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك على ما كان منك ولا أبالى يا ابن ادم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك يا ابن ادم لو لقيتني بتراب الأرض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شئ لأتيتك بترابها مغفرة
قديم 24-06-2011, 08:18 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكابتن14 مشاهدة المشاركة
انا خريج تعليم اساسي من محافظه المنيا. واشتغلت بالحصه عام الدراسي2008/2009 ثم عملنا عقد شامل في شهر 3 اللي فات وطبعنا لم نمتحن الكادر وليس معنا شهاده ‏icdl

الاستاذ عبد الرحمن بيقول ان محافظه المنيا قامت بتحويلنا كمعلم مساعد هل هذا موكد ياريت تاكدلنا علي موقفنا من التثبيت و الحد الادني.

وياريت يااستاذ عبدالرحمن تقولنا الان احنا نعمل ايه.
هل فيه اوراق لابد ان نقدمها للاداره ولا نعمل ايه لان في المدرسه لا تعلم شي عن هذا.‏
ياريت لو فيه جديد ترد علينا بيه.‏

شكرا علي مجهودك وتعبك معانا‎ ‎
ياريت حد يقولنا اي وضعنا.

وايه اللي نعمله نروح الاداره فيه حاجه او اوراق هاتتقدم . ‏‎
قديم 24-06-2011, 08:30 PM
ا حسن ا حسن غير متواجد حالياً
عضو جديد

ا حسن is on a distinguished road

اللى بيخلينى اشعر بالأس والظلم الشديد اننا فى محافظة مطروح لم يتم تعيين الناجحين فى كادر 2009 حتى الان انا متعاقد من 2007 وفى 2008 بقيت معلم مساعد امتحنت كادر 2009 ونجحت واستوفيت كل شروط التعيين حتى الاى سى دى ال من 2009 واحنا فى مطروح حتى الان لم نعيين والظاهر لسة هناخد وقت كبير وفى المحافظات الاخرى الكلام على تعينن الناجحين فى كادر2011 مش حرام بقالنا سنتين ممتحنيين كادر ولغيت دلوقتى متعيناش
قديم 24-06-2011, 08:53 PM
الصورة الرمزية emansicology
emansicology emansicology غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

emansicology is on a distinguished road

جزاك الله خيرا دكتور عبد الرحمن وجعلك ممن يبشرون بالخير دائما
قديم 24-06-2011, 09:30 PM
adham1 adham1 غير متواجد حالياً
عضو جديد

adham1 is on a distinguished road

ياحمد ادم وتريقة على السلفيين كوميدى جدا
قديم 24-06-2011, 10:05 PM
أسامة حسن أسامة حسن غير متواجد حالياً
عضو جديد

أسامة حسن is on a distinguished road

إلى كل الخوة اللى بضحكوا على أنفسهم بموضوع الثانوية العامة ومدى انشغال الوزارة بيها ، والله لو الوزارة مشغولة بيها لهذه الدرجة تبقى وزارة فاشلة ؛ لأن المفروض دى وزارة. عارفين يعنى أيه وزارة ؟ ! يعنى إدارات ووكلاء وزارة وقطاعات ومعنى إنها تحتاس بالثانوية العامة لهذه الدرجة يبقى يعوض ربنا.
وكمان إذا كنا عاوزين نلغى حتة إن الثانوية دى بعبع عند الطلبة وأولياء الأمور والوزارة مش عارفة تلغيها داخل الوزارة يبقى برده يعوض ربنا.
وبعدين سيادة الوزير مينفعش يصدر القرار دلوقتى ويبدأفى تنفيذه بعد الثانوية يعنى، يا جماعة فوقوا قبل الندم
قديم 24-06-2011, 10:39 PM
سمر2011 سمر2011 غير متواجد حالياً
عضو جديد

سمر2011 is on a distinguished road

طيب بلاش دكتور عبدالرحمن يرد على سؤالى اى حد يتكرم ويرد علياااااااااااااااااااااااااااااااا ويارب اللى يرد عليا يتثبه وياخد اعلى حد ادنى يااااارب بخصوص نقل المعلم المساعد من محافظه الى محافظه خرى لمرافقه الزوج هل يق ام لا؟
قديم 24-06-2011, 11:31 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adham1 مشاهدة المشاركة
يا جماعه انا من( المنيا ) ومعايا ليسانس اداب و تربيه و شغال بالحصه في تله الاعداديه من
2008
حتي الان و كلنا بنقبض بالترم كل ترم 27 جنيه فقط
واول سنه ما اخدناش مكافئه
وثاني سنه اخدنا 150 جنيه فقط
و السنه ديه قبضنا الترم الاول 34 جنيه
و الترم الثاتي قبضنا شهر 3 و 4 و 5 فقط 104 جنيه في كل شهر
و لغايه دلوقتي منعرفش حاجه عن المكافاه 22\6\2011 الاربعاء
و بعدين محدش قالنا علي امتحانات الكادر دي و لا نعرف حاجه عنها
حد ابن حلال يدلنا علي الوضع بتاعنا وشكرا
يا أستاذ أدهم انت شغال سنين إيه بالضبط ؟؟.. وليه انت لسه بالحصة؟؟ .. لما كل اللي في المنيا اتحولوا لعقود شاملة بعد الثورة مباشرة .. وبعد كده تم إرسال أسماء الناس اللي اتعمل لهم عقد شامل علشان يتم تحويلهم لمعلم مساعد .. انت ليه كده ؟؟؟؟؟؟؟؟

وبعدين المدرسين اللي في تلة بالحصة كلهم اتحولوا انت كنت فين بقى والا انت كنت منقطع والا إيه ؟!!!!!!!

ياريت توضح لي السنوات اللي انت عملت بها .. وشكرا

وبالمناسبة عديلي يعمل معكم بالمدرسة مدرس أول لغى عربية ( أ.أحمدعمر)..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 24-06-2011, 11:32 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمر2011 مشاهدة المشاركة
ليا عتاب صغير على الاستاذ عبدالرحمن المنياوى انت رديت على اسنفسارات كل الزملاء ولكنك لم ترد على استفسارى مع انه ضرورى جدا بالنسبه لى بخصوص نقل المعلم المساعد ممن تتوافر فيهم كل الشروط من محافظه الى اخرى لمرافقه الزوج ارجوك رد عليا ضرورى

والله يا أستاذه سمر الأستاذة افاضلة ردت على موضوعك صح جدا فأنا ماحبتش أزود عليها وربنا يبارك فيها وفيكي وفينا جميعا ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 24-06-2011, 11:38 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maqrishan مشاهدة المشاركة
ارجو الرد يادكتور غبد الرحمن والله انا اكثر واحد حيرة فى هذا الكون
اولا انا كنت معلم مساعد فى اول دفعة تم اختراع المعلم المساعد فيها وكمان امتحنت الكادر ونجحت فى اول دفعة بردو وواخد الicdl وكمان اسمى فى كشوف المتعينين بالقرار 53 لسنه 2011

شوف بقى المشكلة انا انقطعت عن العمل بعد كل دة مكنتش اعرف ان هيحصل تعيين لانى فقد الامل عشان انا شغال من 2003 وكل سنة كانو بيقولولنا السنة الجاية هتتثبتو

المهم انا حبيت ارجع عشان اسمى ضمن المعينين والمستوفين الشروط بس فوجئت بسحب قرار تعيينى وفسخ عقدى
غلبت ولفيت الدنيا من مدير الادارة الى وكيل الوزارة الى الوزير بس بدون جدوى

التوجيهة كتبلى جواب واستلمت شغلى وفى نفس المدرسة الى انا كنت فيها بس عقد عادى طبعا والادارة مشكورة كتبت اسمى ضمن العقود العادية الى اكتر من ثلاث سنوات لانى الان 8 سنوات عمل يعنى ضمن القرار 75

ارجو من سيادتك توضيح موقفى اولا هل لى الحق فى التعيين ضمن قرار 53 لانى منطبقة عليا الشروط
ثانيا اذا تم تثبيتى فى القرار 75 الى هو العقود العادية الى اكتر من ثلاث سنوات فما هو موقفى من امتحان الكادر مع العلم انى امتحنت الكادر ونجحت السنة الى فاتت عمرك شفت واحد عقد عادى وممتحن الكادر هو انا بقى طيب ولو اتثبت هبقى معلم ولا معلم مساعد

ارجو الرد والله لا استطيع النوم معلهش طولت عليك
شوف بقى يا عم :

انت هتتثبت عادي جدا على معلم مساعد زيك زي الناس كلها ثم هتقدم بيان نجاح صادر من الأكاديمية ومعاه طلب وهيتم نقلك على معلم بإذن الله .. وفي استمارة 103 هتتحسبلك الخبرة ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 24-06-2011, 11:39 PM
عضو جديد

طب يااستاذ عبدالرحمن فين ردك عليا ياريت توضحلي وتطمنا وتقول نعمل ايه.

العلامات المرجعية