#91
|
||||
|
||||
احكيلكم موقف في اول يوم امتحانات في اولي ثانوي كأنه قصة خيالية لكن حصلت لاتنين صاحبي اول ما المبني اتفتح طلعوا يطلعوا حاجتهم في الدكك بتاعتهم هما كانو في لجنة واحدة دخل واحد وراه التاني فحط حاجته في الدرج فسأله التاني بوداعة " هو ايه اللي علي الدكة ده؟" حاجة ملفوفة كده فقرب التاني يبص و قال بوداعة برضه "ده باينله تعبان" بصوا لبعض في غباء و قالوا في نفس واحد "تعبااااان" و طلعوا يجروا ساعتها التعبان صحي و جري بسرعة في الفصل لغاية ما واحد منهم حدف عليه دكة نزلت علي ديله زنقته و المدرسين نفسهم خايفين منه حاجة كده طوله متر و تخين اوي الرعب انتشر في اللجان يوميها قمة الكوميديا.......والله بدل ماليها اللي العجب
__________________
[CENTER] رُوِيَ عن معاذ بن جبل رضي الله عنه أنه قال : تعلموا العلم فان تعـلُمه لله خشية ، وطلبه عبادة ، ومُدارسته تسبيح ، والبحث عنه جهاد ، وتعليمه من لا يعلم صدقة وبذله لاهله قُـربى ، وهو الانيس فى الوحدة ، والصاحب فى الخلوة ، والدليل على الدين ، والمُصبر على السراء والضراء ، والوزير عند الاخلاء ، والقريب عند الغرباء ، ومنار سبيل الجنة |
#92
|
||||
|
||||
احكيلكم موقف في اول يوم امتحانات في اولي ثانوي
كأنه قصة خيالية لكن حصلت لاتنين صاحبي اول ما المبني اتفتح طلعوا يطلعوا حاجتهم في الدكك بتاعتهم هما كانو في لجنة واحدة دخل واحد وراه التاني فحط حاجته في الدرج فسأله التاني بوداعة " هو ايه اللي علي الدكة بتاعتك ده؟" حاجة ملفوفة كده فقرب التاني يبص و قال بوداعة برضه "ده باينله تعبان" بصوا لبعض في غباء و قالوا في نفس واحد "تعبااااان" و طلعوا يجروا ساعتها التعبان صحي و جري بسرعة في الفصل لغاية ما واحد منهم حدف عليه دكة نزلت علي ديله زنقته و المدرسين نفسهم خايفين منه حاجة كده طوله متر و تخين اوي الرعب انتشر في اللجان يوميها قمة الكوميديا.......والله بدل ماليها اللي العجب
__________________
[CENTER] رُوِيَ عن معاذ بن جبل رضي الله عنه أنه قال : تعلموا العلم فان تعـلُمه لله خشية ، وطلبه عبادة ، ومُدارسته تسبيح ، والبحث عنه جهاد ، وتعليمه من لا يعلم صدقة وبذله لاهله قُـربى ، وهو الانيس فى الوحدة ، والصاحب فى الخلوة ، والدليل على الدين ، والمُصبر على السراء والضراء ، والوزير عند الاخلاء ، والقريب عند الغرباء ، ومنار سبيل الجنة |
#93
|
||||
|
||||
افتكرت موقف
كنت صغيرة تقريبا فى اولى ابتدائى وبعدين كنت بلعب انا واختى الكبيرة هى اكبر منى ب3سنين كنا بنلعب لعبة كان هى حصان وانا اقعد على ضهرها (مش عارفه تعرفوها ولا لا) انا بصراحة كنت مبسوطة جدا وانا راكبه على ضهرها بعدين هى قالتلى انها عايزة تركب على ضهرى شوية صراحة كنت خايفة هى اكبر منى وانا كنت لسه مفسفسة خالص بس وافقت لانها قعدت تتحايل وصعبت عليا هى ركبت من هنا وانا لقيتنى مش قادرة اتوازن خالص وايدى سابت منى ووقعت عالارض على ذقنى واتعورت وانا كنت جبانة جدا اول ما اشوف الدم بخاف ونزل دم كتير منى اكتشفت ان عندى دم بابا طبعا شخط فى اختى جامد وهى كمان قعدت تعيط لغاية دلوقتى لسه عندى علامة الجوده فى ذقنى بس كان موقف تحفة
__________________
بوابة الثانوية
يعنى أحلى ذكريات وأحلى أيام وسط احلى واكبر عيلة عرفتها وحشنى المنتدى رغم غيااب تقريبا كل الناس اللى عرفتهم هنا !( |
#94
|
||||
|
||||
اقتباس:
يلا تعيش وتفتكر وتاخد غيرها اقتباس:
بصراحه بعد ماشوفت موقفك انتي ونقاء الروح قررت اعمل مسابقه بينكم انتوا الاتنين ونشوف مين اكتر واحده بتنام ومش بتتأثر بالعوامل الخارجيه والاستعمارية اقتباس:
هههههههههههههههههههههههههههه استاذ كودر انا حصل معايا موقف انقح من ده معرفش اذا كنت واخد بالك منه ولا لأ بس هو موجود في المشاركه8 ، 76 اقتباس:
تعيشي وتفتكري ،، في رأيي اكبر استفاده انك اكتشفتي الكتابه اللي باللون الاحمر دي
__________________
إن القلب ليحزن وإن العين لتدمع وإنا علي فراقك يا أعز الأصحاب وأغلي الأحباب وأطيب الناس ( محمد حسن ) لمحزونون ولا نقول إلا ما يرضي ربنا وإنا لله وإنا إليــه راجعــون
|
#95
|
||||
|
||||
اقتباس:
فضلت طول فترة الامتحانات ادخل اللجنة بحرص و ادور ورا الباب و في الاداراج كلها عشان اقعد مطمئن علي المواقف في منها كتير انا بقي كنت من هواة التدمير انا و واحد صاحبي فكنا مثلاً مروحين من التمرين نشتري ازازة شويبس بلاستيك نشربها ونملاها مية و نرميها في وسط الشارع تعدي عليها عربية او اتوبيس فتفرقع .........(ايام حلوة بتاعت زمان دي ) المهم مرة رمينا الازازة في وسط الشارع فحصلت حاجة غريبة جداً عربية جيب داست عليها فطلعت مع الكاوتش دخلت في جسم العربية نفسه من تحت و ساعتها سمعنا صوت فرم و فرتكة داخل العربية و وقفت في وسط الشارع بقينا باصين لبعض في ذهول و فاتحين بقنا (شكل غبي وش) مفيش ثانية وكنا مسلمين رجلينا للريح لاقرب محطة مترو معرفش العربية دي حصلها ايه لغاية دلوقت اكيد في عداد الخردة الاغرب اني شفت قبل كده اتوبيس كامل بجلالة قدره عجلته اتزنقت في بلاعة علي جنب الشارع فضل علي شكله ده سنيييييييييييييييييييييييييين و لسه متشال قريب والله عجب
__________________
[CENTER] رُوِيَ عن معاذ بن جبل رضي الله عنه أنه قال : تعلموا العلم فان تعـلُمه لله خشية ، وطلبه عبادة ، ومُدارسته تسبيح ، والبحث عنه جهاد ، وتعليمه من لا يعلم صدقة وبذله لاهله قُـربى ، وهو الانيس فى الوحدة ، والصاحب فى الخلوة ، والدليل على الدين ، والمُصبر على السراء والضراء ، والوزير عند الاخلاء ، والقريب عند الغرباء ، ومنار سبيل الجنة |
#96
|
||||
|
||||
ههههههههههههههههه والله المواقف كلها رائعة ....
وكلهم دمهم خفيف .. جـــــــــــــــــــزاك الله خيرااااااااا يا مستر .. حقيقى كنا محتاجين نبتــــــــــــــسم فعلا..
__________________
استودعكم الله ..
|
#97
|
||||
|
||||
ربنا يجازي كل واحد رسم البسمة على وجوهنا في هذه الأيام خير
فعلا ادخلتم البهجة إلى نفوسنا جزاكم الله عنا خير الجزاء
__________________
اســــــــتــــــــودعـــــكــــم الــلـــه
|
#98
|
||||
|
||||
انا بهزر مرة مع مستر الالمانى .. و كان بيبص على بنات هو (( مستر زنديق )) xD و بقوله عيب كده و قمت خابطه فى كتفه بالراحة .. لقيت عينيه اتقلبت و قالى انت اد الزقة دى .. بقوله لا لا .. هتعمل يا مجنوووووووون ... قالى هوريك (( المستر 25 سنة صغير اكبر منى ب 6 سنين فبنعتبره صاحبنا )) المهم قربنا قربنا و فضل باصصلى باصة انتقام .. و فجأة رمانى فى بلاعة .. و صحابى طلعونى .. قام غمز ليهم و خدوا الشوز بتاعى و جريوا .. و بدل ما البنات كانت بتتعاكس .. اصبحت انا مسخرة المنطقة فى الساعه دى .. و انا اصلاً اللى من النوع اللى بقرف بقى .. فلت مش باصص لرجلى و بقولهم .. يا ولاد **** و ربنا لموريكم بس حد يجي يطلعنى و النبى .. رجلى اتحشرت .. رجلى اتحشرررررت !! .. فلت اطلع رجلى لحد ما طلعت و طبعاً شكلى زبالة بكل ما تحمله الكلمة من معنى * ملحوظة : البلاعة بلاعة محل ! مش بلاعة عمومية ... المهم بعد ما طلعتها كان لازم اعمل حاجتين .. ارجع الشوز .. اغير البنطلون .. لسه هجرى ورا اصحابى ارجع الشوز .. و بتحرك قمت لبست فى عربية ماشية و اتشقلبت فى الهوا .. ووقعت اااااااااااااه .. يا كلاب هاتو الشوز .. مش قادر اقوووووم .. و بقيت الطم زى البنات .. المهم و اخيراً رجعولى الشوز .. و رحت لبست بنطلون من صديقى الصدوق بندا .. الى بيزن 125 كيلو ... و بالطبع البنطلون كان ممكن يلبسه 10 معايا ,, و كان شكلى مسخرة .. ماشى ماسك البنطلون بإيدى زى الصعيدى اللى ماسك الجلابيةفى بوقوا ... و طبعاً روحت حاطيط كل الديتولات اللى عندنا حتى اللى بنمسح بيها الزجاج .. و اكتشفت ان اللى باظ البنطلون مش رجلى .. بس الحمد لله .. طلعت سليم !
و من هنا نتعلم .. ان اللى يهزر مع مدرسين تانى ... و مش بيسمع كلام صحابوا .. دى بيبقى مصيره ! ... *ملحوظة : هذا الموقف حقيقى .. و لا تحاول تجربته حيث اننى كلما تذكرته اشعر بالحاجة الى العيااااااااااااااااط
__________________
و كفى بالله .. وكيلا ..
حين يجمع أطفال غزة المال لأطفال الصومال..يجب ان يبكي العالم عارا على نفسه !! آخر تعديل بواسطة usernamo ، 23-05-2011 الساعة 01:25 PM |
#99
|
||||
|
||||
اقتباس:
انا الحمد لله عكسكم تماما كنت طيب جدا وماكنتش بحب اعمل مقالب للدرجه دي او مقالب شرانية في حد تحياتي اقتباس:
فمن افضل الاعمال الي الله عز وجل هو سرور تدخله علي قلب رجل مؤمن((او علي مسلم او كما قال رسول الله صلي الله عليه وسلم) تحياتي اقتباس:
ولكن لي ملحوظة اذا سمحتي لا يجوز ان نسب اليوم او الليله او النهار او الليل او شهر او اسبوع او سنه فهناك ما ينص علي ذلك "" يسب الدهر وانا الدهر"" اقولها من باب الدين النصيحه فذكر انما انت مذكر ،، تقبلي عظيم تحياتي
__________________
إن القلب ليحزن وإن العين لتدمع وإنا علي فراقك يا أعز الأصحاب وأغلي الأحباب وأطيب الناس ( محمد حسن ) لمحزونون ولا نقول إلا ما يرضي ربنا وإنا لله وإنا إليــه راجعــون
|
#100
|
||||
|
||||
اقتباس:
يلا تعيش وتفتكر وتعيش وتاخد غيرها انا علي فكرة في نفس عمر مدرسك تقريبا المهم انك بخير ،، تحياتي
__________________
إن القلب ليحزن وإن العين لتدمع وإنا علي فراقك يا أعز الأصحاب وأغلي الأحباب وأطيب الناس ( محمد حسن ) لمحزونون ولا نقول إلا ما يرضي ربنا وإنا لله وإنا إليــه راجعــون
|
#101
|
||||
|
||||
اقتباس:
هههههههههههههه مش اقدر بجد انا عماله اضحك يا أمجد مش قادره امسك نفسى بجد موقف تحفه تحفه تحفه تعيس وتاخد غيرها يا معلم |
#102
|
||||
|
||||
اقتباس:
هههههههههههههههه
بقى كده يامستر هو فعلا اكتشاف خطير مش اى حد يوصله
__________________
بوابة الثانوية
يعنى أحلى ذكريات وأحلى أيام وسط احلى واكبر عيلة عرفتها وحشنى المنتدى رغم غيااب تقريبا كل الناس اللى عرفتهم هنا !( |
#103
|
||||
|
||||
اقتباس:
ثانياً: وأنا بقرأ الموقف بصراحة مقدرتش أمسك نفسي من الضحك بجد موقف كوميدي للي بيسمعه ومرعب لصاحبه
__________________
قيل لاحد الخبثاء: كيف تخُرب البلاد. قال اٌخون الحكام وأسُب القضاء واهين الحراس وأُجهل الأراء واُسفه العقلاء واُسرّح السجناء واشجع الغوغاء وانصر الجهلاء.فقيل له: أهناك قوم يقبلون ذلك فى بلادهم.قال لهم: نعم.في بلاد يكثر فيها المنافقين و الجهلاء
|
#104
|
||||
|
||||
بجد فعلا متشكرة على النصيحة أنا أخطأت بدون قصد ومن الرائع أن تجد أخوة لك ينبهوك عند خطئك سعدت جدا بنصيحتك وجار تعديل المشاركة .......
__________________
اســــــــتــــــــودعـــــكــــم الــلـــه
|
#105
|
||||
|
||||
طيب انا حقول لكم موقف رخم حصل معايا الاسبوع اللى فات
الاسبوع اللى فات أثناء الامتحانات اول يوم بقا والمراقبين رخمين كالعاده جت المراقبه بتشوف صورتى وتشوف شكلى ومصصمه ان انا مش عزه ..ان انا اختها...واقتعها ...مش راضيه تقتنع..طيب اعمل لها ايه الست دى؟...جه تانى يوم وكان عندى انجليزى وقرفانه ومش عارفه احل حاجه ....ودى تقولى اطلعى بره ..انتى مش عزه..يابنت الحلال عليا النعمه انا عزه...ولا كأنك بتتكلم..وبعدين بالعافيه سبتنى اكتب الكلمتين اللى عارفهم وكل يوم على كده جت بقا اخر يوم ..يوم امتحان الجبر...وانا قاعده متعصبه بقا ومش عارفه احل حاجه..وكل اللى ذاكرته كوم واللى جه كوم المهم ..دى جت مصممه بره يعنى بره مش حتكملى الامتحان انا بقا اتعصبت ...قمت رميه القم ومسكتها من ايدها ونزلت للمديره قولت لها(بصى بقا حضرتك يتولعى فيا ياتولعى فيها) كل يوم تقولى مش انتى مش انتى مين يعنى حيجى يحل لى فى الامتحان واقعدت ازعق واقول لها مش عارفه احل حاجه ...منك لله قامت المديره قالت لى انت عبيطه حد يسيب اللجنه وينزل بالطريقه المجنونه وازاى اللى فوق ينزلوكى اصلا بالطريقه دى واقعدت تزعق بقا وانا متعصبه والوقت بيجرى منى ومش حليت حاجه قامت بقا قالت خالص اهدى وطلعى حالى والمراقبه قالت لى انا اسفه بس الصوره مختلفه قامت المراقبه قالت لى (عايزه ايه طيب وانا اعمله ليكى) قولت لها سندوتش فول من عند ابو ربيع وكمان حاجه ساقعه لعدد اربعه قالت لى مين الابعه قالت لها انا واصحابى بين اللجنتين تبعتى تجيبى لى السندوتشات والحاجه الساقعه ..ماشى قالت لى انتى زى بنتى ..ماشى وبس بقا وبعد اللجنه بعتت جابت لى السندوتشات والحاجه الساقعه بس موقف رخم اوى لما يبقوا عايزين يطلعوك من اللجنه ويقولوا لك مش انت حاجه رخمه |
العلامات المرجعية |
|
|