اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعي > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب منتدى خاص بالطلاب لتبادل المعارف والحلول للمشكلات التعليمية والمسابقات والألغاز الهادفة

قديم 16-08-2012, 05:37 AM
Lyonenyo Lyonenyo غير متواجد حالياً
عضو خبير

Lyonenyo is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
ههههههههههههه بتفتكر هنا ربنا معاك الثقه الزايده بلاشها صاحبتي كانت نفس مجموعك وخلاص بقي الثقه خدتها في الاخر جابت بالمستوي 96 وكسر دخلت السن اهدي كدي وركز وعدي سنه 3 علي خير بعد كده افرح واحتفل واعمل كل اللي انت عايزه
ماشي

ربنا يستر والله هو إذا كان على الثقة أنا الحمد لله جايلي إحباط زايد مش ثقة زايدة
ربنا يستر

قديم 16-08-2012, 05:43 AM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
1/ نكمل باذن الله
*التليفزيون ده غلط فادح : بلاشه عشان منتشتتش او نتعلق بحاجه ونتابعها عايز تفرج عن نفسك نام احسن حتي تقوم فايق اقف في البلكونه اتفرج ع الناس في الطراوة أي حاجه الا التليفزيون
*/بلاش تضيع وقتك بارادتك التليفونات يا بنات مسلسل فاطمه حبك لماما والعيله نقعد نرغي كتير المساعده تكنسي وتمسحي في الدراسه عشان متذاكريش
انت المسئول عن وقتك خلي بالك المحاسبه علي مجموعك انت وانت اللي هتروح اللجنه
*/ قسم وقتك صح قدر المستطاع طبعا كده عندك كذا مرة احياء في الجدول وكذا مرة فيزياء وهكذا احفظ مرة وحل مرة وراجع مرة كده يعني مش كله حفظ
*/ حاول تختبر نفسك كتير عشان تعرف مستواك اه انا نقصت هنا يبقي اراجع كويس قيم نفسك يعني
*/ النصيحه دي اهم واحده واولهم علاقتك بربك ودي بامانه اهم حاجه صلي في اوقاتها اقري قران دبر كل صلاة ولو صفحه هتحس بقوه رهيبه
*/من اهم النصايح برده بلاش عالم الاوهام وسبايدر مان انا ايه اقدر اذاكر النهارده ال100 صفحه دول لو قلت كده والله ما هتقدر تعدي صفحه انت خلاص عرفت انسب طريق مذاكرة ليك ابدا ذاكر اه خلصت نص الدرس هنا اخد بقي الماده اللي بعدها خلصت خلاص صفحتين طب اكمل باقي الجدول لازم تنوع كده
*/ بلاش الصراحه اوي داري نفسك عشان في ناس بتحسد واحذر اللي بيخوفوك انا مذاكرتش انا هسقط دول مجموعهم هيعدي ال100%
*/ لو تعبان وعدي يوم من غير مذاكرة عادي كمل بلاش الاحباط
*/ حاول متخافش زي ما قولت في الاول خالص تغلب ع الماده بدل ماتغلبك هي فيزياء حبها حاول تفهمها مفهمتش غير المدرس لان المنهج سهل العيب مش منك حاول تفهم حل كتير عافر وكافح مرة واتنين والف عشان توصل
*/ خلي عندك اراده حديديه انا مفهمتش المرة دي الحته دي اعرف انك كل اما هتحاول معاها اكتر هتثبت اكتر
*/خلي عندك نظام اختبار اخر اليوم في أي ماده مثلا هتكتب اسم ال3 او حسب بقي المواد اللي ذاكرتها في ورقه واللي هتختارها تخلي ماما مثلا تسالك في الجزء اللي ذاكرته سؤال مفاجأ وشوف مستوي تحصيلك
كفايه عليكم كده النهارده منتظرة تعليقاتكم وطلباتكم لو في حاجه بقي النسيان أي مشكله بتعيشوها دراسيا او مسببلكم خوف قلوها ده الجزء المهم تلقي الاستفسارات
للحوار بقيه.......................
هههههههههههههه والله انا طول السنة اللي فاتت ماشي اقول انا مذاكرتش انا هسقط
انا مذاكرتش انا هسقط انا مذاكرتش انا هسقط انا مذاكرتش انا هسقط انا مذاكرتش انا هسقط
بس كدا انا عرفت السر خلاص
انا مذاكرتش انا هسقط
انا مذاكرتش انا هسقط
قديم 16-08-2012, 06:10 AM
عضو خبير

أنا للأسف مشكلتي أنا لا أجلس على التلفزيون غير تقريبا 10 دقايق كل يوم أو كل يومين
أما المشكلة كلها في اللابتوب متوسط الجلوس اليومي 9 أو 10 ساعات بلا مبالغة ..~
قديم 16-08-2012, 06:39 AM
lolododo2010 lolododo2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

lolododo2010 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lyonenyo مشاهدة المشاركة
هههههههههههههه والله انا طول السنة اللي فاتت ماشي اقول انا مذاكرتش انا هسقط
انا مذاكرتش انا هسقط انا مذاكرتش انا هسقط انا مذاكرتش انا هسقط انا مذاكرتش انا هسقط
بس كدا انا عرفت السر خلاص
انا مذاكرتش انا هسقط
انا مذاكرتش انا هسقط
اسمها قوة الفشل بس للاسف كانت عندي هي بتجيب نتايج ايجابيه لو بالمعقول ونتايج زي الزفت اجتماعيا حاول تتخلص من السلبيه عن نفسي بحاول
قديم 16-08-2012, 06:40 AM
عضو نشيط

اقتباس:
ماشي

ربنا يستر والله هو إذا كان على الثقة أنا الحمد لله جايلي إحباط زايد مش ثقة زايدة
ربنا يستر
لو هتخيرني بين الثقه والاحباط يبقي الثقه
بص الاحباط والياس عدوا النجاح
قديم 16-08-2012, 06:42 AM
عضو نشيط

اقتباس:
أنا للأسف مشكلتي أنا لا أجلس على التلفزيون غير تقريبا 10 دقايق كل يوم أو كل يومين
أما المشكلة كلها في اللابتوب متوسط الجلوس اليومي 9 أو 10 ساعات بلا مبالغة ..~
ههههههههههه ما ده برده غلط لا تليفزيون ولا لاب توب ركز في كتبك بس ممكن تكون علي الاب بتذاكر او بتنزل حاجه معرفش بتعمل ايه عليه
قديم 16-08-2012, 06:44 AM
عضو نشيط

ها يا جماعه ارائكم وتعليقاتكم وطلباتكم انا في الخدمه باذن الله
قديم 16-08-2012, 11:43 AM
فراشة 44 فراشة 44 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فراشة 44 is on a distinguished road

اقتباس:
*/من اهم النصايح برده بلاش عالم الاوهام وسبايدر مان انا ايه اقدر اذاكر النهارده ال100 صفحه دول لو قلت كده والله ما هتقدر تعدي صفحه انت خلاص عرفت انسب طريق مذاكرة ليك ابدا ذاكر اه خلصت نص الدرس هنا اخد بقي الماده اللي بعدها خلصت خلاص صفحتين طب اكمل باقي الجدول لازم تنوع كده
انا احيانا بعاني من المشكلة دي
بقول هذاكر عدد معين من الصفح في ساعتين مثلا
اجي بعد الساعتين الاقيني مخلصتش
وببقى نفسي اولع في الكتاب واروح انتحر

و تسلمي بجد يا دكتورة ع النصايح دي
قديم 16-08-2012, 11:49 AM
الصورة الرمزية *moon*
*moon* *moon* غير متواجد حالياً
FaCuLtY Of DeNtIsTrY

*moon* is on a distinguished road

موضوعك ممتااااااااز ماشاء الله
وهيفيد طلبة كتيييييير
ربنا يجزيكى خير ع المساااعدة ويوفقك ف دراستك
انا كنت بفكر اعمل موضوع بردو زى ده
بس بصراحة انتى قولتى كل حااااجة اى حد ممكن يحتاجها
كل سنة وانتى طيبة
تقبلى مرورى

اللهم اني أستودعك ♥ قلبي ♥ فلا تجعل فيه أحدا غيرك
وأستودعك ♥ لااله الاالله ♥ فلقني اياها عند الموت
وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة الا في مرضاتك
وأستودعك كل شيء رزقتني وأعطيتني فأحفظه لي من شرخلقك أجمعين
وأغفرلي ولوالدي ولجميع المسلمين يامن لاتضيع عنده الودائع

قديم 16-08-2012, 06:19 PM
a7med bondok a7med bondok غير متواجد حالياً
العضو المميز لقسم الفيديو لعام 2014

a7med bondok will become famous soon enough

بارك الله فيك يا دكتوره ورفع من قدرك بالتوفيق في الجامعه ان شاء الله وربنا يزيدك
قديم 16-08-2012, 11:30 PM
عضو نشيط

Neww1qw1 جزاكم الله خيرا

جزي الله خيرا كل من دعا لي بالتوفيق في الجامعه وهذا العمل خالصا لوجه الله تعالي لافادتكم ومن بعدكم باذن الله
نكمل حديثنا باذن الله
النسيان: ده مش مشكله عادي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ليه طيب؟؟؟؟ لان المخ بيحط معلومات جديده فبيحط القديمه بعيد بس خلي بالك!!!!!!!!!!!!!! لو مرجعتش المعلومات القديمه المخ هيفتكرك مش عاوزها وهيمسحها طب والحل؟؟؟؟؟؟ من ان لاخر نراجع حتي ولو الان بعيد المهم تراجع عشان متتمسحش
الثقه بالنفس: لازم متقعش كل ما تيجي تقع شجع نفسك وحاول وكمل كل اماتكمل ربنا هيوفقك
الاندماج :اندمج مع كتبك خليها هي صديقتك واسال مدرسينك وابعد عن اصدقاء السوء والعيال اللي همهم يخوفوك احنا مذاكرناش احنا هنضيع بص من الاخر خليك في حالك وحط اعصابك ف تلاجه قبل اما تبدا الدراسه لما يجي درس صعب عافر وذاكر واسال خلي المدرس يشرحلك تاني قفلت معاك غير المدرس المهم الراحه النفسيه والحل الكتير جدا اقصد انك تندمج في الماده لدرجه انك تحلم بيها من كتر الاندماج
المراجعه الصحيحه اولا باول ومن نص شهر 3 ابدا عشان تراجع القديم حتي ولو درس قديم مع جديد
برده أي استفسار انا غالبا معاكوا كل يوم هخش لحد التقديم اجاوب علي اسئلتكم
قديم 16-08-2012, 11:55 PM
a7med bondok a7med bondok غير متواجد حالياً
العضو المميز لقسم الفيديو لعام 2014

a7med bondok will become famous soon enough

شكرا يا دكتوره عندي سؤال بسيط احنا ابتدينا فيزيا بس حاسس انها عاديه يعنى كتاب المدرسه شايف انى مستحيل يتذاكر منه ورق الاستاذ حلو بس خايف يجي حاجه من بره مش عارف اعمل ايه
قديم 17-08-2012, 04:53 AM
ahmedshakban ahmedshakban غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ahmedshakban is on a distinguished road

موضوع جميل وانا استفدت بس حكاية الفزيا من المدرسة انا بصيت على الكتاب كله دش في دش انا مذكرة + مثالي شرح وبقبل رأيك برده انا عايز افهم حكاية الحل هوا انا عشان اجيب مجموع كبير في 3 لازم احل كتييييييييييير اوي يعني في الفزيا 7 او 8 كتب وكدا انا على العموم داخل 3 وجبت 98 بس ناقص 3 انجلش مش عارف ازاي بس انا عايز احاول 25 لازم احل من اول سنة 2 واحل كام كتاب في كل مادة واشكرك مرة اخرى
قديم 17-08-2012, 09:47 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedshakban مشاهدة المشاركة
موضوع جميل وانا استفدت بس حكاية الفزيا من المدرسة انا بصيت على الكتاب كله دش في دش انا مذكرة + مثالي شرح وبقبل رأيك برده انا عايز افهم حكاية الحل هوا انا عشان اجيب مجموع كبير في 3 لازم احل كتييييييييييير اوي يعني في الفزيا 7 او 8 كتب وكدا انا على العموم داخل 3 وجبت 98 بس ناقص 3 انجلش مش عارف ازاي بس انا عايز احاول 25 لازم احل من اول سنة 2 واحل كام كتاب في كل مادة واشكرك مرة اخرى
بصوا لم اقصد الفيزياء من كتاب المدرسه انك تقول انا هحفظ الكتاب اهوه وتبدا تحفظه انا عموما هقولكم قصدي
اولا كنت بحضر الدرس وارجع (في وقت مذاكرة الفيزياء ) بذاكر من الملزمه عادي ودي كانت كبيرة جدا مش مختصرة بس برده كنت بعد اما اخلصها امسك كتاب المدرسه اقري منه الدرس واجيب ورقه فلوسكاب اكتب فيها الحاجات اللي مش موجوده في الملزمه وموجوده في كتاب المدرسه وادبسها في المذكرة عادي وبرده كنت بحل الاسئله اللي فيه هو وكتاب دليل التقويم من اول السنه عقب كل فصل
انا بالنسبه للكتب الخارجيه كان عندي كتب كتير جدا ومنها المثالي شرح ( مش اوي مليان دش وهيعقدك بامانه هو بينقل من الوزارة ويزود كمان امثله مش مهمه ) واسئلته مش اوي
الفيزياء مش مهم تذاكر منين المهم فيها الحل والامتحان مبيخرجش صعب او سهل من حاجتين
كتاب الامتحان وده معروف وكتاب الوسام بتاع الاسئله مكتوب فيه كله مسائل هو مسائل بس ومتجاوبه انا بنصح بيهم جدا بدل المثالي
7 او 8 كتب دي اوفر ولا هتحل ولا هتذاكر وانا في النصايح قلت التهويل ومنها انك تقعد تجيب كتب ملهاش لزمه الفيزياء في كلمتين (مذكرة + الناقص من كتاب الوزارة +دليل التقويم +كتاب الامتحان + مسائل الوسام) ويكون الكلام ده من الاول عشان مش هتقدر اصلا تقفل كل ده في اخر خام شهر ده كده يكفي ويفيييييييييييييييييض
الانجليزي بقي ده رائع وسهل انك تقفله في 3 بالذات وحاول انك تذاكره اصلا لان باقي المواد هتاخد حقه انت بس متظلموش ذاكره وحل كتاب في الدراسه ولما توصل ليونيت 9 ابدا يكون عندك كتاب تاني بتحل مثلا 10 من هنا وواحد من هنا بتراجعه كانك اول مرة تشوفه وتحله هتيجي المراجعه والمستر يقول هاتوا كتاب مراجعه ويبدا يونيت وان تكون انت في وان من المراجعه و11 مثلا من كتابك الاضافي وعموما كتاب واحد من الاساس يغني بس انا كنت من هواه مذاكرة الانجليزي فكنت بعمل كده واوكد في 3 سهل تقفل انجليزي بس اهم حاجه يكون عندك فن التعامل مع الامتحان ده بالذات يعني هيفيد ايه لو ادربت علي سؤالين شوز وفايند ذا ميستيكس من 100 كتاب وبتدربش علي باقي اسئله الامتحان لازم تكون مدرب علي كله
بالنسبه انك تزيد في مجموع 3 عادي انا كنت في 2 جايبه 99% والرابعه ع المدرسه وال 44 ع الاداره سنه 3 بقي الحمد لله اتقلبت الموازين انا جبت 99.15 + مستوي رفيع بقيت100.24 بس للاسف معظم الادارة نزلت ونقصت ببقيت الاولي ع المدرسه و3 علي الادارة اقصد انه مش لازم كله ينقص عادي لو مساله انك تزيد عندك بالنسبه لك حطها حياه او موت هتزيد وربنا هيساعدك بس اهم حاجه علاقتك بربنا تكون كويسه
مساله عدد الكتب زي ما قلت كفايه واحد هيغني لكن خلصته وعندك القدرة خلاص لا مانع من الزياده
ها يا جماعه حد عنده اسئله تانيه؟
قديم 17-08-2012, 09:53 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالب المستقبل مشاهدة المشاركة
شكرا يا دكتوره عندي سؤال بسيط احنا ابتدينا فيزيا بس حاسس انها عاديه يعنى كتاب المدرسه شايف انى مستحيل يتذاكر منه ورق الاستاذ حلو بس خايف يجي حاجه من بره مش عارف اعمل ايه
غالبا الموجات في البدايه والصوت هيغروكوا اول ما هتبدا ضوء وارشميدس وتكمل المنهج هتفهم معني كلامي كتاب المدرسه بدرجه عاليه هيسهلكم الكهربيه وبكره هتشوف ده بنفسك انا وضحت لزميلك في الرد اللي فات قصدي زي ما قلت (مذكرة + تقرا كتاب الوزارة اللي زايد فيه انقله ف ورقه ودبسه في الملزمة وحل اسئلته عادي + اسئله التقويم يفضل من اول السنه لانه كتاب كبير ومليان افكار + اساسيا حل كتاب الامتحان +لو عندك قدرة تحل الوسام مسائل فقط معندكش مش هتخسر حاجه باذن الله)
بلاش خايف ومش عارف اعمل ايه خليك قوي صارع الحاجه اللي تقف في طريقك كده هتغلبها باذن الله
وبرده أي سؤال انا موجوده /اه طبعا ممكن حاجه تيجي بره الملزمه فاللي بيفهم الوزارة وينقل الزايد مش بيضيع وقت لانه اصلا ذاكر الملزمه وعارف الناقص وبيوفر علي نفسه الخوف والقلق

العلامات المرجعية