اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 29-06-2011, 08:11 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wafa2 مشاهدة المشاركة
دى خبر من جريده لاسبوع
لليوم الثالث علي التوالي يواصل شباب مصر من الحاصلين علي درجة الماجستير والدكتوراة وأوائل خريجي الجامعات المصريه إعتصامهم داخل قاعة المؤتمرات بأكاديمية البحث العلمي وسط ضغوط شدشدة القسوة من قبل المسئولين بالأكاديمية حيث تم قطع المياة والكهرباء عنهم وغلق أبواب دورات المياة مايعني أنهم يواجهون أشد أنواع الضغوط لفض إعتصامهم والتخلي عن مطالبهم
يذكر ان آلاف الشباب من الحاصلين علي درجات الماجستير والدكتوراة و أوائل خريجي الجامعات المصرية إحتشدوا داخل قاعة المؤتمرات بأكاديمية البحث العلمي بناء علي ميعاد تم الإتفاق علية مع مستشار رئيس الوزراء للقاء دكتور عصام شرف ودكتور عمرو عزت سلامة وزير التعليم العالي والبحث العلمي ودكتور ماجد الشربيني رئيس أكداديمية البحث العلمي ولكن شرف وسلامة تغيبوا عن اللقاء الذي إستفذ فيه الشربيني ألألاف من خيرة عقول مصر معلنا أن مطالبهم لن تتحقق قائلا اللي مش عجبه يعتصم
وبدأ أغلبهم إضرابا عن الطعام وصفه شحاته الشيخ أحدالمعتصمين والحاصل علي دكتوراة في الفلسفة الاسلامية بالإجباري
جدير بالذكر أن كثير من المعذبين في إعتصامهم داخل الأكاديمية حصلوا علي الدكتوراه في تخصصات نادرة مثل الكيمياء العضويه والفيزياء النوويه وغيرها ومنهم أيضا من قام بالتدريس في جامعات أوروبيه
والنداء إلي حكومة مصر مابعد الثورة .. أين أنتم مما يحدث لأبنائكم من خيرة عقول مصر لماذا تغفلون عنهم ثلاثة أيام يعانون القهر والذل داخل أكاديمية البحث العلمي ؟
ولو لم نستفيد بهؤلاء فبمن يا سادة ؟!!!!

ربنا معاهم ويوفقهم أجمعين

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 29-06-2011, 08:14 PM

تقديم الأوراق في الأكاديمية ليس من اختصاص الأفراد ده من اختصاص الجامعات علشان فيه كشوف متأخرة..

وكمان دلوقت مادام نهاية الحصر 30 يونيو يبقى التعيين خلال شهر 7 بإذن الله

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 29-06-2011, 08:45 PM
الصورة الرمزية قطرالندى25
قطرالندى25 قطرالندى25 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

قطرالندى25 is on a distinguished road

ربنا يكرمك يا دكتور على سرعة رد حضرتك علينا ويجعله فى ميزان حسناتك ؟ معلش انا عارفة انى كثيرة السؤال بس انا ترتيبى ال11 تفتكر حضرتك ان ده ترتيب كويس للتعين فى الجامعة او المراكز البحثية مع العلم ان معظم الاوائل فى الكشف اقتصاد منزلى وانا شعبة حاسب الى تقديرى جيد جدا مع مرتبة الشرف واعتقد ان جامعة المنيا مفيهاش مراكز بحثية ؟سامحنى ان كنت عاملة لحضرتك ازعاج
قديم 29-06-2011, 08:49 PM
خليل المسيرى خليل المسيرى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

خليل المسيرى is on a distinguished road
افتراضي بخصوص الأول والثانى على على قسم بالأزهر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama مشاهدة المشاركة
علي فكره انت لا ممكن تكون أعلي منه مدار الأربع سنوات إتأكد ...إنت قولت معاه مرتبة شرف طب إزاي بقه انت ليس معك مرتبه شرف ما دمت انت أعلي منه في الأربع سنوات ..إتأكد أخي
( بس ياسيدى
الفرقة الأولى ( جيد جدا ) والثانية ( جيد جدا ) والثالثة ( ممتاز ) والرابعه ( جيد جداً ) السبب اننى لم احصل على المرتبه اانى فى مادة القرآن فى الفرقة الأولى تم سحب وراقتى وتقدمت بتظلم ولكن دون جدوى ودخلت بعد شهر اعادة المادة وحصلت فيها على جيد جدا لكن هناك قرار اذا تم اعادة القران فى كدور ثانى يتم احتساب نصف الدرجه حتى ولو كنت حاصل على ممتاز فيها يعنى مقبول ومن هنا كان السبب فقدان مرتبه الشرف ولكن مجموعى الكلى تخطى نسبة 75 % فحصلت على تقدير جيد جدا فى الفرقة الأولى وحصلت ايضا على مكأفأة التفوق لكن بعد مررور الاربع سنوات كان قرار الجامعه حرمان الشخص من مرتبة الشرف لو تم اعادة مادة حتى ولو نجح فيها فى الدور الثانى وعلى فكره ده كان فى مادة القرن بس لكن اى مادة تانية تؤخذ للسنة الا بعدها أما زميلى الأخر والله وحده يعلم وأمام جميع الزملاء كأن كل شئ مسوى له والله تم ضبطه فى الفرقة الراعبه ببرشامه ولكن اتصل امامنا بالموبايل وبعد 1 دقيق رجع تانى ومفيش حد فينا اتنفس لدرجة ان زميل اثناء الامتحان قال هذا حرام فتم سحب ورقته ولما على صوته جاء الأمن وأخذه .
الزميل الاخر معه ( أربعه جيد جدا ) وعلى فكره الفرق بينى وبينه بالمجموع 103 درجه
فهمت بقى وعلى فكره من عام 2002 الى 2006 كان يتم أخذ الأعلى مجموعا على السنه النهائية فقط
ورغم ذلك تم ادراج اسمه أولا علشان مرتبة الشرف ثم أنا رقم 2
فاذا كان لديك تعليق اكتبه لأعرف وجهة نظرك على فكره زميل كان خاله رئيس القسم وفى سنه رابعه لما الدكتور عرف اننى المنافس له فى مادة تقديم البحث بعد مكنت جابى 95 ومشيت نادنى تانى احد المعيد وسألنى من جديد واعطانى 55 ورغم ذلك والله كنت اعلى 2.3 % منه
قديم 29-06-2011, 09:09 PM
خليل المسيرى خليل المسيرى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

خليل المسيرى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama مشاهدة المشاركة
علي فكره انت لا ممكن تكون أعلي منه مدار الأربع سنوات إتأكد ...إنت قولت معاه مرتبة شرف طب إزاي بقه انت ليس معك مرتبه شرف ما دمت انت أعلي منه في الأربع سنوات ..إتأكد أخي
( بس ياسيدى
الفرقة الأولى ( جيد جدا ) والثانية ( جيد جدا ) والثالثة ( ممتاز ) والرابعه ( جيد جداً ) السبب اننى لم احصل على المرتبه اانى فى مادة القرآن فى الفرقة الأولى تم سحب وراقتى وتقدمت بتظلم ولكن دون جدوى ودخلت بعد شهر اعادة المادة وحصلت فيها على جيد جدا لكن هناك قرار اذا تم اعادة القران فى كدور ثانى يتم احتساب نصف الدرجه حتى ولو كنت حاصل على ممتاز فيها يعنى مقبول ومن هنا كان السبب فقدان مرتبه الشرف ولكن مجموعى الكلى تخطى نسبة 75 % فحصلت على تقدير جيد جدا فى الفرقة الأولى وحصلت ايضا على مكأفأة التفوق لكن بعد مررور الاربع سنوات كان قرار الجامعه حرمان الشخص من مرتبة الشرف لو تم اعادة مادة حتى ولو نجح فيها فى الدور الثانى وعلى فكره ده كان فى مادة القرن بس لكن اى مادة تانية تؤخذ للسنة الا بعدها أما زميلى الأخر والله وحده يعلم وأمام جميع الزملاء كأن كل شئ مسوى له والله تم ضبطه فى الفرقة الراعبه ببرشامه ولكن اتصل امامنا بالموبايل وبعد 1 دقيق رجع تانى ومفيش حد فينا اتنفس لدرجة ان زميل اثناء الامتحان قال هذا حرام فتم سحب ورقته ولما على صوته جاء الأمن وأخذه .
الزميل الاخر معه ( أربعه جيد جدا ) وعلى فكره الفرق بينى وبينه بالمجموع 103 درجه
فهمت بقى وعلى فكره من عام 2002 الى 2006 كان يتم أخذ الأعلى مجموعا على السنه النهائية فقط
ورغم ذلك تم ادراج اسمه أولا علشان مرتبة الشرف ثم أنا رقم 2
فاذا كان لديك تعليق اكتبه لأعرف وجهة نظرك على فكره زميل كان خاله رئيس القسم وفى سنه رابعه لما الدكتور عرف اننى المنافس له فى مادة تقديم البحث بعد مكنت جابى 95 ومشيت نادنى تانى احد المعيد وسألنى من جديد واعطانى 55 ورغم ذلك والله كنت اعلى 2.3 % منه
قديم 29-06-2011, 11:14 PM
معلم مساعد 2011 معلم مساعد 2011 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

معلم مساعد 2011 is on a distinguished road

هو الجامعات المفتوحه ليها انها تعين 20 الاوائل ولا لا
ياريت لو حد عارف يقولي
قديم 30-06-2011, 12:09 AM

لأ مفيش تعيين لأوائل الجامعات المفتوحة

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 30-06-2011, 12:11 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قطرالندى25 مشاهدة المشاركة
ربنا يكرمك يا دكتور على سرعة رد حضرتك علينا ويجعله فى ميزان حسناتك ؟ معلش انا عارفة انى كثيرة السؤال بس انا ترتيبى ال11 تفتكر حضرتك ان ده ترتيب كويس للتعين فى الجامعة او المراكز البحثية مع العلم ان معظم الاوائل فى الكشف اقتصاد منزلى وانا شعبة حاسب الى تقديرى جيد جدا مع مرتبة الشرف واعتقد ان جامعة المنيا مفيهاش مراكز بحثية ؟سامحنى ان كنت عاملة لحضرتك ازعاج

لو انت الثانية أو الثالثة على شعبة حاسب آلي هيبقى موقفك كويس.. وفيه مراكز للحاسب الآلي كتييييييير في الجامعة وفرصك كويسة في الجامعة

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 30-06-2011, 12:55 AM
أبو عمر وإلياس أبو عمر وإلياس غير متواجد حالياً
عضو نشيط

أبو عمر وإلياس is on a distinguished road

طيب يا دكتور لو أداب دراسات إسلامية.. وترتيبها الرابع مكرر خريجة 2009.. هل لها مكان في الجامعة ؟؟ أو مراكز بحثية لو في فالمنيا؟؟ ولا غالبا هترسي على تدريس؟؟؟ وجزااااااكم الله خيراااا ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,, سؤال كمان.. هل مرتبة الشرف لها تأثير في التعيين؟؟؟ اللي بسألك عنها تقديرها جيد جدا مع مرتبة الشرف.. إنما في الكشوفات اللي عالاكاديمية مكتوب بدون مرتبة الشرف.. لذلك هي الرابعة مكرر ((رقم خمسة فالكشف)).. مع إن الأربع سنوات لم تقل نسبتها عن 80% ... فهل تهتم لإضافة المرتبة ؟؟ أم لا تأثير لها ؟؟؟؟؟؟ .. معلش أثقلت عليك..... ربنا يكرمك ويرزقك كل ماتتمنى في الدنيا والأخرة
قديم 30-06-2011, 08:04 AM
assemasuty assemasuty غير متواجد حالياً
عضو جديد

assemasuty is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
تقديم الأوراق في الأكاديمية ليس من اختصاص الأفراد ده من اختصاص الجامعات علشان فيه كشوف متأخرة..

وكمان دلوقت مادام نهاية الحصر 30 يونيو يبقى التعيين خلال شهر 7 بإذن الله
لو سمحت يا د.عبد الرحمن أنا بشارك مع حضرتك لأول مرة
وكنت عيزة أسأل أنا خريجة تربية أسيوط وأسمى من الأوائل ولكنى مقيمة بالأسكندرية هل يصح لى النقل
شكرا لضراتكم.
قديم 30-06-2011, 09:14 AM
فاطمة الزهراء 86 فاطمة الزهراء 86 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فاطمة الزهراء 86 is on a distinguished road
افتراضي الكشوف نزلت

الحمد لله أخيرا كليتي نزلت كشوف الأوائل من غير المعيدين لكن لسه فيه جامعات تانية من غير أسماء زي جامعة عين الشمس , والسؤال هنا هو إحنا هنفضل نستنى الكشوفات بتاعتهم لما تنزل ولا كل جامعة خاصة بنفسها في التعيين لأن كده الموضوع ممكن يتأخر شوي . طيب فيه كمان جامعات لسه سايبه أسامي المعيدين في الكشوف , أنا عايزة أعرف هما مستنيين إيه وإحنا خلاص داخليين على شهر يوليو .

هو فيه إيه يا جمااااااااااااااااااااااااااااااعة
قديم 30-06-2011, 10:16 AM
حمادة جبل حمادة جبل غير متواجد حالياً
عضو جديد

حمادة جبل is on a distinguished road

حمادة جبل شكرا لاهتمامك جدا ياأم رهف ، وأطمع في سعة صدرك في توضيح ......... علي أي أساس يتم توزيع الثمانية الأوائل ؛ وهل حصرهم يتعارض مع تعيين الأول والثاني ؟ وهل الأولوية لقدامي الخريجين ؟ ، وكمان حضرتك مارد تيش عليه بخصوص : هل سيتم التوزيع جغرافيا أم كل في كليته ؟ وجزاكي الله خيرا[/quote]
قديم 30-06-2011, 12:33 PM
الصورة الرمزية قطرالندى25
قطرالندى25 قطرالندى25 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

قطرالندى25 is on a distinguished road

بعد اذن حضرتك يادكتور عبدالرحمن انا عارفة ان اسئلتى كتير بس سامحنى حضرتك قولتيلى ان ترتيبى لو الثانى او الثالث هيكون فرصه كويسة انا يادكتور ترتيبى الخامس " حاسب الى" وال11 فى الكشف وصحبتى ترتيبها العشرين فى الكشف ممكن يبقى لينا فرصة فى تعيينات الجامعة ؟ولا ايه
قديم 30-06-2011, 03:06 PM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 مشاهدة المشاركة
الحمد لله أخيرا كليتي نزلت كشوف الأوائل من غير المعيدين لكن لسه فيه جامعات تانية من غير أسماء زي جامعة عين الشمس , والسؤال هنا هو إحنا هنفضل نستنى الكشوفات بتاعتهم لما تنزل ولا كل جامعة خاصة بنفسها في التعيين لأن كده الموضوع ممكن يتأخر شوي . طيب فيه كمان جامعات لسه سايبه أسامي المعيدين في الكشوف , أنا عايزة أعرف هما مستنيين إيه وإحنا خلاص داخليين على شهر يوليو .

هو فيه إيه يا جمااااااااااااااااااااااااااااااعة

سيبك من الجامعات دى لان على كلام اكاديمية البحث العلمى انها هتسلم كل الكشوفات بكرة

والجامعات اللى مش نزلت اسماء تتحمل المسؤلية

ومن ناحية التاخير فالتاخير دة لازم يكون موجود لان زى ما انتى عارفة حكومة ودولة تعتبر نامية

مصر دولة على قدها وعشان تعملى حاجة فيها او تححقى حاجة فيها لازم تقعدى فترة كبيرة هههههههههه

امتة بقا مصر هتتقدم

ربنا يوفقك ويصلح الحال ونخلص بقا
قديم 30-06-2011, 03:20 PM
hassansalah17 hassansalah17 غير متواجد حالياً
عضو جديد

hassansalah17 is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يادكتور عبد الرحمن انا الاول على القسم والسابع على الكلية بتقدير عام جيد جدا مع مرتبة الشرف ودفعة 2005 وانا شغال فى قطاع خاص ومتأمن علية ودخلت موقع الاكاديمية ولقيت اسمى وانا سمعت ان اللى متأمن عليهم سوف يتم استبعادهم هل الكلام ده صحيح
موضوع مغلق

العلامات المرجعية