اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 29-06-2011, 11:08 AM
حمادة جبل حمادة جبل غير متواجد حالياً
عضو جديد

حمادة جبل is on a distinguished road

حمادة جبل شكرا لاهتمامك جدا، وأطمع في سعة صدرك في توضيح ......... علي أي أساس يتم توزيع الثمانية الأوائل ؛ وهل حصرهم يتعارض مع تعيين الأول والثاني ؟ وهل الأولوية لقدامي الخريجين ؟ ، وكمان حضرتك مارد تيش عليه بخصوص : هل سيتم التوزيع جغرافيا أم كل في كليته ؟ وجزاكي الله خيرا[/quote]

قديم 29-06-2011, 11:38 AM
محمود المصري 2010 محمود المصري 2010 غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمود المصري 2010 is on a distinguished road
Neww1qw1 هااااااااااااااااااااام وعاجل

أنا مبقتشي فاهم حاجه يعني يا دكتور عبد الرحمن إلي معاه ماجستير وملقاش إسمه علي الأكاديمية يودي ورقه التنظيم والإدارة وأخر يوم بكره طب ولو دوة صح أي أوراق يوديها صور ولا أصور
لأني شفت في كشوفات الأكاديمية مكتوب تحت الأسامي إن البيانات لو متبعتتشي في الميعاد هتكون الكلية هي المسئولة .
يعني إحنا إلي نروح نقدم ولو فعلا المفروض يعرفونا ويعملوا اعلان ويقولوا ايه المطلوب ........ مش فاهم حاجه
قديم 29-06-2011, 01:29 PM
معتز عبدالكريم معتز عبدالكريم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

معتز عبدالكريم is on a distinguished road

أكد الدكتور ماجد الشربينى رئيس أكاديمية البحث العلمى، أن الوزارة قامت بدورها على أكمل وجه بخصوص أوائل الخريجين والحاصلين على المنح والماجستير والدكتوراه، حيث سيتم تعيين نحو 43 ألفا فى الجامعات والمراكز البحثية والهيئات والوزرات والمصانع، من خلال إعلان وقواعد يضعها الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة.

وأضاف الشربينى، فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، أن اعتصام أوائل الخريجين والحاصلين على المنح والماجستير والدكتوراه داخل قاعة المؤتمرات الكبرى فى أكاديمية البحث العلمى غير مبرر، واصفا مطلبهم الحالى باتخاذ قرار سيادى وفورى بتعيينهم دون شرط وقيد، بالمطلب غير المشروع، خاصة أنه لا يقع فى سلطة الوزارة.

ويواصل المتظاهرون الاعتصام داخل أكاديمية البحث العلمى، احتجاجا على عدم اتخاذ قرار فورى بتعيينهم دون شرط وقيد، رافضين كل الإجراءات التى اتخذتها الوزارة، ومطالبين بنقل الحاصلين على دكتوراه من وظائفهم إلى الجامعات والمراكز البحثية.

وشدد الشربينى، على أن دور وزارة التعليم العالى انتهى عند إرسال الملفات والأماكن المتوفرة بالجامعات والمراكز البحثية والهيئات، وحصر الأماكن الخالية فى الوزارات والمؤسسات، وأن "التنظيم والإدارة" طبقا لقرار مجلس الوزراء هو المسئول فى إعلانات الوظائف، بحيث لن يكون هناك تدخل من الوزارة إلا فنى فقط، ولن يكون هناك تدخل فى الاختيار أو التعيين.

وكشف الشربينى عن البدء بتعيين الأوائل فى دفع 2009 و2010 طبقا للقانون، ويبلغ عددهم نحو 250 خريجا، كمعيدين، وأن نحو 2500 خريج من الأوائل فى الأعوام الماضية سيتم أيضا تعيينهم عن طريق الإعلان.

وأضاف الشربينى، أن 2500 من الحاصلين على المنح والماجستير والدكتوراه سيتم أيضا تعيينهم فى الجامعات والمراكز البحثية عن طريق الإعلان، بينما سيتم تعيين 7500 فى المصانع، وباقى الأوائل والحاصلين على المنح والماجستير والدكتوراه سيتم تعيينهم فى بعض الوزارات التى تحتاج تخصصاتهم، ومن سيتبقى سيتم تعيينه فى الكادر العام فى الوزرات المختلفة.

ممكن بس يا دكتور توضحلنا ايه المقصود من الاعلانات عشان الناس دلوقتى بتقول هما لسه هينزلوا اعلان ويخيروانا
رجاء منك توصيح هذا الخبر حتى استطيع الرد عليهم لان الناس تطلع من حاجه توقع فى حاجه
والكلام ده من جريدة اليوم السابع
قديم 29-06-2011, 02:33 PM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 مشاهدة المشاركة
يا دكتور عبد الرحمن يعني إيه الكشوف راحت الجهاز يعني إحنا اللي هنروح نقدم أوراقنا قبل 30/6/2011 ولا هما اللي هيبعتوا لنا الجواب أرجو الرد علي
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 مشاهدة المشاركة

والله الواحد تعب جدا مع الحكومة دي بقا المفروض يحددوا ميعاد التعيين عشان الناس تستريح ونعرف رسنا من رجلينا

من وجهة نظرى بردك هههههه

الاعلان دة تفسيرة مخاطبة الجامعات وليس مخاطبة الاشخاص او الاوائل

الاعلان بيقول ان اكاديمية البحث العلمى هتودى الكشوفات للتنظيم والادارة عشان هما

يعينو الاوائل بعض الجامعات مثل جامعة القاهرة وعين شمس وجامعات اخرى لم ترسل الكشوفات

النهائية فالاكاديمية بعتت تحذير انهم مش هيقبلو اى كشوفات من الجامعات بعد يوم 1/7/2011

والجامعات اللى مش هتبعت الكشوفات تتحمل مسؤلية التعين

خلاصة الموضوع

انك هتستنى شهر شهر ونصف على كلامهم لحد ما يجيلك جواب التعين باذن الله

لحد بيتك وانتى ولا هتودى اوراق ولا اى حاجة تقعدى تتفرجى على التى فى لحد ما يوصلك

الجواب باذن الله

قديم 29-06-2011, 02:42 PM
خليل المسيرى خليل المسيرى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

خليل المسيرى is on a distinguished road

إلى الأستاذه العزيزه أم رهف بالنسسبة لموضوع تعيين الأول والثانى من كل قسم على حده وميعاد التعيينات فعلا أنا ذهبت الى الكلية التربية بالقاهرة جامعة الأزهر وهنك سجل اسمه سجل أوائل الخرجين على الكلية من الأقسام المختلفه ووجدت اسمى فيه ولكن الشئ الذى لا أفهمه اننى اعلى من زميل لى فى الدفعة حيث اننى خريج 2003 بقارف 20.5 % يعنى هو 81% وأنا 83 فى المائه بس اسمه الأول قبلى فى الكشف لأنه معه مرتبه وانا لا رغم اننى ايضا اعلى منه على مدار الأربع سنوات ولكن فى قسم شئون الخرجين قال مرتبة الشرف يتم ادراجها أولا حتى ولوكان الأول ذو الأعلى نسبه مئوية وعندى سؤلى قلت له من الأول قال انت لأت سنتك كان لا ينطبق عليها التراكمى وقال لى على العموم ان الأول او الثانى هم طلبوا الأول ولاثانى حتى ولو كان الأو ل امتياز والثانى بعده جيد وليسى علينا سوى ارسال الأسماء وسئلته هل لنا تقديم اوراق قال لا بس تابع الكلية والأخبار ومكن نبعتولكم بس التعيين امته الله اعلم .
لذا لى لستفسار على هذا
هل مرتبة الشرف فعلا تلغى ترتيبك حتى ولو كنت اعلى نسبه مئويه سوى على الأربع سنوات أو أخر سنه
هل فعلا ممكن نتعيين معيدين رغم وجود قرار بأنه يتم التكليف فى خلال سنتين من التخرج وبعدها بالاعلان
هل الأزهر له قانون خاص يختلف على باقى الجامعات
وشكر
وأرجو الرد يا أم رهف وجزاءك الله عنا خيرا
قديم 29-06-2011, 03:29 PM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خليل المسيرى مشاهدة المشاركة
إلى الأستاذه العزيزه أم رهف بالنسسبة لموضوع تعيين الأول والثانى من كل قسم على حده وميعاد التعيينات فعلا أنا ذهبت الى الكلية التربية بالقاهرة جامعة الأزهر وهنك سجل اسمه سجل أوائل الخرجين على الكلية من الأقسام المختلفه ووجدت اسمى فيه ولكن الشئ الذى لا أفهمه اننى اعلى من زميل لى فى الدفعة حيث اننى خريج 2003 بقارف 20.5 % يعنى هو 81% وأنا 83 فى المائه بس اسمه الأول قبلى فى الكشف لأنه معه مرتبه وانا لا رغم اننى ايضا اعلى منه على مدار الأربع سنوات ولكن فى قسم شئون الخرجين قال مرتبة الشرف يتم ادراجها أولا حتى ولوكان الأول ذو الأعلى نسبه مئوية وعندى سؤلى قلت له من الأول قال انت لأت سنتك كان لا ينطبق عليها التراكمى وقال لى على العموم ان الأول او الثانى هم طلبوا الأول ولاثانى حتى ولو كان الأو ل امتياز والثانى بعده جيد وليسى علينا سوى ارسال الأسماء وسئلته هل لنا تقديم اوراق قال لا بس تابع الكلية والأخبار ومكن نبعتولكم بس التعيين امته الله اعلم .
لذا لى لستفسار على هذا
هل مرتبة الشرف فعلا تلغى ترتيبك حتى ولو كنت اعلى نسبه مئويه سوى على الأربع سنوات أو أخر سنه
هل فعلا ممكن نتعيين معيدين رغم وجود قرار بأنه يتم التكليف فى خلال سنتين من التخرج وبعدها بالاعلان
هل الأزهر له قانون خاص يختلف على باقى الجامعات
وشكر
وأرجو الرد يا أم رهف وجزاءك الله عنا خيرا

السلام عليكم خليل

أسئله جميله جدا أخ خليل وأتمني الأخت الفاضله أم رهف ترد عليها بصدر رحم؟؟

أكيد طبعا أخي مرتبة الشرف تلغي ترتيبك ؟؟؟بمعني ؟
أنا مثلا الأول علي دفعة 2005 يحتسب التقدير علي أساس آخر العام.وحصلت في السنه الأولي علي جيد جدا.والثانيه جيد جدا.والثالثه ممتاز والرابعه جيد جدا ..فيصبح التقدير العام لي جيد جدا مع مرتبة الشرف
ويأتي شخص آخر من دفعتي حصل في السنه الأولي علي جيد والثانيه جيد والثالثه جيد والرابعه ممتاز ..فيصبح التقدير العام له ممتاز فقط ..

من أعلي جيد جدا مرتبة الشرف ولا ممتاز فقط؟؟؟ أكيد طبعا جيد جدا مرتبة الشرف وهي واضحه في المقارنه اللي فاتت
أما بانسبه للتراكمي فالحكايه دي متنفعش معاها؟؟ لإن السنوات الأربعه يتم إحتسابهم معا ؟يعني لإما أبيض أو أسود

وأكيد طبعا أخ خليل الأزهر له قانون يختلف به عن باقي الجامعات وليس لإي فرد التدخل في تعيينا سوي رئيس الوزراء ورئيس الجامعه وهم من أصدرو القرار يبقي خلاص كدا إحنا في السليم نتعين بعد تخرجنا بسنتين بعشره هما أصدرو القرار وبس وبعدين دا حقك وبيرجعلك مش بيجيبو حاجه من جيبهم ههههههههه

ياريت الأخت الفاضله أم رهف نشوف رأيها أكييييييييييد جااااااااااااااااااااااااااامد إحنا مستنيين

أكرمكم الله وسدد خطاكم ورزقكم من حيث لا تحتسبو
قديم 29-06-2011, 03:34 PM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

علي فكره انت لا ممكن تكون أعلي منه مدار الأربع سنوات إتأكد ...إنت قولت معاه مرتبة شرف طب إزاي بقه انت ليس معك مرتبه شرف ما دمت انت أعلي منه في الأربع سنوات ..إتأكد أخي
قديم 29-06-2011, 04:23 PM
احلام عادية احلام عادية غير متواجد حالياً
عضو جديد

احلام عادية is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا هلا بيكم فقد غبت فترة ليس قصيرة ولكنني اشعر بأنها طويلة
في البداية كيف حالك يا أم رهف وحشاني خالص وحمد الله ع السلام يا دكتور عبد الرحمن منور
ويا رب يديمها عليكم نعمة
قديم 29-06-2011, 04:27 PM
عضو جديد

اختي العزيزة ام رهف هل سوف يتم ادراج اسمي ضمن المعينين بما اني جيد جدا مع مرتبة الشرف والثالثة ع الفعة وهكون ادارية ولا ايه ارجو الرد ضروري اثابكم الله
قديم 29-06-2011, 04:40 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
ياجماعة بخصوص الأزهر

رئيس جامعة الأزهر خصص الاول والثاني على كل قسم للتعيين كمعيدين فقط وباقي الـ20 كوظائف إدارية في الجامعة

أنا عارف إن الخبر معروف للكل بس أنا بصراحة مش عارف إيه اللي ممكن يحصل أنا شايف ةناس كتير زعلانه من الموضوع ده

انا بيتهيألي إن جامعة الأزهر أو أي جامعة في الدنيا هل تستطيع تعيين العشرين الأوائل على مدار 8 دفعات كمعيدين ؟؟

الموضوع صعب شوية .. بس عليكم السعي وعلى الله التوفيق
بخصوص الكلام ده يا استاذي العزيز طيب حضرتك مش شايف انه ده ظلم ولو ملقتش اسمي اعمل ايه وحمد الله ع السلامة
قديم 29-06-2011, 07:06 PM
wafa2 wafa2 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

wafa2 is on a distinguished road

ازيك يا دكتور عبد الرحمن انا بقى لى زمان مشاركتش بس متابعه كل الاخبار
كان لى استفسار بسيط بالنسبة لاعلان الاكاديميه
انا اسمى اخيرا نزل فى جامعه المنصوره من ضمن الاوائل بس طبعا منزلش من ضمن الحاصلين على الماجستير المفروض الحق اروح اقدم اوراقى بكره علشان الاعلان اللى بيقولوا عليه ولا ايه النظام بالظبط؟؟؟
قديم 29-06-2011, 07:16 PM
wafa2 wafa2 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

wafa2 is on a distinguished road

دى خبر من جريده لاسبوع
لليوم الثالث علي التوالي يواصل شباب مصر من الحاصلين علي درجة الماجستير والدكتوراة وأوائل خريجي الجامعات المصريه إعتصامهم داخل قاعة المؤتمرات بأكاديمية البحث العلمي وسط ضغوط شدشدة القسوة من قبل المسئولين بالأكاديمية حيث تم قطع المياة والكهرباء عنهم وغلق أبواب دورات المياة مايعني أنهم يواجهون أشد أنواع الضغوط لفض إعتصامهم والتخلي عن مطالبهم
يذكر ان آلاف الشباب من الحاصلين علي درجات الماجستير والدكتوراة و أوائل خريجي الجامعات المصرية إحتشدوا داخل قاعة المؤتمرات بأكاديمية البحث العلمي بناء علي ميعاد تم الإتفاق علية مع مستشار رئيس الوزراء للقاء دكتور عصام شرف ودكتور عمرو عزت سلامة وزير التعليم العالي والبحث العلمي ودكتور ماجد الشربيني رئيس أكداديمية البحث العلمي ولكن شرف وسلامة تغيبوا عن اللقاء الذي إستفذ فيه الشربيني ألألاف من خيرة عقول مصر معلنا أن مطالبهم لن تتحقق قائلا اللي مش عجبه يعتصم
وبدأ أغلبهم إضرابا عن الطعام وصفه شحاته الشيخ أحدالمعتصمين والحاصل علي دكتوراة في الفلسفة الاسلامية بالإجباري
جدير بالذكر أن كثير من المعذبين في إعتصامهم داخل الأكاديمية حصلوا علي الدكتوراه في تخصصات نادرة مثل الكيمياء العضويه والفيزياء النوويه وغيرها ومنهم أيضا من قام بالتدريس في جامعات أوروبيه
والنداء إلي حكومة مصر مابعد الثورة .. أين أنتم مما يحدث لأبنائكم من خيرة عقول مصر لماذا تغفلون عنهم ثلاثة أيام يعانون القهر والذل داخل أكاديمية البحث العلمي ؟
ولو لم نستفيد بهؤلاء فبمن يا سادة ؟!!!!
قديم 29-06-2011, 07:42 PM
الصورة الرمزية قطرالندى25
قطرالندى25 قطرالندى25 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

قطرالندى25 is on a distinguished road

بعد اذن حضرتك يا دكتور عبد الرحمن انا العضوة قطر الندى25 اللى كان استفسارى انى متعينة فى التربية والتعليم من حوالى 4 شهور واسمى طلع من العشرين الاوائل وحضرتك رديت عليا وقولتيلى انه مش هيتم استبعادى علشان انا مؤمن عليا بس مفهمتش موضوع كعب العمل او الاستقالة ازاى حضرتك استقيل من عملى دى الوقتى وانا مش ضامنة كلام الحكومة فى تعيين الاوائل ؟ معلش سؤال تانى انا سمعت ان مشروع الحكومة لتعيين اوائل خريجى كليات التربية فى التربية والتعليم مش تعيينهم فى الجامعة ؟ انا اسفة على الاطالة بس والله العظيم انا متابعة كلام حضرتك من فترة على المنتدى واشتركت علشان كلام حضرتك حسيت انه موثوق فيه وربنا يجعله فى ميزان حسناتك
قديم 29-06-2011, 08:09 PM
معلم مساعد 2011 معلم مساعد 2011 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

معلم مساعد 2011 is on a distinguished road

الدكتور عبدالرحمن مقلش استقيلي دلوقتي من شغلك قال خلينا في شغلنا لحد ماتجيلنا الوطيفه التانيه بس مينفعش نشتغل الاتنين مع بعض لازم نستقيل من واحده
قديم 29-06-2011, 08:10 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

من غير ماتستقيلي .. لو اسمك نزل على الأكاديمية يبقى هيجيلك تعيينك ..

الناس في الاكاديمية بيقولوا ان الأماكن في الجامعات والمراكز البحثية كتير وموضوع التوزيع على التربية والتعليم ده مش لكلك الأوائل يعني المراكز الأولى ممكن يكون وضعها أفضل ..

ويبقى في النهاية موضوع النصيب في التعيين وانت اصبري وربنا يقدم الخير ..

بلاش تستقيلي خليكي عاقلة .. محدش يضمن حاجة في مصر غير لا يمسكها بإيده ..

د. عبدالرحمن المنياوي
موضوع مغلق

العلامات المرجعية