اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 18-10-2009, 05:28 PM
ام هيا ام هيا غير متواجد حالياً
عضو جديد

ام هيا is on a distinguished road

ياجماعة كنت عاوزة اسال عن شهادة الicdl دلوقتى ان شاء الله الامتحانات قربت وانا لسة ماخدتش الاربع مديولات المطلوبة والمشكلة ان عندنا فى البحيرة مافيش غير مركز واحد وزحمة جدا وقالوولى مش قبل نص نوفمبر على مانحجز للامتحان فياريت لو حد من طنطا او شبين يشوفلى المراكز المعتمدة عنده ينفع نقدم فيها ولا لا وهل فى اماكن ياريت تفيدونا ربنا يبارك فيكوا
قديم 18-10-2009, 05:45 PM
الصورة الرمزية Eslam Farouk
Eslam Farouk Eslam Farouk غير متواجد حالياً
مدرس اللغة الانجليزية

Eslam Farouk is on a distinguished road

تقريبا يا ام هيا هاتلاقى المراكز كلها زحمة..
عندنا هنا فى شمال سيناء - اللى المفروض العدد فيها قليل بالنسبة للمحافظات الاخرى - زحمة جدا ، لدرجة انهم اجلوا كل اللى لسه هايبدأ الامتحانات الى ما بعد العيد..
قديم 18-10-2009, 07:50 PM
ahmed salh ahmed salh غير متواجد حالياً
عضو متواصل

ahmed salh is on a distinguished road

المركز المصري للحق في التعليم :
القاهرة-مدينة السلام- 26عمارات صف الضباط- شقة 12
تليفون 0222783795 – 0103603256
هذا هو عنوان وتليفونات المركز المصري للحق في التعليم

يا جماعه انا اتصلت علي المركذ المصري وردو ااا عليا انهم رافعين قضايا تطالب وزاره التعليم والتنميه الاداريه بتعيين المدرسين المتعا قدين فوراااااا بدون امتحا نات او تربوي بناء علي حكم الماده 72 من قانون 155 لسنه 2007 قانون الكادر
قديم 18-10-2009, 10:52 PM
الصورة الرمزية Mr.Trueman
Mr.Trueman Mr.Trueman غير متواجد حالياً
معلم اللغة الانجليزية

Mr.Trueman is on a distinguished road

هو لازم الخطوه دى؟يعنى محدش طلب مننا الكود
قديم 18-10-2009, 11:16 PM
الصورة الرمزية (هند)
(هند) (هند) غير متواجد حالياً
معلمة اللغة العربية

(هند) is on a distinguished road

السلام عليكم
اكيد طلبوها اتصل بالفرع الى قدمت فيه واتاكد
قديم 18-10-2009, 11:33 PM
معلم اللغة الانجليزية

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لا هما فى الاكاديميه شافوا الكود بس انا اقصد ان الادارة التعليميه مش طلبت مننا الكود مطبوع ومختوم من المدرسة
قديم 19-10-2009, 05:20 AM
فارس الليل فارس الليل غير متواجد حالياً
أخصائى إجتماعى

فارس الليل is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed salh مشاهدة المشاركة
المركز المصري للحق في التعليم :
القاهرة-مدينة السلام- 26عمارات صف الضباط- شقة 12
تليفون 0222783795 – 0103603256
هذا هو عنوان وتليفونات المركز المصري للحق في التعليم

يا جماعه انا اتصلت علي المركذ المصري وردو ااا عليا انهم رافعين قضايا تطالب وزاره التعليم والتنميه الاداريه بتعيين المدرسين المتعا قدين فوراااااا بدون امتحا نات او تربوي بناء علي حكم الماده 72 من قانون 155 لسنه 2007 قانون الكادر

مادة(72) من قانون 155 لسنه 2007
مع عدم الإخلال بشروط شغل الوظائف المدنية المنصوص عليها في قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة يشترط فيمن يشغل وظيفة من وظائف المعلمين اعتباراً من تاريخ العمل بهذا الباب ما يأتي:
1-أن يكون متمتعا بالجنسية المصرية أو جنسية إحدى الدول التي تعامل المصريين بالمثل في تولي الوظائف العامة
ويجوز لوزير التربية والتعليم الاستثناء من هذا الشرط عند التعاقد مع المعلمين الأجانب وفقاً للقواعد التي تبينها اللائحة التنفيذية
2-أن يكون حاصلاً على مؤهل عال تربوي مناسب أو على مؤهل عال مناسب بالإضافة إلى شهادة (إجازة) تأهيل تربوي وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوى المطلوب
ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل بهذا الباب.
3-أن يجتاز الاختبار المقرر لشغل الوظيفة.

مع خالص تحياتى

قديم 19-10-2009, 05:30 AM
فارس الليل فارس الليل غير متواجد حالياً
أخصائى إجتماعى

فارس الليل is on a distinguished road
Opp

بعد الامتحان
والنجاح ان شاء الله
لو كان الكلام اللى بيتقال عن عدم وجود تعيين ده صح
وان اللى هاينجح هيتعمل معاه عقد جديد
لمدة خمس سنوات
يبقى كده نرفع قضية كلنا
لاننا ساعتها هاتنطبق علينا ما يلى :
مادة(73) من قانون رقم 155 لسنة 2007
يكون شغل وظيفة "معلم مساعد" بالتعاقد لمدة سنتين قابلة للتجديد سنة أخرى بقرار من وزير التربية والتعليم ويجب على شاغلها خلال هذه المدة الحصول على شهادة الصلاحية لمزاولة التعليم بالمرحلة التعليمية التي يتقدم لها فإذا لم يحصل على الشهادة خلالها انتهى عقده تلقائياً دون حاجة لأي إجراء.
ويتم التعاقد مع المعلمين المؤقتين الذين يباشرون فعلاً أعمال التعليم في تاريخ العمل بهذا الباب لشغل وظيفة معلم مساعد وذلك متى توافرت فيهم شروط شغل الوظيفة.
ويعين بقرار من المحافظ المختص في وظيفة معلم من أمضى سنة على الأقل في وظيفة معلم مساعد وحصل خلالها على الشهادة المشار إليها وثبتت صلاحيته للعمل وفقاً للمعايير التي تحددها اللائحة التنفيذية .
ويسري حكم الفقرة الأولى على الأخصائيين الاجتماعيين والنفسيين وأخصائيي التكنولوجيا وأخصائي الصحافة والإعلام وأمناء المكتبات المشار إليهم في المادة (70) من هذا القانون الذين يعينون بعقود مؤقتة .

ولغاية الامتحان ما يخلص والنتيجة تظهر احنا هانفضل محافظين على حسن النية
بس لو اكتشفنا ان بعد كده مفيش تعين
يبقى فيه كلام تانى
ده مش وقته دلوقتى
مع ارق امنياتى للجميع
بالنجاح والتوفيق
قديم 19-10-2009, 12:29 PM
Noga83 Noga83 غير متواجد حالياً
عضو جديد

Noga83 is on a distinguished road

اخي المحترم smart لو قريت على موقع الاكاديمية هتلاقي معني الكلام انك تختم الورقة دي من المدرسة وتسلمها في مركز الاحصاء اللى في الادارة اللى انت تابع ليها وانا فعلا طبعت الورقة ومضيتها وختمتها من مدير المدرسة ورحت الادارة مضيتها من مدير الادارة وختمتها وسلمتها في مركز الاحصاء في الادارة بتاعتنا وكان عندهم خبر بكل حاجة حتي بيقولولنا معني ان الورقة دي طلعت يعني الامتحان قريب جداااااااااا ولو عرفت اي حاجة هبلغكم ان شاء الرحمن .
قديم 19-10-2009, 05:48 PM
معلم اللغة الانجليزية

جزاكم الله خيرا
قديم 19-10-2009, 05:49 PM
معلم اللغة الانجليزية

جزاكم الله خيرا
قديم 19-10-2009, 08:51 PM
الصورة الرمزية (هند)
معلمة اللغة العربية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noga83 مشاهدة المشاركة
اخي المحترم smart لو قريت على موقع الاكاديمية هتلاقي معني الكلام انك تختم الورقة دي من المدرسة وتسلمها في مركز الاحصاء اللى في الادارة اللى انت تابع ليها وانا فعلا طبعت الورقة ومضيتها وختمتها من مدير المدرسة ورحت الادارة مضيتها من مدير الادارة وختمتها وسلمتها في مركز الاحصاء في الادارة بتاعتنا وكان عندهم خبر بكل حاجة حتي بيقولولنا معني ان الورقة دي طلعت يعني الامتحان قريب جداااااااااا ولو عرفت اي حاجة هبلغكم ان شاء الرحمن .
السلام عليكم
انا فعلا عملت استمارة الاختبار ومكتوب عليها اختبار اكتوبر يعنى الامتحان قريب جدا
بس المشكلة ان الادارة بتقولى ان الورقة دى هقدمها فى المديرية مش فى الادارة ياريت حد يقولى نقدمها فين ؟
قديم 20-10-2009, 05:13 PM
الصورة الرمزية sally2009
sally2009 sally2009 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

sally2009 is on a distinguished road

السلام عليكم.....
أرجو افادتى سريعا من فضلكم......
أنا قدمت فى الأكاديميه فى شهر رمضان ...وتم قبول الأوراق .... أنا تعاقد 1/11/2008 ....وتم الاتصال بى من قبل فرع الاكاديميه فى الغربيه وطلبو منى رقم الكود والرقم القومى ... وقالو ده علشان مراجعة البيانات على موقع الاكاديميه تمهيدا لاعطائنا ارقام الجلوس...... ولما دخلت على موقع الاكاديميه ودخلت الكود والرقم السرى والرقم القومى ... ظهر لى رساله ان ليس لدى صلاحيه للدخول......كيف ذلك من فضلكم.....؟؟؟
ارجو افادتى عما افعله حتى يسمح لى الموقع بالدخول على بياناتى .....وجزاكم الله خيرااااااااااا............
قديم 20-10-2009, 05:21 PM
الصورة الرمزية (هند)
معلمة اللغة العربية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sally2009 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم.....
أنا قدمت فى الأكاديميه فى شهر رمضان ...وتم قبول الأوراق .... أنا تعاقد 1/11/2008 ....وتم الاتصال بى من قبل فرع الاكاديميه فى الغربيه وطلبو منى رقم الكود والرقم القومى ... وقالو ده علشان مراجعة البيانات على موقع الاكاديميه تمهيدا لاعطائنا ارقام الجلوس...... ولما دخلت على موقع الاكاديميه ودخلت الكود والرقم السرى والرقم القومى ... ظهر لى رساله ان ليس لدى صلاحيه للدخول......كيف ذلك من فضلكم.....؟؟؟
ارجو افادتى عما افعله حتى يسمح لى الموقع بالدخول على بياناتى .....وجزاكم الله خيرااااااااااا............
السلام عليكم
جربى الرابط ده للبيانات
http://teacher.moe.gov.eg/new/
ولما تتاكدى ان بياناتك صح ادخلى الموقع الى يتسجلى عليه الاول كلناكانت الرسالة بتظهر لنا دلوقتى بيفتح وبنسجل للامتحان بس اتاكدى لو مفتحش روح الاحصاء واتاكدى هناك تانى من الكود والسرى
قديم 20-10-2009, 08:38 PM
الصورة الرمزية Eslam Farouk
Eslam Farouk Eslam Farouk غير متواجد حالياً
مدرس اللغة الانجليزية

Eslam Farouk is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sally2009 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم.....
جداً للمعلمين المساعدين:
قرر معالي الأستاذ الدكتور / يسري صابر الجمل وزير التربية والتعليم رئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين السماح للمعلمين المساعدين المتعاقدين حتى 31 أكتوبر 2008م، والمستوفين للشروط؛ دخول اختبارات الترخيص للمعلم المساعد، أما المعلمون المساعدون المتعاقدون اعتباراً من الأول من نوفمبر 2008م يُؤجل دخوله للاختبارات القادمة

العلامات المرجعية