اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 02-04-2013, 09:35 AM
zanzona zanzona غير متواجد حالياً
عضو جديد

zanzona is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالخالق حمدى سلامة مشاهدة المشاركة
اولا انا فهمت قصدك ثانيا امينة اتحاد الطلبة اسمها ايه بس ده جوه المدارس يعنى كنشاط مدرسى وليس نقابيا وياريت تقرى الجرايد قسم التعليم الثانوى
محمد نادر كان من ايام احمد زكى دلوقتى لا وثانيا انا نقابيا يعنى من النقابة وليس من المدارس
مفيش امينة اتحاد فى بنت الامين المساعد اسمها ايمان الخشن
و محمد نادر لسة ماسك الامين فى شهر 2 اللى فات
بالنسبة لنقابيا انا معرفش و مسمعتش عنها علشان كدة مفتيش بصراحة
عامة مش موضوع اختلاف انت بس شككتنى فى نفسى و كنت حابة اتاكد بس

قديم 02-04-2013, 09:36 AM
عبدالخالق حمدى سلامة عبدالخالق حمدى سلامة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عبدالخالق حمدى سلامة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zanzona مشاهدة المشاركة
لا مش على مستوى مدرستى و لا القاهرة امين اتحاد طلاب مصر اسمه محمد نادر عايز تتاكد اكتب "محمد نادر أمينًا لاتحاد طلاب مدارس مصر" فى جوجل
ده اعلان النتيجة السابقة لرئاسة اتحاد الطلبة
فاز بدائرة منطقة القاهرة والجيزة، 8 أعضاء، يمثلون المكتب التنفيذى، من بينهم 4 طلاب و4 طالبات، وهم: محمود إبراهيم عبد العزيز بإدارة روض الفرج التعليمية، والطالب محمد نادر أحمد بإدارة جنوب الجيزة التعليمية، والطالب أحمد سعيد منوفي بإدارة البساتين ودار السلام، والطالب محمود مصطفى محمود بإدارة العمرانية التعليمية.

ومن الطالبات، إيمان السعيد بإدارة العجوزة التعليمية، وإيمان عبدالعزيز بإدارة الخليفة والمقطم، وخلود عبدالكريم محمد بإدارة بولاق الدكرور، ومنة الله محمد السيد بإدارة النزهة التعليمية.

وفاز بدائرة وجه بحرى، 4 طلاب و4 طالبات؛ هم الطالب أحمد محمد محمود غرب الإسكندرية، ومحمد محسن عبدالمنعم بإدارة شبين الكوم الثانوية، وأحمد على أحمد بإدارة دمياط الجديدة، وعلاء الدين محمد رمضان بإدارة البحيرة المحمودية، وميرنا محمد حسن بإدارة جنوب السويس، وإيمان تاج الدين بإدارة شرق الإسكندرية، وسارة على عبدالسلام بإدارة كفر الشيخ، وآلاء وجيه عبد الحميد بإدارة إيتاي البارود بالبحيرة.

بينما فاز بدائرة الوجه القبلي، أبو الفضل عبدالجواد محمد بإدارة جهينة التعليمية، وإسلام مجدي،وللمرة الثانية على التوالى يحصل الطالب عبدالخالق حمدى من محافظة اسوان إدارة إدفو التعليمية على رئيس اتحاد طلبة جمهورية مصر العربية وجريدة الاسبوع العربى تتمنى للجميع التوفيق والسداد

He holds the title of doctor of the USA
قديم 02-04-2013, 09:43 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zanzona مشاهدة المشاركة
مفيش امينة اتحاد فى بنت الامين المساعد اسمها ايمان الخشن
و محمد نادر لسة ماسك الامين فى شهر 2 اللى فات
بالنسبة لنقابيا انا معرفش و مسمعتش عنها علشان كدة مفتيش بصراحة
عامة مش موضوع اختلاف انت بس شككتنى فى نفسى و كنت حابة اتاكد بس
محمد مسكها يوم 28 فبراير 2013 الساعة 11:52:17صباحا
واتنازل عنها ثانيا مفيش اختلاف ولا حاجة واهو سيادتك اتأكدى وانا تحت امرك فى اى وقت

قديم 02-04-2013, 10:38 AM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
اولا فترة مابين الامتحان والاخر دى للتشيك على المعلومات المهمة وليس المراجعة بأكملها لاانه المفروض الطالب قبل الامتحان مابيكونش ناقصله حاجة
الفيزياء 4ايام دى حاجة ممتعة الانجليزى معتاد وبالنسبة للاحياء اظن اللجان جاهزة ومتوفره فيها مراوح وشبابيك لدم دخول الشمس واخيرا الظروف تختلف من طالب لأخر حيث ان الاحوال الجوية والسياسية تختلف من محافظة الى اخرى
اولا بالنسبة للفترة اللى قبل الامتحان فانا معاكانها للتشيك على المعلومات المهمة .. بس اظن ان انت لو عايز تشيك على المعلومات المهمة فى 15 فصل كل سطر فيه معلومة مهمة .. بحيث انك تبقى ملم بكل كلمة عشان ما تخسرش الربع درجة .. ف اظن ان ده محتاج وقت اكبر شوية من الاربع ايام .. خصوصا لو مع مادة زى الفيزيا فيها نظري ممل و مسائل خداعة .. دى نقطة

بالنسبة للانجليزى فانا مع استيائي من ان الفترة قصيرة لكنى ما اتصدمتش لانها فعلا بقالها كذا سنة بالطريقة دى .. لكن ده ما يمنعش انها فترة قصيرة على مراجعه مادة زى الانجليزى ..

و بالنسبة للجان اللى حضرتك بتتكلم عليها فانا الحقيقة معرفش حضرتك بتمتحن ف انى محافظة بالظبط اللى اللجان فيها مجهزة و حلوة .. انا عن نفسي المدرسة اللى امتحنت فيها السنة اللى فاتت و اللى ان شاء الله همتحن فيها السنة دى كانت اللجنة عبارة عن قبر ..
اضاءة ضعيفة .. الشبابيك صغيرة و عالية عند السقف .. المراوح عايزة اللى يطلع يزقها .. الديسكات مكسرة و مليانة مسامير .. دة غير المنحدرات اللى ف الديسك اللى بتخلينا مرعوبين واحنا بنكتب لكراسة الاجابة تتقطع ..
اما بالنسبة لانها بتختلف من محافظة للتانية ..فبرضه اظن ان الساعة 12 الظهر ف شهر 6 ف كل حافظات مصر بيبقى الجو فيها لا يطاااق
مع كامل احترامى
قديم 02-04-2013, 11:05 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel مشاهدة المشاركة
اولا بالنسبة للفترة اللى قبل الامتحان فانا معاكانها للتشيك على المعلومات المهمة .. بس اظن ان انت لو عايز تشيك على المعلومات المهمة فى 15 فصل كل سطر فيه معلومة مهمة .. بحيث انك تبقى ملم بكل كلمة عشان ما تخسرش الربع درجة .. ف اظن ان ده محتاج وقت اكبر شوية من الاربع ايام .. خصوصا لو مع مادة زى الفيزيا فيها نظري ممل و مسائل خداعة .. دى نقطة

بالنسبة للانجليزى فانا مع استيائي من ان الفترة قصيرة لكنى ما اتصدمتش لانها فعلا بقالها كذا سنة بالطريقة دى .. لكن ده ما يمنعش انها فترة قصيرة على مراجعه مادة زى الانجليزى ..

و بالنسبة للجان اللى حضرتك بتتكلم عليها فانا الحقيقة معرفش حضرتك بتمتحن ف انى محافظة بالظبط اللى اللجان فيها مجهزة و حلوة .. انا عن نفسي المدرسة اللى امتحنت فيها السنة اللى فاتت و اللى ان شاء الله همتحن فيها السنة دى كانت اللجنة عبارة عن قبر ..
اضاءة ضعيفة .. الشبابيك صغيرة و عالية عند السقف .. المراوح عايزة اللى يطلع يزقها .. الديسكات مكسرة و مليانة مسامير .. دة غير المنحدرات اللى ف الديسك اللى بتخلينا مرعوبين واحنا بنكتب لكراسة الاجابة تتقطع ..
اما بالنسبة لانها بتختلف من محافظة للتانية ..فبرضه اظن ان الساعة 12 الظهر ف شهر 6 ف كل حافظات مصر بيبقى الجو فيها لا يطاااق
مع كامل احترامى
بصراحة مش انتى لوحدك اللى كلمتينى فى الموضوع ده جميع طلاب الثانوية العامة كلمونى وقدامى ما لايقرب عن 2800 شكوى للوزير بس عموما انا معاكى ان الجدول فيه ظلم بس بإذن الله يكون فيه تعديل قريب إن شاء الله بس قولى ياااااااااارب وشكرا لردك الذى كان بالفعل فى كامل الاحترام:0781 11rg3:

قديم 02-04-2013, 11:18 AM
ahmed ali12345 ahmed ali12345 غير متواجد حالياً
عضو خبير

ahmed ali12345 is on a distinguished road

انا جيت ارد وامشى لانى اتنرفزت
اولا الامتحانات لسة متعملتش لامها بتتعمل فى شهر 4 وبتخلص على اخر اربعة
ثانيا الوزير قال ان الامتحانات متوازنة يعنى فيه للطالب الضعيف والمتوسط والمتفوق زى كل سنة وان حبوا يزودوا فى اسئلة المتفوقين هتبقى حاجة بسيطة مش زى 2008 فيزياء خالص
ثالثا مفيش حاجة اسمها اتحاد طلبة كله كلام فاضى يعنى ايه رئيس الاتحاد يعرف ان الامتحان صعب ولا سهل مكانوا عطولوا الامتحان وخلاص
رابعا..حضرتك بلاش تخوف الناس لان محدش عالم الغيب والمذاكر هيحل اى حاجة
خامسا..4 ايام قدام الفيزياء من وجهة نظرى فترة قليلة جداا لانها مادة كبيرة ومحتاجة مراجعة كويسة وكل واحد بيقول رأيه
سادسا...ومتزعلش من كلامى بلاش لو سمحت تفرد عضلات حضرتك بأنك واخد مش عارف ايه من امريكا وانت رئيس الاتحاد...الخبر اللى انت جايبه صحيح بس انت مزود الحتة الاخيرة بتاعة عبدالخالق حمدى سلامة
سابعا..حضرتك كاتب انك من محافظة الدقهلية وبتقول دلوقتى انك من اسوان ادفو...
ثامنا... مع احترامى الشديد لحضرتك واضح ان درجاتك لا تدل على كل الكلام اللى بنقراه من حضرتك ربنا يكرمك ويزيدك بس ده رأيى ومتزعلش

وكلمة اخيرة
الامتحانات بتقيش مجهودنا + تركيزنا فى اللجنة
ابزلوا مجهود كويس فى الشهرين دول وركزا فى اللجنة هتلاقوا الموضوع سهل جداااااا
لان مفيش فرق بين واحد يجيب 50 وواحد يجيب 48 الا التركيز حتى لو السؤال صعب ممكن تتفزلق عليه وتعمل نفسك اينشنين وتعدى من السؤال
مثال...
امتحان الاحياء السنة اللى فاتت كتير جابوا 49.5 علشان قناة قالوب...لو كانوا ركزوا شوية كانوا ممكن يكتبوها 2 على اساس انه بيقول التركبيب مش المكان او المنطقة...
وسؤال الجدول كان سهل جدا واتكررر قبل كده فى امتحان 2004 ..حتى لو واحد مخدش باله من امتحان 2004 ..كان سهل انه يجاوبه لو معقدش الموضوع وقعد يلطم

امتحان الفيزياء السنة اللى فاتت
فيه ناس غلطت فى الكهربية وكانت مسأله فيها حبه خدعة هو انهم قالوا التيار هيلف فى ال3 مقاومات بالتوازى علشان نجيب فرق الجهد...
والخدعة البسيطة انهم اما يمشوا التيار عكسى او التيار هيعدى على المقاومة 2.5 بس من غير لف ولا دوران....من سهولة السؤال فيه ناس غلطت وزميلى جايب 411 بالمستوى وغلط فى دى من تفاهتها فدايما خدوا الحل الاسهل مادام ماشيين صح
امتحان المستوى مثلا
اللى غلط فى اعراب مرحيا وناس غلطت فيها على اساس انها جديدة
فكروا بالراحة كده
ايه الحاجات اللى بتتنصب؟؟
المغعول به ومعه والمطلق والتمييز والحال و....
تنفع تمييز لالا...ولا حال
يبقى اما مفعول به او مطلق
طيب مفعول به ازاى.؟؟ فين الفاعل والفعل؟؟
طيب مفعول مطلق تعالى نجرب
رحب...ترحيبا....مرحبا....ااه ده مصدر ميمى
يبقى خلاص هى مفعول مطلق

وخدوا على كده كل الاسئلة اللى الناس بتشتكى منها ومتحاولوش تعقدوا الموضوع على انها ثانوية ولو السؤال جديد يبقى مستحيل والكلام العبيط ده
ربنا يوفقنا كلناااااااا
قديم 02-04-2013, 12:05 PM
shadydiaa shadydiaa غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

shadydiaa is on a distinguished road

اقتباس:
اولا انا فهمت قصدك ثانيا امينة اتحاد الطلبة اسمها ايه بس ده جوه المدارس يعنى كنشاط مدرسى وليس نقابيا وياريت تقرى الجرايد قسم التعليم الثانوى
محمد نادر كان من ايام احمد زكى دلوقتى لا وثانيا انا نقابيا يعنى من النقابة وليس من المدارس
محمد نادر هو امين اتحاد الطلبة والطالب ده من مدرستى وكانت لسه الانتخابات من شهر يبقى ازاى ايام احمد زكى بدر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 02-04-2013, 12:31 PM
الصورة الرمزية salma hanem
salma hanem salma hanem غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

salma hanem is on a distinguished road

* ahmed ali12345
ربنا يوفقك ويطمنك
قديم 02-04-2013, 12:53 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shadydiaa مشاهدة المشاركة
محمد نادر هو امين اتحاد الطلبة والطالب ده من مدرستى وكانت لسه الانتخابات من شهر يبقى ازاى ايام احمد زكى بدر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
http://egyptianpeople.com/default_ne...3291#gsc.tab=0
انا بصراحة مش قادر اعيد وازيد
بس اعتبروه ده كلامى وده اللى انا كتبته مازال محمد نادر امينا لإتحاد الطلاب ولكن اتحاد الطلاب يختلف عن نقابة المعلمين التى ترشح طالب لرئاسة اتحاد الطلبة ودى تختلف عن دى حيث ان رئاسة المدارس تختلف عن التكلم بإسم طلبة ومعلمين وأعتذر مرة اخرى لأنى كنت قد بلغت بأن محمد نادر تنازل عن المنصب وقد حدث خطأ أما انا فأنا رئيس اتحاد طلبة جمهورية مصر العربية بأمر من السيد الوزير وترشحى كان من نقابه المعلمين بأسوان وشكرا

قديم 02-04-2013, 01:02 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed ali12345 مشاهدة المشاركة
انا جيت ارد وامشى لانى اتنرفزت
اولا الامتحانات لسة متعملتش لامها بتتعمل فى شهر 4 وبتخلص على اخر اربعة
ثانيا الوزير قال ان الامتحانات متوازنة يعنى فيه للطالب الضعيف والمتوسط والمتفوق زى كل سنة وان حبوا يزودوا فى اسئلة المتفوقين هتبقى حاجة بسيطة مش زى 2008 فيزياء خالص
ثالثا مفيش حاجة اسمها اتحاد طلبة كله كلام فاضى يعنى ايه رئيس الاتحاد يعرف ان الامتحان صعب ولا سهل مكانوا عطولوا الامتحان وخلاص
رابعا..حضرتك بلاش تخوف الناس لان محدش عالم الغيب والمذاكر هيحل اى حاجة
خامسا..4 ايام قدام الفيزياء من وجهة نظرى فترة قليلة جداا لانها مادة كبيرة ومحتاجة مراجعة كويسة وكل واحد بيقول رأيه
سادسا...ومتزعلش من كلامى بلاش لو سمحت تفرد عضلات حضرتك بأنك واخد مش عارف ايه من امريكا وانت رئيس الاتحاد...الخبر اللى انت جايبه صحيح بس انت مزود الحتة الاخيرة بتاعة عبدالخالق حمدى سلامة
سابعا..حضرتك كاتب انك من محافظة الدقهلية وبتقول دلوقتى انك من اسوان ادفو...
ثامنا... مع احترامى الشديد لحضرتك واضح ان درجاتك لا تدل على كل الكلام اللى بنقراه من حضرتك ربنا يكرمك ويزيدك بس ده رأيى ومتزعلش

وكلمة اخيرة
الامتحانات بتقيش مجهودنا + تركيزنا فى اللجنة
ابزلوا مجهود كويس فى الشهرين دول وركزا فى اللجنة هتلاقوا الموضوع سهل جداااااا
لان مفيش فرق بين واحد يجيب 50 وواحد يجيب 48 الا التركيز حتى لو السؤال صعب ممكن تتفزلق عليه وتعمل نفسك اينشنين وتعدى من السؤال
مثال...
امتحان الاحياء السنة اللى فاتت كتير جابوا 49.5 علشان قناة قالوب...لو كانوا ركزوا شوية كانوا ممكن يكتبوها 2 على اساس انه بيقول التركبيب مش المكان او المنطقة...
وسؤال الجدول كان سهل جدا واتكررر قبل كده فى امتحان 2004 ..حتى لو واحد مخدش باله من امتحان 2004 ..كان سهل انه يجاوبه لو معقدش الموضوع وقعد يلطم

امتحان الفيزياء السنة اللى فاتت
فيه ناس غلطت فى الكهربية وكانت مسأله فيها حبه خدعة هو انهم قالوا التيار هيلف فى ال3 مقاومات بالتوازى علشان نجيب فرق الجهد...
والخدعة البسيطة انهم اما يمشوا التيار عكسى او التيار هيعدى على المقاومة 2.5 بس من غير لف ولا دوران....من سهولة السؤال فيه ناس غلطت وزميلى جايب 411 بالمستوى وغلط فى دى من تفاهتها فدايما خدوا الحل الاسهل مادام ماشيين صح
امتحان المستوى مثلا
اللى غلط فى اعراب مرحيا وناس غلطت فيها على اساس انها جديدة
فكروا بالراحة كده
ايه الحاجات اللى بتتنصب؟؟
المغعول به ومعه والمطلق والتمييز والحال و....
تنفع تمييز لالا...ولا حال
يبقى اما مفعول به او مطلق
طيب مفعول به ازاى.؟؟ فين الفاعل والفعل؟؟
طيب مفعول مطلق تعالى نجرب
رحب...ترحيبا....مرحبا....ااه ده مصدر ميمى
يبقى خلاص هى مفعول مطلق

وخدوا على كده كل الاسئلة اللى الناس بتشتكى منها ومتحاولوش تعقدوا الموضوع على انها ثانوية ولو السؤال جديد يبقى مستحيل والكلام العبيط ده
ربنا يوفقنا كلناااااااا
اولا سورى لو انا اللى نرفزتك بس احب اقولك انى الامتحانات اتحطت من شهر 2 معلش احنا دايما بنصحى فى الاخر ثانيا مش هقولك انا... المفروض ان أمين اتحاد الطلبة بيكون عارف مستوى الامتحان برضوا زيه زى الوزير ومن امتى الوزير ماقالش ان الامتحان فى مستوى الطالب المتوسط او الضعيف حتى وفى نقطة واحدة للطالب المتميز ارجوك بلاش ندى امل زيادة عن اللزوم ومين مابيذاكرش بس لما بنغلط بنعرف غلطنا بعد الامتحان يعنى الامتحان بعد مابيخلص بنفكر فى الكلام اللى سيادتك قولتوا وبعد كدة لسة نحن فى انتظار كلمة الوزير النهائية واخيرا كلامى اللى انت شايفه مايعجبش وطبعا كل واحد وليه وجهة نظر بس ده لأنى بحب اتكلم بصراحة وانا مواليد الدقهلية بس مقيم بمحافظة أسوان إدارة إدفو
تقبل كامل شكرى واحترامى لك

قديم 02-04-2013, 02:31 PM
الصورة الرمزية (بالقرآن نحيا )
(بالقرآن نحيا ) (بالقرآن نحيا ) غير متواجد حالياً
عضو متواصل

(بالقرآن نحيا ) is on a distinguished road

خلاص يا جماعة
فيه حاجات اهم من كدا نتكلم فيها الفترة دي
بجد انا متوترة وعلي اخري

[/SIGPIC]
قديم 02-04-2013, 02:43 PM
Toqa Taha Toqa Taha غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Toqa Taha is on a distinguished road

اقتباس:
اولا سورى لو انا اللى نرفزتك بس احب اقولك انى الامتحانات اتحطت من شهر 2 معلش احنا دايما بنصحى فى الاخر ثانيا مش هقولك انا... المفروض ان أمين اتحاد الطلبة بيكون عارف مستوى الامتحان برضوا زيه زى الوزير ومن امتى الوزير ماقالش ان الامتحان فى مستوى الطالب المتوسط او الضعيف حتى وفى نقطة واحدة للطالب المتميز ارجوك بلاش ندى امل زيادة عن اللزوم ومين مابيذاكرش بس لما بنغلط بنعرف غلطنا بعد الامتحان يعنى الامتحان بعد مابيخلص بنفكر فى الكلام اللى سيادتك قولتوا وبعد كدة لسة نحن فى انتظار كلمة الوزير النهائية واخيرا كلامى اللى انت شايفه مايعجبش وطبعا كل واحد وليه وجهة نظر بس ده لأنى بحب اتكلم بصراحة وانا مواليد الدقهلية بس مقيم بمحافظة أسوان إدارة إدفو
تقبل كامل شكرى واحترامى لك
طيب اقول حاجة بس الوزير بيقول كده والامتحان بيجى كده فعلا ولا انا مش فاهمة
لو مش فاهمة وضحىلى
طبيعى انه يكون فيه ال3 مستويات لانك بتتعامل مع مستويات كتيرة جدا ع مستوى الجمهورية لازم تدى لهم ع الاقل درجة النجاح ولا انت ايه رايك؟؟؟؟؟
واحب اقولك حاجة ودى وجهة نظر تقبلتها يبقى شئ كويس لم تتقبلها برده شئ كويس
اولا انا من راي ان التةقعات بتضر الطلبة لانه هيركز عليها بس وهى فيها نسبة كبيرة انها متجيش خالص وده حصل السنة اللى فاتت ان انا وكل المدرسين ف البلد بتاعتى كنا بنتعامل ان ادب الاندلس هو اللى هيجى ومفيش غيره وكل مرة مدرس يقول كده فيزيد تاكدنا وف الاخر جه حاجة م الشعر العباسى جملة واحدة بس او جملتين تقريبا الاجابة هو صحيح اجه من ادب الاندلس ولكن مش المتوقع خالص
ثانيامع احترامى لا يعلم الامتحان الا واضع الامتحان فما بالك بقى بامتحان ع مستوى الجمهورية كلها
قديم 02-04-2013, 03:02 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toqa taha مشاهدة المشاركة
طيب اقول حاجة بس الوزير بيقول كده والامتحان بيجى كده فعلا ولا انا مش فاهمة
لو مش فاهمة وضحىلى
طبيعى انه يكون فيه ال3 مستويات لانك بتتعامل مع مستويات كتيرة جدا ع مستوى الجمهورية لازم تدى لهم ع الاقل درجة النجاح ولا انت ايه رايك؟؟؟؟؟
واحب اقولك حاجة ودى وجهة نظر تقبلتها يبقى شئ كويس لم تتقبلها برده شئ كويس
اولا انا من راي ان التةقعات بتضر الطلبة لانه هيركز عليها بس وهى فيها نسبة كبيرة انها متجيش خالص وده حصل السنة اللى فاتت ان انا وكل المدرسين ف البلد بتاعتى كنا بنتعامل ان ادب الاندلس هو اللى هيجى ومفيش غيره وكل مرة مدرس يقول كده فيزيد تاكدنا وف الاخر جه حاجة م الشعر العباسى جملة واحدة بس او جملتين تقريبا الاجابة هو صحيح اجه من ادب الاندلس ولكن مش المتوقع خالص
ثانيامع احترامى لا يعلم الامتحان الا واضع الامتحان فما بالك بقى بامتحان ع مستوى الجمهورية كلها
الله ينور على سيادتك
اولا انا بقول توقعات علشان ماحدش يركز عليها اوى ويسيب المذاكرة دى مجرد توقعات ثانيا كلامك كله مظبوط وانا معاك فيه ثالثا انا بقول انى عارف مستوى الامتحان مش الامتحان بس المشكلة انى عارفه قبل مالوزير هيقولوا ياريت تكون المعلومة وصلت للجميع
مشكور سيادتك على ردك الذى كان له قيمة فى نفسى

قديم 02-04-2013, 03:08 PM
Toqa Taha Toqa Taha غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Toqa Taha is on a distinguished road

اقتباس:
الله ينور على سيادتك
اولا انا بقول توقعات علشان ماحدش يركز عليها اوى ويسيب المذاكرة دى مجرد توقعات ثانيا كلامك كله مظبوط وانا معاك فيه ثالثا انا بقول انى عارف مستوى الامتحان مش الامتحان بس المشكلة انى عارفه قبل مالوزير هيقولوا ياريت تكون المعلومة وصلت للجميع
مشكور سيادتك على ردك الذى كان له قيمة فى نفسى
طيب لو ع مستوى الامتحان صدقنى كل طلبة مصر عارفة مستوى الامتحان جزء منه للطالب الضعيف وجزء للمتوسط وجزء للمتفوق ولكن تختلف النسب بس
قديم 02-04-2013, 03:21 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toqa taha مشاهدة المشاركة
طيب لو ع مستوى الامتحان صدقنى كل طلبة مصر عارفة مستوى الامتحان جزء منه للطالب الضعيف وجزء للمتوسط وجزء للمتفوق ولكن تختلف النسب بس
بس هو ده اللى انا بقوله مش اكتر ان فى اسئلة هتكون ممتعة للطالب المتميز اما التوقعات فدى هتكون من مستشارين المواد واهى مساعدة برضو
اسعدنى ردك

العلامات المرجعية