اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 21-12-2013, 04:49 PM
محمود صفى الدين محمود صفى الدين غير متواجد حالياً
عضو قدير

محمود صفى الدين is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedelfangary مشاهدة المشاركة
ازيك يا محمود .. عملت ايه في الجدول .. بالنسبة للحل انتا ممكن تقسم الحاجات دي على الدروس الجديد ..
مثلا .. تقول مع كل فصل جديد نص فصل قديم .. وانا عملتلك جدول ملتزمتش ليه .. وخف ايدك شوية في الحل وركز عشان متخدش وقت ..
مشيت عليه 3 ايام تقريبا اللى بوظلى الجدول رحت المدرسة و مواعيد الانجليزى مش مضبوطة كل حصة معاد مختلف اول يوم ذاكرت فيه فيزياء خلصت الفصل التاسع وكنت مذاكرو قبل كدا هو لازم احل ع الكمياء والفيزياء كتير ؟؟؟؟؟؟ بالنسبة للحل حليت تقريبا 30 صفحة ع الباب السادس كمياء خدو وقتى كلو ومعرفتش التزم بالجدول يوم النور قطع بالليل ويوم نمت علشان رحت المدرسة لو محلتش ع الكمياء بحس انى مش عارف اى حاجة فيها خالص
قديم 21-12-2013, 04:37 PM
not masked not masked غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

not masked is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود صفى الدين مشاهدة المشاركة
كل اسبوع بقول هبدء مذاكرة بجد ومبقدرش اكمل لاسباب زى عايز اخلص بسرعة اللى فاتنى فاتنى كتير اوى المادة بتعوء معاى فالحل الشرح ممكن ساعة وحل 10 ساعات واللى ذكرتو من الكمياء والفيزياء نسيتو وجيت اراجع عليه حسيت انى مذكرتوش اصلا فذكرتو وكانى بذاكر اول مرة ولسه كمان مذكرتش الفصل ال11 فالفيزياء عايز التزم بجدول او باى حاجة مش عارف التزمت بالجدول يومين
بص والله انا زيك كده بس انا اتفقت مع واحد صاحبي وكتب كل واحد منا جدول له واداه للتاني وكل يوم بنتقابل في الصلاة عشان نشوف مشينا ع الجدول ولا لأة واللي بيقصر في الجدول شوية بيدي ٥ جنية للتاني هههههه هي فكرة هابلة شوية ما علينا الحمد لله احنا ابتدينا امبارح وماشيين تمام
قديم 21-12-2013, 04:44 PM
عضو قدير

انا حاسس انى انسان فاشل فادارة وقتو افشل واحد فالثانوية
قديم 21-12-2013, 04:51 PM
عضو ممتاز

اقتباس:
انا حاسس انى انسان فاشل فادارة وقتو افشل واحد فالثانوية
متقولش كده يبني وخلي بالك ان ده بيأثر عليك ويا عم هنبدأ نذاكر من جديد والدنيا تتحسن ان شاء الله
قديم 21-12-2013, 05:02 PM
عضو قدير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة not masked مشاهدة المشاركة
متقولش كده يبني وخلي بالك ان ده بيأثر عليك ويا عم هنبدأ نذاكر من جديد والدنيا تتحسن ان شاء الله
ان شاء الله بس مش متفائل كل اسبوع هقول هبدء هبدء ؟؟ بس يا رب يا رب يوفقنا كلنا ونقدر نظم وقتنا ونركز
قديم 21-12-2013, 05:31 PM
عضو ممتاز

اقتباس:
ان شاء الله بس مش متفائل كل اسبوع هقول هبدء هبدء ؟؟ بس يا رب يا رب يوفقنا كلنا ونقدر نظم وقتنا ونركز
امين ويارب يوفقنا كلنا
قديم 26-12-2013, 12:07 PM
الصورة الرمزية جنان دعوية
جنان دعوية جنان دعوية غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

جنان دعوية is on a distinguished road

انا ف 3 ث ازهر وبجد ملخبطه خالص مش عارفه اعمل جدول مذاكره وانظم الوقت .. انا استفدت من موضوع حضرتك بس محتاجه جدول مذاكره اعرف امشي علية كويس .. ‎:-(‎‏ امتحاناتي يوم 30/5 .. كده لسه في وقت ولا اية ؟
قديم 27-12-2013, 05:51 PM
الصورة الرمزية ahmedelfangary
ahmedelfangary ahmedelfangary غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ahmedelfangary will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنان دعوية مشاهدة المشاركة
انا ف 3 ث ازهر وبجد ملخبطه خالص مش عارفه اعمل جدول مذاكره وانظم الوقت .. انا استفدت من موضوع حضرتك بس محتاجه جدول مذاكره اعرف امشي علية كويس .. ‎:-(‎‏ امتحاناتي يوم 30/5 .. كده لسه في وقت ولا اية ؟
انا مليش خبرة في الازهر ممكن اعرف ايه المواد اللي عليكي
قديم 27-12-2013, 05:39 PM
عضو مجتهد

منتظره رد ‎:-)‎
قديم 29-12-2013, 11:27 AM
Yasmeena.R Yasmeena.R غير متواجد حالياً
عضو قدير

Yasmeena.R is on a distinguished road

اقتباس:
عملتي ايه في النصوص وراجعتي البلاغة ولا لا .. ونصيحتي ليكي زاكري من كتاب الامتحان . صراحة كتاب من الاخر ..
النصوص لحد دلوقتى مش عارفة اعمل ايه والمشكلة مش وقت ان اجرب خالص عشان كدا سألت حضرتك بما انك خبرة امتحانات ثانوية عامة سنتين

اصل انا بحفظ النصوص في يومين لو بمظاهر الجمال ومش بذاكر حاجة غيرها كدا وزهقت منها

وبقيت مش عارفة احفظ ولا محفظش خايفة اكون مش بعمل اللى عليا كدا

عليا امتحان نص سنة عند المسترالجديد النصوص اكتر حاجة قلقانة منها لانه بيجيب امتحانات غبية

انا ببص في امتحانات النصوص ممكن الواحد يطلع المظهر البلاغى من حتة النص اللى جيبها في السؤال بس الخوف لو عمل زى المستر وكتبلى هتلى من النص دا صورة كلية وصورة متداخلة ويكون مش في الحتة اللى جايبها هوا ممكن يعمل كدا

البلاغة سمعت مستر الرحمة ممتاز اول مرة افهم بلاغة تالتة ثانوى وكمان شوية من تانية ثانوى

انا البلاغة كويسة فيها بس هيا نسيت حاجات صغيرة عايزة مراجعة

وبتاعة تالتة ثانوى دى غلسة

وانا معايا كتاب الامتحان حلو خالص بذاكر منه بلاغة ونحو وبصراحة انا مش بتدخل دماغى خالص حكاية الملازم مش بذاكر منها اى حاجة

نفسى اقفل في العربى

قديم 29-12-2013, 04:18 PM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r مشاهدة المشاركة
النصوص لحد دلوقتى مش عارفة اعمل ايه والمشكلة مش وقت ان اجرب خالص عشان كدا سألت حضرتك بما انك خبرة امتحانات ثانوية عامة سنتين

اصل انا بحفظ النصوص في يومين لو بمظاهر الجمال ومش بذاكر حاجة غيرها كدا وزهقت منها

وبقيت مش عارفة احفظ ولا محفظش خايفة اكون مش بعمل اللى عليا كدا

عليا امتحان نص سنة عند المسترالجديد النصوص اكتر حاجة قلقانة منها لانه بيجيب امتحانات غبية

انا ببص في امتحانات النصوص ممكن الواحد يطلع المظهر البلاغى من حتة النص اللى جيبها في السؤال بس الخوف لو عمل زى المستر وكتبلى هتلى من النص دا صورة كلية وصورة متداخلة ويكون مش في الحتة اللى جايبها هوا ممكن يعمل كدا

البلاغة سمعت مستر الرحمة ممتاز اول مرة افهم بلاغة تالتة ثانوى وكمان شوية من تانية ثانوى

انا البلاغة كويسة فيها بس هيا نسيت حاجات صغيرة عايزة مراجعة

وبتاعة تالتة ثانوى دى غلسة

وانا معايا كتاب الامتحان حلو خالص بذاكر منه بلاغة ونحو وبصراحة انا مش بتدخل دماغى خالص حكاية الملازم مش بذاكر منها اى حاجة

نفسى اقفل في العربى

انتي لازم تكوني سريعة شوية .. اقولك طريقة حلوة .. كنت بعملها في المواد الصعبة .. انتي تحطي لكل صفحة 20 دقيقة .. ولو مخلصتيش في العشرين دقيقة تقليلها لربع ساعة .. هتلاقي نفسك بتسرعي اجباري .. وعلى فكرة العربي سهل جدا بل يعد تافه .. وانا نقصت فيه درجة في التعبير .. والميزة في العربي انو مقيد .. يعني الاسئلة مفيهاش ابتكار .. زي الرياضة او الفيزيا مثلا .. هو عايز فهم شديد مع شوية حفظ عشان الصياغة ..

من كلامك النصوص ضعيفة فيها .. زودي عدد أيامها .. واللي فاهماه وكويسة فيه زي البلاغة قلي الساعات فيه .. واهم حاجة السرعة ..
قديم 30-12-2013, 04:53 PM
Yasmeena.R Yasmeena.R غير متواجد حالياً
عضو قدير

Yasmeena.R is on a distinguished road

اقتباس:
انتي لازم تكوني سريعة شوية .. اقولك طريقة حلوة .. كنت بعملها في المواد الصعبة .. انتي تحطي لكل صفحة 20 دقيقة .. ولو مخلصتيش في العشرين دقيقة تقليلها لربع ساعة .. هتلاقي نفسك بتسرعي اجباري .. وعلى فكرة العربي سهل جدا بل يعد تافه .. وانا نقصت فيه درجة في التعبير .. والميزة في العربي انو مقيد .. يعني الاسئلة مفيهاش ابتكار .. زي الرياضة او الفيزيا مثلا .. هو عايز فهم شديد مع شوية حفظ عشان الصياغة ..

من كلامك النصوص ضعيفة فيها .. زودي عدد أيامها .. واللي فاهماه وكويسة فيه زي البلاغة قلي الساعات فيه .. واهم حاجة السرعة ..

حلوة الحكاية دى خالص وكمان بدل مقعد في المادة نص اليوم تبقى مادتين

انا بدأت استعمل ستوب وتش زى مقولت حضرتك في الموضوع التانى بيضيع وقت كبير فعلا

فانا هعمل بالطريقة دى

والتعليق اللى في اخر كتاب الاضواء دا تمام اذكره ولا كتاب المدرسة لان كتير في الاضواء

هوا زير التربية والتعليم قال مفيش حاجة هتطلع برا الكتب ومواد زى الاحياء والجولوجيا والعربى والكيميا اكيد هيجيبوا من بين السطور

ربنا يستر علينا

انا بحب الفيزيا بس خايفة منها بسبب الكلام وخداعة والكلام دا

قديم 31-12-2013, 08:07 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r مشاهدة المشاركة

حلوة الحكاية دى خالص وكمان بدل مقعد في المادة نص اليوم تبقى مادتين

انا بدأت استعمل ستوب وتش زى مقولت حضرتك في الموضوع التانى بيضيع وقت كبير فعلا

فانا هعمل بالطريقة دى

والتعليق اللى في اخر كتاب الاضواء دا تمام اذكره ولا كتاب المدرسة لان كتير في الاضواء

هوا زير التربية والتعليم قال مفيش حاجة هتطلع برا الكتب ومواد زى الاحياء والجولوجيا والعربى والكيميا اكيد هيجيبوا من بين السطور

ربنا يستر علينا

انا بحب الفيزيا بس خايفة منها بسبب الكلام وخداعة والكلام دا

انا اكتر واحد باشك في كلامو في مصر كلها .. هوا وزير التربية والتعليم .. هوا لما بيقول الامتحان يناسب الطالب المتوسط هو قصد انهي متوسط .. المهم .. تعليق الاضواء مهم طبعا .. وبالنسبة للكتب الخارجية فهي متفرقش عن كتاب المدرسة حاجة الا انها بتنظم المعلومة وتحط الوان وكده .. وهي حلوة في التمارين .. ده ولازم تلقي نظرة على كتاب المدرسة .
قديم 01-01-2014, 01:03 PM
عضو ممتاز

افتراضي الفيزياء

انتا في النظام الجديد عندك الباب الرابع والخامس + الفصل الاخير في الباب التالت ..
الباب الرابع
وهو الكهربية .. وده باب فهم اكتر من الحفِظ .. لعني لو فهت القوانين وحفظتها ..
يبقى هتطبق عليها عادي .. وعندك كام جهاز قياس .. تعملهم في جدول وتحفظهم تمام .. لان غالبا هييجي واحد منهم في الامتحان .. وهيكون عندك قواعد تحديد الاتجاه زى البريمه اليمنى وفلمنج لليمنى واليسرى ولينز وأمبير لليد اليمنى دول تفهمهم علشان تفتكرهم ..
الباب الخامس
وهيا الفيزيا الحديثة .. وهوا عايز يوصلك ان اللي في الباب الأول كان فيزيا كلاسيكية .. والفيزيا الحديثة بتتعامل مع الإلكترونات والمستوى الذري ةكدا ..
وأهم حاجة في الباب ده هيا التعليلات والتجارب والثوابت والبوبابت المنطقية والليزر .. واهم حاجة الليزر اللي بيبجي دايما في الامتحان ..
نيجي للمراجعات والامتحانات
في الفيزيا بالذات المراجعة مهمة ومينفعش تكون آخر السنة .. لازم من أول السنة ..
والمراجعة قبل الامتحان تكون ازاي ؟ بعد ما راجعت المادة تمام .. وجت ايام الامتحانات وامتحنت المادة اللي قبلها .. هيكون قبل الفيزياء تقريبا ست أيام .. وانتا في النظام الجديد هيكون عندك وحدتين وفصل .. يعني قسم الوحتين والفصل دول على أربع أيام .. وفي اليومين الباقيين حل الامتحانات اللي تقدر عليها .. وزاكر من الملخصات أو المذكرات اللي كنت بتذاكر منها من أول السنة .. وركزوا في الفيزيا تمام .. لأنها سهلة ودرجتها السنة دي كبيرة 60 .. واحمدوا ربنا انكوا بتمتحنوها وحدتين بس ., احنا كنا بنمتحنها كاملة ..
قديم 03-01-2014, 11:10 PM
عضو مجتهد

عندي 15 ماده ف الازهر
شرعي فية 5 مواد . وعربي 5 مواد . والثقافي زي الثانوية العامه كميا فزيا احياء رياضه انجليزي ..

العلامات المرجعية