اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 26-06-2011, 07:14 PM
معتز عبدالكريم معتز عبدالكريم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

معتز عبدالكريم is on a distinguished road

هسألك سؤال يا دكتور عبدالرحمن ومن خلال خبرتك عايز اعرف اجابته منك انت وبس
انت تتوقع انهم يعينوا الاوائل دول خلال قد ايه بالظبط ؟؟؟؟
علما بان هناك انتخابات مجلسى الشعب والشورى وانتخابات رئاسه يعنى لو محصلش تعيين قبل كده يبقى احنا هننتظر لغاية ما بعد الدربكه دى كلها تخلص
كلام مظبوط والا ايه رايك

قديم 26-06-2011, 07:21 PM
معاكم قلبى معاكم قلبى غير متواجد حالياً
عضو جديد

معاكم قلبى is on a distinguished road

معلش يا دكتور انا بضايق حضرتك بس نفسى تفهمنى الوضع ايه اشرحلى الصورة ايه وفيه امل ولا لا؟؟
حضرتك مش متخيل الموضوع ده مسببلى احباط اد ايه
يا ريتهم ما كانوا قالوا لا تعيين ولا غيره ولا عشمونا
طول الوقت ماجد باشا يقول المنح بس المنح بس انا بتكلم عن بتوع المنح هنعينكوا وخدنالكوا درجات
وطلع كله مسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسكن
منهم
لله
قديم 26-06-2011, 07:26 PM
شريف الصعيدى 22 شريف الصعيدى 22 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

شريف الصعيدى 22 is on a distinguished road

دكتور عبد الرحمن ازى حضرتك ياغالى
انا حضرتك قابلت المحافظة يوم الخميس اللى فات
بس بصراحه كلمة حق تقال الناس هناك على اعلى مستوى
ترتيب ونظام وتناسق كل حاجه حلوه
المهم لما قابلت سعادته قعدت دقتين كده يقرى الطلب بتاعى
وبعد كده قالى خير يابنى اتفضل
حكيتله باه مشكلتى واول مااولتله طبقا لقرار وزير التعليم العالى
بتعيين اوائل الخريجين قالى يباه يابنى المفروض نخاطب باه وزير التعليم العالى
المهم وأشر ع الطلب وقال يرفع الامر للسيد معالى الوزير لابداء الرأى
المهم باه اخدت الطلب وطلعت ع الموظف بتاع خدمة المواطنين
لان اى طلب الوزير بيأشر عليه بيروح صاحب الطلبه ده تحت خدمة المواطنين
علشان يعمله جواب حسب الطلب وتاشيره الوزير
طبعا انا كنت الطلب الوحيد بتاعى اللى هيقدم او المحافظ بيخاطب فيه وزير
علشان كده طلعونى فوق تانى للموظف اللى ماسك الاعمال الاداريه فى مكتب
معالى المحافظ شخصيا وليس لوظف خدمة المواطنين مثل البقية
المهم قالى عدى عليا باه الاسبوع الجاى علشان تاخد منى
صورة من الطلب اللى هبعته للوزير
بصراحه الموظف ده محترم جدااااااااا وقالى يابنى ده حقك ومتسكتش عليه
زى حضرتك مااولتلى بالظبط
قالى المفروض تتساوى بزمايلك خريجى 2007 ومابعدها
المهم انا كنت فى طنطا يوم السبت اللى فات
وعديت على مكتنب استشارات قانونيه وقضائية
المهم قابلت محامى هناك قالى يابنى المحاكم حبالها طويله ومعرفش ايه
قالى انا ابن عمى هوه اللى ماسك مدير ادارة شئون الطلاب فى جامعة طنطا
واخدت منى بياناتى وقالى انا هاحاول اححلك مشكلتك من غير محاكم ولا حاجه
قالى اروحله كمان اسبوع يامسهل
ادعيلى يادكتورنا العزيز
انا كده ماشى صح يادكتور ولا حضرتك تفضل اى اعمل حاجه تانيه
قديم 26-06-2011, 07:41 PM
هند فهيم هند فهيم غير متواجد حالياً
عضو جديد

هند فهيم is on a distinguished road
افتراضي معلومه

سمعت ان لو بحث على الفيس بوك عن اوائل الخرجين هتلاقى الاسماء اللى نزلت من سنه 2003 والله اعلم
قديم 26-06-2011, 08:36 PM
sgamea2010 sgamea2010 غير متواجد حالياً
عضو جديد

sgamea2010 is on a distinguished road

وقال الدكتور ماجد الشربينى الذى طلب حضور الباحثين للقاعة للقائهم إنه لا رجعة عن تعيين الحاصلين على الماجستير والدكتوراه والأوائل، مضيفا أن كل ملفات الأوائل والحاصلين على الماجستير والدكتوراه والمنح تم إرسالها إلى الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة، حيث ستتكفل بإعلان شامل حسب قواعد واضحة ومحددة فى غضون شهر أو شهر ونصف.

وأكد الشربينى أن دور الوزارة انتهى عند إرسال الملفات والأماكن المتوفرة بالجامعات والمراكز البحثية والهيئات، وحصر الأماكن الخالية فى الوزارات والمؤسسات، وأن "التنظيم والإدارة" طبقا لقرار مجلس الوزراء هو المسئول فى إعلانات الوظائف بحيث لن يكون هناك تدخل من الوزارة إلا فنيا فقط، ولن يكون هناك تدخل فى الاختيار أو التعيين.

وأشار الشربينى فى لقائه مع المتظاهرين الذى تخللته بعض الاعتراضات أنه لا مجال للتراجع نهائيا عن التعيين، وأن الجميع عليه الانتظار لحين صدور إعلان الوظائف المتوفرة، لافتا إلى أن هناك بعض الأوائل الذين لم يتم حصرهم، يحق لهم التقديم فى الإعلانات.

وكشف الشربينى عن أن البدء بتعيين الأوائل فى دفع 2009 و2010 طبقا للقانون، ويبلغ عددهم نحو 250 خريجا، وأن نحو 2500 خريج من الأوائل فى الأعوام الماضية سيتم أيضا تعيينهم عن طريق الإعلان.

وأضاف الشربينى أن 2500 من الحاصلين على المنح والماجستير والدكتوراه سيتم أيضا تعيينهم فى الجامعات والمراكز البحثية عن طريق الإعلان، بينما سيتم تعيين 7500 فى المصانع، وباقى الأوائل والحاصلين على المنح والماجستير والدكتوراه سيتم تعيينهم فى بعض الوزارات التى تحتاج تخصصاتهم، ومن سيتبقى سيتم تعيينه فى الكادر العام فى الوزرات المختلفة

ياريت يادكتور عبدالرحمن تفسر لنا معنى الكلام ده ايه
قديم 26-06-2011, 09:34 PM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

وكشف الشربينى عن أن البدء بتعيين الأوائل فى دفع 2009 و2010 طبقا للقانون، ويبلغ عددهم نحو 250 خريجا، وأن نحو 2500 خريج من الأوائل فى الأعوام الماضية سيتم أيضا تعيينهم عن طريق الإعلان.

ما معنى الجملتين دول

نفهم من كدة اننا هنستنى كمان شهر او شهر ونصف عقبال الانتخابات ما تبدا والحكومة تتغير

والحكومة دى تسلمنا للحكومة الجاية ونلعب معاهم استغماية هههههههههههه

كدة ظهرت انها اشتغالة كل شوية تأجيل ولان الواحد حافظ حكومة بلدة

وفعلا مصر مش هتتقدم خالص ولا حتى كمان 40 سنة

يلا نهاجر برة البلد احسن هههههههههههههههه
قديم 26-06-2011, 09:35 PM
الصورة الرمزية omdaahmed
omdaahmed omdaahmed غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

omdaahmed is on a distinguished road

لو سمحت يا دكتور عبد الرحمن انا خريجة حاسبات ومعلومات الزقازيق وعايزة اعرف مصيري انا السادسة علي الكلية ومش محددين كليتي ضمن التوزيع افهم بكده ان مفيش تعيين ولا ايه ارجو الرد ضروري والاسامي اللي موجودة علي الاكاديمية لحد 2008 معرفش ليه حاسة اني محتارة ارجوك رد عليا ضروري
قديم 26-06-2011, 09:46 PM
معلم مساعد 2011 معلم مساعد 2011 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

معلم مساعد 2011 is on a distinguished road

]وكشف الشربينى عن أن البدء بتعيين الأوائل فى دفع 2009 و2010 طبقا للقانون، ويبلغ عددهم نحو 250 خريجا، وأن نحو 2500 خريج من الأوائل فى الأعوام الماضية سيتم أيضا تعيينهم عن طريق الإعلانيعني اللي خريج 2008 وقبل كده لسه هايستنو اعلان يانهاري ابيض
قديم 26-06-2011, 09:58 PM
خليل المسيرى خليل المسيرى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

خليل المسيرى is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم
بكل صدق واخلاص بخصوص تعيين الأوائل ذهبت اليوم 26/6/2011 - الى جامعة الأزهر بالقاهرة بخصوص تعيين الأوائل بكلية التربية فتوجهته الى مكتب عميد الكلية وتقابلت مع سكرتير العميد بداية للاستفسار بشأن هذا الموضوع فكان الرد أنه سيتم تعيين من 2002 الى 2010 ( الأول والثانى ) ولكن بصراحه سئلته بخصوص هل لابد من وجود مرتبة شرف فقال يعنى هو الأول والثانى معقول معهمش مرتبة شرف قلته أه أنا أعلى نسبه مئوية وخريج 2003 ولى زميل و احد فقط معه المرتبة رغم انه حاصل على نسبة 81.5 وأنا 83.5 واعلى منه فى التقديرات كمان على مدار الأربع سنوات وغير هذا أن خريجى عام 2003 كان تحسب النتيجه على السنه النهائيه فقط فقال لى على العموم وخلاصة الكلام أذهب الى قسم شئون الخرجين بالكليه وسوف تجد ما تريد وبالفعل ذهبت الى القسم وطلبت الحصول على افادة بترتيبى بالدفعه لكن كان الرد يمكنك فقط الحصول على النسبة المئوية فقلت له من الآخر ما هى آخر اخبار تعيين أوائل الأقسام قال لى فى بداية المر احنا بعتنا الأسماء فقلت له طيب ممكن اشوف أسمى فقال ممكن فلما نظرت فى الأسماء لم أجد اسمى ووجدت اسم واحد فقط حاصل على مرتبة الشرف دون اسمى فقال هذا ما تم ارساله الينا ارسال الأوائل اصاحب مراتب الشرف فقمت بالتالى التحدث مع رئيس القسم وبعد معانه ولف من هنا وهنا فاعطيته صورة من الكلية ببيان دراجتى وصوره من المؤهل عليه النسبه المئوية والسؤال لماذا لم يتم ادراجى اسم ضمن الكشوف رغم اننى اعلى واحد نسبة مئويه وحتى لو مكنشى معاية مرتبة شرف على كلام القرار يكون ترتيبى الثانى بعد المرتبه وحسبى الله ونعم الوكيل ولكن دون جدوى فتوجهت الى سكرتير الكليه لمقابلة العميد فقال لى ايه مشكلتك بالضبط فقمت بتلاوة الحكاية من جديد ثم قال لى ربع ساعه و اذهب الى شئون الخرجين وبالفعل رحت صليت الظهر ثم توجهت الى شئون الخرجين فوجت مفاجأة غريبه وهى :-
- تم ظهور دوسيه ضخم اسمه من الخارج ( ملف خاص بأوائل الدفعات والحاصلين على مرتبة الشرف من عام 2002 : 2010 ) وقال لى نفس الموظف ياعم والله لقينا اسمك وانتى ترتيبك الثانى فقلت والله وطلبت مشاهدة هذا الكشف بطريقة لطيفه فقام باعطائى الملف ورأيت اسمى ضمن أوائل الدفعات ولكن وجدت اسمى بعد زميلى الحاصل على مرتبة شرف رغم اننى اعلى منه نسبه مئوية على مدار الأربع سنوات وقلت له هل هذا هو الكشف الذى تم ارساله للتعيين قال والله هو واسمك فيه بس فيه حاجه احنا فقط علينا ارسال الأسماء حسب القرارات أما التعيينات فهذا شئ ثانى والعلم عند الله
وخلاصة القول بصراحه
- لابد أن يذهب الشخص بنفسه ويطلع على حقه لكى لايضيع والله أنا شاهدت أحد الزملاء اسمه لم يرسل و اتى بأحد اساتذة الجامعة وتدخل له المفاجأة ان اسمه سقط سهو وتم كتابة طلب ورفع لعميد الجامعة للارسال اسمه ضمن الأسماء التى ارسلت
- حقيقة الأوائل لها طرق وثغراة لا يفها سوى العالم بقانون الجامعه والكن لا يضيع حق ورأه مطالب .
- ان الأسماء التى ارسلت هى الأول والثانى على كل قسم وشعبه بخلاف أوائل الكليه
- ان النسبه المئويه سواء على آخر سنه أو على من ينطبق عليهم التراكمى هى الفيصل فى تحديد المراكز
هذا ووفقنا الله لما فيه الخير
برجاء الذهاب الى قسم شئون الخرجين بكلية التربية لمعرفة هل اسمك ضمن الكشوف ام لا اللهم بلغت اللهم فشهد وأرجو كتابة مايحصل حيث ان شهر 7 فيه المفاجأة والعجب والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قديم 26-06-2011, 10:04 PM
خليل المسيرى خليل المسيرى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

خليل المسيرى is on a distinguished road

ياجماعه اسئلوا ولاتجلسوا فى بيوتكم أخوكم أحمد ابرهيم عامر - قلين - كفر الشيخ
ahmedamer111***********
لى استفسار
ويجب عليكم للمره الأخيره توجه كل شخص الى قسم شئون الخرجين بكليته ليعرف هل تم ادراج اسمه أو لا
وشكرا
قديم 26-06-2011, 10:51 PM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم
بكل صدق واخلاص بخصوص تعيين الأوائل ذهبت اليوم 26/6/2011 - الى جامعة الأزهر بالقاهرة بخصوص تعيين الأوائل بكلية التربية فتوجهته الى مكتب عميد الكلية وتقابلت مع سكرتير العميد بداية للاستفسار بشأن هذا الموضوع فكان الرد أنه سيتم تعيين من 2002 الى 2010 ( الأول والثانى ) ولكن بصراحه سئلته بخصوص هل لابد من وجود مرتبة شرف فقال يعنى هو الأول والثانى معقول معهمش مرتبة شرف قلته أه أنا أعلى نسبه مئوية وخريج 2003 ولى زميل و احد فقط معه المرتبة رغم انه حاصل على نسبة 81.5 وأنا 83.5 واعلى منه فى التقديرات كمان على مدار الأربع سنوات وغير هذا أن خريجى عام 2003 كان تحسب النتيجه على السنه النهائيه فقط فقال لى على العموم وخلاصة الكلام أذهب الى قسم شئون الخرجين بالكليه وسوف تجد ما تريد وبالفعل ذهبت الى القسم وطلبت الحصول على افادة بترتيبى بالدفعه لكن كان الرد يمكنك فقط الحصول على النسبة المئوية فقلت له من الآخر ما هى آخر اخبار تعيين أوائل الأقسام قال لى فى بداية المر احنا بعتنا الأسماء فقلت له طيب ممكن اشوف أسمى فقال ممكن فلما نظرت فى الأسماء لم أجد اسمى ووجدت اسم واحد فقط حاصل على مرتبة الشرف دون اسمى فقال هذا ما تم ارساله الينا ارسال الأوائل اصاحب مراتب الشرف فقمت بالتالى التحدث مع رئيس القسم وبعد معانه ولف من هنا وهنا فاعطيته صورة من الكلية ببيان دراجتى وصوره من المؤهل عليه النسبه المئوية والسؤال لماذا لم يتم ادراجى اسم ضمن الكشوف رغم اننى اعلى واحد نسبة مئويه وحتى لو مكنشى معاية مرتبة شرف على كلام القرار يكون ترتيبى الثانى بعد المرتبه وحسبى الله ونعم الوكيل ولكن دون جدوى فتوجهت الى سكرتير الكليه لمقابلة العميد فقال لى ايه مشكلتك بالضبط فقمت بتلاوة الحكاية من جديد ثم قال لى ربع ساعه و اذهب الى شئون الخرجين وبالفعل رحت صليت الظهر ثم توجهت الى شئون الخرجين فوجت مفاجأة غريبه وهى :-
- تم ظهور دوسيه ضخم اسمه من الخارج ( ملف خاص بأوائل الدفعات والحاصلين على مرتبة الشرف من عام 2002 : 2010 ) وقال لى نفس الموظف ياعم والله لقينا اسمك وانتى ترتيبك الثانى فقلت والله وطلبت مشاهدة هذا الكشف بطريقة لطيفه فقام باعطائى الملف ورأيت اسمى ضمن أوائل الدفعات ولكن وجدت اسمى بعد زميلى الحاصل على مرتبة شرف رغم اننى اعلى منه نسبه مئوية على مدار الأربع سنوات وقلت له هل هذا هو الكشف الذى تم ارساله للتعيين قال والله هو واسمك فيه بس فيه حاجه احنا فقط علينا ارسال الأسماء حسب القرارات أما التعيينات فهذا شئ ثانى والعلم عند الله
وخلاصة القول بصراحه
- لابد أن يذهب الشخص بنفسه ويطلع على حقه لكى لايضيع والله أنا شاهدت أحد الزملاء اسمه لم يرسل و اتى بأحد اساتذة الجامعة وتدخل له المفاجأة ان اسمه سقط سهو وتم كتابة طلب ورفع لعميد الجامعة للارسال اسمه ضمن الأسماء التى ارسلت
- حقيقة الأوائل لها طرق وثغراة لا يفها سوى العالم بقانون الجامعه والكن لا يضيع حق ورأه مطالب .
- ان الأسماء التى ارسلت هى الأول والثانى على كل قسم وشعبه بخلاف أوائل الكليه
- ان النسبه المئويه سواء على آخر سنه أو على من ينطبق عليهم التراكمى هى الفيصل فى تحديد المراكز
0000000000000000000000000

السلام عليكم أخي ؟؟؟؟ أنا خريج كلية التربيه القاهره جيد جدا مرتبة شرف 2007 والأول علي شعبتي طوال الأربع سنوات ..وفعلا ذهبت للكليه وو جدت إسمي مكتوب الأول علي قسمي الحمد لله ؟؟؟

هل في أمل فعلا وهل سيتم التعيين ولا كلام في الهوي
قديم 26-06-2011, 10:57 PM
الصورة الرمزية hazem ali
hazem ali hazem ali غير متواجد حالياً
مُعلم اللغة العربية

hazem ali is on a distinguished road

[quote=boskovice;3596638]

ما معنى الجملتين دول

نفهم من كدة اننا هنستنى كمان شهر او شهر ونصف عقبال الانتخابات ما تبدا والحكومة تتغير

والحكومة دى تسلمنا للحكومة الجاية ونلعب معاهم استغماية هههههههههههه

كدة ظهرت انها اشتغالة كل شوية تأجيل ولان الواحد حافظ حكومة بلدة

وفعلا مصر مش هتتقدم خالص ولا حتى كمان 40 سنة

يلا نهاجر برة البلد احسن ههههههههههههههههe]
ما مصدر هذا الخبر لو سمحتم ارجو الافادة
قديم 26-06-2011, 10:58 PM
الصورة الرمزية hazem ali
hazem ali hazem ali غير متواجد حالياً
مُعلم اللغة العربية

hazem ali is on a distinguished road

ما مصدر هذا الخبر لو سمحتم افادكم الله
قديم 26-06-2011, 10:59 PM
عضو ممتاز

السلام عليكم دكتور عبد الرحمن ؟؟؟

أنا معنتش فاهم حاجه وكل ما أسأل أتوه؟؟ لو سمحت بعد إذن سيادتك كان لي إستفسار؟؟

انا خريج كلية التربيه شعبة التربيه الرياضيه جامعة الأزهر 2007 وحاصل علي جيد جدا مع مرتبة الشرف تراكمي 84.35% والأول علي دفعتي طوال الأربع سنوات....ولم يشأ الله لي التعيين عندما قورنت ظلما بأول 2006 الذي تم إحتساب تقديره علي أساس السنه النهائيه فقط وتم تعيينه............ذهبت من فتره للكليه ووجدت إسمي الأول في الحصر لدفعتي؟؟

السؤال يادكتور؟؟؟؟؟ هل في فعلا آمل إن إحنا هنتعين معيدين ولا إيه عشان الصدمه كفايه اللي فاااااااااااااات حراااااااااااااااااام عليهم
قديم 26-06-2011, 11:01 PM
عضو ممتاز

السلام عليكم دكتور عبد الرحمن ؟؟؟

أنا معنتش فاهم حاجه وكل ما أسأل أتوه؟؟ لو سمحت بعد إذن سيادتك كان لي إستفسار؟؟

انا خريج كلية التربيه شعبة التربيه الرياضيه جامعة الأزهر 2007 وحاصل علي جيد جدا مع مرتبة الشرف تراكمي 84.35% والأول علي دفعتي طوال الأربع سنوات....ولم يشأ الله لي التعيين عندما قورنت ظلما بأول 2006 الذي تم إحتساب تقديره علي أساس السنه النهائيه فقط وتم تعيينه............ذهبت من فتره للكليه ووجدت إسمي الأول في الحصر لدفعتي؟؟

السؤال يادكتور؟؟؟؟؟ هل في فعلا آمل إن إحنا هنتعين معيدين ولا إيه عشان الصدمه كفايه اللي فاااااااااااااات حراااااااااااااااااام عليهم
موضوع مغلق

العلامات المرجعية