اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 26-06-2011, 01:50 AM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

ارجو الرد والافادة من اعضاء المنتدى الكرام ............. هل التعيين بالعدد ولا بالترتيب يعنى انا مثلا ترتيبى ال 18 على كلية حقوق بنى سويف ورقمى 29 هل انا من العشرين الاوائل ام لا مع العلم ان اسمى اتبعت فى الكشوفات .......... ارجو الايضاح للاهمية .
قديم 26-06-2011, 05:31 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amralaraby مشاهدة المشاركة
ارجو الرد والافادة من اعضاء المنتدى الكرام ............. هل التعيين بالعدد ولا بالترتيب يعنى انا مثلا ترتيبى ال 18 على كلية حقوق بنى سويف ورقمى 29 هل انا من العشرين الاوائل ام لا مع العلم ان اسمى اتبعت فى الكشوفات .......... ارجو الايضاح للاهمية .
لأ بالعدد .. يعني أول 20 واحد بعد اللي اتعين معيد .. مش مهم بقى ممكن يكونوا كلهم ترتيبهم لغاية الخامس بس .. لأنهم مكررين .. الأصل إن فيه 0 درجة مالية متوفرة فقط هياخدها عشرين واحد ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 27-06-2011, 01:04 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
لأ بالعدد .. يعني أول 20 واحد بعد اللي اتعين معيد .. مش مهم بقى ممكن يكونوا كلهم ترتيبهم لغاية الخامس بس .. لأنهم مكررين .. الأصل إن فيه 0 درجة مالية متوفرة فقط هياخدها عشرين واحد ..

يادكتور عبدالرحمن ازاى الكلام ده مش المفروض الاكاديمية تلتزم ببيان الكلية ............ ولو مثلا فيه خمس افراد حاصلين على المركز ال20 بنفس الدرجات على اى اساس هايتم التفضيل بينهم ؟ بالاضافة الى ان معظم العشرين اتعينوا فى هيئات قضائية لن يتبقى سوى عدد قليل وانا منهم .

ارجو الرد
قديم 27-06-2011, 02:05 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amralaraby مشاهدة المشاركة
يادكتور عبدالرحمن ازاى الكلام ده مش المفروض الاكاديمية تلتزم ببيان الكلية ............ ولو مثلا فيه خمس افراد حاصلين على المركز ال20 بنفس الدرجات على اى اساس هايتم التفضيل بينهم ؟ بالاضافة الى ان معظم العشرين اتعينوا فى هيئات قضائية لن يتبقى سوى عدد قليل وانا منهم .

ارجو الرد

لأ الأكاديمية مش لازم تلتزم بكشف الكلية .. بل العكس الكلية بتبعت والأكاديمية بتفنط وتصفي حسب القرار .. وده مش ابن النهارده الكلام ده .. لأ ده كان النظام منذ بدء التعيينات وحتى توقفها في 2002 .. الموجود 20 درجة مالية لكل كلية .. يأخذها أعلى 20 فرد بعد المأخوذين للتعيين كمعيدين .. طيب فيه اتنين جايبين نفس التقدير يتم الرجوع للنسبة الأعلى ومرتبة الشرف .. ثم الرجوع لمجموع مادة التخصص في الأربع سنين .. ثم الرجوع لعامل السن في الأخير ..

وكان لي مشاركة منذ فترة وضحت فيها معايير الاختيار والمفاضلة بالأمثلة ..

اللي اتعين في هيئة قضائية بقى يرفض التعيين الجديد وحضرتك تدخل مكانه ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 26-06-2011, 01:56 AM
عضو مجتهد

يا جماعة ارجو الرد من ضرورى .
قديم 26-06-2011, 02:05 AM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

اية رايكم فى الخبر دة

تقدم عدد من أعضاء جماعة "أساتذة ضد التوريث" بمذكرة للمشير حسين طنطاوى، رئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة، والدكتور أحمد الرفاعي القائم بأعمال رئيس جامعة الزقازيق، بمذكرة ضد ترشيح أعضاء هيئة تدريس، ومعيدين لكلية الآداب بتقدير مقبول.

وقال الموقعون على المذكرة التي حصلت "بوابة الأهرام" على صورة منها "نطالب بالتحقيق في ترشيح أعضاء هيئة تدريس جدد بناء علي احتياجات أقسام كلية الآداب بجامعة الزقازيق والتى تم وضعها بشكل سري للغاية ومحددة بالأسماء بالمخالفة للوائح".

وذكر الأساتذة أن الخطاب الموجه إلي رئيس أكاديمية البحث العلمي والموقع من عميد الكلية خرج محددًا بالأسماء المطلوب تعيينها ويسوده شبهة المنفعة الشخصية.
وطالبوا بالتحقيق الفوري في صدور هذا الخطاب بدون الرجوع لمجالس الأقسام العلمية أو مجلس الكلية مما أضاع مبدأ العدالة والمساواة وتكافؤ الفرص، علاوة على أن المرشحين ليسوا من أوائل الخريجين.
وعلي سبيل المثال ذكرت المذكرة أسماء محددة منها (ح.ع.م) وهو نجل مدير عام الكلية ومرشح لوظيفة الكادر العام وهو ليس خريج الكلية أصلا، حيث إنه من خريج معهد الخدمة الاجتماعية، وترشيح (س.ع.ح) الحاصلة علي ليسانس آداب قسم إعلام بتقدير جيد لوظيفة الكادر العام وهي ليست من أوائل الخريجين كما تم ترشيح (ب.س.م) وهي أخصائية معمل بقسم علم النفس وابنه وكيل الكلية لشئون التعليم وكذلك (م.أ.ع) بقسم الجغرافيا، وهو ابن مدير مكتب وكيل الكلية لشئون التعليم وهما ليسا من أوائل الخريجين.
أكدت المذكرة أنه علي الرغم من عدم وجود طلاب منح إلا إن الدكتور عميد الكلية قام بترشيح الدكتورة (ن.ع.م) رغم أن درجاتها العلمية الأولي هي ليسانس الآداب قسم اجتماع دور ثاني وبتقدير "مقبول" إلا إنها زوجة عميد الكلية.
كما تم ترشيح (م.م.أ) وهي كريمة السكرتيرة الخاصة للعميد، و بينما جاءت باقي الترشيحات على السياق نفسه حيث جاءت ترشيح معيدة بقسم اللغة الإنجليزية وهي ابنة أحد العاملين بالسلك الدبلوماسي بوزارة الخارجية، وهناك ترشيح مخالف أيضا بأقسام علم النفس والجغرافيا.

وطالب أعضاء هيئة التدريس بضرورة وقف العمل بهذة الترشيحات وإعادة عرض الأمر على الجهات المختصة من مجالس الأقسام ومجلس الكلية ومجلس الجامعة لإعادة الترشيح مرة أخري طبقا لضوابط ومعايير اللائحة التنفيذية في هذا الشأن.
الجدير بالذكر أن عميد الكلية كان يشغل منصب أمين لجنة التثقيف بالحزب الوطني بمحافظة الشرقية.

اية رايكم فيلم هندى صح هههههههه
ههههههههههههههه امتة البلد هتنظف بقا من الناس دى

ويبقا انت اكيد اكيد فى مصر

ربنا يهديهم يارب
قديم 26-06-2011, 05:39 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice مشاهدة المشاركة
اية رايكم فى الخبر دة

تقدم عدد من أعضاء جماعة "أساتذة ضد التوريث" بمذكرة للمشير حسين طنطاوى، رئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة، والدكتور أحمد الرفاعي القائم بأعمال رئيس جامعة الزقازيق، بمذكرة ضد ترشيح أعضاء هيئة تدريس، ومعيدين لكلية الآداب بتقدير مقبول.

وقال الموقعون على المذكرة التي حصلت "بوابة الأهرام" على صورة منها "نطالب بالتحقيق في ترشيح أعضاء هيئة تدريس جدد بناء علي احتياجات أقسام كلية الآداب بجامعة الزقازيق والتى تم وضعها بشكل سري للغاية ومحددة بالأسماء بالمخالفة للوائح".

وذكر الأساتذة أن الخطاب الموجه إلي رئيس أكاديمية البحث العلمي والموقع من عميد الكلية خرج محددًا بالأسماء المطلوب تعيينها ويسوده شبهة المنفعة الشخصية.
وطالبوا بالتحقيق الفوري في صدور هذا الخطاب بدون الرجوع لمجالس الأقسام العلمية أو مجلس الكلية مما أضاع مبدأ العدالة والمساواة وتكافؤ الفرص، علاوة على أن المرشحين ليسوا من أوائل الخريجين.
وعلي سبيل المثال ذكرت المذكرة أسماء محددة منها (ح.ع.م) وهو نجل مدير عام الكلية ومرشح لوظيفة الكادر العام وهو ليس خريج الكلية أصلا، حيث إنه من خريج معهد الخدمة الاجتماعية، وترشيح (س.ع.ح) الحاصلة علي ليسانس آداب قسم إعلام بتقدير جيد لوظيفة الكادر العام وهي ليست من أوائل الخريجين كما تم ترشيح (ب.س.م) وهي أخصائية معمل بقسم علم النفس وابنه وكيل الكلية لشئون التعليم وكذلك (م.أ.ع) بقسم الجغرافيا، وهو ابن مدير مكتب وكيل الكلية لشئون التعليم وهما ليسا من أوائل الخريجين.
أكدت المذكرة أنه علي الرغم من عدم وجود طلاب منح إلا إن الدكتور عميد الكلية قام بترشيح الدكتورة (ن.ع.م) رغم أن درجاتها العلمية الأولي هي ليسانس الآداب قسم اجتماع دور ثاني وبتقدير "مقبول" إلا إنها زوجة عميد الكلية.
كما تم ترشيح (م.م.أ) وهي كريمة السكرتيرة الخاصة للعميد، و بينما جاءت باقي الترشيحات على السياق نفسه حيث جاءت ترشيح معيدة بقسم اللغة الإنجليزية وهي ابنة أحد العاملين بالسلك الدبلوماسي بوزارة الخارجية، وهناك ترشيح مخالف أيضا بأقسام علم النفس والجغرافيا.

وطالب أعضاء هيئة التدريس بضرورة وقف العمل بهذة الترشيحات وإعادة عرض الأمر على الجهات المختصة من مجالس الأقسام ومجلس الكلية ومجلس الجامعة لإعادة الترشيح مرة أخري طبقا لضوابط ومعايير اللائحة التنفيذية في هذا الشأن.
الجدير بالذكر أن عميد الكلية كان يشغل منصب أمين لجنة التثقيف بالحزب الوطني بمحافظة الشرقية.

اية رايكم فيلم هندى صح هههههههه
ههههههههههههههه امتة البلد هتنظف بقا من الناس دى

ويبقا انت اكيد اكيد فى مصر

ربنا يهديهم يارب
المخالفات دي قديمة .. واتمسكت دلوقت .. وربنا يصلح الحال ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 26-06-2011, 06:44 AM
احلام عادية احلام عادية غير متواجد حالياً
عضو جديد

احلام عادية is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللهم ارزقنا خير ما في هذا اليوم وخير ما بعده
وجنبنا شر ما في هذا اليوم وشر ما بعده
قديم 26-06-2011, 11:18 AM
عضو جديد

يا جماعة في كل موقع اسمع كلام شكل وفي كل برنامج اسمع كلام شكل محدش عنده اخبار اكيدة رجاء
قديم 26-06-2011, 02:11 PM
عضو جديد

عزيزتي أم رهف ادام الله عليك العافية ومتعك بالصحة
استمحيك عذرا في هذا الخطأ علشان أنا واخوي خريجين أزهر وانا مهتمه لامره وامري فلذلك حدث هذا اللبس
انا خريجة كلية أصول الدين قسم تفسير وزي ما انت عارفة الثالثة بتقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف بس معنى كلامك انه مش هتاخد بما اني الثالثة ع القسم ولا ايه
قديم 26-06-2011, 12:17 PM
الصورة الرمزية كيميائى اسلام الشاعر
كيميائى اسلام الشاعر كيميائى اسلام الشاعر غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

كيميائى اسلام الشاعر is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم

أولا تحياتى للجميع و على رأسهم د/ عبد الرحمن و أم رهف

انا يا دكتور خريج 2009 علوم كيمياء سبشيال منصورة تقدير امتياز مع المرتبة انا بصراحة بقيت حاسس ان موضوع تعيين الاوائل ده ميخصنيش رغم ان اسمى نازل فى الكلية و فى الاكاديمية و رغم انى الأول بعد استبعاد اللى تم تعيينهم معيدين و لكن حاسس بتوهان بجد انا متأمن عليا شركة خاصة و مش مطمن لانى مهما كان شغال عند حد فى اى وقت مليش مكان و فى نفس الوقت من خلال كلامكوا أدركت انى غالبا مش هتعين كمعيد ولا حتى فى مركز بحوث لإن الماجستيرات و المنح لهم أولوية عنى بمعنى انى لو اتعينت هتعين فى جهة ادارية بمرتب نص اللى انا باخده دلوقت و سيبك من المرتب جهة ادارية دى يعنى ( مع كل الاحترام والله ) هيبقى جنبى فى نفس المكتب دباليم و بكرر مع الاحترام وربنا بس الواحد بيتعب عشان يلاقى نفسه مش عشان يبقا واحد و السلام لدرجة انا الواحد بقا حاسس ببعض الندم على انه مش عاش ايامه و نزه نفسه طلاما فى الاخر أهى شغلانة و السلام وكمان جهة ادارية دى مفيش فيها ابداع ( موظف ) يعنى روتين كل كام سنة تطلع درجة و سلملى على التقدير

اسف على التطويل وعلى ماسورة الاحباط اللى فجرتها ...
انا حـتما قــادم الــيك و لكــن قــبل أن أرحــــل.. علــىّ ان اعـــــــــرف
إلــــــى أيـــــــن الســــــبيل..؟؟؟
قديم 26-06-2011, 05:34 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائى اسلام الشاعر مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

أولا تحياتى للجميع و على رأسهم د/ عبد الرحمن و أم رهف

انا يا دكتور خريج 2009 علوم كيمياء سبشيال منصورة تقدير امتياز مع المرتبة انا بصراحة بقيت حاسس ان موضوع تعيين الاوائل ده ميخصنيش رغم ان اسمى نازل فى الكلية و فى الاكاديمية و رغم انى الأول بعد استبعاد اللى تم تعيينهم معيدين و لكن حاسس بتوهان بجد انا متأمن عليا شركة خاصة و مش مطمن لانى مهما كان شغال عند حد فى اى وقت مليش مكان و فى نفس الوقت من خلال كلامكوا أدركت انى غالبا مش هتعين كمعيد ولا حتى فى مركز بحوث لإن الماجستيرات و المنح لهم أولوية عنى بمعنى انى لو اتعينت هتعين فى جهة ادارية بمرتب نص اللى انا باخده دلوقت و سيبك من المرتب جهة ادارية دى يعنى ( مع كل الاحترام والله ) هيبقى جنبى فى نفس المكتب دباليم و بكرر مع الاحترام وربنا بس الواحد بيتعب عشان يلاقى نفسه مش عشان يبقا واحد و السلام لدرجة انا الواحد بقا حاسس ببعض الندم على انه مش عاش ايامه و نزه نفسه طلاما فى الاخر أهى شغلانة و السلام وكمان جهة ادارية دى مفيش فيها ابداع ( موظف ) يعنى روتين كل كام سنة تطلع درجة و سلملى على التقدير

اسف على التطويل وعلى ماسورة الاحباط اللى فجرتها ...
بص يا سيدي إن شاء الوضع هيختلف وانت لو اتعينت في جهة إدارية وكمات ماجستير ودكتوراة وضعك هيختلف وهتتقدم في وظيفتك جدااااااا .. وبالنسبة للمرتب الحكومة هتبقى مرتباتها أعلى والحال هيبقى فل .. لا تتردد وخاف على مستقبل ولادك ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 26-06-2011, 01:09 PM
zoza246 zoza246 غير متواجد حالياً
عضو جديد

zoza246 is on a distinguished road

انا من اسيوط كلية طب بيطرى التاسعه على الدفعه ما هو وضعى
قديم 26-06-2011, 05:38 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zoza246 مشاهدة المشاركة
انا من اسيوط كلية طب بيطرى التاسعه على الدفعه ما هو وضعى
وضعك كويس .. انت ضمن التعييناات بإذن الله .. وهتروحي لمكان يشمل تخصصك ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 26-06-2011, 01:36 PM
zoza246 zoza246 غير متواجد حالياً
عضو جديد

zoza246 is on a distinguished road

ياريت حد يرد عليا
موضوع مغلق

العلامات المرجعية