اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 25-06-2011, 10:05 PM
أستاذة سارة أستاذة سارة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

أستاذة سارة is on a distinguished road
News2

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة والاخوات الكرام كيف حالكم جميعا يارب تكونوا بخير انا حبيت اعرض عليكم الخبر ده لللى مش عارفه وكل واحد يدعى للجميع بالتوفيق والسداد
الأئمة يفضون تظاهرهم.. وأوائل الجامعات يرفضون قرار شرف

الخميس، 16 يونيو 2011 - 18:56
الأئمة يفضون مظاهرتهم
كتب عز النوبى

رفض أوائل خريجى الجامعات المصرية، المتظاهرين أمام مجلس الوزراء، اليوم، قرر رئيس مجلس الوزراء، عصام شرف، تعيين أوائل خريجى الجامعات المصرية على الكادر العام وليس الخاص، مطالبين بالمساواة بأوائل خريجى الأزهر وبتحويل قرار تعيين الـ20 الأوائل عن كل من دفعة 2003، 2010 من الكادر العام إلى الكادر الخاص والمراكز البحثية.

استنكر محمد محمود علام، ممثل ائتلاف أوائل خريجى الجامعات المصرية، هذا القرار طالب بالمساواة وتعيين الـ20 الأوائل أو خارج الـ20 على كادر خاص وليس كادرا عاما، متسائلا كيف أنا أول على دفعتى ويتم تعيينى إداريا؟

وقالت صفية خيرى، إحدى أوائل الخريجين، لابد من تعيين الحاصلين على الماجستير والدكتوراه على كادر عام والأولوية للتقدير وليس للتوزيع الجغرافى والمساواة مع أوائل الأزهر، وتعيين الأول والثانى من كل قسم وشعبة على كادر خاص وليس عاما، مرددة "زينا زى الأزهر لازم حقنا يظهر".

بعد تظاهر 8 ساعات فض الأئمة المستبعدون أمنيا من قبل جهاز أمن الدولى السابق، من أمام مجلس الوزراء بعد التفاوض مع الدكتور مصطفى الهوارى، أحد مستشارى رئيس مجلس الوزراء الذى وعدهم بأنه سينظر فى طلباتهم بتكوين لجنة ثلاثية من وزارة المالية ووزارة الأوقاف والتنمية المحلية، لمناقشة تلك الطلبات بتعيينهم وحفظ حقوقهم المالية والمساواة بالدرجة الوظيفية لأئمة الأوقاف.

وأكد أحمد الشوربجى، منسق الوقفة الاحتجاجية، وأحد الأئمة المستبعدين، أنه سيتم نقل الاعتصام إلى وزارة الأوقاف لحين تحقيق تلك المطالب.

قديم 25-06-2011, 10:15 PM
sgamea2010 sgamea2010 غير متواجد حالياً
عضو جديد

sgamea2010 is on a distinguished road

اسم الجروب ملتقى الأوائل الحقيقيين
قديم 25-06-2011, 10:16 PM
منى أبو الجود منى أبو الجود غير متواجد حالياً
عضو نشيط

منى أبو الجود is on a distinguished road

السلام عليكم يا أهل المنتدى الكرام وأخص بالسلام الدكتور الفاضل عبد الرحمن والأخت العزبزة أم رهف
ايه أخبار الأزهر هل من جديد بعد فاكس الثمانية الأوائل على الشعب التي ليس لها أقسام غير في الدراسات العليا وعلى فكرة هو وصل في أغلب الكليات يا ترى حيثبتوا على الكلام ده يارب يصدقوا في كلامهم , وجزاكم الله خيرا
قديم 25-06-2011, 10:16 PM
الصورة الرمزية ام رهف
ام رهف ام رهف غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ام رهف will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
إزاي بقى يا أستاذه أم رهف ..

ده انا في المنتدى ده يدوب ربع حضرتك .. وده مش كلام مرسل لأ .. دي المشاركات اللي بتقول كده ..

وبعدين أنا شرف ليا إني أكون في صف واجد مع حضرتك ..

وربنا يجعلك دايما في خدمة عباده ..
اشكر حضرتك على ذوقك
الشرف لينا احنا
ربنا يجازيك كل خير يادكتور
قديم 25-06-2011, 10:18 PM
الصورة الرمزية ام رهف
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود مشاهدة المشاركة
السلام عليكم يا أهل المنتدى الكرام وأخص بالسلام الدكتور الفاضل عبد الرحمن والأخت العزبزة أم رهف
ايه أخبار الأزهر هل من جديد بعد فاكس الثمانية الأوائل على الشعب التي ليس لها أقسام غير في الدراسات العليا وعلى فكرة هو وصل في أغلب الكليات يا ترى حيثبتوا على الكلام ده يارب يصدقوا في كلامهم , وجزاكم الله خيرا
وعليكم السلام
حتى الان لاجديد المفروض بعد الحصر مايخلص من جميع الكليات هيروح رئاسة مجلس الوزراء ومنها التنظيم والادارة
ربنا يسهل بس لسة مافيش جديد غير موضوع الحصر فقط
قديم 25-06-2011, 10:25 PM
عضو نشيط

جزاك الله كل خير يا أخت أم رهف وربنا يحقق لينا كلنا ان شاء الله كل ما نتمناه ولكل مجتهد نصيب سلميلي على رهف ربنا يخليهالك وتطلع هي كمان من الاوائل وان شاء الله استبشر بالخير وألف مبروك مقدما لنا جميعا , الحلم على الأبواب ينتظر الإذن ربنا يسهل ان شاء الله
قديم 25-06-2011, 10:34 PM
oshaahmed oshaahmed غير متواجد حالياً
عضو جديد

oshaahmed is on a distinguished road

يا جماعه ازيكو
اولا انا اسفه ان اول مشاركه ليا معاكو تكون فيها حالتي كده
انا عندي احباط فوق الوصف
كان عندي امل كبير اوي وكنت متابعه الموضوع ده كتير وكنت بجمع الجرايد وبدور علي النت وبحاول اعرف مصيري ايه في التعيين
انا خريجه جامعه بنها دفعه 2007 تربيه عام شعبه بيولوجي وتقديري جيد جدا مع مرتبه الشرف 84.26%
ولما اتخرجت انا شوفت كشف الاوائل والله بعنيا سنه ما اتخرجت كنت رقم 20 وكان اسمي موجود وصاحبتي قالتلي كمان ان اسمنا اتنشر في جريده القليوبيه( لاني من سكان القاهره)
لما دخلت علي موقع اكاديميه البحث العلمي ملقتش اسمي لانهم واخدين 12 بس والباقي 8 من اساسي
مع العلم ان في 2 من اوائل اساسي معاهم جيد جدا بس مش بمرتبه الشرف
يبقي حقي يجيلي احباط ولا لا
يعني انا اتعب في ثانوي واجيب مجموع ادخل بيه عام عشان في الاخر اساسي بتقدير اقل ياخد مكاني
انا مش بقلل من اساسي والله بس الاحساس بالظلم وحش
وكمان غالبيه الاوائل في عام متعينين حكومي في المدارس وفيهم اتثبت وفيهم هيتثبت السنه الجايه
نفسي اعرف بس اعمل ايه
معلش انا طولت عليكو بس فعلا نفسيا الله اعلم بيا
قديم 25-06-2011, 10:40 PM
الصورة الرمزية بحراوية من دمنهور
بحراوية من دمنهور بحراوية من دمنهور غير متواجد حالياً
عضو خبير

بحراوية من دمنهور is on a distinguished road
Smile

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام
حتى الان لاجديد المفروض بعد الحصر مايخلص من جميع الكليات هيروح رئاسة مجلس الوزراء ومنها التنظيم والادارة
ربنا يسهل بس لسة مافيش جديد غير موضوع الحصر فقط
الى الاخت ام رهف:
كل سنة وحضرتك طيبة انا بسأل عن اوائل الازهر هل بيتم حصر اسماء العشرين الاوائل لدفعات من 2002 الى 2010 لجميع كليات الازهر؟؟؟ ولا ال8 مراكز الاولى فقط زى مقريت فى المشاركات؟؟؟؟؟ ارجو الافادة بالله عليكى

ولى قريب خريج كلية الشريعة والقانون بتقدير جيد ومركزه الثانى عشر على الدفعة لسنة 2006 بسأل هل حيكون ضمن الاوائل ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وشكرا لكى مقدما
قديم 25-06-2011, 10:56 PM
aswan.com aswan.com غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

aswan.com is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem ali مشاهدة المشاركة
كنا قرأنا في اليوم السابع عن انهم حيعينوا اوائل الكليات والدراسات العليا محدش عنده أخبار عن الموضوع ده أفادكم الله
عمي قول يارب
قديم 26-06-2011, 12:24 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحراوية من دمنهور مشاهدة المشاركة
الى الاخت ام رهف:
كل سنة وحضرتك طيبة انا بسأل عن اوائل الازهر هل بيتم حصر اسماء العشرين الاوائل لدفعات من 2002 الى 2010 لجميع كليات الازهر؟؟؟ ولا ال8 مراكز الاولى فقط زى مقريت فى المشاركات؟؟؟؟؟ ارجو الافادة بالله عليكى

ولى قريب خريج كلية الشريعة والقانون بتقدير جيد ومركزه الثانى عشر على الدفعة لسنة 2006 بسأل هل حيكون ضمن الاوائل ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وشكرا لكى مقدما
الاخت بحراوية من دمنهور السلام عليكم أنا جنبك في دسوق أحب أتعرف عليكي إنتي دفعة كام وكلية ايه ؟ طبعا أختنا أم رهف بتجيب على طول آخر أخبار الأزهر ربنا يكرمها ويباركلها , وأخر الأخبار هي حصر الأول والثاني على كل شعبة وقسم والتمانية الاوائل على الشعب التي ليس فيها أقسام غير في الدراسات العليا زي شعبة اللغة العربية وزي ما قالت أختنا رهف دا لسه مجرد حصر وربنا يسهل إن شاء الله ويعملوا بيه , أما حصر العشرين الأوائل فده فعلن اتبعت بيه فاكس بس مش عارفة اتلغى ولا لسه بعد القرارات الأخيرة دي ,وكمان زوجي سأل في الكلية عنده الموظف قاله هما الأول بعتوا طالبين حصر بكل من حصل على مرتبة شرف وبعدين العشرين على الدفعة وبعدين العشرة على الدفعة وآخر قرار هو ما ذكرته أولا وربنا يسهل الأحوال إن شاء الله
قديم 26-06-2011, 12:34 AM
محمود المصري 2010 محمود المصري 2010 غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمود المصري 2010 is on a distinguished road
Neww1qw1 هـــــــــــــــــــــــــــــــام وعاجل

تحية طيبة لجميع أعضاء المنتدي وأخص دكتور عبد الرحمن
والله شاهد علي إن تعبت كتير علي ما سجلت في المنتدي علشان معنديش إميل غير الياهو
وكان نفسي أسألك يا أستاذ عبد الرحمن سؤالين مهمين جدأ
1- هو فعلاً المعلم المساعد مش متأمن عليه لأني فعلاً ذي ما حضرتك قولت أن اتصلت علي الهيئة العامة للـتأمينات الاجتماعية ومل***يش ملف تأميني مع العلم إن فيه ناس معايا معلمين مساعدين ليهم رقم تأميني .
2- أيه الفرق بين التعيين علي الكادر العام والتعيين علي الكادر الخاص من حيث المرتب وغيره .
3- إيه المقصود بمديريات الخدمات بالمحافظة لأني أصلاً خريج حقوق وعلي كلامهم هشتغل بتخصصي يعني شئون قانونية بس فيه بقي في المحافظة .
4- هل فترة عملي وهي سنتين ونصف في التربية والتعليم يمكن ضمها لمدة تعييني في حالة التعيين بمشيئة الرحمن ولا لأه لأني مش مثبت .
5- أنا حاصل علي دبلومتين ومعايا شهادة أنهما يعاملوا معاملة الماجستير من الناحية العلمية والقانونية هل أبقي من أصحاب الماجستير والدكتوراه ولا لأه لأني ملقيتشي إسمي في الأسامي إلي موجودة علي الأكاديمية .
وياريت حضرتك متستغربشي إني خريج حقوق وشغال مدرس هو دا كان حال البلد انا مدرس مواد قانونية في مدرسة ثانوي تجاري .
وعذراً علي كثرة الأسئلة لكني فعلاً بقالي حوالي شهر بحاول أسجل ولكن دون جدوي وأنا موقن بإن حضرتك عندك الإجابة فياريت ترد عليا في حالة قراءة المشاركة . وجزاك الله خيراً
قديم 26-06-2011, 01:50 AM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

ارجو الرد والافادة من اعضاء المنتدى الكرام ............. هل التعيين بالعدد ولا بالترتيب يعنى انا مثلا ترتيبى ال 18 على كلية حقوق بنى سويف ورقمى 29 هل انا من العشرين الاوائل ام لا مع العلم ان اسمى اتبعت فى الكشوفات .......... ارجو الايضاح للاهمية .
قديم 26-06-2011, 01:56 AM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

يا جماعة ارجو الرد من ضرورى .
قديم 26-06-2011, 02:05 AM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

اية رايكم فى الخبر دة

تقدم عدد من أعضاء جماعة "أساتذة ضد التوريث" بمذكرة للمشير حسين طنطاوى، رئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة، والدكتور أحمد الرفاعي القائم بأعمال رئيس جامعة الزقازيق، بمذكرة ضد ترشيح أعضاء هيئة تدريس، ومعيدين لكلية الآداب بتقدير مقبول.

وقال الموقعون على المذكرة التي حصلت "بوابة الأهرام" على صورة منها "نطالب بالتحقيق في ترشيح أعضاء هيئة تدريس جدد بناء علي احتياجات أقسام كلية الآداب بجامعة الزقازيق والتى تم وضعها بشكل سري للغاية ومحددة بالأسماء بالمخالفة للوائح".

وذكر الأساتذة أن الخطاب الموجه إلي رئيس أكاديمية البحث العلمي والموقع من عميد الكلية خرج محددًا بالأسماء المطلوب تعيينها ويسوده شبهة المنفعة الشخصية.
وطالبوا بالتحقيق الفوري في صدور هذا الخطاب بدون الرجوع لمجالس الأقسام العلمية أو مجلس الكلية مما أضاع مبدأ العدالة والمساواة وتكافؤ الفرص، علاوة على أن المرشحين ليسوا من أوائل الخريجين.
وعلي سبيل المثال ذكرت المذكرة أسماء محددة منها (ح.ع.م) وهو نجل مدير عام الكلية ومرشح لوظيفة الكادر العام وهو ليس خريج الكلية أصلا، حيث إنه من خريج معهد الخدمة الاجتماعية، وترشيح (س.ع.ح) الحاصلة علي ليسانس آداب قسم إعلام بتقدير جيد لوظيفة الكادر العام وهي ليست من أوائل الخريجين كما تم ترشيح (ب.س.م) وهي أخصائية معمل بقسم علم النفس وابنه وكيل الكلية لشئون التعليم وكذلك (م.أ.ع) بقسم الجغرافيا، وهو ابن مدير مكتب وكيل الكلية لشئون التعليم وهما ليسا من أوائل الخريجين.
أكدت المذكرة أنه علي الرغم من عدم وجود طلاب منح إلا إن الدكتور عميد الكلية قام بترشيح الدكتورة (ن.ع.م) رغم أن درجاتها العلمية الأولي هي ليسانس الآداب قسم اجتماع دور ثاني وبتقدير "مقبول" إلا إنها زوجة عميد الكلية.
كما تم ترشيح (م.م.أ) وهي كريمة السكرتيرة الخاصة للعميد، و بينما جاءت باقي الترشيحات على السياق نفسه حيث جاءت ترشيح معيدة بقسم اللغة الإنجليزية وهي ابنة أحد العاملين بالسلك الدبلوماسي بوزارة الخارجية، وهناك ترشيح مخالف أيضا بأقسام علم النفس والجغرافيا.

وطالب أعضاء هيئة التدريس بضرورة وقف العمل بهذة الترشيحات وإعادة عرض الأمر على الجهات المختصة من مجالس الأقسام ومجلس الكلية ومجلس الجامعة لإعادة الترشيح مرة أخري طبقا لضوابط ومعايير اللائحة التنفيذية في هذا الشأن.
الجدير بالذكر أن عميد الكلية كان يشغل منصب أمين لجنة التثقيف بالحزب الوطني بمحافظة الشرقية.

اية رايكم فيلم هندى صح هههههههه
ههههههههههههههه امتة البلد هتنظف بقا من الناس دى

ويبقا انت اكيد اكيد فى مصر

ربنا يهديهم يارب
قديم 26-06-2011, 05:34 AM
الصورة الرمزية ام رهف
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحراوية من دمنهور مشاهدة المشاركة
الى الاخت ام رهف:

كل سنة وانتى طيبة ياحبيبتى وربنا يعود علينا الايام بخير
الاخت منى ابو الجود اجابت حضرتك جزاها الله خيرا
وبالنسبة للفاكس بحصر العشرين الاوائل الفاكس اللي اتى للجامعة بعده بحصر الاول والثانى فقط واوائل الدراسات العليا لما سألت عنه في الجامعة قالت الموظفة ان الفاكس الثانى لغى فاكس العشرين الاوائل
ولسة زي ماقال الشاعر
ستبدى لك الايام ماكنت جاهلا ويأتيك بالاخبار مالم تزودى
ماعلينا الا الانتظار
وفقنا الله واياك
موضوع مغلق

العلامات المرجعية