اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 10-09-2015, 07:37 PM
معتز اللمساوى معتز اللمساوى غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

معتز اللمساوى is on a distinguished road

الاستاذ : ناصر بصراحه اسلوبك غير تربوى بالمره وانا اسف انا لا اتناقش مع اى شخص اسلوبه مش تربوى وانا اتمنى ان ترد على بمناقشه فى صلب الموضوع وليس مهاترات و افتراء على الزملاء ومش انا اللى مش بحترم زملاء العمل والله اعلم بكل شخص

قديم 10-09-2015, 08:07 PM
Nasr Fouad Nasr Fouad غير متواجد حالياً
عضو متواصل

Nasr Fouad is on a distinguished road

انت اللي كلامك من الاول مش تربوي لان حتي لو فيه جانب كبير من الصواب و فيه ناس من بتوع المعلمين فعلا مش بيحبوا التطوير لكن عنوان الموضوع مستفز ( حرام يبقى مدير ) و الكلام مستفز لان لازم نراعي مشاعرهم و الكلام دا ممكن يتقال في حجرات مغلقة مش في منتدى على الملأ و نجرح مشاعر اساتذتنا
بس دا وجه الاعتراض
قديم 10-09-2015, 09:46 PM
الصورة الرمزية ali14855
ali14855 ali14855 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ali14855 is on a distinguished road
افتراضي الى الاخ معتز بنفسه

طظ فى حضرتك -- معلم دبلوم معلمين 1975 + دكتوارة فى علم النفس التربوى

ويشرفنى دبلوم المعلمين اكثر من الشهادة العالية
قديم 10-09-2015, 10:05 PM
عبد الوهاب عبد الرزاق عبد الوهاب عبد الرزاق غير متواجد حالياً
عضو مشارك

عبد الوهاب عبد الرزاق is on a distinguished road

اشكر كل من قام بالرد عاى الاخ الفاضل الذى انكر حق معلمه عليه
قديم 11-09-2015, 01:18 AM
برهام عبدالنبى برهام عبدالنبى غير متواجد حالياً
عضو جديد

برهام عبدالنبى is on a distinguished road

انا مدير مدرسة وخريج مؤهل عال انا أؤكد بان متعة المعلم فى الوقوف على السبورة وأؤكد بان الافضل فى الادارة هو خريج كلية التجارة قسم ادارة اعمال بتقدير ممتاز او جيد جدا وان يعين معه خريج تجارة قسم محاسبة لاعمال المالية والادارية ويتفرغ المعلم للمهنة السامية للعلم انا مدير مدرسة مؤهل عال اول دفعتى ورغم ذلك اؤكد ان الافضل هو من يتفرغ لعملية الادارة ومتعة المعلم هى تحصيل العلم وتوصيله مع رفع شأن المعلم فى كل مجالات الحياة
قديم 11-09-2015, 01:46 AM
الصورة الرمزية الامير الصعيدي
الامير الصعيدي الامير الصعيدي غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

الامير الصعيدي is on a distinguished road

دبلوم المعلمين لما عرف ان في فيرس كمبيوتر منتشر طلب من الاخصائي اغلاق ابواب حجره مناهل المعرفه والشباك خوفا علي الاجهزه
اقسم بالله هذا ما حدث من مدير مدرسة امامي دبلوم
قديم 11-09-2015, 05:45 AM
ابوسمرة88 ابوسمرة88 غير متواجد حالياً
عضو خبير

ابوسمرة88 is on a distinguished road

الاخ معتز التعليم فشل عند وجود حضرتك فية انت نسيت من علمك
قديم 11-09-2015, 11:10 AM
معتز اللمساوى معتز اللمساوى غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

معتز اللمساوى is on a distinguished road

الحمد لله انا لا ارد على اى اهانه وارجوا ان من ينتقد يكون اسلوبه تربوى فنحن من نعلم اولادنا كيفيه الرد باسلوب تربوى افضل وتكون المناقشه بناءه وتهدف الى الصالح العام ليس الا وارجوا من يناقش ان ينحى مصلحته الشخصيه و ينظر الى الصالح العام ولا نهين بعضا والله عندما كتبت الموضوع لا اقصد اى اهانه لاى زميل ولم انظر الا للنهوض بالتعليم انا مع ترقيه دبلوم معلمين الى موجهين حتى يعطوا خبرتهم الى جميع الزملاء ولكن الاداره شئ اخر واعلم علم اليقين ان مدير المدرسه اصعب مهنه على وجهه الارض ولى وجهه نظر دائما اعلنها ولا تعتبر اهانه لمدير المدرسه ان مدير المدرسه مثل الفوطه المعلقه فى المطعم كل من داخل او خارج يمسح يده بالفوطه فمنصب مدير المدرسه والله يكون فى عونهم لذا اتمنى من اى زميل يفهم ان لم اكن اقصد اى اهانه لاى شخص
قديم 12-09-2015, 12:24 AM
عضو متواصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز اللمساوى مشاهدة المشاركة
الحمد لله انا لا ارد على اى اهانه وارجوا ان من ينتقد يكون اسلوبه تربوى فنحن من نعلم اولادنا كيفيه الرد باسلوب تربوى افضل وتكون المناقشه بناءه وتهدف الى الصالح العام ليس الا وارجوا من يناقش ان ينحى مصلحته الشخصيه و ينظر الى الصالح العام ولا نهين بعضا والله عندما كتبت الموضوع لا اقصد اى اهانه لاى زميل ولم انظر الا للنهوض بالتعليم انا مع ترقيه دبلوم معلمين الى موجهين حتى يعطوا خبرتهم الى جميع الزملاء ولكن الاداره شئ اخر واعلم علم اليقين ان مدير المدرسه اصعب مهنه على وجهه الارض ولى وجهه نظر دائما اعلنها ولا تعتبر اهانه لمدير المدرسه ان مدير المدرسه مثل الفوطه المعلقه فى المطعم كل من داخل او خارج يمسح يده بالفوطه فمنصب مدير المدرسه والله يكون فى عونهم لذا اتمنى من اى زميل يفهم ان لم اكن اقصد اى اهانه لاى شخص
يؤسفني ان اقول لك ان اسلوبك يفتقر الي مراعاة شعور الاخرين ربما يكون دون قصد و لكن حضرتك جرحت مشاعر الناس بعنوان الموضوع (حرام يبقى مدير ) كان ممكن تقول يفضل المؤهلات العليا للادارة
ثانيا جيت تكحلها عميتها لما شبهت المدير بالفوطة اللي الناس بتمسح ايديها فيها
اهل زمان قالوها حكمة : اللفظ سعد
و ف الاخر تقول على اسلوبي مش تربوي علشان رديت على واحد من الاخوان و عايز يدمر البلد ؟؟؟!!!!
خسئت!!!!!!! '
قديم 12-09-2015, 12:32 AM
نادر خطاب نادر خطاب غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

نادر خطاب is on a distinguished road
Icon113

والله يا اخى التعليم فشل بعد اغلاق دور المعلمين وشفتا امثالك يا حاقد على من علمك وجعلك معلم واحب اعرفك انا معلمين ومدير مدرسة وأرس حوالى 70 معلم من امثالك الفشله لسه بنعلمهم كيفية التعامل مع التلميذ اقل مستوى معلم من المعلمين بهم جمبعا انت لا تستحق ان تكون معلم انتم ال خربتم التعليم بجهلكم
عيب عليك وجب عليك الاعتذار اعتذر لمعلميك الافاضل
قديم 13-09-2015, 07:23 PM
اشرف ياقوت اشرف ياقوت غير متواجد حالياً
عضو جديد

اشرف ياقوت is on a distinguished road

على العموم كلمة جزء تكتب هكذا يا إللى مش عجبك دبلوم معلمين
قديم 20-09-2015, 01:13 PM
hamadaas hamadaas غير متواجد حالياً
عضو جديد

hamadaas is on a distinguished road

فعلا بلد شهادات مش عاجبك دبلوم المعلمين
قديم 20-09-2015, 01:40 PM
AYMANMMII AYMANMMII غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

AYMANMMII is on a distinguished road

دبلوم المعلمين ...... مشكلة التعليم في مصر ....... مشكلة دبلوم المعلمين ان اكثرهم ليسوا مثقفين .... نعم علمنا دبلوم المعلمين ..... ولكن الي اين وصلنا ....... انتم للاسف سبب في خراب البلد ... كيف تكون معلم .... وانت لا تعرف حقوقك وواجباتك في المجتمع ..... للاسف كلكم الخوف والخضوع والذل .... هذا ما اخذناه منهم .... و منكم بلطجية تيجي تكلمهم شوية بلضجيه ..... في المحافظات تجار وفي القاهرة معلم كشكول ...... وفي الاداره جبناء ..... ولازم تسمع الكلام ..... قليلا منهم الصالحون وكثيرا الفاسدين .... كل واحده متجوزه وولادها كبرت ... لازم تتطلع عين ابونا ...... والله العظيم انهم السبب في خراب البلد
قديم 21-09-2015, 03:30 PM
عضو متواصل

[quote=aymanmmii;6291565على بلوم المعلمين ...... مشكلة التعليم في مصر ....... مشكلة دبلوم المعلمين ان اكثرهم ليسوا مثقفين .... نعم علمنا دبلوم المعلمين ..... ولكن الي اين وصلنا ....... انتم للاسف سبب في خراب البلد ... كيف تكون معلم .... وانت لا تعرف حقوقك وواجباتك في المجتمع ..... للاسف كلكم الخوف والخضوع والذل .... هذا ما اخذناه منهم .... و منكم بلطجية تيجي تكلمهم شوية بلضجيه ..... في المحافظات تجار وفي القاهرة معلم كشكول ...... وفي الاداره جبناء ..... ولازم تسمع الكلام ..... قليلا منهم الصالحون وكثيرا الفاسدين .... كل واحده متجوزه وولادها كبرت ... لازم تتطلع عين ابونا ...... والله العظيم انهم السبب في خراب البلد[/quote]

انت مين يالا علشان تحكم على الصالحين و الفاسدين و تتطاول على اساتذتك اللي علموك يا واطي يا ناكر الجميل
اقف معووج و اتكلم عدل ياروح.......
عيب كده يا بابا!!!!!!!!!!!!!
عيب يا حبيبي مش كل اللي عنده مشكلة شخصية مع مدير مدرسته يغلط فى الكل
ما شي يا كوتوموتو!!!!
جدع حبيبي!!!!!!!!
قديم 21-09-2015, 05:29 PM
AYMANMMII AYMANMMII غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

AYMANMMII is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nasr fouad مشاهدة المشاركة
انت مين يالا علشان تحكم على الصالحين و الفاسدين و تتطاول على اساتذتك اللي علموك يا واطي يا ناكر الجميل
اقف معووج و اتكلم عدل ياروح.......
عيب كده يا بابا!!!!!!!!!!!!!
عيب يا حبيبي مش كل اللي عنده مشكلة شخصية مع مدير مدرسته يغلط فى الكل
ما شي يا كوتوموتو!!!!
جدع حبيبي!!!!!!!!
الواطي دا الي سمح لامثالك علي دخول الفصول وخلاك مدرس انظر الي وجوه كثيرا منهم اشكال ربنا يحفظنا يا روح ..... امثالك مبتعلموش ببلاش الله يرحم لما كنتوا بطلعوا عين ابونا علي المجموعات والا انت ناسي تاريخكم الوسخ ..... بص لنفسك انت مين اصلا مدرس .ج..... دبلوم 5 سنوات لو كنت نافع في الثانويه كنت هتدخلها .... ازاي تبقي مدير مدرسة وانا اعلي منك مؤهل ازاي يعني ...... اخرك موجهه ..... بص يا حبيبي لاني مش هغلط فيك .... فشل التعليم في مصر بسببكوا انتوا ..... وايا تفتكر ان انت بس الي بتعلم .... يا كوتوموتوا ..... في مدرس الاعدادي والثانوي والجامعه والا فاكر انت بس .... لا اصحي وفوق وتنسبش لنفسك فضل التعليم كل واحد فاكر ان هو السبب لولا الفلوس الي كنا بندهلكوا كنتوا بتطلعوا عين ابوا الطلبة ولغاية دلوقتي ميتين علي الدنيا .... اكثركم مرتشين وحراميه .... الا من رحم ...... انظر الي الادارات التعليمية شيوخ المنصر مدرسين دبلوم معلمين .... يا اخي والله ربنا يريحنا منكم ..... لا تعليم ولا ادب .... بص عقد نفسيه بطلعوها علي المدرسين والطلبه .... بتموتوا نفسكم علي مدير المدرسه ليه ..... عشان شويه حراميه .... ونصابين .... في الاعدادي والثانوي بيهربوا منها الا قليلا .... عشان عارفين ان دبلوم المعلمين شويه حراميه ..... بلا قرف

العلامات المرجعية