اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 06-12-2008, 11:18 PM
الصورة الرمزية الرحمة حلوة
الرحمة حلوة الرحمة حلوة غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (كلية فنون تطبيقية )

الرحمة حلوة is on a distinguished road

مشكلتى انى مش بعرف اغفر لاى حد وبالذات لما يكون قريب منى جدا فانا كتومة فبشيلها فى قلبى وببدا اكره
وكتير اقعد افكر فى اللى عمله فيا وده بيحزنى اكتر

قديم 06-12-2008, 11:27 PM
الصورة الرمزية طارق ممدوح ذكي محمد
طارق ممدوح ذكي محمد طارق ممدوح ذكي محمد غير متواجد حالياً
عضو قدوة

طارق ممدوح ذكي محمد is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد فاروق1991 مشاهدة المشاركة
مش عارف اقول اية الصراحة

بس شكرا جداااااا
على تعاون الاخ طارق على مجهودة العظيم

انا بقة واحد بجد بحب واحدة اساسا مش موجودة فى حياتى ومش عارف الاقيها
المشكلة انى مش قادر ابعد عن الفتاة التى نسج خيالى خيوطة العنكبوتية راسما شكلها المبدع وكمان بقعد اكلم نفسى على انى بكلمها وحاسة بية ولكنها غير موجودة وانا اعلم ذلك جيدااااااااا الموضوع دة شغال فى دماغى من سنة اولى اعدادى وادينى اة فى اول علوم ومش عارف ابعد شكلها من دماغى
ومش عارف حتى افكر انى ابص على اى وحدها غيرها ودة تاعبنى نفسيا جداااا

تقريبا نفس مشكلة حسن اللى فى فيلم اسف على الازعاج بس هو مكنش عارف
لكنى اعلم جيدااااا

اتمنى اشوف ردك قريبااااااااااا
السلام عليكم ورحمة الله

مواصفات البنت اللي في خيالك بتفكرك بمين تعرفه من البنات او حتى الستات ( زماااااااااااااااان )
فكر وافتكر كويس جدا ورد عليا
قديم 06-12-2008, 11:43 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اية عميش مشاهدة المشاركة
اولا جزاك الله خيرا يا أستاذ طارق على المجهود اللي حضرتك بتبذله معانا

ثانيا بالنسبة للحاجات اللي بتضايقني في نفسي حاجات كتيييييييييييييييرة اوي مثل اني مش بعرف اكون صداقات و بتكسف جدا و مش بعرف اتكلم يعني مش عندي لباقة في الكلام و مش بحب اصلا اتكلم مع الناس كتير و لما بتعصب بكون وحشة جدا و دايما بحس اني مش عايزة الدنيا دي و دائما عايشة منعزلة لوحدي و عايشة في خيالي عندي حياتي و الشخصيات و الناس اللي عايزة اتعامل معاهم في خيالي بس و مش عايزة اخرج منهم و احيانا كتير بخاف من الناس بخاف اتعامل مع حد او اتكلم مع حد و كتير جدا بكون مخنوقة و عايزة اعيط بس مش بعرف اعيط و صعب جدا ان حد يشوفني بعيط لاني مش بحب حد يشوفني بعيط لدرجة ساعات ممكن تحصل حاجات محزنة جدا و انا بكون زعلانة جدا جوايا بس مش باقدر اعبر عن نفسي لدرجة انهم ساعات بيقولوا عليا اني مش بحس و المشكلة بقى ان في اصحابي و اهلي و مدرسين بيقولولي اني مش المفروض اني اثق في الناس بالشكل ده و ان انا ساذجة و طيبة زيادة مع اني مش شايفة نفسي كده و بدأت فعلا اشك في حاجات كتير

ديه يعني بعض الحاجات اللي بضايقني

معلش انا طولت عليكم بس اصلي ما صدقت اتكلم و اقدر احكي عن نفسي
اولا لا شكر على واااااااااااااجب

ثانيا : المشاكل اللي عندك دي في رأيي انها مشاكل متعلقة بمرحلة المراهقة .. ودي بتختلف من شخص لاخر حسب شخصية كل مراهق او مراهقة يعني الانسان الاجتماعي بيعدي المرحلة دي اسهل من الانطوائي واللي شديد الحساسية زيك كده ... مطلوب انك تعرفي ان :
1- الانسان كائن اجتماعي لا بد له من التواصل الدائم مع الاخرين كما ان قوة ارتباطنا بمن حولنا تنعكس على شخصية الانسان وتجعله اكثر قوة وتماسك .
2- انفعالات ومشاعر الحزن عند الانسان ليست ضعف يجب ان نخفيه فكل الناس ونحن منهم يمرون بذلك .
3-شيء طبيعي نتيجة لابتعادك عن الحياة الاجتماعية انك تنقصك الخبرة في التعامل مع الناس .. يجب اولا انك تقوي علاقتك بالمقربين اليكي حاليا حتى تكتسبي الخبرة في التعامل وبعدها سيكون من السهل عليكي التواصل مع الاخرين.

عموما انا اتكلمت بشكل عام لنقاط ممكن تفيد الجميع وده لانك ايضا ما ركزتيش على مشكلى بعينها ومنتظر اي استفسار منك .....
قديم 06-12-2008, 11:47 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pic مشاهدة المشاركة
انى انا عصبي اوى اوى!
واضح من الصورة وحتى انك مش قادر تكتب سطر ...!!!

عموما اهدى واكتب وصفك لمشكلة العصبية اللي عندك وانا تحت امرك
قديم 06-12-2008, 11:52 PM
الصورة الرمزية احمد فاروق1991
احمد فاروق1991 احمد فاروق1991 غير متواجد حالياً
طالب جامعي(كلية العلوم/جامعة الأزهر)

احمد فاروق1991 is on a distinguished road

المواصفات تنطبق على فتاة واحدة فقط
ولكنها تأبى ان تكون هى من احب
ولذلك سوف ابقى محتفظا بما فى خيالى حتى اجد الفتاة الاخرى او تتقبل الاولى حبى لها
شاب كان او هرم فهو عاقل، يجاهد فقط فى نفسة اولا. لا يجبر على شئ ان لم يقتنع بة تمام الاقتناع، قد براة البعض علمانيا ولكنة مسلما. لة طريقتة بالتفكير، والتجربة لدية خير دليل. قد تراة مجنونا بافكارة المتزنة، ولكن لا تستمع الية فكل كلمة لها اذن وقد تكون كلماتى ليست لاذناك.
قديم 06-12-2008, 11:58 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الرحمة حلوة مشاهدة المشاركة
مشكلتى انى مش بعرف اغفر لاى حد وبالذات لما يكون قريب منى جدا فانا كتومة فبشيلها فى قلبى وببدا اكره
وكتير اقعد افكر فى اللى عمله فيا وده بيحزنى اكتر
مهما ارتبطنا بحد وكانت علاقتنا بيه قوية ومتفقين في كل شيء لكن لازم نكون متأكدين ومتوقعين ان لازم في خلاف في بعض السلوك والتصرفات والكلام ونتوقع حدوث الاختلاف في اي وقت ... وكمان نتوقع ان اصدقائنا المقربين ممكن يخطأوا في حقنا في اي وقت وده شيء طبيعي جدا جدا جدا نتيجة للاختلاف ..............اللي اشرت اليه ... المشكلة تكمن في انك متوقعة ان اصحابك دول ملايكة ولا يمكن انهم يخطأوا ابدا وده مش صح وهوه ده سبب انك ما بتقدريش تسامحي .

مثال : لو انك قرأتي كلامي ده وما عجبكيش واضياقتي منه خالص وانفعلتي (مثلا يعني) ممكن تكتبي رد يسيء ليا .... وهنا فيه حالتين لوا انا لم اتوقع هذا منك على الاطلاق ... عصبيتي هتبقى زايدة جدا ولو توقعته هكون اكثر هدوء ...

توقعي خطأ الاخرين لانهم بشر يخطأون ولا تقاطعيهم او تغضبي منهم غضبا شديدا لانك مثلهم تخطأين
قديم 07-12-2008, 12:13 AM
عضو قدوة

اقتباس:
المواصفات تنطبق على فتاة واحدة فقط
ولكنها تأبى ان تكون هى من احب
ولذلك سوف ابقى محتفظا بما فى خيالى حتى اجد الفتاة الاخرى او تتقبل الاولى حبى لها
شوف يا احمد
اعتقد ان سنك هذا ليس سن الارتباط كما انه الانسان القوي لا يقف على احد يكون هو مصدر سعادته او شقائه ولكننا نحب من احبنا ونتجنب من تجنبنا لاننا اقوياء نوجه مشاعرنا وليست هي التي توجهنا .
تجنب اي تفكير في هذه الفتاه وهذا لسببين:
1- انها لا تبادلك وهذا كفى فليس من المروءة وليس من القوة ان نتعلق بمن يرفضنا ...ان هذا ضعف شديد ..فهل تريد ان تعيش ضعيفا لا حول لك ؟
2- انك ما زلت صغير وينبغي عليك تقوية جوانب شخصيتك بالعلم والعمل وبعدها ستكون اكثر جاذبية وقدرة على الاختيار السليم .
قديم 07-12-2008, 01:37 AM
الصورة الرمزية احمد فاروق1991
احمد فاروق1991 احمد فاروق1991 غير متواجد حالياً
طالب جامعي(كلية العلوم/جامعة الأزهر)

احمد فاروق1991 is on a distinguished road

ماشى يا طارق بس حكاية السن دى مش عادت بتفرق فى الجيل بتاعنا دلوقتى الت عرف جيلنا كل حاجة
هاسمع كلامك بس على فكرة انا لم اعد ابادل هذة الفتاة اى مشاعر فقولك ليس هذا من المرؤة
شاب كان او هرم فهو عاقل، يجاهد فقط فى نفسة اولا. لا يجبر على شئ ان لم يقتنع بة تمام الاقتناع، قد براة البعض علمانيا ولكنة مسلما. لة طريقتة بالتفكير، والتجربة لدية خير دليل. قد تراة مجنونا بافكارة المتزنة، ولكن لا تستمع الية فكل كلمة لها اذن وقد تكون كلماتى ليست لاذناك.
قديم 07-12-2008, 01:38 PM
عضو قدوة

اقتباس:
ماشى يا طارق بس حكاية السن دى مش عادت بتفرق فى الجيل بتاعنا دلوقتى الت عرف جيلنا كل حاجة
هاسمع كلامك بس على فكرة انا لم اعد ابادل هذة الفتاة اى مشاعر فقولك ليس هذا من المرؤة
كلام جميل

بالنسبة للسن انا قصدي انه يكون مناسب لتكوين علاقة اسرية ارتباط اجتماعي سليم اما العلاقات التانية فهي لا تؤدي الا الى المشاكل .. وفوق ذلك فانها محرمة يا احمد وربنا ما حرمش علينا حاجة مفيدة ابدا .

طبعا جميل انك لا تبادلها اي مشاعر ............ بس لازم تعرف برده انها مش النموزج الفريد اللي تتمسك بيه في خيالك.. ( يعني مسألة يا دي يا بلاش .. انت اكبر من كده ) .

ركز حاليا في مذاكرتك ولو بتتعلم كمبيوتر او اي شيء مفيد او بتمارس رياضة وبعد ما تستقر في عمل ستكتمل شخصيتك وسينضج تفكيرك وستجد مواصفات اهم وافضل في اختيار شريك الحياة.
قديم 07-12-2008, 01:59 PM
its about satisfaction its about satisfaction غير متواجد حالياً
طالب ثانوى ( الصف الثالث )

its about satisfaction is on a distinguished road

انا اللى جوايا مش ضعف لالعكس انا بقدر اواجه اوى ولما تحصل حاجة غلط بعرف اقول لا بس المشكلة انى بسامح وبنسى بسرعة جدا ممكن افتكر انى كنت زعلانة بس انسى سبب الزعل واللى حوليا عكسى تماما بيفتكرو كل صغيرة وكبيرة يعنى مثلا بنكون انا واصحابى مع بعض وحد يقول كلمة بايخة انا بعديها وهما لا يزعلوا انا بحس ان الصحوبية اكبر من كده وانى مش تافهة لدرجه احاسب اللى قدامى على الصغيرة والكبيرة وكمان الصحاب بيستحملو بعض يعنى مين يحس بصحبتى غيرى بس للاسف هى مش بتحس بيا وانا مش بحب لما اتوجع حد يشيل همى معايا نفسى ابطل رومانسية لان بجد صحابى اتعودوا انى لما ازعل مجرد اعتذار بيرضينى انا بدات اخد موقف بس للاسف حاسة انى نفسى ابعد ابعد اوى عن كل حد واى حد عارف يعنى ايه اتمنى اكون لوحدى نفسك تبقى معاهم بس وجعوك اوى ومش فاهمين ولا حاسين اتمنى تكون فهمتنى
قديم 07-12-2008, 02:13 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة its about satisfaction مشاهدة المشاركة
انا اللى جوايا مش ضعف لالعكس انا بقدر اواجه اوى ولما تحصل حاجة غلط بعرف اقول لا بس المشكلة انى بسامح وبنسى بسرعة جدا ممكن افتكر انى كنت زعلانة بس انسى سبب الزعل واللى حوليا عكسى تماما بيفتكرو كل صغيرة وكبيرة يعنى مثلا بنكون انا واصحابى مع بعض وحد يقول كلمة بايخة انا بعديها وهما لا يزعلوا انا بحس ان الصحوبية اكبر من كده وانى مش تافهة لدرجه احاسب اللى قدامى على الصغيرة والكبيرة وكمان الصحاب بيستحملو بعض يعنى مين يحس بصحبتى غيرى بس للاسف هى مش بتحس بيا وانا مش بحب لما اتوجع حد يشيل همى معايا نفسى ابطل رومانسية لان بجد صحابى اتعودوا انى لما ازعل مجرد اعتذار بيرضينى انا بدات اخد موقف بس للاسف حاسة انى نفسى ابعد ابعد اوى عن كل حد واى حد عارف يعنى ايه اتمنى اكون لوحدى نفسك تبقى معاهم بس وجعوك اوى ومش فاهمين ولا حاسين اتمنى تكون فهمتنى
كلام جميل .. الكلمتين اللي انت كتبتيهم دول لازم توصليهم لصحابك علشان يتعلموا منك

انت صح .... هما اللي غلط علشان مش فاهمينك يبقى الحل انهم يفهموا ... وحاولي اكتر من مرة

المشكلة اننا لو ما غيرناش اصحابنا للاحسن بيغيرونا هما للاوحش

يا عني يا تشديهم لفوق يا يشدوكي لتحت .... شدي حيلك
قديم 07-12-2008, 02:18 PM
الصورة الرمزية neso
neso neso غير متواجد حالياً
طالبه ثانوى (الصف الثالث)

neso is on a distinguished road

دموعي اسهل حاجه عندي
بزعل من نفسي كتير بس معرفش ليه
احلام اليقظه دي هت***ني
وطبعا في حاجات كتير جدا يعني مثلا انا مش بعرف ازعل من حد بس اصحابي بيزعلوا مني من اقل حاجه ولو هما زعلوني بنسي الحاجات دي عادي
في حاجه استاذ طارق بس انا ينفع ابعتها لحضرتك في رساله خاصه
وشكرا لحضرتك
قديم 07-12-2008, 07:27 PM
الصورة الرمزية *ساسُّو*
*ساسُّو* *ساسُّو* غير متواجد حالياً
طالبه ثانوى( الصف الثانى / أزهر)

*ساسُّو* is on a distinguished road

معلشى انا اسفه انى زهقت حضرتك اوى
بس ممكن سؤال بسيط؟
ممكن اعرف تفسير حضرتك للنظرة الغريبه دى ؟ والنظرات الطويله دايما؟
هل ممكن يكون الغلط من عندى ؟
وانا من القديم اللى مش بقي ليه مكان هنا
*استودعكم الله الذى لا تضيع ودائعه*
Cl0sD 4 EvEr
قديم 07-12-2008, 07:43 PM
الصورة الرمزية Mo'MeN 2
Mo'MeN 2 Mo'MeN 2 غير متواجد حالياً
طالب ثانوى ( الصف الثالث )

Mo'MeN 2 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ممدوح ذكي محمد مشاهدة المشاركة
واضح من الصورة وحتى انك مش قادر تكتب سطر ...!!!

عموما اهدى واكتب وصفك لمشكلة العصبية اللي عندك وانا تحت امرك
انا معنديش مشكلة محددة لكن العصبية اللى عندى حتى مش فى حد من اخواتى مش عارف انا طالع لمين فيها دى...بس لما ابقى رايق ببقى احسن واحد فى الدنيا وانا مش بروووق الا لما اكلم......وبس.
وعلى العموم شكرا على المساعده ..وربنا يكرمك يا سيدى!
قديم 07-12-2008, 10:58 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة neso مشاهدة المشاركة
دموعي اسهل حاجه عندي

كل البنات على ده الحال

بزعل من نفسي كتير بس معرفش ليه

كويس انك تحاسبي نفسك وتزعلي منها بس الزعل ما يطولش يعني يبقى ثواني من اللوم والندم حتى لا يتكرر منك الخطأ وده يبقى في حالة خطأ حقيقي وله تأثير على نفسك او على الاخرين ( مش لوم للنفس على اشياء بسيطة ما تستحقش )
احلام اليقظه دي هت***ني

اشغلي وقتك كله ( مذاكرة -- ممارسة رياضة -- ممارسة هواية ) ما تقعديش لوحدك غير في معاد النوم فقط

وطبعا في حاجات كتير جدا يعني مثلا انا مش بعرف ازعل من حد بس اصحابي بيزعلوا مني من اقل حاجه ولو هما زعلوني بنسي الحاجات دي عادي

طيب ده كويس جدا علمي اصحابك التسامح طالما انكم متفاهمين ولا يوجد خلاف جزري بينكم

في حاجه استاذ طارق بس انا ينفع ابعتها لحضرتك في رساله خاصه

ينفع
وشكرا لحضرتك

لا شكر على واجب

العلامات المرجعية