اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 23-03-2013, 04:50 PM
الصورة الرمزية Alyaa Dfnany
Alyaa Dfnany Alyaa Dfnany غير متواجد حالياً
طالبة جامعية

Alyaa Dfnany is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد المقصود مصطفى مشاهدة المشاركة
حد يساعدنى
حاول تفتكر حلمك .

و اسعى ليه و ذاكر اكتر .

اقرا ادعية قبل المذاكرة و بعدها .. ادعى ربنا سبحانه يهديك و تقدر تقعد وقت اطول على الكتاب .

ولو عندك مذكرة فى المواد ذاكر منها لانه ده حيسهل المذاكرة ان شاء الله .

وفى اوقات للمذاكرة حاول الاستفادة منها .

ويارب اكون افدتك .

وفيه موضوعات هنا فى القسم حاول الاستفادة منها عن المذاكرة .

Good FRIENDS are hard to find

harder to leave

! and impossible to forget
قديم 23-03-2013, 05:59 PM
الصورة الرمزية عبد المقصود مصطفى
عبد المقصود مصطفى عبد المقصود مصطفى غير متواجد حالياً
chemistry
الحاصل على المركز الثالث فى مسابقة المعلومات العامة أغسطس 2016

عبد المقصود مصطفى is on a distinguished road

انا بدى اتشكرك ويا ريت حدا يفدنى تانى
قديم 23-03-2013, 09:42 PM
Bassant222 Bassant222 غير متواجد حالياً
عضو جديد

Bassant222 is on a distinguished road

انا بسنت
طالبة فتانية ثانوي علمى
واخترت علمى رياضة بأذن الله
كنت الاولى على مدرستى فى الاعدادية
حلمى كلية الهندسة قسم عمارة ونفسى ادرس فن تشكيلى بس برة مصر بعد ما اخلص الهندسة بأذن الله
توقيت مذاكرتى مش محدد يعنى من 4 ساعات ل 6 ساعات ومش متواصلة طبعا عشان متعبش او يجيلى اجهاد او اكتئاب وكره للمذاكرة
جدول مذاكرتى حسب جدول الدروس واول بأول يعنى اللى باخده النهاردة بذاكره النهاردة
عندى مثلادرس فيزياء بقعد قبل الدرس اراجع القديم وادخل الدرس اخلصه واذاكر الجديد واحل عليه وفى الاخر ببدأ احل امتحانات وبعمل كشكول احل فيه عشان ارجعله وقت ما تقف حاجة معايا
بالنسبة للملل من المذاكرة احيانا ودى مشكلة اغلبنا بنواجهها فدى بحلها باكتر من طريقة مشكلتنا بيبقى فى طاقة سلبية منالضغوط والمذاكرة ووالروتين
باخد كل يوم ساعتين وبمارس هوايتى المفضلة اللى هى الرسم ، وبمارس الرياضة ورقص الايروبكس والحركات الايقاعية فى الجيم احيانا فى البيت لان مفيش وقت للجيم كل يوم
واخر الاسبوع بروح اقعد فى مكان هادى مع اصحابى نخفف عن بعض شوية
اهم حاجة الموضوع يبقى مرتب والاوضة اللى بتذاكر فيها تبقى نضيفة وغير الوضعية رش سبراى ريحته حلو وافتح الشباك يدخلك هوا افتح المروحة هتعمل جو انتعاش فى الاوضة مع صوت مزيكا هادية وانت بتذاكر وابعد عن الاغانى والفيسبوك وتويتر كلها بتشكل ضغط ومضيعة للوقت ، واختار كرسى مريح هات كل الملازم والكتب والادوات اللى هتحتاجها وخليها قدامك على المكتب عشان متضطرش تقوم تدور وتلف حوالين نفسك هات كمان طبق فاكهة وكوباية نسكافيه واى سناك بتجبه اتسلى فه وانت بتذاكر ومشروبك المفضل طبعا
واستعين بالله واقرا قرآن شوية قبل ما تذاكر حتى لو سورة واحدة
انا دماغ فى المذاكرة شوية بس ده الطريق الوحيد اللى يخليك ما تملش اهم حاجة مفكرتك دايما معاك نظم وقتك وخصص وقت لكل حاجة وفرغ دماغك من كل المشاكل ابعد عن اى صاحب ممكن تحسه بياخدك لطريق غلط واعرف دايما الكويسين اللى بيشدوك لقدام بس كدة )
قديم 23-03-2013, 11:50 PM
الصورة الرمزية annoccc
annoccc annoccc غير متواجد حالياً
عضو نشيط

annoccc is on a distinguished road

اقتباس:
انا طالب بالاصف الاول الثانوى حلمى ان اكون طبيب اسنان ان شاء الله بس انا مبقدرشى اقعد على الكتاب كتتتيير اعمل ايه ساعدونى
اقتباس:
حد يساعدنى
اقتباس:
انا بدى اتشكرك ويا ريت حدا يفدنى تانى
أهلا بيك معانا يا عبد المقصود ، يارب يوفقك و نشوفك دكتور اسنان كبير بس تكون مهاود شوية فى الفيزتا بتاعة الكشف .
ههههههههه أنا بضحك معاك .
المهم بالنسة لحتة انك مش قادر تقعد على الكتاب كتير فزى ما قالتلك الاخت "Alyaa Dfnany" لازم تفتكر حلمك علطول ، بمعنى هات مثلا شوية قصاصات ورق ملون أو عادى و أكتب فى كل واحدة طبيب أسنان ، او رسمة ضرس مثلا أو اكتب اسم شخص قدوة ليك فى هذا الحلم زى باباك مثلا أو عمك أو أخوك ، المهم كل ورقة من دول تخليها فى أقرب مكان لعينك قدامك على المكتب مثلا أو عالسرير فى الجهة المقابلة ليك أو على الحيطة أو على باب أوضتك عشان قبل ما تدخل تشوفها ، الحاجة دى تخليك كل ما تبصلها تفتكر الحلم الجميل اللى انتا عاوز تحققه ، فتيجى مثلا تدخل عالفيس و تشوف الورقة دى قدامك فتقول لا عشان الحلم ده ، وهكذا .
المهم تخليك دايما مفتكر حلمك متنساش خالص لغاية متطبع عليه لأنى عقلك هيتشغل به لدرجة انك ممكن تلاقى المذاكرة وصلت لحد الرغبة والمتعة مش عاوز تسيب الكتاب من ايدك .
أما بقى بخصوص الجو الملائم للمذاكرة فدا شيء طبيعى لازم تعمله زى الضوء المناسب و المكتب و الكرسى الكويس و الغرفة الهادئة و النظيفة ، كل دى و غيرها حاجات حسب راحتك انتا تعملها بحيث توفر لك انتا أحسن جو للمذاكرة .
قبل أى حاجة لازم تتوكل على الله و تثق فى انك باذن الله هتحقق حلمك دا لارضاء ربنا ثم لأبويك ثم للمسلمين كلهم ، و ماتنساش نفسك يعنى .
حكاية انك متقدرش تذاكر كتير دى بتاخد وقت و مش المذاكرة بس يعنى فيه ناس تقولك أنا مقدرش أتمرن كتير ، أو أقعد عالنت كتير بس لما تاخد على الجو و تشوف انك بتشبع رغباتك هنا هتحس ان الوقت بقى ممتع ، انتا عارف لازم مثلا تعمل جدول و تلزم نفسك بالالتزام بيه اجبارى يعنى ، الانجاز فى حد ذاته له معنى كبير ، مثلا تقول أنا مشيت عالجدول اسبوع كامل بدون ما غير فيه أى حاجة و أنجزت مثلا قد كدة فى المادة دى و قد كدة فى المادة دى زى ما خططت تماما ، مرة على مرة تحس ان الموضوع بقه روتينى و عادى جدا بس المهم التعود لحد ما توصل الى أن المذاكرة هى الشيئ العادى و ما عداه دا حاجة مش طبيعة ... فاهمنى .

خلاصة القول : -
توكل على الله - ارضى ربنا وداوم على طاعة الله ، وخليك بار بوالديك ، و احرص على قراءة القران فدا هيشرج صدرك - تذكر حلمك دوما و تعلق به - اسعى دائما للانجاز (حاول انك تقول انا أنجزت و حققت المطلوب منى ) - درب نفسك وحدة وحدة (يعنى خلى المسألة تدريجى انهاردة ساعة بكرة ساعة ونص بعده ساعتين وهكذا مش مرة واحدة ) - ابعد عن كل المؤثرات الخارجة التى تعترض طريقك (الفيس/ طلبات الاصحاب المتزايدة/ النت عموما / التلفزيون/ الماتشات / الضغوط العائلية و النفسية ) .

و فى النهاية اسف انى طولت عليك و أتمنى تلاقى فى كلامى حاجة تفيدك و ربنا يوفقك دائما يارب و يشرح صدرك و يذكرك ما نسيت و يعلمك ما جهلت ، و تحقق حلمك باذن الله .
و السلام عليكم و رحمة الله وبركاته .

قديم 23-03-2013, 11:56 PM
الصورة الرمزية annoccc
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alyaa dfnany مشاهدة المشاركة
احييكم على الجروب الجميل ده .

وربنا يوفقنا يارب .

اسمى / علياء

الشعبة / ادبى

حاليا فى تالتة ثانوى .

ونفسى ادخل كلية السن او اثار . ويارب التنسيق ينزل السنة دى .

بالتوفيق للجميع .
أهلا وسهلا بيك يا علياء منورانا دايماً .
و يارب تحققى حلمك و ان شاء الله خير و التنسق يكون زى ما انتى عاوزة بالضبط .
و كل المسلمين يارب يحققوا حلمهم آمين .
يلا بقى عاوزين منك و من باقى الأعضاء مشاركات جادة و قوية عن طرق المذاكرة و المراجعة و تخطيط الوقت و كل حاجة تساعدنا ازاى نتفوق و نحقق حلمنا باذن الله .
و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته .

قديم 24-03-2013, 12:14 AM
الصورة الرمزية annoccc
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassant222 مشاهدة المشاركة
انا بسنت
طالبة فتانية ثانوي علمى
واخترت علمى رياضة بأذن الله
كنت الاولى على مدرستى فى الاعدادية
حلمى كلية الهندسة قسم عمارة ونفسى ادرس فن تشكيلى بس برة مصر بعد ما اخلص الهندسة بأذن الله
توقيت مذاكرتى مش محدد يعنى من 4 ساعات ل 6 ساعات ومش متواصلة طبعا عشان متعبش او يجيلى اجهاد او اكتئاب وكره للمذاكرة
جدول مذاكرتى حسب جدول الدروس واول بأول يعنى اللى باخده النهاردة بذاكره النهاردة
عندى مثلادرس فيزياء بقعد قبل الدرس اراجع القديم وادخل الدرس اخلصه واذاكر الجديد واحل عليه وفى الاخر ببدأ احل امتحانات وبعمل كشكول احل فيه عشان ارجعله وقت ما تقف حاجة معايا
بالنسبة للملل من المذاكرة احيانا ودى مشكلة اغلبنا بنواجهها فدى بحلها باكتر من طريقة مشكلتنا بيبقى فى طاقة سلبية منالضغوط والمذاكرة ووالروتين
باخد كل يوم ساعتين وبمارس هوايتى المفضلة اللى هى الرسم ، وبمارس الرياضة ورقص الايروبكس والحركات الايقاعية فى الجيم احيانا فى البيت لان مفيش وقت للجيم كل يوم
واخر الاسبوع بروح اقعد فى مكان هادى مع اصحابى نخفف عن بعض شوية
اهم حاجة الموضوع يبقى مرتب والاوضة اللى بتذاكر فيها تبقى نضيفة وغير الوضعية رش سبراى ريحته حلو وافتح الشباك يدخلك هوا افتح المروحة هتعمل جو انتعاش فى الاوضة مع صوت مزيكا هادية وانت بتذاكر وابعد عن الاغانى والفيسبوك وتويتر كلها بتشكل ضغط ومضيعة للوقت ، واختار كرسى مريح هات كل الملازم والكتب والادوات اللى هتحتاجها وخليها قدامك على المكتب عشان متضطرش تقوم تدور وتلف حوالين نفسك هات كمان طبق فاكهة وكوباية نسكافيه واى سناك بتجبه اتسلى فه وانت بتذاكر ومشروبك المفضل طبعا
واستعين بالله واقرا قرآن شوية قبل ما تذاكر حتى لو سورة واحدة
انا دماغ فى المذاكرة شوية بس ده الطريق الوحيد اللى يخليك ما تملش اهم حاجة مفكرتك دايما معاك نظم وقتك وخصص وقت لكل حاجة وفرغ دماغك من كل المشاكل ابعد عن اى صاحب ممكن تحسه بياخدك لطريق غلط واعرف دايما الكويسين اللى بيشدوك لقدام بس كدة )
اهلا بيكى معانا يا بسنت ، يارب تحققى حلمك و تكونى مهندسة شاطرة .
بس مش شايفة ان متطلبات المذاكرة اللى انتى كاتباها أوفر شوية يعنى (سبراى / نسكافية / سناك (على فكرة سناك دى معناها بوزو أو كارتيه عشان الناس بس تبقى عرفاه ) / المشروب المفضل / المفكرة ) ، ايه ده يا شيخة كل ده عشان أذاكر خلاص أروح آخد قرض من البنك اسمه قرض المذاكرة عشان أوفر كل الحاجات دى ، على فكرة أنا مش معترض على أى حاجة بهزر كل دى حاجات حلوة و بسيطة و بتساعد على تهيأة الجو العام و تخلى دمغنا تبقى مستعدة لتلقى المعلومات ، ومش غالية على فكرة و أنا عارف ان كل واحد على حسب رغبته يعنى مثلا أنا بحب عصير الليمون فهشربه طبعا ههههههه ، وبحب ريحة البخور ممكن بدال السبراى ، بس كل ده ان دل فبيدل على ان عندك احساس عالى جدا ، و فنانة فنانة يعنى ، ربنا يزيك .
حاجة واحدة بس معترض عليها و مش عجابنى و بعد اذنك مبنصحش حد بيها خالص و هى انك تذاكر فى جو فيه موسيقى لا هادية و لا صاخبة و لابتاع ، لأنى منين تسمعى موسيقى و انتى بتذاكرى و منين تقرى قرآن ، متعارضان و متضادان و لا يجتمعا معاً أبداً ، فليكن اعتمادنا على الله و دائما فى طاعته و ان نجتنب نواهيه اللى منها اكيد الموسيقى .
و أهلا بيكى معانا مرة تانية و ربنا يهدينا لما يحبه الله و يرضاه و يوفقنا جميعأ للخير و نحقق أحلامنا كلنا اللى بيها يرضى ربنا عننا ثم يسعد بها آباءنا و أمهاتنا و كل المسلمين .
و السلام عليكم وحمة الله وبركاته

قديم 24-03-2013, 01:37 PM
الصورة الرمزية Alyaa Dfnany
Alyaa Dfnany Alyaa Dfnany غير متواجد حالياً
طالبة جامعية

Alyaa Dfnany is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة annoccc مشاهدة المشاركة
أهلا وسهلا بيك يا علياء منورانا دايماً .
و يارب تحققى حلمك و ان شاء الله خير و التنسق يكون زى ما انتى عاوزة بالضبط .
و كل المسلمين يارب يحققوا حلمهم آمين .
يلا بقى عاوزين منك و من باقى الأعضاء مشاركات جادة و قوية عن طرق المذاكرة و المراجعة و تخطيط الوقت و كل حاجة تساعدنا ازاى نتفوق و نحقق حلمنا باذن الله .
و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته .

اشكر حضرتك .. و الجروب منور بكل الناس الجميلة اللى فيه .

وان شاء الله يارب .. كل واحد يقدر يحقق حلمه .

وباذن الله ابذل ما فى وسعى لافادة الجميع .

Good FRIENDS are hard to find

harder to leave

! and impossible to forget
قديم 24-03-2013, 01:50 PM
الصورة الرمزية عبد المقصود مصطفى
عبد المقصود مصطفى عبد المقصود مصطفى غير متواجد حالياً
chemistry
الحاصل على المركز الثالث فى مسابقة المعلومات العامة أغسطس 2016

عبد المقصود مصطفى is on a distinguished road
افتراضي شكرا بس سؤال

اقتباس:
أهلا بيك معانا يا عبد المقصود ، يارب يوفقك و نشوفك دكتور اسنان كبير بس تكون مهاود شوية فى الفيزتا بتاعة الكشف .
ههههههههه أنا بضحك معاك .
المهم بالنسة لحتة انك مش قادر تقعد على الكتاب كتير فزى ما قالتلك الاخت "alyaa dfnany" لازم تفتكر حلمك علطول ، بمعنى هات مثلا شوية قصاصات ورق ملون أو عادى و أكتب فى كل واحدة طبيب أسنان ، او رسمة ضرس مثلا أو اكتب اسم شخص قدوة ليك فى هذا الحلم زى باباك مثلا أو عمك أو أخوك ، المهم كل ورقة من دول تخليها فى أقرب مكان لعينك قدامك على المكتب مثلا أو عالسرير فى الجهة المقابلة ليك أو على الحيطة أو على باب أوضتك عشان قبل ما تدخل تشوفها ، الحاجة دى تخليك كل ما تبصلها تفتكر الحلم الجميل اللى انتا عاوز تحققه ، فتيجى مثلا تدخل عالفيس و تشوف الورقة دى قدامك فتقول لا عشان الحلم ده ، وهكذا .
المهم تخليك دايما مفتكر حلمك متنساش خالص لغاية متطبع عليه لأنى عقلك هيتشغل به لدرجة انك ممكن تلاقى المذاكرة وصلت لحد الرغبة والمتعة مش عاوز تسيب الكتاب من ايدك .
أما بقى بخصوص الجو الملائم للمذاكرة فدا شيء طبيعى لازم تعمله زى الضوء المناسب و المكتب و الكرسى الكويس و الغرفة الهادئة و النظيفة ، كل دى و غيرها حاجات حسب راحتك انتا تعملها بحيث توفر لك انتا أحسن جو للمذاكرة .
قبل أى حاجة لازم تتوكل على الله و تثق فى انك باذن الله هتحقق حلمك دا لارضاء ربنا ثم لأبويك ثم للمسلمين كلهم ، و ماتنساش نفسك يعنى .
حكاية انك متقدرش تذاكر كتير دى بتاخد وقت و مش المذاكرة بس يعنى فيه ناس تقولك أنا مقدرش أتمرن كتير ، أو أقعد عالنت كتير بس لما تاخد على الجو و تشوف انك بتشبع رغباتك هنا هتحس ان الوقت بقى ممتع ، انتا عارف لازم مثلا تعمل جدول و تلزم نفسك بالالتزام بيه اجبارى يعنى ، الانجاز فى حد ذاته له معنى كبير ، مثلا تقول أنا مشيت عالجدول اسبوع كامل بدون ما غير فيه أى حاجة و أنجزت مثلا قد كدة فى المادة دى و قد كدة فى المادة دى زى ما خططت تماما ، مرة على مرة تحس ان الموضوع بقه روتينى و عادى جدا بس المهم التعود لحد ما توصل الى أن المذاكرة هى الشيئ العادى و ما عداه دا حاجة مش طبيعة ... فاهمنى .

خلاصة القول : -
توكل على الله - ارضى ربنا وداوم على طاعة الله ، وخليك بار بوالديك ، و احرص على قراءة القران فدا هيشرج صدرك - تذكر حلمك دوما و تعلق به - اسعى دائما للانجاز (حاول انك تقول انا أنجزت و حققت المطلوب منى ) - درب نفسك وحدة وحدة (يعنى خلى المسألة تدريجى انهاردة ساعة بكرة ساعة ونص بعده ساعتين وهكذا مش مرة واحدة ) - ابعد عن كل المؤثرات الخارجة التى تعترض طريقك (الفيس/ طلبات الاصحاب المتزايدة/ النت عموما / التلفزيون/ الماتشات / الضغوط العائلية و النفسية ) .

و فى النهاية اسف انى طولت عليك و أتمنى تلاقى فى كلامى حاجة تفيدك و ربنا يوفقك دائما يارب و يشرح صدرك و يذكرك ما نسيت و يعلمك ما جهلت ، و تحقق حلمك باذن الله .
و السلام عليكم و رحمة الله وبركاته .
انا استفدت كتتيير والله بس انا بدى شئ
بس ازاى انا بروح المدرسة بتاخد وقت طويل منى ومش بعرف انظم الجدول وايام كتتيير يغلبنى النوم ماذا افعل
قديم 26-03-2013, 01:57 AM
Bassant222 Bassant222 غير متواجد حالياً
عضو جديد

Bassant222 is on a distinguished road

اقتباس:
اهلا بيكى معانا يا بسنت ، يارب تحققى حلمك و تكونى مهندسة شاطرة .
بس مش شايفة ان متطلبات المذاكرة اللى انتى كاتباها أوفر شوية يعنى (سبراى / نسكافية / سناك (على فكرة سناك دى معناها بوزو أو كارتيه عشان الناس بس تبقى عرفاه ) / المشروب المفضل / المفكرة ) ، ايه ده يا شيخة كل ده عشان أذاكر خلاص أروح آخد قرض من البنك اسمه قرض المذاكرة عشان أوفر كل الحاجات دى ، على فكرة أنا مش معترض على أى حاجة بهزر كل دى حاجات حلوة و بسيطة و بتساعد على تهيأة الجو العام و تخلى دمغنا تبقى مستعدة لتلقى المعلومات ، ومش غالية على فكرة و أنا عارف ان كل واحد على حسب رغبته يعنى مثلا أنا بحب عصير الليمون فهشربه طبعا ههههههه ، وبحب ريحة البخور ممكن بدال السبراى ، بس كل ده ان دل فبيدل على ان عندك احساس عالى جدا ، و فنانة فنانة يعنى ، ربنا يزيك .
حاجة واحدة بس معترض عليها و مش عجابنى و بعد اذنك مبنصحش حد بيها خالص و هى انك تذاكر فى جو فيه موسيقى لا هادية و لا صاخبة و لابتاع ، لأنى منين تسمعى موسيقى و انتى بتذاكرى و منين تقرى قرآن ، متعارضان و متضادان و لا يجتمعا معاً أبداً ، فليكن اعتمادنا على الله و دائما فى طاعته و ان نجتنب نواهيه اللى منها اكيد الموسيقى .
و أهلا بيكى معانا مرة تانية و ربنا يهدينا لما يحبه الله و يرضاه و يوفقنا جميعأ للخير و نحقق أحلامنا كلنا اللى بيها يرضى ربنا عننا ثم يسعد بها آباءنا و أمهاتنا و كل المسلمين .
و السلام عليكم وحمة الله وبركاته
صدقنى مش غالية ولا حاجة علبة نسكافيه تشرب واحدةمنها فى اليوم لان كتره مضر بالصحة ومفكرة دى ممكن تستخدم كشكول قديم تكتب فيه اللى وراك وتنظمه ، والسبراى المعطر بيبقى موجود فى البيت اصلا او ممكن تش بيرفيوم من بتاع اخوك بس حاسب لا ياخد باله وممكن بردو بخور انا قدى تهيئة الجو بشكل عام ، ربنا يكرمك )
بص انا بتكلم على اساس دراسات علمية اثبتت ان الموسيقى بتزود كفاءة العقل ، الفكرة فى الاغانى مختلفة عن الموسيقى الموسيقى مجرد الحان اما الاغانى فبعض المدارس الفقهية بتقول انها حرام لان اغلبها بيشيع الفاحشة ويدعو للحب والافعال الخارجة ومنها الزنا اللهم احفظنا يعنى
بس فانا مقصدش الاغانى طبعا ولعلمك احنا رواد فى مجال الموسيقى يعنى جالنا موشحات وابتهالات واناشيد دينية زى طلع البدر علينا كلها كانت تنشد ايام الرسول ولم تُحرم لان ليس بها منكر وكانو يستخدمون الة القانون والدفوف وبعض الطبول احيانا كل ده جالنا من تراثنا الاسلامى وطبعا فى مدارس فقهية مبتحرمش الاغانى اصلا فانت بتاخد المريح لك نفسيا وتبتعد عن ما نهى عنه الله سبحانه وتعالى بس يا ريت تكون فهمت قصدى

العلامات المرجعية