اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ايه رايك فى الاخوان المسلمين؟
كويسين 11 44.00%
الحكومة احسن 0 0%
لا الحكومة و لا الاخوان 14 56.00%
المصوتون: 25. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 11-03-2008, 12:17 AM
الصورة الرمزية emoo
emoo emoo غير متواجد حالياً
عضو قدوة

emoo is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عروبه مشاهدة المشاركة
يادي الصداع

مازالت الناس بتتكلم في موضوع الاخوان ومش الاخوان
واللي ميعرفش يقول عدس
يا ناس يا شباب السياسه دي لعبه ميفهمهاش غير اللي جوا اللعبه بس
يعني دا هيتكلم ودا هيتكلم ودا هيتكلم
وفي الاخر محدش هيوصل لنتيجه
ومفيش واحد هيقول علي اهدافه الحقيقيه
يعني مثلا المجاهد في سبيل الله اخوان مسلمين لكن مش اي حاجه هتتقال في المنتدي
وانا عارفه انا بقول ايه كويس لانا انا بابا من الاخوان المسلمين
وعموما هدف الاخوان المباشر هو الحكم علي الطريقه الاسلاميه

وفي الاخر برضه الموضوع مش هيبقاله نتيجه وهييجي بعد الموضوع مواضيع

في جمله قالها شارون الصهيوني

العرب لايسمعون واذا سمعوا لا ينصتوا واذا انصتوا لا يفهموا واذا فهموا لا ينفذوا

يا ساره
انا مش بتناقش مع احمد نقاش سياسى
انا بتناقش معاه من ناحيه الدين
و التقصير فى الدين و التساهل و الفروقات اللى موجوده فى الدين
مجتش ناحيه السياسه خالص
لان انا مش جامد اوى فى السياسه يعنى
و لحد دلوقتى النقاش لذيذ و فى قمه الاحترام
قديم 12-03-2008, 12:39 AM
المجاهد فى سبيل الله المجاهد فى سبيل الله غير متواجد حالياً
مدرس دراسات اجتماعية

المجاهد فى سبيل الله is an unknown quantity at this point

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبه بس للاستاذ جمال صابر
بما اننا لنا هوايات متفق عليها الا وهى التاريخ
اذا هيا يا اخى لكى يعطى كل واحد منا درس للاخر
ولكن بشرط
كل واحد يجيب دليل يا ريت يقول المصدر
صلوا على النبى
صلى الله عليه وسلم
اولا كده الاخ جاب شبهتين التصقوا واتهم فيهم الاخوان
اسف يا ايمن حرجعلك تانى
اول هذه التهم الا وهى
اغتيال النقراشى باشا
وثانيهما م*** حرس الفنيه العسكريه
اما عن الاولى اخى رجاءا قل لى
لو حد دخل بيتك وهده انت حتعمل ايه فيه
اكيد حتتعارك معاه بل وت***ه
يا اخوان بالله عليكم احكموا انتم
وهذا هو ما حدث
فى عهد رئيس الوزراء النقراشى باشا
النقراشى
تخيلوا معايهيا اخوان
حل الإخوان في 8 ديسمبر 1948.. اعتقال الإخوان إلا حسن البنا
هو "حل جماعة الإخوان المسلمين" ومصادرة كل مؤسساتها، والاستيلاء على أملاكها، وحظر كل نشاطاتها، ومنع أي تجمعات لأفرادها والمنتمين إليها؛ فكل خمسة منهم ضمهم مجلس، فقد خالفوا القانون، واستحقوا العقاب. وترتب على هذا الحل في ظل الأحكام العرفية - أن صدرت أوامر الحاكم العسكري العام "النقراشي باشا" باعتقال عدد كبير من الإخوان في القاهرة ومختلف المديريات
.

وتكهرب الجو في مصر وتوتر، وساد الغليان في الشارع المصري عامة، ولدى الإخوان خاصة. وسُئل مرشد الإخوان عن رأيه في هذا الحل للجماعة، فقال: هذا بمثابة أن يفقد شخص ما (شهادة ميلاده)، وبتعبيرنا اليوم (بطاقته الشخصية) فهو موجود بالفعل، ولكن لا يملك ورقة رسمية تثبت وجوده
.

ولكن للأسف لم يجد آذانًا صاغية، ولا قلوبًا واعية؛ فحين تكلم مع أحد هؤلاء الساسة ليتدخل لنزع فتيل الأزمة.. قال له البنا: "أخشى أن يحدث ما لا تُحمد عقباه". فأجابه السياسي باستخفاف: "وماذا عسى أن يحدث يا شيخ حسن؟ يُ*** رئيس الوزارة؟‍‍‍‍‍.. لا يهم إذن يأتي رئيس غيره، أما سمعت المثل العربي: إن ذهب عير فعير في الرباط!" يعني: إذا ذهب حمار، فإن الحمير لم تنته، هناك حمار غيره يقوم مقامه، فصمت البنا ولم يجد ما يرد به على من لا يقدرون الأزمة!!.
ويا اخوه بالله
ولم يكنالامام الشهيد البنا صلة بهذا الحادث، ولا علم له به، ولما سُئل عنه: قال: "إن جماعة الإخوان لا تتحمل وزر هذا الحادث؛ لأنها غير موجودة بحكم القانون؛ فكيف تتحمل تبعة عمل فرد ليس لها قدرة على أن تحاسبه، بل ولا مشروعية أن تسأله؟! وهو الذي حذرت منه أن ينطلق الأفراد بدوافعهم الذاتية يفعلون ما يشاؤون
يا اخى وانا اؤكد انه كان عمل فردى
مثله مثل احداث الازهر وكسر البوابه
فانك تكاد تعلم ان ثورى مشاعر الشباب اقوى من الصخر
ان الشباب فى استطاعتهم ان ينفضوا من الحديد بعزيمتهم
اخى اسف على الاطاله
ولكن هذه هى الحادثه بكل حزافيرها
وفى ردى الاخر
الرد على شبهة م*** الحراس الفنيه العسكريه

قديم 12-03-2008, 07:28 PM
مدرس دراسات اجتماعية

ردى على الاستاذ جمال صابر فى شبهة *** حرس الفنيه العسكريه
بسم الله ابدء كلامى
ساقسمها الى جانبين الجانب الاول
الا وهو علم الحاجه زينب الغزالى عليها رحمة الله بالحادث و مدى صلة الاخوان بما يدعى صالح سرايه
اما عن الجانب الاخر الا وهو نفى هذه التهمه فى المحاضر وفى الاوراق الرسميه بقول رسمى واعترف من هذا الرجل الذى يدعى صالح سرايه
وهذا تفصيل ما اطلعت عليه من تاريخ الاخوان وربى بدون الدفاع عن احد ولا الدفاع حتى عن الاخوان الذى انتمى اليهم
اولا هل يجب عليه سرد القصه ام انها معروفه للجميع اعتقد من اجل وقتكم فلا داعى لسردها
اليكم الرد من ذاكرتى لما قرات عن هذه الحادثه مع الاستعانه باقوال صالح سرايه
من اقواله فى محضر امن الدوله واقواله فى النيابه
حيث انه فى عام
1974
حادثة الفنيه العسكريه
وقد ذكر بعض الباحثين وأذكر منهم اللواء " فؤاد علام " أن الإخوان المسلمين كانوا خلف قضية الفنية العسكرية وهؤلاء الباحثون في الحقيقة قد خالفوا الحقيقة تماماً بل لعلهم قد خالفوا حتى الثابت في الأوراق
فالثابت في الأوراق أن صالح سريه هذا لجأ إلى السيدة الفاضلة الحاجة " زينب الغزالي " رحمها الله لجأ إليها كمسلم يريد أن يتعيش وذكر لها فضلها في أنها استضافته لمدة أسبوع كامل هو وأسرته وذكر فضلها في أنها فتحت له صدرها وفتحت له بابها وبيتها
هذا بخصوص كلام حضرتك عن السيده الفاضله زينب الغزالى رحمها الله رحمة واسعه
اه بالحق
والى حضرتك متعرفهوش يا اخ جمال أنه ذهب إلى الأستاذ " حسن الهضيبي " المرشد العام الأسبق للإخوان المسلمين وأنه رفض كما رفضت الحاجة " زينب الغزالي " فكرة إقامة الدولة الإسلامية بالقوة بل لعله قد بالغ في القول مع " صالح سريه " فرفض أصلاً فكرة إعادة الإخوان المسلمين إلى دائرة التنظيم مرة أخرى
.

وده كان سؤال سئله الظابط الى كان بيحقق معاه
س/ هل معنى ذلك إنك قمت بإنشاء التنظيم واجراء المحاولة التي قمت بها لقلب الحكم بالقوة كبديل عن قيام الإخوان المسلمين بهذه العملية ؟
ج/ أيوه
.

س/ هل معنى ذلك أيضاً إنك قمت بهذا العمل انطلاقاً من رغبتك في إعادة أعضاء جماعة الإخوان المسلمين وتمكينهم بالقوة من من الاستيلاء على الحكم ؟
ج/ لأ مش كده بالضبط إنما أنا أنشأت التنظيم ومحاولة قلب نظام بالقوة لإقامة الدولة الإسلامية بصرف النظر عن موافقة هذا الأخوان أو عدم موافقتة لها
."
(
نقلت بنصها وتشكيلها من أقوال المتهم )
ولى عوده
بس صلاة العشاء
للرد على كلمة تنظيم
بمعناها الى حضرته بيقصدها

قديم 13-03-2008, 11:51 PM
الصورة الرمزية همس
همس همس غير متواجد حالياً
عضو قدوة

همس is an unknown quantity at this point

انا عارفة ان ردي متأخر بس انا كان عندي تعليق

اولا انا عايزة بس اقول ان انا كنت في السعودية ووالدي ربنا يحفظه الحمدلله ملتزم ومتدين الحمد لله ... المهم ان احنا نزلنا مصر من فترة بس والدي فضل هناك
طبعا اول لما نزلنا مصر انا لما رحت المدرسة طبعا اهلي دخلوني مدرسة خاصة اسلامية لانهم كانوا بيرفوضوا وقتها في المدارس الحكومية المنتقبات
لقيت بقى في المدرسة اخوااااان وسلف وكدا .. وانا كنت على نيتي ومش فاهمة حاجة
ولقيت واحدة تآخدني على جنب وتقولي انتي سلفية ؟؟؟ والتانية تآخدني على جنب وتقولي انتي من الاخوان ؟ طبعا انا وقتها رديت عليهم وقلتلهم مش عارفة انا مسلمة والله موحدة ومؤمنة بالله ورسوله .. رجعت لماما يوميها بحكيلها بقى قعدت تضحك عليا وقالتلي بعد كدا الي يسالك قوليله انا مؤمنة بالله وموحدة وخلاص .. للأسف بعد فترة لاحظت ان في صراع بين الطالبات بس مش واضح اوي دي تقول سيبك منهم دول اخوان ودي تقول سيبك منهم دول سلف ... طبعا انا واهلي ووالدي اتصنفنا اننا مش اي حاجة
لدرجة انهم وصولوا لمرحلة انهم قالوا انتوا جهاد ولا ايه وخايفين تقولوا ؟؟
طبعا انا لقيت ان في تصنيفات اخرى وانا مش عارفة المهم
اني حزينة اوي اوي بجد على الوضع حزينة جدا على الفرقة دي
المرحلة وصلت ان الاخوان والسلف بقوا يتخانقوا في المساجد .. اه والله حصلت في مسجد عندنا اتخانقوا عشان مين هيقول الخطبة واحد سلفي ولا اخوان .. شفتوا احنا وصلنا لايه ؟؟؟
ومدرس عندي في المدرسة كان مدرس لغة عربية لقيته مرة بيتريأ على السلف وبيقول مش الالتزام ان الواحد يلبس جلبية لغاية الركبة ويطلق لحيته لغاية بطنه عشان يبقى ملتزم .. طبعا البنات الي اهلهم من السلف حطوا الاستاذ دا في البلاك ليست .. انا وقتها صراحة ادايقت لاني حسيت انه بيتريا على والدي وعلى والد كل طالبة والدها ملطق لحيته ... بس سكت
جيت في مرة لقيته بيتكلم في نفس الموضوع مش رضيت اسكت قمت وقلتله يا استاذ بعد اذنك مش في حاجة اسمها سلف واخوان وجهاد وحجات من دي كلنا مسلمين المهم اننا دخلنا في حوار طويل وفي الاخر سكت بس كنت هفقد اعصابي بجد عشان كدا مسكت نفسي وسكت
للأسف اننا كل يوم بنتفرق مع اننا محتاجين نبقى ايد واحدة كلنا مع بعض عشان نرجع المجد الي ضاع مننا ..
انا عارفة اني طولت عليكم
انا متاسفة جدا
قديم 14-03-2008, 12:12 AM
الصورة الرمزية emoo
عضو قدوة

Icon114

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همس المشاعر مشاهدة المشاركة

اولا انا عايزة بس اقول ان انا كنت في السعودية ووالدي ربنا يحفظه الحمدلله ملتزم ومتدين الحمد لله ... المهم ان احنا نزلنا مصر من فترة بس والدي فضل هناك
طبعا اول لما نزلنا مصر انا لما رحت المدرسة طبعا اهلي دخلوني مدرسة خاصة اسلامية لانهم كانوا بيرفوضوا وقتها في المدارس الحكومية المنتقبات
ولقيت واحدة تآخدني على جنب وتقولي انتي سلفية ؟؟؟ والتانية تآخدني على جنب وتقولي انتي من الاخوان ؟ طبعا انا وقتها رديت عليهم وقلتلهم مش عارفة انا مسلمة والله موحدة ومؤمنة بالله ورسوله .. رجعت لماما يوميها بحكيلها بقى قعدت تضحك عليا وقالتلي بعد كدا الي يسالك قوليله انا مؤمنة بالله وموحدة وخلاص .. للأسف بعد فترة لاحظت ان في صراع بين الطالبات بس مش واضح اوي دي تقول سيبك منهم دول اخوان ودي تقول سيبك منهم دول سلف ... طبعا انا واهلي ووالدي اتصنفنا اننا مش اي حاجة
المرحلة وصلت ان الاخوان والسلف بقوا يتخانقوا في المساجد .. اه والله حصلت في مسجد عندنا اتخانقوا عشان مين هيقول الخطبة واحد سلفي ولا اخوان .. شفتوا احنا وصلنا لايه ؟؟؟
ومدرس عندي في المدرسة كان مدرس لغة عربية لقيته مرة بيتريأ على السلف وبيقول مش الالتزام ان الواحد يلبس جلبية لغاية الركبة ويطلق لحيته لغاية بطنه عشان يبقى ملتزم .. طبعا البنات الي اهلهم من السلف حطوا الاستاذ دا في البلاك ليست .. انا وقتها صراحة ادايقت لاني حسيت انه بيتريا على والدي وعلى والد كل طالبة والدها ملطق لحيته ... بس سكت
جيت في مرة لقيته بيتكلم في نفس الموضوع مش رضيت اسكت قمت وقلتله يا استاذ بعد اذنك مش في حاجة اسمها سلف واخوان وجهاد وحجات من دي كلنا مسلمين المهم اننا دخلنا في حوار طويل وفي الاخر سكت بس كنت هفقد اعصابي بجد عشان كدا مسكت نفسي وسكت
للأسف اننا كل يوم بنتفرق مع اننا محتاجين نبقى ايد واحدة كلنا مع بعض عشان نرجع المجد الي ضاع مننا ..
انا عارفة اني طولت عليكم
انا متاسفة جدا

بجد نعم الرأى
هوا ده اللى كنت اقصده
و اللى مقتنع بيه
ربنا يوحد المسلمين كلهم يارب
قديم 14-03-2008, 02:35 AM
الصورة الرمزية شموخ مسلمة
شموخ مسلمة شموخ مسلمة غير متواجد حالياً
طالبه جامعى ( كليه علوم )

شموخ مسلمة is on a distinguished road

بلصو انا بجد عايزة اشكركم ع مشاركاتكم ع الموضوع و بجد يا مجاهد شكرااااااااا ليكم ع طريقة كلامك

بس انا كنت عايزة اسالك فى حاجتين

1- الاخوان عملوا ايه وقت الاساءة و اللى قاله فاروق حسنى ع الحجاب
قديم 14-03-2008, 11:16 AM
الصورة الرمزية y/m
y/m y/m غير متواجد حالياً
عضو متواصل

y/m is on a distinguished road

انا مع من يقول انا مسلم
ولست مع من يقول انا اخوانى اوسلفى او او او او.............

وقت الرسول كان هناك انا مسلم ولم يكن هناك جماعة ابو بكر او جماعة عمر
قديم 14-03-2008, 05:08 PM
الصورة الرمزية gamal saber
gamal saber gamal saber غير متواجد حالياً
طالب جامعى( كلية الحقوق)

gamal saber is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المجاهد فى سبيل الله مشاهدة المشاركة
بالنسبه بس للاستاذ جمال صابر
بما اننا لنا هوايات متفق عليها الا وهى التاريخ
اذا هيا يا اخى لكى يعطى كل واحد منا درس للاخر
ولكن بشرط
كل واحد يجيب دليل يا ريت يقول المصدر

يا مجاهد اهنا مش داخلين لبعض ماتش تاريخ بس انا حبيت انى اعرفك ان كلمة اعلم شيى فى التاريخ دى واسعة شواية داعلى الاقل يا اخى انا عارف تاريخ ميلادى
وبعدين دة مش المكان المناسب ولا دة موضوع مناسب عشان نعمل فية ماتش معلومات
لاكن لو عاوز مفيش مشاكل خالص
بالنسبة للمصدر راجع ردى وانت تعرف ان المصدر مكتوب

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المجاهد فى سبيل الله مشاهدة المشاركة
ولى عوده
بس صلاة العشاء
للرد على كلمة تنظيم
بمعناها الى حضرته بيقصدها

انا مستنى ردك على كلمة تنظيم يا اخ مجاهد
وبعدها تعليق على ردك بتاع صالح سراية وبتاع النقراشى باشا
وعلى فكرة انت معلقتش على محاولة الانقلاب الى كانت فى عهد الرئيس جمال عبد الناصر

توضيح اخير انا مش بجيب شبة والصقها فلاخوان يا مجاهد دى ثوابت فى كتب التاريخ
وخصوصا حتة النقراشى باشا دى حتى ان لما كانت علاقة الاخوان بالثورة لسة كويسة فى بدايتها جمال عبد الناصر افرج عن كل الاخوان الى كانو متهمين فى قضية *** النقراشى وكانو لسة فى السجون دة طبعا قبل ما علاقة الاخوان بالثورة تضعف بعض المطالب الغريبة الى طلبها الاستاذ حسن الهضيبى من الرئيس جمال عبد الناصر
قديم 14-03-2008, 06:38 PM
الصورة الرمزية مغترب وبس
مغترب وبس مغترب وبس غير متواجد حالياً
عضو قدوة

مغترب وبس is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همس المشاعر مشاهدة المشاركة

انا عارفة اني طولت عليكم
انا متاسفة جدا
ههههههههه شكل ده مصير كل الي جيين من السعودية
وهو ده رايي الي احنا بنعملو ده بيفرقنا اكتر ما يوحدنا
قديم 16-03-2008, 05:19 PM
مدرس دراسات اجتماعية

انا متاسف ولله يا اخوان
معلشى مشغول شويه
بس ان شاء الله لما ارجع حرد على كل رد ان شاء الله
معلشى باه عليه ابحاث فى الكليه
وشوية مشاغل كده
اعذورونى
قديم 16-03-2008, 07:06 PM
الصورة الرمزية emoo
عضو قدوة

يعم انت لسه فاكر
قديم 19-03-2008, 11:47 PM
الصورة الرمزية profheikal
profheikal profheikal غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

profheikal is on a distinguished road

سبحان الله ليه أساساً نقارن بين النظام وبين الاخوان
قديم 20-03-2008, 01:33 AM
الصورة الرمزية messi_19
messi_19 messi_19 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

messi_19 is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أرق ملاك مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ازيكم يا حبايب قلبى عاملين ايه يارب تكونوا كلكم بخير

اكيد طبعا كلنا عارفين جماعة الاخوان المسلمين و اكيد عارفين اللى بيحصل لهم من الحكومة

ايه رايك فى الاخوان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
والله ياحماعه(جماعه الثانويه العامه) انا هكلم بصراحه ... انا لما كنت فى اعدادى كنت طيب ومتدين ومحترم جداا (وما زلت) كنت بطلع أقول أناشيد وكنت جامد اوى كنت بقول (رددى ياجبال......أخى انت حر...سنخوض معاركنا معهم..)يعنى شويه اناشيد جامدين وبعدين الالقاء عندى تمام كان فيه مدس من الجماعه فقال لى
انت اسمك انت جميل اوى انت عندك كمبيوتر وقعد يحكى بس بصراحه مقالشى تعالى مثلا يوم الجمعه فى مسجد كذا او كذا لكن واحد زميللى ازهرى هو اللى ودانى ليهم كان يقولى دول ناس كويسه اقولو لا ياعن انا مش بصلى واقرا قران والحمد لله تمام وانا مبحبش حد يربطنى وكل ما يشوفتى انت مجتش ليه وكده ..المهم..صاحبك (زميللا)ده قالى دول بيلعبوا كل يوم جمعه كوره وانا ما صدقت كوره مش ممكن اوكيه اناا جااى روحت اليوم ده وبدانا يومنا فطرنا وكده قولنا هنلعب قبل ما نلعب قالو النيه ماشى بعدين التعارفاوكيه

يوم بيوم شهر وشهر بقيت احضر الجلسات والحوارات دى وبعدين مخبيش عليكم كانوا بيحبونى جدا وانا كمان فيه اشخاص معينه بحبهم لانهم مبيعملوش حاجه غلط

بس انا دلوقتى مش تبعهم ولا تبع حد تانى
طب ليه سبتهم.........
لما كنا بنعقد مع بعض جلسه كده كويسهكنت انا المسئول عن درس الفقه والله يا جماعه كنت بقرأ من كذا كتاب من فقه السنه ومن مختصر مش عارف مين ومنهاج ...حاجات كتير كنت بحفظها وافهما وكل حاجه وكنت باشرحلهم بصراحه كنت جامد المهم ايه اللى حصل لما خلصت قسم الطهاره وكده دخلنا على الصلاه
كان فيه حاجه كده اختلفتل عليها عادى فواحد من الجماعه قالعلى فكره الشيخ ابن باز ممتاز ولا متشدد ولا حاجه وهو ده الشخص اللى بحترمه هو مهندس ومتدين وفاهم وقارى وبيتهيقلى قرى ع الاخوان وعارف انهم ....المه لما روحت البيت دولرت عن ابن باز على الكمبيوتر لاقيته كويس دخلت على النت على موقعه تقريبا وفتاواه فلقيت فتوى واحد بيسال عن جماعه الاخوان وبيقول غن حديث الرسول ص ستفترق امتى عى 73 فرقه كلهم فى النار الا واحده انا مش فاكر الحديث بس ده معناه وهو صحيح المهم..زالاجابه من بن باز كانت ايه....السئول كان بيقول هل تعتبر جماعه الاخوان من الفرق الضاله ومش عارف ايه كان الرد بنعم واخد يفسر ويقول دى لاغراض سياسيه وكده دى حاجه

الحاجه التانيه واحنا بنلعب كره بتلاقى يردوو كلام وخناق بس مش للدرجه بس بيزعقو وصوتهم بيعلى اوى
الحاجه التالتهلما كنا بتقعد فى الجامع بع صلاه المغرب مثلات كان الراجل اللى بيخدم فى المسجد ايعقد يقول انتو هتخربووا بيتى انتوو مش عارف ايه انا هاخد اسميكوا وحوارات من دى

الرابعه وبعدينن يجى يعملوا حاجه بيعملوها فى السر يعنى هنقعد كده شويه معرفشى فين تلاقى كل واحد طالع من بيته اكنه هيتقفش . طب هو اللى انت بتعمله غلط طب لما بيجو يعلقوا صور على الحيطان بيعلوقها بليل ليه وتلاقى واحد طالع يشوفهم حاجه مش طبيعيه .

هل هما فعلا كل اللى عايزينه السلطة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بيتهيقلى ممكن لا بس دلوقتى بيبصوا انو لازم يكونو معاهم سلطه عشان يعملوا اى حاجه ممكن تقولى بيفكرواا كتير فى السلطه

هل فعلا الاخوان قدرو يعملو حاجة للمسلمين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مقدرشى اقول اه او لا بس ممكن اقول ان اللى عمل حاجه بيجو واحد تانى يهده ....................................

هل قادة الاخوان اهدافهم غير اهداف شباب الاخوان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أأأأأأأكيييييد ومش كل شباب الاخوان اهدافهم زى القاده (السلطه)

الحكومة بتعمل كده ليه فيهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لانهم بيعملواا تجمعات على نطاق صغير يعنى تقرأ قرا انت وشويه ناس كده فى بيت واحد هتقولى هو حرام اننا نقرا القران ونتجمع عليه اقولك ما هو بعد كده بتروح معاهم بردووا وعند ناس معينه تبع الجماعه بتحضرهم ندوات وكده ومبتحضرشى لغيرهم .....واحد تبع الجماعه كان بيسمع الشيخ محمد حسين يعقوب(على فكره انا بحبح اوى)وكان معجب بيه لما عرف انوو سلفى راخح قايل انا مش هسمعه تانى قالها والله بجد انا مزعلتش لكتر ما زعلت فى اليوم ده ...........

طيب الحكومة صح و لا هما و لا لا ده و لاده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الاتنين للاسف مبالغين حبتين وهو ده مربط الفرس

ايه شعورك لما تشوف دكتور فى الجامعة و رئيس قسم الجراحة فى كلية من كليات الطب بيعتقل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بيعتقل يعنى على طول رايح جاى من المعتقل ولا ايه
طبعاا هزعل ده مهما كان بس لو السبب مش فى صالحه تماما هو عمل حاجه زياده عن الللزوم مش مستحقه خلاص بس ده دكتور اكيد بيفكر ها احسن مننا شويه

انا مستنية ردودكم لان الموضوع من وجهة نظرى كبير المفروض نفهمه كلنا

كيف يمكن لإنسان أن يتشائم فى بلد رئيسها - مبارك - ورئيس حكومتها - نظيف - ورئيس برلمانها - سرور - ورئيس مجلس شورتها - شريف - ووزير داخليتها - حبيب - ووزير ماليتها - غالى - ومستقبلها كله - جمال

شكراا يارق ملاك على مواضيعيك الجميله

حاسس انى محطم
قديم 20-03-2008, 02:55 AM
معاذ بن جبل معاذ بن جبل غير متواجد حالياً
عضو جديد

معاذ بن جبل is on a distinguished road

السلام عليكم
اولا لى بعض التعليقات على الموضوع

1) رأيت من يتناقض مع الاخوان يبالغ لدرجة أنى اشم من رائحة الكلام العداء

2) فمثلا أن الأخوان بهم أخطأ ولكنه لايذكر هذه الاخطاء وكأنه سر وهذا يفكرنى بالاداره الامريكيه
حينما كانت تحاكم المسلمين بعد أحداث سبتمبر
نحن عندنا الادله التى تتدينك واحنا عرفنها كويس ومش لازم انت تعرفها
ما هذا ؟
3) أخطأ الاخوان حينما ذكرها البعض هى
أ) هم يسعون للحكم
والسؤال : هل الحكم حكر على أحد ؟
إن كانوا يسعون له وهم أهل له فهم أولى به
وإن لم يكونوا أهلا له فسوف يسقطهم الشعب نفسه
ب )هناك اختلاف بين السلفين والاخوان
نعم هناك اختلاف بين الاخوان والسلف
وهذا لايعنى أن كلاهما خطأ
فلاسلام الموجود على عهد النبى صلى الله عليه وسلم كان يسع
رخص بن عباس
وعزائم بن مسعود
وشدائد بن معمر
ورأى أبو حنيفه
وأثرية بن حنبل
وظاهرية بن حزم
كل هؤلاء فى قافلة الخير سائرون
منهم الطائر المحلق
ومنهم السابق بالخيرات ومنهم الظالم لنفسه
وهم فى دائرة هذا الاصطفاء

فلاخوان مسلمون والسلفيون مسلمون هل نسيتم وانتم تنقدوهم هذا ؟

الم يكن هناك على عهد النبى صلى الله عليه وسلم المهاجرين والانصار وأهل البيت ؟
سلمان منا أل البيت
فلاختلاف موجود فى البشر ولو شاء الله لجعل الناس أمة واحدة
جـ ) الاخوان حريصون على أن ينضم لهم كثير من الناس والسلفيون كذلك
هم أمنوا بفكرة وتحمسوا لها والطبيعى أن يدعوا الناس لها
الذى يقتنع بفكر العلمانيه لا يتحرج أن يدعوا الناس أليها
رأيت بالامس القريب على شاشة القناه الاولى المصريه أحد العلمانين وهو يفتخر بذلك
ويدعوا إلى انتشار العلمانيه وأن حل مشاكلنا فى انتشار العلمانيه فى مصر
ومصر لم تصل الى هذه المشاكل الا بعدم وجود علمانيه هذا رأيه
فأولى بأهل الحق أن يدعوا الناس إلى الحق دون أن تردد
سواء سلف أو أخوان سواء بسواء

د ) هناك بعض العيوب والاخطأ عند الاخوان والسلف ؟ نعم

هل الاخوان ملائكه نزلت من السماء
هل هم أنبياء معصومون من الخطأ
هم بشر كأى بشر لهم أخطأ ولهم صواب لكنهم بخير ماداموا يستغفرون ويرجعون إلى الله
لكن من الخطأ أن ننظر للخطأ فنذكره ونضخمه ونعطيه أبر من حجمه
وأيضا من الخطأ أن نغض الطرف عن الخطأ ونقول ليس هناك أحس مما كان
بل نذكر أخطأنا ونضعها فى حجمها الطبيعى للاشئ الا لتصحيح هذا الخطأ
ويكفى بالمرأ شرفا أن تعد معايبه
هـ ) من حقك أن تكون فى صف الاخوان أو السلف أو غيرهما وأن تدعوا لمن تشاء لكن دون تعصب أو أساءه
وإن أخطأت تكون رجعا
واما من عابوا على الاخوان والسلف ولم يعجبهم هذا ولا ذاك
اسأله ماذا قدم وماذا فعل هو للاسلام

لدى كلام كثير لكن الوقت

لوقدر سأكمل فى مره أخرى
السلام عليكم
قديم 20-03-2008, 03:50 AM
الصورة الرمزية اللهم ادخلني الفردوس
اللهم ادخلني الفردوس اللهم ادخلني الفردوس غير متواجد حالياً
طالبه ثانويه ( الصف الثالث )

اللهم ادخلني الفردوس is on a distinguished road

يا جماعه انا مش هقول غير ان الحكومه ضد اي حد كويس وبيخاف علي مصلحه البلد .تقدروا تقولولي ليه هيه ضد الاخوان ؟

العلامات المرجعية