اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > القسم الأدبى

القسم الأدبى قسم يختص بنشر ما يكتبه كبار الشعراء والأدباءء والفلاسفة

قديم 24-07-2008, 05:58 PM
الصورة الرمزية Hatem.HSK
Hatem.HSK Hatem.HSK غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Hatem.HSK is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dream girl مشاهدة المشاركة
ها كملى قصة جميلة اوى
و انا كملت اهه عشان خاطرك .. وعلى فكرة انا ولد والله

و عايز اعرف رايك .. اكمل ولا لأ

HSK
قديم 24-07-2008, 06:11 PM
الصورة الرمزية Dr.diamond
Dr.diamond Dr.diamond غير متواجد حالياً
عضو متواصل

Dr.diamond is on a distinguished road

حلوه اوى ..............

كمل الباقى

ولو ان دمهم هيبقى تقيل وهما متجوزين

بس كمل برضه
قديم 24-07-2008, 05:55 PM
الصورة الرمزية Hatem.HSK
عضو ممتاز

Mnn

الجـزء الثـاني عشر والأخيـر

قــال عمــر
:
نسيتُ كل خلافي مع سارة وزعلي منها عندما رأيتها وهي متعبة محمرة العينين مرهقة كأنها لم تنم من سنين.. وهتفت بها في قلق كبير اول ما رأيتها: الف سلامة عليكي.. ان شا الله انا وانتى لأ
ردّت عليّ: بعد الشر عنك يا عمر انا الحمد لله بخير
همستُ بالكلمات فى صوت خفيض: اول ما عرفت انك تعبانة جيت جري.. خلي بالك من نفسك يا سارة انتى دلوقتي مش بتاعتك لوحدك.. لا بتاعتي انا كمان
سارة: ........!؟
أنا: انتي زعلانة مني ؟
أنا: خلاص بقى حقك عليّ.. انا فعلا اخدت الموضوع بعصبية شوية بس انا خايف عليكي مش اكتر
سارة: كان ممكن نتناقش فى الموضوع بهدوء ومن غير ما حد يفرض سيطرته ولا يحاول يلغي شخصية الطرف التاني
أنا: طيب لو قلت لك علشان خاطري فكري في موضوع الشغل ده تاني.. تقولي ايه ؟
سارة: أقول خاطرك غالي عليّ جدا.. واني بالاسلوب ده فعلا ممكن أفكر فى حل وسط.. مثلا اني بعد الزواج ادور على شغل مواعيده بدري عن كده.. في حضانة مثلاً.. علشان البيت والبيبي.. موافق ؟
أنا: موافق جدا.. و ح نسميه ايه ؟
سارة: مين ؟
أنا: البيبي؟
قـالت ســارة
:
الأيام تمر سريعة جدا لا أصدق ان مر على خطوبتنا 4 أشهر انا وعمر وخاصة عندما بدأنا في المأساة المسماة جهاز العروسة.. او الشوار زي ما فيه ناس بيسموه.. وكلا الاسمين اسم على مسمى فسموه جهاز لأنه بيجهز على كل طاقتك المادية والجسدية والمعنوية.. والشوار لأنك بتدخلي فى مشاورات وخناقات رهيبة بتنتهي غالباً بحروب
لا أدري لماذا كل هذه التعقيدات التى يضعونها فى طريق تجهيز عش الزوجية ؟!!.. وخاصة مستلزمات العروسة المسماة ظلماً وافتراءاً: الرفايع.. على اعتبار انها اشياء بسيطة لا تذكر من رفعها !!.. وهي فى الاصل تقايل مش رفايع
بجد العروسة مطلوب منها جبال من الأشياء التي اكاد أجزم ان ربعها فقط الذى يستخدم فى الواقع والباقي يرص فقط فى النيش والدواليب لزوم المنظرة فقط
الان فقط عرفت لماذا كان ابي وامي يصرّون ان أدّخر نصف مرتبي لجهازي
قال وانا كنت زعلانة.. ياريتهم ادخروه كله علشان المليون طلب اللي ورايا
قـال عمــر
:
يا بخت العروسة !!!.. ايه الظلم الرهيب اللى واقع على العريس ده ؟
مطلوب منه يشترى او يؤجر شقة ويجهزها على الاقل 3 غرف ده غير الأجهزة الكهربائية والفرح والشبكة... الخ الخ الخ.. ليه ده كله ؟
ما انا كنت سلطان زماني.. والعروسة تجيب شوية رفايع وتقول انها جهّزت؟.. والله حرام
سارة رفضت رفض تام ان نسكن مع أبي وأمي وبصراحة معاها حق.. كيف نشعر انا وهي ان لنا مملكتنا المستقلة وعشّنا الدافيء
لكن الشقق الايجار الجديد ايجارها نااااااااااار والتمليك طبعا من عاشر المستحيلات
ربنا يستر ونلاقى شقة ايجارها معقول وتكون مناسبة
الحمد لله ان سارة ما وافقتش على ترك الشغل كان زماننا كل اول شهر وافقين على باب الحسين او السيدة
طبعا مفهوم بنعمل ايه
قــالت ســارة
:
ايه لزوم ان الواحد يجيب من كل حاجة نسختين.. واحد للاستعمال والتانية منظرة ؟
يعنى طقم صيني للاستعمال وسرفيس ماركة غالية جداً يبقى محنط فى النيش؟!!.. ومعالق للاستعمال وأخرى فى حقيبة دبلوماسية براقة سعرها فلكي.. هددتني امى لو لمستها ستبلغ عني البوليس
وأغلب الظن ان الحاجات دى سأستعملها لما خطيب بنتي كمان 30 سنة ييجي يزورنا !!!.. ده غير الف طقم مثل طقم للشربات وطقم للتورتة واخر للكاكاو واخر للايس كريم واخر للخشاف.. مش عارفة خشاف ايه ده ؟
مش ممكن المنظرة دى كلها.. ويقولوا البنات بيعنّسوا ليه ؟
أكيد من قائمة المتفجرات التى تنفجر فى وجة اي اثنين بيفكروا مجرد تفكير فى الارتباط الحلال.. رغم ان امي أخبرتنى انها فى زواجها كانت لا تملك ايّاً من الاجهزة الكهربائية غير البوتجاز ومن عملها هي وابي احضروا الغسالة العادية ثم الثلاجة ولم يفكروا فى التليفزيون الا بعد سنين رغم انهما هما الاثنين من عائلات محترمة ولكن كانت النظرة للزواج عملية و بسيطة ولا وجة للمقارنات الفارغة بين اي بيت والاخر
وانا رأيي عندما يبني الاثنين عشهما سيكون من المستحيل ان يفرّطوا فيه ابدا.. لكن الان نرى حالات طلاق بعد شهور لأن العروسين وجدوا منزلا جاهز من كل شىء حتى التكييف والدش ولم يتعبوا فيه لحظة فلماذا يتحملوا كى يظل هذا المنزل قائماً ؟؟
قــال عمــر
:
ياااااسلااااااام معارض الموبيليا فى مصر معمولة علشان العريس الّي فى الخمسين ربيعاً
الحجرة الواحدة المعقولة محتاجة انى اوفر مرتبي لمدة عشر شهور متواصلة على الأقل بدون اكل ولا شرب ولو امكن بدون ما أنام
لا حل اذن الا ان ننفذ الحجرات عند نجار شاطر.. وبالطبع ابي هو من سيدفع .. طيب ومن اهله لا يستطيعون مساعدته كيف يتزوج ؟.. وكيف يقي نفسه من الوقوع فى الخطأ وفي دائرة الحرام ؟
معادلة مستحيلة الحل وتزداد تعقيدا بطلبات الاهل المغالى فيها
ورغم انى مهندس وخريج احدى كليات القمة واعمل عشر ساعات يوميا ومع ذلك لا استطيع تزويج نفسى
واضح ان زماننا هذا ليس لنا
قــالت ســارة
:
لا يمكن اشتري مفرش للسرير ليوم الزفاف ب 700 ج من أجل يوم واحد الناس يتفرجوا عليه وخلاص يترمي
بجد ربنا يحاسبنا على هذا التبذير وح نُسأل عليه يوم القيامة
ولأول مرة انتصر فى معركتي مع امي وأصررت على عدم شراؤه واستبداله بمفرش بسيط جدا بمائة وخمسين جنيه فقط ولم استجب لتهديدات امى ان حماتي لن يفوتها هذا و..و..و
فلتقل ما تريد.. هذا منزلي انا وليس اي احد ولو تركت نفسى خائفة من تعليقات كل الناس لن أتزوج الا بعد ان ابلغ من العمر ارذله !!.. وبرضه لن أرضي أحد
قارنت بين مجلة نسائية قديمة اشتريتها من سور الازبكية يرجع تاريخها لاواخر الستينات زمن تحقيق الاحلام وبين مجلة حديثة نسائية برضه.. وجدت فى القديمة باب كامل اسمه المنزل السعيد وكله افكار عملية رائعة عن فرش المنزل وتجميله بأبسط التكاليف وكيفيه الاستغناء عن اشياء كثيرة لا لزوم لها.. وبجد الصور فى غاية الرقة والعملية والبساطة.. والمجلة الحديثة تتحدث عن الفورفورجيه في غرفة النوم وكيفية تلميع الباركية ومزايا التكييف السبليت عن الشباك في منزل العروسين
يبدو انهم يتحدثون عن عرائس من القمر وعرسان من المريخ
يـوم الـزفـاف

وأخيراً جاء اليوم المنتظر

اليوم الذى تتوقف فيه عقارب الساعة وتبدأ دورة جديدة غامضة

اليوم الذى تصمت فيه الكلمات وتتحدث القلوب وتتوحد

اليوم الذى يشهد فيه الله وهو خير شاهداً على ارتباط شابين رباطاً وثيقاً وميثاقاً غليظاً كما أسماه القرآن
يوم الزفاف

كل ما كان محرماً يصبح حلالاً بكلمة الله

كل ما كان مجهولاً غامضاً يصبح سهل المنال

يوم تتغير وجوه الأحبة ونفارق وجوهاً عاشرناها سنوات طوال ونعشق وجوهاً أخرى ونسكن منازل جديدة غامضة لا نعرف ماذا ينتظرنا بها السعادة ام الشقاء

الفتاة التى طالما خجلت من وجود أخيها او ابيها معها فى منزلها تصبح زوجة وانثى مكتملة الانوثة لها رجل لا تخجل معه من شيء

تشاركه أفراحه

وأحزانه

وكلماته

وغضبه

وحنانه

ومشاعره

وتهدهده كطفلها البكر وتربت على كتفه اذا غضب ويلقي على صدرها كل همومه واسراره

ومع هذه الاسرار والاحلام ينمو البيت الصغير وتكبر جدرانه وتمتد جذوره فى ارض الواقع
ليصبح هذا البيت القلعة الحصينة التى يرفض الزوجان المساس بها من أي غريب.. ويصبح البيت الجديد احب مكان على الارض يأوي الحبيبين

أفكار كثيرة تدور اليوم فى عقل العروسين سارة وعمر بلا تفرقة اليوم لأنهما اصبحا كياناً واحداً

سارة جالسة تضيء جمالاً بفستانها الابيض الملائكي الذى يحمل كل اسرار العذارى وغموض الانثى ودلالها

وعمر المكتمل الأناقة فى بدلته السوداء والذي يشعر باكتمال رجولته لأنه اخيرا سيكتمل وجوده فى هذا العالم باقترانه بنصف روحه وانثى حياته سارة

وقلوب الجميع خاشعة من فرط السعادة والدعاء لله ان يكلل هذا الارتباط ببركته ورضاه سبحانه وتعالى

واذان الجميع متعلقة بشفاة المأذون الذى يتلو آيات المودة والرحمة ويقول خطبة الزواج ويتوقف عند آية: واخذنا منكم ميثاقاً غليظاً.. ليوصي بها عمر ان الرجل يأخذ زوجته أميرة من منزل أهلها ويعقد معهم ميثاقاً غليظاً بألا يجعلها أسيرة فى منزله.. فلا ينسى هذا العهد ابدا ويوصيه بأخلاق الرسول مع زوجاته

ثم يوصي سارة ان تجعل زوجها قرّة عينها ووطنها الذي لا ترضى عنه بديلاً

وتلمع العيون سعادة وخشوعا عندما يعلن المأذون انهما الآن زوجين امام الله وامام العالم

وتبكي سارة فيقترب منها عمر ويلمس يدها لأول مرّة ويقبّلها ويوعدها الاّ تبكي ابداً مادام هو حياً على هذه الارض

فتبتسم وترتعش من لمسة يد زوجها الحبيب وتقول: فلنعقد الآن قراننا بنفسنا.. وتهمس له: زوّجتك نفسي على سنة الله ورسوله وعلى مذهب الامام ابي حنيفة النعمان وعلى الصداق المسمى بينن
ا
فيهمس لها: وأنا قبلت زواجك يا زوجتي وحبيبتي وسكني وداري وجنّتي... وقرّة قلبي
تمـت بحمد الله ...

يتبع ... ايه ده ايه يتبع دى !!! يبدو اني علقت على الكلمة دي !!

بقلم : ام سما و حلا

على فكرة يا جماعة للي عجبتوا السلسلة دي لسة في الجزء الثاني للسلسلة

"يوميات اتنين متجوزين" تكملة للسلسلة دي ...

انا مش هنشرها غير لما اعرف رأيكوا ... جايز تكونوا مصدقتوا ان السلسلة دي خلصت ولا حاجة .. يمكن .. مين عارف .. :D:D
قديم 25-07-2008, 02:55 PM
الصورة الرمزية Hatem.HSK
عضو ممتاز

eh ya gama3a koloko zaha2to 5alas !!! tab ok tamam awy kda

w 3ala fekra ya juliut w homma metgawzeen el yawmyaat a7la bekteer mn w homa ma5tobena bas begad a7la w amta3
bas ana hamshy 3ala ra2y el a3'labya w 5alas ba2a balash akamel kefya 3alaya zaha2toko bel yawmyaat deh

yalla fy aman ellah
قديم 25-07-2008, 03:49 PM
الصورة الرمزية Dr.ahmed91
Dr.ahmed91 Dr.ahmed91 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Dr.ahmed91 is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatemhsk مشاهدة المشاركة
eh ya gama3a koloko zaha2to 5alas !!! tab ok tamam awy kda

w 3ala fekra ya juliut w homma metgawzeen el yawmyaat a7la bekteer mn w homa ma5tobena bas begad a7la w amta3
bas ana hamshy 3ala ra2y el a3'labya w 5alas ba2a balash akamel kefya 3alaya zaha2toko bel yawmyaat deh

yalla fy aman ellah

الظاهر ان الموضوع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟زي صاحبه

حبيبي ياااااااااااااااااااحتوووووووووووووووووووووووووووم

اخوك الكبير وعين اعيان الاسكندرية

احمد
قديم 25-07-2008, 06:48 PM
الصورة الرمزية كلمه حب
كلمه حب كلمه حب غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

كلمه حب is on a distinguished road

تحفه جدااااااااااااااا بليز كمل هنستنى الجزء التانى منك أكيد وتسلم ايدك .
قديم 25-07-2008, 07:07 PM
الصورة الرمزية ( لؤلؤة الإسلام )
( لؤلؤة الإسلام ) ( لؤلؤة الإسلام ) غير متواجد حالياً
طالب ثانوى (الصف الثالث)

( لؤلؤة الإسلام ) is on a distinguished road

انت بتكلم فإيه ؟؟!!
أيوة طبعا تكمله ... بجد و الله تحفة جداااااااااا
تسلم ايدك

عش كل لحظة كأنها آخر لحظة في حياتك ..
عش بالإيمان .. عش بالأمل .. عش بالحب ..
عش بالكفاح .. و قدر قيمة الحياة ابراهيم الفقي
قديم 26-07-2008, 02:09 AM
عضو متواصل

ياريت تكمل الباقى بقى

الناس كلها بتقول كمل اهه
قديم 26-07-2008, 04:00 AM
الصورة الرمزية aquavia
aquavia aquavia غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية صيدلة)

aquavia is an unknown quantity at this point

بجد الكلمات وحدها لا تستطيع وصف جمال القصة
أنا عشت معاها بجد

و ما شاء الله على مهاراتك فى التأليف يا حاتم
و على فكرة أنا اسمى حاتم برضه ولى ميول قصصية ولكن ما تساويش بصلة بجانب قصتك

وبجد القصة حلوة و ده مش نفاق و ربنا عالم
و حسستنى إن فى امل إنى ممكن أعمل حاجة تانى لأنى بطّلت تأليف قصص من اولى اعدادى

و طبعا يا ريت تعمل القصة الثانية - بمزاجك و رغبتك فقط مش عشان خاطر القراء عشان تطلع حلوة زى الأولى -
يعنى لو مالكش مزاج أو الأفكار مش ناضجة اصبر شوية لحد ما تكتمل الفكرة

و لو عملت منها 10 أجزاء أنا ح أقرأهم كلهم بإذن الله دون ملل

معلش طوّلت عليك
فهل حاروا مع الأقدار *** أم هم حيروا القدرا
قديم 04-08-2008, 12:15 AM
الصورة الرمزية Hatem.HSK
عضو ممتاز

Fdf انا اسف اوي ...

انا ياجماعة مش عارف بجد اقولوكم ايه بس انا هقدم اعتذاري باني جيبتلكم اليوميات اهيه ...

يوميات اتنين متجوّزين

الحلقـة الأولى

يوم الزفاف
قــالت سـارة
:
أخيراً أصبحتُ في شقتي.. عشّي الصغير
احساس جميل ان يكون للبنت بيت خاص اختارت فيه كل ركن وكل جزء على ذوقها الخاص تفعل فيه ما تريد وتشعر بالفعل انها ملكة متوّجة
اخيراً انتهت الترتيبات والمشاوير والسهر والخناقات من اجل فرش هذا العش الرائع الصغير
اخيراً انتهى ضجيج الفرح وتفحص المعازيم فيّ كأني هابطة من المريخ وكل واحدة من عواجيز الفرح تمصمص شفايفها وتقول: مش كانت بنتي أحسن؟
تعبت جداً من حمل الفستان الثقيل والحذاء الضيق.. سبحان الله.. هوّ كل احذية العرايس بتكون ضيّقة ليه؟
واخيراً اخيراً ح اكون لوحدي
ايه ده.. صوت عمر بيقول: مدام عمر اجمع عندي بالخطوة السريعة
مدام؟.. انا يا بيه؟
عمـر: ايه يا ستي سرحانة في ايه ده كله؟.. هو علشان مفيش حد فى جمالك النهاردة يبقى خلاص؟.. لا يا هانم انا لما انده عليكي تيجي قبل ما انده مفهوم ؟.. وبعدين فين القطة علشان ادبحهالك ؟
سـارة: انت عاوز تاكل قطط النهاردة ولا ايه؟.. لو دبحتها ح اطبخهالك فورا
عمـر: تطبخيها ؟!!.. بنات اخر زمن يعني مش خايفة مني ؟
سـارة: لا مش خايفة.. أنا فرحانة جداً.. وانت ؟
عمـر: انا أسعد انسان في الدنيا.. اول مرة بنتكلم انا وانتي من غير الف محرم وعزول في بيتنا.. بجد البيت جميل أوي.. ذوقك طلع يجنن يا سارة لما كل حاجة اتفرشت.. واجمل ما فيه ان حبيبتي فيه.. لا لا.. مفيش كسوف خالص.. خلّصنا الحدوتة دي.. شوفي انا باقول علشان ربنا يكرمنا في حياتنا نصلي انا وانتي ركعتين نبدأ بيهم حياتنا علشان ربنا يبارك لنا كل خطوة.. ماشي ؟
سـارة: ماشي يا حبييبي
عمـر: حبيبي؟!!.. لا يا ستي قومى غيّرى هدومك واتوضى احسن كده مش مصلّيين خالص

قــالت سـارة
:

قمت ودخلت حجرة النوم.. ولا أدري عندما دخلتها لماذا ارتجفت؟؟
الله يسامح كل البنات اللي رعّبونا لما اتجوزوا.. ليه يعني هيّ حرب؟.. انا مش ح افكر فى حاجة علشان ما اديهاش عياط من اولها
يا خبر.. ايه كل الجيبونات اللي في الفستان دي انا كنت شايلة حديد زي المصارعين مش فستان.. لازم يعذبوا البنات فى كل شىء.. والله حرام الغلب ده
غيّرت الفستان باعجوبة وارتديت عباءة جميلة مطرّزة ولم أجرؤ ان ارتدي الطقم الذى اوصتني أمي ان أرتديه... العالم دي بتهرّج أكيد
وتوضئت في حمام غرفة النوم وأزلت ماكياج الفرح وأسدلت شعري ليراه عمر لأول مرة وخرجت له لأجده غيّر البدلة وارتدى البيجاما التي أوصانى العالم كله ان أهديها له وكأن الجوازة ستفشل لو لم تُهدي العروس عريسها بيجاما يوم الزفاف وسيُكتب الخبر فى الصفحة الاولى
وجدته ينظر لي نظرة كلها اعجاب وحب واستقبلني مهللاً: انا عرفت دلوقت ليه الحجاب فُرِض.. لو كنتي بتخرجي بشعرك الجميل ده كانت حصلت مظاهرة.. يالاّ يا ستي نصلي أحسن كده مش ح ينفع خالص
وصليتُ وراء زوجى لأول مرة واحسست احساس رائع ان زوجي الامام وان الله شاهد علينا ونحن نبتهل بين يديه ان يرزقنا السعادة والتوفيق.. ودعا عمر دعاء طويل وأمّنت عليه وانا أدعو من قلبي ان يحقق الله كل كلمة فيه وان يكون زوجي الحبيب حبيباً طوال العمر وألاّ يفرقنا إلاّ الموت والا يدخل الشيطان بيننا ابداً
وانهينا الصلاة وجلسنا واحتضن عمر يدي فى يده لأول مرة فارتجفت وظهر عليّ ارتباكي وصاحبني خوفي واسترجعت كل الحكايات المفزعة التى سمعتها من أغلب البنات.. وواضح ان خوفي كان ظاهر.. وكأن عمر قرأ أفكارى فوجدته يحنو عليّ ويقول: ايه يا سارة الرعب ده كله.. ايه يا حبيبتي هيّ حرب؟.. ما تخافيش من اي حاجة خالص وسيبك من الاوهام دي وحواديت البنات الفارغة.. لو كانت الارتباط مفزع كده ما كانش الاسلام سمى الليلة دي ليلة البناء.. يعنى الزوجين بيبنوا حياتهم فى الليلة دي.. وكان سماها ليلة الحرب العالمية.. مش كده؟.. وياستي علشان تطمني انا عاوز اتكلم معاكي واستمتع ان انا وانتى لوحدنا لأول مرة وبعدين كل حاجة تيجي على مهلها
أحسست بجبل أزيح من فوق صدري وشكرت تفهم عمر ورقته المتناهية
وتحدثنا طويلاً طويلاً كأني طوال عمري لم أتحدث.. وكان أعذب حديث شعرت به فى حياتي أتكلم مع زوجي وحبيبي وفتحت له قلبي وسقط حاجز الخجل مني وأخرجت كنز المشاعر التى كنت أخبؤها من يوم ان تشكلتُ أنثى الى اليوم وأعطيتها الى الرجل الذى ارتبطت به
ووقتها عرفت عظمة الاسلام فى تحريم العلاقات المحرمة.. والا كيف تشعر الفتاة بهذا الشلال من المشاعر الفياضة البكر لو كانت ألقت مشاعرها لهذا وذاك ووصلت الى زوجها وهى مليئة بمرارات التجارب الفاشلة؟
وشيئا فشيئا سقطت الرهبة و الحواجز بيننا وتحدثت القلوب والعيون و.......... سكتت شهرزاد عن الكلام المباح

ام سما و حلا
قديم 04-08-2008, 01:50 AM
عضو متواصل

حلوه اوى الحلقه دى ...........

متابعيييين.........
قديم 04-08-2008, 01:56 AM
الصورة الرمزية Hatem.HSK
عضو ممتاز

wna kaman metabe3

:D:D:D
قديم 04-08-2008, 02:41 PM
الصورة الرمزية Hatem.HSK
عضو ممتاز

eh ya gama3a !! el 7ala2a we7sha awy lel daragady wala ento za3laneen menny awy lel daragady wala bezabt !!! (lel daragady) :D

msh shayef ay rad moshage3 3ala mowasalet el ketaba 5ales ...

HSK
قديم 04-08-2008, 04:20 PM
عضو متواصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatemhsk مشاهدة المشاركة
eh ya gama3a !! el 7ala2a we7sha awy lel daragady wala ento za3laneen menny awy lel daragady wala bezabt !!! (lel daragady) :D

msh shayef ay rad moshage3 3ala mowasalet el ketaba 5ales ...

HSK
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.juliut مشاهدة المشاركة
حلوه اوى الحلقه دى ...........

متابعيييين.........
...............................................
قديم 04-08-2008, 05:35 PM
الصورة الرمزية Hatem.HSK
عضو ممتاز

enty el wa7eda ya doctora w mafeesh 3'erek !! ana 3aref ennek radety w merci awy 3ala radek bas bardo mafeesh 3'erek ka2enek enty el wa7eda elly bet2ry !!

wna elly kont zalmek fel awwel w kont ba2ol ennek msh tay2any !! tala3ty enty el wa7eda elly betrody .. "don't judge on people before u know them" .. :D

العلامات المرجعية