اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعي > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب منتدى خاص بالطلاب لتبادل المعارف والحلول للمشكلات التعليمية والمسابقات والألغاز الهادفة

قديم 20-09-2013, 12:06 AM
sayed badr sayed badr غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

sayed badr is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel مشاهدة المشاركة
لا فكرة الدرسين دى صعبة اوووى .. انتو اصلا عندكو 7 مواد تقوم تاخد ف ماده واحدة درسين !!!! .. لا طبعاااا استحالة
بص بقى ... اولا حاول تحسم امرك بسرعه عشان ماتوصلش لمرحلة ماتبقاش عارف تروح لحد تانى و تضطر تكمل معاه ..
اسال نفسك كام سؤال كدة و حدد على اساسهم انت مرتاح مع المدرس ده و هو كويس و لا لا ..
اولا .. انت بتفهم منه و بتستوعب و لا لا ؟؟ .. و دة هيترتب عليه سؤال تانى اللى هو .. بعد ما بروح و بذاكر و اظبط الدنيا و ابدا احل .. ببقى فاهم انا بحل ازاى و لا بعمل اى تجربة كدة و اللى يطلع صح منهم هو اللى تمشي بيه ؟؟
ثانيا .. المدرس ده شغله من كتاب المدرسة و لا لا ؟؟ يعنى بيشرح نفس الكلام الموجود ف كتاب المدرسة و لا بيشرح باسلوب مختلف ؟؟ بيلزمكو بكلام ملزمته و لا بكلام كتاب المدرسة ؟؟
ثالثا .. المدررس ده بيتابعك و فوق دماغك اول باول و لا بيصهين و يسيب اللى يذاكر يذاكر و اللى مايذاكرش يولع ؟؟

بناء على اجابتك للاسئلة دى هتحدد اذا كان المدرس و لا لا .. طبعا انت عارف ايه اجابات الاسئلة دى و ايه اللى هيحدد اذا كان مدرسك دة كويس و لا لا ..
و بناء على كدة خد قرار بسررررعه .. و نفذه على طول

ربنا يوفقك
ممكن بعد ده كله يروح لواحد تانى فيه نفس المشكلة وده االلى انا بفكر فيه حالا وخايف لروح لحد تانى يطلع فيه عيوب زى اللى قبله بردو يبقى كدة مستقدتش حاجة هو المدرس اللى باخد معه فى الشرح جميل جدا جدا انما المسائل حاسس انى تايه قولت ده يمكن قلة تركيز منى لاقيت ناس كتير كدة بردو وكلهم بيفكروا يسيبوا يعنى مثلا حل معانا بالظبط 7 مسائل وادانا بقيت التمرين واجب بتاع حاجة و اربعين اكيد فى افكار هو مقلهاش محتار جدا
قديم 20-09-2013, 01:26 AM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed badr مشاهدة المشاركة
ممكن بعد ده كله يروح لواحد تانى فيه نفس المشكلة وده االلى انا بفكر فيه حالا وخايف لروح لحد تانى يطلع فيه عيوب زى اللى قبله بردو يبقى كدة مستقدتش حاجة هو المدرس اللى باخد معه فى الشرح جميل جدا جدا انما المسائل حاسس انى تايه قولت ده يمكن قلة تركيز منى لاقيت ناس كتير كدة بردو وكلهم بيفكروا يسيبوا يعنى مثلا حل معانا بالظبط 7 مسائل وادانا بقيت التمرين واجب بتاع حاجة و اربعين اكيد فى افكار هو مقلهاش محتار جدا
ما هو انت مش اى مدرس فيزيا هتسمع عنه هتروحله ..
انت بتحاول تنقى المدرس اللى ناس كتير بتشكر فيه .. غير كدة مش لازم تسيب مدرسك مرة واحدة .. انت ممكن تبقى بتجرب المدرسين التانيين ف الوقت الى انت شغال فيه مع مدرسك عادى ..
الحاجة التانية بقى .. انت كنت قلت ف مشاركة قبل دى انك بتحل ع الفصل التاسع .. بص هقولك على حاجة بجد و عن تجربة .. الفصل التاسع ده هتفضل لحد و انت داخل الامتحان الصبح مش عارف افكاره ايه .. الفكرة فيه انه ممكن يرصلك اى شكل من المقاومات باى عدد باى نظام .. و كل شكل او نظام هيبقاله طريقة حل .. ماتنتظرش انك تعرف تحل الاربعين مسألة من اول مرة .. خاااااااااالص .. انت هتحلهم اول مرة على 4 ايام مثلا و تجرب المسألة الواحدة بتاع 5 مرات على ما تعرف حلها .. و وساعات مش هتعرف .. و كتييييير هتفتح الاجابات .. كل ده و الله العظيم عااااااادى جدااااا .. المرة التانية اللى هتحاول تحل فيهم نفس الاربعين مسألة دول هتلاقى الموضوع بقى اسهل شوية .. مش بنبسة 100% .. بس هيبقى بنسبة مثلا 70% .. المرة التالتة هيبقى 90% .. و هكذا ...
انا مش بقفلك من الفصل و الله.. بس انا بحاول اطمنك عشان لما تواجه المشاكل دى ماتتهمش نفسك بالتقصير و لا تتهم مدرسك بعيب ف الشرح ..
لو دورت فى موضوعاتى هتلاقى موضوع بعنوان " فيزيا تالتة ثانوى تعالو بسرعه " حاجة زى كدة يعنى .. كان على الموضوع ده .. و كان ولد من هنا من المنتدى الله يكرمه اسمه amothman123 كان بيساعدنى جداااااااا .. مش ناسياهاله لحد دلوقتى .. ربنا يجعلها ف ميزان حسناته

ربنا معاكو
قديم 20-09-2013, 01:20 PM
الصورة الرمزية Drako7
Drako7 Drako7 غير متواجد حالياً
طب عين شمس ( الفرقة الاولي )

Drako7 is on a distinguished road

اقتباس:
التعريفات طلعها بايدك من كتاب المدرسة ..
انا كنت بعمل كشكول كدة بجمع فيه تعريفات كل فصل و تعليلاته .. مش قادرة اقولك فادنى اد ايييييييييييييه ف الاخر .. كنت براجع منه هو .. و لانى عاملاه من كتاب المدرسة كنت مطمنة و انا بذاكر ..
مش هقدر اقلك على مصدر ثقة تذاكر منه التعريفات .. اعملها انت بايدك اضمنلك
تمام انا كنت هعمل كده فعلا .. بس الكسل بقا قلت ادور علي حاجه جاهزة من النت
الباب التاسع فيزياء ده موال ربنا يخرجنا منه عالخير
قديم 20-09-2013, 01:46 PM
sayed badr sayed badr غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

sayed badr is on a distinguished road

اقتباس:
انت بتحاول تنقى المدرس اللى ناس كتير بتشكر فيه .. غير كدة مش لازم تسيب مدرسك مرة واحدة .. انت ممكن تبقى بتجرب المدرسين التانيين ف الوقت الى انت شغال فيه مع مدرسك عادى ..
الحاجة التانية بقى .. انت كنت قلت ف مشاركة قبل دى انك بتحل ع الفصل التاسع .. بص هقولك على حاجة بجد و عن تجربة .. الفصل التاسع ده هتفضل لحد و انت داخل الامتحان الصبح مش عارف افكاره ايه .. الفكرة فيه انه ممكن يرصلك اى شكل من المقاومات باى عدد باى نظام .. و كل شكل او نظام هيبقاله طريقة حل .. ماتنتظرش انك تعرف تحل الاربعين مسألة من اول مرة .. خاااااااااالص .. انت هتحلهم اول مرة على 4 ايام مثلا و تجرب المسألة الواحدة بتاع 5 مرات على ما تعرف حلها .. و وساعات مش هتعرف .. و كتييييير هتفتح الاجابات .. كل ده و الله العظيم عااااااادى جدااااا .. المرة التانية اللى هتحاول تحل فيهم نفس الاربعين مسألة دول هتلاقى الموضوع بقى اسهل شوية .. مش بنبسة 100% .. بس هيبقى بنسبة مثلا 70% .. المرة التالتة هيبقى 90% .. و هكذا ...
انا مش بقفلك من الفصل و الله.. بس انا بحاول اطمنك عشان لما تواجه المشاكل دى ماتتهمش نفسك بالتقصير و لا تتهم مدرسك بعيب ف الشرح ..
لو دورت فى موضوعاتى هتلاقى موضوع بعنوان " فيزيا تالتة ثانوى تعالو بسرعه " حاجة زى كدة يعنى .. كان على الموضوع ده .. و كان ولد من هنا من المنتدى الله يكرمه اسمه amothman123 كان بيساعدنى جداااااااا .. مش ناسياهاله لحد دلوقتى .. ربنا يجعلها ف ميزان حسناته

ربنا معاكو
ربنا معاكى يا رب ويوفقك ان شاء الله هشوف الموضوع بردو علشان استفاد اكتر ربنا يجعله فى ميزان حسناتكوا يا رب
قديم 20-09-2013, 01:55 PM
شروق الشمس ** شروق الشمس ** غير متواجد حالياً
عضو جديد

شروق الشمس ** is on a distinguished road

: حد عمل جدول مذاكره عبقرى كده XD !! ؟؟؟ friendsxs3:
قديم 20-09-2013, 02:00 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

اقتباس:

ربنا معاكو
منوره ديماً يا دكتوره و ربنا ما يحرمنا من نصايحك واهتمامك
بالنسبة لموضوع التعبير و البراجراف نتعامل معاهم ازاى و ايه الغلطات اللى ممكن نقع فيها
ومعلشى كتاب مندليف بتاع الكيميا فيه اجابات و لا زى الوسام اسئلة بس.
اصلى بكره الكتب اللى مفهاش اجابات و اتضايقت لما اشتريت الوسام ده
قديم 20-09-2013, 02:09 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شروق الشمس ** مشاهدة المشاركة
: حد عمل جدول مذاكره عبقرى كده XD !! ؟؟؟ friendsxs3:
انا مش بحب الجداول اوى عشان بحس انى متقيد و عامل زى الروبوت بس بحدد جزء معين كل اسبوع اذاكره و على حسب مزاجى كل يوم باخد جزء منه
يعنى مثلاً اخلص كام فصل قصه على فصلين فيزيا على كذا كيميا على كذا ...الخ فى الاسبوع ده و بعدين كل يوم اشوف مزاجى ميال لايه واذاكره
عشان كمان انت متضمنيش ظروووفك ايه يعنى مثلاُ ممكن تتعبى فى يوم او يجيلك حالة وفاة و تضطرى تغيرى الجدول و هكذا
بس انا عامل كده عشان مبخدش دروس فالدنيا رايقه بس وقت ما كنت باخد دروس فى اولى ثانوى كنت مضطر احدد هذاكر ايه بالظبط كل يوم وعلى حسب الدرس وهكذا

ما علينا
مفيش حاجه اسمها احسن جدول
العملية نسبية
ممكن تلاقى جدول مريح جداً لشخص و متعب لشخص تانى
شوفى انتى عندك دروس ايام ايه و مقدرتك فى اليوم اد ايه و ايه الاوقات اللى بتحبى تذاكرى فيها و الحفظ عندك قوى و لا لا و على اساس كل دول حطى جدول بس ميكونش جامد اقصد مش مرن
يعنى متقوليش من الساعه 2 للساعه 4 هذاكر كذا .. ده غلط عشان متضمنيش ظروفك وقتها
بس تقولى هذاكر كذا وكذا النهارده و بعدين ابداى خلصيهم على مدار اليوم

اتمنى اكون افادتك برغيي ده >> شكلى اتعديت انا كمان من الداكتوره ههههههههههههه
قديم 20-09-2013, 08:33 PM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هتـــلر مشاهدة المشاركة
بالنسبة لموضوع التعبير و البراجراف نتعامل معاهم ازاى و ايه الغلطات اللى ممكن نقع فيها
دة نوركو يا شباب .. ربنا معاكو يا رب ان شاء الله
بص يا سيدى بالنسبة للتعبير ف ماتتعبش نفسك فيه دلوقتى .. بس بشرط .. انك لما تبدا تحل امتحانات ف فترة المراجعه تحل الامتحان بالتعبير بتاعه الوظيفى و الابداعى دة و لا مش فاكرة اسمه ايه .. كدة هتلمه ان شاء الله ..
بالنسبة للبراجراف بقى ف دة ابدا فيه من دلوقتى احسن .. عشان لو عندك اى عيوب او اخطاء يبقى معاك وقت تعالجها و تحسنها و كمان عشان تطبق الكلمات اللى بتحفظها من برة المنهج .. لما تحفظ كلمات و توظفها ف حاجة هتثبت ف دماغك على المدى البعيد ..
مندليف كان فى اجاباتبس مش لكل الاسئلة .. و على فكرة كان فى اجابات ساعات بتبقى غلط .. بسالازمة دى هتلاقيها ف معظم الكتب الخارجية ..
قديم 20-09-2013, 10:37 PM
عضو جديد

اقتباس:
انا مش بحب الجداول اوى عشان بحس انى متقيد و عامل زى الروبوت بس بحدد جزء معين كل اسبوع اذاكره و على حسب مزاجى كل يوم باخد جزء منه
يعنى مثلاً اخلص كام فصل قصه على فصلين فيزيا على كذا كيميا على كذا ...الخ فى الاسبوع ده و بعدين كل يوم اشوف مزاجى ميال لايه واذاكره
عشان كمان انت متضمنيش ظروووفك ايه يعنى مثلاُ ممكن تتعبى فى يوم او يجيلك حالة وفاة و تضطرى تغيرى الجدول و هكذا
بس انا عامل كده عشان مبخدش دروس فالدنيا رايقه بس وقت ما كنت باخد دروس فى اولى ثانوى كنت مضطر احدد هذاكر ايه بالظبط كل يوم وعلى حسب الدرس وهكذا

ما علينا
مفيش حاجه اسمها احسن جدول
العملية نسبية
ممكن تلاقى جدول مريح جداً لشخص و متعب لشخص تانى
شوفى انتى عندك دروس ايام ايه و مقدرتك فى اليوم اد ايه و ايه الاوقات اللى بتحبى تذاكرى فيها و الحفظ عندك قوى و لا لا و على اساس كل دول حطى جدول بس ميكونش جامد اقصد مش مرن
يعنى متقوليش من الساعه 2 للساعه 4 هذاكر كذا .. ده غلط عشان متضمنيش ظروفك وقتها
بس تقولى هذاكر كذا وكذا النهارده و بعدين ابداى خلصيهم على مدار اليوم

اتمنى اكون افادتك برغيي ده >> شكلى اتعديت انا كمان من الداكتوره ههههههههههههه
الله يكرمك ..هوا انا بعمل زيك كده لانى عمرى معرفت امشى على جدول الا وقت ايام المراجعه ..بس اللى خلانى اسال ان المدرسين كانوا بيتكلموا عنو .
يلا خيير وربنا يوفقك وشد حيلك
قديم 20-09-2013, 10:45 PM
ابانوب ايليا ابانوب ايليا غير متواجد حالياً
عضو قدير

ابانوب ايليا is on a distinguished road

اغيثونى

2 من مسائل كهربية واقفين معايا لو حد يقدر يساعدنى

مسألة 1:"يمر تيار من البروتونات فى خط مستقيم بمعدل مليون بروتون فى ميكرو ثانية...احسب شدة التيار الكهربى المكون له"

مسألة 2 :"تيار شدته 8 مللى امبير يمر فى سلك احسب كمية الكهربية التى تمر عبر مقطع معين من السلك فى زمن قدره 10 ثوانى واذا كان التيار ناتجا عن سريان الالكترونات فاحسب عدد الالكترونات التى تمر عبر هذا المقطع خلال تلك الفترة"
قديم 20-09-2013, 10:55 PM
عضو جديد

بالمناسبه قبل ما اقوم
فى حاجه قراتها من زمان
ياريت تجربوها ..وانتوا بتذاكروا حاولوا تحببوا نفسكوا فى الكتاب يعنى مسكه الكتاب ذات نفسه والمذاكره بردوا
بيقولك بقى ان دا مع مرور الوقت بيخليك مش على بعضك لو جيت فى يوم مذاكرتش ..فا انا بوصى نفسى وبوصيكم نطبق الحركه ده عسى انها تنفعنا فى وقت اللى الكل بيقى مش طايق الكتاب
وربنا يقويكوا ويثبتكوا يارب
قديم 20-09-2013, 11:37 PM
الصورة الرمزية Drako7
Drako7 Drako7 غير متواجد حالياً
طب عين شمس ( الفرقة الاولي )

Drako7 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابانوب ايليا مشاهدة المشاركة
اغيثونى

2 من مسائل كهربية واقفين معايا لو حد يقدر يساعدنى

مسألة 1:"يمر تيار من البروتونات فى خط مستقيم بمعدل مليون بروتون فى ميكرو ثانية...احسب شدة التيار الكهربى المكون له"

مسألة 2 :"تيار شدته 8 مللى امبير يمر فى سلك احسب كمية الكهربية التى تمر عبر مقطع معين من السلك فى زمن قدره 10 ثوانى واذا كان التيار ناتجا عن سريان الالكترونات فاحسب عدد الالكترونات التى تمر عبر هذا المقطع خلال تلك الفترة"
بص الاولي علي حد علمي يعني
هنقسم المليون بروتون علي 1في 10 اس سالب 6
لزوم التحويل
وهتقسمهم علي 1
يبقي شدة التيار هتكون 1 امبير .. وعلي فكره ده طيار اصطلاحي
في 10 ثواني هيطلع معاك
0.08 كولوم
المطلوب التاني
N=Q/e
هتقول 0.08 علي 1.6*10اس سالب 19
هيطلع الناتج 5 في 10 اس 17 الكترون
ولعل ما تخشاه ليس بكائن , ولعل ما ترجوه سوف يكون
ولعل ما هونت ليس بهين , ولعل ما شدّدت سوف يهون
(وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا)
قديم 21-09-2013, 12:21 AM
الصورة الرمزية asmaa232
asmaa232 asmaa232 غير متواجد حالياً
عضو متألق

asmaa232 is on a distinguished road

ماشاء الله انتوا شغالين زى الفل اهو
يعنى اغيب اسبوع ارجع الاقى عشر صفح زيادة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nana_kh مشاهدة المشاركة
هو قصة الانجلش دى بتتذاكر ازاى
انا بقرا القصة من كتاب المدرسة جبته من السنة اللى قبلى وبس
بس بكسل احفظ الاسئلة لانى بحس نفسى فاهمة الشابتر واللى حصل فيه ومنكن احكيه بالانجلش
هل المفروض انى احل بس ولا اعمل ايه
بكرة عليا امتحان ستورى كبير اوى والمستر قال فيه 40 سؤال عادى و40 كيوتيشن

ربنا يسترها

فى حاجة تانى هسئلكم عليها
انا مبحبش التعقيد والكام ده ولا كأنى فى ثانوى بالنسبة للبعض من اصحابى
يعنى لانى لما بتوتر او بشد نفسى بتعب جدا ومش بجيب
بس السنة اللى فاتت كنت باردة كده زى ما انا دلوقت وفى االاخر طلعت من الاوائل

مفروض بقا ابئا معقدة والجو ده واجيب كذا ملخص
ولا استمر على نظامى
؟؟؟؟؟؟؟؟
جزاكم الله خيرا
انا متابعة بس من بعيد عشان اذاكر
انا عندى امتحان بكرا بردو ع القصة بصى انا عمرى ما حفظت اسئلة انا بهتم بس بالتكست واقرأ الأسئلة اللى ف الملخصات دى وخلاص

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Drako7 مشاهدة المشاركة
تمام انا كنت هعمل كده فعلا .. بس الكسل بقا قلت ادور علي حاجه جاهزة من النت
الباب التاسع فيزياء ده موال ربنا يخرجنا منه عالخير

الكهربية لا دين لها

اقتباس:
انا بردو معايا الوسام بس مكتوب عليه ملحق الاجابات المفرود يكون معاه ولحد دلوقتى لسا منزلش هو كدا ف كل المحافظات ولا إيه
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شروق الشمس ** مشاهدة المشاركة
بالمناسبه قبل ما اقوم
فى حاجه قراتها من زمان
ياريت تجربوها ..وانتوا بتذاكروا حاولوا تحببوا نفسكوا فى الكتاب يعنى مسكه الكتاب ذات نفسه والمذاكره بردوا
بيقولك بقى ان دا مع مرور الوقت بيخليك مش على بعضك لو جيت فى يوم مذاكرتش ..فا انا بوصى نفسى وبوصيكم نطبق الحركه ده عسى انها تنفعنا فى وقت اللى الكل بيقى مش طايق الكتاب
وربنا يقويكوا ويثبتكوا يارب
كله بالحب
أصلها هتبقى عشرة تسع شهور
even die for it !!.
قديم 21-09-2013, 12:24 AM
الصورة الرمزية asmaa232
asmaa232 asmaa232 غير متواجد حالياً
عضو متألق

asmaa232 is on a distinguished road

بالمناسبة يا جماعة هتروحوا المدرسة ولا إيه النظام
even die for it !!.
قديم 21-09-2013, 12:30 AM