اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > جامعة الأزهر

جامعة الأزهر كل كليات جامعة الأزهر الشريف

قديم 06-10-2010, 06:19 PM
الصورة الرمزية yasssmine
yasssmine yasssmine غير متواجد حالياً
ممتاز

yasssmine is on a distinguished road

ازيكم جميعا عاملين ايه وايه اخبار الكليه معاكم يا رب تكون كويسه ويكون ال داخل قسم جديد عليه موفق فيه وال قديم فى القسم تكون سنه كويسه عليه
اتكلم عن زفته كهربا هو ليه القسم ده تقيل كده مش عارفه دا احساس الناس كلها ولا انا ال غبيه انا مش عارفه اعبرلكم عن ال انا حساه والله ولا عارفه اقول سهل ولا صعب ربنا يستر
بالنسبه للدواير دكتور مهنا حلو السنه دى وكويس زبيشرح لنا كويس جدا بس هى تقيله شويه يمكن علشان جديده والمخ لسه راكن بس هو بيقول انه هيعملنا امتحان كمان اسبوعين معقول الكلام ده ولا بيهددنا وكمان انا عايزه اكبر كم من الافكار مش عارفه اجيبها منين كمان لسه الكتاب ما نزلش
الرسم بجد مش عارفه هو الدكتور شريف بيعمل فينا كده ليه اكيد ال دخل السكشن عارف انا بتكلم على ايه يعنى ايه بكون اول مره نرسم مسمار ويعطينا d 10 الرسمه صغيره جدا جدا جدا مش عارفه اطبق فيها اى حاجه وطالعه معفنه وكمان مدينا صفحتين نرسمهم مش عارفه والله كانت حوسه
صحيح هو لازم برضو احسب الاكس والواى وكده ولا بالويم ولا ايه انا السنه دى شكلى هكره الرسم ربنا يستر
المجالات المده دى غريبه مش عارفه مالها بيعطيهالنا دكتور محمود علوانى دكتور فى الطراوه كده مش فهماله حاجه واحسن حاجه انه بيقول ان مافيش معيدين للسكاشن يعنى هو هيعطينا فى المحاضره محاضره وسكشن ودكتور مهنا بيقول انه بيعطى المده دى فى البنين يا ريت يا جماعه لو حد يجيبلنا محاضرات مهنا يبقى جزاه الله كل خير
ايه ده انا برغى كتير كده ليه سلام

قديم 06-10-2010, 06:26 PM
الصورة الرمزية yasssmine
ممتاز

بالنسبه للسؤال عن المعاهد الخاصه والكلام ده انا اعتقد انها سنه جديده عادى وهياخد تقديره كله معرفش
بالنسبه لموضوع الظلم ومش الظلم انا مش عارفه حضرتك بتتكلم عن ايه يعنى مش فاهمه ايه ال فكرك بالموضوع ده او يعنى ايه محدش بيتكلم فيه حاليا او حد سال عن الموضوع ده بس مش اكتر وبلاش نتكلم عن الموضوع ده لانه بيزعل ناس كتير واحنا اتكلمنا فيه زمان كتير
قديم 07-10-2010, 12:01 AM
eng refa3y eng refa3y غير متواجد حالياً
عضو نشيط

eng refa3y is on a distinguished road

طبعا ياياسمين لازم تحسبى الاكس والواى
دى هى دى الشغل كله

انك تقدرى تتخيليها وتركبيها وتحسبى ايه اللى ظاهر بره من اللى هيخش جوه وربنا يستر

انا فى الاول كان الموضوع ده معايا فى مشكله
كنت كل مره انسى حاجه احسبها
ففى الاخر الاقى فى جزء ذياده
ياعنى الرسمه ياترمى فوق ياتحت وبيبقى شكلها احول كده
فخدى بالك قوى وانتى بترسميها

امال انا بقول ارسموها كروكى فى ورقه خارجيه ليه
عشان تبقوا متخيلين الرسمه
ومرسومه قدامكم
وتحسبوا الاكس والواى
وعشان ممكن فى نص الرسمه تلاقوا نفسكم نسيتوا انتم كنتم هاتعملوا ايه
او بدلتوا حاجه مكان حاجه
كده ياعنى

وربنا يسهل

انا فاكر الدواير دى خدناها الترم الاولانى
هى جميله فيها مش ونود ومش فاكر ايه كده كمان
هى لذيذه بس امتحانها بيجى غريب شويه
ياعنى عايزه ناس تكون هضماها كويس

المحاضرات مع السكاشن مع شويه من الكتاب
وربنا يسهل

والرياضه نفس النظام
محاضرات سكاشن غياب لو فى الشيت اللى فى الكتاب
غالبا الامتحان مش بيخرج من الشيت
وخاصه لو حمدى اللى هيديكم

وربنا معاكم
قديم 07-10-2010, 03:16 AM
الصورة الرمزية aldemerdasch
aldemerdasch aldemerdasch غير متواجد حالياً
طالب هندسه ازهر

aldemerdasch is on a distinguished road

انتوا خايفين كدا ليه من الرسم الميكانيكى
طب انا قسم ميكانيكى وكل حاجه عندى ميكانيكا فى ميكانيكا بس والله قسم جميل وبالمذاكرة ان شاء الله كل حاجه هتبقى تمام ولو الدكتور شريف باهى بيدى لأى حد رسم ميكانيكا يبقى هتحس ان الرسم سهل والحمد لله انه بيدينا بس فى العباسيه فى الصالات المكيفه طبعا الكلام ده مش موجود فى الجامعه
وربنا يوفقك الجميع الى النجاح

ما استحق ان يولد من عاش لنفسه فقط
قديم 07-10-2010, 02:11 PM
الصورة الرمزية yasssmine
ممتاز

طب يا بشمهندس الدمرادش انت اكيد بتاخد نفس نفس الكتاب بتاعنا واكيد كمان رسمت اول صفحتين ازاى بقلى رسمت الرسمتين ال على اليمين تحت مش عارفه ارسمها خالص يا ريت لو تساعدنا شويه وكمان دكتور شريف مش حاسه انه بيشرحنا زى الولاد مش عارفه ليه
بالنسبه للبشمهندس رفاعى احنا لسه ما اخدناش التركيب والحاجات دى احنا لسه فى الاول بس انا معايا بنات مش بيحسبو الاكس والواى خاااااالص بيعملوها بالويم كده وعلمونى ازاى وبتطلع صح بس خايفه انفزها دكتور شريف يقفشنى ربنا يستر
بالنسبه للرياضه دكتور عبد ربه السنارى هو ال بيعطينا مش الدكتور حمدى الدكتور ده زى قلته والله ولا بنفهم منه اى حاجه بس هى عاديه حاسه انها سهله
قديم 07-10-2010, 03:02 PM
eng refa3y eng refa3y غير متواجد حالياً
عضو نشيط

eng refa3y is on a distinguished road

ياستى بالويم بالويم
المهم ترسمى

بس انا بتكلم على التركيب
لو انوا لسه بترسموا الصواميل والمسامير
قسموا اللوحه بالتقدير

لكن التركيب لازم عشان ممكن تكونى رسمه كل حاجه صح وتيجى اللوجه ضاربه ييمين
قديم 07-10-2010, 06:10 PM
م.الزعيم م.الزعيم غير متواجد حالياً
عضو جديد

م.الزعيم is on a distinguished road

اولا ازيكم جميعا
ثانيا : معلش ياسمين هو ده كهربا فى الاول انا اعرف ناس كتير حولت من القسم لانهم حاسوا انو صعب
بالنسبة للرسم مش شرط خالص تحسبى ال x . Y بس انا كنت بحسبهم لانى مكنتش اعرف هنعمل ايه بعدهم هههههههههه
هيا بتخلى شكل اللوحة مظبوط مش اكتر وصدقينى انتى بعد كده هتقولى ان الرسم ده تافه وميجيش حاجة من اعدادى بس حاولى تجيبى حل للشيت بتاع الرسم وتشوفى اكبر قدر علشان تعرفى تركبى الرسمة
- الظاهر المهندس احمد لسه اول سنة فى ميكانيكا علشان كده بيقول الكلام ده
على فكرة انتى موتينى من الضحك لما اتكلمتى عن المجالات بصراحة حظكم وحش فى المادة دى وانا مش هقول ليه
بس المجالات مادة تخيلية حاولى تتعاملى معاها من المسائل لان اغلب الامتحان مسائل
- بالنسبة للدوائر انا فاكر اننا كنا بنشتغل من مرجع نيلسون وكان فيه مسائل كتير وانا كنت مصور المسائل والحل وبصراحة موت من كتر ما حليت المسائل فى المادة دى
- بصى بالنسبة للرياضة المسائل مش هتخرج عن الكتاااااااااااااااااااااااااب صدقونى الكتاب اللى معاكم هو الامتحان بس تلحقوا تحلو مش اكتر
وعايز اقولك نصيحة بالنسبة للقسم شدى مع نفسك انتى وزمايلك لان مفيش سكاشن الا قليل جدا
- محاضرات الدكتور مهنا اكيد هتنزل بس اخر الترم فيه ناس بتظبطها وتنزلها فى الخليل انا عايزك تبقى تروحى وتشوفى ورق هناك اكيد هيساعدكم
مش عايز بس القلق ده ان شاء الله هتلاقوا القسم زى الفل
يالا بالتوفيق

-فى عالمنا العربى نعاقب السارق لانه ليست معه حصانة أو سلطة.
- اذا رأيت شعبا يضحى بحياته من اجل تذكرة قطار.بينما يدفع عشرات الجنيهات من أجل سيجارة .فاعلم انك فى مصر
قديم 07-10-2010, 06:11 PM
عضو جديد

احلى سلام للمهندس رفاعى والمهندس الدمرداش

- اذا رأيت شعبا يضحى بحياته من اجل تذكرة قطار.بينما يدفع عشرات الجنيهات من أجل سيجارة .فاعلم انك فى مصر
قديم 07-10-2010, 09:09 PM
الصورة الرمزية soso memo
soso memo soso memo غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

soso memo is on a distinguished road

السلام عليكم انا سارة فى هندسة الازهر قسم الاتصالات سنة تانية بعد اولى كهرباء اهلا بالمهندسة ياسمين انا متابعة المنتدى من زمان بس كنت مشغولة جدا
قسم كهرباء محتاج مذاكرة اول بأول ومش محتاج توتر خالص بس هو من وجهة نظرى انه اسهل من اعدادى من ناحية المجهود البنى والعقلى بس ذاكرى اول اول

وفى المجالات حاولى تذاكرى انتى وواحدة زميلتك انا عملت كده وجبت فيها جج(اذا كنتى تستطيعى ذلك مجربتى ذلك ونجح) واحنا كان بيدينا عبدالسميع وهو ليس افضل حالا من علوانى ده بس حاولى تفهمى المسائل جدا لان الامتحان عبارة عن مسائل

اما الدوائر الترم الاول سهلة على ما افتكر النود والمش و كيرشوف دى حاجات سهلة ومعاكو اكيد م.احمدعبدالرحمن وهو الله اكبر ممتاز وحلى وراه اول بأول
اما الرياضة اوعى تذاكرى الا من الكتاب لان د.عبدربه بيجيب الامتحان من الكتاب بس طويل حبتين بس ان شاء الله هيعدى

اما الرسم فحاولى اهم شىء انك تلاحظى الابعاد المتشابهة هى دى اللى هيخليكى تعرفى تركبى الرسمة باذن الله واهو ترم وهيعدى بأمر الله
وقبل كل هذا عليكى ان تستعينى بالله وتدعيه كثير جدا لان الله يحب الملحين فى الدعاء وهو ان شاء الله هيكرمك

المحبه لله(دعواتك)

طالبة بكلية الهندسة
جامعة الازهر

الحمد لله
قديم 07-10-2010, 09:34 PM
عضو جديد

اعتقد يابشمهندسة ياسمين لو مكنتيش مصدقة كلامى المهندسة سوسو اكدت عليه وهيا فعلا كلامها صح جدا
انتوا هتبقوا محظوظين لو درس ليكم المهندس احمد عبد الرحمن بجد انسان محترم جدا وهتسدفيوا منو جدا
دوائر الترم الاول دى اساس للترم التانى على ما افتكر اننا راجعناها كلها اول محاضرة فى الترم التانى
ربنا يوفق الجميع

قديم 07-10-2010, 11:20 PM
الصورة الرمزية yasssmine
ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soso memo مشاهدة المشاركة
السلام عليكم انا سارة فى هندسة الازهر قسم الاتصالات سنة تانية بعد اولى كهرباء اهلا بالمهندسة ياسمين انا متابعة المنتدى من زمان بس كنت مشغولة جدا
قسم كهرباء محتاج مذاكرة اول بأول ومش محتاج توتر خالص بس هو من وجهة نظرى انه اسهل من اعدادى من ناحية المجهود البنى والعقلى بس ذاكرى اول اول

وفى المجالات حاولى تذاكرى انتى وواحدة زميلتك انا عملت كده وجبت فيها جج(اذا كنتى تستطيعى ذلك مجربتى ذلك ونجح) واحنا كان بيدينا عبدالسميع وهو ليس افضل حالا من علوانى ده بس حاولى تفهمى المسائل جدا لان الامتحان عبارة عن مسائل

اما الدوائر الترم الاول سهلة على ما افتكر النود والمش و كيرشوف دى حاجات سهلة ومعاكو اكيد م.احمدعبدالرحمن وهو الله اكبر ممتاز وحلى وراه اول بأول
اما الرياضة اوعى تذاكرى الا من الكتاب لان د.عبدربه بيجيب الامتحان من الكتاب بس طويل حبتين بس ان شاء الله هيعدى

اما الرسم فحاولى اهم شىء انك تلاحظى الابعاد المتشابهة هى دى اللى هيخليكى تعرفى تركبى الرسمة باذن الله واهو ترم وهيعدى بأمر الله
وقبل كل هذا عليكى ان تستعينى بالله وتدعيه كثير جدا لان الله يحب الملحين فى الدعاء وهو ان شاء الله هيكرمك

المحبه لله(دعواتك)
اولا اهلا بيكى يا بشمهندسه ساره معانا ونورتى التوبيك ويا رب تفضلى مستمره معانا على طول يا رب
كده بقى عندنا مهندس باور رابعه ومهندسه اتصالات تانيه ومهندس تعدين اولى ماشاء الله ربنا يزيد ويبارك
المهم شكرا ليكى بجد يا بشمهندسه على الافاده وربنا يخليكى ويا ريت لو تبقى تجيلنا المدرج علشان التوهه ال احنا فيها وكده ومره تانيه شكرا ليكى وربنا يجعله فى ميزان حسناتك
قديم 07-10-2010, 11:28 PM
الصورة الرمزية yasssmine
ممتاز

يا بشمهندس الزعيم يعنى ازاى ما اكونش مصدقاك انت ما شاء الله عليك شكلك كده شاطر واحنا عارفين ازاى نستغلك
والله لحد الان ما سمعناش حاجه عن البشمهندس احمد عبد الرحمن ولا نعرف هيدرسلنا ولا لا هو دكتور مهنا كان قالنا ان ما فيش معيدين بس رجع تانى وقال البشمهندس هيبقى يجيلكم ولا جه ولا حاجه مش عارفه ايه النظام
والله انا الحاجه الوحيده ال قلقانى هى المجالات لان دكتور مهنا قال عليها كلام خوفنا قالنا انه هو ال هينزل الشيتات بتعها وانه بيدرسها للولاد وانه هيجلنا امتحان موحد يعنى هم يعطيهم دكتور مهنا واحنا دكتور علوانى ويجلنا ازاى نفس الامتحان فى فرق كبير وكمان قال ان على ايامهم كانت اصعب ماده هى المجالات كانت ماده ليها قيمتها لكن من كام سنه كان الكتاب مجرد 10 ورقات والامتحان مش بيخرج عنهم لكن السنه دى النظام هيتغير ولازم المده ترجع زى زمان هو ده ال قالقنى وكمان لانى مش حضرت المحاضره ال فاتت ولما جيت ازاكرها مش فهمتها هشوف حد يشرحهالى بس بجد الماده دى ال قلقانى اكتر من الرسم كمان ادعولى
قديم 08-10-2010, 10:10 AM
عضو جديد

- على فكرة كلام الدكتور مهنا ده قالوا لينا فى أولى كهربا وحصلت مشكلة كده بسبب الكلام ده بس مكانش فى ايديه انو يغير نظام ال 10 ورقات لكن دلوقتى بقى فى ايديه انو يغيره
صدقينى على الرغم انو هيخليكم تتعبوا شوية بس هتستفادوا وهتخدوا تقديرا محترمة
انا اعتقد ان المهندسة سارة هتعانى شوية فى اتصالات بسب دراستها ال 10 ورقات فى اولى لان مجالات مهمة فى اتصالات .
- دى حاجة كويسة جدا ان الامتحان هيكون موحد وان الدكتور مهنا هو اللى هيحطه وبالنسبة لمحاضراته هتلاقيها موجودة فى الخليل فيه ناس عندنا بتبيض المحاضرات كويس جدا
وبجد لو المهندس أحمد عبد الرحمن دخل ليكم سكشن مجالات متقلقيش منها خالص

قديم 08-10-2010, 04:35 PM
الصورة الرمزية yasssmine
ممتاز

والله يا بشمهندس احنا مش عندنا مانع اننا نتعب بس نكون بنفهم بجد دكتور علوانى ودكتور مهنا فى فرق بينهم شاسع
كلام يخوف بجد ربنا يستر منك يا دكتور مهنا ويعدى السنه دى على خير
قديم 08-10-2010, 06:26 PM
كوثركوكو كوثركوكو غير متواجد حالياً
عضو جديد

كوثركوكو is on a distinguished road

كل عام وانتم بخير

العلامات المرجعية